Aalmoezenier Brevi keerde terug met negen kostbare notitieboekjes Coquetteren met vredesduif Toekomstige officieren moeten opgeleid worden op „Europese scholen" CHRISSE-MEUJE IS OUDSTE NEDERLANDSE In een wereld van werkelijkheid droom en Zaterdagse mijmeringen Speelsheid is er voornaamste kenmerk Bonn wil „Pruisische geest' vernietigen Weer pseudo-vogelpest De Picasso gekocht Op 1 Januari veertig honderd- en meerjarigen VAGINA 3 ZATERDAG 30 JANUARI 1951 itsers in Duitsland, Japanners in Japan* Italianen in Italië. Krrjgs- 3ru,r uit Sovjet-Russisché krijgsgevangenschap Waarom'' Reeds Ze kwamen terug....- Duitsers iMghSdra leÜmiTmoeten^jn. De geallieerden helil.en zo spoedig mogelijk hun knjgsgc- vansenen naar huis gestuurd. De Sovjet-Russen, die m de gevangenkampen van de As vei- bleven, konden bijna" onmiddellijk na het beëindigen van de vijandelijkheden huiswaarts keren Thans komen andere krijgsgevangenen hij tientallen, soms bij enkele honderdtallen. Waaróm ze tern-komen? Wel, Malenkov heeft een politiek van rijke beloften voor de gemid delde Sovjet-burger geproclameerd. Deze zal eindelijk behoorlijk kunnen gaan leven, wani een deel van de oorlogsindustrie zal voor het produceren van gebruiksvoorwerpen worden omgeschakeld Bovendien proclameerde Molotof een politiek van ver zoening en toegefelijkheid tegenover het buitenland. Daar om 'komen druppelsgewijs krijgsgevangenen terug, waar van velen tien, elf jaar onder allerlei voorwendsels m strafkampen werden vastgehouden, waar ze slavenarbei moesten verrichten, ten einde de Sovjet-economie op e been te helpen en aan goedkope producten te P®"* Druppelsgewijs. En het zijn er^lecMs SeteaÓdeÏÏtSnTan slavenkampen, onder het regiem van de knoet worden vastgehouden. Er zijn kampen in het Hoge Noorden, waarvan degenen die er heen gestuurd worden, nooit terugkeren. Duits land eist nog honderdduizend krijgsgevangenen op. Italië diende nog pas kortgeleden te Moskou een lijst in van zestigduizend krijgsgevan genen, waarvan te Rome wordt aangenomen, dat ze nog in leven zijn. Japan heeft eveneens een grote vordering aan mensen op Sovjet- Rusland, dat zich nimmer aan de overeenkomsten, inzake de uitwis seling der krijgsgevangenen heeft gehouden. men van honderden en honderden Italiaanse officieren en soldaten, die in harde gevangenschap stier ven, nog steeds gevangen worden gehouden en als slaven gebruikt. Hij kon die notitieboekjes verber- alsmede een ruw, door hem- Op dit alles is een eenvoudig en simpel antwoord: het relaas van de terugkerende krijgsgevangenen, de z.g. oorlogsmisdadigers. Hier is er één, pater Brevi, aalmoezenier der Italiaanse troepen. Hij keerde te rug met negen kostbare notitie boekjes, waarin de namen voorko ken. „Als je ooit in Italië terug komt", verzekerden ze hem, „zul je beslist geen priester meer wil len zijn". Hij zwierf daarna van het ene slavenkamp naar het andere. Overal las hij heimelijk de H. Mis en niet alleen vele Italianen, maar nog meer niet-Italianen en niet- katholieken heeft hij in hun laatste ogenblikken bijgestaan. Hij toonde aan een grote menigte, die hem volgde ze waren over Hon garije uit het Don-bekken naar het vaderland gereisd een klein, beduimeld brevier. Het was niet het brevier, waarmede hij zijn werkzaamheid als aalmoezenier bij de in Sovjet-Rusland strijdende Italiaanse troepen was begonnen. Dit had men hem afgepakt, toen hij gevangen genomen werd en tot „oorlogsmisdadiger" verklaard. Enkele jaren later kreeg hij het andere brevier zowaar van een Hongaarse, Joodse propagandist van het communisme, die blijkbaar zelf niet zo erg in de communisti sche leer geloofde. gen. zelf gesneden, houten kruis en een zelf gemaakt altaarkleed, waarop hij versieringen en het I.H.S. had aangebracht met verf, uit bepaalde geneesmiddelen gehaaldVoorts had hij nog bij zich een uit hout gesneden kelk en enkele paramen ten, uit soldatendistinctieven ge maakt. Wat pater Brevi betreft, deze werd, voordat hij voor een militai re rechtbank werd gedaagd, een jaar in een kerker opgesloten, tus sen gewone misdadigers. De com munistische bewakers deden alles, om hun zijn geloof te doen verza- „Femme assisenaar Eindhoven Ze zijn gekomen uit Samarkano in Turkestan, de teruggekeerde Italiaanse krijgsgevangenen, uit kleine steden in de omgeving van Kazan, uit kampen in Siberië, bo ven de Poolcirkel gelegen. Alle maal hadden ze minstens een jaar celstraf uitgezeten, na in monster processen, waarin allerlei vage be schuldigingen geuit, als oorlogs misdadigers veroordeeld te zijn, sommigen tot vijf en twintig jaar kerkerstraf, hetgeen dwangarbeid betekent. Men kan over hun lot denken wat men wil en redeneren, dat krijgsgevangenen moeten boeten voor de wandaden hunner regerin gen. Maar een waarschuwend feit is wel, dat geen hunner als bewon deraar van het arbeidersparadijs terugkeerde. Observator Mededogen T ragi-comedie Geen knuppel uwer Rode veinzerij En toch.... Nog even anders dan hier En morgen Harry Prikker (»o- millioenen van allerlei naties in Sovi et-slavenkam pen 0 B i«.4- U«4- Uymrior* titoorwiorlo Vin 7111*1 Er zuchten nog millioenen van aller lei naties in de slavenkampen, waarop Sovjet-Rusland zijn nieuwe welvaart probeert op te bouwen. Niet alleen krijgsgevangen, ook politieke gevange nen uit Rusland zelf en de satellietlan- den, Oost-Duitsland incluis, dat zelfs jongens van 16 jaar als „politieke of economische misdadigers" eerst naar de uraniummijnen van Oost-Europa en daarna naar Sovjet-Rusland zelf De wereld mag dit niet weten. Nu zag gestuurd worden. Sovjet-Rusland tijd wil winnen, om orde op eigen zaken in het binnenland te stellen, nu er onrust heerst sinds Stalins dood en de strijd om de macht tussen de Grote Zes, komen er krijgs gevangenen terug. En Sovjet-Rusland bereikt in belangrijke mate zijn doel. Zie je wel, zeggen de communistische propagandisten en de rode sympathi santen het Kremlin laat zelfs de oor logsmisdadigers vrijEn het ge- coquetteer met de vredesduif en het misleidende gedoe met de krijgsgevan genen strooit de mensen zand in de ogen. In de Verenigde Staten consta teerde een bekend publicist dezer da gen, dat overal in de wereld Sovjet- Rusland zo niet aan sympathie, dan toch aan waardering wint. Het geeste lijke front van het Westen wordt on dermijnd. En Molotof in Berlijn mag zich er over verbazen, dat het Westen en speciaal de Verenigde Staten niet zo gemakkelijk op zijn mooie woorden ingaan. Hoe is het mogelijk, zeggen de propagandisten en de sympathiseren- den: Hij bedoelt het toch kennelijk goedEn in Sovjet-Rusland zegt de onwetend gehouden Sovjet-bur ger: het Kremlin is op de goede weg. Het wil vrede. Het militairistische communisme wenst ontwapening en internationale controle op de atoom wapenen Pater Brevi had óók nog een en veloppe bij zich, waarin zich twee haarlokken bevonden van Italianen, die hij van de laatste H. Sacramenten der Stervenden had voorzien. Hij kan nu de hun gedane belofte vervullen, de haarlok aan hun ouders te geven. Het waren jongemannen, wier god vruchtige dood hem zelf ten zeerste gesterkt heeft. Hij kon talrijke mede delingen doen omtrent het lot van ge vangenen, op wier terugkeer hun familie nog steeds wachtte. Helaas moest hij een groot aantal als dood aangeven bij het bureau voor oorlogs- vermisten. Toch bevat zijn verzameling dagboeken tevens de naam van meni ge' Italiaanse soldaat of officier, die in de eindeloze steppen van Sovjet- Rusland verdween of in de slaven kampen is omgekomen. Van enkelin gen, die hij lang had meegemaakt, kon hij niet zeggen, waar ze tenslotte te recht waren gekomen en of ze nog in leven waren Volgens pater Brevi is het hoogst twijfelachtig, dat zich als binnenkort de laatste transporten van Italiaanse Pater Brevi (van de Congregatie der Priesters van het Heilig Hart) werd in 1942 gevangenen genomen en driemaal tot kerkerstraf veroordeeld. Driemaal stond hij terecht voor rechters, die in een schijnproces hem telkens tot tien jaar veroordeelden, op belachtelijke beschuldigingen. Met andere geestelij ken had pater Brevi niets anders ge gaan, dan zowel Italiaanse als andere krijgsgevangenen godsdienstige bij stand verstrekt. Dit had ook pater Zavatta gedaan, een Italiaanse missio naris van de Oosterse ritus. De oorlog overviel hem in Odessa, waar hij werkzaam was. Hij bleef bij zijn kud de Toen de Duitsers in 1944 terug trokken, bleef hij eveneens en werd toen door de communisten gevangen genomen. „Ik heb niets anders gedaan, dan bij mijn kudde te blijven en mijn priesterwerk onder alle omstandig heden voort te zetten", verklaarde hij bij zijn terugkomst in Italië. „Dat was het enige, wat ze tegen me in konden brengen. Ze beschouwden het als een ernstige misdaad Theodor Blank, de Westduitse rege- ringsgevolmachtigde voor beveiligings zaken heeft op een persconferentie te Koenigstein, nabij Frankfort, mededelin gen gedaan over een „revolutionnair her vormingsplan" dat ten doel heeft te wa ken tegen een herleving van de Prui sische militaire geest onder de le(Jen van een Westduits contingent van het voor gestelde Europese leger. Blank verklaarde^ dat alle officieren van een Westduitse legerafdeling afge studeerden zouden moeten zijn van „Europese militaire scholen" en een offi cier, die in aanmerking kwam om gene raal te worden, zou op geen enkele wijze met militaire vereniginigen of politici in verbinding mogen staan. „Er bevinden zich thans ongeveer 1.500 voormalige generaals in West-Duitsland. Het merendeel hunner is te oud, om ook in de toekomst nog een commando te kunnen vervullen" aldus Blank. De Westduitse deskundige voor bevei ligingsaangelegenheden sprak zich voorts uit tegen het aanwerven van vrijwilligers voor een Westduits E.D.G -contingent en voor de wederinvoering van militaire dienstplicht. „Het verdedigen van Duits land, indien dit zou worden aangevallen, is de morele plicht van elke Duitse bur ger", besloot Blank. Binnen een week is in de gemeente Dalen een tweede geval van pseudo-vogel pest geconstateerd, thans onder het pluim vee van de gebr. Blaauwgeers op De Loo Alle op het bedrijf aanwezige kippen totaal 110 stuks, zijn afgemaakt. ">1 (Van onze correspondent.) Het uit 1909 daterende schilderij van Pablo Picasso, waarover in Eindhoven zoveel te doen is geweest, omdat men de koopsom abnormaal hoog vond, is thans door de gemeente aangekocht. Het schilderij, dat in de collectie Pen rose te Londen bekend is als „Femme assise", heeft aan de gemeente 122.000 gekost en is bestemd ter completering van de' basiscollectie van het Stedelijk Van Abbe-museum. Ged. Staten hebben het besluit van de gemeenteraad tot het voteren van 300.000, uit welk bedrag ook deze Picasso is gekocht, echter nog niet goed gekeurd. en moeder dood, een ander zag voor het eerst na tien jaar zijn dochtertje terug, dat hij als kind van enkele jaren had verlaten en dat nu.vooi- een vreemde stond, waaraan ze toch Een krijgsgevangene begroet na elf jaar zijn moeder. Hij teer in c< n monsterproces als oorlogsmisdadigertot tien jaar dtvangar ei ver oordeeld. De communisten hadden goedkope arbeidskrachten no ig en maakten andere proletariërs tol slaven! krijgsgevangenen in het vaderland zijn aangekomen, er nog in Sovjet-Russi sche handen zullen bevinden, althans levend. Maar aangezien hij lang niet alle kampen kent en het hem natuur lijk onmogelijk was, juiste gegevens té verzamelen, blijft de mogelijkheid bestaan, dat van de zestigduizend, die nooit uitgeleverd werden, er nog steeds duizenden in de uithoeken van de Sovjet-Unie zware dwangarbeid verrichten. Voor de krijgsgevangenen was de grootste marteling, nooit of bijna nooit iets uit het vaderland te horen. Velen wisten absoluut niet, hoe hun ouders of vrouw en kinderen het maakten. Pater Brevi zelf heeft één keer in de elf jaar, dat hij in Sovjet-Rusland ge vangen zat, toestemming gekregen, naar huis te schrijven en antwoord terug te ontvangen. Het antwoord mocht slechts op een kaart geschreven worden en kon dus weinig nieuws be vatten. Thans rust hij, evenals talrijke lotgenoten, bij zijn familie van de doorstane ellende uit. In tal van ste den en dorpen van Italië zijn momen teel teruggekeerde krijgsgevangenen het middelpunt van de belangstelling en ze moeten duizend en één vragen beantwoorden, want allerwegen be vinden zich mensen, van wie een fami lielid nooit meer uit de Sovjet-Unie terugkeerde Het zou ons te ver voeren, de ver halen weer te geven, welke de terug gekeerden vertellen en te schilderen, welke toneeltjes zich bij hun aankomst afspeelden. Van de één bleken vader even moest wennen. Weer een ander werd door zijn moeder aan de grens afgehaald. Ze had bericht van zijn aankomst ontvangen en was een dag lang naar het grensstation gereisd. Ze keek vol verwachting naar de uit de trein stappende mannen. Maar ze her kende haar zoon niet.Deze riep haar. Ze aarzelde. Tenslotte wist hij haar te overtuigen Enkele groepen gerepatrieerden stonden nog onder bevel van de offi cier, die hen in de oorlog gecomman deerd had. Een dezer officieren ver telde, de grootste moeite te hebben gehad, om zijn mannn gedurende de lange reis door de Sovjet-Unie bijeen te houden. De eindeloze gevangen schap had hen wantrouwend en wan hopig gemaakt en ze geloofden een voudig niet, dat ze werkelijk huistoe gingen. Daarom wilden ze onderweg vluchten. Hun grootste vrees was, weer naar een ander kamp vervoerd te zullen worden en daarom wensten ze, op eigen gelegenheid naar huis te rug te keren. In de Decemberaflevering 1953 van de maandstatistiek van de bevolking heeft het C.B.S. cijfers gepubliceerd over het aantal in Nederland aanwezige en over leden personen van honderd jaar en ouder in de loop van de laatste eeuw. Uit deze cijfers blijkt, dat onze bevol king op 1 Januari 1953: 46 personen (15 mannen en 31 /rouwen) telde, die de tien kruisjes achter de rug hadden. Bij de eeuwwisseling, cp 1 Januari 1900, waren er 10. Sindsdien zijn twee personen de leeftijd van 106 jaar gepasseerd, nl een vrouw overleden in 1935 (106 jaar en 1 maand, nl „Opoe' Tjaden uit Groningen) en een vrouw overleden in 1948 (106 jaar en 6 maanden, nl „Opoe" Herfst uit Rot terdam) De oudste overledene hier te lande, ten aanzien van wiens bereikte leeftijd zekerheid bestaat, is een man van 110 jaar geweest, nl Geert Adriaan Boom gaard, doch dat was vóór 1900. Nog zij vermeld, dat, voorzover thans bekend is, op 1 Januari 1954 12 mannen en 28 vrouwen 100 jaar of ouder waren en dat op deze datum de 104-jarige Chrisse KarnebeekBaks (Chrisse- Meuje) uit Eibergen de oudste inwoon ster van Nederland was. Het is een fantastisch rijk, waarin de schrijfster Henriëtte van Eyk ons in de meeste van haar boe ken binnenvoert: een .droomwereld, waarin de iderlingste en verras sendste dingen kunnen voorvallen, een sprookjes wereld, vol vreemde figu ren en wonderlijke moge lijkheden en tóch een wereld, die met duizenden geheime draden gebonden is aan die, waarin wij le ven en die dikwijls zo onherbergzaam voor ons is. Met haar glanzende hu mor en speelse vindingrijk heid voert de schrijfster ons mee het lijkt op een desertie uit de werkelijk heid, maar telkens weer blijkt het eerder een cor rectie van de werkelijkheid te zijn Enige van de beste wer ken van Henriëtte van Eyk zijn thans herdrukt in de Salemander-recks van de Uitgeverij Em. Querido te Amsterdam en herlezing van de speelse Sinterklaas verhalen „Als dc wereld donker is", van de geestige vertellingen, die in „Bedelarmband zijn bijeengebracht, van „Gabriël", de geschiedenis van een mager mannetje, maar bijzonder van de kostelijke roman „Truus de nachtmerrie", heeft bewezen dat dit werk in de loop der jaren niets is verbleekt. Integendeel. Het heeft, temidden van veel luidruchtig geprezen humor (op liet ogenblik een mode-artikel zijn geheel eigen plaats, men mag wel zeggen: ereplaats, behouden. HENRIëTTE VAN EYK correctie van de werkelijkheid Eater Brevi. de aalmoezenier. met het door hem zelf gemaakte en beschilderde altaurkleed. Elf jaar bracht hij in Sovjet-Russische gevangenschap door Hoe is, zo zou men zich kunnen af dragen, de binding tussen de droomver- nalen van Henriëtte van Eyk en het nuchtere en dikwijls harde verhaal van ons dagelijkse leven te verklaren? Het antwoord hierop is eenvoudig: omdat dc schrijfster altijd, zelfs in de meeste on waarschijnlijke situaties, die ze schept, zo echt menselijk blijft. Geen menselijke ge voelens, geen menselijke eigenschappen of tekortkomingen zijn vreemd aan de zon na straal,, het sterretje, de dieren..., Zo wordt ons eigen leven, maar dan vederlicht en met een verrukkelijke humor, geprojecteerd in een droom wereld en het is dus geen wonder, dat we ons daarin thuis gevoelen en dik wijls iets van onszelf herkennen. De tragiek is in deze afspiegeling niet ver doezeld; maar al is er niet de pijnlijk, heid aan ontnomen verre van dat 1 wel mist het alle scherpte en wreed heid. Truus de nachtmerrie is ongehoorzaam uit mededogen met de mensen. Het is „een klein, ruig, zwart paardje met fosforiserende ogen en doorzichtige vleu gels van celophaan". Het bestaat heus, maar we zien het niet. Waarom niet? Daarop antwoordt Henriëtte van Eyk naar waarheid: „Als zo'n dier je 's avonds voorbij draaft, zul je het in negen van de tien gevallen niet eens willen zien, om dat het de kleur heeft van de donkerte. En als je het wel ziet, dan denkt je, dat een jong veulentje, weggedwaald uit de -vei, zich met grote, harkerige sprongen erug haast naar z'n moeder". Truus is in dienst van de Opperdromer :n men begrijpt welke haar taak is: dc nensen angstaanjagende en benauwde iromen te bezorgen. Of, om het met de geestige woorden van de schrijfster te ïeggen: „Een nachtmerrie moet alle nach ten naar de mensen, die kreeft of paling of zulk soort dingen hebben gegeten voor ze slapen gingen". Truus is niet erg inge nomen met dit werk en heel logisch vraagt ze zich af: „Waarom moeten de mensen nare dromen hebben? Is 't soms overdag zo leuk voor ze?". En ze neemt een vrijmoedig besluit: ze zal met de mensen, die ze naar het nare- dromenland moet brengen gezellig uit gaan. Ja, de mensen zullen zelf mogen kiezen waarheen Vol goede bedoelingen gaat ze er de eerste nacht op uit. Nogal een raar geval: ze moet naar een piano stemmer, die slaapwandelaar is (of ten minste doet alsof) en benauwd is voor zijn vrouw. De tragiek van het mannetje Is, dat het te véél talent heeft voor een pianostemmer en te weinig voor een kunstenaar. Zijn wens is, naar een cabaret met een beroemde lady-crooner te gaan. Hij krijgt zijn zin, maar ach, het loopt helemaal verkeerd uit. Zelfs in het rijk van de droom kan het vermaan zich bedienen van een volslagen en ontzettende verrassing. Hoe goed meent Truus het met Sieg- bert en Santje, de simpele oudjes, die hij uit een gesticht haalt om te vol doen aan hun hartewens, weer eens net als vroeger gezellig bij elkaar te zitten. Het wordt een ontzettende tragi-comedie, als de bewoners van het huis, waar het droom-rendez-vous plaats heeft, ietwat aangeschoten te vroeg van een verkleed partij terugkomen en menen, dat een paar vrienden hun vermomming van oude boerenmensen wel wat al te lang volhouden. Ook met de veldslag van de generaal gevoerd met tinnen soldaatjes in een warenhuis en de andere avonturen, die Truus in haar mededogen met haar slacht offers onderneemt, loopt het minder goed af. Met tante Anette, een oudachttg en nogal pretentieus spook van deftige af komst, praat de nachtmerrie dan na over deze en halve mislukkingen. En dan wordt er vaak gemijmerd o zo niild en weinig zwaarwichtig! over een klei ne wijsheid of zinrijke gedachte. Alles eindigt heel wonderlijk, maar voor Truus blijft de band met de mensen onveran derd bestaan. Speels zijn de vertellingen, speels de gedachten (al hebben ze nog zo ernstige ondergrond) en speels ook is het van geest en humor flonkerende proza van deze schrijfster. Het is een verkikking om deze verhalen te lezen en te vertoe ven in een droomwereld, zonder uit de onze te deserteren. NIET DE KNUPPEL is langer het voornaamste wapen der Tsjechosiowaak- se communisten tegen de Kerk, maar het steeds toegediende, langzaam wer kende vergif. De regering is van me ning, dat de nieuwe methode minstens evenveel uitwerking zal hebben en daarbij veel minder gevaar oplevert van woede uitbarstingen van het volk. Zo typeert prof. dr Alexander Heidler, voormalig hoogleraar in de theologie aan de universiteit van Praag, de situatie in Tsjechoslowakijc. Ja. die roden kunnen zeer uitgeslapen handelen. Hoe? VAN DE ENE KANT roept zij over godsdienstvrijheid en veinst zij zelfs welwillendheid tegenover de Kerk door de salariëring der priesters tot een staatsaangelègenheid te maken. Van de andere kant echter injecteert zij sluw om- hele series vergif in het lichaam der Kerk. Deze vergiffen lokken geen grote courantenkoppen uit maar zij zijn dan ook bestemd om geleidelijk aan de structuur der Kerk te ondermijnen. Prof. Heidler benaamde de injectie- serie als volgt: beperkingen op elke bisschoppelijke activiteit, isolement van de priesters, geheime processen en veroordelingen der geestelijkheid, de vestiging 'van staatsseminaries onder communistisch toezicht, inperking of direct verbod van het godsdienstonder- wijs en slinkse tegenwerking van het kerkbezoek. Er is niet één bisschop in Tsjechoslowakijc meer, aldus prof. Heid ler, die werkelijk nog zelf de aangele genheden van zijn bisdom regelt. Wat zouden ze toch gaarne die ka tholieke godsdienst volkomen uit de harten rukken. KARDINAAL FELTIN, aartsbisschop van Parijs, heeft in de Notre Dame de priesterjjdvng toegediend aan de 68-jarige seminarist H. Cronkowski, eens gene raal van het Russische leger. Cronkowski, werd na de bolsjewisti sche revolutie gevangen genomen en naar Siberië gezonden. Na enige jaren slaagde hij erin via China te ontvluch ten en de Ver. Staten te bereiken. Daar werd hij katholiek. Na het overlijden van zijn vrouw besloot hij in Frankrijk voor priester te gaan studeren. Een wel merkwaardige tegenstelling met de vorige berichten. ENORME TOENEMING van het aan tal leerplichtige Katholieke kinderen, aantrekking van capabele leerkrachten en het vinden van vele millioenen dol lars nodig voor nieuwe scholenbouw zijn de drie voornaamste problemen, waarmede de Katholieke onderwijs- autoriteïten in de Verenigde Staten momenteel te kampen hebben. Volgens het onderijsrapport 1953 van Mgr Bra- dij, hoofd van de onderwijssectie der Amerikaanse bisschoppenconferentie, verwacht men, dat het aantal Katho lieke leerlingen van 3.700.000 in 1953 zal stijgen tot 4.500.000 in 1960. De katholieke schoolbesturen moeten zelf dc middelen vinden. Er is geen subsidie van de regering. Wat zijn we hier dan toch vandaag dl weer stukken verder. Morgen is het tveer Zondag. Zondag dat betekent offeren voor de nieuwe kerken. Geheel volgens de Epistclwoor- den: Blijft elkaar niets schuldig dan wederzijdse liefde. De liefde doet dc naaste geen kwaad. Het evangelie ver haalt van de storm die tot bedaren kwam. Een les voor twijfelaars aan Gods Voorzienigheid. Voor de rest. een rustige Zondag met het fijne ge laat van iemanddie weet, hoe hij dc wet moet vervullen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 3