„De Harem" za 1 de naam zijn Bent Liind komt kijken of ons volk „ordentelijk en flink" is .TIENDAAGSE VOOR WONING INRICHTING" Hoe later op de dag, hoe wijder de rok Welterusten Wêm PAGINA 8 ZATERDAG 27 FEBRUARI 1954 GROOTMOEDERS KRIJGEN LES Mieke Moeder... Ja, die wist 't wel! De lengte van de rok Mouwen en schouders Van lange mouwen wil geen coutu rier meer weten, zelfs de mantelpakken hebben dikwijls zeer korte mouwtjes, die niet meer dan de helft van de bovenarm bedekken. De drie kwart mouwen zijn laag aangezet, vallen ze wijd aan de bovenkant dan lopen ze nauwer toe en sluiten dadelijk onder de elleboog. Ze lijken wel enige pad- ding te bezitten want de schouders vallen iets breder. Dat staat wel ele gant vooral bij mantels en tailleurs. De taille en de rokken Bij alle modellen zit het middel op ijn plaats, de meeste japonnen hebben a het geheel geen ceintuur. Dior lan- :eert echter zeer eenvoudige leren •eintuurs met overtrokkn gesp. Overal -rijgt men haast de indruk dat de aille ingesnoerd is. De tailleurs De mantels De kleuren Het décolleté Garnering De vermoedelijke successen Bij ons volk moet liefde voor eigen interieur aangekweekt worden In vrijheid Accent moet verschuiven Zó zien Deense kinderen Nederland „Hollanders spreken met doodsveraclitende snelheid" Net zo goed T.iiuizen van BETON ZINKEN NIET" Het Witte Kruis te Purmerend zal eerstdaags een primeur in den lande brengen: het organiseren van een grootmoeder-cursus. Men is in Purmerend n.l. van overtuigd, dat „grootmoeders soms zeer onpaeda- gogisch tegen hun kleinkinderen kunnen optreden". Ik behoor niet erg tot de gelukkigen, wat prijsvragen betreft... Als ik toch nog eens heel erg geluk kig ben eerstdaags en zomaar vlotweg een juweel van een huis win, dan zal toch die naam van dat huis een puzzle zjjn. Want weest U nu maar eerlük, een knots van een villa kan nu eenmaal niet zo kaaltjes zjjn boven de buiten deur En dan moet 't ook nog een naam zijn, die volkomen bij ons huis én ons gezin past. En vooral in 't laatste zit 'm de kneep! Een probleem, waar ik mij suf over peins Als goede huisvrouw (zei U wat!?), betrek ik daar mjjn man maar niet in, de stakkerd heeft toch al zóveel zorgen aan zijn hoofd. Als er 's avonds voor de zoveelste keer gebeld wordt, zegt hij altjjd be rustend „Huize Zeldenrust" Dat vind ik nu helemaal geen naam, zegt U zelf eens. Je zoudt er de mehsen com pleet mee afschrikken (hetgeen natuur lijk zijn bedoeling is, want de engel leest zo graag). Nee, iets van wuivende palmen, rui sende dennen of lieflijk geurende bloe men zou ik er in verwerkt willen hebben. Echt iets heel aparts, zodat de wande laars op de weg geïmponeerd blijven kij ken, want natuurlijk staat dat huis niet midden in de stad. U moet beslist eens komen logeren, ruimte genoeg straks in Ja. daar zit ik weer mt die naam. Grijze haren krijg ik er va; en zo'n peper en zoutlok op je voorhooft is heus zo leuk niet Nu kan ik lachen, als ik deze zorge lijke regels lees, want sinds Zondag toen wij samen uit de Mis kwamen ei thuis de dochters met een stel vriendin nen aantroffen, waarvan er een onver wachts die dag onze gast werd en de anderen ons uitbundig begroetten Toen mijn man vergeefse moeite deed om prinsheerlijk van zijn Zondagse kopje koffie te genieten, maar daarvooi geen schijn van kans had, zó belaag de dat stel hem, tóen daagde 't in mij! „O. rtiijn Pappa", klonk 't wel driestem mig, een tikkeltje uit de toon, maai niemand, die zich daar wat van aan trol en de bezongene kon niet anders doen dan met een spijtige blik op de dampen de koffie, zijn armen om al die krij sende meiskes heen slaan en mee bas sen Op de leuning van die jolige stoel juichte ik door die jammerende Pappa song heen: „De Harem" zal ons huis heten, waarmee ik maar zeggen wil, dal ik een schat van een Sultan heb Boven: Grijze tueed. japon, model Jacques Fath, Onder: Wit in grijs bedrukte japon waarbij de ruimte naar voren is gebracht. Modbl Jacques Griffe. DE FRANSE LENTE-MODE VAN 1954 Links: geplisseerd marine blauwe mousseline op blauwe serge. Model Pierre Clarence. Al zijn de buitenlandse inkopers nagenoeg allen verdwenen, in de salons van de haute couturehuizen blijft de drukte aanhouden. De particuliere klanten beginnen nu aan haar voor jaar sgarderobe te denken. Daar de meeste dames bij verschillende couturiers kijken voor ze haar keus doen, is er geen zaak of 's middags als de collectie ge toond wordt, zijn alle stoeltjes bezet. Helaas worden alle kijksters geen koopsters. Als dat het geval was zouden de couturiers gouden tijden beleven! Hoe verschillend de collecties ook zijn en al trachten alle cou turiers een persoonlijk stempel aan hun creaties te geven, ze blijven toch angstvallig in wat men hier noemt: „la note de la modewat vrij vertaald „in de lijn van de mode" maakt. Alleen de allergrootsten trekken zich daar niets van aan. Balenciaga omdat hij bezig is een eigen stijl te creëren, die van „Madame Cle" en „Jolie madame"; Fath's aandacht valt dan op het een en dan op het ander en iedere keer weer is hij hevig geïnteresseerd in Dior, om dat hij uit een model haalt wat er uit te halen is. Daarna wil hij er niets meer van weten en laat het achteloos vallen, wel wetende dat veel van zijn collega's er nog een jaar lang op zul len voort borduren. Dat alles maakt dat in de collecties toch een zekere homogeniteit bestaat. Alleen de modellen van een enkele duidt de toekomstige lijn aan. Dit was in het najaar het geval met de prin- Advertentie) Maar zy had t nog niet door - tot, opeens, zij'tbemerkteMAÏZENA ddt was het geheim van moeders kookkunst. Maar... moeder zei bij het kopen van MAÏZENA steevast DURYEA en daarbij keek moeder wel uit, dat zij geen andere kreeg. Vandaar haar kooksuccessen. Nu is ook zij zelf ervan doordrongen, dat het heus wel de moeite loont op die naam DURYEA te letten. In- derdaad er is geen beter bind middel voor groenten, soepen en sausen dan MAÏZENA DURYEA. sesse japon van Dior, die we nu met eindeloze variaties de hele couture door terugvinden, behalve natuurlijk bij Dior zelf. Dior lanceert dit seizoen het een voudigste japonnetje wat er bestaat: de robe chemisier. Om dit te durven moet hij wel heel vast in zijn schoenen staan! Hij weet dan ook dit overbeken de jurkje een onnavolgbare chic te geven en er een uiterst modern toilet van te maken. Zo zelfs dat het ver wende publiek van zijn première nog enthousiaster werd dan bij het zien van de meest kunstig gedrapeerde japon. De couturiers zijn het zo ongeveer eens geworden over de lengte van de rok. Dior heeft de zijne wat ver lengd en de anderen hebben de hunne wat verkort. Vast staat dat de gemid delde lengte 35 c.m. van de grond wordt. Het hangt van de silhouet van de draagster af of dit iets meer of iets minder wordt. De wijde plooi- en plissé-rokken van 'e geklede toiletten laten het middel nog dunner lijken. We vinden o.a. bij Fath en Heim mantelpakken met plooi rokken waarvan de plooien meteen on der de ceintuurband beginnen. De meeste tailleurs en de eenvou dige allemaal hebben een nauwe rok met een enkele plooi van achteren om het lopen te vergemakkelijken. Hoe later het op de dag wordt, hoe wijder de rok moet zijn. Meestal ko men er reeds bij de cocktail-japonnen stijve uitstaande onderrokken aan te pas. Zelden is de wijdte regelmatig, verdeeld. Fath b.v. trekt de ruimte naar achteren waar hij hem in een paar plooien vastlegt en zo een soort moderne queue vormt. De avondjaponnen vallen meestal wijd hoewel alle couturiers met enkele lange nauwe avondtoiletten komen. Die staan alleen vrouwen met een goed figuur. Er gaat van dergelijke japon nen een bijzondere bekoring uit. Ze vragen geen garnering, de stof moet echter mooi zijn en goed vallen. De meeste tailleurs hebben onmoge lijk korte basques, die net tot het breedst van de heupen vallen. Eigen lijk kan men hoe langer hoe minder zien wat een tailleur en wat een deux- pièces is. Temeer daar volgens de cou turiers in het geheel geen blouses meer gedragen moeten worden. Bij hoogslui- tenden tailleurs wordt dit al jaren lang weinig gedaan. Ook dit seizoen sluiten de jasjes vrij hoog, onverschillig of het wijde paletots of jasjes van een werke lijke tailleur zijn. Sommige jasjes blou- sen over een leren ceintuur. Fath daar entegen wil het mantelpak zo strak heb ben, dat hij het van de buste tot op de heupen geheel van baleinen heeft voor zien. Christian Dior daarentegen lanceert een soepel zittende tailleur, hij duidt het middel aan, maar niet op overdre ven wijze. De mantels zfjn zonder uitzondering naar het model van de heren-overjas gemaakt, meestal reiken ze niet tot de zoom van de rok. Onnodig te zeggen, dat ze uiterst eenvoudig van Ijjn zjjn. Dit model wordt zowel in eenvoudige, als in de meest kostbare stof gemaakt en wordt dus op alle uren van de dag gedragen. De redingote, die deze win ter nog een poging deed, heeft het op gegeven en is nagenoeg verdwenen. Alle couturiers zijn bezweken voor de charme van de zachte pasteltinten. Nooit werd zoveel zacht blauw en rose gelanceerd. Blauw is mode in alle mo gelijke schakeringen, tot donker-blauw toe. Veel zandkleur, minder grijs en een ongehoord feit in Parijs 't zwart heet de mode uit te gaan Van de zomer wordt het waarschijn lijk door marine-blauw vervangen, maar tien tegen een dat het in het najaar weer algemeen zal worden gedragen. De couturiers zijn al dikwijls tegen het zwart opgekomen, maar tot nog toe is het hun nog nooit gelukt het de klan ten uit het hoofd te praten. De halsuitsnijding is bijna altijd in de breedte genomen en loopt tot op de schouders. Aan de hals is hij maar wei nig uitgesneden, soms iets meer van achteren. Veel japonnen hebben de ge wone V-uitsnijding, de diepte hiervoor wordt meestal bepaald door de meer of mindere gezetheid van de draagster. Alle garnering is uit den boze; de ma trozenkraag van Dior en enkele andere en de grote herendassen die tot op de zoom van de japon vallen en die Fath lanceert, lijken dan ook al gauw te veel van het goede. Vooral deze laat ste zijn te opvallend om succes te heb ben. Bovendien zijn ze makkelijk na te maken, wat haar al meteen veroordeelt. De matrozenkragen zijn meer of min der groot en worden zowel op 'aponnen, tailleurs als mantels gezien. De Marie- Antoinette-fichu, die ook weer op komt dagen, is aardiger. De piqué plastrons, die men met een gomelastiek schoon Witte zijde organdi japon, ge borduurd met stro en witte kraaltjes en met witte cn blauw gestreepte zij gegarneerd. Model Pierre Balmain. kan wrijven, beloven opgang te maken. Ze worden niet meer in de japon ge naaid, maar zitten er los onder. Er zyn er twee en beide worden door Dior gelanceerd. In de eerste plaats de ruim vallende robe-chemisier en dan het dejeuner-diner ensemble. Dit is een tailleur, maar inplaats van een rok, heeft het mantelpak een meer of min der gcdecollecteerde japon met korte mouwen. Soms is het mouwloos en heeft het alleen maar schouderbanden. Het mantelpak kan op alle uren van de dag worden gedragen. Met het jasje is het een gewone tailleur en zonder dit een eenvoudig avondtoilet. Dior neemt er bij voorkeur comfortabele tweed voor of flanel met een haarstrecpje, dat als twee druppels water lijkt op de stof, die voor herencostuums wordt gebruikt. (Advertentie) Kunt U niet slapen door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan geregeld Togal. Togal ver drijft snel en afdoende die pijnen en U slaapt weer rustig de gehele nacht door. Togal baat waar andere middelen falen. Togal zuivert door de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist f 0.95, f 2.40 en f 8.88 Pierre Balmain ontwierp deze Beige tweed mantel en japon. De mantel is geheel afgezet met Noorse blauwvos. Op de vraag of dan niet het individu i de verdrukking raakt en de massificati in de hand wordt gewerkt, gaf mr 1 't Veld als antwoord, dat hij, die he eigen karakter van het gezin minder be paald ziet door de gevel, waarachter hc leeft, dan door de wijze, waarop het d woning heeft ingericht en sfeer heef weten te geven aan het inwendige, he De minister van Economische Zakei Prof- fjj J- Zijlstra, heeft Vrijdagmidda f ii e R'AJ "dutomóbiélententoon stelling te Amsterdam geopend. Tijden: de rondgang v.l.n.r. (op de rug gezien mr±i e ft°os> W. Steinmetz, beidej ivethouders van Amsterdam en ministei Zijlstra (Van onze Amsterdamse redactie) LIEFDE voor de eigen woningin richting, liefde voor het eigen interieur", dat is het lofwaardig streven, dat de Stichting Propaganda Woninginrichting voor ogen staat en waarom zij van 4 tot 13 Maart voor de tweede maal in ons land een „Tiendaagse voor de woninginrichting" organiseert. Dit zal gebeuren door locaal tentoonstel lingen van het goede interieur te houden, terwijl tevens in sommige plaatsen bin nenhuisarchitecten inleidingen zullen houden. Daarnaast zijn er twee prijsvra gen, een voor de volwassenen en een voor de jeugd. Formulieren worden daartoe in een oplaag van een half mil- lioen verspreid. Kleurige aanplakbiljet ten zullen op de komende „Tiendaagse" ook de aandacht vestigen. Op een door de Stichting'in Amster dam gehouden persconferentie hebben prof. mr P. J. Oud en mr dr J. in 't Veld hun visie gegeven op de h.i. verantwoor delijke taak, welke de stichting heeft, namelijk dat deel van het bedrijfsleven, dat nauw bij de woninginrichting is be trokken, voor ons volk een gids te doen zijn op de weg naar hogere stoffelijke en geestelijke welvaart. Dat bereikt het door zich niet alleen te richten naar de behoeften van het publiek zoals deze zijn, doch tegelijkertijd het verlangen van de consument te brengen op een hogere en betere behoeftebevrediging, op de wijze als de laatste jaren boekhande laren en uitgevers doen tijdens de Boe kenweek. De omgeving, waarin de mens leeft en werkt, aldus prof. Oud, is voor zijn levensgeluk van het allergrootste belang. Wel voor de bouw maar niet voor de inrichting van een huis kan de overheid voorschriften geven, want dan zou zij de gezinsautonomie aantasten. Het is ech ter de plicht van de gezinshoofden (ook de vrouw heeft in dit geval zeker recht van spreken) om deze autonomie verant woord te benutten en het „gezinskasteel" zo goed mogelijk bewoonbaar te maken. Wie deze taak goed weet te vervullen, aldus de Rotterdamse hoogleraar, schept in zijn huis een sfeer, waarvan allen, ge zinshoofden en gezinsleden, de zegen rijke gevolgen gelijkelijk ervaren. HET scheppen van een goede gezins sfeer is dus een zaak, die in vrijheid moet worden verricht, maar daarvoor is voorlichting nodig. „Wie wijs is, onder zoekt alle dingen, en behoudt het goede; maar hij aanvaardt ook het goede, dat hem nieuw geboden wordt. Dit is de taak van de voorlichting". En prof. Oud vond deze propaganda-„Tiendaagse" daarom van groot maatschappelijk belang, te meer, daar zij ook de grote groep van mensen met smalle beurzen zal bereiken. Mr dr In 't Veld bracht als oud-minis ter van Wederopbouw en Volkshuisves ting in zijn toespraak natuurlijk de woningbouw in het geding. Hij sprak als zijn overtuiging uit, dat bij de tegen woordige bouw in grote complexen, waarvan men een dodende uniformiteit vreest, de doelmatigheid en geriefelijk heid van de woning zonder voorbehoud moet praevaleren boven meer verschei denheid in architectuur. Bij de auto, het stoom- cn motorschip, de vliegmachine heeft zich de schone vorm ontwikkeld uit het toegeven aan de eisen van doel matigheid. Zo dient het z.i. ook met de woning te gaan. De oud-minister meende, dat men in Nederland niet ontkomt aan massa-productie; wij moeten streven naar het best mógelijke product tegen de laagst mogelijke kosten. Beter dan zich te verzetten tegen het feit, dat industriële opvattingen zich meester maken van het bouwbedryf en daardoor te trachten de wijzers van de klok terug te draaien, is het, deze ont wikkeling met bewustheid te aanvaar den en in de goede richting te leiden „Met wat gepruts aan geveltjes kom men er niet", aldus de oud-minister, ,,d' gevel noch de indeling van de arbeiders woning biedt gelegenheid tot allerle variatie. Het aceent moet zich verschui ven van de architectuur naar de stede bouw". streven van de Stichting Propaganda Woninginrichting in bedoelde strijd on eindig veel belangrijker zal achten dan iets meer verscheidenheid in gevel architectuur. (Dat dit streven ook tot excessen kan leiden getuige b.v. de wanstaltige massa-bouw in tuinstad-Slo- termeer in Amsterdam-Nieuw-West en ook elders in ons land vergat de oud minister te vermelden. Red.) Over het probleem van de massabouw zei spreker nog dat er om evenwicht te krijgen tussen bouwkosten en huren gestreefd dient te worden naar een verlaging van het peil der bouwkosten, zonder de kwaliteit der woningen aan te' tasten. Integendeel, de kwaliteit zal nog moeten worden opgevoerd, zoals b.v. een tweede woonvertrek, centrale verwar ming, warmwatervoorziening, douche- of badcel, behoorlijke gelegenheid voor de was, ventilatie, warmte- en geluids isolatie. keukeninrichting, e.d. Mr In 't Veld was verder van mening, dat nu het maatschappelijke inkomen ge leidelijk groter wordt, ons volk moet worden aangemaand percentagegewijs meer te besteden aan de huur en de inrichting van de woning. Daarnaast moet men het volk leren, dat het zich niet hoeft te storen aan bepaalde mode opvattingen. Eerst dan kan men komen tot een smaakvoller en meer eigen karakter uitdrukkend interieur. Hanne Riis Vestergaard, Ingrid Dupont en Bent Liind twee meisjes en een jongen uit Denemarken komen binnenkort naar ons land. Zij zijn n.l. de winnaars van de hoofdprijzen in de opstelwedstrijd voor de Deense schooljeugd, die, zoals bekend, verleden jaar werd gehouden ter gelegenheid vaD het staatsiebezoek van LI. M. Koningin Juliana en Z. K. H. Prins Bernhard aan Denemarken. De opdracht luidde: liet schrijven van een opstel over Nederland. De wedstrijd werd uitgeschreven door het Neder landse gezantschap te Kopenhagen in samenwerking met het Deense ministerie van Onderwijs. De drie hoofdprijzen een reis van 14 da^en naar en door Nederland zijn aangeboden door de Nederlandse ministeries van Buitenlandse Zaken en O. K. \V. Over het algemeen waren de inzendingen uiterlijk keurig verzorgd: nagenoeg alle kinderen hebben hun werkstuk ken geïllustreerd met kaartjes en foto's. De deelnemers jongens en meisjes van 13 tot onge veer 17 jaar hebben het onderwerp zeer serieus behandeld en de foutjes die sommigen maakten, zal niemand euvel willen duiden. Zo bijvoorbeeld de 13-jarige jongen uit Kopenhagen, die het Noordzeekanaal beschreef als de vaarweg, „waarin zelfs schepen van 100.000 ton varen". En een andere jongen schreef, dat in Amster dam de huizen op palen werden gebouwd, „maar, zo voegde hij er aan toe, tegenwoordig worden de huizen van beton ge maakt, omdat die niet zinken". Een 15-jarige jongen, die waarschijn lijk had gelezen over de dialectische vormen van de Nederlandse taal, schreef, dat „de Neder landers naar hun taal zijn ingedeeld in Friezen, Vlamingen en de eigen lijke Hollanders". In nagenoeg alle op stellen wordt met grote bewondering geschreven over de strijd, die Neder land sinds eeuwen tegen het water heeft geleverd. De uitdrukking „God schiep de wereld, maar de Hollanders maakten hun eigen land", is bij velen bekend. Het grote leed, dat de overstro mingsramp van 1 Febr. 1953 veroorzaakte, wordt in alle opstellen gememo reerd. Over het algemeen hebben de jonge schrij vers ook de loftrompet gestoken over Nederland als zeevarend volk. Met zeer grote be- wondering is door vele jongens en meisjes meest ouderen onder de deelnemers, geschreven over het Nederlandse Koninklijke Huis. Een van de hoofdprnswin- naars schrift: „Het heeft natuurlek zorg gewekt, dat er geen Prinsje is ge boren, maar aan de andere kant hebben de vrouwen uit het Huis Oranje bewezen, dat zü het land net zo goed kunnen regeren als een man". Hoofdprijswinnaar Bent Lünd uit Aarhus oud 14 jaar noemt het Ne derlandse volk „ordente lijk en flink". De 14- jarige Hanne Riis-Vester- gaard roemt de Neder landse zindelijkheid en schrijft, dat de Nederland se vrouwen zelfs haar straatjes schrobben. Ze schrijft verder met kin derlijke ernst, dat Neder land beroemd is gewor den om zijn kaas, „die wordt opgestapeld op grote bakken en dan wordt gedragen door twee mannen'. Bij deze passage had zij een plaatje van twee Alk- maarse kaasdragers ge plakt. De 13-jarige Ingrid Dupont uit Kopenhagen, de derde hoofdprijswin nares, is haar opstel be gonnen met een uitvoe rige uiteenzetting over de vorming van Neder land in de IJstijd. Voorts schrijft zij over de water regeling door polders, molens en gemalen, over de talrijke sluizen en dijken en over de taal, die volgens haar kan worden vergeleken met „Belgisch" en Duits. Er zijn cr meer, die schrijven dat Nederlands het best kan worden ver geleken met „Belgisch". Een 13-jarige jongen ver zucht, dat de Hollanders hun taal met „een doodsverachtende snel heid spreken''. En dan is er tenslotte het 16-jarige meisje uit Kopenhagen, dat de indruk wekt reeds vele landen te hebben bezocht; zij schrijft n.l.: „Nederland is niet zo mooi als Frankrijk, Duitsland, Italië of Zwit serland, maar in ieder geval is het een land, waarnaar men terugver langt als men er eenmaal is geweest".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 8