Ons Succespatroon van deze week
Het geval LEAVENWORTH
DE VOEDING
VAN DE AANSTAANDE MOEDER
UI
HOE BESTEL IK MIJN PATROON?
ANNA K. GREENS!
ZATERDAG 24 APRIL 1954
PAGINA 4
Twee jonge Nederlandse cineasten Gerard J. Raucamp .en
Ted de Wit Onafhankelijk van plaatselijke lichtnetten
Homerus weer actueel Liefdesgeschiedenis van Helena en
Paris op het Cinemascopedoek in Warnercolor Paard van
Troje met air-conditioningRossana Podesta, de mooiste
vrouw en Jacques Sernas de knapste man ter wereld
Vermakelijkheidsbelasting op bioscopen in Amerika ge
halveerd Rex Harrison: „Je hebt drie paarden nodig voor
één paardenroVArtisten en televisie David Knight,
naam om te onthouden.
Goed voorbeeld doei.
Krimpen von pijn
„NEDERLAND SCHENDT
UNIE-GEEST"
Wonderlijke conclusie van
lndonesisch parlement
ARME ZUSTERS VAN HET
GODDELIJK KIND
BENEDICTINESSEN
IN VALKENBURG
lien af kledende blouse voor
iets oudere dames
DOOR j
IS tegenstelling tot 4c
Nederlandse speelfilm,
die nauwelijks in eigen
land waardering heeft
kunnen vinden, staat de
Nederlandse filmdoou-
mentairc overal ter
wereld uitstekend aange
schreven.
Gerard J. Raucamp en
Ted de Wit, twee jonge
Nederlandse cineasten,
die samen in 1949 de
filmproductie-onder
neming „Carillon Films"
oprichtten, hebben t:>l
die internationale faam
stellig bijgedragen. De
films, die zij voor Neder
landse bedrijven met
relaties over de
wereld maakten,
de toeschouwers
niet alleen een voor
treffelijke indruk van
deze ondernemingen,
maar ook van de Neder
landse documentaire film
„Carillon Films'' is in Voorburg ge
vestigd, maar daar treft men Raucamp en
hele
gaven
niet
Ger Raucamp (achter de camera) en Ted de
Wit filmen op de Zwitserse Jungfrau voer
European Holiday".
de Wit slechts zelden aan. Wie films
maakt voor een maatschappij als de KLM
om slechts één van hun opdrachtgevers
te noemen, moet het „Oost West, thuis
best" telkens voor een hele tijd kunnen
vergeten.
Bij de KLM hebben de twee filmers el
kaar kort na de oorlog in de filmstudio
ontmoet. Ze werkten er o.a. samen aan
„Bound for the Caribbean" (Bestemd voor
de Caribische landen). Daarna maakte
Raucamp een luchtvaartfilm in Indones'c
en op 1 October 1949 richtten ze samen
„Carillon Films" op. Hun eerste onaf
hankelijke productie maakten ze in Ne
derland: -Bells of Holland" (De klokken
van Nederland), die een beeld gaf van
een klokkengieterij. Deze film is vertoond
in het eerste televisieprogramma, dat n
Nederland werd uitgezonden en kwam in
Amerika op het televisiescherm, toen daai
tijdens het bezoek van de Koningin een
carillon aan de Verenigde Staten werd
aangeboden.
In samenwerking met Joop Geesink
maakten ze ook „At your service, Mr Wil
son". (Een ontmoeting in de lucht), waar
bij een speelfilm met acteurs werd ge
combineerd met poppenfilm.
Voor een film over de emigratie per
vliegtuig werkten ze in Canada. De Ca
nadese immigratie-autoriteiten bleken
zo enthousiast over hun werk, dat zij
gelegenheid kregen het hele land te be
reizen. Zo ontstond „Mijn neef uit Cana
da", die later door de Regerings-Voorlich-
tingsdienst werd gedistribueerd. „Euro
pean Holiday", („Vlieg-vacantie in Euro
pa" speciaal bestemd voor 't publiek in
Noord- en Zuid-Amerika. Er volgden
films voor de Bescherming Bevolking, de
K.L.M. te New York, de gezamenlijke
brouwerijen, Philips enz. Voor Philips
hebben ze pas „European Rhapsodie", een
film van een half uur over de economi
sche samenwerking in Europa voltooid
en voor de K.L.M. zullen ze „Taking Off"
(Opstijgen) gaan opnemen ,een documen
taire kleurenfilm, eveneens van een half
uur, die hen zowel naar Zuid- en Midden-
Amerika als naar verscheidene Europese
landen en het Verre Oosten zal voeren.
Ted de Wit en Ger Raucamp vullen el
kaar volledig aan en vormen een duo. dat
tot hecht teamwork in staat is. Samen
schrijven ze meestal het scenario
soms met medewerking van Leonhard
Huizinga en samen hebben ze de pro
ductieleiding. Ted de Wit voert de regie
en verzorgt de montage. Ger Raucamp
neemt het camerawerk voor zijn reke
ning.
Doordat hun apparatuur op accu s
werkt zijn ze onafhankelijk van plaatse
lijke lichtnetten en kunnen ze ook fil
men in streken, waar electriciteit nog een
onbekend begrip is. Zo filmden ze een
stierengevecht in Lissabon en negerdan
sen in de rimboe van Suriname, zo
zwierven ze door Indonesië, door de
Amerika's en door alle landen van Euro
pa Maar ze bleven Nederlanders, voor
wie nog steeds het oude spreekwoord
geldt: „Oost West, thuis best".
O
Het wordt hoog tijd, dat we onze Ho
merus de Ilias en zo en andere klas
sieke schrijvers eens gaan nalezen, want
Hollywood is bezig om de geschiedenis
van Helena en Paris, het beroemde lief
despaar uit de Griekse legende en de
historie van de wereldveroveraar
Alexander de Grote voor breed doek té
verfilmen.
Homerus, de Griekse dichter die 900
jaar voor Christus leefde, heeft 24 boe
ken nodig gehad om de geschiedenis van
Helena en Paris te vertellen. Hollywood
doet het in ongeveer twee uur met een
film, getiteld „Helen of Troy", die volgens
het Cinemascope-systeem wordt opgeno
men in Warner Color, en die „een der
duurste producties wordt, welke ooit
werd vervaardigd".
Natuurlijk moest Hollywood voor de
rol van Helena, wier gelaat duizend sche
pen te water heeft gelaten en wier schoon
heid leidde tot de 10-jarige belegering van
Troje, „de mooiste vrouw", en voor die
van Paris „de knapste man ter wereld"
hebben, waartoe twee continenten werden
afgezocht.
Hoewel filmsterren en schoonheidsko
ninginnen uit alle grote steden van Ame
rika en Europa mededongen, viel de keuze
tenslotte op Rossana Podesta, een 19-jari-
ge Italiaanse actrice, die als een moderne
Venus wordt gedoodverfd. Rossana Podes
ta is in Italië bijzonder populair. Volgens
de daar algemeen door actrices gehuldigde
traditie maakt ze zich niet op en heeft ze
kleine (niet-gemanicuurde) „werkhanden".
Ze is getrouwd met een Italiaanse acteur
en heeft een zoontje van drie maanden.
Zelf zegt ze „Ik heb over Helena in het
oorspronkelijke Grieks gelezen en me al
tijd ingedacht, dat ze een zeer lange vrouw
was. Maar ik zag haar en Paris altijd en
een waas helemaal niet als vlees en
bloed".
Rossana zal haar rol spelen op schoenen
met verhoogde zolen, omdat ze maar 1.60
meter lang is.
Haar Paris de acteur Jacques Sernas,
die men heeft kunnen zien in de film
„Golden Salamander" is 1.80 meter lang
en heeft een athletische gestalte, zodat hij
uitermate geschikt is voor zijn rol.
„Ik heb m'n school-Homerus maar weer
eens opgezocht", bekent Sarnas, die dol is
op het rijden met snelle auto's en die be
zig is zijn eigen huis te bouwen aan de
kust bij Rome.
„Ik werd getest voor een klein rolletje
in de film, maar ik moest zeggen „Mag
ik me voorstellen, Prihs Paris van Troje".
Eer ik wist, wat er gebeurde, had ik een
contract om Paris zelf te spelen".
De Spartaanse koning Menelaos zal in
de film worden vertolkt door Nial Mac-
Ginnis, terwijl Achilles wordt gespeeld
door Stanley Baker, een opkomende En
gelse acteur, voor wie de vroeger op Erich
von Stroheim toegepaste slagzin geldt
„de man, die je met liefde haat". Stanley
Baker was een prachtige naarling in „The
Cruel Sea", waarin hij de rol van de on
aangename reserve-officier speelde en
plotseling kwamen de Britse filmprodu
centen tot de ontdekking, dat ze een voor
treffelijke schurk i- hem hadden gevon
den. Sindsdien heeft hij Alan Ladd en Ro
bert Taylor bedreigd en thans ranselt hij
(in een film) Ginger Rogers af.
„Het schijnt, dat ik daar het goede ge
zicht voor heb", zegt hijzelf. „Ik heb me
nooit verbeeld, dat ik, het type van de
jeune premier was, maar dit had ik toch
niet verwacht. Toch heb ik. sinds Robert
Newton en James Mason in Hollywood
zitten, bijna niets anders dan filmschur-
ken te spelen gekregen. Nu word ik een
historische „boef" in „Helen of Troy"
Op de vraag, hoe hij zich thuis gedroeg,
luidde zijn antwoord „Heel zoet, want
ik ben getrouwd zie je".
Door de handtekening van president
Eisenhower onder een reeds door het
Amerikaans huis van afgevaardigden en
de senaat aangenomen wet tot verlaging
van de accijnzen en belastingen is het ta
rief van de federale vermakelijkheidsbe
lasting op filmvoorstellingen gehalveerd
van 20 tot 10 procent, met dien verstan
de dat alle entreeprijzen tot 50 dollar
cents 1.90) volledig zijn vrijgesteld van
vermakelijkheidsbelasting. Dank zij deze
maatregel hoeven ongeveer negendui
zend bioscopen in de Verenigde Staten in
het geheel geen vermakelijkheidsbelas
ting meer te betalen.
Voor de Nederlandse bioscoopexploi
tanten, die zoals bijvoorbeeld in Rot
terdam tot 35 procent van hun ontvang
sten aan vermakelijkheidsbelasting moe
ten betalen, om te watertanden. En een
voorbeeld, dat in Nederland navolging
verdient, met name in Rotterdam, waar in
Mei 1940 zestig procent van de bijna tien
duizend bioscoopplaatsen door het bom
bardement verloren zijn gegaan, die niet
kunnen worden vervangen, omdat de on
rechtvaardig hoge belastingdruk de gro
te investeringen, welke de bioscoopop-
bouw thans eist, onrendabel maakt.
Rex („The Fourposter") Harrison, die
pas in Engeland terug is uit Hollywood,
waar hij zijn eerste Western heeft ge
maakt, vertelde aan de journalisten, die
hem kwamen begroeten, wat de diepste
indruk op hem had gemaakt: de paarden.
„Een verschrikkelijke ingewikkelde ge
schiedenis, dat acteren met paarden'zei
hij. „Je hebt drie paarden nodig voor één
paardenrol. Eerst is er een paard om te
vallen. Onmiddellijk daarna ga je over
op een paard, dat netjes rechtop kan
staan. En tenslotte klim je op een paard,
dat niets anders doet dan op z'n achter
benen dansen. De paarden worden zó ge
verfd, dat z'e er allemaal precies eender
uitzien doch ze gebruiken maar éen
acteur"
Vertegenwoordigers van de internatio
nale federatie van acteurs, musici en va-
riété-artisten uit twaalf Europese landen,
zijn in Parijs bijeen geweest om de ver
dediging van hun beroepsbelangen ie be
studeren. die worden bedreigd door het
gebruik van verfilmde en op plaat of band
geregistreerde programma's bij de tele
visie.
De drie federaties hebben haar verte
genwoordigers gemachtigd te bewerken,
dat de televisie het gepr-ik van films zo
veel mogelijk beperkt.
Verder verklaarden zij 'iet te betreuren,
dat de overeenkomsten met betrekking lot
het relayeren van uitzendingen zijn afge
sloten, zonder tevoren de internationale
organisaties van artisten te raadplegen..
Zij hebben bekend gemaakt, dat zij haar
leden zullen verzoeken, niet mee te wer
ken, aan welke relais-uitzending ook, als
er eerst geen overeenkomst wordt aange
gaan met de Europese Radio Unie.
Vader Cats schijnt op een gegeven
ogenblik te hebben uitgeroepen, dat kin
deren hinderen zijn. Soms kunnen we dat
wel beamen. Maar wanneer een nieuwe
wereldburger zich aankondigt, is de
vreugde toch meestal wel heel groot.
Op de aanstaande moeder rust dan de
aangename plicht de vele voorbereidin
gen te treffen. Met het bekleden van de
wieg en het vervaardigen van talloze
sokjes en truitjes is zij er niet. Zij moet i
voor haar kindje de mogelijkheid schep
pen gezond en sterk zijn intrede in deze
wereld te doen. En hierbij is de voeding
haar beste bondgenoot,
Is een goede voeding altijd en onder
alle omstandigheden van groot belang,
tijdens de zwangerschap is het een eis,
omdat niet alleen het verloop van de
zwangerschap en de bevalling er gun
stig door beïnvloed worden, maar ook
het lichamelijk welzijn van het kind.
Een goede voeding betekent voor de
aanstaande moeder niet, dat zij dubbele
porties moet verstouwen. Het betekent,
dat zij er met verstand voor moet zor
gen dat te eten, wat mede werkt aan de
bouw en de groei van haar kindje en het
vermeerderen van zijn weerstand tegen
ziekten en andere kwade invloeden.
De voedingsstoffen, die hiervoor onont
beerlijk zijn. kunnen we naar hun spe
ciale functie verdelen in een tweetal
groepen: bouwstoffen en beschermende
stoffen.
Zoals de naam al zegt, behoort het mo
gelijk maken van de bouw, het vormen
van beenderen, spieren en gebit dus, tot
de taak van de bouwstoffen. Voor de
groei zijn ook de beschermende stoffen,
(Advertentie)
Zeker, haar grootmoeder en
haar moeder gebruikten reeds
MAÏZENA DU RYE A en zij
volgde dat goede voorbeeld.
Vandaar haar lekkere groenten,
smakelijke soepen en smeuïge
sausen. En als haar vriendinnen
vragen hoe het komt dat zij zo
lekker kan koken, dan zegt zij:
,,Goed voorbeeld doet goed vol
gen" en gebruik zoals ik -
MAÏZENA DURYEA voor het
binden van groenten, soepen
en sausen. Dan zijn mislukkin
gen bij voorbaat uitgesloten.
o.a. de vitamines, van essentieel belang.
Het zijn ook de vitamines, die de weer
stand tegen infecties en ziekten vergro
ten.
Bouwstoffen en beschermende stoffen
dienen in de voeding van iedereen voor
te komen. De aanstaande moeder heeft
er echter een grotere hoeveelheid van
nodig, wil de groei van haar kindje niet
ten koste van haar eigen lichaam gaan.
Een voldoende grote hoeveelheid van
deze voedingsstoffen zal zij in haar voe
ding vinden, indien deze dagelijks bestaat
uit:
tenminste 1 liter melk (4 a 5 bekers),
eventueel gedeeltelijk in gerechten ver
werkt of vervangen door yoghurt of kar
nemelk; 35 g kaas (2 a 3 flinke plakken);
50—100 g vlees, desgewenst te vervangen
door een gelijke hoeveelheid vis of
een ei; tenminste 250 g groente, liefst blad
groente en dan bij voorkeur ook eens
rauw verwerkt tot een slaatje; 100 g vita
mine C-rijk fruit, dus citroenvruchten,
aardbeien, bessen enz.
Ook boter of gevitamineerde margari
ne is een onmisbaar bestanddeel van de
dagelijkse voeding. Evenals de lepel le
vertraan of het vitamine D preparaat.
De hoeveelheden brood bij voorkeur
en aardappelen worden door de
behoefte bepaald.
Het komt nogal eens voor. dat de aan
staande moeder een groot verlangen
heelt naar bepaalde spijzen, of lekker
nijen, die zij anders niet aan zou raken.
Laat zij gerust eten, -wat haar bekoort.
Mocht echter de voorliefde uitsluitend
naar grote hoeveelheden zoetigheid uit
gaan, dan moet ze zich hierin toch wel
enigszins beperken, vooral als het snoe
pen ten koste dreigt te gaan van het
eten van de werkelijk nodige voedings
middelen.
Verder is het betel', dat de aanstaande
moeder geen sterk gekruide of „zwaar
op de maag liggende" gerechten eet.
Het gebruik van sterk-alcoholische
dranken en overdadige hoeveelheden keu
kenzout moet zeker in deze tijd worden
afgeraden.
Wanneer zij onze raadgevingen opvolgt,
heeft de aanstaande moeder zich op uit
stekende wijze gekweten van haar
verantwoordelijke taak.
Advertentie
door rheumatiek. spit, Ischias, hoofd
en zenuwpijnen is onnodig Tbgal be
vrijdt U snel en afdoende van die pijnen.
Togal baat waar andere middelen falen.
Togai zuivert door de nieren, is on
schadelijk voor hart en maag Bij
apotheek en drogist f 0-95. f 2.40, f 8.88
„Uit het feit. dat Nederland niet over
de kwestie-Irian wil onderhandelen,
blijkt, dat Nederland de geest van de
Unie schendt", aldus heeft de voorzitter
van de sectie buitenlandse zaken van het
Indonesische parlement, de heer Rondo-
nuwu, na een werkvergadering over het
Unievraagstuk en de kwestie-Irian ver
klaard. Rondonuwu was van mening, dat,
indien de Indonesische regering nu spoe
dig. op welke wijze dan ook. de Unie op
heft. dit de goedkeuring van het Indone
sische volk zal wegdragen.
Zuster Xaveria, de directrice van de
R.K. Kweekschool te Amsterdam, is ge
kozen tot algemeen overste van de Arme
Zusters van het Goddelijk Kind, meer
bekend onder de naam Zusters van de
Voorzienigheid, die haar moederhuis
hebben op de Lauriergracht in Amster
dam. Vicaresse werd zuster Maria de
Pazzi en raadzusters de zusters Heleno,
Anna, Hildegonda. Adjuta en Alfons,
welke laatste tevens de functie van direc
trice van de kweekschool kreeg.
Tussen Valkenburg en Oud-Valkenburg
is nabu villa Bibosch een stuk grond aan
gekocht voor de bouw van een nieuw
slotklooster van de zusters Benedictines
sen.
De film ..Helen of Troy" wordt door
Robert Wise geregisseerd naar een bewer.
king door John Twisk van Homerus'
klassieke verhaal van de Trojaanse oor
logen en de romance, waardoor ze werden
ontketend.
Aan comfort zal het acteurs en figuran
ten in de film niet ontbreken. Het houten
paard bijvoorbeeld, dat zo'n grote rol
speelt bij de verovering van Troje, zal
worden voorzien van eenair-condi-
tioning"-systeem.
David Knight is een
naam, die de moeite van
het onthouden waard is-
Deze 25-jarige Ameri
kaanse acteur heeft het
adagio, dat een acteur
naar Hollywood moet
gaan om beroemd te wor
den, omgekeerd, Knight
kwam van Hollywood
naar Engeland voor zijn
eerste filmrol als tegen
speler van Odile Versois
in „The Young Lovers",
die door Anthony Asquith
in de Pinewood-studio's
wordt geregisseerd.
Als leraar in de drama
tische kunst aan de Ver
mont-school in Amerika,
heeft hij nimmer de Hol-
lywood-producenten ge
bombardeerd met z'n por
tretten. Evenmin heeft hij'
een baantje aangenomen
in een benzinestation te
Los Angeles in de hoop
te worden „opgemerkt".
Maar wél heeft hij hard
gewerkt om een Ameri
kaanse beurs te winnen
voor de Royal Academy of
Dramatie Art in Londen.
In Londen trok hij de
aandacht van een talent
zoeker van Paramount,
waarop hij werd getest
voor een hoofdrol in „Sa-
brina Fair", met Audrey
Hepburn als ster. Hij kreeg een contract
éri begon net genoeg te krijgen van het
nietsdoen in Hollywood, toen zi.in Lon-
dense agent hem in de herfst van ver
leden jaar het volgende telegram stuurde.
David Knight en
Odille Versois in de
film ..The Young
Lovers", die door
Anthony Asquith in
de Engelse Pine
wood-studio's wordt
geregisseerd.
(f:-*.- Si
Kom direct over. Breng winterkle en
mee."
Knight verliet Hollywood en al spoedig
deed hij z''n eerste stap naar de filmroem
in Engeland.
Een Idouse is een prettige dracht, doch
voor de dames, die iets dikker zijn is een
hlouse die over de rok gedragen wordt,
liet meest afkledend.
Dit model is aaneengesloten en loopt
van voren iets rond weg. De kraag is
aaneen geknipt en maakt zeer slank.
Op liet voorpand zijn twee klepjes ver
werkt waar men natuurlijk ook zakjes
in kan maken. De ingezette mouw heelt
een manchet.
Dit patroon is verkrijgbaar in maat 40,
44, 46, 48, 50 a 0,65.
Plak aan de adreszijde van een briefkaart naast en bulten tiet frankeerzegel
het verschuldigde bedrag aan geldige postzegels en zend deze naar
ATELIER CROON BEATRIJS STRAAT 4, ROTTERDAM
Vermeld aan de andere zijde duidelijk uw naam, adres, woonplaats en maat
en nummer van het gewenste model.
Plak nooit meer dan t 1.— aan postzegels op een kaart, wat meer geplakt
wordt is waardeloos.
Girostortingen eveneens ten name van Atelier Croon op nummer 271291
Patronen worden niet geruild
Bestellingen onder rembours worden niet uitgevoerd.
C SOS
Neen mijnheer, antwoordde de huis
knecht. U vroeg mij, wie er in huis waren
op het ogenblik, dat de moord werd ont
dekt en dat heb ik u gezegd.
Zo, zo, riep de coroner op ironische
toon. U schijnt het meer bij de hand te
hebben gehad.
Toen wendde hij zich weer tot de keu
kenmeid en vroeg:
Waar is die Hannah?
Zij is weg, mijnheer.
Om hoe laat is zij verdwenen?
Dat weet ik werkelijk niet, mijnheer.
Ik weet er niets van.
Heeft men haar weggezonden.
Dat weet ik niet. Maar haar kleien
zijn nog op haar kamer.
Zo, zo. En hoe laaf miste u haar.
Ik heb haar niet gemist. Gisteren
avond was zij nog hier en vanochtend was
zij weg.
Hm, hm, kuchte de coroner en liet
langzaam zijn blik door de kamer dwalen.
Iedereen keek verbaasd, alsof men plotse
ling een deur had ontdekt in een dichte
muur. De coroner vervolgde:
Waar sliep dat meisje?
De keukenmeid stond, niet op haar ge
mak, aan haar schort te frommelen en
keek bij deze vraag bijna angstig op. Zij
antwoordde:
Wij slapen allemaal op de bovenste
verdieping, mijnheer?
Is zij gisteren naar boven gegaan?
Ja, mijnheer.
Om hoe laat?
Om tien uur gingen wij allemaal naar
boven; ik hoorde de klok slaan.
Merkte je iets bijzonders aan haar?
Zij had kiespijn, mijnheer.
Zo, zij had kiespijn. Vertel mij al wat
zij deed.
Bij die woorden barstte Kate in tranen
en jammerklachten uit. „Zij deed niets
mijnheer, heus niet. Zij heeft het niet ge
daan. Hannah is een goed en net meisje.
Ik wil zweren, dat zij niets gedaan heeft.
Waarom zou zij ook? Zij ging alleen naar
beneden om aan juffrouw Eleonore een
geneesmiddel te vragen omdat zij zo'n pijn
had"- a
Kom, kom! viel de coroner haar in de
rede, ik beschuldig Hannah helemaal niet
Ik vraag je alleen maar, wa' ze deed na-
dal zij naar hamer was gegaan. Je zegt
dat zij naar beneden ging. Hoelang waren
jullie toen al boven?
1 Werkelijk mijnheer, dat herinner ik
mij niet meer.
Zag jij haar de trap afgaan?
Neen, mijnheer.
Heb je haar vanochtend helemaal
niet meer gezien?
Neen, want zij was immers weg.
Wel, zeg mij dan nu maar, wanneer
je gehoord hebt, dat mijnheer Leaven
worth vermoord was.
Daar de antwoorden van Kate weinig
nieuws bevatten, wilde de coroner haar
wegsturen, toen een van de gezworenen,
die zich herinnerde, dat zij juffrouw Eléo-
nore uit de studeerkamer van haar oom
had zien komen, kort na het overbrengen
van het lijk, haar vroeg of haar meeste
res iets in de hand hield.
Ik geloof, dat zij een stuk papier in
de hand had. Ik herinner mij nu, dat ik
het haar in haar zak zag steken.
De volgende getuige was Molly, het lin
nenmeisje. Daar haar verklaring hoofdza
kelijk betrekking had op Hannah, op het
geen zij van dit meisje wist en op haar
vreemde verdwijning, zal ik er alleen
maar een kort overzicht van geven.
Hannah was van Ierse afkomst en wei
nig ontwikkeld; men nam haar aan om
dienst te doen als kamenier van de dames
Leavenworth. Zij was een poosje vóór
Molly in dienst getreden bij de familie.
Hoewel zij een zeer gesloten karakter had
en niets wilde vertellen over zichzelf of
over haar verleden, had zij het zo weten
aan te leggen, dat iedereen van haar hield.
Zij was zwaarmoedig en dromerig van na
tuur en stond vaak midden in de nacht op
om in het donker ta zitten peinzen. De
vermelding van deze eigenaardige ge
woonte bracht de coroner er toe, Molly
verder te ondervragen, maar de getuige
hield zich aan haar eerste verklaring.
Hannah had de gewoonte des nachts
op te staan en bij het raam te gaan zitten.
Meer wist zij niet.
Toen ondervroeg men haar over de ge
beurtenissen van de vorige nacht. Han
nah leed sedert twee dagen aan kiespijn;
de vorige avond sprong zij uit haar bed,
omdat de pijn hevièer werd en kleedde
zich helemaal aan. Dit bleef Molly volhou
den, hoewel zij juist op dit punt scherp
aan de tand werd gevoeld. Toen had Han
nah een kaars aangestoken en gezegd, dat
zij aan juffrouw Eleonora ging vragen,
om haar te helpen.
Waarom aan juffrouw Eleonore?
vroeg de coroner.
Omdat zij altijd allerlei middeltjes
had voor de bedienden.
Dit was alles wat Molly er van wist.
Hannah was niet teruggekomen en bij het
ontbijt bleek zij niet meer in huis te zijn?
U zegt, dat zij een kaars meenam?
zei de coroner Een kaars in een kande
laar?
Neen. mijnheer, het was een losse
kssrs
Waarom nam zij een kaars mee? Is
er dan geen licht in de gangen?
Zeker, mijnheer, maar elke avond als
wij naar boven gaan. sluiten wij de me
ter af en Hannah was bang in het don
ker.
Dan moet die kaars hier dus ergens
in huis zijn. Heeft iemand een kaars ge
zien?
Voor zover ik weet, niet. mijnheer.
Misschien is het deze? riep iemand
achter mij.
Het was Gryce; hij hield een half opge
brande kaars in de hand, zodat iedereen
haar kon zien.
Ja mijnheer, zei Moily; mijn hemel,
waar hebt u die gevonden?
Op de binnenplaats, antwoordde de
detective kalm, halverwege de keukendeur
en de straat.
Onmiddellijk kreeg de dienstdeur een
zeer gewichtige betekenis. De kaars, die
op de binnenplaats gevallen was. scheen
niet alleen te bewijzen, dat Hannah direct
nadat zij haar kamer verlaten had naar
buiten was gegaan, maar ook. dat zij door
de dienstcfeur vertrokken was. Thomas
werd weer geroepen. Hij herhaalde zijn
verklaring. Alle deuren en ramen van de
benedenverdieping waren des ochtends om
zes uur nog hermetisch gesloten Conclu
sie iemand had de deur achter Hannah
dicht gedaan.
Maar wie?
VIJFDE HOOFDSTUK
rolvers, vervaardigd door Smith Wes-
Een onderzoek
Plotseling weerklonk, te midden van de
algehele ontsteltenis die zich van de toe
hoorders had meester gemaakt, het ge
rinkel van de deurbel Alle ogen keken
die richting uit en de agent, die een uur
te voren zo geheimzinnig met een opdracht
van de coroner was weggestuurd, trad
de kamer binnen, gevolgd door een jonge
man, die er schrander uitzag. Hoewel
iedereen naar hem keek, kwam hij zonder
de minste schroom naar voren en maakte
een lichte buiging voor de coroner.
U hebt iemand van Bohn Co laten
halen, zei hij.
Bohn Co was de bekende vuurwa
penleverancier van Broadway.
Ja, mijnheer, antwoordde de coroner.
Wij zouden graag zien. dat u deze kogel
onderzocht. Door welk soort revolver is hij
afgeschoten?
De jongeman nam het projectiel tussen
duim en wijsvinger, bekeek het aandach
tig en legde het weer op tafel.
Het is een kogel van kaliber 32, die
gewoonlijk verkocht wordt voor kleine re-
Een kleine revolver! riep de huis
knecht uit en sprong op. Mijn meester
had er een van zo'n kaliber in de la van
zijn nachtkastje. Ik heb ze dikwijls ge
zien. Wij wisten allen dat hij ze bad
Ja, hoorde tk achter mij, ik heb ze
zelf ook eens gezien toen meneer te
schoonmaakte.
De keukenmeid had deze woorden ge
sproken.
In de la van het nachtkastje? vroeg
de coroner.
Ja. meneer, aan het hoofdeinde van
het bed.
Men stuurde een agent weg om de la
te onderzoeken. Enkele ogenblikken later
kwam hij terug en hield een kleine revol
ver in de hand, die hi1 op de tafel voor
de coroner legde. Iedereen stond op om
beter te kunnen zien: maar de coroner
gaf het wapen aan de bediende van Bohn.
die onderzocht of het van het reeds ge
noemde merk was.
Ja. antwoordde de jongeman zonder
aarzelen: U kunt de naam van de fabri
kanten zien.
Waar hebt u die revolver gevonden?
vroeg de coroner aan de agent.
In de bovenste la var. het nachtkast
je, dat aan het hoofdeinde van mijnheer
Leavenworths bed staat. Het wapen lag in
een etui, waar ook nog een doos patronen
in lag: één ervan heb ik als monster mee
gebracht.
Was de la afgesloten?
Ja, mijnheer, maar de sleutel stak
in het slot.
De bediende van Bohn nam het wapen
op. Hij sprak:
Deze trommel bevat zeven kamers en
zij zijn allemaal geladen.
Na een nauwkeurig onderzoek voegde
hij er langzaam aan toe:
Zij zijn niet allemaal even lang ge
laden geweest. Onlangs heeft mén de pa
troon van een der kamers afgeschoten.
Hoe weet u dat? riep een der jury
leden.
Hoe ik dat weet. mijnheer?, zei hij
en wendde zich tot de coroner. Wilt u
deze revolver eens goed bekijken? Kijk
u eerst eens qaar de loop; hij is schoon
cn glimmend; men ziet geen spoor van het
afschieten van een kogel. Dat komt, door
dat men hem heeft schoongemaakt. Maar
kijk nu eens naar de trommel. Wat ziet u
daar?
Ik zie een klein streepje vuil vlak bij
een der kamers.
Uitstekend. Laat u dat eens aan de
heren zien.
Het wapen ging van hand tot hand en
de bediende ging verder met zijn betoog.
Dat streepje vuil bij een van de ka
mers doet het hem. Het afschieten van eeri
kogel laat altijd vu:l achter. De man die
deze kogel heeft afgeschoten, herinnerde
zich dat en heeft de loop schoongemaakt,
maar hij vergat de trommel.
De coroner verzocht de agent, te ver
tellen waar het nachtkastje stond, en
hoever het van de schrijftafel in de stu
deerkamer verwijderd was.
De schrijftafel en het nachtkastje
bevinden zich niet in dezelfde kamer. Om
van het nachtkastje naar de studeerka-
kamer te gaan. moet men de slaapkamer
van mijnheer Leavenworth dwars doo'r-
gaan en het gangetje volgen, dat de ka
mers scheidt en
Een ogenblik. Hoe is de stand van
het nachtkastje ten opzichte van de deur,
die van de slaapkamer naar de hall voert?
Men kan door die deur binnenkomen,
langs het bed gaan tot aan het nachtkastje
het pistool nemen en tot in het midden
van het gangetje lopen, zonder gezien te
worden door iemand die zich in de stu
deerkamer bevindt.
De coroner bedankte de bediende van
Bohn en Harwell werd weer voorgeroe
pen. De secretaris stond met duidelijke
tegenzin op. Klaarblijkelijk had de vori
ge verklaring een van zijn theorieën ver
nietigd of een hinderlijke verdenking ver
sterkt.
Mijnheer Harwell, begon de coroner,
men heeft ons gesproken over een revol
ver, die mijnheer Leavenworth in zijn be
zit gehad zou hebben en, na gezocht te
hebben, hebben wij haar gevonden Ken
de u het bestaan van dit wapen?
Ja, mijnheer.
Kenden de andere personen van het
huis het eveneens?
Dat schijnt zo.
Waarom? Had mijnheer Leavenworth
de gewoonte het te laten slingeren?
Dat weet ik niet Maar ik. kan u
wel zeggen hoe ik weet, dat hij een re
volver bezat.
Heei goed. ga uw gang
Op zekere dag spraken wij over vuur
wapens, Ik houd er veel van, Dat zei Ik
hem eens en toen stond hij op ging naar
de la van zijn nachtkastje haalde de re
volver er uit en toonde mij het wapen.
Is dat lang geleden?
Een paar maanden, denk ik.
Is dat de enige gelegenheid, waarbij
u het gezien hebt?
Neen, mijnheer, antwoordde de se
cretaris en kreeg een kleur.
Wanneer hebt u het dan nog meer
gezien?
Ongeveer drie weken geJ™en-
Onder welke omstandigheden.
De secretaris boog het hoofd, hij leek
zichtbaar in de war. Hij vouwde de han
den en van onder zijn half gesloten oog
leden. wierp hij een smekende blik op de
coroner.
Mijne heren, zei hij na een korte
aarzeling, zoudt u mij het antwoord niet.
willen schenken?
Dat Is onmogelijk, antwoordde de co
roner.
Ik zou de naam van een vrouw moe
ten noemen drong Harwell San.
„Het spijt ons erg," vervolgde de coro
ner. „Die naam is?"
De jonge man wendde zich vlug tot
hem; op dat moment, vroeg ik mij af, hoe
ik had kunnen vinden, dat hij een alle
daags uiterlijk had.
„Die van Eleonore Leavenworth", riep
hij uit.
Iedereen schrok op, behalve Gryce; de
detective scheen in beslag genomen te
zijn door het bekijken van zijn vingertop
pen. Harwell vervolgde: „Het is zonder
twijfel weinig ridderlijk, wanneer wij haar
naam in deze discussie mengen."
Maar daar de coroner aanhield, ging hij
voort op de toon van iemand die zichzelf
geweld aandoet:
„Ongeveer drie weken geleden kwam
ik op een ongewoon uur de studeerkamer
binnen. Toen ik naar de schoorsteen rep
om er een zakmes t.e halen dat ik s och
tends vergeten had. hoorde ik een geluid
in de aangrenzende kamer. Ik dacht, dat
mijnheer Leavenworth en de dames uit
waren en nam dus de vrijheid, te gaan
kijken wie daar was Hoe groot was mijn
verbazing toen ik juffrouw Eleonore aan
het hoofdeinde van het bed van haar
oom zag staan, met de revolver in de
hand.
Ik was verlegen over mijn onbeschei
denheid en probeerde op de tenen weg te
gaan; maar juffrouw Eleonore had mij
gezien. Zij riep mij en vroeg mij of ik
haar de werking van het wapen wilde
uitleggen."
„Wat bedoelt u daarmee?"
„Ik leerde haar hóe men die revolver
laadt en afschiet,"
Deze verklaring vervulde de aanwezi
gen met ontzetting De coroner zelf slaag
de er nauwelijks in zijn onwinding te
verbergen. Eindelijk sprak hij:
„Mijnheer Harwell, hebt u nog iets toe
te voegen aan uw verklaring?"
De secretaris schudde mistroostig het
hoofd.
Ik nam de detective terz.ijde en fluis
terde:
„Mijnheer Gryce, stel mij gerust, ik
smeek het u."
Maar hij liet mij mijn zin niet volein
digen.
„De coroner laai de dames Leaven
worth ontbieden," fluisterde hij terug
.Indien u tegenovei hen uw plicht wilt
vervullen, houd u dan gereed."
Inderdaad men riep de namen af van
Mary en Eleonore Leavenworth. Ik stond
op en zei. dat ik. als v.end van de fami
lie, een kleine leugen die men mij waar
schijnlijk niet kwalijk zal nemen, drin
gend toestemming verzocht om de dames
te gaan halen en ze voor de coroner te
leiden.
Mijn verzoek werd toegestaan er: 'k be
vond mij in de hall. zonder dat ik, wist hoe
ik er gekomen was Mijn gezicht was
gloeiend heet en mijn hart klopte luid
Toen fluisterde Of vee„Derde etage, de
eerste deur boven aan de trap. De dames
verwachten u:"
ZESDE HOOFDSTUK.
Een ontdekking.
Nadat ik op de overloop van de trap
de nodige tijd gerust had om tot kalmte
te komen was ik juist van plan om op de
deur te kloppen toen ik binnen in de ka-
mer een stem de volgende verschrikke
lijke woorden hoorde zeggen:
,.Tk hpsehuldle 'nu rret nc-smvdilk. hoe
wel ik niet weel wie de m:«daad dan we,
begaan zou hebben. Maar in het diepst
van mijn hart beschuldig ik je geest en
je wil; en het is g°e<J dat je dit weet."
Ik beefde over al mijn leden en ik stop
te mijn oren dicht, toen ik plotseling voel
de, dat men mij op de schouder tikte.
Ik draaide mij om. Achter mij stond
Gryce. zijn vinger op de lippen; hij leek
zeer in de war.
„Kom." fluisterde hij, „herstel u. Denk
er aan, dat men beneden op ons wacht",
„Wie sprak daar?"
„Dat zullen wij wel zien."
Hij klopte en opende de deur. zonder
acht te slaan op mijn smekende blik. In
een diepe stoel, half opgericht, met cte
houding van iemand, die juist een scherpe
vermaning heeft uitgesproken, zat een
buitengewoon schone vrouw. Zij was
blond en had een prachtige teint. Zij droeg
een creme japon, die haar goed figuur
op 't voordeligst deed uitkomen: zij leek
een godin, met haar Griekse trekken en
haar prachtig gouden haar. Zij richtte
zich op met een trots gebaar, steunde met
gebalde vuist op de arm van de fauteauil
en wees met de andere hand ergens naar.
Haar verschijning was zo buitengewoon,
dat de verrassing mij bijna te machtig
werd. Ik vroeg mij af of ik mij in de
tegenwoordigheid bevond van een vrouw
of van een godin, uit de oudheid opgeroe
pen om door één krachtig gebaar de ver
ontwaardiging van heel het beledigde
vrouwelijk geslacht uit te drukken.
Dat is Marv Leavenworth", fluisterde
Grvce mij in het, oor.
O dit was Marv Leavenworth Ik slaak
te een zucht.van verlichting. Dit mooie
wezen was dus niet F.leonore die de revol
ver had leres Iaden en aanleggen. Ik
draaide mij om en keek in de richting
die zij aanduidde. Maar ik ben niet bij
machte te beschrijven wat ik toen zag; er
is een andere pen nodig om Eleonore Lea
venworth te besehnjven. Ik zou tever
geefs mijn best doen om de fijne gratie,
de volmaaktheid van figuur en gelaats
trekken te schetsen, die de bewondering
afdwongen van een ieder die met Eleo
nore Leavenworth ;n aanraking kwam.
Zij deed ogenblikkelijk de minder spre
kende schoonheid van naar nlcht^ uit mijn
herinnering verdwijnen; voor mij bestond
alleen nog maar F.leonore. alleen Eleonore,
voor nu en altijd.
Toen mijn eerste bljj1 op haar viel, stond
zij rechtop, in eer) uitdagende houding, het
gezicht naar haar nicht gewend. Maar
vóór ik de ontroering door haar schoon
heid veroorzaakt, te boven was. boog zij
het hoofd en haar olik ontmoette de mij
ne, De afschuw van de situatie overwel
digde haar en in plaats van een trotse
vrouw, bereid om de boze toespelingen
van haar tegenstandster met voeten te
treden zag ik helaas maar een bevend we
zen. dat zich bewust was van het onheil,
dat. haar boven het hoofd hing. Welk een
droeve verandering! Welk een afschuwe
lijke openbaring! Dit stond gelijk met een
bekentenis.
Intussen had Mary haar tegenwoordig
heid van geest teruggevonden; met uitge
strekte hand deed zij een stap naar vo
ren en zei tot mij:
(Wordt vervolgd).