De Kerk temidden van
moderne wereld
Misstanden veroordeeld en een
de
oproep tot nieuwe actie
NEDERLANDSE IMPRIMÉ'S:
gevarieerd en smaakvol
WILLEM DE ZWIJGERFON
De confrontatie met ziclizelf
Fathers van Mill-Hill 25 jaar
in Limburg
Belangrijke verklaring van Franse Episcopaat
Gloeilampjes
Twenthe voor het voetlicht
in het kader der mode
verhoogt activiteit
1 aard met ketting om j "poorisiweer opvroeg' meent men op het
hals achter tractor
gebonden
Dr Heldring overleden
Monument voor
dr Plesman
Liefde van één kant
„Het liuis der stilte" nieuwe film van
G. W. Papst
Kasteel „Aldenghoor" te Haelen jubileert
DINSDAG 4 MEI 1954
PAGINA 5
Waarde en onwaarachtigheid
van de vooruitgang van
de moderne wereld
Beroepsgeweten verdwijnt
Sydney
Christelijke geest is de weg
ff at de Kerk verwerpt
M issietaak
Verderfelijke in vloei
hel communisme
Nieuwe prijs voor Amerikaanse
pers
RENTE BETAALD MAAR
LENING NIET GEBOEKT
Gemeente Best mist tienduizend
gulden
Na mishandeling vijf dagen op
het land laten liggen
dracht gaf een ketting""mërschmfeïrop °P'
Berlijn
New-York
CACAOMARKT SLOOT
ZEER VAST
Taak der parochies
Katoen, rayon en nylon
Groot man uit scheepvaart-
wereld en bankwezen
EERSTE AUTOBUSLIJNEN
NAAR FLEVOLAND
Haags meisje uit Blauwe Ti'am
„geschaakt"
Van Engelse origine
De feestviering
ONTSTEKINGSPIJP VAN
MIJN ONTPLOFTE
Twee kinderen ernstig gewond
Geen surveillance
KERK VAN ST. ADELBERT-
ABDIJ GEWIJD
1 elefonisch van onze Parijse correspondent)
In opdracht van de plenaire vergadering van liet Franse Episcopaal,
']ie in de afeelopen week is gehouden, is vanochtend een zeer belangrijke
'doctrinaire verklaring van alle Aartsbisschoppen en Bisschoppen van
1 ankrijk uitgegeven, waarvan de tekst opgesteld werd door Mgr Guerry,
Aartsbisschop van Kamerrijk en St. O in er, welke verklaring bij de
Jongste beraadslagingen van het Episcopaat de algemene goedkeuring
heeft verkregen.
Iet Franse Episcopaat vraagl aan alle christenen in de moderne wereld
n Plaatsen in te nemen zonder vruchteloos te treuren om het verleden,
0,11 de Kerk te begrijpen en te dienen, opdat zij door hun actie in dc
Wereld zullen helpen die wereld op te bouwen en haar door de katholieke
actie en de missie-arbeid te redden.
De moderne wereld, zo luidt het in
deze verklaring, is trots op de vooruit
gang van de wetenschap en de techniek
Ook de Kerk verheugt zich over deze
vooruitgang en begroet hem als een gave
Gods en een werk van het menselijke
genie. Anders gezegd is 't de progressieve
vervulling van het plan van de Schep
per.
Maar de machtsmiddelen, die de
moderne techniek in dienst van de mens
J,a i*zlJn. dubbelzinnig en niet bij
makprf zicbzelf de mens beter te
koring' om W®kken bÜ de mens de be-
eigen kraeh/^" vertr°uwen alleen^ in
rtch zelf h te steil™ en slechts van
fcunnen uitlnLheil te verwachten. Zij
vernietiging n op zijn verslaving en
i-'u' inncrcnd aan de recente Paasbood-
schap van de H. Vader tot de staats
hoofden omtrent de dreiging van een
atoomoorlog, zegt ook het Franse Epis
copaat, dat de vooruitgang van de
wetenschap, die aan de volkeren vrede
en welvaart zou moeten brengen, dui
zenden met doodsgevaar bedreigt en
voor de hele aardse planeet een ver
schrikkelijke catastrofe kan verwek
ken.
De verklaring wijst dan op de drie
volgende punten:
1. Een der grootste ontdekkingen van
de moderne wereld is die van de waarde
van de stof, Welnu, een vals spiritua
lisme doet vergeten, dat de materie een
schepping Gods is. Ook de waardigheid
Van de arbeid is door de christenen dik
wijls miskend op grond van vooroordelen
Uit andere eeuwen. Er bestaat ook ge
vaar voor een miskenning van het pri
maatschap van de geest boven de
stof alsmede voor de verdere veron
achtzaming van de zedelijke opvoeding
ten profijte van een loutere technische
vorming.
2. Een ander groot feit van onze tijd
is het zich bewust worden van de solida
riteit, die mensen en volkeren verbindt,
consequentie van economische feiten
en technische vooruitgang. Hier bestaat
het gevaar van het verwekken van een
collectieve mentaliteit.
3. Het bewustzijn van een steeds ver
der voortschrijdende mensheid doet haar
in een optimistisch perspectief verschij
nen als in een opgang naar een betere
wereld. Verovering en hoop van de
moderne vooruitgang mogen de aan
dacht niet afleiden van het lijden en de
zorgen in de wreld en van de bedreigin
gen. die voor haar toekomst bestaan.
De verklaring weidt dan uitvoerig uit
de proletarische levensomstandig-
sten/1, waartegen de Kerk sinds lang
bruik heeft genomen en over de mis-
terwiiV1 -an het mocierne kapitalisme.
Koert; /.1? 0r op wiJst dat. ondanks veel
christenen wordt, er nog veel
gane onrechtvaarS? u6 gevolgen dcr be"
arrugheden nog niet heb-
ben begrepen en die er aan medewerken
om de misstanden te doen voortduren en
zulks zonder dat hun geweten ernstig
verontrust wordt.
In het bijzonder worden de publieke
en private zeden ondermijnd door de
jacht naar het geld, waardoor ook het
beroepsgeweten verdwijnt in de wereld,
terwijl het begrip van gewin de plaats
verdringt van de geest van dienstbetoon.
Met name worden genoemd de belas
tingontduiking, die de lasten der anderen
vergroot en de samenspanningen van be
langengroepen, die het raderwerk^ van
de staat verwarren, wiens economische
rol tegenwoordig en steeds grotere en
dikwijls buitensporige belangrijkheid
krijgt.
Voortgaande met op misstanden te
wijzen, waaronder de Franse maatschap
pij zo zeer te lijden heeft, komt het
Episcopaat ook op tegen de prikkeling
die voortspruit uit de sensatiezucht van'
cpeJn' Van dagblad, geïllustreerde
pers, film, roman en toneel
hlfk'L w ergSt,e tekorten °P d" ogen
blik is het gevolg van het misprijzen of
met kennen van het sociale onderricht
kk 0r. we"f onderricht practisch on
bekend is of geminacht wordt door vele
christelijke industriëlen, zakenlieden en
handelaren, die er in hun beroepsleven
geen rekening mee houden.
Ook wordt dit onderricht stelselmatig
onderschat door de progressieve chris
tenen, die de band niet zien, die in het
marxisme bestaat tussen leer en actie en
die misschien het filosofische deel van
het communisme verwerpen, maar zijn
sociale en politieke deel aanvaarden.
Zowel de eersten als de laatsten wor
den geleid door denkbeelden, die vreemd
zijn aan het christendom, terwijl de
christelijke geest de enige weg is naar
een herstel van de maatschappij.
In het tweede deel constateert het
Episcopaat, dat de mensheid een der be
langrijkste crises van haar geschiedenis
doormaakt, welke zal leiden tot een
nieuwe beschaving. Hoe zal die er uit
zien? Een beschaving van de arbeid' Van
de techniek? Van het* atoom?
De christenen zijn hier tegenover ver
deeld. Sommigen hebben heimwee naar
het verleden, anderen aanvaarden de
nieuwe beschaving zonder beperking,
weer anderen, zelfs leden van de clerus,
belijden trouw aan Christus en dc Kerk,
maar laten zich langzamerhand beïnvloe
den door een mentaliteit, die min of
meer vreemd is of vijandig tegenover het
Evangelie.
De bisschoppen geven dan de houding
van de Kerk weer. Zij verkondigen haar
onafhankelijkheid van ieder politiek of
economisch systeem en van iedere be
paalde beschavingsvorm. De Kerk heeft
een verlossende taak ten opzichte van
elke beschaving en van iedere mens. Bui
ten de Kerk kan er geen authentieke be-
r«,aiVtlI?g ZlJn' on§eacht de materiële
resultaten.
De Kerk verwerpt een beschaving,
welke zich zelf absoluut autonoom stelt,
zonder enige verwijzing naar God en de
moraal. De maatschappij, zogenaamd bi
perkt tot het tijdelijke, maakt dc
tenslotte tot de slaaf van de techni'
grootste gevaar van de nieuwe
ving is, zo zeggen de bisschopp
atheïstische humanisme. De on
ling van het atheïsme is vreeswi
niet slechts door haar verbreidin,
ook door de welwillendheid we
atheïsme zelfs van bepaalde kathl
ondervindt
tischc communisme. Zij bezweren „de
edelmoedige christenen", die zich tot de
onmiddellijke voordelen van het commu
nisme aangetrokken voelen, om verder
te zien. Vooral wordt gewaarschuwd
voor de nimmer verholen klassenstrijd.
Christenen, die dit spel niet doorzien, zo
zeggen de bisschoppen, sussen zich in
slaap met de gedachte, dat zij die strijd
uit hun hart bannen. Maar langzamer
hand ondergaan zij de verderfelijke in
vloed er van. Zo menen zij, constateren
de bisschoppen, het atheïsme van het
communisme te kunnen scheiden, hoewel
het daarin als het ware is „ingemetseld".
Ze schjjnen niet te weten, dat de triomf
van het communisme de zekere vernie
tiging van het katholicisme in Frankrijk
betekent. Zij ontkennen de godsdienst
vervolging in de communistische landen.
Zij doen mee aan iedere communistische
campagne, om politieke redenen georga
niseerd, tegen een aanslag op deze of
gene in de wereld, maar ze tonen zich
weinig gevoelig voor het lijden en het
(Van onze mode-medewerkster)
Dat de Nederlandse textiel-industrie
ook op het gebied van bedrukte stoffen
met producten voor de dag komt, die er
mogen zijn, kregen wjj gisteren in Am
sterdam te zien. Twentse textïel-drukkers
vervaardigden de imprimé's die door
enkele Nederlandse confectionnairs tot
modieuze zomerkleding waren verwerkt.
Die zomerkleding werd op een show
getoond, voornameliik om eens duide-
voornamelijk om eens
martelaarschap"van hun broeders in het lijk naar voren te brengen, dat ook Ne-
geloof. Zij verzetten zich tegen bepaalde derlandse bedrukte stoffen gevariëerd
sociale verbeteringen, opdat een zekere
bestaan ter bereiking van het primaire
revolutionnaire agressiviteit zal blijven
doel: de vernietiging van het kapitalis
tische stelsel, zelfs al gaat dat ten koste
van een vergroting van het lijden der
bevolking. Zy zwijgen echter over de
tirannie van de totalitaire politiestaat.
Men aanvaardt tenslotte het valse Mes
sianisme van de marxistische propaganda
en de marxistische mystiek van het pro
letariaat en erkent, dat de Kerk gebon
den is aan het kapitalistische stelsel.
Nochtans verklaart men zich trouw aan
de ^erk' maar omdat „dc Kerk niet alleen
de Paus en de hiërarchie is", doch wordt
gevormd „door ieder van ons" Zo voert
men het individualistische anarchisme
binnen in de Kerk en het doel der com
munisten is volkomen bereikt.
Op dit keerpunt in de geschiedenis wil
het Episcopaat van Frankrijk in kinder
lijke gemeenschap met de Souvereine
Opperherder met kracht de dubbele taak
vervullen: de ene op het gebied van de
missie, de andere betreffende de gemeen
schap der gelovigen, d.w.z. de parochies
Deze beide zaken zijn te onderscheiden
en moeten eikaars aanvulling zijn.
Wat de missietaak betreft: op de dag
van heden is een ernstig vraagstuk ge
rezen, doordat in Frankrijk bevolkings
groepen, die hetzelfde arbeidsleven lei
van oude steden of
zijn en smaakvol van dessin.
Vele imprimé's die in de
etalages
De bisschoppen herinneren dan
kerkelijke veroordeling van het
Het Willem de Zwijger-fonds, dat zijn
ontstaan dankt aan vrijwillige bijdragen
van particuliere Nederlanders, kent. zo
als men weet, ieder jaar een prijs van
2500 dollar toe aan de Amerikaanse jour
nalist, die het beste dag- of weekblad
artikel over Nederland heeft geschre
ven. Daarnaast is nu een internationale
prijs ingesteld, die jaarlijks zal worden l de wetten des lands,
toegekend aan het Amerikaanse pers-
orgaan, dat „de belangrijkste bijdrage
leverde tot onderling begrip onder de
volkeren door zijn lezers de zuiverste
ÏS aKe te ?even van het interna
tionale gebeuren". Deze prijs bestaat uit
een oorkonde op perkament, die in Ne
derland wordt gecalligrafeerd
De nieuwe prijs zal voor het eerst wor
den uitgereikt tijdens het vierde jaar
lijkse diner van het fonds, dat Donderdag
a.s. in het New-Yorkse Waldorf-Astoria
hotel zal worden gehouden. Dan zal ook
weer een Amerikaanse journalist voor
een artikel over Nederland worden be
kroond. De voorzitter van de
Kamer, dr L. G. Kortenhorst,
voornaamste spreker zijn.
De nieuwe prijs is ingesteld om in de
Ver. Staten blijvend de aandacht te
vestigen op het historische feit. dat Ne
derland het eerste land was. dat zijn
grondwet wijzigde om in bepaalde om
standigheden aan supranationale wet
geving voorrang te kunnen geven boven
e gemeenschappen
rin de christelijke
t is doorgedrongen
aar al te dikwijls
de leugens van een
"theïstische campagne,
zeer levendig haar
voor die mensen-
ossingsboodschap van
.maker niet kennen,
e Kerk heeft tot doel
bereiken door de
de actie van een
om zodoende in die
eden milieu's het ge-
stenliefde van Chris-
[rom zal de hiërarchie
bij de geestelijkheid
igen een missiegeest
|en te versterken, be
liefde en dienstbe-
die ongelovige mas
sa's en met een scherp begrip van haar
geestelijke ellende, alsmede van haar
materieel lijden. Aan die massa's wil zij
missiepriesters onder de arbeiders geven.
Ook al is het waar, dat het missievraag-
Tweede stuk zich met bijzondere nadrukkelijk-
zal de heid voordoet in de arbeiderswereld, het
is nochtans een ernstige dwaling te
menen, dat dit niet zo dringend is in
andere kringen. Zijn er niet in Frank
rijk landbouwstreken geheel vervreemd
van het christelijke geloof? Het Franse
Episcopaat heeft gelijke bezorgdheid voor
allen; het wil, dat het Evangelie gekend
zal worden in alle kringen.
Het jongetje had de dag van zijn leven
™et zijn vader mocht hij de in de haven
"ggende Amerikaanse torpedobootjager
..Obannon" bezoeken. Hij zag kans zijn
vader heel spoedig kwijt te raken en
Sing daarna op inspectie uit. Het vol
gende wist hij toen in enkele minuten
yoor elkaar te brengen: het alarmstelsei
m werking te zetten (de hele bemanning
naar de gevechtsstellingen); gaf daarna
net sein ter waarschuwing voor atoom-
aanvallen; zat toen met zijn vingers aan
de scheepstelegraaf (stomverbaasd ma-
chinekamerpersoneel zag de oproep:
'.Met volle kracht vooruit"); vervolgens
Wist hij de scheepsfluit te vinden en
een snerpend signaal vergrootte de reeds
algemeen heersende verwarring; ten-
Cier hem6-9- »«-" rood-aange]open offi-
Men overweegt het volgend jaar een
derde prijs in te stellen.
Door het feit, dat een landbouwer een
in 1952 aan de gemeente Best geleend be-
1 drag van 10.000 dezer dagen via zijn
„Bar en boos" zo zei de politierechter te
Amsterdam, mr L. de Blécourt, gisteren
morgen over het geval van dierenmishan
deling, waarvoor de 56-jarige landbouwer
N.V. en zijn 25-jarige zoo-n N. H. V., bei
den uit Nieuwer-Amstel, terecht hebben
gestaan.
dp°iL8 ®ctober. van verleden jaar weiger-
waaen" /ff k®/6 paarden. die voor een
stap te verzetten" o"?" gespannen> een
deed de zoon hit <?P ast van de vader
nek en bevestigde het ®®-1] ?tr,'ng om de
tractor. Mef? ."/Sf ,heF uiteinde
aan een
tractor- Men wilde trarhfl
snannicfp r,nn„j jachten zo het weer
krijgen,
r werd
als ge-
do hals van hot dior
spannige paard aan w i net weer"
De streng brak evenwel //de hn krÜgen'
daarop zo woest, zo verklasr/f ,wer<
tuige gehoorde 16-jarige knecht, dTt 3
dra oh F aaf oor» uai
hij met
boodschap
m zijn weerbarstige kuif, toen
over" Iam£ bezig was een
eveneens voor anker aa/ 6en
kaans vliegdeksch^^D;/^^
van enkele uiterst welbestede minuten
de bemanning en de officieren ?aSen
hem met graagte gaan en vader neemt
zijn zoontje nóóit meer mee op een on
schuldig scheepsbezoek.
P'iiersdorf Duitsland
Een zeldzaam luchtgevecht had hier
plaats De twee tegenstanders waren....
twee ooievaars. De ene ooievaar had
een aanval gedaan op het nest van de
andere en minutenlang vochten de twee
kemphanen het gevecht van hun leven.
De indringer moest ten slotte een nood
landing maken op een schoorsteen. Een
toeschouwer wist de gehavende vogel te
hereiken, zette deze weer op zijn poten
en na enige tijd vloog de ooievaar weei
heen. Met een grote boog om het nest
van de overwinnaar van het lucht
gevecht.
We hebben het de laatste tijd niet zo
nauwkeurig gecontroleerd, maar da
exodus uit Oost-Duitsland vooral van
de kant van de Volkspolizisten, duurt
n°g steeds voort. De score in de maand
April luidt; 260 leden van de commu
nistische volkspolitie, waaronder 22 com
missarissen, die de vrijheid hebben ver
kozen.
Nieuwste modegril voor modepoppen:
wandelen met een hondje, dat geverfd
is in de kleur van de japon of mantel
van de bazin. Strop voor het hondje, als
de bazin over een zeer uitgebreide gar
derobe beschikt.
de hals van het dier te leggen en aan de
tractor te bevestigen. Aanvankelijk lien
het paard een dertig meter mee, doch toen
weigerde het opnieuw. De boer sloeg het
dier met een bietenriek met stompe pun
ten op de snuit, waardoor het uit de neus
ging bloeden. Het beest viel op de grond
en nadat men het had losgemaakt van de
wagen, heeft de boer het vijf dagen op het
land laten liggen. Daarna is het afgemaakt
voor de slacht.
Het bleek, dat het paard voor de twee
de maal na herstel van het ter wereld
brengen van een veulen, aan de arbeid was
Uit de verklaring van een dierenarts, las
de politierechter voor, dat het ruggemerg
van het paard beschadigd is geweest
waardoor het dier na de mishandeling niet
meer kon staan.
verzoek van de verdediger heeft de
Me! ecbter de zaak aangehouden tot 21
rtiei-of's'tom dan de gisteren verhinderde
eienarts als getuige te horen.
te zijn gekomen van een onregel
matigheid bij de administratie dezer ge
meente. Het zou namelijk gebleken zijn
dat dit bedrag nimmer in de gemeentekas
1S ^erai)lwoord, hoewel aan de betrokken
geldschieter jaarlijks de verschuldigde
rente werd uitbetaald. De recherche dei
lijkspolitie heeft in verband daarmee de
oud-gemeentesecretaris, die thans gepen-
is in verhoor genomen.
sionneerd
Wat de taak der parochies en der
christelijke instellingen betreft wordt
gezegd, dat het niet voldoende is, dat
alleen de boodschap van het Evangelie
verkondigd wordt. Het is ook nodig dat
deze instellingen en parochies voor hen.
aan wie de boodschap wordt gebracht,
het zichtbaar teken zijn van de naasten
liefde door de aanwezigheid van een uit
stralende christelijke gemeenschapszin.
Indien deze instellingen zich opsluiten in
zichzelf en ongevoelig zouden blijven
voor het drama om het' heil der mens-
beid, dan zou alle parochie- en missie
actie verlamd worden.
Tenslotte vraagt het Franse Episcopaat
om tegenover de moderne wereld en de
beschaving van morgen niet ziekelijk
ongerust of kleinmoedig te zijn en zich
te onthouden van een schuldige onver
schilligheid, maar vooral te steunen op
de belofte van Christus.
van, onze winkels van een etiketje „cot
ton" of „Zwitserse import" zvjn voor
zien en waarvan de dessins in kleur
stelling en opzet geslaagd zjjn, blijken
in Twenthe tot stand gekomen. Dat men
een buitenlands cachet aan die stof
fen geeft, komt voort uit het feit, dat
de Nederlandse vrouw dan dikwijls eer
der tot kopen geneigd is. Zij neemt
doorgaans aan, dat die buitenlandse
herkomst een grotere exclusiviteit waar
borgt.
Ook met een Nederlandse imprimé
loopt men echter weinig kans op een
goede dag een vriendin in dezelfde jurk
te zien rondwandelen. Statistisch is vast
gesteld, dat in de midden-prijsklasse die
kans één op de vijftienhonderd is en bij
duurdere stofjes is die mogelijkheid nog
kleiner.
Naast bedrukte katoenen weefsels
werden ons tijdens de demonstratie van
Nederlandse imprimé's in het Victoria
Hotel ook bedrukte rayon en nylon weef
sels getoond. Patronen op Franse en
Italiaanse voorbeelden afgestemd, wer
den bij die stoffen toegepast, maar even
eens dessins door Nederlandse kunste
naars of jonge Nederlandse dessinateurs
ontworpen
Als mode-centrum werd Amsterdam
door de Twentse textiel-fabrikanten voor
deze demonstratie van hun producten
uitgekozen. Mevrouw d'Ailly gaf persoon
lijk van haar belangstelling bljjk voor de
aanwezigheid van deze gasten uit het
Oosten.
Bovendien heeft vooral de Amster
damse confectie ook over onze gren
zen bekendheid gegeven aan deze Ne
derlandse stoffen. Over die grenzen
worden doorgaans meer imprimé's voor
de zomergarderobe gebruikt dan hier te
lande! In de Scandinavische landen en
in Duitsland en België koopt elke vrouw-
per seizoen ongeveer 6,3 meter bedrukte
stof voor haar zomerjurkjes, terwijl in
ons land het gemiddelde slechts drie
Gisteren is in alle stilte op de nieuwe
Oosterbegraafplaats te Amsterdam het
stoffelijk overschot ter aarde besteld van
dr Ernst Heldring, die Donderdag 29 Apr>l
jl aldaar op 82-jarige leeftijd is over
leden.
Dr Heldring heeft een grote plaats in
genomen in de Nederlandse scheepvaart
wereld, alsook in het bedrijfsleven in het
algemeen. Van 1899 tot 1937 is hij direc
teur geweest van de Kon. Ned. Stoomboot
Mij. Nadien is hij vele jaren president
commissaris van de K.N.S.M. geweest
Bijna tien jaar lang (van 1922 tot 1931)
was dr Heldring voorzitter van de K. van
K. voor Amsterdam. Zijn vele andere
functies omvatten: van 1921 tot 1939 com
missaris, later president-commissaris van
de Ned. Bank, voorts president-commis
saris van de Java-China-Japan-Iijn, com
missaris van de Stoomvaart Mij „Ne
derland" en gedelegeerd lid van de Raad
van Beheer van de Kon. Paketvaart M:j
en van October 1939 tot ultimo December
1948 president van de Ned Handel Mij.
Ook op het gebied van kunsten en we
tenschappen heeft dr Heldring zich be
wogen. Sinds 1912 was hij ondervoorzitter
en sinds 1929 voorzitter van de vereniging
„Rembrandt". Ook in het Kon. Ned
Aardrijkskundig Genootschap heeft dr
Heldring een belangrijke plaats ingeno
men, achtereenvolgens als secretaris
penningmeester, voorzitter en vice-voor-
zitter. In 1932 werd wijlen de heer Hel
dring door de Gemeente-universiteit be
noemd tot doctor honoris causa in de
handelswetenschappen. Hij werd geboren
te Amsterdam op 21 September 1871.
meter is. Men verzekerde ons stellig,
dat grotere of kleinere maten bij dat
verschil geen rol spelen! Dat de Ne
derlandse vrouw echter ook tegen ma
tige prijzen over smaakvolle zomerkle
ding in imprimé kan beschikken, wisten
de Amsterdamse confectionnairs in het
Victoria Hotel duidelijk te beklemto
nen;
Van enkele japonnetjes in bedrukte
katoen bleef de prijs zelfs beneden de
tien gulden.
Hoe de Nederlandse imprimé's zich
echter eveneens uitstekend lenen voor
aparte couture kwam Max Heymans
demonstreren.
De cocktail-robes en zonne-jurkjes, die
deze Amsterdamse ontwerper creëerde,
behoeven voor menige buitenlandse
creatie van naam niet onder te doen,
ook niet wat het verwerkte materiaal
aangaat,
Met deze eerste show van bedrukte
stoffen uit eigen land wil de Twentse
textiel-industrie een traditie in het le
ven roepen. Een lente-traditie, waardoor
telkens wanneer warmere dagen weer
voor de deur staan de aandacht op de
prestaties van Nederlandse stoffen-
drukkers zal worden gevestigd.
A
Naar wij vernemen, is de minister-pre
sident, dr W. Drees, voornemens op Dins
dag 11 Mei a.s. des avonds voor de
radio een korte toespraak te houden, ter
inleiding van de nationale actie voor
de oprichting van een monument voor
dr Albert Plesman.
Deze toespraak zal cL.n van vijf tot tien
over acht worden uitgezonden over bei
de zenders.
Aan de beeldhouwers Radecker, Ter-
mote, Couzijn en Richters is opdracht
gegeven een ontwerp voor het Dr Ples-
man-monument te Den Haag te maken.
Op de top van het St. Hubertusduin
naast het K.L.M. gebouw aan de Dr Ples-
manweg is men reeds begonnen met
het klaar maken van een plateau, waar
op het nationale monument zal verrij
zen.
Hoewel de polder Oostelijk Flevoland
nog in wording is, komen er volgende
week Maandag reeds de eerste autobus-
diensten met het „oude land". De N V.
Veluwse Autobusdiensten te Ermelo
heeft n.l. vergunning gekregen voor het
vervoer van personen via de noorde
lijke en de zuidwestelijke dijk van de
toekomstige polder.
De dienst over de noordelijke dijk gaat
van Kampen via Brunnepe en de Rogge-
botsluis naar de Ketelhaven. De bussen,
die de dienst over de Zuidwestelijke dijk
uitvoeren, rijden van Harderwijk naar
de werkhaven aan de Knardijk, tussen
Harderwijk en „Lelystad".
Tot nu toe is er van en naar de polder
alleen groepsvervoer van arbeiders. Van
10 Mei af zal de V.A.D. geregelde dien
sten gaan onderhouden voor gewone
passagiers.
Een apart dessin in zwart, op een witte
ondergrond aangebracht, geeft deze
Twentse stof van katoen met rayon een
modieus aanzien. Anco de Luxe ontwierp
het model, dat uit 'n jurk met bijpassend
jasje bestaat.
Het wachten moe op een teder beminde
17-jarige jongedochter, besloot een 20-ja-
rige Haagse monteur handelend op te
treden. Het meisje reed Zondagmiddag in
gezelschap van enige jongelieden per
Blauwe Tram naar Scheveningen. De jon
geman ging met een auto er achter aan. Bij
een halte, vlak voor het eindpunt, haalde
hij zijn aangebedene uit het openbare ver
voermiddel, sleurde haar in de auto en
reed weg. Bij deze gewelddaad werd hij
door een paar vrienden geassisteerd.
In zijn zenuwachtigheid zag de ontvoer
der blijkbaar een verkeerspaaltje, waaraan
een bord „wachtverbod" was bevestigd,
niet. Dat paaltje ging dan ook radicaal on.
dersteboven, hetgeen voor getuigen aan
leiding was het nummer van de auto aan
de verkeerspolitie door te geven-
De politiejeeps gingen toen snorren. De
jongeman leverde ondertussen zijn bemin
de aan de ouderlijke woning af. Hij keerde
nadien, waarschijnlijk opgelucht door de
afgetroefde concurrentie, met zijn auto-
tje naar Scheveningen terug.
Een jeep ontdekte hem op de boulevard.
De sirene ging huilen, maar inhalen was
er niet bij, want de jeugdige bestuurder
ging bij voorkeur links houden en gaf een
extra dotje gas. De race liep voor de poli
tiemannen op minder prettige wijze af.
Van de boulevard af snorden beide voertui
gen Scheveningen in. De bocht bij de Gro
ningsestraat werd door de bestuurder van
de jeep te kort genomen. Het rechtervoor
wiel raakte het trottoir en de jeep vloog
over de kop; wonder boven wonder kwa
men de politiemannen met slechts wat
schaafwonden en kneuzingen uit de rava
ge-
De achtervolgde jongeman zocht een
goed heenkomen. De recherche arresteerde
hem echter later te Rijswijk en stopte hem
in de cel. Hij beweert van'de politiesirene
niets te hebben gehoord.
De iongedochter heeft een klacht wegens
vrijheidsberoving tegen hem ingediend. De
liefde schijnt dus van één kant te komen
markt ^erom^o/dwhevig °prijs?
op shilling 485/- per cwt. (shilling 2/6
lager) .doch verhoogden de prijs op 30
April tot shilling 490/-per cwt, aldus een
bericht van de fa C. W. M. Heslenfeld.
De Boards verkochten een niet nader
genoemd kwantum naar Amerika, waar
door de thans voor verdere verkoop nog
beschikbare hoeveelheid Brits-Westafri-
kaanse cacao circa 20.000 ton zou bedra
gen.
Door de regelmatige verkopen van
Bahia, steeg het tot dusver verkochte
kwantum tot circa 950.000 balen. De oogst-
raming van de Temporao is, zoals bekend,
circa 1.200.000 balen.
Behalve Amerika, was ook Amsterdam
koper voor enige posten Accra. De markt
ontwikkelde zich zeer vast en sloot dien
overeenkomstig.
Dc eerste film, die G. W
Pabst na „Het Proces" lreel i
afgeleverd, is een product, dal
is ontstaan uit Frans-Italiaan
se samenwerking. Onder de
titel ,,Het huis der stilte" is
deze alleszins opmerkelijke
film van de bekende Oosten
rijkse cineast in roulatie ge
bracht.
Met zijn nieuwe film heeft
Pabst een richting ingeslagen,
die zich al min of meer bij
r/!n aan '1et aftekenen was.
Hij^ geeft n.l. langs cinema-
grafische weg een phaenome
nologie van enkele uitgezoeh-
ten individuen. Pabst weet
tegen d-e historische achter
gronden van de verschillende
personages in zijn film een
brok menselijke ervaring ie
tonen op een uiterst verant
woorde en boeiende wijze.
Een probleem om dit op ic
lossen stelt hij echter niet.
Een verzetsstrijder (Jean Cabin), een
oud-militair (Daniel Gélin), een schrijver
van realistische boeken (Frank Villard),
een kaarsenfabrikant (Aido Fabrizzi) en
een zakkenroller (Paolo Panelli) zijn bij
een in een retraitehuis van Paters Je
zuïeten om te trachten daar in drie dagen
V3-p afzondering zichzelf terug te vinden
En/3begint zijn film met een soms
ffJpge- soms navrante introductie. Een
?aaartJ!?er g' een verfilming van het ge-
ïndrvid/ondergaat6 gr°te $tad' W3ai'in het
lawaai van mensen en machines.
'-waafUva°nnderSaat 'n haastige jachten en
Bchérn T"sen en rnachines.
is het begin ,/nStrtIe^i/.beeld en geluid
in de „flash-backs. dat ondefinieerbari
getroffen worden, waarbij de toeschouwei
steeds weer zich een duidelijk beeld kan
vormen van oorzaken der zielsconflicter
bij de retraitanten. Het wonderlijke var-
de nieuwe film van Pabst is, dat 'de aan
eenrijging van scènes, ieder met haar eigen
gevoelsladingen. niet ten koste is gegaan
van de totaliteit, alhoewel men moet er
varen. dat de regisseur de eenheid van
handeling niet heeft gezocht en zich daar
door niet heeft hoeven te binden aan een
beperking van de te behandelen stof.
aankomst tninvaa .f® e!genliika film, n.l. de
aankomst in het retraitehuis
geeft Pabst met sobere montagebeelden
en vooral met opnamen, die
raffineerd vakmanschap
Iedere man in „Het huis der stilte" heeft
zijn eigen motieven, waarom hij drie da-
Opnieuw gen het „leven" heeft vaa wel gezegd
Maar zij allen pogen een oplossing te vin
den voor hun kwellingen en smarten. De
verzetsstrijder wordt steeds opnieuw ge-
van een ge
getuigen, een
sfppr wppr- pn stpprtc -,!Ti - 1 veizeLssirquer wuiui sreeas opnieuw ge-
I ln ztn film, confronteerd met een moment uit de strijd
der maquillards, waarbij hij een brug op
blies, toen er een Duitse colonne over
trok, maar ook juist toen een blinde man
met twee kleine meisjes erover liep. Om
zijn daad niet in alle verschrikkelijkheid en
onmenselijkheid te moeten aanschouwen
heeft hij na de ontploffing zijn ogen af
gewend en zag hij een groepje mieren
die hem steeds weer voor ogen komen
De man poogt in het priesterschap „Ig
natius was ook soldaat, voordat hij orde
stichter werd" redding te zoeken.
De oud-militair is na zeven jaar krijgs
gevangenschap teruggekeerd en bemerkt
dat hij als verihist is opgegeven, zodat zijn
vrouw hertrouwd is. Moet hij het nieuwe
geluk van haar verstoren of weggaan om
te bezwijken aan zijn longziekte?
De schrijver komt met zijn cynisme in
het retraitehuis, nadat hij heeft meege
maakt, dat een jongeman door het lezen
van zijn boeken „zelfm- >rd" heeft ge
pleegd en een meisje bij een zedendelict
betrokken is. Eens was hij o ertuigd kun
stenaar, maar hij ontmoette een uitgever,
die van hem een succesvolle „zedenroman-
cier" heeft gemaakt. Deze auteur kan het
niet drie dagen lang uithouden. De
biecht, die hij heeft geschreven, zal sen
sationeel worden uitgegeven!
De kaarsenfabrikant is dei ls rechtseha-
oen, deels ook een farizeïstische koop
man, die op retraite gaat, omdat hii
caarsen levert aan kloosters en ker
ken. Een employé van hem, die
verliefd is op zijn dochter. heeft
len kunstkaars uitgevonden en dit is het
trote problemen, waarmee de fabrikant
ut. Deze rol van Aldo Fabrizzi is welis
.vaar gechargeerd, maar uitermate ko
misch. Hij zoekt bij de oplossing van zijn
problemen steun bij een jeugdige zakken
roller, die onvrijwillig in het retraitehui.-
is gekomen, omdai hij vluchten moest.
Paolo Panelli speelt deze rol eveneens
uitermate geestig. In de film komt juist
deze jongeman tot een goed inzicht, van
wat hij voortaan te laten heeft. Van de
anderen wordt niet getoond in hoeverre
rij zich hebben kunnen vinden.
Naast deze leken treedt ook de retiai-
lepater op de voorgrond. Deze priestei
heeft wel geloof, maar mist het apostoli
sche vuur en daarom verzoekt hij zijn su
perior, hem van zijn taak te ontheffen Als
hij echter de beslissing zelf ln handen
neemt, wordt hij de eerste minuut reeds
die hij buiten het retraitehuis doorbrengt
geconfronteerd met een ongeluk waaruit
hij de lering trekt, dat hi„ een taak heeft
te vervullen. Hij gaat weer tinnen in het
huis der stilte, om daar zijn taak te her
vatten.
Sober en waardig heeft Patst zijn per
sonages op het doek gebracht, met soms
een te gechargeerd spel var d- Italiaanse
acteurs waar het de komische noo' betreft
Die humor is te zwaar voor dit ijle spel
van menselijke ellende.
BU.
klare water van de slotgracht. Een def
tige poort geeft toegang tot de binnen
hof van het eeuwenoude kasteel Alden-
ghoor" in Haelen (L.) Tegen de witte
muur van de bijgebouwen staat een
perelaar in bloei. Het zachte licht van de
dalende voorjaarszon strijkt over de
robuste toren van deze middeleeuwse
burcht.
De romantische sfeer roept herinne
ringen op aan geharnaste ridders, sta
tige edelvrouwen, galante pages, jacht
partijen, toumooicn en steekspellen. Hoe
lang zou het geleden zijn, dat de laatste
telg van een adellijk geslacht dit land
goed nog beheerde? Op deze vraag moe
ten wij het antwoord schuldig blijven,
want we ijebben ons niet in de lang
durige historie van Aldenghoor verdiept.
IVel hebben de tegenwoordige kasteel
bewoners de Fathers van Mill-IIill
ons uitvoering verteld over de geschiede
nis van de laatste vijf en twintig jaar,
die rijk aan verdiensten is en van grote
betekenis: voor de missie in den vreem
de maar ook voor de omliggende dor
pen.
In Mill-Hill bij Londen ligt de baker
mat van de St. Joseph-Congregatie, die
daar op de eerste Maart van het jaar
1866 door Herbert Kardinaal Vaughan
gesticht werd. Missionaris worden was
het ideaal waarvan hij droomde ip zijn
jeugd, maar om gezondheidsredenen
keurde de dokter hem af. Deze teleur
stelling vormde de aanleiding voor zijn
besluit om een Congregatie te stichten
van wereldheren, die zich aan de ziel
zorg in de heidense missiegebieden wii-
den. De eerste priesters, die hem volgden
h<ft Atlantische Oceaan over om
het bekeringswerk onder de Amerikaan
se negers ter hand te nemen.
uit °nric«fr Aflika en Azid zwermden zij
Kerontinoo maar ook Gebroeders, die
ma kprl pu® vakliedep zijn: kleer-
en mPtLn schoenmakers, tuinlieden
hpkwbi bouwkundigen toe, die
bekwaam genoeg zyn om kerken, scho-
en ziekenhuizen te bouwen. De
Drie massieve rondbogen van de Ro- j nen zal. De eerste vier jaren brengen de
maanse oprijbrug weerspiei?elen *n het jongens in de Missiehuizen te Hoorn en
x w?j-* Tilburg door.
Vijf en twintig jaar is het thans gele
den, dat het Missiecollege op het kasteel
Aldenghoor werd gevestigd en dit feit
wordt 30 en 31 Mei a.s. herdacht met een
feest, dat klinkt als een klok. Op het
binnenplein zal Z. H. Exc. mgr dr J.
Hanssen, Coadjutor van het bisdom
Roermond, de eerste dag een pontilieaie
Hoogmis opdragen. Tijdens de feestver-
gadering omstreeks het middaguur biedt
een provinciaal comité de Fathers een
studiebeurs aan voor de opleiding van
toekomstige missionarissen uit Limburg.
De Fathers zijn met dit geschenk bij
zonder ingenomen, want de jongens, die
op Aldenghoor studeren, komen door
gaans uit grote èn nog groeiende gezin
nen, waarvan de ouders niet in staat zijn
het volledige kostgeld te betalen. Wan
neer de talrijke kleine gaven, die in de
missiebusjes worden gestort er niet
waren geweest, zouden de grote tekor-
ten nooit gedekt zijn. Tot nu toe hebben
de Zelatricen de Fathers altijd uitstekend
daarbij geholpen.
Onder regie van Father Mertens voe
len de studenten in de avonduren het
missiespel Ferdinand Verbiest van Cyriel
Verschaeve op.
Het feest valt samen met de traditio
nele missiedag, die jaarlijks op dit
kasteel wordt gehouden. Maandag 31
Mei a.s. woont de gehele schooljeugd van
"aelen de Pontificale H. Mis in de kapel
hij. Die middag trekken de hoogste klas
sen van de lagere scholen uit de wijde
omgeving naar Aldenghoor op.
LOHMAN O.F.M.
Twee kinderen zijn Zaterdagavond j.l. 'e
Melissant ernstig gewond, doordat zij een
ontstekingsptjp van een landmijn tot ont
ploffing hebben gebracht. De kinderen
moesten worden opgenomen in het zieken-
giegatie van Missiezusters, die het
huishoudelijke werk in de gestichten
zowel in het vaderland als in de missie
voor haar rekening namen. Voor zijn
tijd een gewaagde onderneming!
Een voortreffelijke organisator was
Herbert Kardinaal Vaughan; een man
met een vooruitziende blik, een jnder-
nemer en een durver, die niets liever
zag dan dat de leden van zijn Congrega
tie uitmuntten door plichtsbesef en ver-
antwoordelijksheidsgevoel. Zelfstandig
heid en zelfbedwang moesten de kenmer
kende eigenschappen van iedere Mill-
Hill-missionaris zijn.
Op deze karaktervorming is de middel
bare opleiding, welke aan de studenten
op kasteel Aldenghoor gegeven wordt
afgestemd. Surveillance is daar onbe'
kend. Zaken, die de studenten onder
elkaar kunnen regelen, doen zij ook zo
veel mogelijk zelf.
Ieder jaar gaan de beste studenten in
Amersfoort voor het staatsexamen A op.
Het studieprogram dat op de hoogste
twee - de enige - klassen van AI-
denghoor wordt afgewerkt is op dit
niveau ingesteld. Men hoopt, dat de rege
ling deze opleiding over vier jaar erken-
- O"»» Bv wv»
net leven van de beide slachtoffertjes is
thans geweken.
Het ongeval is veroorzaakt door het
spelen met een op zichzelf niet zo gevaar-
A u'tziende ontstekingspijp van een
Duitse landmijn. Deze pijp is ongeveer
7 cm lang; de grootste doorsnee is 3 cm.
Op het eerste gezicht lijkt het geheel op
de zekeringen voor de electriciteitsmeter.
Aan de bovenzijde bevindt zich een klein
koperen knopje, aan de onderzijde steekt
een koperen pen uit.
Waarschijnlijk is het voorwerp, waar
mede Zaterdag het ongeluk is gebeurd,
verloren bij het transport van oude me
talen door opkopers.
De bouw van de kerk van de Benedictij
ner St. Adelbert-abdij te Egmond, die door
een milde gever werd geschonken, is zo
ver gevorderd, dat Zondagmorgen, op de
feestdag van de Kerkwijding van de ka
thedrale kerk van Haarlem, de kerk door
abt Dom J. Andriessen kon worden ge
wijd, waarna hij een Pontificale Hoogmis
opdroeg.
Het gebouw werd ontworpen door ar
chitect B. Koldeweij uit Voorburg en ge
bouwd door de aannemers Huurdeman en
Arts uit Amersfoort.