Een gemeenschap zonder grenzen Kom er bij staan V De wereld priester heeft nodig de een Zonder consequenties is geloof waardeloos WAAROM? Gedrang op het plein iigiisii TENZIJ GEBED Verbijsterende getallen Geen uitstel «r Wie zal Ik zenden? Ilier ben ik9 zend mij r Ik hoorde de stem van de Heer: zeide Wat doe je voor Mij Wel zorg voor onszelf Niet los van de anderen Adhaesie uit alle geestelijke hoeken V.. J ZATERDAG 12 JUNI 1954 PAGINA 7 lil !i ■H Men zou zich kunnen afvra gen waarom deze pagina geheel in het teken van het plan Plein Azië staat. Wat heeft dit plan te maken met deze pagina, met jonge mensen? Zijn er geen onderwerpen te vinden die meer en duidelijker iets te maken hebben met jonge mensen? Ver loving en huwelijk, woningnood en kindertal, onze politieke keuze en de lange diensttijd, et,c. etc. Je zult weinig jonge mensen tegenkomen, die nu net ernstig liepen na te denken over Azië, die met Azië „in hun 'maag" zaten. En toch staat het er alle maal, op deze pagina. V- OP WEG NAAR HET MILLIOEN Stervend in Azië 3.500.000 zuigelingen Bedreigd door hongerdood in India: 10.000.000 mensen Honger, ziekte, gebrek over heel de wereld: 500.000.000 kinderen Ondervoed en ziek over heel de wereld: 1800.000.000 mensen 1. Uw adhaesie-betuigingen naar PLEIN AZIE, DEN HAAG. 2. Uw geldelijke bijdrage naar Giro 100.200 t.n.v. Plein Azië, Den Haag. Uw ACTIEVE bijdrage door het nemen van 'n initiatief ter plaatse, in overleg en samenwerking met anderen. Anderen aansporen tot het zenden van adhaeslebetuigingen en giften. 3. W '!v DE NOOD IS GEDOEMD ÏE BLIJVEN Er wonen ongeveer 2400 millioen mensen op de wereld. De helft van deze mensen, 1200 millioen, woont in Azië. Deze Aziaten eten tienmaal slechter en minder dan wij en gaan gemiddeld vóór hun dertigste jaai dood. Elk jaar worden er 14 millioen Aziatische kinderen geboren. Een vier de deel van deze kinderen, 31/s millioen, wordt nog geen 1 jaar; de helft, 7 mil lioen, wordt nog geen 15 jaar. Dat be tekent, dat in 15 jaar tijd in Azië 105 millioen kinderen sterven door honger en gebrek. Er zijn jaren, dat alleen in India 10 millioen mensen sterven van honger. Per jaar sterven in heel Azië 5 millioen mensen aan malaria en tuberculose. In Azië woont de helft van de we reldbevolking. Een lijdende, hongeren de cn door de dood bedreigde wereld helft, waar opstand en oorlog aan de orde van de dag zijn. Er vallen de laat ste jaren millioenen doden in Azië in allerlei bloedige gevechten. De wapens komen uit het Westen. Hiermede wordt geen politiek standpunt toegelicht of voorbereid en geen debat ingeluid over het probleem van bewapening of ont wapening. Niet Uw politiek oordeel over de nood-situatie in Azië wordt hier gevraagd, maar Uw menselijk oordeel. Het oordeel van Uw geweten. Wij wijzen erop, dat onze wereld kapot dreigt te gaan aan verschrikkelijke wanverhoudingen- En dat ieder, die vrede wil, zijn ogen moet openen voor alle feiten, die de vrede bedreigen. En vooral, dat ieder, die rechtvaardigheid en naastenliefde wil, daden moet stel len. In verschillende organen van de U.N.O. ként men de feiten en stélt men daden. Er zijn fondsen en commissies. Maar alle U.N.O.-organen tesamen kunnen hun opdracht tot leniging van de verbijsterende nood niet uitvoeren, tenzij het volk en de volkeren achter deze opdracht staan. Dat laatste is het wat ontbreekt. De hulp van de U.N.O. schiet te kort, om dat de openbare mening bewegingloos is en zonder daadkracht t.a.v. de hon ger, de ziekte, het gebrek en de ellen de van de millioenen in Azië. Het Westen eet er geen boterham minder om. De nood is gedoemd te blijven- Ja er is een „tenzij". Wij doen enige ernstige voorstellen, die uit ons eigen geweten naar boven zijn gekomen en die wij wereldkundig moeten maken. Wij stellen Voor duidelijk te pro testeren tegen onze onverschilligheid en berusting. Dit protest zal o.a. be- PLEIN 1954 is de naam van een blad.getwijfeld aangebroken, nu men met een -r-, i tm *.-• -i ,1 „nam \7ïin rlp acti-i uitermate positieve actie te voorschijn is viteit°van een aantal katholieken, die in gekomen: de actie „Plein Azië". Wat dat van patev s. Jelsma «"-h- samenwerking niet in contact en gesprek proberen te komen niet buitenkerkelijken. Ruim 200 katholieke jongeren werken aan deze opzet mee. Het werkterrein voor de activiteit is Den Haag en om geving, ofschoon met name het blad ook daarbuiten vele abonné's en belangstel lenden heeft getrokken. Met een groep van negen vormt pater Jelsma de Ibraintrust». In deze „braintrust" wor- den de plannen gemaakt, de gespie avonden met buitenkerkelijken voorbe reid. bet blad van nummer tot nummer „gemaakt", de propaganda uitgekiend, de taken verdeeld. Elke eerste Maandag avond van de maand houden de tien in restaurant Boschlust de vrije gesprek- avond met buitenkerkelijken. Om de veertien dagen spreekt pater Jelsma des Zaterdagsmiddags om 4 uur op het Plein in Den Haag voor iedereen, die wil luis teren. Gesprek-avonden en „Pleinpre ken" worden in het blad „Plein 1954 aangekondigd, welk blad normaliter in een oplaag van 20.000 door medewerking van 100 colporteurs en colportrices wordt verspreid. Daarbij worden onder concrete en daadwerkelijke activiteit katholieken en niet-katholieken steun-1 van „piejn 1954" aan onze lezers voor- abonnementen en abonnementen gewon- jeggen jn kranten heeft men reeds nen. Een administratieveploegverzet de v£ffl Vip! nodiee schrijf- cn adiesseeiweiK en j houdt het kaartsysteem van jonge niet- j ;.plem 1954" tezamen hun „Hem Azië practiserende katholieken bij. voor een actie is leest U vandaag op deze bladzijde. Waarom nu juist déze mensen met een dergelijke actie zijn gestart, waarbij op mensen van alle ge zindten en buiten alle gezindten een ernstig beroep wordt gedaan, kan wor den verklaard uit hun drang tot ont moeting. Men ontmoet de anderen im mers niet alleen maar in gesprek, doch ook en soms nog beter in de daad. In een daad, die gedragen kan worden door het geweten van ieder ernstig mens. Een daad b.v. van rechtvaardig heid en barmhartigheid. Samen een ge wetensdaad stellen, is een zeer vrucht bare vorm van contact. Het voorkomt, dat men van elkander vervreemdt en dat men sterker gaat letten op de tegen" stellingen van geloof en levensovertui ging, dan op de roeping tot eenheid met elkander, een roeping, waarin de chris ten gelooft en die voor hem niet te ont komen apostolische consequenties met zich meebrengt. o o o Hiermee is meteen een antwoord ge geven op de vraag, waarom wij deze staan in woorden. Woorden van zoveel mogelijk mensen als maar mogelijk is. Woorden, die in diepe ernst worden uitgesproken en die door duizenden worden gehoord en overgenomen. Woorden, die de openbare mening in beweging zetten en die terecht komen bij de voor de onderontwikkelde gebie den verantwoordelijke instanties en bij de regering. Daarom: zendt ons Uw adhaesie- betuiging. Adres: Plein Azie, Den Haag. Ons protest dient te worden on derstreept met een daad. Een conciete practische daad, die niet beoogt met één slag heel de Aziatische nood weg te vagen, maar die wel een demon stratie is van' wat wij willen en van de ernst, waarmee wij het willen. Wij zijn bezig een fonds te vormen van 1.000.000, bestemd voor het Kinder noodfonds van de U.N.O., om met dit geld door honger en dood bedreigde Aziatische kinderen te helpen. Wij nodigen iedereen, die mens is, dringend uit tot de voltooiing van dat millioen bij te dragen. Giro 100200, Plein Azië. Met dat protest cn dit millioen zijn we er natuurlijk niet. Er resten nóg drie belangrijke punten, t.w.: 1. We moeten onze huidige wel vaart verminderen ten behoeve van de noodlijdenden in Azië. 2. We mogen en willen in dc toe komst geen welvaartsvergroting aan vaarden, als niet eerst een rechtvaar dige spreiding van de welvaart in de wereld een feit is. 3. We zorgen, dat onze verontrus ting, ons initiatief en onze klemmende gewetensvragen ook over de lands grenzen komen. Om met name punt 1 meteen maar aan te pakken, werpen wij, na overleg met deskundigen, deze vraag in de openbare discussie: „Kan Europa nu werkelijk in Amerika geen voedsel- overschotten kopen en deze distri bueren in Azië?" De technische moeilijkheden worden door ons niet onderschat. Dat alleen goed-uitgewerkte plannen op langere termijn Azië definitief kunnen helpen, is ons bekend. Maar; dit jaar nog ster ven 10 millioen mensen van honger. Over hel plan Plein Azië is de laatste weken meer geschreven, ook op andere plaatsen, ook in andere kranten, ook in weekbladen. Men heeft er zeker al aandacht aan kunnen besteden, men kan reeds enigszins op de hoogte zijn en toch menen we er goed aan te doen er op déze pagina op terug te komen. Immers deze pagina wil meer zijn dan een „nieuwspagina". Nieuws kun je overal vandaan halen, uitvoeriger en frequenter. Boven deze pagina staat „mensen van morgen, wereld in wording". Dat het grootste gedeelte van onze lezers behoort tot <Je mensen van morgen, d.w.z. nu nog jong is, doch over enige jaren de leidende posities zal innemen 'is duidelijk zonder meer, maar er staat ook: „wereld in wording". Er staat heel beslist niet „Ik in wording". Zo iets zou er ook kunnen staan, want inderdaad is het duidelijk, dat ieder van ons zich aan het ontwikkelen is, tot volwassenheid komt, tot „de man- nenmaat van Christus". Maar er is aan ons bestaan nog een ander facet. We hebben niet alleen te slagen als enke ling, we hebben ook te slagen als deel van de gemeenschap. Niet dat dit twee gescheiden zaken zijn, niet dat men gedurende enige uren per dag aan dacht besteedt aan eigen ontwikkeling Heer, wat moet ik U antwoor den, als Gij mij stelt voor de vraag van Uw oordeel? Wat heb ik gedaan voor de geringsten, voor de armsten? Waar zijn m ij n zorg en m ij n aandacht? Waar is mijn geweten? Waar zijt Gij in mij? Koning van vrede en gerechtig heid, van verzadigden en hon- gerigen, van Europa en Azië, van mij en heel de wereld: geef mij schijn-rechtvaardige en schijnverzadigde honger en dorst naar gerechtigheid. Nadat dit werk met goedkeuring' van de Willibrordvereniging en van de deken van Den Haag, alsmede met volledige instemming van de bisschop was aange vangen, heeft het zo sterk om zich heen gegrepen, dat wij alle lezers van deze pagina er in concreto over menen te moeten inlichten. In concreto: d.w.z. niet door middel van beschouwing en uiteen zetting van allerlei doelstellingen en be ginselen. Maar door a.h.w. een snapshot van dit werk te geven, een actie-opname van een typisch moment. o o o Zulk een typisch moment in dit werk van contact met buitenkerkelijken is on- hebben gebouwd en hoe zij in het tweede nummer van hun blad alle Ne derlanders, ja zelfs alle West-Euro peanen, uitnodigen met hen op dat nieuwe Plein te gaan staan. De jonge ren, met name de katholieke jongeren, mogen niet ontbreken. Wij hebben hen vaker gewezen op concrete vormen van apostolaat. Ditmaal trekken we er de hele pagina voor uit, om hen gedetail leerd kennis te doen maken met het geen Pater Jelsma en de zijnen in num mer 2 van „Plein 1954" voorstellen. In de hoop, dat allen, die dit lezen, niet alleen ernstig zullen lézen, maar ook aan het eigen geweten ernstig de vraag i zullen stellen: wat kan ik doen? Zaterdag na Pinksteren - daag zijn in de verschillende Bisdommen weer vele i0IJ®e mensen tot priester gewijd. Up deze wijze willen wij hen allen gelukwensen. Morgen zullen zij in hun parochiekerken hun eerste plechtige H. Mis opdragen. En het is nog alles goed en mooi. Straks zullen ze hun plaats in nemen in de verschillende paro chies. En de beoordeling zal be ginnen. Langzaam zullen ze op een heel andere manier dan van uit de boeken en vanuit de klas kamers van het seminarie de we reld van vandaag leren kennen. Die ontmoeting zal velen niet ge makkelijk zijn. De moderne wereld heeft een merkwaardig grote aandacht voor de figuur van de priester. In vele Isaïas 6-3. toneelstukken wordt hij opge voerd; in vele romans trachten de schrijvers het mysterie te ana lyseren. Maar het mysterie ont snapt aan de meest geraffineerde psychologische waarneming. Mogen de pas-gewijde priesters het geheim, dat deze morgen over hen kwam, ongerept bewaren, heel hun moeilijke leven door. Het Bisdom Breda heeft een speciale gebedsactie aanbevolen. Maar elke katholiek moet van daag en morgen en mogen we het vragen? heel speciaal in het gezin bidden voor deze pries ters èn voor de jonge mensen, die misschien aarzelen, te zeer beïn- vloed door de geest van deze tijd, om eenvoudig en oprecht te zeg- „Hier ben ik, Heer, zend gen: mij P.W. „Beheers de aarde", zo klonk in het be- I van de mens: dat hij in zijn grootheids- gin de opdracht van God aan de mens. En waan, God uitsloot uit zijn leven. De aarde als er een opdracht is geweest, die de was de mens Sel}oeg en zelf voelde hij mens vervuld heeft, is het deze. We heb- zich als een God. Men kan echter zo maar ben de wereld aan ons onderworpen. Niets niet bet belangrijkste geheim van de mens hebben we aan het toeval overgelaten. De krachten van de natuur hebben we syste matisch ontdekt en aan ons ondergeschikt gemaakt. De techniek overheerst en be heerst het dagelijkse leven. Inderdaad, niets hebben we aan het toeval overgela ten, want de techniek, die de mens macht gegeven heeft over de natuur, heeft hem ook de macht gegeven over de medemens. En ook deze werd volkomen uitgebuit. Hij wordt veelal alleen maar gewaardeerd om zijn nut voor de maatschappij Zijn lichamelijke krachten en uithoudingsver mogen worden getest. Zijn psycisch leven wordt onder de loupe genomen, opdat we de juiste man op de juiste plaats krijgen. Het economisch stelsel wordt zo in elkaar gezet, dat we van iedereen n®I meest mo- gelijke profijt hebben. Er blijft in de mo derne samenleving weinig mysterieus van de mens over. Hij wordt in statistieken ge zet en is een kracht als de andere. Zijn geheim is verdwenen. Daar kan de mo derne maatschappij tenslotte ook geen re kening mee houden. En toch ondanks alle techniek, als kennis omtrent de mens. alle studie over economie en sociologie, medi cijnen en psychologie klopt er iets niet klopt er zelfs veel niet in de wereld. Geen mooie praaties en lange tijdschriftartike len kunnen dit verdoezelen. We zijn er niet gelukkiger op geworden ondanks een merkwaardige economische opbloei. Zou het misschien hieraan liggen, dat we wel dit ene gebod van God: „onder werpt de aarde" ernstig hebben genomen maar vergeten hebben, dat de mens zich op de eerste plaats zelf te onderwerpen heelt aan God? Dit was de eerste zonde veronachtzamen zonder de mens aan te tasten in zijn diepste verhoudingen. Daar om is het kii en koud in onze technische wereld, en worden onze diepste verlan gens niet bevredigd. Vandaar die onrust die er overal heerst. Vandaar ook juist in deze technische tijd dat er zovee, aantrekkingskracht uitgaat van de pries ter, de vertegenwoordiger van God. Die in de berekeningen geen plaats meer in neemt. In boek en film komt de priester figuur naar voren en men tracht verschil lende aspecten van deze merkwaardige fi guur te laten uitkomen. We worden er door geboeid en we weten niet waarom. Hij behoort niet tot deze wereld. Zijn be roep is er niet een naast de andere. Hij is er niet op de eerste plaats voor het nut, noch voor de economische opbloei. Zelfs is hij er niet om de mens in zijn biolo gische verschijningsvorm te kennen en te leren kennen. Zuiver technisch gesproken is hij onnuttig een parasiet. Toch ziet de mens hem zo niet. Hij breekt de wereld, die in zich gesloten is, open naar God. Hij is de ievende getuige van de bood schap, dat de mens meer is dan zijn functie in de maatschappij. Hij is de levende ver loochening van een aards paradijs en de getuige van het toekomstige. En dat niet alleen: hij weet, dat de diepste oorzaaa van alle kwalen, waaraan de maatschappij lijdt, niet de economische sociale facto ren zijn, maar de afgeslotenheid van God, de zonde. Welnu zijn taak is het: de wereld uit de zonde te verlossen en zo te redden. Daarom is hij onvervangbaar en heeft de wereld voor alles de priester nodig. H. B. en groei en daarnaast enkele uren aan de zorgen voor de gemeenschap. Het gaat samen, is geheel met elkaar ver weven. Het een kan niet buiten het ander. Men kan geen goed individu lijn en een slecht gemeenschapsmens. Men kan geen goed gemeenschapsmens zijn en een slecht individu. Het is er mee als met de liefde voor God en onze medemensen. Wij zouden eigenlijk in één woord beide facetten moeten ver staan., de strekking hiervan tot uit drukking brengen. Wie nu zichzelf van tijd tot tijd be schouwt. objectief en eerlijk, metende met de maatstaven van God, zal ont dekken dat de zorg voor onszelf het vrijwel voortdurend wint van de zorg voor de anderen. Wij vechten het meest voor onszelf. Neen. ik heb niet het oog naastenliefde. Al het andere is lapwerk praat van het vlees, mensen-metho diek. Dit geloof alléén is waardeloos als er geen consequenties uit getrokken worden. In dat geval de theorie kennende, maar de daden achterwege latende laden we de grootste zonden op ons, dodelijke zonden, waarmee we onszelf buiten de gemeenschap plaat sen. Er zijn nu talrijke zaken waar onze liefde in daden vruchtbaar kan zijn, maar ook hier zal de liefde, de echte liefde zich er niet van afmaken, met 't allereenvoudigste genoegen te nemen (je moeder thee op bed brengen of zo, wat zeer aanbevelenswaardig is. maar nu niet direct datgene, waarmee de gemeenschap gered is). Het eerst noodzakelijk is, dat de mensen doodgewoon te eten hebben. Steeds meer mensen bespeuren iets in zichzelf van apostolaat. Vele men sen willen wel iets, iets goeds, iets doen voor God, maar laten we dat dan ook doen zoals God zelf, zoals Christus het deed: EERST TE ETEN GEVEN. Zolang er aan de tafel der mensheid 1.800.000.000 mensen sterven van hon ger en gebrek is alle boven-natuurlijk gepraat onwerkelijk en onwezenlijk gezwam, doodgewoon gezwam, al rui ken onze gesprekken naar de wierook en het kaarsvet. EERST TE ETEN GEVEN. Niet „Heer, Heer" roepen, maar de werken doen die Christus zou doen Welnu, we schrijven: „wereld in wording", maar dan moeten we er ook eerst voor zorgen dat de wereld op minderwaardige methodes. Daar over spreek ik niet. Ook zonder te denken aar. ellebogenwerk en ruggen- klimmerij kunnen we vaststellen, dat we voortdurend zorgzaam zijn voor onszelf. We zoeken een baan, we stu deren om verder te komen, we azen op promotie, op loonsverhoging, op allerlei ioonronden en vacantie-toesla- gen, we zien met spanning uit naar het resultaat dat onze bond in deze bereikt. We zoeken een goede vrouw, een goede man. We zoeken een huis. We zorgen voor een goede vacantie en we zijn geen materialisten, o neen we zorgen voor ons zgn. geestelijke leven. We bidden op z'n tijd, we gaan naar de kerk, we gaan zelfs naar de kerk als het niet direct moet. Wij heb ben ons daar nl. in verdiept en weten iets van de betekenis ervan. We hou den onze ziel zoveel mogelijk vrij van grote zonden, we werken ernstig om in de hemel te komen. Dat is niet zo maar iets, maar een bewust streven van zgn, geloofsbewuste jongeren in deze tijd. Ik mag daar geen woord kwaad van zeggen, omdat dit allemaal goed en gewild is, maar zoals boven reeds werd opgemerkt men kan niet slagen los van de ander. Ook indien men perse alleen aan ziehzelf zou denken is deze me thode nog foutief. Ons welslagen bluft evenzeer in handen liggen van de ge meenschap waartoe we behoren. En wat zeer belangrqk is: er zijn grenzen aan deze gemeenschap. We kunnen ons niet beperken tot onze fa milie, vrienden cn kennissen. We kunnen ons niet beperken tot dc ge loofsgenoten We kunnen ons met beperken tot dc sympathieke mensen. We kunnen ons niet beperken tot de mensen, die het met ons eens zijn. We kunnen ons niet beperken tot de men sen, die met ons dc staat der Neder landen vormen. We kunnen ons niet beperken tot de mensen, die onze taal spreken. We kunnen ons niet beperken tot de mensen in Europa, ,ia, zelfs kun nen we ons niet beperken tot de leven den. Wij zijn verbonden met alle mensen, die leven, geleefd hebben en zullen leven, omdat wjj allemaal samen het ene lichaam vormen van Christus, waarvan Hg het Hoofd is en de Geest de ziel. Onze plaats in dc gemeenschap is pas in beginsel gezond, indien we zouden kunnen zeggen, dat we „met de hartelijke liefde van Jesus Christus verlangen naar alle mensen Dat is Zij moeten kunnen leven. Daarop moet onze eerste zorg geconcentreerd zijn, zoals dat ook door Christus gedaan wordt. Lees bv. eens Joh. 6. Christus wil iets zeggen over de Eucharistie, heel duidelijk en uitvoerig en Hij ziet de menigte. Nu zou je misschien ver wachten dat Christus zou zeggen: Stel len we ons in Gods tegenwoordigheid*! Of: Laten we bidden Of vermanen tot Stilte omdaf het nu volgende van zeer veel gewicht is en zeer verheven, maar dat nu juist doet Christus persé niet. Het EERSTE, wat Hij zegt als Hij de menigte ziet is'. Waar zullen we brood kopen zodat ze kunnen eten Geen verhaal over Gods goedheid, over genade, over de Drie-eenheid of over welk gedegen onderwerp dan ook. maar eerst: Die mensen moeten eten. Zij moeten gevoed worden. „worden" kan, dat de mensen te eten hebben. Daarom: als wij onze idealen en goede bedoelingen op goede grond willen opbouwen en verwezenlijken behoeven we niet ver te kijken, maar zullen we net als Christus aan elkaar vragen: Waar zullen we brood kopen zodat ze kunnen eten En Andreas zou nü zeggen: O.a. in Amerika Bijgaande 'artikelen werken deze ge dachten verder uit. Wie zich volgeling van Christus wil noemen zal behalve zijn doopbriefje ook in daden bewijzen moeten overleggen. Tussen de 1.800.000.000 mensen die sterven van honger en gebrek staat Jesus Christus, de Zoon van God. en Hij vraagt jou persoonlijk: Wat doe je voor Mij Maandag vóór Pinksteren konden we zeggen, dat de actie „Plein Azië" was gestart. Hoe zou zij aanslaan? Wat zouden de resultaten zijn? Voor zover nodig met begeleidende brief en met vertaalde teksten was het blad, waarin de actie werd uiteenge zet, gezonden aan alle pers-organen in Nederland en aan de voornaamste pers-organen in de overige West- Europese landen; verder aan alle in vloedrijke organisaties, instanties en personen, aan alle Nederlandse gees telijke en politieke leiders, aan alle Westeuropese en Aziatische staats hoofden en aan alle Nederlandse ge zanten. We schrijven deze regels Dinsdag na Pinksteren. En zonder tot een volledig overzicht in staat te zijn, kunnen we op dit moment vaststellen: 1. De adhaesie-betuigingen met de actie moeten met duizenden worden geteld. Zij komen van dominé's en pas toors, van organisaties en scholen, van politici en hoogleraren, van arbeiders en zakenlieden, van humanisten en vrijdenkers, van jeugd-groepen en ge- pensionneerden. Uit een selectie van deze adhaesie-betuigingen wordt nu een klein comité samengesteld, de geestelijke richtingen in Nederland vertegenwoordigend, om samen met ons de verantwoordelijkheid voor deze actie te dragen en het verdere verloop ervan te bepalen. 2. Gironummer 100200 heeft het druk. Het heeft weinig zin een bedrag te noemen, want de stroom is nog geen dag dunner geworden. Het gemiddelde bedrag, dat tot dusver (8 Juni) per dag binnenkwam, is ruim f 1000. 3. De pers heeft uitgebreid aan dacht aan de actie besteed, in dag- en weekbladen. Fedde Schurer h' eft met „De Friese Koerier" de actie regionaal voor Friesland overgenomen. 4. Verschillende nationale organi saties hebben exemplaren van het Azië-nummer van „Plein 1954" be steld cn aan hun districten en afde lingen met stimulerend schrijven ver zonden. 5. Er wordt overwogen kinderen van de lagere scholen op een aange paste wijze in de actie in te schakelen, aansluitend bij de bestemming van het millioen: de noodlijdende kinderen in Azië. 6. In verschillende plaatsen gaat men over tot huis-aan-huis versprei ding van ons Azië-nummer en neemt men de actie plaatselijk over: propa ganda, organiseren van een middag of avond, contact met de plaatselijke pers. 7. De eerste Plein-preek, die Zater dagmiddag vóór Pinksteren werd ge houden over de nood in Azië, werd door naar schatting ruim duizend mensen in opvallende aandacht beluis terd. De tweede Plein-preek houdt Pater Jelsma Zaterdagmiddag 19 Juni a.s. om 4 uur op Het Plein in Den Haag, vóór het gebouw van de Hoge Raad. Onderwerp: „Onze grootste leugen".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 7