Brenger van cultuur en organisator der Kerk in Europa Zijn boodschap tot de gehele christenheid GLORIEUS IN DE MUZIEKFEEST AHOY'-HAL Mahler's Achtste werd een grote triomf PONTIFICALE H. MIS in Utrechtse kathedraal de Herdenkingsbijeenkomst in de Stadsschouwburg Meer duidelijkheid gewenst Rotterdam in het Holland-Festival Nation. Maria Congres te Lyon besloten WAAGSTUK MAANDAG 5 JULI 1954 PAGINA 3 (Van onze redacteur Op waarlijk indrukwekkende wijze is Zaterdag en Zondag de H. Bonifatius, grondlegger van de Europese cültuur en organisator van de Kerk in het Westen, die twaalf eeuwen geleden de mar teldood stierf, herdacht. Het nationale karakter van de herdenking Zaterdag in Dokkum, kreeg bijzonder relief door de aanwezigheid van H. M. de Koningin, terwijl naast ministers, vertegen woordigers van de gehele christenheid tegenwoor dig waren. Katholiek Nederland, niet de Aarts- bisschop-coadjutor mgr dr B. J. Alfrink, die ook in Dokkum aanwezig was en de bisschop van Haarlem, mgr J. P. Huibers aan het hoofd, heeft met bisschoppen uit Duitsland en vele andere prelaten Zondag in Utrecht 't St. Bonifatius-feest in eigen omlijsting gevierd. Bij heide herdenkin gen was Rome vertegenwoordigd door de Pause lijke Internuntius, Z.H.Exc. mgr Paolo Giobbe. „Een vreugdevolle ervaring" noemde mgr Alfrink het Zondagmiddag tijdens de feestelijke herdenkingsbijeenkomst in de oude bisschops stad, waarmee Z.H.Exc. ongetwijfeld veler gevoe lens heeft vertolkt, dat het in Nederland nog mogelijk is, zoals daags tevoren in Dokkum was gebleken, gezamenlijk en in ongebroken harmo nie Bonifatius te herdenken. Mgr noemde dit een blij teken voor de toekomst en vroeg te bidden, dat God deze saamhorigheid moge doen blijven bestaan. „Moge God geven, zo besloot de Aarts bisschop-coadjutor, dat deze herdenking ons als betere christenen dragers doet blijven van een christelijke cultuur." Bisschoppen en ministers Het culturele milieu m v Even is het of de klemmende greep van het Chorus Mysticus hij de aanhef van de slotstrophe van Goethe's Faust, de Tijd stilzet. „Alles Vcr- gangliche ist uur eiu Glcichnis", de machtige stem van het ontzaglijke apparaat van Mahler's achtste Svmphonie treedt nog terug in een fluis tering hij het hesef van eigen nietigheid tegen over het mysterie van de alles omvattende God delijke liefde, maar het licht ervan, het verblin dende, waarvoor men, zoals Specht zo treffend zegt, de ogen moet sluiten en dc ziel zich wijd openstelt om deze liefdewereld in haar geheel te Bonifatius gezag De Kerk als teken van tegen spraak Leven als goedgelovige kunnen ontvangen, dit licht breekt door de mu ziek liccn, haar warmte trekt alle kracht tot zich en voert naar een apotheose, die in het goud-stralend V'eni Creator-motief van de hoven het orkest opgestelde bazuinen oplost. Dit is het moment, waarop de ontroering ons naar de keel grijpt, het moment ook, dat wij, en met ons de menigte van tienduizend toeschou wers in de Rotterdamse Ahoy'-hal, moeten afrea geren in een minutenlange ovatie, die wij de uit voerenden en vooral de man, die deze machtige manifestatie tot een zo feilloos einde heeft ge voerd, Eduard Flipse, 111 ere ten brengen. Magistrale rede van dr Van Buy tenen Hulde aan kardinaal De Jong Bede om verdraagzaamheid ZESJARIG MEISJE DOOR MOTOR GEDOOD 1 DE KADERDAG, welke de Partij van de Arbeid Zaterdag in Utrecht had georganiseerd om „het standpunt van deze partij ten aanzien van enkele delen van het Bisschoppelijk Mandement" hader toe te lichten, is in werkelijkheid een demonstratie tegen de Katholieke Volkspartij geworden; wat deze dan ook genoopt heelt een verklaring af te leggen de eerste na het verschijnen van het Man dement. Twee onderwerpen heeft a" P.v.d.A. te Utrecht te berde gebracht' het vraagstuk van de parlementaire en ministeriele samenwerking met de v vD en de positie van de Ksttmr i gemeenschap in de P v d A Werk~ aafd^p^en^^:. -el- aandacht heeft belukto a gewijd. met allerminst het gevoel dat hCe£t men heid in deze zaken 63 Veel helder" samenwerking is n;„f 1S gekorne"- De voortdurend werd herhaald®daW ma3r vaar verkeert ef ernaald> dat zij in ge- te verkeren Tn« ln ,gevaar kan komen ligt natuurlik «,5° ,eZe form"leringen enersterS: fT dan een nuance= - het feit daf S,!3at men nu reeds voor verbroken Z'u 6 °Senhlik kan worden Paalde omsta" ltWeede zullen zich be~ vóór het kritiek moeten voordoen, In U; e moment aanbreekt. PvdA H'êeVallen echter is het de einde wti ^an de samenwerking een staan is maken- Zoals de zaken thans concm' er ,v°or de K.V.P. geen enkele daad ove ap dmg om tot een dergelijke voor vinJ gaan' Z'i zou er geen steun de feiter i-11 £n k6t Mandement noch in beslissjn„ r situatie van het ogenblik. De de P v A dus Seheel in handen van king van'71' Ma3r dat zii met de verbre- rnet m'r., samenwerking speelt en zelfs of misschT" Yerkiezingen' n°S in dit jaar misschien in 1955, is evident. gPEURT MEN naar de motieven, waarom de P.v.d.A. een einde zou on maken aan de politieke de Zaterrt dan Vindt men er twee in Het a§ Behouden redevoeringen. uit de P t a Wel' da^ als de katholieken deze narii 'u zouden treden, daarmede verlieZeil !laat' doorbraakkarakter zou SémeensA a's de protestantse werk je conch,3P j°U hlijven voortbestaan. zich over i'6 daarvan zou zijn, dat zij ten berad 13ar n'euwe situatie zou moe- onwaarsehl"'^jkt ons verre van worden*" er '-"f, dat dan het besluit zou forceren nomen nieuwe verkiezingen te eamnaen' v,aarvan de voorbereidende anti-K y p vlfaarsck','nhjk een zeer fel tameliik V~i rakter zou dragen, en zelfs ken te ziin"!i^atholiek zou kunnen blij- z°danig L dusverre is de P.v.d.A. als zeker niet a 3 doorbraakpartij, dat 2iji .Ulet geweest. anti-christe]m,etiSCh ten minste, ook niet christelijk J, maar wel Principieel on- hgt het 'bez 'S nlet~cbristelijk; en daar en ook vele nm+Ofï da* de katholieken hebben. Het is anten tegen de P.v.d.A. katholiek als en pbcht van elke schapsmens ziin V-ü1'61" en aIs gomecn- n'ng van het onenK 3ge tot de kerste' Maar hoe is rh't-ü? 6 leven te leveren, doelbewust zich °gell-ik in een partij, die wing dus rmi- e'kc levensbeschou- iosgernaakf Wi^"" de christelijke heeft als de conrió menen' dat deze gedachte dement is d°Ör het geheIe Man- gesteld dat d?Ven eiL voelen ons teleur- nauwel'iiks fatn Zaterda2 practisch dit wel' geschl^daCdVS gesch°nken- Wa''e td a a ëescmed, dan zou het tweede P.v.d.A.-motief voor het verbreken der samenwerking vanzelf alle kracht heb ben verloren. Alle sprekers hebben er de nadruk op gelegd, dat door „het misbruik", dat de K.V.P. van het Mandement heeft gemaakt, e giondslagen van ons vrije democra- 7au f^aatsbestel worden ondermijnd; v»nS1Snm woord katholieke dictatuur ge- 0 en- geloven, dat deze gedachte, Vo lgenS waangedachte, een der pOrnaamste leuzen in de eerstvolgende den ~verkl?zmgscampagne zal wor- grir-V6rf de diepere betekenis van het be- beorin m°^ratle: evenals ook van het Maar =iVriu fld iS al heel wat getwist. der, aIs een voordeel van de uemocratie wordt beschouwd - en dat Partii ..steeds dat er grote sterke dan 7 Zi''n 0m de regering te schragen, iuiche°U Ze£fs de P-v.d.A. het moeten toe- land P' da^ a^e katholieken van Neder- UQ, twee-viifrler, Nationale van Sint en kath. herdenking Bonifatius Er was vreugde in Friesland om de na tionale herdenking van hem, die daar de beschaving kwam brengen en blijdschap om de komst van onze Vorstin, die aan die viering deel kwam nemen. Tussen Leeu warden, waar H.M. de Koningin in het Provincie-huis ontvangen werd door de Commissaris der Koningin, mr H. P. Lint horst Homan en Dokkum. en in de om geving van Rottevalle, het landbouw- voorbeelddorp, dat door H.M. bezocht werd, woeien overal de vlaggen van het zadeldak der vele torens en van een der wieken van de talrijke molens, die hat land hier nog sieren. De straten van de dorpen waren vrolijk met guirlandes uit gedost. Om ongeveer kwart voor drie kwam H.M. de Koningin met haar gevolg in de openluchtkapel van het St. Boni- fatiuspark te Dokkum aan en allen ver hieven zich van hun zetel, om gezamen lijk met begeleiding van het Frysk Orkest onder leiding van Kor Ket het Wilhelmus te zingen. Vele hoge kerkelijke en wereldlijke autoriteiten hadden plaats genomen acu ter een kunstig met rose anjers versierde balustrade tegenover het priesterkoor, dat nu als podium was ingericht voor het or kest en de sprekers, terwijl het altaar achter een draperie schuil ging; maar bo ven alles stak toch uit het Kruis van Christus, in welks teken Bonifatius im mers gestreden en geleden heeft Daar waren behalve hen, die wij reeds noemden; mgr W. Kastel!, vicaris-gene raal van Mainz; mgr Adolf Bolte. wij bisschop van Fulda; prelaat Alex Gabrië!, namens de bisschop van Paderhorn; mgr dr R- C. Mortimer, bisschop van Exetet der Anglicaanse kerk; mgr E. Lagerwey van de oud-katholieke kerk; drs H. J. p Wesseldijk, praeses v. d. Synode der Ned Herv. kerk; minister dr L. Beel; minister J. Cals; mr E. N. van Kleffens, minister van Staat en gezant te Lissabon en veie andere leden van het Erecomité. Een kort begroetingwoord tot de veie andere hoge gasten sprak dr W. Kok als voorzitter van het bestuur, waarna het orkest een Sinfonia van J. Chr Bach speelde, welke plechtige en verheven mu ziek in deze ruimte bijzonder schoon klonk. terrein, allerminst een geheel, dat Boni fatius persoonlijk heeft bereisd, bewoond en gekend. Winfried, zoals Bonifatius voor zijn bisschopswijding heette, werd door een innerlijke roepstem getrokken naar de volken, die been van zijn been en Wees van zijn vlees waren. Hij streed voor de zelfstandigheid van het Utrechtse bisdom tegen de kanonieke aanspraken van Keulen. Bonifatius stond met volledige kennis van zaken midden tussen de botsingen der grootste machten zijner wereld. Het heeft hem niet ontmoedigd om zijn kerk politieke inzichten consequent ten uitvoer te brengen en in de grote wereldlijke po litiek heeft hij zich niet gemengd. Het was zijn overtuiging, dat bij de stoel van Rome de verantwoordelijkheid voor de universele kerk berustte en, omgekeerd, dat de eenheid der kerk in de Paus ge vonden moest worden. Het gezag van de „vreemdeling" in Europa is met dat van niemand anders in zijn tijd te vergelij ken. Ook prof. dr J. H. Bavinck liet in zijn rede over „Bonifatius de missionaris" uit komen, dat voor hem van meet af aan vast stond, dat hij zijn roeping om de boodschap van het Evangelie te brengen wilde vervullen in opdracht van de Pau selijke Stoel Spr. memoreerde voorts dat door verschillende schrijvers het feit. dat Bonifatius in het jaar 754 bij Dok kum werd vermoord, minder toegeschre ven wordt aan de afkeer van het Evan gelie, die de Friezen eigen zou zijn ge weest, dan wel aan hun vrijheidszin, die achter deze predikers politieke beïnvloe ding vreesde. De resultaten van het werk van Boni fatius overschouwend. die groot zijn ge weest, hoewel hij weinig aanknopingspun ten of waarheidselementen in de religieu ze overtuiging van hen, met wie hij te doen had, volgens prof. Bavinck zocht, doch het liefst van het Evangelie uit pre dikte rechtuit en onomwonden, niet soe pel en buigzaam was, maar soms kras er. scherp optrad, verklaarde epr. die op de eerste plaats uit de persoon van de apos tel. Voorts beschikten Bonifatius en de zijnen over het grote voordeel, dat zij niet alleen brengers van het évangelie waren, maar tegelijk dragers van een cultuur Met eerbied en dankbaarheid gedacht prof. Bavinck Bonifatius en hij dankte God voor de zegen, die Hij ook door het levenswerk van dez'e man aan ons vader land heeft willeu schenken. Prof. dr w. Asselbergs (Anton van Duinkerken) ging aan de hand van de geschriften van de dichter Aldhelm, abt van het klooster Malmes-bury en bisschoo Sherborne, het culturele milieu na, waarin Winfried (Bonifatius) opgroeide. Gemoeds- overweldiging door de grote stad. de def tige levensvormen, de afgemeten ernst, maar ook de overdadige pracht en tot in de kleinste bijzonderheden doorgevoerde beschaving van Rome beheerst in her laatste kwart van de zevende eeuw hei Angelsaksische geesteleven. Het zendings werk van Bonifatius blijft door die fas cinerende aantrekkingskracht van Rom:- niet enkel als zetelplaats van de Paus. maar ook als middelpunt van de wereld literatuur, getekend. In zijn bisschopseed beloofde Bonifa tius ook Anton van Duinkerken ac centueerde diens verbondenheid mei Rome trouw en steun aan de Paus. doch niet, gelijk vroegere bisschoppm gezworen hadden, aan het Romeinse rijk en dc „allervroomste vorst" daarvan de keizer, die te Byzantium zetelde. Trouw aan h«t kerkelijk oppergezag van de bisschop van Rome roemen al zijn levensbeschrijvers van vroeger of lat"r als de sterkst opvallende trek in zijn apostolaat, waarin zij tevens de loslating van voorvaderlijke Angelsaksische voor oordelen bewonderen. Cultuurhistorisch gezien, is Bonifatius de bewuste grondlegger geweest van de iatere synonimiteit tussen christenheid en Europa. Na de herdenkingsbijeenkomst te heb ben bijgewoond, is dc Koningin met vele andere hoge gasten de opgravingen op de Markt in ogenschouw gaan nemen, die hebben aangetoond, dat dc H. Bonifatius daar is vermoord en niet, zoals men tot nu toe meende, op de plaats, waar de pel grims steeds bijeenkomen en een kapel werd gebouwd. H.M. daalde in de diepte af en liet zich belangstellend inlichten door dr Glazema en drs Halbertsma van de Rijksdienst van het Oudheidkundig Bodemonderzoek. Er is een terp afgegraven, terwijl de funda menten van de vroegere Abdijkerk voor een gedeelte en die van de toren geheel zijn blootgelegd. Vast staat wel, dat Bo nifatius op of kort bij het tegenwoordige marktplein de dood heeft gevonden, om dat nu eerst duidelijk is geworden, wat zijn tijdgenoot bedoelde met „bij Dok kum". ;c - v.i een rntW?e7v*j^den der bevolking, zich i stevig a„ opgebouwde partij met gefundeerd m een ProEra^=—""ce™ beginsel- en werk- Pijlers v Verenigen om aldus een der wind te 7" een kracbtig, doelbewust be- fVla.Q Jn. ^ant vriiA1 .de ,kwestie van de vrijheid! ilï. de riPrf is een gewichtig element hjkt ochte,.00331'6' Df'er die vrijheid te be,+ °fal 6nig verschil van 3 t6 vaak -J 3an' Vrijheid wordt maar de «aderdag v vrezen, dat dat op geval was d Zaterdag te veel het om. we zeggen nigevat als mogelijkheid toch ongehinded»et maar raak, maar dan vele mogeiijkhrd een keuze te doen uit aanvaarden Wij, kathoUeken, en k kar> i-nprge.'hke opvatting en kwaad; mor ®en kiezen uit goed met de vrije wil het T men de plicht goede kent men echwde te Wezen. Het en onder de argumentA door redenering sluiten, dat iets het g0e'riWelke doen be- adviezen van verantwoord JS' nemen de gelichte, levenswijze 'Jke. goed in- uiterst belangrijke plaats fSevers een het geweten gevormd en w Z° wordt De eerste redenaar, die de figuur van Bonifatius als bisschop en martelaar te kende, was prof. dr J. N. Bakhuizen va'i den Brink. Hij wees op het ontzaglijks en ka„ vrijheid het goede worden Kr.i! In volle Wel men physiek ook anders kZen' koe" Zulke raadgevers nu zijn de pen. Zij duiden de practische 1Sscbop- aan uit de doctrinaire stellingen.°nclusie sies, welke elke katholiek overiL^0nclu" ze f had kunnen trekken; zeer velt? °°k heeft ®eei"d«heid van de katholi"'vde tenIk Ze Ir°mvens sinds lang al zelf n in hun"' katholieken voelen zich m6" min als eer. it j 'L beperkt oven.' "1In a's een lid van de P.v.d.A., als he"" duidelijk wordt gemaakt, dat he v°m hem onverantwoord zou - or E.V.C. aan te sluiten. (Om" mi'sve^J te voorkomen, merken we op, dat we niet aan denken P.v.d.A. en E.V.C 63 één lijn te stellen; in de verste verte niet). Vrijheid betekent allerminst onge bondenheid. IUt MANDEMENT is door over wegingen van zielzorg ingegeven; bet is op de kaderdag erkend. Dat neemt niet weg, dat het voor sommige katho lieken toch wel een geestelijke worste ling moet betekenen om de consequenties van het doctrinaire deel te beleven; niet a lopn voor hen, die vooral om redenen ^an Practische politiek uit de eenheid zijn die getreden, maar bovenal voor hen, Rit diepe overtuiging, om de anti- Met een pontificale H. Mis. opgedragen door de pauselijke legaat kardinaal Ger- lier, is vandaag het zevende nationale Maria Congres van Frankrijk besloten dat onder voorzitterschap van Mgr Hars- couet, bisschop van Chartres, gedurende vijf dagen te Lyon is gehouden. In dit Maria-jaar was Lyon uitgekozen, omdat deze stad de tweede na Lourdes is waar Maria's Onbevlekte Ontvangenis bijzon der wordt vereerd. De H. Mis werd opge dragen op het plein voor het stadhuis en werd door tienduizenden gelovigen bij gewoond. Meer dan honderd priesters reikten onder de H. Mis de Communie uit. Een hoogtepunt van het congres was het openluchtspel, dat zonder décors op het plein voor de kathedraal van Lyon Zater dagmiddag werd opgevoerd. Tijdens deze H. Mis sprak kardinaal Gerlier een door hem zelf samengesteld gebed uit, waarin hij Marie vroeg, dat de Katholieken van Frankrijk met alleen toeschouwers zouden zijn in de geeste lijke crisis maar dat zij moedig deel zou- din nemen aan de herkerstening in over eenstemming met de oproep van de H Va der, om elders het hunne bij te dragen tot een leven van sociale rechtvaardig heid en broederschap. these te overwinnen, tot de Katholieke Werkgemeenschap zijn toegetreden; die de doorbraak doelbewust hebben nage streefd en bevorderd. Namens deze katholieken heeft Geert Ruygers op e kaderdag gesproken. Het was een be wogen betoog, waarin echter nog geen beslissing werd aangekondigd. Even onduidelijk, als wat de andere sprekers over de samenwerking zeiden, waren de uitlatingen van Ruygers. Zeker Hikt ons, dat hij van ganser harte aan de doorbraakgedachte van de P.v.d.A. verpand blijft, maar anderzijds is hem, het blijkt, duidelijk wat de bisschoppen Wensen. Het is voor hem en de anderen. epn zware strijd; misschien is deze al heslist en was zijn rede een laatste ge- HH§enis, met een hartekreet aan het slot. ^faar als Ruygers en mht hem de Werk gemeenschap, een definitief besluit ne- m®n, dan zal het in vrijheid zijn, in de vrijheid in gebondenheid. Dat intussen de kaderdag van de -v.d.A. de politieke spanningen in ons and heeft verscherpt, is voor ieder evident. We hopen, dat er spoedig van die zijde duidelijker woorden worden gesproken. Het zal de politieke zuiver heid ten goede komen. Luisterrijk en stijlvol was ook de her denking in de zetelplaats van het bisdom L'trecht, waarvan de H. Bonifatius als de 'weede stichter kan worden beschouwd. Re viering zette hier in met een Ponti ficale H. Mis, opgedragen in de Metropo- litane kerk door Z.H. Exc. mgr dr B. J. Alfrink met assistentie van mgr D. Huur- deman, vicaris-generaal van het Aarts bisdom als presbyter-assislens; van mgr H. J. van Deurscn, president van het Theologicum te Warmond en mgr H. F. Heezemans, deken van Eindhoven als troondiakens, terwijl diacones missae wa ren mgr dr J. Geerdinek, officiaal van het Aartsbisdom en plebaan W. A. J. van der Maden uit Breda. Machtig klonk bij het binnenkomen van de Aartsbisschop-coadjutor en de vele an dere hoogwaardigheidsbekleders het vier- stemming „Ecce Sacerdos" van prof. dr A. Smijers, gezongen door het gemengde kathedrale koor onder leiding van direc teur J. J. H. Voncken, dat vervolgens voortreffelijk de Missa „Custos Domini zes-stemmig, van Herman Strategier uit voerde. Op het priesterkoor hadden plaats ge nomen H.H. Exc. de Pauselijke Inter nuntius mgr Giobbe; de bisschop van Haarlem, mgr J. P. Huibers; mgr J. de Lange, bisschop van Tefé in Brazilië; mgr C. F. Kramer O.F.M., bisschop van Gu- anfu in China; mgr Q. Pessers O.F.M., apostolisch prefect van Kingchow (China); de Benedictijner-abten van Oosterhout, Doetinchem en Egmond; de Abten der Trappisten uit Tegelen, Tilburg en Die penveen; mgr van Hussen van het Katho- Lek Missiebureau; mgr dr R. Post uit Nij megen; prof. drs H. Fortmann, directeur van het Philosophicum „Dijnselburg" te Huis ter Heide; de Provinciaals van ver scheidene Orden en Congregaties en mr dr J. Loeff, secretaris van het Katholiek Kerkgenootschap uit 's-Hertogenbosch. Aanwezig waren in de kerk de Ereka- merheren met kap en degen van Z. H. de laus W. P. g. Croon, Wassenaar en H. Heymeyer van Heemstede, Amsterdam; mr dr L. N. Deckers, commandore van de Orde van het H. Graf; mr E. Baron van Voorst tot Voorst, Tilburg, baljuw-presi dent, mr E Baron Speyart van Woerden, s-Hertogenbosch, baljuw-coadjutor en E. Baron van Voorst tot Voorst, 's-Graven- hage, werkmeester van de Souvereine en militaire Orde van Malta, terwijl verder aan de herdenking in Utrecht werd deel genomen doo'r: minister dr L. Beel; mi nister mr J. Luns; minister J. Cals'; mi nister A. C. de Bruijn; staatssecretaris mej. dr A. de Waal de leden van de Raad van State, mr J. R. H. van Schaik en H. baron van Voorst tot Voorst; mr dr L. Kortenhorst, voorzitter van de Tweede Kamer; door de ambassadeurs van Japan en China; de gezanten van Columbia, Ier land en Portugal; ir J. Ridder de van der Schuren, Commissaris der Koningin in Overijssel; dr F. Houben, Commissaris der Koningin in Limburg; Jhr mr T. Ruys de Beerenbrouck, voorzitter van de Eerste Kamerfractie der K.V.P.; de voor zitter van de Tweede Kamerfractie, prof. mr C. P. M. Romme, mr H. W. v. Doorn en dr L. Albering, voorzitter en secreta ris van de K.V.P., B. en W. van Utrecht; door de Raad van bestuur der St. Rad- bouwstichting; curatoren van de Kath. Universiteit in Nijmegen en van de Kath. Economische Hogeschool in Tilburg; vele katholieke hoogleraren, alsmede door af gevaardigden van alle grote sociale en maatschappelijke organisaties. Na het H. Evangelie hield mgr Alfrink een predikatie, waarin Z.H. Exc. er op wees, dat de betekenis van de figuur van de H. Bonifatius voor de Kerk ver uit gaat boven hetgeen hij voor Nederland gedaan heeft. In de moeilijke en gistende periode van de 8ste eeuw, waarin het zwaartepunt van de wereld verlegd ging worden van het oude vermoeide Byzan tium in het Oosten naar de jonge volke ren in West-Europa, is Bonifatius de man geweest, die aan de Christenkerk in West- Europa vorm en fundament gegeven heeft. Bonifatius heeft de Kerk op dat keerpunt van de geschiedenis met Gnds genade en de zegen van de H. Stoel voorbereid op haar taak in de komende eeuwen. Geheel West-Europa van die dagen was aan Bonifatius verplicht om zijn vurige ijver voor de heiligheid van de Kerk, want hij was naast organisator en ver- oreider van het geloof ook een heilig bis schop. De Kerk i'an Utrecht had zijn eerste en zijn laatste liefde. Het was hier dat hij in de kracht van zijn leven zijn missionarisarbeid ging beginnen. Bonifatius had geen andere bedoeling dan aan de heidense Friezen van zijn da gen het licht te brengen van het geloof, het kostbare bezit van de waarheid van het Evangelie, dat God's zoon in deze wereld heeft gebracht. En hij had geen andere drijfveer dan zijn liefde voor de Kerk en zijn liefde voor degenen, die bui ten de Kerk stonden. Maar de Kerk staat nu eenmaal altijd in deze wereld als een teken van tegen spraak. Wie niet geloven kan aan de se rene, zuiver geestelijke bedoelingen van dc Kerk, zal altijd weer beweegredenen veronderstellen va" andere aard, beweeg redenen van macht en beweegredenen van politiek, zoals Bonifatius, dc brenger van de waarheid en liet licht van het evangelie, gezien zal zijn door de heidense Friezen als exponent van een vreemde wereldse macht. De Kerk, zo vervolgde mgr mag haar goddelijke zending niet verduisteren door de schijn op zich te laden gedreven te worden door andere motieven, maar de Kerk zal in deze wereld haar goddelijke taak nauwelijks kunnen vervullen zon der voor hen die niet geloven de schijn te hebben, andere beweegredenen te heb ben dan het geestelijk heil van de mens heid. De Kerk staat in deze wereld, en zonder van deze wereld te. zijn, zal zij haar taak hebben te vervullen in de we reld en door de dingen van deze wereld. In dit jubeljaar van Bonifatius willen wij van hem leren een grote liefde voor degenen, die het evangelie van de Chris tus niet verstaan, zoals de Kerk het pre dikt. En wij kunnen de liefde voor het evangelie, voor het geloof en Kerk, en voor wie buiten de Kerk staan, niet beter beoefenen dan door zelf te leven uit dat evangelie, voor het geloof en de Kerk, en en als een voorbeeldig katholiek. Wie zijn geloof bewaren wil, zal er naar moeten leven. Een van de voornaamste redenen van onze huidige geloofsafval is hierin gelegen, dat men begint met niet volgens zijn geloof te leven. Maar ook, wie zijn geloof verbreiden wil naar bui ten, zal moeten beginnen met naar buiten het beeld te vertonen van een voorbeel dig katholiek leven. Na de H. Mis zong'het koor het „Exul- late" van Palestrina. Laten wij het eerlijk bekennen, het plan om het honderd vijf en twintig-jarig bestaan van de Mij tot bevordering dei- Toonkunst met een uitvoering van Mah ler's achtste symphonie te willen vieren, scheen ons van het begin af een waag stuk en de twijfel of een zo aan een be paalde tijd en figuur gebonden werk nu nog een kans van slagen had, is bij een voorafgaande studie van de partituur niet veel verminderd. En zelfs op deze gedenkwaardige uit voering van Zaterdagmiddag is onze scepsis aanvankelijk nog gebleven, toen na de volumineuze aanhef van het koor de dunne inzet van het solistische „Imple superna" het echec van een spel van on gelijknamige krachten deed vrezen. Ge leidelijk scheen echter de kracht van het werk te groeien, dat zich vanaf het „Ac- cende" via het agressieve „Hostem repel- las" in de tripelfuga als in een maal stroom stort en in één fortissimo door naar het terugkerende „Veni Creator" doorstuwt. handelde solopartijen, die met ieder tech nisch vermogen de spot schijnen te drij ven? Of is het het imponerend-massale van deze ernorme bezetting, waarover de componist regie voerde? 1 Mahler s hypnose En dan, eenmaal gegrepen door dit ver terend vuur van de waarlijk grootse Mah ler, wordt men zich in het verloop van het tweede deel plotseling 'n bereidheid bewust om zich aan de lyrische Mahler over te geven, ook daar waar te voren het critisch oog in de partituur een vaal en gezwollen pathetisch sentiment vermoed de! Maar alle twijfel is verdwenen. Mah ler's hypnose is onafwendbaar. Wat men in dit werk het meest bewon dert? Is liet de prachtige instrumentatie, die zowel in de uitzinnige klankexube- rantie alsook in fragile timbrering tot uitdrukking komt en somtijds vondsten heeft, zoals de piccolo-passage vlak voor het Chorus mysticus? Is het de magistrale of dan weer mysterieuze klank van de twee grote koren, die zich steeds weer buigt voor de sereniteit van het knapen koor? Zijn het de bijna instrumentaal be- De grote zaal van de Stadsschouwburg bood gistermiddag een feestelijk aanzien door het purper van de bisschoppen en prelaten, die op het balcon waren gezeten cn het stemmige zwart van dc talrijke wereldlijke autoriteiten. Op het podium had het kathedrale koor plaats genomen, dat met begeleiding van het U.S.O. onder leiding van directeur Voncken pr. enige Latijnse gezangen zong op een wijze, die allen trof. Een voortref felijk jongens- en mannenkoor, dat de bijeenkomst een zeer fijne artistieke om lijsting gaf. Het openingswoord werd gesproken door prof. dr J. Willebrands, als voorzitter van de St Willibrord-vereniging, waaraan het Episcopaat opdracht had gegeven deze her denking te organiseren. Prof. Willebrands hoopte, dat deze bijeenkomst de getuigenis mocht zijn van de apostolische geest en bezieling, waarin wij allen Bonifatius wil len navolgen en hij dankte in de persoon van mgr Giobbe Z.H. de Paus voor de encycliek, die de H. Vader over Bonifatius gaf. Een bijzonder woord van welkom richtte spr. tot de vertegenwoordigers van de bisschoppen van Fulda cn Mainz. Een magistrale en gedocumenteerde her denkingsrede hield dr M. P. van Buytenen. rijksarchivaris in Friesland. Bonifatius wenste beslist te breken met het ongeorganiseerd missionneren en vrij rondzwerven, zo betoogde dr Van Buyte nen en de uitvloeiing van de genademid delen der Kerk te leiden langs de kanalen van een hecht gefundeerde hiërarchie met vaste bisdommen, waarboven een metro- politane zetel, allen te zamen weer onver brekelijk verbonden met de opperherder in Rome. Hij wenste op die bisschopszetels mannen, vervuld van de geest van Chris tus en niet, zoals in de Frankische Rijks kerk in zijn dagen een hoogadellijke prae- latuur, grootgrondbezitters, die kerkegoed verkwistten politieke schaakspelers, rond de hofmeiers. Met bijna hardnekkige Angelsaksische vasthoudendheid heeft onze heilige, letter lijk tot aan zijn dood en niet steeds met succes gestreden voor dit doel en het is juist het bisdom Utrecht, dat de inzet vormde van een strijd, waaraan de laatste krachten van de 80-jarige Bonifatius wer den geofferd. Eigenlijk eerst sinds kort is aan Utrecht Bonifatius' ideaal in vervul- ting gegaan en eerst thans is de eeuwen lange bisschopsstad bezet door een aarts bisschop, die als eerste op deze stoel, door de waardigheid van kardinaal een nauwe „familiaritas" met de opvolger van St Petrus mag onderhouden, genomen uit. datzelfde volk van de Friezen, waarvoor de Angelsaksische missionaris zijn harle- bloed vergoot. Een man naar Bonifatius' hart zo zei dr Van Buytenen en er volgde op zijn woorden een ovationeel applaus als hulde aan kardinaal De Jong vriend van Rome, trouw aan zijn land. onver schrokken strijder voor de waarheid, niet buigend voor heidens geweld Christus verkondigend „oportune" als het ons aanstaat, (dan heet het de strijd om de rechten van de mens en het verzet van de bisschoppen), „importune" als het sommigen minder vleit, maar gaat over het behoud van de zielen in de vader- 1 landse kerk (dan heet het Mandement); J een ijzeren aartsbisschop, niet bouwend op eigen kracht en natuurlijke stoerheid van „Stanfries", want „Dominus mihi adjutor" de Heer is mij een helper, luidt zijn devies; en die nu, uiterlijk van kracht beroofd immers, kracht komt slechts bij zwakheid tot voltooiing hier onder ons vandaag smartelijk wordt ge mist als opvolger op de zetel van een Willibrord en Bonifatius. Dr Van Buytenen liet dan zien uit welke baaierd en wanorde in de 7de en 8ste eeuw mede door Bonifatius een meer organisch verband in het Europa-in-wording ont stond en eindigde met de bede, dat wij door de kracht van de H. Geest om wille van de eenheid van geloof tonen een hou ding van verdraagzaamheid en begrijpen van de moeilijkheden van hen, die van ons gescheiden zijn, opdat door de voorspraak van Bonifatius allen één zijn. Mgr A. Bolte, wijbisschop van Fulda sprak zijn grote vreugde uit over deze her denking, die als overal elders het beeld van Bonifatius weer dieper cn groter heeft gemaakt. Mgr bracht in herinnering het woord van dr Adenauer in Mainz, dat hij gekomen was om Bonifatius te danken als katholiek, maar ook als Europeaan. Wij moeten Bonifatius danken als grondlegger van de cultuur van het avondland. Wij moeten in Europa denken in de zin en in de geest van de H. Bonifatius. Z.H. Exc. mgr Alfrink sprak dan een slotwoord, waarvan wij het voornaamste reeds weergaven. Eén ding, aldus mgr, is bij de herdenkingen in de landen van West-Europa wel duidelijk geworden, dat de H. Bonifatius een figuur is, die zich niet tot de grenzen van een land beperkt. Hij is een figuur van Europese, van West- Europese porture. Bonifatius heeft heel de christenheid van West-Europa iets te zeg gen, nl. dat wij als christenen door alle verschillen heen. onze krachten moeten blijven inspannen om de cultuur te dragen. Imposant klonk als slot van de bijeen- I komst het Te Deum van Hendrik Andries- sen. 1 F tipse's overwicht Hoe men deze vragen ook wil beant woorden, boven alle twijfel is de juist heid van interpretatie van Flipse wel verheven. In de volkomen gave reproduc tie heeft ieder onderdeel zijn enig logische functie in de structuur vervuld en geen moment heeft men de raakheid van een gekozen tempo, van het inbrengen van een melodische lijn, van de fixatie van een accent of wat dan ook, kunnen ont kennen. En wanneer dus onze hoogste bewondering naar Flipse uitgaat als een dirigent, die door zijn overwicht op. alle uitvoerenden van hen een vertolking heeft afgedwongen, die ronduit als ideaal geldt, dan past een waarderend woord voor de bezetting als geheel, meer dan voor enkelen in het bijzonder. Want wat ook door het orkest het R.Ph.O. versterkt met het Brabants Or kest, de elf verzamelde Rotterdamse ko ren, de buitenlandse en Nederlandse solisten (de opsomming slechts als een curiosum: Annelies Kupper. Hilde Zadek, Corry Bijster, Annie Hermes, Lore Fischer. Annie Woud, Lorenz Fehenber- ger, Frans Vroons. Herman Schey, Gott- lob Frick en David Hollestelle) gepres teerd werd, werd eigenlijk steeds ten ge hore gebracht als een anonieme bijdrage tot een gemeenschappelijk doel en dit gevoel voor communiteit vooral heeft deze uitvoering tot 'n grandioze beleve nis gemaakt. Fccsthijeenkomsten Na afloop van het concert, dat ook door vele overheidspersonen en natuur lijk door allerhande figuren uit de mu ziekwereld werd bijgewoond, heeft het gemeentebestuur van Rotterdam in het Ahoy-Restaurant een receptie gehouden voor afgevaardigden van de instanties, die aan de voorbereidingen van de uit voering en aan de uitvoering zelf heb ben medegewerkt. De burgemeester, mr G. van Walsum, die zijn hooggestemde waardering en erkentelijkheid voor het gebodene heeft uitgesproken, heeft daar bij Flipse nog speciaal gehuldigd. De voorzitter van Toonkunst Prof. Reeser heeft namens de jubilerende maatschap pij zijn vriend Flipse een bijzonder ge bonden exemplaar van het gedenkboek van het 100-jarig bestaan geoffreerd en de voorzitter van de Rotterdamse Kunst stichting, mr H. Vlug, reikte aan Flipse de pas ontworpen penning „Herscheppend, schep ik" over, de eerste penning, die aan een reproducerend kunstenaar voor een zeer bijzondere daad werd aange boden. In de ochtend had de Mij. in hotel Atlanta te Rotterdam haar jubileumver gadering gehouden. Daar sprak de voor zitter van de afd. Rotterdam, mr H. Vlug, waarna prof. dr E. Reeser de feestrede hield. Hierin sprak prof. Reeser over het steeds dreigende gevaar van een kloof tussen dilettant en beroepsmusicus. Mr H. J. Reinink, die vervolgens namens de minister het woord voerde, deelde mede dat H.M. de Koningin prof. Reeser had benoemd tot officier in de orde van Oran- je-Nassau en de algemeen bibliothecaris J. R. de Bussy tot ridder in die orde. Tot slot spraken nog wethouder De Roos van Amsterdam en de algemeen-secretaris van de Maatschappij, Paul Cronheim. die be kend maakte dat tot lid van verdienste van Toonkunst zijn benoemd Sem Dres den, Willem Gehrels en C. van Keekem. B. G. Het 6-jarig meisje A. v. d. S„ woonach tig op de Kralingseweg te Rotterdam, is Zaterdagmiddag, toen zij voor haar huis >an het spelen was, door e'en motorrijder aangereden en zo ernstig gewond, dat zij na aankomst in het Ziekenhuis Coolsingel overleed.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 3