GEESTELIJKE NOOD ROND PARIJS Een bisschop vraagt 300 priesters DE ANDEREN Over de grenzen m Nog ingewikkelder HONDENPRAAT Pastoor van vijf parochies Gebrek aan PèreRiquetSJ .en Pater Smits van Waesberghe S.J. over de christelijke wereldvrede oepingen Hl r Dcsghoek van een Aalmoezenier ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1954 PAGINA 7 Het geheim in de ander vraagt eeligieuze houding van respect Een ziele-toestand Nederlandse stem Ja] Verantwoordelijkheid oan Steeds meer gevallen ran abortus O M. exico PH. S. Om zicli een denkbeeld te kun- heh vormen van de bisdommen in Irankrijk en heel bijzonder in die, rondom Parijs, moet men met ver schillende factoren rekening hou den. In het algemeen hebben de bisdommen, sinds Napoleon, de zelfde omschrijving als de departe menten, die allen bezaaid zijn met een overvloed van kleine gemeen ten. En de zelfstandigheid van iedere gemeente is een historisch gegroeid recht. Vóór de Revolutie was het de kasteelheer, die de scepter zwaaide over het dorp. Hij was er heer en meester. Hij kou doen en laten wat hij wilde met de gebouwen, de scholen, de wegen enz. enz. Zo gebeurde liet b.v., dat een markies de prachtige 12e eeuw- Se toren van de kerk liet afbreken, °mdat deze, wanneer hij op het jerras van zijn kasteel stond, hem ''et uitzicht belemmerde. Een andere kasteelheer liet de helft yan de pastorie afbreken, om er een «azerne en een gevangenis tegenaan te °ouwen. Maar mèt de revolutie werd J^et één slag de heerschappij van deze heren voorgoed weggevaagd. En nu ^aren opeens de dorpelingen zelf baas, hozen hun schout en schepenen en leg hen daarmede als vanzelf voor de Franse Srondwet de onaantastbare autonomie der gemeenten vast. Aldus heeft ieder dorp. ook het allerkleinste, zijn eigen gemeentehuis en gemeentedienst, zijn eigen school en burgemeester, raads leden, veldwachter en wat nog meer tot het bestuur van een gemeente behoort. Ook het allerkleinste dorp heeft zijn parochiekerk, die niet zo maar een bij- kapel of hulpkerk is; ook het allerklein ste kerkje heeft zijn parochierechtcn, waar dus gedoopt, getrouwd en begraven wordt. Nu zijn er helaas veel te veel ge meenten, die voor het merendeel vol gens onze Nederlandse begrippen' lilli- putterig klein zijn. Nog veel ingewikkelder wordt die toestand, als een bisdom, bij die over vloed van kleine dorpen en gehuchten, nog vele grote steden omvat met sterke industrie-centra. Als een gordel ligt om Parijs het departement Seine et Oise; bisdom Versailles. Het is ruim 5600 km2 groot en heeft een totaal van 692 ge meenten. Deze liggen ongeveer 2 a 3 kilometer van elkaar verwijderd. Dit departement groeit zeer snel. Honderd duizenden, die overdag in Parijs werken, wonen in Seine et Oise. Men noemt het daarom, de dortoir van Parijs. Het bis dom Versailles telt meer dan l'/a mill, zielen, waarvan pl.m. 90 pet katholiek gedoopt is Het heeft grote steden met méér dan 50 en 60.000 inwoners en 21 steden met een aantal inwoneis van 12 tot 20.000. Meer dan 100 parochies met een zielenaantal van 3 tot 10.000. En dan nog 567 heel kleine dorpen die ook ieder hun eigen gemeente hebben en hun eigen parochiekerk met volledige be stuurslichamen. Dit uitgebreide bisdom telt 850 pries ters, waarvan er 155 boven de 65 jaar zijn en minstens 50, die buiten de ziel zorg zijn en belast met administratieve werkzaamheden of professoraat. Zo komt het voor, dat één pastoor geheel alleen belast is met 5 parochie, waarvan er 2 1000 parochianen tellen cn de drie andere 130, 200 en 300. In iedere parochie jnoet liü katechismusles geven, dopen, trouwen en huisbezoek doen enz. Denk alleen eens aan de tyd die hij ver liest met het sjouwen van de ene paro chie naar de andere, meestal op de fiets of kleine motor, want een auto is voor de meesten niet te betalen. Dit is geen kleinigheid voor een pastoor rond de 50 jaar, vooral 's winters, door weer en wind en niet te vergeten, meestal door heuvelachtig land. In één dekenaat in Seine et Oise liggen 29 parochies ver spreid, die door 9 pastoors worden be diend. Vier van hen zijn 60 jaar. De vijf anderen boven de 70 en 80 jaar. En al is het een feit, dat 85 a 90 pet van deze parochianen in de eerlijke zin van het woord niet meer practiseren, ofschoon ze zich allen katholiek noemen' toch doen ze allen beroep op die ene pastoor wat betreft doop, katechismus voor hun kinderen, plechtige Communie in ieder parochietje, trouwen en be graven. En hij mag vooral geen enkele familie overslaan met het huisbezoek. Zo wordt er langs alle kanten, over Kilometers afstand, beslag gelegd op die ene priester. Pax-Christibedevaart naar Einsiedeln „Schepen, die voorbij gaan in de nacht". Kunnen onze ontmoetingen in en tijdens de vacantie meer zijn? Ik meen van wel. Ik bedoel hier niet mee, u moet me goed begrijpen dat we in elke vacantie blijvende contacten moeten aanknopen met al degenen, wie wij ontmoeten. Dit is r,|et mogelijk en niet nodig. Slechts met weinigen immers kan men vtlendschap onderhouden. Ik bedoel hier evenmin mee, dat we in de korte ogenblikken of dagen, dat we elkaar leren kennen, moeten trachten in te dringen in het geheime en intieme leven van de anderen. Dat zou niet van respect getuigen. Maar wel, dat we een diep respect voor ieder mens moeten hebben, die wij ont moeten, al lijkt hij ons op het eerst gezicht hog zo onbelangrijk, vervelend, lastig en zelfs egoïstisch toe. We hebben er een vorige keer reeds over gesproken, hoe ieder contact met de mensen onder de vacantie een „ontmoeting" moet zijn, dat ^il zeggen, dat het contact met de andere Sedragen moet worden van onze kant tenminste door het respect voor de Vrije en onvervangbare persoon, die de Andere is. Ja, zelfs moet ieder contact een ^ligieuze ontmoeting zijn, om dat we in 'edere mens, wie dan ook, een geroepene Roeten zien, waar Christus zich persoon lik achterstelt. Dit is een algemene hou sing. welke we als christenen ons moeten aanleren, een houding, welke haar uit drukking moet krijgen in de daad. doen mèt h*1 Van ons' dat we niet mee" slechts het P ellebogen-werk, waar het waar de zw^kk VEm de sterkste geldt moeten delven altijd het ondersPU hoe b.v. moeders eanneer we vaak zien- de trein gedrukt wom1^61'6" en allesbehalve christelijkdan is dat een ker, dat wil niet zeggen s<*°Pwspel. Ze- een hoek moet laten druk! u altijd in dat u, ook in de drukte nooit WCl' v°or de medemens uit het 00g m0Q re/ Dat wil zeggen, dat u reapec! hebben .„„an voor moet lijk voelen voor de anderen. Dat wil zeg gen, dat we alles moeten doen, niet alleen om onze eigen vacantie zo goed mogelijk te maken, maar ook die van de anderen. Dit vraagt van ons, dat we de anderen niet kwetsen, geen aanstoot geven door onze uitingen, en gedragingen, hen b.v. niet uit de slaap houden dqor ons nachte lijk lawaai. Het zijn honderd en een kleine dingen, waarin ons christelijk respect voor de anderen in de vacantie tot uiting kan komen. Zeker dit kost ons enige moeite, maar vergeet dan nooit, dat het in de grond van de zaak altijd gaat om Christus, welke we in de naaste moe ten zien en ontmoeten. H. B. En nu zal u zich afvragen: Bij zo'n groot aantal zielen, komen daar dan niet genoeg priesterroepingen uit voort? Helaas, neen. De eerste oorzaak daarvan is het gebrek aan geloof bij de 90 pet van die gezinnen, die alleen gedoopt en in de kerk getrouwd zijn en verder nooit en nimmer meer in de kerk komen dan alleen bij huwelijken in de familie of vriendenkring, met Kerstmis, Palm zondag en Allerheiligen en wanneer een familielid of buur begraven wordt. Het is duidelijk, dat uit dergelijke gezinnen zelden een priesterroeping voortkomt De roepingen die er zijn, komen dus vari de overblijvende 10 pet katholieken, die geregeld hun plichten doen en hun kin deren een degelijke katholieke opvoe ding geven. Maar hun aantal is niet toe reikend.En velen van.deze ouders schrik ken er nog voor terug, hun zoon priester te laten worden, met de kans dat hii pastoor wordt in de campagne, waar hij heel zijn leven armoede zal lijden en ziin toch al zware taak nog overbelast wordt i door materiele zorgen. Gelukkig trach ten de bisschoppen thans, aan deze toe stand een einde te maken door aan al hun geestelijken een minimum bestaan te geven. u,|n Er zijn in dit kader nog andere pro blemen, zoals de lekenschool en hE onderwijzer, de Katholieke Actie en jeugdverenigingen in de campagne Het is voor deze ontkerstende Franse campagne, die zich wijdarmig uitstrekt rond een wereldstad, dat de nieuwe bis schop van Versailles, mgr Renaud, 300 priesters vraagt. J. Th. HEI luisterrijke barokklooster van Einsiedeln zag Dinsdag de rust in zijn heerlijke, koele gangen verstoord toen honderden Pelgrims zic.h verspreidden in da vele, grootse zalen om te luisteren naar sprekers met 'n Europese naam, die verschillende facetten van het grote probleem van de vrede behandelen. In de „Prinzen-saal'' luisteren haast 500 Fransen en anderen, die het Frans machtig zijii, naar de beroemde Père Riquet S.J., slachtoffer van de nazi- terreur en na de oorlog een der ge- vierdste kanselredenaars van de Parijse Notre Dame. Hij spreekt over de „psychologische hindernissen voor de verzoening der Volkeren". Père Riquet begon met uitspraken aan te halen van Mendès France op 17 Juli 1954: „Tussen de mensen, die samen de vrede zoeken, heerst een diep en smartelijk wantrouwen, een ziekelijke en verlammende achter docht" en van Pms XII op 13 Nov. 1951 bij de ontvangst van de nieuwe Spaanse ambassadeur: „Onzegbare rampen staan voor de deur indien men er met spoedig jn slaagt de af_ grond van wederzijds wantrouwen te dempen Wantrouwen, zo vervolgde Père Riquet, is een zieletoestand, die eer der door Psychologische motieven dan door positieve, objectieve feiten te voorschijn wordt geroepen Wat men vreest en zich verbeeldt heeft kan vastste len. Ieder volk heeft 'n zeker aantal oordelen aangaande de omringende volkeren, meningen, die gebaseerd zijn op herinneringen aan een ver verleden. Om met elkaar te spreken moet P1®1? ecl3 gerneenschappelijke taal hebben. Niet linguistisch maar chologisch: men moet bereid zijn de ander tegemoet e treden als mens en als christen. Wij hebben de ge woonte de ander te beminnen in zo verre hij ons nuttig is en wij doen geen moeite ons te bevrijden van de verschillende compiexenj die ons be letten met de ander in direct contact te treden, luiheid en gemakzucht doen ons algemeen gangbare meningen accepteren zonder ze persoonlijk te toetsen aan de waarheid; wij zijn niet overtuigd van de noodzaak deze in spanningen te doen, zeker niet te genover de vijand. Wij hebben last van het „overwinnaarscomplex" dat ons een landgenoot d0et verachten, die teleurstelde in de Tour de France en ten aanzien van andere volkeren menen wij, dat aan gene zijde van de grenzen rechtvaardigheid en naasten liefde niet meer toegepast hoeven te worden. Wij hebben voorts een „angst om te missen". Ieder moet wat in voorraad hebben en „aan zijn trek ken komen". Dit alles berust op ego ïsme en overdreven nationalisme, die in eikaars verlengde liggen. Universele vrede Om deze obstakels te overwinnen is het nodig, dat alle christenen er zich rekenschap vgn geven, dat het niet enkel gaat om een plaatselijke vrede, maar om een universele, die zich uitstrekt tot alle mensen. Men begint bij een stad, provincie en land. Maar wij mogen aan onze landsgren zen niet stil houden. En deze vrede mag niet negatief zijn: „geen oorlog", maar moet positief betekenen: een dracht, d.w.z. datgene waardoor de wil van aller harten samenkomt in een eenheid. Op dit positieve plan moeten de Pax-Christi-aanhangers zich plaatsen. Ons eigen belang en dat van ons volk mogen wij zien, maar niet apart, doch in het politieke, culturele en militaire geheel. Er zijn vele middelen om op deze wijze de vrede te bereiken. Met voor beelden uit zijn eigen gevangenistijd Z. Em. Kardinaal Feltin verlaat het barokke koor in de Abdijkerk van Einsiedeln voor de ontvangst plechtig heid van duizend Pax Christi-pelgrirns. in Duitsland schetste Père Riquet de noodzaak om in de vijand steeds onze eigen menselijkheid te blijven her kennen. Dat had t.o.v. hem die Duitse officier gedaan die hem en andere Franse katholieken des morgens de celdeur ontsloot om gelegenheid te geven de H. Mis te lezen. Het gaat er vooral om de nauwe omheiningen te doorbreken van een mentaliteit, die gestold is in een ouderwets over dreven nationalisme en onze geest te openen voor de wijde perspectieven van een gedachte en een liefde, die gemeten worden met de maat van de totale Christus. Aan het einde van deze morgen bijeenkomst werd een telegram ge zonden aan de Paus waarin de pel grims vroegen, dat de H. Vader hun gebeden om de vrede moge insluiten bij de Zijne. Tezelfder tijd als de voordracht van Père Riquet werden in andere zaien besprekingen gehouden voor de Duitse en Italiaanse pelgrims. Daar Uw correspondent tot z'n eigen ontevredenheid nog niet de bilocatie heeft kunnen verwezenlijken in zijn leven om van trilocatie niet te spreken kan hij U enkel nog een paar gedachten geven uit de rede, die de Nederlandse Pax-Christi-se- cretaris, pater Lr Dr M. Smits van Waesberghe S.J. heeft gehouden in de Duitse afdeling over: „De chris ten en het vraagstuk van de eenheid der volkeren". De eenheid van de mensheid be rust op de gemeenschappelijke af komst, de gelijke weg, die we af te leggen hebben en dezelfde bestem ming. De diepste basis van onze christelijke eenheid is het Doopsel en katholiek zijn betekent: gegrepen zijn door de mystiek van de eenheid. Het is gelukkig dat de theologie weer meer aandacht begint te schen ken aan de leer van het Mystieke Lichaam van Christus en dat er an derzijds in de wereld een steeds ster kere stroming tot verbroedering valt waar te nemen. Het is de taak van Pax-Christi deze beide stromingen samen te brengen in eenzelfde bed ding. Wij kunnen hiervoor echter slechts werken in zoverre wij zelf leven in de eenheid van de Kerk en wellicht wordt dan eerst van ons ge- eist een innerlijke verandering van onze sympathieën en neigingen, die vooraf moet gaan aan het uiterlijk gedrag, geïnspireerd door de liefde. In zoverre Pax-Christi een „Bewe ging van de Kerk" is, is zij IN de Kerk en wil zij vooreerst de gedoop- ten in de Katholieke Kerk de vraag stukken van de vrede leren. Maar Pax-Christi wil ook samenwerken met alle mensen van goede wil en in de liefde ligt hier nu de basis van elke verdraagzaamheid. Pax-Christi wil de mensheid leren elkaar te naderen als christenen en elke consequentie te trekken uit hun Doopsel, vooral op 't gebied van de onderlinge betrekkingen met 't oog op de vestiging van een christelijke vrede in een broederlijk samenwo nen van alle volkeren. Drs JO HANSEN. respect ver en tonen voor de dam es gn j. ouderen, hen vóór moet laten gaan bet wat gemakkelijker moet maken ze bebben even hard en nog meer vacantie n°dig dan u. Werk er aan mee. Dat wi] °ok zeggen, dat u gerust uw plaats kunt afgeven aan een dame of oudere. Dit geeft blijk van een religieus respect. Doe ook mee aan het gesprek, als u z'et, dat uw buurman of overbuurman £raag een gesprek voert, of ook integen deel, als hij er weinig voor schijnt te ge voelen, dring u zelf niet op. Er zijn er immers velen, die in de trein liever niet sPreken, maar graag stilletjes zitten te dromen. Toont respect in wat u zegt en V'at u vraagt. Een uiting van het heilige Aspect voor de ander is het ook, dat men de ander in zijn wezen iaat, hem zijn eiffen leven laat leven, dat men niet on- Sevraagd doordringt in het geheim van Z|jn leven en zijn persoon. D't geldt ook bij een meer langdurig amenzijn in een busreis, in hotel of va- Cantiepiaats. Zeker we komen op 'n meer ettrouwelijke voet met elkaar, maar ,'d 1Tlag niet zo worden, dat het al te ver- ouwelijk wordt. Het is een samenzijn 'n de vacantie, om de vacantie des tdger te maken. Op dit niveau lig- b»!*an vol'houdingen tot de medevacan- etst (jffrs bm christelijke ontmoeting peet. \3e dat doen in de geest van res- "st ook de christelijke ontmoeting Vallii'G r,y?n ons' dat we ons bij deze toe- 1 ontmoetingen toch verantwoorde- wen; niet omdat Vii, 11 Y" genieten van het wonderlijk™? pectief van een rustig rimpelende zee, nlet omdat zij het eeuwige spel der golven of het geluid van de branding beminnen; ma„ om dat ze graag bruin willen worden Ik heb gistermiddag in Scheve- ningen eens scherp opgelet. Prak tisch alle strandbezoekers gingen onmiddellijk na aankomst lang uit op hun rug liggen en bleven met gesloten ogen in deze houding volharden. Met gesloten ogen! Wat er te zien was, interesseerde deze mensen niet. De zee kon hun geen steek schelen- Het strand kan hun als zodanig gestolen wor den. Na een uur op de rug volgde een uur op de buik. En daarna weer een uur op de rug. Enzo voorts. Dat was alles. En de ogen maar dicht houden. Ik kreeg zelfs de indruk, dat de meeste van die t'raag wentelende zomergasten lagen te slapen of te doezelen. Waarom gaan die mensen niet naar bed, dacht ik aanvankelijk. Totdat ik merkte, hoe zo nu en dan een enkeling langzaam half overeind kwam, om voorzichtig z'n huid te inspecteren of die van enige cream te voorzien. Waarna hij weer met verzaligd gezicht in het horizontale bestaan terugdook. Die lui willen iets met hun huid, concludeerde ik. Ver volgens nam ik enkele jaloerse blikken waar, door blankhuidi- Sen geworpen op kastanje-bruine lotgenoten. Toen begreep ik het. at wil zeggen, toen begreep ik De Japanse Bisschoppen hebben een gezamenlijke brief gepubliceerd waarin zij aandringen op een „nieuwe sociale orde gebaseerd op de zedelijke beginselen die de H. Vader uiteengezet heeft in Zijn Kerstboodschap". Er moet een nieuwe sociale orde komen „waarin geen plaats is voor het egoïsme dat door de overmatige opeenstapeling van materiële goederen en economische hulpbronnen, die voor allen bestemd zijn, hele groepen van de bevolking daarvan uitsluit". Eveneens veroordelen zij de op econo mische gronden gepropageerde tegenna tuurlijke geboortebeperking. Zij geven de Katholieke leer duidelijk weer volgens welke „de enige geoorloofde weg tot ge boortebeperking is de onthouding met wederzijds goedvinden". Japan is de enige grote staat die offi cieel maatregelen heef! getroffen voor de geboortebeperking. De cijfers die de Japanse pers zelf pu bliceert geven aan, dat er in 1953 ander half millioen „wettelijke" vruchtafdrijvin gen hebben plaats gehad: het getal van de „illegale" vruchtafdrijvingen is moeilijk er niets meer van. Zouden die stakkerds nu werkelijk menen, al dus peinsde ik, dat de zomer is ontworpen omwille van een ander kleurtje? Ik heb me kleurenblind geprakkezeerd, maar ben er niet in geslaagd dit zoveelste menselijke mysterie te doorgronden j te schatten maar moet zeer hoog zijn. Sinds 1951 heeft het gouvernement van Japan getracht voorbehoedmiddelen in te voeren om de abortus tegen te gaan. Dit 27 Juli 1954. vacantie. „Na regen komt De Bilt", wie meende, dat Milva's zich niet Rustig doorgaan met ademhalen, voor de Tour de France interesseren, I Te M. 's middags. yergist. Hij is blijkbaar niet i Er zijn kleine zaken, die een mens kunnen teleurstellen. In dienst zijn dat 'heeft echter op het getal weinig invloed j d; V *?lyKDaa,r met gehad. De beslissende factor is hier de'- de reacties van dames economische toestand. Dr Koya die belast 7. ""gesproken mannengemeen- is met een onderzoek op dit gebied con- s0"aP- Zij willen de heren overtroeven, cludeerde, dat de tegennatuurlijke ge- zelfs op het robuuste terrein van de boortebeperking, vooral door abortus, de wielrennerij. Overigens geschiedt een I gezondheidstoestand van het .Japanse volk en ander zeer vreedzaam en genoeglijk gevaar brengt. Het komt te De dagelijkse arbeid heeft er niet on- dikwijls voor en heeft voor de vrouwen i der te lijden. Ook het menselijk snie i vo"gen 6 psychische en lichamelijke ge- j renstelsel niet. i Een competent beoordelaar zei, dat Ja-1 Alleen wordt er in de koffie- en - pan door de tegennatuurlijke geboortebe- theepauzes gegokt wie vandaag de c\eur^!n> dat je overal in militaire in- perking „de weg van de zelfmoord" is étappe zal winnen. De beste gokker "chtingen moet aanhoren; vuile spo- opgegaan. (ster) wordt beloond met de gele das ren van voetstappen in gangen en ka- De enige oplossing is te vinden in een die hij of zij een dag mae draeen On mers: een sigarettenpeukje in een ver- U'betenng van de economische toestand deze wiize kan ik dp Tour weer nnn^o stnntp urinnir van het land, emigratie en buitenlandse f u T°Ur Weer aPPre' - eieren. En dan hebben sommigen nog iets tegen vrouwen in het. leger. Alle maal buitenstaanders. 28 Juli te D., 's morgens tussen twee lessen. o.a. een les, waar te weinig knapen bij aanwezig zijn (er klopte weer iets niet); nog erger, een les waar je op staat te wachten en die niet doorgaat; een gesprek met een kerel, dat geen resultaat heeft; een regenachtige dag met eindeloos veel regen: het gestamp van een nachtbrakende buurman, die je uit je slaap houdt; het slaan met hulp. Argentinië I Ook Argentinië heeft het Episcopaat scherp stelling gekozen tegen de tegen natuurlijke geboortebeperking. „Zij die de natuur zo misbruiken, zeggen de Bisschop pen, maken zich schuldig aan een zware misdaad". Abortus kan gaan om het leven van een kind, dat het licht nog niet aan- schouwd heeft. Wat kan ooit de recht streeks bedoelde dood van een onschul dige rechtvaardigen? Wij herinneren er hieraan, dat de Kerk de moeders en al degenen die meewerken aan een abortus, excommuniceert. Als het niet zo regende, zou ik eens prakkizeren over vacantieverlof, want dat moet ook gebeuren. Wel verve lend, want je moet er een heuvel van moeilijkheden voor overwinnen: de be treffende superieuren, of zeg maar iedereen, waarschuwen dat je weggaat; zes tot tien keer telefoneren om een of meer invallers; als deze gevonden zijn, zorgen dat ze niet als een kat in Wij erkennen dat dit probleem een tra- een vreemd pakhuis hoeven rond te giseh karakter heeft in omstandigheden dazen; de nodige sigaren voor hen waar armoede oi zielrie heersen of waar klaar zetten (of roken ze toevallig si- ergeb-k aan behuizing is. - garetten?lessen verzetten, lessen af- De oplossing moet echter daar gezocht Met deze laatste uitingen van man nelijke onbehouwenheid moest de krijgstucht zich bemoeien. Wat in feite nooit gebeurt, omdat de krijgstucht door en voor mannen is gemaakt en omdat mannen deze „kleinigheden" niet opmerken. Dus weer een pleidooi voor vrouwen in het leger? 's Avonds 23.45 uur te D. Nog steeds dezelfde dag. Een dag met wisselende stemmingen. En wisselend decor. Van D. naar M., van M. naar D., van D. naar S. en retour. Morgen naar de Drunense duinen, Genie oefening. worden waar zij ligt, n.l. in het gebruik van ai de geoorloofde middelen die het probleem kunnen helpen oplossen. Suspensie voor priesters die te laks zijn zeggen, afspraken uitstellen, corres pondentie op de lange baan schuiven, een echtelijke twist op zijn beloop laten, enz. enz. Alles samen reden genoeg om er niet langer dan een week tussenuit te Het is een onverdeeld wezen, dat „De Bisschoppen richten een ernstige knijpen. In een week loopt er nooit zo- he^maar^ientf',611 diti wez™ f10^ waarschuwing tot de priesters om nooit i veel in de puree. En je hoeft na afloop j snnpri; Y®ryrerken- Het zal direct of indirect, ai was het maar door 1 niet meer dan zeven dagen in te halen. I r„ct ga, zlJn- Het lichaam vraagt te zwijgen, tegennatuurlijke middelen tot En nog een voordeel, je kunt het later 1 4k kan morgen uitslapen van- 0phnr>rt»hf»rM3rlrir.ar ctnnA r»;- Bisschoppelijke brief over „de waardig heid van de arbeider". In een gemeenschappelijke brief wijzen de bisschoppen op de belangsteiling en geboortebeperking goed te keuren. Zij zijn jn det jaar weer eens proberen. AnèyhoLsVtorarfiW«°adelyk tegeno,rr d? Maar ja, je moet wat voor je ont- leeft SchePPer van alles wati spanning over hebben. Ik troost me bij 'voorbaat met.de aanblik van de lande rig lange gezichten die ik tijdens mijn vacantie zal ontmoeten, van mensen, die net als ik uit hun gewone doen zijn' Niet dat ik niet duizend en een plan- nen zou kunnen uitvoeren Tk ynu b zorg die de Kerk altijd getoond heeft voor hrt cobelinwerk t„n„m zou b.v. de armen en de arbeidende klassen. 1 kunneij afmaken, Zij leggen er echter de nadruk op. „dat ,eJ'. dan een jaar in mijn men van de Kerk geen politiek of econo- I VC1 'olen Ogenblikken mee bezig ben miscb program moet verwachten, dit heeften dat nu zijn voltooiing nadert. Ik zou zij niet, want dit is niet haar zending.... kunnen gaan dichten of schilderen of haar zending is een getuigenis voor de 1 waarheid". Allereerst moet, om de zware problemen op te lossen, „aan iedereen werkgelegen heid verschaft worden". „Het is echter niet voldoende aan ieder een werkgelegenheid te verschaffen, het is daarbij nodig dat men de bijzondere waarde en waardigheid zowel van de arbeider als van zijn werk erkent. Er moet een einde gemaakt worden aan het „verkopen" van arbeid „alsof het ging om ruilwaar". Men mag de arbeider niet langer een voudig beschouwen „als een bron van energie". boeken lezen, of desnoods boeken schrijven. .Er worden zoveel boeken geschreven (en niet gelezen). Of vissen of tennissen? Wat let mij? Alleen, en dit vormt een nieuw pro bleem: waar doe ik het? Blijf ik in het kamp, dan zegt iedereen: was u niet op vacantie? Ga ik naar het klooster, dan wordt daar gemompeld: die vent heeft ook een moordbestaan! Het meest effectieve zou nog wezen een reis naar het buitenland. Maar wat wordt er dan gemompeld Wat er van zij, voorlopig maar geen wege de Avondmis). De geest blijft onveranderd dezelfde. De menselijke geest is niet aan vermoeidheid onder hevig. Tenslotte zelfs niet aan stem mingen. Toch kan hij niet buiten het lichaam. Hij functionneert bij de gratie van het lichaam. Wat wordt het bestaan mysterievol als de stilte intreedt na een orkaan van geluid, als een bundel wit licht schijnt op een blank vel papier voor de ogen van een onrustige, die nooit tot rust komt. Ik ga naar bed. Ik doe mijn jas aan, loop door de gang van het verlaten hoofdgebouw langs de wacht, die ik vriendelijk groet, langs de hond Due, de enige, die de klank van mijn stap en de reuk van mijn voeten kent, naar buiten. Daar pak ik mijn fiets en rijd geluidloos alleen mijn dynamo snort een beetje tussen de bomen door naar barak C. Het duister is een ver kwikking. Als ik onder de dekens een kort ge bed bid voor heel het kamp en voor heel de wereld, voel ik me een minuut werkelijk priester.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 7