Ontplooiïngs-kansen voor de Frans- Russische dansstijl DE JEUGDDROOM VAN KOOS STIKVOORT INTERN. RADIOCONGRES „ACHILLE, MODE Zaak Schmidt voor landgerecht In een smal straatje van oud-Alkmaar 524ste STAATSLOTERIJ 4e Klas 6e lijst rö Samengaan van dans, literatuur, schilderkunst en muziek van een rommel zolder Terwijl pater Lejay zweeg klonk helder zijn stem in de zaal SS SS ^6o loo IS? I47 88i382 9Ï1966 6 DINSDAG 24 AUGUSTUS 1954 PAGINA 7 15e- Ontmoeting met Fokine Roland Petit DRIELING TE GRONINGEN Moeder en zoons maken het goed ONBEKENDE MAN VERDRONKEN CORRECTIE STAATS LOTERIJ SLACHTOFFER VAN ONBEWAAKTE OVERLEDEN Turban van rode jersey afgezet met een rood satijnen band Model Achille. HOGERE UITKERING UIT GEMEENTEFONDS MET LOOPLAMPJE IN VOCHTIGE KELDER Door electrocutie overleden TWEEDE-KAMERLEDEN BEZOEKEN VLUCHTELINGEN KAMPEN H.H. WIJDINGEN Etf- ind. >1. lwi, 3CH son, -au- EjTt EL- ren. Zee. IAR Hu- ida, 5us- "gh; Gil- ■ie*' ib«- oni; iels; :ona uin; Ha- leu- t. v. Dia zes- van tria, ïUg- ger; ;f ra, 1 70 vel; leo- 2, aal; ress erg; I 15, See; tor, her; line ach; om, Dic- :nus ye r; los er. am- ien, ert, aur, lan; srn, As- eer* ler; ura, )rp; ier; een, Zu- ;en- >on; Sut jin- nir, ieu- ryl, keri bis, 3Uï, Rya ?nc, 'rio, Zos- ate, van ribo iaar mijl aar aar ;n. Z. met luis lol- rei- 11 rg 6 33 .bli) 2.51 4y», 2.71 30), )itb ISÏJl 02), Eeld den tien De Frans-Russische richting in de danskunst krijgt, door de beslissing van de Amsterdamse Gemeenteraad om het ballet van de Nederlandse Opera onder leiding van Francoise Adret ruimschoots te subsidiëren, de volle kans om zich ook in ons land te ontplooien. De grote exponent van deze richting is Roland Petit, die men de Franse Diaghilew noemt. Maar achter Roland Petit rijst de grote gestalte op van Diaghilew, de man, die de danskunst in Rusland tot een ongekende hoogte heeft opgevoerd. Als een vlammende komeet barstte in 1909 de balletgroep van deze grote Rus in Europa los en nog heden ten dage zijn de gevolgcu ervan waar te nemen. Het grootste succes beleefde hij in de eerste periode van zijn ballet met „Petruschka'', dat nog steeds als een van het beste geldt dat Diaghilew ooit heeft ten tonele gebracht. Wie was deze geheimzinnige man, die zich bewoog aan het hoofd van de Russische balletteil die de wedergeboorte van de dans dooi geheel Europa en zelfs de gehele wereld zou verwezenlijken? irreële Voorliefde voor Diaghilew was een geniale man, die geen beroepsmens was in welke tak van kunst ook. Hij werd in 1872 te Parm geboren uit een oude adelijke familie en hij had van moederszijde betrekkingen met bet Tsarenhof. Hij bezocht de letterkundige salons die de intelligentsia hield, maar ook de ateliers van schilders en beeldhou wers. Diaghilew hield van het irreële, vandaar zijn latere voorliefde voor de dans. Toen hij in aanraking kwam met de beweging van een groep jongeren zoals Léon Bakst. Roerich en Somnow met aan het hoofd Alexander Benoit, een groep die zocht naar vernieuwing van de Rus sische schildersschool, werd Diaghilew weldra de grote bezieler van deze bewe ging. Deze kunstenaars bestreden het na turalisme en zijn sociale strekkingen om de .ware tradities van het Keizerlijke Rusland in ere te herstellen en om ook opnieuw aanknopingspunten te zoeken met West Europa. Serge Pavlowich Diaghilew was een enthousiast mens, die ook de kunst ver stond zijn geestdrift op anderen over te brengen. Dank zjj de geldelijke steun van prinses Tenisjew stichtte hij het grote tijdschrift ..Mir Isskoestva" (De Kunstwe reld), dat door z\jn gezaghebbend talent het officiële blad voor schone kunsten werd in Rusland. In 1901 stichtte Diaghi lew in samenwerking met Walter Noevel de „Vereniging der Muziekavonden ge wijd aan hedendaagse componisten". Een nieuwe onderneming die een nieuwe triomf werd. Toen prins Folkonsky be noemd werd tot bestuurder van de Keizer lijke Schouwburgen, deed deze een be roep op Diaghilew en zijn schare van me dewerkers. Hij vertrouwde hem de plaats toe van artistiek raadgever aan de keizer lijke schouwburgen. Het gevolg was weldra een radicale omwenteling op to neelgebied. Wegens zijn autoritair optreden werd Diaghilew echter al spoedig verzocht ont slag te nemen; maar de beëindiging van zijn loopbaan als functionaris knakte zijn energie niet. In 1906 organiseerde hij een herfstsalon te Parijs van Russische kunst en het volgend jaar kwamen de musici aan de beurt. In 1908 kwam door zijn toedoen de Russische Opera naar Parijs met Theodor Schaljapin in „Boris Godu- now" en „Iwan de Verschrikkelijke". In hetzelfde jaar kwam Diaghilew toevallig in aanraking met Michèl Fokine. een jonge choreograaf, die door zijn nieuwe opvattingen van het academische ballet een groep jonge ren rondom zich had verzameld onder wie Anna Pavlova, Nijinsky, Koslov en Karsafina. Deze ontmoe ting is beslissend geweest voor de toekomst van de dans. Op 17 Mei 1909 werden de Russische bal letten door de Parijse elite ontvangen en deden vandaar hun triomfantelijke intocht over geheel West Europa. Dansers en danseressen, musici, decor schilders en costuumontwerpers werden allen met bewondering en verering om ringd. Nooit had men in Parijs zulke ster ren zien werken. De décors 'waren geschil derd door Léon Bakst en Roerich, die een gehele omkeer in de theaterdecoratie ver oorzaakten. De muziek der balletten was van het meest karakteristieke oeuvre der Russische componisten. De eerste periode van deze Russische balletten stond in het teken van het exotische: Moskovische folklore en Oos terse Orgieën zoals „Sheherezade" op mu ziek van Rimsky Korsakow en de „Po- lovtiaanse Dansen" uit Borodin's „Prins Igor". Dit laatste ballet was een waar meeleven met de wilde horden, die de oneindige steppen van Midden Azië be volkten. DU ballet was de renovatie van de mannelijke dans. Met het ballet „De Vuurvogel" debuteerde Igor Strawinski als balletcomponist. Ondertussen werden de werken uit de Romantiek opnieuw bewerkt. Op de mu ziek van Chopin „Les Sylphides" en van Weber „Le Spectre de la Rose" en verder de porseleinen popjes uit „Carnaval" van Schumann naast het tragisch-comische marionettenspel „Petruschka" van Stra winski en de visioenen der Oudheid in „Daphnis et Chloë" op muziek van Ravel. Een kleurenpracht in decoratie en costu- mering en een figuratieweelde werden opgebracht zoals nog nooit was bereikt. Na de eerste Wereldoorlog moest het ballet opnieuw opgericht worden en Diaghilew deed een beroep op verschil lende lieden uit de vermaarde school van Warschau. Hij herdoopte Engelse dansers, die gevormd waren in de atmosfeer van de Russische balletten met Slavische na men en verzekerde zich van de mede werking van Maestro Enrico Cecchetti, de laatste danspaedagoog van de Italo- Franco-Russische dansstijl. Bij een hernieuwd optreden in Parijs werkten ook jonge Franse kunstenaars mee onder wie Derain, Milhaud, Satie. Cocteau, en Matisse terwijl de Spaanse schilder Picasso en zijn land genoot Manuel de Falla ook een werk zaam aandeel hadden. Als choreograaf volgde Bronislava Njjinskaja, de zuster van de grote Nijinski, Massine op, die later weer werd ver vangen door George Balanchine, die de Sovjet invloeden jn de danskunst in voerde. Het komische en acrobatische werden in de balletten ingevoerd, hetgeen vooral in »La Chatte" tot uitdrukking kwam. Een poging om de danskunst weer op t* voeren in de stijl van de Diaghilew ballet ten is met vuur ondernomen door de jonge Franse danser en choreograaf Roland Petit. Ook Petit weet kunstenaars te enthousiasmeren voor zijn kunst en ook hij poogt de synthese van de diverse deel- kuristen te bewerkstelligen. Hij put daar bij uit bet arsenaal van de wereldlittera tuur en van hetgeen de folklore in het verre Oosten heeft vastgelegd Uit Japan haalde hij het gegeven voor een ballet van illusie en ontgoocheling; in „Cinè- Bijou" wordt de synthese tussen muziek- litteratuur-schilderkunst en de dans dui delijk gedemonstreerd terwijl in „Le Loup" vooral de grootse wijze van mon tering opvalt. In „Deüil en 24 heures" toont Petit zich een pessimistische kunste naar, die wrang het leven beziet ofschoon zijn danskunst in het geheel niet manie gaat aan dit euvel. Petit weet de gr0te tijd van Diaghilew weer op te roepen. zij het dan met een andere, moderne instelling. Zijn werk geeft de danskunst een exuberante levens vreugde en zijn kunst is in staat om de droomwereld van het ballet in het juiste licht te stellen. Francoise Adret zal tot taak hebben aan te sluiten bij deze grote tradities. BU. „Petruclikahet ballet dat Diaghilev wereldberoemd maakt. EN van de smalste straatjes van oud-Alk maar, de Achterdam, ligt dicht bij de kaasmarkt. Slechts enkele bruggetjes er van verwijderd. De feeste lijke aanblik, die de Kaas stad bij haar 700-jarig feest overal vertoont, houdt hier op. Geen vlaggen voor de Achterdam. Het is hier een werkbuurt. Je ziet er een hele rij werkplaatsen, van een timmerman, een smid, een loodgieter. En dan hangt er ineens aan een van dia oude gevels een bord „Kui perij Jac. Stikvoort." Je gaat binnen. En je ziet niet veel. want het is er donker. Maar het went gauw en dan krijgt het naar vers zaagsel geuren de duister vorm: balken, een draaibank, schragen, tonnen, vaten, duigen, latjes ver schijnen in het halflicht, een schilderachtige chaos van bestoft hout. Uit de chaos maakt zich een smalle, rus tige figuur los. Een alpino mutsje bekroont een vol strekt on-Nederlandse don kere kop, een soort vriende lijke August Vermeylen-kop met de haviksneus van een Spaanse hidalgo. Hij is 63 jaar oud, Koos Stikvoort, en hij hunkert naar het moment dat hij, nu zijn kinderen hun bestem ming bereikt hebben, de kui perij aan een jongere kan overdoen. Want Stikvoort heeft genoeg van het kuipen. Hij wil de rest van zijn leven de droom verwezenlijken die van zijn vroegste jeugd in hem woelt, en heleméal worden wat hij steelsgewijs in zijn vrije ogenblikken toch altijd met een heilige hartstocht gebleven is: een kunstenaar. Dat gaat hij aljemaal uit voerig vertellen op zijn ate lier. Om daar te komen most je, dwars door een Vermeer achtertuintje, naar een nog ouder huis dit moet wel een der oudste woningen van Alkmaar zijn en als je de nauwe wenteltrap opgeklom men bent, is er een grote zol der, in tweeën gedeeld. Toneeldecor Alleen, deze lijkt niet op een zolder. Enerzijds is het pre cies wat een schildersatelier moet zijn, een rommel van doeken en lijsten, wankele meubels en de onvermijde lijke sofa. Van de andere kant is het een wonderlijk toneeldécor. Het middenstuk wordt gevormd door een rood zijden wandkleed, ge- appliceerd met Japanse figu ren. Daaromheen, in bonte wanorde, een wildernis van stoffige antiquiteiten, een commode uit Drente en een Brabantse kerkkroon, een vaalblauw damasten avond- manteltje uit de tijd van Ver meer, een cello, omslagdoe ken, gedroogde bloemen, spinnewielen, lampions, een bestofte koperen tuba, een wijnrode dameshoed met een grote grijze veer, potjes, bus jes en flesjes. Daar houdt Stikvoort van, oude dingen. Ze zijn prach tig, maar slechts een enke ling die het ziet. „Hier", zegt Stikvoort, een beschadigd Javaans beeldje ter hand nemend, „voor een kwartje gekocht van de voddenman. In de buurt weten ze het allemaal. „Stikvoort", riepen ze eens, er is weer een beeld houwwerk voor de vuilnis man." Dat was die fries daar, met drie Romeinse ruiters, een gipsafgietsel van een Babylonisch stuk'', zegt Stik voort, maar hij vergist zich een handvol eeuwen. Dichter In het argeloos neerzetten en ophangen van deze oud heden toont Stikvoort gevoel voor de poëzie der kleine dingen. Men voelt, er is iets van een dichter in deze wonderlijk-bescheiden man. En juist op dit moment be gint Stikvoort te vertellen hoe hij, als jongen, met alle drift van zijn wezen teke nend, aanvankelijk niet naar de academie mocht. In 1912 kwam het er toch van. Stik voort ging naar Antwerpen, waar de grote Opsomer zijn leraar werd. „Nu was het bij Opsomer zo: zag hij wat in je, dan was het goed. Wel, ik geloof dat Opsomer bij mij gedacht heeft. „Dat is er één", want hij heeft me bij zonder geholpen. Maar, toen de oorlog uitbrak, was het met de academiejaren ge daan. Ik moest mijn vader opvolgen in de kuiperij. Nu, van toen af zit ik hier te kuipen, hè." Intussen zet Stikvoort zijn stillevens én zijn genrestuk jes op de ezel. Verstilde, ver droomde schilderijtjes, be perkt wat het verbeeldings element betreft, maar am bachtelijk meesterlijk en vol strekt zuiver in de sombere, grijze en vooral bruine tonen. Soms zijn ze geschilderd met een macht over de verf, over de materie „het moet uit de verf komen, het moet het ding worden" die er met weemoed aan doet denken wat Koos Stikvoort had kun nen worden als de oorlog van '14 zijn Vlaamse academietijd niet had afgebroken. Maar nog, wat zelfs in. dit leven, verbrokkeld tussen ambacht en kunst, aan eerlijke artisti citeit aan de dag treedt, is meer dan eens verbazing wekkend. Ontdekking Prof. Jozef Muis die eigen handig hier in Alkmaar in Stikvoort's gastenboek Koos Stikvoort in zijn atelier aan de Achterdam te Alkmaar. schreef: „Met onuitsprekelijk genoegen een groot Hollands schilder ontdekt" dat was in 1948 prof. Muls moge dan iets van deze milde geest drift geofferd hebben op het altaar der gastvriendschap, Stikvoort op zijn best is een zeer goed en gevoelig schil der. Niet voor niets werd hij bij de weinige tentoonstellin gen die hij mocht houden, in één adem genoemd met Suze Robertson, Mathys Maris en.... Breitner, met wie hjj in de toets soms merkwaar dige overeenkomst vertoont, zoals hij in de toon en het genre iets aan Suze Robert son doet denken. Een goed schilder. Maar ook een Hollands schilder zoals prof. Muls schreef? We spraken al over zijn on-Hol- lands uiterlijk. Van moe derszijde is er veel Frans bloed. „Ik voel me op een of andere manier Belg", zegt Stikvoort, en hoewel hij slechts kort tussen de Vlaamse schildersgezellen werkte, is er iets in zijn werk gebleven wat hem mei de Vlamingen van voor Per- meke, met een Jacob Smits of een Walter Vaes verbind', Dat zijn dan nóg een paar namen. Als U het weten wilt, men heeft zijn boeren-genre- stukjes soms ook met..-.. Van Ostade vergeleken. Maar Stikvoort wuift al die verge lijkingen weg: „Ik wil mezelf zijn, Stikvoort, geen jongen van de blijdschap, maar een dramatisch schilder in som bere tonen." „Binnenkort hoo# ik me helemaal aan mijn kunst te kunnen geven. 150 paneeltjes staan klaar. De doeken zijn geprepareerd...." In het R. K. Ziekenhuis te Groningen is vannacht een drieling geboren. Het zon <ie drie zoons van de heer en mevrouw Bouman-Ten Brink. Johannes Coenraad. Gerardus Wilhelmus en Klaas wegen elk ril'6 Pond en maken het, evenals hun moe- r .g°ed. Het gezin Bouman woont aan ho fOtderbuitensingel in de Groningse jy o'dstad; de vader is werkzaam bij de 1 Theodorus Niemeijer aldaar. Een onbekende man is Zaterdagmiddag te Scheveningen in zee verdronken. Te mmen met de 12-jarige Zwitserse scholier Eric Eimann uit Chaux de Fonds had hij lch te ver in zee begeven. Twee politie- ?genten begaven zich te water. Een van en slaagde er in de Zwitse-se jongen te Jsdden. De andere wist na enige tijd de lan. die reeds bewusteloos was, uit het ater te halen. Door de G. G. en G. D. Zu£? de man naar het z;eken,huls (ah," <iaj overgebracht. Bij aankomst "ij reeds was overleden. De zogenaamde „zaak Schmidt", de meestgenoemde van de eind 1953 begin 1954 gearresteerde reeks Nederlanders zal op 9 September a.s. voor het landge recht van Djakarta in behandeling komen. De 51-jarige H. C. J. C. Schmidt werd op 8 December van verleden jaar in Bandung gearresteerd. Hij wordt o a. be schuldigd van hulpverlening bij het „droppen" var, wapens en munitie uit een buitenlands vliegtuig op de hellingen van de Tangkuban Prahu, een vulkaan in de omgeving van Bandung. Deze goederen zijn bestemd voor de Darul Islam. Voorts wordt Schmidt beschuldigd in 1952 en 1953 als leider van een bende van de Darul Islam overvallen te hebben ge pleegd, o.a. op de post van de mobiele brigade te Bogor. de categorie nieten moet 17233 zijn 21425 de van f toevoegen: Er zijn 32 getuigen opgeroepen, voor namelijk Nederlanders uit plaatsen in West-Java De heer Schmidt is geboren in Nederweert in Limburg. Hij was laatste lijk werkzaam bij de N.V. Denis in Ban dung. Mr Boogheim is door het hoge Com missariaat aangewezen als verdediger van de heer Schmidt. (Van onze correspondent). De 49-jarige J. de H., uit Apeldoorn, die Zaterdagmiddag op de onbewaakte over weg in de Vossenweg te Apeldoorn op de bromfiets door een trein werd gegrepen, is gisteren in het Juliana-ziekenhuis te Apeldoorn aan de bekomen verwondin gen bezweken. Toen de bejaarde voorzitter van de „Union Radio Scientifique Internatio nale", pater P. Lejay, bjj de opening van het elfde internationale wetenschappelijke radiocongres gistermiddag in de Haagse Ridderzaal voor een toespraak aan de beurt was, nam hij rustig naast de micro foon plaats en zweeg. Desondanks klonk zijn stem helder en duidelijk door de Ridderzaal. De verkla ring: aangezien zijn gezondheidstoestand hem niet toestaat in het openbaar een lange toespraak te houden, had hij „voor uit gesproken" op een magnetofoon. No werd deze toespraak via de geluidsinstal latie gereproduceerd. In bloemrijke bewoordingen prees pater Lejay het baanbrekende werk van Lo- rentz, Zeeman en andere Nederlandse ge leerden op het gebied van de electronica Spreker gewaagde van de problemen van de moderne geleerde die door de gewel dige ontwikkeling van de wetenschappen onmogelijk meer in staat is alle facetten ,er van te omvatten. Hij moet ontdekkin gen van anderen, die hij niet kan veri fiëren soms voetstoots aannemen of ver werpen. Het zijn juist de internationale wetenschappelijke organisaties, die de geleerden tot elkaar brengen en een sfeer hoge prijzen 150070<in19589 "5000 4433 1 10000 18053 2000 6325 1500 6396 13547 14835 1000 1497 6159 9804 423? d^618 20758 400 1257 14,4 9895 18922 onsll 8972 8905 11076 lt2W H9 1472 2184 8092 4125 126?s 4898 5068 5686 5975 6657 6813 7227 8060 8272 8905 .1UY6 11258 11864 11933 12067 12444 12515 12761 14976 14986 15862 16751 16769 17086 17288 18Ub4 19456 19511 19683 20258 20968 PRIJZEN van ƒ80 US07 903 917 97? 510 609 677 725 737 734 12183 200 226 399 530 538 572 594 717 756 onq 971 yyö 13006 023 064 155 184 188 297 338 387 456 946 "öD 14067 '318 405 488 491 496 523 650 689 703 15064 095 127 194 330 465 534 549 593 693 16058 127 132 414 558 576 583 591 625 745 786 ZoS 992 394 417 753 909 971 gau Ill69 278 297 303 407 421 440 533 761 1904.8 102 176 207 210 242 289 492 625 680 30029 161 359 445 665 760 21085 130 219 515 541 wui 90» NIETEN 1031 033 105 122 176 199 246 296 337 34U 597 337 285 439 468 474 480 515 518 522 2133 1R7 Zï7 851 869 955 751 v|7 f88 396 403 449 462 562 563 631 3022 100 Tlo 799 918 999 790 847 236 334 347 486 509 586 661 909 9li q7o 326 351 383 439 618 680 877 5021 080 130 oa-7 652 654 673 680 2o7 478 517 568 602 6220 225 309 319 4T«b A7Ü 840 845 963 985 2 428 472 560 709 7024 074 097 158 201 295 579 840 845 862 956 373 385 447 699 8187 338 433 533 653 690 764 868 957 9077 118 217 246 256 398 486 ill fisn 708 735 740 948 956 559 680 10040 179 196 358 469 527 552 579 604 kok 619 796 857 923 950 953 962 983 362 415 419 421 477 492 494 524 528 533 584 593 623 629 670 697 739 742 767 810 84.3 850 888 914 935 949 978 986 991 998 2055 080 152 160 161 216 218 294 295 307 332 342 345 433 454 473 489 533 566 5 75 586 590 685 695 701 741 797 839 841 846 874 905 971 975 3023 034 040 050 072 105 122 157 176 188 201 216 224 270 293 359 417 438 444 473 505 532 540 656 691 762 787 804 807 834 835 869 875 900 942 953 969 4011 025 032 040 073 085 089 138 166 185 193 213 224 227 292 327 333 347 452 454 511 535 612 632 648 682 696 713 727 730 775 787 794 819 845 864 933 938 984 998 5004 016 027 047 064 078 110 118 132 184 187 193 234 239 278 302 310 321 354 408 493 534 554 561 589 606 664 691 713 734 744 758 760 804 817 825 837 853 884 899 908 917 940 958 6022 114 122 127 215 222 227 238 239 241 301 311 315 317 322 350 387 401 404 407 418 419 457 482 4S6 494 507 557 583 595 B37 675 686 691 713 764 772 783 789 825 851 876 885 938 976 3'3 008 069 096 165 173 180 219 224 326 392 407 408 419 429 439 542 549 610 97£ 698 710 759 829 872 891 912 947 955 'SÉ 125 153 166 172 211 232 298 314 344 6sï 357 3™ 370 382 472 493 549 601 629 sij 693 379 37| 864 876 888 900 923 24'2 ;§t 056 069 089 165 199 241 261 269 26i 335 370 373 376 385 403 407 425 442 ?24 498 507 511 526 599 604 649 705 715 772 774 777 809 813 850 853 883 "6 (lte 937 2J0 259 080 082 100 119 167 174 207 208 Z78 335 418 428 486 506 515 5-4 °15 609 659 662 695 732 764 883 894 s67 975 981 985 11014 071 094 167 213 223 -j3 277 278 294 553 Ü72 649 787 797 S°8 831 834 856 |..?,4Z 946 962 974 312 334 441 553 562 •2012 021 070 167 219 3 73g gü4 g05 598 626 637 648 680 886 910 933 956 962 g m 270 331 13016 027 069 079 098 1« 54g S04 574 366 373 393 437 469 =22 54Z o 575 595 629 648 651 68U 932 935 971 972 ,77 178 207 248 14022 035 100 102 149 153 1 617 ti20 639 5004 on 039 049 132 170 1™ 218 235 255 261 300 511 523 525 526 552 381 ggQ 882 897 978 994 16020 035 092 095 099 126 128 189 192 212 303 305 331 356 380 411 415 419 422 438 473 575 599 606 607 612 641 böb 686 736 821 851 869 891 919 928 ae 17053 063 111 123 196 21 21b 233 248 296 315 322 325 369 37b 40b 425 44b 487 490 571 619 629 658 693 715 721 mi 791 796 829 833 883 853 897 914 921 966 977 982 CQ .*1f- <)aa 18028 036 079 128 165 174 183 215 244 2j8 305 333 374 380 445 504 594 599 603 614 618 619 667 675 743 75b 801 802 838 886 898 916 921 938 946 955 999 19007 OIO 021 043 049 161 185 192 208 250 385 425 444 481 496 504 506 515 570 583 598 642 650 692 707 712 742 824 826 837 £77 940 954 981 995 20924 042 062 073 108 141 164 171 203 220 241 256 280 294 331 379 426 432 477 §01 542 558 608 611 624 675 690 721 736 78o 891 913 925 933 934 31065 117 132 145 149 229 234 240 241 247 259 269 288 309 313 351 365 380 392 402 418 446 473 478 518 581 596 657 676 694 730 736 769 784 883 916 920 928 995 Alle couturiers en me nisten bezitten de eigen schap om alles te drama tiseren terwijl gevoel voor humor absoluut ontbreekt. De enige van hen die dat bezjt en dan ook in hoge mate, is Achille. Achille is een van de jongere modisten die naam begint te maken. Heel zachtjes aan want door gebrek aan midde len is het hem niet mo gelijk op de grote trom te slaan. Maar Achille gaat zijn onafhankelijk heid boven alles. Rustig en koppig blijft hij bewe ren dat hij zijn eigen baas wil zijn en dat hij er heus wel komen zal al staan er geen kapitalen achter hem. Was hij nog de enige mannelijke modiste dan zou hij als een curiositeit beschouwd kunnen wor den maar goed geteld is hij de vierde man die met hoedjes maken bekend heid verwierf. Vier is nu wel geen groot aantal naar het is toc/h al te groot om als een witte raaf beschouwd te wor den. Griek maakte pop- penkleertjes .Ik weet niet of Achille zqn werkelijke voornaam is, hoe hij verder heet is w0 niet bekend. Waarschijnlijk heeft hij 'n ellenlange naam die ein digt met zoiets van po- poulos", want Achillé is een Griek. Mogelijk een Griek die in Parijs is ge boren. In ieder geval is hij er jong gekomen, hij spreekt immers Frans zonder accent. Als kleine jongen maakte Achille kleertjes voor de poppen van zijn zusje. Dit had hij met alle couturiers en modisten gemeen, die allen reeds als kind met lapjes spe len en dan geen groter genoegen kennen dan met naald en draad gewapend poppenkleertjes te maken. In de regel vertedert dit de moeders en tantes, op voorwaarde dat die be zigheid niet te lang duurt. Achille's familie vond het, evenals de families van alle couturiers en modis ten helemaal niet grappig meer toen hij, eenmaal volwassen. verklaarde modiste te willen worden. Hij werd dan ook op een bank geplaatst en men bracht hem aan het ver stand dat hij daar blijven moest sis hij goede vrien den wilde blijven met de familie. Na in 1939 gemobili seerd te zijn geweest kwam hij in '40 weer thuis en verklaarde kort en bondig dat hij voor zijn leven lang genoeg had van het bankwezen. Hij huurde een apartement in de rue de Surane. Er kwam een bordje met „Achille, mode" op de deur en zonder geld, zon der invloedrijke relaties maar met veel illusies en talent stak Achille van wal. Dat was echter maar van korte duur want de Duitsers namen hem zijn vestigingsautorisatie af omdat hij Griek was. Eerst na de oorlog kon hij pas goed beginnen en van de jaren 1940—'45, die gouden jaren voor de luxe handel waren, heeft hij niet geprofiteerd. Maar hoe het ook zij, het bordje met „Achille, mode" kwam na de bevrijding weer buiten te hangen. Genoeglijk appar tement De klanten zijn al dade lijk aangenaam gestemd als ze het appartement binnen komen, het doet echt genoeglijk ouderwets aan. Wie voor het eerst bij hem komt, kijkt ver wonderd rond. Achille die uiterst moderne hoe den maakt, moet blijkbaar niets hebben van mo derne binnenhuiskunst. Aile meubelen en snuis terijen dateren van 1820 Jarenlang heeft Achille in bric-a-bracs en op de vlooienmarkt rond gesnuffeld om ze bij el kaar te krijgen, 't Geheel is zeldzaam gezellig on Frans gezellig, zou ik haast zeggen. Toch zijn de Fransen niet ongevoelig voir die gezellige sfeer want als hij zijn collectie toont wordt er altijd oh! en ah! geroepew en is de hele persoon enthousiast over zijn installatie. De ontvangst in dit huis is ook heel anders. De meeste modisten tonen hun collectie met zo'n ernstig gezicht ke4 wel en wee van de mensheid van hun hoedjes afhangt Ook lach-succes Achille opent de zijne altijd met een hoed die uil een absoluut onverwacht materiaal is gemaakt, da: zich er ogenschijnlijk to taal niet voor leent. Dit keer kregen we eer, kleine toque van heel fijn anthraciet te zien waar hier en daar kleine rode steentjes tussen waren ge zet. De schittering van dc stukjes anthraciet was buitengewoon mooi. En de grote hoed en toque van artisjokkenbladen was ze- fijn van kleur dat ieder een zich afvroeg waar die hoeden eigenlijk van ge maakt waren. Achille had er de kleine zacht paars- beige bladen voor geno men die om het hart van de artisjok zitten. Vooral de toque had een welver diend succes. Maar mis schien viel het hoedje dat uit koppen en staarten van garnalen was ge maakt nog meer in de smaak. Niemand had ooit verwacht dat dergelijk af val zo mooi van kleur zou zijn. Niet alleen krijgt Achille met zulke hoedjes de lachers op zijn hand, hij bewijst er ook mee dal een modiste met smaak uit onverschillig welk ma teriaal een mooie hoer kan maken. Trouwens zijr „normale" hoeden bewij zen dat ten volle. In het modewereldji neemt hij, evengoed dooi zi.in werk als zijn persoon lijkheid. een heel aparte plaats in. En als na de collectie de pers zijn eigen gebakken koekjes eet, dan vraagt ieder zich af waarom andere modeont werpers niet even een voudig en gewoon kunnen doen als hij. Maar dat is beslist te veel gevergd! DINY K—W. van vertrouwen, waardering en samen werking scheppen. Een geest van inter nationale samenwerking kan in Neder land vruchtbare grond vinden, aldus pater Lejay, omdat Nederland bij traditie het harmoniseren als hoogste ideaal beschouwt, op grond van een diep besef voor de wer kelijkheid. Begroetingsredes werden bij de opening van dit congres gesproken door mr H. Reinink, secretaris-generaal van het mi nisterie van O., K. en W. en door prof. dr ir B. Tellegen als voorziter van de Nederlandse sectie van het congres. Na de plechtigheid in de Ridderzaal maakten de afgevaardigden uit 23 landen een rondrit door Den Haag op uitnodiging van het gemeentebestuur. (Van onze correspondent) De regering heeft bepaald, dat de alge mene uitkering uit het gemeentefonds voor 1954 zal worden verhoogd van 120 tot 126 pet van het basis bedrag. De mi nister van binnenlandse zaken heeft dit aan de gemeentebesturen medegedeeld. Dit betekent voor alle gemeenten teza men een verhoging van inkomsten van plm. 24 millioen. Deze worden hierdoor in staat gesteld dekking te vinden voor de per 1 Januari j.l. in verband met de huurverhoging ingevoerde salarisver hoging voor het gemeentepersoneel. Koninklijke onderscheiding. Bij K. B. is benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau L. Hoefenbos, directeur van de N.V. Polaks Frutal Works te Amersfoort; is eveneens tot ridder in deze orde benoemd A. Buurman te Heem stede, bestuurslid van landbouworga nisaties. In een perceel aan de Generaal Vet- terstraat te Amsterdam is de 52-jarige H. A. R. die met een geïmproviseerd looplampje in een vochtige kelder werk zaamheden verichtte, vermoedelijk door dat hij de koperen fitting heeft aange raakt, door electrocutie overleden. Hij werd door de G. G. en G. D. naar het Wilhelminagasthuis overgebracht, waar de dood werd geconstateerd. Naar wij vernemen zullen de leden der 1 weede Kamer, die de op a.s. Donderdag te Wenen aanvangende vergadering van de Interparlementaire Unie zullen bijwo nen, vandaag en morgen een bezoek bren gen aan vluchtelingenkampen in Oosten rijk. Z. H. Exc. mgr Constans Kramer O.F.M., bisschop van Luan (China), zal op 29 Augustus a.s. in de kerk der Minder broeders te Weert de volgende H.H. Wij dingen toedienen: da subdiakenwijding aan Frater Leonidas Pot, Utrecht; de diakenwijding aan de fraters Evermo dus de Wit, Grootebroek; Othmarus Smits, Tilburg; Boudewijn Wouters, Am sterdam; Gerald Steegers Den Haag: Ma- carius Ebing, Amsterdam; Marculphus Suilen, Swalmen; Libertus Arends, Coe- vorden; Philibert van der Slot, Noord- wi.ikerhout; Fernando van Noort, Rijs wijk; Wendelinus Brouwer, Sneek; Ti- burtius de Jong, Bolsward; Domini- tianus Rurup, Den Haag; Amantius van Wordragen, Zaltbommel; Ladislaus van Zeelst, Ammerzoden; Ranulphus van Griendsven, Hilversum; Gelasius Vorlijks, Nijmegen; Guido Kooyman. Utrecht; Pe- tronius Keeseier, Amsterdam; Isaias van Lieshout, Papekop; de priesterwijding aan frater Leontius Hooymans, Oegst- geest. De wijdelingen zijn allen van de Orde der Minderbroeders.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 7