BOEKEN, TONEEL EN FILM Walter Breedveld tekende een onvergetelijke vrouwenfiguur Nederlandse première witte doek Het eeuwige verlangen naar zuiver heid en waarheid Gewestelijke cultuur in Friesland Vader thuis mT ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1934 PAGINA 10 Omstreden kwestie Innerlijke drang Hubert Kzn Poot" WALTER BREEDVELD De Genade TWEEDAAGS CONGRES BEGONNEN Kijken en ïnakeïi" Raffia Mr J. Arthur Rank Een wankelend rijk hersteld Levens loop, die stof levert voor succes-scenario „Dat kan ik zelf beterFilmdictator in Engeland Ontspanningsfilms voor de jeugd Conferentie in Locarno Unesco als bemiddelaar Taak van het filmbedrijf Mary Pickford 61 jaar >,'s Werelds sweetheart'' „Het publiek heeft altijd gelijkEthel Barrymore (75 jaar) in 'Jong van hart" Lillian Gist tarug in Hollywood Wat filmmensen zeggen m m wMWm Dominee op bezoek EUGENE PALLETTE OVERLEDEN Ernstig onderhoud met de zoon Hans van Bergen ...Snel koken DE Brabantse romanschrijver Walter Breedveld heeft met zijn nieuwe boek, getiteld „Sandra" en verschenen bij de Uitgeverij De Fontein te Utrecht, de sterke indrukken en verwachtingen, gewekt door zijn voor laatste roman „Hexpoor", volkomen bevestigd. Beide romans hebben vele goede eigenschappen gemeen. Het zijn moedige pogingen om in het verloop van een boeiend en levensecht verhaal de mens uit te beelden in zijn strijd tussen goed en kwaad, in zijn martelende onrust en in de zekerheid van zijn geloof, in zijn liefde en zijn leed. De problemen, waar mede het meisje Sandra, de hoofdpersoon van de nieuwe roman, worstelt en waaraan zij bijna ten onder gaat, zijn van geheel andere aard dan die van Hexpoor. Maar beiden zoeken zij en vechten zij om tot klaarheid te komen, ieder langs zijn eigen wegen en volgens zijn eigen aard. Zij worden gedreven door verschillende motieven, welke echter alle deze éne gemeenschappelijke basis hebben: het verlangen naar zuiverheid en waarheid dit is: het verlangen naar Christus, die God is. Aan de rand van de afgrond schijnen zij te zijn gekomen, als God in hun leven ingrijpt en hun de Genade schenkt, waarnaar zij ongeweten zo lang hebben verlangd. Walter Breedveld laat zijn romans spelen in een katholieke streek van ons land, namelijk de stad 's Hertogenbosch en om geving. Maar deze eenheid van geloof is, helaas, geen eenheid in de belevenis ervan en schrijnend komt soms het tekort naar voren: het gemis aan liefde tot de even naaste. Vooral in het leven van Hexpoor heeft deze liefdeloosheid met haar nasleep van afgunst, achterklap en ontoegeeflijk heid (en, wat erger is, soms de weigering om te vergevenontzettende gevolgen. Hierin ligt de kern van het drama van deze rechtschapen man hij komt tot daden, welke eenvoudig niet in zijn aard en natuur liggen. Hexpoor, de zoon van arme, simpele mensen, heeft zich opgewerkt tot een man van aanzien, procuratiehouder van een bankinstelling. Hij is getrouwd met de dochter van een 'rijke molenaarsfamilie, maar zijn vrouw en vooral zijn trotse, on buigzame schoonmoeder zien in hem nog altijd het afhankelijke armeluiskind en zij behandelen hem dienovereenkomstig. Te gen de domheid der beide vrouwen loopt hij zich te pletter en vervuld van woede en hunkerend naar een beetje genegenheid stort de gevoelige, ingoede man zich in een zondig avontuur, dat voor hem bijna een rampzalige afloop heeft. Scherp heeft Breedveld de karakters van de beide vrouwen, die Hexpoor overheer sen en het leven byna ondraaglijk maken, getekend, hard, dom en onplooibaar, maar tenslotte toch ontegenzeggelijk rechtscha pen. Zfj geloven zelfs, dat zij voor zijn bestwil handelen. Tegenover dit tweetal staat, veel milder, de figuur van de jonge vrouw, die hem begrijpt en zegt lief te hebben. Maar zij mist de oprechtheid. Haar liefde is uiteindelijk eigenliefde en zij ontziet zich niet, Hexpoor in de groot ste moeilijkheden op de bank te brengen. Deze episode, met vaartgeschreven, heeft de spanning van een speurdersverhaal. maar dit leidt de aandacht niet af van de aangrijpende innerlijke strijd, die in Hex poor woedt. Met veel begrip en psycholo gisch aanvoelen heeft Breedveld dit con flict weergegeven, een strijd, waarvan de zegepraal een gebed is. In „Sandra" heeft Walter Breedveld een dramatisch gewetensconflict van geheel andere aard aan de orde gesteld. Hij deed dit met nog groter intensiteit, daar deze nieuwe roman geconcentreerder is. Op vrijmoedige, zeer waardige wijze snijdt de schrijver een materie aan, die in de loop der eeuwen zeer bestreden is ge weest. Het gaat om de uitermate gevoelige vraag: „moeder of kind", een kwestie, die veel wanbegrip en boosaardige valse ver klaringen heeft uitgelokt. De H. Vader heeft niet zo lang geleden Zelf ingegrepen en Zich uitgesproken in deze zin: „Het gaat niet om moeder öf kind, maar om moeder èn kind". Tot het wanbegrip en verzet van niet- katholieken heeft het wanbegrip dat bij geloofsgenoten bestond (en nog bestaat! helaas zeer veel bijgedragen. Ook in het leven van Sandra Percol is dat het geval. Zij staat helemaal alleen op de wereld Haar moeder is reeds lang geleden ge storven; haar vader, de niet-katholieke dorpsdokter van Hedel, overleed kort na de bevrijding, nadat hij als een gebroken man uit Buchenwald was teruggekeerd. In haar armen ging hij in vrede heen Maar hij laat haar een vreselijk ge heim na, dat voor haar een obsessie gaat worden. Het geheim is dit: dat haar broertje Hugo niet levend geboren is, komt omdat haar vader aldus heeft be slist. Het leven van de moeder liep gevaar en de dokter liet een collega in grijpen. Sandra wordt op een ongeluk kige wijze over „het katholieke stand punt" ingelicht door een welmenende onderwijzeres, die echter zelf niet pre cies op de hoogte is en napraat wat zij van simpele zielen gehoord heeft. Sandra gaat zich inbeelden, dat zij geen recht heeft op haar leven en dat zij haar bestaan slechts ontleent aan de dood van Hugo. Het innerlijke conflict wordt nog sterk toegespitst als zij kennis krijgt aan een katholieke jongeman, die haar ten huwelijk vraagt. Zij houdt oprecht van hem, maar probeert hem van zich af te stoten omdat zij beheerst wordt door deze angst: als ik met hem trouw en ik zou in de omstandigheden van mijn moeder ko men te verkeren, dan zou hij mij opofferen omdat de Kerk dat eist. Zij heeft een goede katholieke vriendin, Angeline, bij wie zij wel een zekere gees telijke rust vindt, maar bij wie zij zich niet kan uitspreken. Een andere vrouw heel wat schokkende gebeurtenissen en stille, smartelijke strijd komt Sandra er toe naar een priester te gaan. Deze, een levenswijze en geleerde man, praat haar al haar waandenkbeelden uit het hoofd. Hij haalt de woorden van de II. Vader aan en legt de logische consequenties daarvan uit, die geheel anders zijn dan men Sandra bad verteld. Dit inzicht maakt het meisje het leven weer mogelijk en zij trouwt met dis pensatie want geloven kan zij niet en zij is te oprecht om geloof voor te wenden. Als haar vriendin Angeline na de dood van haar moeder een aangrijpend be schreven episode, zeer sober, maar uiterst gevoelig naar het klooster gaat, tracht de pater Sandra uit te leggen wat dit offer voor nut kan hebben. Dit gesprek eindigt met de woorden: „De Carmelites heeft u gekozen tot voorwerp van haar bezield verlangen. Begrijpt u dat en kunt u het geloven 7" „Ik begrijp het wel, maar ik geloof het niet", antwoordde Sandra zonder aarzelen. „U bewijst niets". „Ik bewijs inderdaad niets. Ik wéét het ook niet, God alleen weet het. Maar God roept zijn uitverkoren zielen onophoude lijk in zijn Carmel. Daar zingen zij Zijn ,of en glorie alle eeuwen door. Deze vuur haarden van het puurste geloof houdt God brandende met Zijn Genade. Over alle lan den der aarde spatten de vonken van Zijn Genade en wie er door getroffen wordt, houdt op een verdoolde of een zondig mens te zijn". De lezer, die „het nu wel verder weef' heeft in zoverre gelijk, dat het smeek gebed uit de Carmel inderdaad wordt verhoord. Maar hij vergist zich als hij denkt, dat de schrijver zich hier ge makkelijk met een op tijd verstrekte Genade van heeft afgemaakt. Sandra krijgt de Genade niet zij moet er om vechten, hartverscheurend soms. Haar drang naar waarheid en innerlijke rust en zekerheid vuren haar aan: zij zoekt zonder het leed te schuwen. De roman „Sandra" van Walter Breed veld heeft alleen al door de zeer interes sante en boeiende uitwerking van het ge stelde probleem onze bewondering ge oogst. Maar er is meer. Er zijn de ver schillende bijfiguren, die het verhaal levendig maken: er is een gulle humor en er is de kloeke, heldere stijl, wars van gewichtigdoenerij en mooie woorden. Uit dit boek blijft ons bij het beeld van het meisje Sandra: onbarmhartig oprecht tegenover zichzelf, tegenover anderen, te genover God. Walter Breedveld schreef een zuiver boek over een zuiver mens. Men begrijpt dat deze roman, evenals „Hexpoor" bestemd is voor rijpere lezers. H. R. (Door Dr C. M. Geerars Uitg. van Gorcum, AssenJ „Hoe genoeglijk rolt het leven Des ge- rusten Lantmans heen" dichtte de 18e eeuwse poëet Hubert Poot en deze vers regels gedicht van de Abtswouder boer zijn voor het nageslacht het meest bekend gebleven. Helaas, mag men wel zeggen. Want men is al te gauw geneigd de dichter naar deze regelen te oordelen als een gezapige, bur gerlijke rederijker, een prototype van de verstarde epigonentijd die de 18e eeuw in onze letteren was. Hoe verkeerd dit oordeel is, wordt bewezen in het onder havige boek. De schrijver heeft een zeer minutieuze studie van Poot gemaakt en tal van boeiende facetten omtrent diens leven en werk voor het eerst belicht. Tot dusver bestond over Poot geen uitvoerige monografie. Dit tekort is thans op een voortreffelijke wijze ingehaald. Hubert Poot is dank zij dr Geerars' boek hersteld in zijn eer: als mens blijkt hij een zelfstandige persoonlijkheid te zijn geweest, als dichter noemt dr Geerars hem meer een pionier dan een navolger en als prozaschrijver behoort hij tot de weinige 18e eeuwers die nu nog de lezer kunnen boeien. die haar zeer na aan het hart ligt, kan haar niet helpen maar belast haar zelfs met haar eigen moeilijkheden. Haar le vensbiecht brengt Sandra nog meer van streek en niemand schijnt haar te kunnen helpen. Wat onwetendheid en liefdeloosheid hebben aangericht, kan slechts door ken nis en liefde worden geheeld. Niet dan na Op het tweedaags cultureel congres, dat gisteren in Leeuwarden is geopend en dat uitgaat van het Congrescomité Natio naal Overleg voor Gewestelijke Cultuur, met medewerking van Nederlands Cultu reel contact en het Prins Bernhard Fonds, hebben Vrijdag ruim tweehonderd ver tegenwoordigers van het culturele leven in diverse provincies, onder wie vele autoriteiten, alsmede vertegenwoordigers van het ministerie van Onderwijs zich beziggehouden met het wezen en de toe passing van het amateurisme en zijn organisatievorm, waarover dr P H. Schroder, secretaris van Nationaal Over leg een interessante lezing hield. Mede uit een oogpunt van subsidietechnische redenen waagde spreker zich er aan de begrippen amateurisme en volkskunst te omlijnen. Zowel de volkskunst als het amateurisme behoren naar sprekers oor deel tot de vrijetijdsbesteding en zij die nen daarom niet in de Raad voor de Kunst te worden ondergebracht. Spreker pleitte voor de instelling van een raad voor de Vrijetijdsbesteding en tegelijk voor de uitbreiding van Vorming Buiten schoolverband tot een directoraat. Ten aanzien van de subsidiëring meende spre ker, dat het nodig is, dat het de organisa ties mogelijk wordt gemaakt een deel van een subsidie te reserveren en dat niet wordt gesubsidieerd als aanvulling van een tekort, maar rekening houden met de behoefte en de aard van het verrichte werk. Een samenhangend maar soepel systeem van medefinanciering door rijk, provin cie en gemeente is nodig en voor de be vordering van de culturele werkzaam heden in de gewesten zullen zowel de provinciale als de gemeentebesturen over ruimer geldmiddelen moeten beschikken Dit congres is echter niet slechts theo retisch, maar ook practisch en gisteren kwam dat practische tot uitdrukking in een tentoonstelling van producten van ambachtskunst uit verschillende gewes ten, die in verband hiermee is opgezet en.... in een maaltijd van producten uit de diverse gewesten, die hiermee de ton gen van de congresgangers streelden, want Zuid-Holland leverde zoute haring en Westlandse druiven, Drente stoeten, Limburg z'n onvolprezen vlaaien, Noord- Holland Edammer Kaas en Friesland Rigele wigge een broodsoort fit de oude doos, suikerbrood, roggebrood met spek enkraamvrouwentulband. Gisteravond werd door het Frysk Or kest onder leiding van Kor Ket een con cert gegeven, waarvan het programma min of meer aan de "gelegenheid was aangepast. Behalve de Piet Hein Rapso die van Van Anrooy werden namelijk uitgevoerd Variaties en Fuga over het Nederlandse Volksliedje „Daar is een kindje geboren" van Plet Post en opge dragen aan het orkest, alsmede „English Folk Songs Suite" van Vaughan Williams en Roemeense volksdansen van Bartok. Ook in het programma van het Ballet der Lage Landen, dat na de pauze optrad was een aanpassing te bespeuren, want er kwamen ook oud Overijsselse Boeren dansen in voor. WERELDNIEUWS Anita B jnrkBuddy Ebsen on Gregory Peck in de Cinemascoop-technicolor- film Middernachtzonedeze iveek in het Luxor-theaier te Rotterdam, (Van onze filmredacteur) In zijn luxueuze kantoren in het Lon- densc Mayfair heeft Mr J. Arthur Rank, heerser over het Odeon-filmrijk ter waarde van f 600.000.000,—, dat vijf jaar geleden dreigde ineen te storten, een triomfale balans gepubliceerd, die de koersen van zijn aandelen omhoog deed vliegen. Odeon Theatres Ltd, die een groot aantal Rank-bioscopen controleert, zal zijn aan deelhouders een dividend van 15 procent betalen het eerste dividend sinds 1949. Gaumont British Picture Corporation Ltd, een andere keten van biscopen in de Rank-groep, heeft aangekondigd, dat hij 12% procent zal betalen tegen de VA pro cent verleden jaar. Samen hebben de twee maatschappijen bjjna f 14.000.000.méér winst gemaakt dan het vorige jaar. Door M. C. BloteObbes Uitg. W. de Haan, Utrecht Een knus boekje voor knutselaars, die het met „mat' risal van buiten" willen pro- beren. Het strand, het gras- en het koren land, het bos en het rietland hebben ieder op hun beurt de leverantie. Een serie foto's en tekeningen illustreren de tekst, die de behandeling van het „materiaal uit de natuur" nauwkeurig om schrijft. (Door Bibi Jessen Uitg. A. E. E. Kluwcr, Deventer Op een beknopte werkbeschrijving volgt een serie van omstreeks 30 voor' beelden (geïllustreerd en wel) die voor de raffia-arbeid dienst kunnen doen. Dat er nog veel meer is, waartoe deze aardi ge tijdpassering kan leiden, zal men al doende ondervinden. het van Nog maar vijf jaar geleden had filmrijk van Rank een schuld 160.000.000,bij de banken. De winst van dit jaar is in hoofdzaak te danken aan het succes van de Britse films in verschillende delen van de wereld. Drie films: „Geneviéve," „Trouble in store" en „Doctor in the house" worden alom geroemd als de beste komedies, die sinds lang zijn gemaakt. Als Mr J. Arthur Rank er ooit toe mocht komen, een filmbiografie te maken van zijn eigen leven, dan wordt dat vast een geweldig kassucces. Want zijn levensloop zou de stof leveren voor een scenario, waarnaar de filmmensen de hele wereld afzoeken. Hier volgt de synopsis: Rank, zoon van een hard werkende multi-millionnair met een diep geworteld Methodisten-geloof, gaat werken in de meelfabrieken van zijn vader. Meel en Methodisme zijn de enige dingen, die de jonge Rank interesseren. Door zijn Methodisme komt hij in aanra king met de film als klant. Hij wil een godsdienstige film hebben voor de kin deren van de Zondagsschool. Als de film klaar is, is de meelfabrikant er niet te vreden over. In zijn rijk Yorkshire-accent heeft hij ongetwijfeld tot zichzelf gezegd: „Dat kan ik zélf beter". En dus gaat hij „in de film". Langzaam bouwt hij en koopt hij. Een reeks handige manipula ties, zodanig uitgevoerd, dat de controle tenslotte in handen komt van een maat schappij met een kapitaal van zegge en schrijve f 1.000.Maar die maatschappij maakt Rank tot de grootste man in het rijk van de film buiten Hollywood en practisch tot fümdictator van Engeland. Zijn Odeon-groep controleert 554 bios copen en uit zijn studio's komen super- kolossale films, die vaak millioenen gul dens kosten. De winsten van Odeon stij gen geleidelijk tot f 60.000.000,in 1948 en de filmaandelen onder de controle van Rank stijgen tot f 96.170.000,—. Dan komt de ineenstorting. De bankleningen lopen op tot f 140.000.000, jaar, 1949, wordt een verlies geleden van f 22.500.000.-. De aandelen van Rank dalen tot f 12.620.000,—. Een slag, die de meeste mensen niet zouden hebben overleefd. Maar Rank zet door. Accountants worden in dienst genomen om iedere onnodige uitgave te schrappen. Langzaam worden de financiën van Odeon weer gezond en thans ontvangen de aandeelhouders voor het eerst weer een dividend van 15 pro cent Mr J. Arthur Rank: Meel Methodisme Film sen te scheppen voor de ontspannings film voor de jeugd. Ter conferentie, waarop blijkens een en in het donkerste I verslag in het jongste nummer van het Mary Pickford millioen-dollar- leven in een dwangbuis. „Officieel Orgaan van den Nederlandschen Bioscoop Bond" ook het Nederlandse filmbedrijf was vertegenwoordigd, werd in de vorm van een motie een programma opgesteld, waarin wordt geconstateerd, dat het netwerk van commerciële bioscopen het meest doeltreffende middel is voor de vertoning van films en dat het daarom op de eerste plaats de taak van het bioscoop bedrijf is om zelf in ieder land filmverto ningen voor de jeugd te organiseren. Daarbij dient echter nauw contact te wor den gevestigd met de administratieve autoriteiten en intellectuele, paedagogi- sche en morele groeperingen, die ter zake competent zijn. De bioscoopondernemers moeten daarom gunstig reageren op elk initiatief, dat hetzelfde doel nastreeft. Een dergelijke gemeenschappelijke inspanning dient echter noodzakelijkerwijze verge zeld te gaan van een belangrijke vermin dering van de belasting en de opheffing van invoerbeperkingen en van alle belem meringen op dit gebied, die een ruimere uitwisseling van jeugdfilms tussen de volken in de weg staan. Vrijstelling (of verlichting) van de belastingen immers zal de toeneming van speciale vertoningen voor de jeugd begunstigen en dientenge volge de productie van bijzondere, aan de behoeften van kinderen en jeugdige per van dit probleem, stuit op tarief- en han- 5onen aangepaste films stimuleren, delsrestricties, ingewikkelde douanefor- Qe conferentie heeft een beroep gedaan matliteiten, hoge transportkosten en soms op (je producenten en verhuurders om de hoge keurlonen. Sommige landen hebben markt van voldoende jeugdfilms te voor- „-.«.TQM 'not nn_ In Locarno is onder auspiciën van de Unesco een internationale conferentie gehouden over ontspanningsfilms voor kinderen en jeugdige personen, waaraan werd deelgenomen door vertegenwoordi gers uit het filmbedrijf en uit culturele organisaties. Voor deze conferentie bestond grote be langstelling van de zijde van het filmbe drijf Dit bedrijf weet namelijk uit practi sche ervaring, dat voor een geregelde pro ductie verhuur en vertoning van films, die speciaal voor een jeugdig publiek zijn bestemd, een economische basis aanwezig moet zijn, wat vooral in landen met een beperkt' taalgebied een probleem is. Een internationale uitwisseling, die wellicht zou kunnen bijdragen tot een oplossing enige concessies gedaan voorzover het on- derwijsfilms betreft, maar deze films ztin uitsluitend leermiddel en hebben in feite met de ontspanning van de jeugd niets te maken. De bedrijfsorganisaties, die aan de con ferentie in Locarno deelnamen, zijn zich dan ook terdege ervan bewust geweest, dat alleen de Unesco in staat zou kunnen zijn, de rol van een intergouvernementeel agentschap op zich te nemen, door middel waarvan de regeringen er toe zouden kun- zien. In het bijzonder wenst zij, dat de voorwaarden worden bestudeerd, waarop de vertoningen van voor de jeugd aanbe volen films, welker commerciële rechten zijn verholpen, zouden kunnen worden voortgezet, dat de mogelijkheden van co productie worden bestudeerd en dat de Unesco onderzoekt, op welke wijze zij 'ulke producties zou kunnen aanmoedigen. Het ligt in de bedoeling de talrijke /erkzaamheden op dit gebied (o.a. de be- tudering van de psychologische vraag ren worden gebracht redelijke levenskan- j stukken, welke de jeugdfilm opwerpt en „VADER THUIS" bevat geen ingewik kelde intrige, het bevat helemaal geen intrige. We zouden het beter een grote schets kunnen noemen, een familie- schets. Maar dan wel een zeer levendige en zeer kleurrijke familieschets, tot in de kleinste details nauwkeurig en op komische wijze verzorgd. Het geeft ons een vader te zien, van wie alle vaders wel wat weg hebben. Eigenzinnig, onver biddelijk, tevergeefs de baas trachtende te blijven, de hand stevig op de porte- monnaie, met een hekel aan ieders ver storing van rust, maar met een hart zo week, dat eenieder, die het zwakke plekje maar weet te treffen, alles van hem gedaan kan krijgen. En dit zwakke plekje weet de moeder heel precies te zitten. En dat is maar goed ook, want anders zou het leven voor haar niet te harden zijn. Nu gebeurt alles precies, zoals zij het wil. Ondanks de hevige protesten van vader. Met een druk op het zwakke plektje, regelt zij de atmos feer, die dan ook altijd heel gezellig en ongedwongen blijft. Aan dominee heeft vader een hekel. Niet omdat die goede man dominee is, maar omdat hij zo „dominee-achtig" doet. Als de dominee zich nu maar niet bemoeide met vaders ziel, dan zou hij best met hem op kunnen schieten. Maai de dominee kan nu eenmaal niet nalaten alle gelegenheden uit te buiten om vader tot een diepere beleving van zijn geloof te bewegen. En vader snapt niet, wat de dominee daarmee te maken heeft. Als hij dan ook op een dag vanuit kantoor thuis komt en de dominee op visite treft, schrikt hij merkbaar en onderdrukt snel een vloek. De dominee komt hem echter heel welwillend tegemoet: Dat is een groot genoegen om u eens te ontmoeten, mijnheer Day. Behalve een vage glimp op de rustdag des Heren, zie ik u niet al te dikwijls. (Vader bromt wat tussen zijn tanden en gaat stug zitten). VINNIE: (zijn vrouw, die de situatie tracht te redden, vraagt snel): Drukke dag gehad op kantoor, man? VADER (volkomen uit zijn humeur): Verdomd druk. Bek af. VINNIE (haar man tegenover de do minee verontschuldigend) Hij moet ook zo hard werken. Hij komt altijd moe thuis. Alleen begrijp ik niet, hoe een man moe kan worden dooi de hele dag achter een bureau te zitten. DOMINEE (menende, dat nu het mo ment gekomen is, om de vader voor zich te kunnen winnen) Voor mij is het allemaal heel duide lijk. Mijn gedachten dwalen dikwijls af naar de zakenman. En het liefste beeld de filmvormging zowel op als buiten de scholen, van een jeugdig publiek) voor lopig tot Europa te beperken met het doel de gecoördineerde beweging voor de jeugdfilm over de gehele wereld uit te breiden. Mary Pickford, die eens ,,'s-werelds sweetheart" werd genoemd, kreeg een millioen dollars per jaar van haar studio, toen de dollar viermaal zoveel koopkracht had als thans. En ze was dat enorme be drag waard, tot de laatste cent. Maar ze had een millioen-dollarleven in een dwangbuis. Ze moest gehoorzamen. In zijn pas uitgekomen boek met de veelzeggende titel „The Public is Never Wrong" (Het Publiek heeft altijd gelijk) vertelt Adolph Zukor de man, die haar dat millioen betaalde en die haar eerste films produceerde van het gedwongen leven, dat zij leidde. De moeilijkheid was, toen bijna jaar geleden Mary Pickford 23 was.eIJ reeds verscheidene jaren een man had, net publiek meende, dat ze een klein meisj was, niet veel ouder dan 12 jaar. En publiek heeft altijd gelijk" Als ze in het openbaar verscheen, K haar moeder haar vergezellen, maar met haar echtgenoot. Een man zou de niusie van het kleine meisje verstoren. Miss Pickford hield van een „las sherry of likeur en dan. Maar drinken in het openbaar mocht ze niet. Ze mocht met ro ken. Ze mocht in het publiek geen lippen stift of een wenkbrauwstift gebruiken en zelfs geen stukje papier vasthouden uit vrees dat haar bewonderaars zouden den ken dat het een sigaret w?s- Dit alles klinkt erg anecdotisch, nu Mary Pickford 61 is geworden. Maar op de dag van heden doet Hollywood nog graag va- derlijk. Men denke slechts aan de door de studio „geregelde" romance tussen Ste wart Granger en Jean Simmons. „Je mag", aldus mr Zukor, het publiek nu eenmaal niet teleurstellen". Aan Ethel Barrymore, een actrice, die het wat de leeftijd betreft verre wint van Mary Pickford. werd tijdens de verjaar partij. die ze onlangs in Californië gaf, ge vraagd, hoe ze zich nu wel op 75-jarige leeftijd voelde. „Wel", antwoordde ze, „precies eender als toen ik 74 was, of des noods 50". Ethel Barrymore, die al 62 jaar acteert, treedt momenteel in een film op met Frank Sinatra en Doris Day. De titel? „Young at Heart" (Jong van hart) wn? Lillian Gish („Intolerance In 1916, „Bro ken Blossom" in 1919, „Orphans of the storm" in 1922, „The Enemy" in 1928 en „Commandos strike at dawn in 1942) keert op 57-jarige leeftijd naar Hollywood terug, precies 41 jaar nadat ze in haar eerste film optrad. Tot tegenspelers krijgt ze Robert Mit- chum en Shelly Winters, die nog niet voor me is dan, wanneer ik hem voor me zie bij het eindigen van zijn dagtaak. Dan zit hij daar de gepijnigde zaken man omringd door zijn grootboeken, die hij de hele dag heeft zitten bestu deren, grondig en precies, uren lang. Ik zie, hoe hij even rust van zijn zwoegen dan bij toeval zijn ogen opslaat en uit het raam kijkt naar het licht van Gods hemel. En hij ontdekt dat geld en cijfers niet anders zijn dan slijk. (Vader beziet met grote verbazing de dominee). En dan zie ik hoe deze gepijnigde man het hoofd buigt en wenend besluit zijn leven te wijden aan heel wat hogere dingen. Hier kan vader zich niet langer be heersen. Er ontglipt hem een hartgron dige vioek. Vinnie schaamt zich dood. Maar gelukkig komt het meisje met thee binnen en weet Vinnie het gesprek een andere wending te geven. Ik geef u hier met opzet een stuk van de tekst, om u te laten -zien, hoe geestig en levend deze is. Want al is dit spel dan meer een grote schets dan een knap uitgesponnen verhaal, het is toch van a tot z toneel De scènes wisselen zich snel achter elkaar af. De personen zijn allen knap getekend. Ze zijn dynamisch én sprankelend van levenslust. En juist omdat dit stuk geen verhaal bevat, kan ik u beter enkele scènes laten zien en horen, zodat u een juiste indruk van dit stuk krijgt. Van dit stuk en zijn personen en van de brillante dialoog. De gezins-economie Wat de gezins-economie betreft zijn vaders eisen al even simpel: hij wil we ten, waar zijn geld blijft. Ergens achter in zijn hoofd heeft hij een bepaald bud get en hij wenst dat elke post precies klopt, want hij is zakenman. Maar moeder is in het geheel geen zakenvrouw. En van boekhouden heeft zij niet het minste verstand. Dit laat zij dan ook heel verstandig achterwege tot grote ergernis van vader. Maar als vader het haar te moeilijk maakt met vragen, dan maakt zij het hem nog moeilijker met wedervragen, totdat vader het op geeft en de vrede weer gesloten is. VADER: Vinnie, dit huis moet ge leid worden op een zakelijke basis. Ik MOET weten hoeveel geld ik uitgeef en waaraan. Ik heb je de vorige week zes dollar gegeven voor een nieuwe koffie pot. VINNIE: Omdat jij de oude gebro ken hebt. Je hebt hem gewoon op de grond gegooid. VADER: Daar hebben we het nu niet over, Vinnie. Ik wil weten VINNIE: Maar het was zo dom van je om die mooie koffiepot te breken. En er was die morgen niets aan de hand waren geboren, toen ze in de film „Birth, of a Nation" haar eerste schrede zette naar de filmroem. Tenslotte nog enkele citaten uit de film wereld: De éne actrice tijdens een cocktail party tot de andere: „Zeg lieve, was de zomer van 1903 heus even slecht als die van nu?'' in de studio: „Ik beweer niet, dat ie de stomste acteur ter wereld is maar wel weet ik, dat hij 16 jaar was, voordat ie goeiendag leerde wuiven." Amerikaanse filmcriticus over de rol van Victore Mature in de kolossale nieuwe film „The Egyptian": „Mature's voor naamste prestatie in zijn rol is de spier kracht om 35 kilo wapenrusting te tor sen." Een Amerikaanse filmregisseur: „Ik houd van de Duitsers omdat ze de Amerikanen vervangen als de touristen, die zich in Europa het slechtst gedragen. Victor Mature: spierkracht voor 35 kg wapenrusting Eugene Pallete, de filmveteraan uit films als ..Mr Smith goes to Washington" en „My Man Godfrey", is in zijn woning te Los Angeles op 65-jarige leeftijd, na een langdurige ziekte, overleden. met dc koffie. Die was toen juist net zo goed gezet. VADER: Dat was ze niet. Het leek helemaal nergens op. Maar daar hebben we het nu niet over, Vinnie. VINNIE: Ik kon geen andere ge- importeerde krijgen. De- invoerrechten zijn te hoog. En dat is jouw schuld. Jij stemt altijd voor verhoging van de in voerrechten. VADER Die invoerrechten be schermen Amerika. VINNIE: (blij dat zij een onderwerp heeft gevonden, waarop vader ingaat, zodat hij niet meer naar de zes dollar vraagt) De invoerrechten doen niets an ders dan de prijzen naar boven jagen. VADER: Ik wou in 's hemels naam dat je niet praatte over dingen, waar je geen snars verstand van hebt. VINNIE: Ik weet er best wat van af. Miss Gulick zegt, dat iedere intel ligente vrouw er een mening op na moet houden. VADER: Wie is voor de duivel Miss Gulick VINNIE: O, dat is de vrouw, die iedere Dinsdag voor een dollar lezingen houdt, over de gebeurtenissen van de week. VADER: Wou je daarmee zeggen,' dat een stelletje leeglopende wijven een dollar per stuk betalen om een andere juffrouw te horen zwammen over da gebeurtenissen van de week Luister naar mij als je iets over de gebeurtenis sen van de week wilt weten. VINNIE: Maar jij windt je altijd zo op. VADER: (die het gezwam verder zat is) Vinnie, wat er is met die zes dollar gebeurd VINNIE: Welke zes dollar VADER: Ik heb je zes dollar ge- geven voor een nieuwe koffiepot en hier vind ik een rekening, die ik nog moet betalen. Alsjeblieft, een nieuwe koffiepot vijf dollar. VINNIE: -O, dan ben je me nog één dollar schuldig en geef me die dan maar meteen. Totdat vader er niet meer tegenop kan. En dit is vooral, wanneer Vinnie begint te zeggen, dat hij niet meer van haar houdt. Want anders zou hij toch niet langer over die paar centen zaniken. En dergelijke twistjes eindigen altijd hier mee, dat vader naar zijn portemonnaie grijpt en zijn vrouw iets extra's geeft. alle scènes meesterstukjes van psychologie. Allerkostelijkst is ook hl,!Cene van vader met zoon. Vader met gemerkt> dat zijn oudste jongen ™et problemen zit aangaande het andere geslacht. Vader acht de tijd gekomen zlJn zoon eens goed in te lichten omtrent vrouwen. Alle deuren worden zorgvuldig gesloten en het intieme gesprek kan een aanvang nemen. VADER: Jongen, er zijn bepaalde dingen over vrouwen, die je weten moet, nu ik merk, dat je volwassen geworden bent. En ik geloof, dat het beter is, dat je deze van mij hoort, dan dat je het allemaal zelf moet ondervinden. Jongen, vrouwen zijn niet die engelen, die jij denkt dat ze zijn. Zie je, wij mannen moeten deze wereld leiding geven. Een man ntoet zeker zijn van zijn daden en cijfers. Nou, neem nu een vrouw een vrouw denktnee dat zeg ik verkeerdeen vrouw denkt hele maal met Ze schroeft zichzelf op over de verdomdste kleinigheden B.v. ik houd van mijn vrouw, maar dat betekent nog niet dat ik genoegen hoef te nemen rnet een hoop nonsensicale waanzin Daar neem ik geen genoegen mee HE ZOON: (die er niets van begrijpt) Waarmee vader HE VADER: Jongens, vrouwen winden zichzelf op en dan proberen ze jou ook op te winden. De waarheid en de logica trachten ze altijd omver te gooien. En uiteindelijk gaat dan de twist alleen nog maar over het feit, of je van ze houdt of niet. En als je toegeeft, dat dat het geval is, nou, dan vinden zij, dat ze het pleit gewonnen hebben. Ziezo, nu weet je alles over vrouwen, wat je moet weten. En hiermee is het gesprek voor vader ten einde, zijn zoon even wijs latend, als hij was vóór het gesprek. Vader is rationeel. Maar het gezins leven beantwoordt niet aan logica. Het is gebaseerd op liefde, de meest verbijs terende macht, die God ooit heeft inge steld. Een stuk, dat wel alleen is weggelegd voor de beste verenigingen, maar waar m.i. de verenigingen een zeer groot suc ces mee kunnen behalen. (Door mevr. L. Coomans van Munster Uitg. de Fontein, Utrecht) Weer een nieuw kookboek; maar nu ed1' nieuw. Want hierin leidt de schrijfster -** zelf een verklaard voorstandster van methode de belangstellende huisvrof? in het gebruik van de snelkookpan in, eed kookwijze welke haars inziens binnen aI^ zienbare tijd algemeen zal worden &e' volgd. Met rijmen en prenten heeft Harry "rJ| nen de handleiding en recepten verluejj en voor de lezeres dubbel aantrekkel1' gemaakt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 10