BOEKEN, TONEEL EN FILM Zwervers en waaghalzen vertellen hnn avonturen witte doek I Beeldende kunst en film •1r Georges Mazure zocht de mens Amerikaanse film magnaat overleden Helden gezocht Tiende muze komt de andere niet nader ZATERDAG 23 OCTOBER 1954 rvvolNA 5 Augusta Genina in Nederland Komt terug om er een film te maken Van 1913 af „in het vakOpportunisme en vakmanschap Gina Lollobrigida bij Eisenhower Charles Chaplin bij Circus Knie Weer clown voor één liefdadig- heidsjavond Gene Kelly als diplomaat (Mrs Kirk Douglas) won van Pier Angeli en kreeg haar man actrice graag in mijn plaats zou zijn ge- „Ik vond een kokkin voor hem" Spencer Tracy en Mont gomery Clift in een film Doris Day krijgt James Cagney tot tegenspeler Flimacteur en juwelendief „Beau Brum- mel" uitverkoren voor de Royal Performance. Een winter in liet hoge Noorden Dure vrijheid Een Syrische Arabier moet voldoen. Men ziet een eindeloze serie beelden van schilderijen meest al goed gefotografeerd die door een taai commentaar (dat de inhoud van de schilderijen vertelt en zich bij- al grootheid besloten. Bij de meeste kunstfilms overheerst ook de aandui ding. Men kan vermoeden, wat de re gisseur heeft willen zeggen, doch hier is deze conceptie zo middelmatig, dat van deze films een hachelijke onder neming wordt. Naast het opvoeren van het artistieke peil van de kunst films zal men dus in de toekomst ook moeten komen tot een verruiming van Sa. v Reisïe „via Mexico" Beter waren de films, die Jean Oser voor Twentieh Fox maakte over het werk van Vermeer, Botticelli, Renoir, Degas, Rembrandt. Ofschoon deze films, voor een groot deel reeds in Ne- Detail uit het schilderij „Justice d'Othon" van Dirk Bouts, opgenomen in de film d'art „Een gulden eeuw" van Paul Haesaerts '-;:v-'<>:> Hierin schuilt de kracht Draken ontspannen Afgrond tussen stuk en publiek Hans van Bergen Augusto Genina Al hebben de moderne vervoermiddelen de wereld nog zo klein gemaakt, er is toch genoeg kans overgebleven op avonturen en ont e 'ingen. En altijd weer zijn er mensen, die er op uit moeten trekken omdat het onbekende hen roept. Komen zij in het vaderland terug, dan zullen zij een groot en aandachtig publiek voor hun avonturen vinden indien zij tenminste goed en boeiend kunnen vertellen. Na de tweede wereldoorlog is de vraag naar reisbeschrijvingen zeer groot geworden en een reeks zoals de Uitgeverij De Kern te Amsterdam er een is begonnen, is dan ook zeer welkom. Temeer omdat de eerste in deze „Serie Avontuur en Ontdekking" verschenen delen bijzonder gesloagd zijn te noemen. De boeken zien er in hun plasticbandjes aantrekkelijk uit. Zij bieden een rijke afwisseling en bevatten vele illustraties en kaart jes waarop de reizen van de auteurs nauwkeurig zijn uitgestippeld. Ook onder onze landgenoten leeft nog De flinke jongeman ging een gangster op- de drang om te reizen en te trekken, op zoeken in het hol van de leeuw. Zijn ver zoek naar het vreemde. Ofnaar de schillende manieren om aan de kost te zoals Georges Mazure deed, toen komen en telkens weer de reis te kunnen hiJ op Schiphol in een vliegtuig stapte voortzetten,getuigd_em van fa^sie, ^vin- Hij heeft verscheidene malen bovenaan de lijst van Amerikanen met grote inkomens gestaan. In 1908 kwam Skouras als Grieks immi grant zonder een cent naar Amerika Veertig jaar later verdiende hij jaarlijks meer dan 500.000 dollar. Skouras verwierf grote bekendheid door zijn liefdadigheid en was leider van ver scheidene acties voor hulp aan behoef- tigen in de Verenigde Staten en elders. Reeds enkele jaren na zijn aankomst in New York in 1908 had hij genoeg geld overgehouden om zijn jongere broers: gisteren in Los Angeles op 65-jarige Spyros. de huidige president van de 20th leeftijd overleden aan de gevolgen van een Century pox en George, die nu president hartaanval. vgn dg United Artists Theatres" is, naar Skouras was president van de Fox- theaters aan de Amerikaanse Westkust. Amerika te laten komen. Charles Skouras, een Griekse immigrant, die een vooraanstaande filmmagnaat werd de heer Knie. „is, dat hij het engagement heeft aanvaard". Chaplin heeft slechts één voorwaarde gesteld: dat hij zelf de liefdadige instel ling mag aanwijzen, die de recette van deze unieke avond zal ontvangen. Spencer Tracy en Montgomery Clift zul ten samen optreden in „Bannon", een dra matische film van Metro Goldwyn Mayer, die het Amerikaanse vakverenigingsleven tot achtergrond heeft en die de verhou ding schildert tussen twee leiders in de zelfde vakvereniging, de één oud en er varen, de ander jong en idealistisch. Zij respecteren elkaar in hoge mate, maar hun idealen leiden tot o aflieten. De film zal net zo onpartijdig staan te genover het arbeidersvraagstuk als de film „Executive Suite" tegem ver he' grote za kenleven. John Houseman, die ook laatst genoemde film en „Julius Caesar" maakte, zal als productieleider optreden. Millard Kaufman schrijft het scenario naar een werk van John Bartlow Martin, een be- -• S. 1 l\ O) i v villi 1 Cl Li U W l'L O I IJ vClJ UL. Gina Lollobrigida heeft een bezoek kende auteur, die geregeld voor tijdschrif- gebracht aan president Eisenhouwe WERELDNIEUWS die de ontmoeting had voorbereid, een be zoek gebracht aan president Eisenhower. Toen ze het Witte Huis verliet, ver klaarde de jonge Italiaanse actrice: „Ik heb de president gefeliciteerd met zijn 64e verjaardag en heb mij daarbij tot tolk ge maakt van het Italiaanse volk en de film- Anne Buydens industrie van mijn land. Het was een hele eer voor me en ik geloof vast, dat iedere Een enkele bezoeker hangt verveeld aan een tafeltje. halzerij in deze sport en dat maakt dit verhaal boeiend en vol afwisseling. voor een zwerftocht door het Midden- Oosten. Deze begaafde tekenaar, cineast en journalist heeft zijn ervaringen neer gelegd in het boek „Tussen Beirut en Je ruzalem- reisschetsen met pen en pen seel". Men kan zich voorstellen, dat juist het Midden-Oosten de auteur aantrok het is immers het deel van de wereld, dat "wel het meest tot onze verbeelding «Preekt. Mazure verheelt in het geestig geschreven eerste hoofdstuk trouwens niet, dat hij een beetje romantiek ver wachtte. In de eerste stad, die hij aan deed, namelijk Beirut in Libanon, vond dat niet en het viel er hem bij de eerste aanblik dan ook nogal tegen. „De grote steden van Libanon zien er noch Westers noch Oosters uit", schrijft hij. „doch maken een onaangenaam halfslach tige indruk". Gelukkig was deze teleurstelling niet |n staat zijn goede humeur en gevoel voor numor te bederven een vermakelijke beschrijving van het verkeer in Beirut is «aar een bewijs van. Het is te hopen, dat de auteur zelf op een andere manier heeft leren autorijden dan in deze Libanese hogeschool der rijkunst! Georges Mazure is een scherp waar nemer en een boeiend verteller. Zijn ar- tistenoog werd herhaaldelijk getroffen door een bijzonder schilderachtig oud poortje, of een landschap zoals het er in de tijd van Christus heeft uitgezien, of een markante kopVooral zijn het de mensen, die hij getekend en beschreven heeft, want Mazure bereisde en zag het Midden-Oosten niet in de eerste plaats met het oog van de artist en de weetgie righeid van de journalist neen, hij ging zijn hart en wat hij zocht waren voor- de mensen in hnn lijden en vreugde, "un angst en zekerheid. Met beheerste deernis beschrijft hij het rampzalige lot van de armen en bedelaars. Het aantal misdrijven in Libanon is zeer hoog: de „vrijheid" beeft een zeer, zeer hoge prijs geëist, "ie nu nog steeds door het volk be taald moet worden. „De een gaat zich te buiten aan drank, de ander crepeert in de goot", schrijft Mazure. >,Dat is de heerlijkheid van de vrijheid. Geen banden meer! Geen ketenen meer! Geen discipline meer zelf-discipline. We zijn toch vrij, niet waar?" De schrijver geeft de Libane- zen niet alle schuld van deze verkeer dingrijkheid en durf. Ja, Dominique heeft wel overtuigend bewezen, dat hij een kerel is. 1 per 1000 km." bewijst dat. Walter Frcntz beschrijft in „Kano's, klippen en ravijnen" zijn tochten op de bergrivieren in Centraal- en Zuid-Europa. Er zit een behoorlijke hoeveelheid waag- (Van onze filmredacteur). In Heerlen is Donderdagavond ten bate Even ondernemend als Dominique La- van de Medische Missie Zusters van lm- „Escadron blanc pierre was het veertienjarige meisje uit stenradc een liefdadigheidsvoorstelling ge- Ivopenhagen, dat helemaal alleen haar geven van de technicorfilm „Magdalcna, familie in Oslo en op de Lofoddeneilanden de zondares", en Italiaans-Franse co-pro- mocht gaan opzoeken. Het werd een groot ductic onder regie van Augusto Genina, avontuur, die reis dwars door Noorwegen, terwijl gisteravond in Amsterdam de gala van Oslo naar Drontheim, en vandaar per première van deze film plaats vond. Beide schip naar de Lofodden. Estrid Ott vertelt voorstellingen werden door de regisseur er in haar „Lofodden-Lise" zo prettig en zcif bijgewoond. levendig over, dat men dit boek leest als Tijdens zijn bezoek aan ons land heeft een roman. En een heel boeiende! Hoe de Genina een onderhoud gehad met de Nc- Nederiandse leeftijdgenoten van het dap- dcrlandsc filmpers, waarbjj hfl aankon- pere meisje van dit verhaal genieten, be- digdc, dat hÜ waarschijnlijk binnen af wijst wei de noodzaak van een vierde zjenbarc tijd hier te lar.de een film komt druk. Zeer aanbevolen als interessante en makcn met een typisch-Nederlands gege- leerzame ontspanningslectuur voor de vcn naar cen scenario van een Italiaanse jeugd en als een verkwikking voor auteur. Nadere bijzonderheden omtrent dit ouderen! pian kon hij echter nog niet meedelen, Een belangrijk deel is „Cocos aan de maar wel staat vast, dat «leze eenzame kust", geschreven door Jac als „Magdalena, de r""!*3 cj.Adaard-films Maclaren. Deze Australische predikants- hier te lande door de N- V- zal worden gedistribueerd Frauenleid" 1937, „Castelli in aria" 1938) wisselde hij in 1936 af met de film waarin hij tijdens de Gina Lollobrigida is intussen al weer per vliegtuig in Rome teruggekeerd- Ze had een bezoek gebracht aan Amerika om er de première bij te wonen van de film „Pain, amour et fantasie", waarin zij de hoofdrol speelt. Binnenkort begeeft ze zich naar Londen om deel te nemen aan de Week van de Italiaanse Film, die daar, zoals gemeld, van 25 tot 31 October a.s. wordt gehouden. Bij die gelegenheid hoopt ze te worden voorgesteld aan koningin Elizabeth. Na het bezoek aan Londen zul len zij en haar echtgenoot zich op uit nodiging van president Peron naar Argen tinië begeven. zoon zat het avontuur in het bloed. Op zestienjarige leeftijd liep hij van huis oorlog in Abessynië het Italiaans kolonia lisme stimuleerde en die hij zelf als één van zijn beste werken beschouwt. De knappe film „Naples au baiser de feu" liet Genina volgen door twee nieuwe propagandafilms voor de militaire onder nemingen van het fascisme: „De belegering van het Alcazar" in 1940 en „Bengasi" in 1942. Als men het oeuvre van Genina be schouwt, valt niet te ontkennen, dat hij zich steeds door een zeker opportunisme heeft laten leiden, of daarbij nu commer ciële dan wel politieke motieven een rol niet vastgesteld, speelden en dat de langjarige ervaring van De heer Knie, directeur van het Zwit- de vakman het bijna altijd heeft gewonnen serse circus, die er in is geslaagd, dit sensa- van de bezielde inspiratie van de kunste- tionele nummer te „engageren", kon niet naar. vertellen of Chaplin in zijn legendarische uitrusting zal optreden (bolhoedje, wan- De Italiaanse filmster Gina Lollobrigida delstokje en te grote schoenen) dan wel heeft in gezelschap van haar man, dokter in het lovertjespak, van August, dat hij Charles Chaplin heeft er in toegestemd opnieuw clown te worden en op te treden in een circustent zoals in zijn laatste film „Limelight"- Maar slechts voor één enkele avond, die in Lausanne zal worden gege ven ten bate van een werk van liefdadig heid. De datum van zijn optreden is nog Augusto Genina, een weg. Hij zwierf overal heen, vervulde met een scherp gesneden profiel, in wie vele baantjes, werd een eerzaam èn men maar moeilijk de Italiaan kan herken eenzaam cocosplanter en ontpopte zich nen) behoort tot de oude garde van de tenslotte als een voortreffelijk verteller, fjim. Op 28 Januari 1892 in Rome geboren, wiens boeken in vele talen vertaald zijn. z;t hij al van 1913 af „in het vak" en heeft reeds in de tijd van de stomme film in Duitsland gewerkt. Onder zijn regie kwa men een serie films met Benjamino Gigli tot stand en een reeks films die hier maar beter onvermeld kunnen blijven. In 1927 werkte hij in Berlijn, waar hij „Scampolo" en „Quartier Latin" maakte en in 1930 viel hem in Parijs de eer te beurt de eerste Franse geluidsfilm, „Prix de beauté" te voltooien, die door René Clair was voorbereid. Een reeks geheel op het commerciële succes afgestemde films („Non ti scordar di me" Berlijn 1935, „Frauenliebe. vicine eriize man Mi]ko Skofie en de heer Spyros Skouras, in „Limelight" droeg. O J (4 O nroci/^nnl CLTm( nnlrrn t»n« nrn de president van Twentieth Century Fox, „Het enige, wat we zeker weten", aldus ten werkt en die zich specialiseer! in authentieke artikelen over het huidige arbeidsprobleem. James Cagney is door Metro Goldwyn Mayer gecontracteerd om als tegenspeler van Doris Day op te treden in de film „Love me or leave me" (Houd van me of ga weg), de geschiedenis van de Broad- way-zangeres Ruth Etting. Zowel Doris Day als James Cagney zullei in deze film, die door Charles Vidor wordt geregis seerd, voor het eerst voor M. G. M. spe len. Weet u, hoe u het hart van een man meet veroveren, als hij de filmacteur Kirk Douglas is, die bezig is een film te maken met de mooie Pier Angeli en slechts een meisje van de afdeling Publiciteit, geen beroemde schoonheid en bijna tien jaar ouder dan Pier? De vrouw, die deze merkwaardige pres tatie verrichtte, is de 31-jarige Ann? Buydens, sinds Mei van dit jaar Mrs. Kirk Douglas. Daarvóór verschenen er allerlei berich ten en foto's in de filmbladen: „Kirk schenkt Pier een ring." „Pier en Kirk be zoeken Engeland". Wie er toen voor zorgde, dat die berich ten in de bladen kwamen? Anne Buydens. „Ik deed m'n werk met een gebroken hart", bekende de inmiddels Mrs. Douglas geworden Anne. „Het liefst had ik m'n biezen gepakt en m'n baantje er aan ge geven. Maar ik dacht bij mezelf: ik heb een gebroken hart, maar ik heb ten minste nog een betrekking. Als ik wegga, heb ik een gebroken hart, maar geen baantje." Dus hield ze het hoofd koel enkreeg haar man. Hoe ze dat voor elkaar bokste? „Ik maakte mezelf onmisbaar voor Kirk. Deed veel meer werk dan ik moest. Ik zocht een fiat voor hem, ik vond een kok kin voor hem. Ik organiseerde z'n cock tail-partijtjes en toen zijn secretaresse zei, dat z'n post van bewonderaars te groot voor haar was, nam ik haar werk over. Bovendien vertelde ik hem, dat ik het lekkerste Sauerkraut van de wereld kon maken. Kortom, ik vulde z'n hele leven, tot hij het niet meer zonder me stellen kon." Wat ze van Pier Angeli denkt? Mrs. Douglas lacht gelukkig: „Ze is een won derlijk meisje- Ze is 22 jaar, ziet er uit als 19 en als je met haar praat, lijkt ze niet ouder dan 15" En terecht, want zij zijn zeer de moeite waard. In ..Cocos aan de eenzame kust" verhaalt hij hoe hij acht jaar pionier is geweest tussen de wilde stammen in Noord Australië stammen, die nog in het stenen tijdperk leven. Tenslotte noemen wij nog „In het land van de koningin van Sjeba". Hier voert Hans Helfritz ons binnen. Natuurlijk op een kameel, want het is het zuidelijkste puntje van Arabië, met zijn onafzienbare woestijnen het land waaruit de drie Wijzen kwamen om de Verlosser te be groeten. R- In Amsterdam is een demonstratie gehouden van „films d'art", films over zelfs geen de kunst, georganiseerd door de Fede ration internationale du Film d'art (FIFA) die haar dèpöt en contactadres toch een van de doelstellingen van de „film d'art". Engeland bracht een verrassing met een film over het beeldhouwwerk van Barbara Hepworth, „Figures in a d'or", waarin het werk van acht vijf- tiende-eeuwse schilders (Jan van Eyck, Pieter Breughel, Hieronymus Bosch, e.a.) wordt geanalyseerd. Fei telijk is Haesaerts, van oorsprong een kunstcriticus, op het ogenblik de enige cineast, die door de film een schilder stuk benadert en er in doordringt, niet een lauwe opsomming geeft (zoals Sibbelee in het Nederland vertegen woordigende „Zeven Provinciën), de opvatHng SenUdeVdaaruit ontstane heeft in het Amsterdamse Stedelijk landscape". Regisseur Dudley Shaw maar analyseert en commentarieert, de toeschouwer door zijn camera op neemt in het gebeuren. mistoestanden. Hij pleit krachtig voor Museum en nauwe relaties onderhoudt Ashton had de futuristische vormen, meer begrip en steun van de zijde van met de UNESCO die Miss Hepworth maakt, geplaatst het Westen, als basis voor samenwer- jn jan(jschap van Cornwall, waar kmg- Drie dagen hebben directeuren van door vloeiende camerabewegingen en Na door Libanon te hebben gezworven Duitse, Franse, Oostenrijkse en Neder- goedgekozen locaties, de abstracte men moet lezen hoe Mazure aan een landse musea, vertegenwoordigers van heelden één schijnen te worden met de treinkaartje naar Tripoli kwam en hos regermgsorganen, kunstcritici en ci- de reis verliep! bezocht de schrijver Damascus in Syrië. Daar vond hij volop onvervalste uitingen van het Oosterse volkskarakter. natuur. Twee films hielden zich bezig met het oeuvre van Leonardo da Vinci, die vijf honderd jaar geleden werd gebo ren. Men zou het werk van Da Vinei wil- neasten van 's morgens vroeg tot tegen en in de nacht gelaten de stroom van films over zich heen laten gaan. Er was moed en uithoudingsvermogen Broedplaatsen van haai voor nodig stil teblijven zmen bij ymci wu_ Maar hij genoot niet lang ongestoord kunstfilms, f^ ^f - maken hadden len vergelijken met de kunstfilm. Het van deze romantiek. De werkelijkheid van den iets met kunst te manen naaaen. de tragiek van Leonard0) dat hij De presentatie van ruim zestig films (l" n hngen, die hun woonplaatsen in het hui- heeft duidelijk gemaakt, dat filmre- en ontwerpen) heeft nagelaten dan dat de baten bij distributie zelden de dige Israël hadden moeten verlaten en gisseurs nog steeds niet begrijpen wat voltooide werken, maar m die studies kosten van productie van een „film »u onder afschuwelijke omstandigheden -n nfiim d'art" is, of aan welke eisen zij enkluchtige^krabbels Ugt a!zijn d'art" dekken, waardoor het maken Als deze film van een uur in Neder land zal worden vertoond, is het waar schijnlijk, dat hij in acht korte film pjes, ieder gewijd aan één schilder, zal worden geknipt. Want het is nu eenmaal zo, dat hier noch elders een programma, bestaande uit uitsluitend kunstfilms, een groot publiek trekt, waardoor de „handelswaarde" ver mindert. Eén van de punten, waarover de congressisten spraken was het feit, in deze verzamelplaatsen van menselijK l®ed en broeinesten van de haat leven. DieP geschokt verliet Mazure deze kam- Pen. Waar is heul voor zoveel leed? Het was tenminste een troostende gedachte voor hem, dat het een Nederlandse vrouw, Z-jst.- n cel1 "eueiicuiuoc vall ue stmiumjra veiLciL cu zien -- --moeten Komen mi- een verruiming van de med£Sger' is' die op kr?chtlg® 6 na niet ophoudt met de achtergrond men nooit een gedachte aan grootheid het afzetgebied. Naar de directeur der lingen heeft Aangepakt vluchte' van het werk en het leven van de ma- krijgt. ÏS.'',.r?ns^?rdanië zag Mazure een Amsterdamse musea mededeelt, ligt „Chef d oeuvre van de demonstratie jle^. jn de bedoeling elk jaar dergelijke „„óp ker) en harde muziek wordt begeleid. -nreno - —mjv, xvzac.uic uuuc act 111 uc ucuw-'—q ja S door een bezoek aan Jeru- Iedere bezonken visuele indruk wordt door de FIFA was de vertoning van bijeenkomsten te houden. geïnspireerd66*1 hier een zeer Sevoelig en verdrongen; de schilderijen worden op Paul (Rubens, „De Renoir a Picasso") van, toch kernachtig de eerste plaats benaderd door het Haesaerts' kleurenfilm „Un siècle (zoals trnn-1 „as van, xocn Kernacuug en zonder o^erdrhvfr^6 whrUW'3Ze,ir commentaar. De reeks vertoonde dienste, dat Georges SSïum tasSnvlotti kunstfilms werd zo een tragische pre- journalistieke reisbeschrijving niet de sentatie van onmachtige regisseurs, moeilijkheden op sociaal economisch en die de geest van schilders en beeld- riar-v wt de weg is gegaan. Dui. houwers niet konden opnemen in een zaken niL„ Vlsie op de stand van stuwend rhythme van de montage en (°nder meer de „Flirtation sluwellu J •v - - A'::" mnlJwi en wÜst °P de gevaren en zalfm"1^ ''Tussen Beirut en Jeru- ook efn 'nteressant en boeiend boek, schrijver! V€erhg tekeningen van dfc Lcn bijzonder te klein waren om de grootheid van hun onderwerp in het kader van het filmbeeld te verwerken. Ontmoedigend was het een Ameri kaans product te zien, „Uncommon clay" van Thomas Craven, waarin in Avontu"m?0^fe® aardig deel in de serie alle middelmatigheid het werk van an de jeugdige^ S'f„8" ia het boekie vier hedendaagse Amerikaanse beeld- U„Parijs naar Pad^ houwers werd getoond, dat zelfs met zo erg bijzondeerCanada' DU zou nog niet woord „Kitsch" niet kon worden nique méér te verteren™^- als Domi~ aanSeduid: mythologische £>guien •iive 6",, ad gehad dan neo-klassieke stijl, die door de com mentator als „moderne meesterwer- van van „via zegge en schrijve één dollar kilometer. De kwestie was datV^111261^ ttnUrnnii'mf V3M tie voltooiing van zijn middelbare" sfüdie door een grote maatschappij ecn prhs" werd toegekend, die hij moest besteden aan een reis n?ar Mexico. Het doel: ie bewijzen, dat hij een kerel was en dat de maatschappij iets aan hem zou hebben. De prijs bedroeg13" gulden ken" worden bezongen. De jongeman bedacht zich echter niet derla»d vertoond, wat naïef aandoen, lang. Hij reisde naar Rotterdam en vanuit e men hier toch te maken met een de Maasstad begon hij zijn grote avon- S°ed-willende poging om het publiek tuur. Hjj stapte aan boord van een vracht- nader te brengen tot de kunst van de boot en de volgende dag toevallig zjjn oude meesters; en al is deze poging achttiende verjaardag! vocr^ hjj de^At- blijven steken in een wat slappe op somming die niet doordringt tot de geest van de getoonde schilderijen, men mag toch hopen en aannemen dat door deze films een belangstelling bij de toeschouwer wordt geboren, die hem er toe brengt zich verder te ver diepen in de schilderkunst. En dat is lantische Oceaan op. Hjj landde te Gal veston, maakte vele rondreizen door Mexico, om tenslotte dwars door de V. S. naar New York en vandaar naar Quebec In Canada te gaan. het spannende avontuur, dat hij Hl kW beruchte d«?! van rk - '1 Chicago toeleeCSlt *"t I apien-e boeiend verteld. Ge kent vast en zeker wel het aardige boekske „Buitelingen" van Godfried Bomans. Zo niet, dan moet ge het toch eens gauw te pakken zien te krijgen. Het montert u meer cp dan de grappig ste film. Bovendien kunt u er zelfs soms wijzer van worden, al is dit boek je in het geheel niet bedoeld om u wijzer te maken. Maar boekjes, die deze bedoeling niet hebben, kunnen u soms wijzer maken dan boekjes, die deze bedoeling wel hebben. Toen ik het hoofdstukje .Helden ge zocht" las, moest ik onwillekeurig den ken aan de toneeldraak. Godfried Bo mans schrijft in dit hoofdstukje over de beeldroman: „Een beeldroman is een boekje met louter plaatjes, waaronder af en toe, maar lang niet altijd, teksten staan. Zij worden in oplagen van tienduizen den door het land verkocht. En dit om twee redenen. Ten eerste: omdat zij goedkoop zijn. Ten tweede: omdat zij tot onderwerp hebben de verrichtin gen van een HELD. De lezer wordt geconfronteerd met een man van on gewone afmetingen, enorme lichaams kracht en een vlijmscherp verstand. Kortom: met een man, zoals wij alle maal zelf zouden willen zijn, maar niet zijn. W. t doet nu deze man Deze man doet niets anders dan zich loswerken uit allerlei moeilijkheden: hij dondert in val-kuilen, wordt opge sloten in luchtdichte kelders en in peilloze afgronden gesmeten". De kostelijke overdrijving dus, die wij in elke draak terugvinden. Wat in het werkelijke leven absoluut onmoge lijk is, is in de draak een kwestie van een handomdraai. En als wij donderen in val-kuilen en het opgesloten worden in luchtdichte kelders in overdrachte lijke betekenis nemen, dan gaat deze beschrijving m.i. geheel op voor de to neeldraak. Hier dondert men in ab stracte, in geestelijke val-kuilen en luchtdichte kelders. In afgronden zo diep en donker, dat een normaal mens er nooit meer zou uitkomen. Maar op het slot van het spel staat de toneel- held weer triomfantelijk voor ons, on geschonden en gaaf, hoogstens door de gebeurtenissen wat gelouterd. En of deze toneelheld nu een onschuldig(!) meisje is, dat door een snoodaard tij dens de kermis verleid werd en als een getekende door haar vader het huis werd uitgetrapt, overgeleverd aan de armoe en de ellende en de beschimping van de schijnheilige wereld, of dat deze toneelheld een kerel is, die alle wetten trotseert om recht te verkrijgen voor de verdrukte erenhet komt al lemaal op hetzelfde neer: er is altijd een held in het spel, die door ondoor dringbare d listernissen heen moet, om aan het slot te triomferen, zodat het publiek met een tevreden en gelukzali ge glimlach naar huis terug kan keren. Zeifs wat Godfried Bomans schrijft over de geringe tekst in de beeldroman is enigszins van toepassing op de toneel draak. Want leest u maar eens een der gelijke draak: u zult er versteld van staan, hoeveel regels voor één vierde gevuld zijn met puntjes. De toneeldraak geeft ook plaatjes te den. Een hele serie achtereenvolgende Maatjes. Fantastische onwaarschijnlijke plaatjes met zo weinig mogelijk tekst. „Het aardige van deze beeldromans nu' is: (zo gaat Godfried Bomans ver- Ier) dat c'e held door niets is klein te krijgen. Hij zegeviert voortdurend. Hij doet niets anders dan zegevieren". De heerlijke zwart-wit verhouding dus. Er is geen enkele figuur onduide lijk. Of zij zijn helemaal zwart of zij zijn helemaal wit. Simpeler kan het al niet. Men hoeft zich niet te vermoeien, om de figuren te kunnen onderscheiden. Geen enkele figuur vraagt de minste denkkracht of zelfwerkzaamheid van het publiek. „Men kan 1 ijna geheel verstoken zijn van alle fantasie of intelligentie en tóch het gebeuren op de voet blij ven volgen". En hierin schuilt m.i. de kracht van de draak, dat het publiek zich niet be hoeft te vermoeien om hem te kunnen volgen. Er wordt niets vereist van het publiek. Zelfs geen zelf-werkzaamheid. Men kan het r ondergaan. En nu kan men zich hierom heel erg nijdig maken, men kan gaan schimpen op dat luie en stomme publiek, dat voor geen hogere en diepere stukken open staat, maar de feiten liggen er. De draak vaart er wel bij en zal er bij blijven welvaren. Het publiek wil zijn held, duidelijk en fors getekend. En of het publiek hiermee nu zo aan de stomme kant staat, is nog maar een vraag, die te bezien valt. Want wat is het eerste, dat het publiek na een zware dagtaak en na vele zorgen om het dagelijks bestaan in een toneel avond zoekt De ontspanning. Daar voor behoeft het stuk nog geen klucht te zijn, het mag gerust een drama zijn, hoe dikker, hoe liever; er mag gerust bij gehuild kunnen worden. Maar het is en blijft de ontspanning, die men zoekt, ook in het drama. En al zou men zelfs be'-eren, dat men cultuur zoekt, dan zoekt men deze cultuur om de ontspan- nlng. Draken nu tenminste ontspannen. Zij betekenen een vrrademin;; tUden van de zware da Hijkse zorgen, die toch al zoveel denkkracht en zelf-werk zaamheid van ons vereisen. Dat men ditzelfde kan zeggen van de stukken, waar.nee men graag alle draken zou vervangen, durf ik niet te beweren. Ontspant een st '- als: „Tramlijn Be geerte" of als „De 'ood van een han delsreiziger"? Prachtige stukken overi gens, maar stukken, die heel wat in spanning van het publiek vergen, zo zij niet het publiek overspannen. En weer grijp ik naar het hoofdstukje van Godfried Bomans over de beeld roman, waar hij de hedendaagse roman aan de kaak stelt: ,.In feite is de beeldroman een tak van de oude boom: de avonturenro man. Dit is de oerstam, waarop al deze loten zijn terug te voeren. Heel de lading van een stationskiosk bevat niets anders dan variaties op dit the ma: EEN HELD DIE WINT. Dit thema is door en door gezond. Dit is het motief van elke grote roman van elk waarachtig sprookje. Men kan de held Od„ _seus noemen of Buf falo Bill, "."innetou, Pickwick of Klein Duimpje. Dit alles doet niets ter zake. Waar het om gaat, is dit: dat wij een ens te zien krijgen, be sprongen door gevar-n en nochtans overwinnaar. Alle grote romans in het verleden eindigden in een happy ending. En zij konden dit, omdat de gevaren van buiten k men. Het con flict lag niet in de hoofdpersoon. De hoofdpersoon, was een gewone man, zij het van wat ongewone afmetingen. Hij bezat normale afmetingen, zij het i" het vergroot gezien. Het waren de omstandigheden, die abnormaal ble ken. Doch dit alles was te overwinnen. Onze moderne schrijvers hebben met dit oude motief gebroken. Zij hebben de abnormalitïit verlegd van de G...riandigheden naar de hoofdper soon. Dj hoofdpersoon is nu een psychopaat, een zonderling. Het con flict zit in hem. Daarmee houdt hij op held te zijn. De hedendaagse psycho logische roman beschrijft slechts een slachtoffer. Hierdoor is er geen red ding mogelijk. een happy ending). De hoofdpersoon kan de knoop niet doorhakken. Want hij is het zelf, die in de knoop zit". Dit is voor een groot deel ook toe passelijk op de hedendaagse toneelstuk ken, in zoverre zij geen goedkope, sim pele draken zijn. Zij zijn diepgaande knappe psychologische uiteenzettingen. Maar voor de gewone man te inspan nend. Deze stukken veroorzaken een kloof tussen het publiek en de schrijver. En toch wil de gewone man zijn ont spanning: „Hij wenst geen ogenblik zijn ge woonheid te vergeten (zegt Godfried Bomans) om zijn eigen gewone eigen schappen iaar dan in het onge wone getransponeerd te herkennen in zijn held. Hij verkiest de prullaria in het genre, dat hij boeiend vindt, boven de meesterwerken in het soort waar hij niets om geeft. En hij heeft daar schoon gelijk in. Men kan wel schelden op de wansmaak van het volk. Maar als men het volk stenen voor brosd geeft, dan handelt het redelijk, zo het de stenen laat liggen en het br-od verkiest, ook al is dh oudbakken. Mmmeld en knersend tussen de tanden. „Er is maar één methode, om de afgrond die er tussen onze schrijvers en het volk gaapt, te overbruggen, en dat is deze: Dat de schrijvers aan deze kant van de kloof komen". En laat dit gezegd zijn ook aan het adres van hjn, die met zo'n hautain gebaar de toneeldraken te lijf gaan. Zou het niet veeleer aanbeveling verdienen de onbegrijpelijke en veel te hoog ge grepen stukken te lijf te gaan De stukken, die een kloof dreigen te ver oorzaken tussen het toneel en het pu bliek Met de draken te verachten komen wij geen steek verder. En ik zou dit artikel villen besluiten met een variant op Godfried Bomans' woorden aangaande de beeldroman: „Met de draken te verachten, komen wij geen steek verder. De draak blijkt mecrientijds uit het goede hout ge sneden. r.t is helaas de houtsnijder die niet deugt voor het vak. Snijdt een echt. held, dit is: een meester over de omstandigheden en baas an zijn el_ n leven, ende oude (de draak) wordt brandhout".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1954 | | pagina 5