Upzienbarende getuigenver klaringen in zaak-Jungschlager VOORUITZICHTEN VOOR DE AMERIKAANSE INDUSTRIE Kerstboodschap van de H. Vader Adenauer en Mendès- France hervatten Saar-overleg Benden kregen liulp van Westelijke mogendheden Pater Loop moet rust nemen ETI-bestuursleden leggen functie neer Algerijnse kwestie voor Veiligheidsraad? ■<*itr\ DINSDAG 4 JANUARI 195 PAGINA 3 Alleen HONIG maakt uit één pakje borden voor 58 cent Mechanisatie Oorlog aan de Oorlog, waarmede Wij ln 1944 de strijd verklaarden aan het zuivere formalisme van de politieke daad en aan de leer van de oorlog, welke geen rekening houdt met God en Zijn geboden. Onze op roep vond grote instemming. In plaats van in te dommelen heeft zich dat inzicht gedu rende de jaren van de koude oorlog meei en meer verdiept en uitgebreid, misschien wel, omdat de langdurige ondervinding nok meer en meer de onredelijkheid van een door vrede beheerst leven tot uitdruk- k'ng heeft gebracht. Op deze wijze schijnt de koude vrede door zijn eigen gebrek aan samenhang en door zijn bezwaren zich steeds meer te richten naar de enig echte morele orde en naar de leer van de Kerk over de recht vaardige en onrechtvaardige oorlog, over de geoorloofdheid en ongeoorloofdheid van bet grijpen naar de wapenen. Hiertoe zal men zeker komen, zo men van welke zijde dan ook met ernstige en veilige godsdienstige zin de oorlog als een zaa» van morele orde gaat zien, waarbij schen ding van die orde een schuld veroorzaakt welke niet ongestraft blijft. Men zal hier toe komen, wanneer de politici alvorens zij de voordelen en risico's van hun beslis singen afwegen, zich inderdaad persoon lijk onderworpen weten aan de eeuwige zedenwet, en aldus het vraagstuk van de oorlog als een probleem van het geweten voor God behandelen. In de tegenwoordige omstandigheden be staat er geen ander middel om de wereld van de benauwende nachtmerrie te ver lossen dan zijn toevlucht te nemen tot de vrees voor God, Die degenen, die haar koesteren, niet verlaat, maar hen bewaakt voor de schande van een onmenselijke misdaad, welke de niet opgelegde oorlog is. En wie zou er zich over willen ver wonderen, dat vrede en oorlog aldus innig met de waarheden van de godsdienst ver bonden zijn. Elke werkelijkheid heeft met God te maken. Juist in het feit, dat men de werkelijkheid van haar beginsel en haar doel scheidt, ligt de wortel van alle kwaad. Hieruit bijjkt voorts duidelijk, dat vre delievende pogingen of propaganda, af komstig van hen, die het geloof In God ontkennen, steeds zeer twijfelachtig zijr en niet toereikend om het angstige gevoel van vrees te verminderen of weg te ne men, indien zij tenminste niet kunstmatig in elkaar worden gezet als middel om daadwerkelijk ophitsing en verwarming te stichten. De huidige co-existentie in vrees biedt slechts twee perspectieven: ofwel zij zal op hoger niveau komen ais co-exis tentie in de vrees Gods en vervolgens als een co-existentie in ware vrede, die wordt beheerst en bewaakt door de zedelijke orde: ofwel zjj zal steeds meer Ineen schrompelen tot een Ijskoude verlamming van het internationale leven, waarvan de ernstige gevolgen nu reeds te voorzien zijn. Inderdaad zal het niet langer remmen van de expansie-drang de volkeren juist uiteindelijk kunnen brengen tot dat wanhopige besluit, hetwelk men wil uit bannen: de oorlog. Daar komt bij, dat geen enkel volk ongelimiteerd de wed loop der bewapening verdragen kan zon der dat het daarvan de weerslag op zijn normale economische ontwikkeling voelt. Eigenlijk zouden ook dat woorden blij ken te zijn, bedoeld om de beperking van bewapening op te leggen. Indien de zedelijke ondergrond voor de vreze Gods ontbreekt zal zij, indien zij al bereikt wordt, een nieuwe bron van wederzijds wantrouwen vormen. Blijft dus over wenselijk maar ook duidelijk de andere weg, welke uit gaat van de vreze Gods, welke met Zijn hulp tot de ware vrede leidt en welke oprechtheid, warmte en leven geeft, Hem waardig, Die ons gegeven is „opdat de mensen in Hem het leven en overvloed zotjden hebben" (Jo 10, 10). Een wereld in vrees kan niet tot vrede komen alle dagen in een atmosfeer van zenuw slopende vrees door te brengen. Daardoor zijn zij ertoe gekomen het vraagstuk van oorlog en vrede te be schouwen als een feit van hogere en christelijke verantwoordelijkheid voor God en de zedenwet. In deze verandering van opvatting omtrent dit vraagstuk treedt het element vrees stellig ook op als een rem op de oorlog en een prikkel tot de vrede. Maar hier gaat het dan om de heil zame vreze voor God, Die de zedelijke orde verzekert en haar overtreding wreekt en die, zoals de Psalmist zegt, het begin van de wijsheid is. Door het vraag stuk naar dit hogere en de redelijlke schepselen alleen waardige plan te bren gen, komt duidelijk naar voren de onrede lijkheid ran de leer, welke in de laat ste tientallen jaren in de politieke scho len onderwezen is, n.l. dat de oorlog één van de vele geoorloofde vormen van politiek beleid is, het noodzakelijke en bijna natuurlijke uitvloeisel van onop losbare meningsverschillen tussen twee landen, dat derhalve de oorlog een ge geven is, hetwelk onttrokken is aan iedere morele verantwoordelijkheid. Onredelijk en onaanvaardbaar is tevens het beginsel, dat ook sedert geruime tijd algemeen wordt aangenomen, volgens hetwelk een regerend persoon, die de oorlog verklaart, zich slechts aan een politieke vergissing schuldig gemaakt heeft, voor het geval, dat hij de oor log verliest, en dat hij, ook al had het in zijn macht gelegen de vrede te bewaren, in elk geval niet aan een morele schuld of een misdaad schuldig is. Het was juist deze onredelijke en immo rele opvatting over de oorlog, die In de rampzalige weken van 1939 Onze poging deed mislukken, welke ten doe] had bij beide partijen de wil in stand te houden om de onderhandelingen voort te zetten. De oorlog wordt derhalve gezien als een spel, dat min of meer met beleid of han digheid wordt gespeeld, maar niet als een zedelijk feit, dat het geweten binnen de hogere verantwoordelijkheden bindt. De onmetelijke en uitgestrekte kerkhoven en verwoestingen waren nodig om het ware gelaat van de oorlog te tonen n.l., dat deze geen kansspel is, dat met min of meer succes tussen belangen gespeeld wordt, maar een meer geestelijk dan stof felijk drama, waarbij millioenen mensen betrokken zijn. Geen risico voor het een of ander goed, maar het verlies van alles, een feit van ontzaglijk grote ernst. Ve len vroegen zich toen in eenvoud en met echte goede gezindheid at, hoe het moge lijk was, dat, terwijl ieder in zich de zedelijke verantwoordelijkheid voor zelfs zijn gewoonste daden voelt, het afschuwe lijke feit van de oorlog, dat toch ook het resultaat van de vrije beslissing van iemand is, aan de competentie van het geweten onttrokken kan worden, en dat er geen rechter is, op wie de onschuldige slachtoffers zich beroepen kunnen. In dit groeiend besef, waarin het volk tot beter inzicht kwam, klonk Onze oproep Op 29 December werd in Paramaribo het Statuut voor het Koninkrijk der Ne derlanden plechtig afgekondigd voor wat betreft Suriname. Een beeld uit het Sta- tengebouw te Paramaribo. De gouver neur van Surinamemr J. Klaasesz, heeft juist het Statuut afgekondigd en luistert hoe de aanwezigen een driewerf hoera op HM. Koningin Juliana uitbren gen. tot pptimisme aanleiding geven. Even wel, er mag toch zeker ook nog eens op gewezen worden, dat onze industrie, zich bewust zijnde van de uiterst belangrijke positie welke zij in de Nederlandse eco nomische samenleving inneemt, er mijns inziens in zal slagen, de moeilijkheden die zich in komende jaren zeker in stijgende mate zullen voordoen, met dezelfde ener gie het hoofd te bieden als dit tot nog toe steeds het geval is geweest. Ware de Europese integratie, doch dan werkelijk en volledig, thans een feit, dan zou onze industrie niet bevreesd zijn om zich op de dan gelijke voorwaarden met haar Europese zusterindvstrieën te meten. Van gewoonlijk welingelichte zijde is gisteren te Parys vernomen, dat langs di plomatieke weg voorbereidingen worden getroffen voor in de naaste toekomst te houden officiële besprekingen tussen premier Mpndès-France en bondskanse lier Adenauer. Het voornaamste onderwerp van be spreking zal worden gevormd door de uitlegging van sommige gedeelten van de op 23 October gesloten overeenkomst over het Saargebied. Voorts zullen de Frans-Westduitse be trekkingen in het algemeen ter sprake komen, waarbij aandacht zal worden ge schonken aan handelsaangelegenheden en eventuele deelneming van Duits kapi taal aan projecten voor de ontwikkeling der Franse gebieden in Afrika. Het ligt in de bedoeling de samenkomst op 15 of 16 dezer te houden, zodra Men- dès-France terug is van een bezoek aan Italië. Het zou de bedoeling zijn hetzij te^ Bonn, hetzij ergens in Zwitserland bijeen te komen. l>c Nederlands-Indische guerilla-organi- salie, welker leider, Jungschlager, op 13 Januari a.s. voor het landgerecht te Dja karta zal terechtstaan, heeft volgens ge tuigenverklaringen in deze zaak, finan ciële hulp van Wcstelykc mogendheden ontvangen. Vliegtuigen van de Britse en Amerikaanse ambassades in Djakarta zouden in West-Java voor benden wapens en munitie hebben afgeworpen. Enige ma len ontvingen leden der organisatie grote bedragen geld ten kantore van de Ameri kaanse voorlichtingsdienst in Djakarta cn op de Britse ambassade, aldus wordt ge zegd in de officiële stukken, die betrek king hebben op deze zaak. Jungschldger wordt er van beschuldigd de leiding te hebben gehad van een ille gale beweg.ng, gewapende acties te heb ben gevoerd om de regering omver te werpen, staatsvijanden steun te hebben verleend en de hand te hebben gehad m het afwerpen van wapens en uitrustings stukken in 1951 en 1952 ten behoeve van benden in West-Java. De heer Jung schlager werd elf maanden geleden ge arresteerd. Blijkens de stukken, die betrekking heb ben op deze zaak geschiedde het afwer pen, behalve met vliegtuigen van de Brit se en Amerikaanse ambassades ook met vliegtuigen van de B.P.M en de Stan dard Vacuum Oil Company en met een vliegtuig van de Indonesische luchtmacht, dat aan de voormalige Nederlandse mih- In zijn Lichtbaken van Zaterdag j.l. heeft pater W. Loop van de Bond zonder Naam medegedeeld, dat hij zich op dok tersadvies aan een rustkuur zal onder werpen. Reeds enige maanden voeJde pater Loop zich niet geheel in orde en een onderzoek heeft uitgewezen, dat hij aan een hartafwijking lijdt. Tijdens de afwezigheid van pater Loop, vermoedelijk tot half Maart, zal het Lichtbaken wor den uitgesproken door zijn confrater pater F. Tesser, moraalprofessor aan het Scholastikaat der paters Montfortanen ie Oirschot. Pater A. van Heusden O.F.M. heeft de redactie van „Lichtflitsen" op zich genomen. Het werk van de Bond zonder Naam zal dus normaal doorgang vinden. (Van onze correspondent) Twee bestuursleden van het Economisch Technologisch Instituut voor Gelderland hebben hun functies neergelegd in ver band met de vreemde 'gang van zaken bij de benoeming van een nieuwe directeur van het Gelderse ETT. Zoals bekend stond op de voordracht voor de nieuwe direc teursplaats als no 1 een katholiek welke echter bij stemming gepasseerd werd In verband met dit felt nebben nu zo- we) dr 3. Ph M. van Campen uit Nij megen als ir H. J M. Verhev ui' Didam beiden het lidmaatschap van het dagelijks bestuur van het ET1 opgezegd Het derde katholieke bestuurslid, mr P Gerardt uit Beuninsen. heeft zijn ontslagaanvrage nog in beraad. Volle aandacht hebben de Staatsmijnen voor de mechanisatie der ondergrondse bedrijven. De volledige mechanisatie op de steenposten heeft haar beslag gekre gen. De ontwikkeling van de mechani sche koolwinning vindt geleidelijk voort gang. Van groot belang is ook voor de efficiency in de ondergrondse ontginning dat grote aandacht wordt besteed aan de verhoging van de productie per pijler Ook bovengronds werken de Staatsmij nen hard aan noodzakelijke uitbreiding en Verbetering van belangrijke onder delen. Dit geldt onder meer voor wat be treft de wasserijen. Op dit gebied van de kolenveredeling was de inbedrijfstelling van de nieuwe cokesfabriek Emma der

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 3