GEZELLIGER KEUKENS
Meer en meer practische combinaties
coors
Vrouwelijke
variaties
op de
Hdijn,
maar ook
een
mannelijke
inslag
Politiek en economie in taille en coiffure
Ook Amerika hangt H-lijn aan de kapstok
Huislioudtentoonstelling in Parijs
„HET LEVEN HEEFT
KLEUR GENOEG"
SATERDAG 5 MAART 1955
PAGINA 8
Mode-ontwerpers zijn als economen. Zij hebben een rotsvast geloof in ||r^rh"tThaarS'kort snijden en deden
de theorie van een cyclus die bij de een de conjunctuur, bij de ander vervolgens afstand van het meeste van
het modebeeld bepaalt. In de mode geloven de ontwerpers aan het
mysterieuze getal «6. irn^die h« teXïr/ïï uft SXX* jïïTÏÏÏT&J!-'
New Look ZOU er dus weerDe eerste d e t h g zijden benen. Zij deden afstand van
bracht was de jeugdige Michael Sherard, die wijde rokken leverde ,t corset En> om my nu eens te beroe-
en tegen alle Intenties van Dior in de taille wat vaster snoerde Maar p,».p
er zijn ook andere ontwerpers, de grote Christian aan het hoofd, die schappij
wegingsvrijheid geven. Over het geheel genomen echter bevat de mode van
voor het komende seizoen meer vrouwelijke elementen dan m de
z j- vnnraf cinf De vaSe aanduiding van een terugkeer „Deze volle neef van de verwaaide
winter die er aan voorat ging. ue vage aa u g jaren twintig levert het
naar de modestijl van de na-oorlogse jaren heeft in eik g bew..s dat de vrouwen overai ter wereld
priori v-an bestaan dan de door sommigen vermeende terugkeer naar schaamteiozer worden", besluit Lo>s
reden van bestaan aan ue yi inn^ensachtiger ook Long naar aanleiding van het streven
de modestijl van de jaren twintig, die behalve jongensacntiger ulterUjk dat van de ouderio-
fantasielozer was Met een slank silhouet en een door de laag geplaa ze zwervei-tjes in het na-oorlogse itahe
fantasieiozer v i,m,onK„v,aam is de dreiging van het door de iS afgekeken. Dat kon gezegd worden
taille lang schijnend bovenlichaam is ae areigu g in een ]and, dat zich het langst tegen
- -1-- weer afgeslagen. taüle van de H.lijn heeft
Modehel
Kapsels
Verstoring van gevestigde
orde
DOOR WEER EN WIND...
Walther Benser:
t
1
Vloed van attracties
Onder rokkencultuur
mindert
VOORJAARSMODE IS WEINIG EXPERIMENTEEL
De mantels vallen over het
algemeen rechter dan de
japonnen, zoals ook tot uit
drukking komt in dit 7/8
ensemble van een soepele
lichtblauwe wollen stof. De
voorliefde van V eneziani
(Milaan) voor strik garne
ringen demonstreert hij ook
door het zwart fluwelen lint
rond de opstaande kraag. De
lage taillelijn van deze man
tel ivordt aangegeven door
doorgestikte naden die op
de manchetten en aan de
voorkant worden herhaald.
monstreerden het luchtige van haar de-
waar zulke dingen gebeuren,
„„v,op1 verwaarlozen ofwel daaraan een ruime mate van be- ontmoeten we altijd de verschijnselen
de taille geheel verwaaiiuz,eu Uiwu uc mnfip van sociale verwarring en ontwaarding
verzet. Amerika is tenslotte het land
van Marilyn, nietwaar.. Maar inplaats
dat wij ons spijtig voelen over het feit
dat ook de tot een A getransformeerde
van de Franse revolutie. Toen die voor- - - nn»
bij was brak er een modehei los op
een manier die sterke herinneringen
wekt aan de Vlammende Jeugd uit on-
Komt dat zien. burgers,
boeren en buitenlui!
Komt de nieuwste koffie
molens, de allerlaatste
Ijskasten en de modernste
meubelen zien! En de
boeren, burgers en bui
tenlui die thuis de koffie
molen nog tussen de
knieën nemen, hun
etensrestjes in het kastje
zetten dat hier aan de
buitenkant van het keu
kenraam is aangebouwd
en zielstevreden zijn met
hun antieke meubeltjes,
komen aangesneld.
Al voor de Huishoud-
tentoonstelling opent,
staan ze al in dichte rijen
te wachten om uren later
moegebeend het Grand
Palais te verlaten.
Het publiek is wat men
hier noemt „un public en
or", het interesseert zich
voor alles en staat met
evenveel belangstelling te
kjjken naar het demon
streren van een molentje
om peper te malen als
naar de opsomming van
alle mogelijke voordelen,
die een bakbeest van een
ijskast kan bieden.
Geen enkele stand, on
verschillig van welk ar
tikel, of er zijn vier of
vijf mensen die tegelij
kertijd alle mogelijke uit
leg geven. Al is de im
mense hall ook alles be
halve goed verwarmd,
die demonstrateurs gutst
het zweet langs het ge
zicht, want geen ogenblik
worden ze met rust gela
ten. Het publiek wil van
elk artikel het naadje
van de kous weten. On
der de leus: „men moet
toch op de hoogte blij
ven!" laat het zich alles
uitleggen. Het bevoelt de
bekleding van moderne
stoelen, die wel van een
soort wit en zwart tweed
lijkt te zijn, dat lang niet
lelijk is en het bekijkt
met afgrijzen de moder
ne verlichting, die stellig
meer practisch dan mooi
is.
De allernieuwste keu
kens zijn haast even ge
zellig als die van honderd
jaar geleden, ook al
hangt er geen prachtig
gepoetst koper aan de
muren. Maar de kille la
boratoriumatmosfeer, die
de recht-toe-recht-aan-
wit-gelakte kasten en ap
paraten de laatste jaren
aan de keukens gaven, is
verdwenen. Nu is alles in
pasteltinten met hier en
daar een donkere noot.
Ook de schikking der
kasten heeft enige veran
dering ondergaan. Kort
om men heeft met succes
getracht de keukens ge
zellig te maken. In som
mige is een alleraardig
ste hoek geïnstalleerd
waar de familie kan eten.
Van de hele Huishoud-
tentoonstelling dringen
alleen de antiquairs zich
niet aan de bezoekers op,
ze vallen in een ander
uiterste en gaan met hun
rug naar het publiek zit
ten! Wat niet verhindert
dat de mensen met be
langstelling voor de door
hen ingerichte kamers
blijven staan.
Het electrische huis
trekt enorm veel bezoe
kers aan. Je hebt maar
op een knopje te drukken
en de deuren van fngi-
dair of kasten springen
open, de oven gaat aan
maar men is toch ge
dwongen op te staan om
het vlees in de oven te
schuiven of uit de kasten
te halen wat men nodig
heeft. Het electrische
huis is dan ook meer be
doeld als een merkwaar
digheid en als reclame
voor een tijdschrift.
Zijn in alle afdelingen
haast nog meer mannen
dan vrouwen te vinden,
bij de breitoestellen klus
sen de dames op elkaar.
Nog nooit hebben deze
practische dingen, die he
laas evenveel leven ma
ken als een schrijfmachi
ne, zoveel succes gehad.
Tot nog toe waren het
haast uitsluitend beroeps
breisters. die er zich voor
interesseerden. Nu zijn
het moeders van grote
gezinnen maar vooral
veel grootmoeders, die
met aandacht staan toe
te kijken, hoe het brei
werk vliegensvlug vor
dert. Deze afdeling heeft
haast evenveel succes als
die van de ijskasten. Al
leen de prijs houdt de
meeste vrouwen van de
aankoop terug.
Veel bezoekers slaken
trouwens de verzuchting
als ze moe en voldaan
huiswaarts keren: „er
moest iets op gevonden
worden dat al deze ver
nuftige dingen, die geen
luxe zijn maar alleen het
leven van de huisvrouw
vergemakkelijken binnen
haar bereik konden val
len.
Maar dat zal voorlopig
nog wel een vrome wens
blyven! DINY K-W
taille lang schijnend Dovermunacuii 0—
korte rok vierkant geworden figuur voorlopig weer afgeslagen.
Want nemen we nu eens de terreur
Toch heeft ook deze mode enkele
mannelijke elementen slagersvoor-
sch&ten, blazers, hacking 3ac£ets> he
renstofmantels met een overhemd-cou
pe maar dat alles is toch wel zo ty
pisch vrouwelijk verwerkt dat het
eigenlijk alleen maar charmant en grap
pig is Al met al is daardoor deze mo
de weinig experimenteel. Er
ternationaal wat variaties los op t door
Dior ingeluide thema en terwijl de En
g^lsen vooral op draagbaarheid aanstu
ren zijn het daarbij de Italianen die
zich uitputten in het bedenken van nieu
we mogelijkheden, maar het is toch
vooral in de avondkleding dat de vrouw
het meeste vrouw is.
Datzelfde valt ons ook op in de kap
sels waarvoor een Italiaanse juwelier
dezer dagen een kleine goudvergulde
avondchignon-hoes toonde met een ver
kering van afhangende parels die met
kleine kammen aan het kapsel was be
vestigd. Zoais madame Samt-Cyr voor
haar avondhoeden bloemen te voorschijn
haalde, vervaardigd van een als paarl-
moer aandoend stro, veren „mannen" ge
borduurde organdi en ragfijne picots die
gbijChefkeen nieuw lan
ceerde zij daarbij de ruimte-coiffure -
een opterende spiraal waaruit aan alle
kanten veren en bloemen si<*en-
Zo typisch vrouwelijk als dat allemaal
ls, zo jongensachtig leken mij e ïan
se mannequins die juist voor e zo
mercollecties weer eens de schaar had
den laten zetten 'n haar juist iets aan
gegroeide haar. En daarmee zitten we
dan alweer midden in de be
sluiteloosheid. Want welke kant slaan
we in op de grens van weer zeven
nieuwe mode-jaren?
Toen het trio „glamorous gamins"
die als Audrey Hepburn, Jeanmaire en
Leslie Caron bekend zijn, furore maak
te met zijn korte pruiken, noemde Lois
Long dat in The New York Times^Ma
gazine kenmerkend voor de terugkeer
van een bekend modeverschijnsel ae
kennelijk in de natuur van de vrouw
aanwezige drang om zich te laten kort
wieken zodra zich de sociale chaos mani
festeert die het gevolg is van een oor
log of van een andere verstoring van
de gevestigde orde.
„Met de dag valt het haar sluiker
over de schedel", zo heet het in dat
artikel, „en wordt het nafeliger aan de
uiteinden. Net zo lang tot het alles weg
heeft van een apenpels. De vrouwen
proberen dat te verdedigen met te zeg
gen dat kort haar behalve makkelijk
ook economisch is. Maar niemand die
de foto's van de haute coiffure bekijkt
zal in ernst kunnen volhouden dat de
vrouw zich daarmee tijd en geld be
spaart.. Ook om het effect te ver
krijgen dat Madame er zo heerlijk ver
fomfaaid uitziet, alsof zij zojuist uit bed
is getuimeld is een mysterieus ritueel
noodzakelijk waarvoor de kostbare dien
sten nodig zijn van een groot, een heel
groot kunstenaar...."
Ik heb u dit cynische commentaar
met willen onthouden, omdat het een
tijdsverschijnsel belicht dat veel dieper
in de modegeschiedenis wortelt dan me
nigeen op grond van wat uiterlijkheden
zou veronderstellen. Want dat is een van
de eerste lessen die de historie van de
mode leert, dat telkens wanneer het geld
hard" is en de politieke hemel on
bewolkt, het gevoel van veilig gebor
gen zijn zich bij de vrouwen manifes
teert in wat ik een kunstmatig opge
blazen coiffure zou willen noemen. Maar
niet zodra dreigt er gevaar voor de ge
vestigde orde, of ook de mode kruipt
in zijn schulp en handhaaft daar de sta
tus quo totdat het gevaar voorbij schijnt
Pas in de daarop volgende chaos of met
het omverwerpen van gevestigde ra
ties ademen de vrouwen de mousse
rende lucht van emancipatie die
haar uiterlijk manifesteert.
Advertentie
aai UUA ue tut 0
H-lijn geen taille heeft, kunnen wij ons
in onze Jeugdgevoelens en ook in onze
zorg om de „harde" gulden toch wel
verheugd voelen om de vele vrouwelijke
elementen die deze mode omringen. In
de uitgaanskleding vooral, waarin wordt
vastgehouden aan de romantiek wan
neer het in geëmancipeerde vrijheid
verrichte werk van alledag is gedaan!
Else Danah
niet te gaan, als
nemenBlijf rustig
thuis en studeer met Besa-
Hilversum, de Bekende Schrif
telijke Cursus, op elk moment,
dat U schiktDe meest succes
rijke opleiding voor M.B.A.
Praktijkdipl. - Boekhouden M.O.
en S.P.D., Mulo A en andere
officiële examens.
hoeft U
les wilt
Dezelfde fondantkleuren die in
de collectie van Michael Sherard
(Londen) overheersen, zijn even
eens populair bij de Amerikaans
vrouw. Het recht van de schouder4
afhangende ziheline manteltje
wordt gedragen in combinatie
met een tailleur van wol en
konijnenhaar. (Model: Country
Club, Los Angeles).
EEN goed schilder is veelal een
genie, een kundig fotograaf
hoeft dat niet te zijn. Wanneer
hij zijn camera maar met liefde
hanteert, doet de natuur de rest
wel.
Walther Benser en het fototoestel
zijn als het ware met elkaar ver
groeid, ze trekken al jaren lang sa
men op. „Het is een soort liefde
op het eerste gezicht geweest." De
heer Benser, Duitser van geboorte
begon zijn „fiim''-loopbaan als ama
teur, werkte daarna enige jaren als
persfotograaf bij een groot Duits
kranten-concern en noemt zich thans
„beroeps-amateur." Hij legt zich nu
nog uitsluitend toe op de kleurenfo
tografie en vertoeft momenteel in
ons land om in de loop van Maart
in diverse steden lezingen te geven
over zijn hobby. „Je moet leren in
kleuren te denken, pas dan kun je
de sluiter met een gerust geweten
indrukken." Walther Benser heeft zo
wat de hele wereld rondgereisd en
overal legde hij de meest fraaie pa
norama's in kleuren op zijn filmrol
vast. Zjjn albums bevatten schitte
rende berggezichten uit Zwitserland
en Scandinavië, intieme stadsgezich
ten uit Oostenrijk en Duitsland, en
briljante close-ups van mysterieuze
straatjes en bonte markten in
Noord-Afrika. Bovendien bezit hij
een unieke collectie dia-positieven
uit deze landstreken.
Zijn causerieën nu zal hij toelich
ten met of liever gezegd opoouwen
aan de hand van deze plaatjes.
„Ik wil de amateurs bewijzen dat
zij zonder diepgaande theoretische
kennis de best mogelijke resultaten
kunnen boeken ook met, ja juist
met kleurenfilms. Een foto immers
leeft pas werkelijk, wanneer zij
het oog kan strelen met haar subf
tiel gedetailleerde kleurenpracht."
Hij illustreert deze uitspraak met
twee gelijke opnamen van een
grachtje in Venetië: een zwart-wit
foto en een „technicolor-product."
Het gekleurde „doorkijkje" ademt
werkelijk de sfeer van dit schone
beroemde oord, zij weerspiegelt het
charmante kinderlijk-levensblije ka
rakter der Italianen in tegenstelling
tot het „gewone" evenbeeld dat
slechts nuchter-objectief aandoet.
Walther Benser geeft zijn boeiende
instructie met behulp van dit soort
tegenstellingen. „Ieder „groentje"
kan zo fotograferen, mits hij maar
de moeite en de tijd neemt zijn ca
mera behoorlijk in te stellen. „Ook
bij nacht heeft de heer Benser frap-
pante kleurenfoto's gemaakt." Juist
bij zulke opnamen moet je je we
ten te beheersen. Je moet niet ai
het licht van de blitz-lamp met je
lensen willen opslorpen. Het is net
als bij een exquis diner; ook daar
behoort wat over te blijven.." De
lichtbeelden, die Walther Benser bij
zijn lezing projecteert, zijn van een
verbijsterende schoonheid; zelfs de
slechte, die ter lering ende vermaan
worden getoond, verraden de mees
terhand. De amateur-prof. zal zijn
verblijf in ons land uiteraard ook
benutten om plaatjes te schieten.
„Ik bof, dat het nu vriest," Ove
rigens heeft hij hier al meer gefoto
grafeerd. Beeds voor de oorlog trok
hij langs de steden als een „apostel
der fotografie." Toen hij twee jaar
geleden naar Nederland kwam voor
een reeks causerieën, sloeg hij zijn
slag in de bollenvelden. Zijn „visie"
op dit deel van Holland biedt ver
rassend nieuwe aspecten. Hij is er
in geslaagd levende bloemen op de
gevoelige plaats vast te leggen.
Deze globetrotter met de camera
is het trekken nog allerminst moe.
In het najaar hoopt hij naar de V.S.
te gaan. „Sight-seeing zizt de Ameri
kanen in het bloed en hun fototoe
stellen zijn over het algemeen wel
goed genoeg, maar ook zij verzui
men deze kwaliteiten uit te buiten."
Een uitgestrekt arbeidsterrein wacht
Wanner6 ë?ns??. ontSinni«g door
neem
betimmeringen
verbouwingen
moderne stands
voor n modern
winkelinterieur
VOORHAVEN 101 T.EL 34971 ROTTERDAM
V
t
Een hard-grocne velvet-jas met gouden knopen uit Claire.
McCardelFs lentecollectie. Opvallend is de eenvoud en de
hoog gesloten hals van dit sportieve model.
(Van onze correspondent)
NEW YORK-, 19 Februari.
O, wat een lentemodc! Niet om
van af te blijven zijn de weelde
van bebloemde zijdjes, de geestig
bedrukte katoenen stoffen, de
tweeds in pasteltinten. De officiële
mode-kleur van bet seizoen is
bleek geel; maar mosgroen, zacbt
lila, zacbt rose en pauwblauw
voeren daarnaast de boventoon
Men weet, wandelend langs New
York's fraaiste modezaken op Fifth
Avenue niet waar het eerst te
kijken. Alles is even attractief: d?
mantels en mantelcostumes, dir
vaak met hetzelfde materiaal ge
voerd zijn als de blouses en japon
nen die er bij worden gedragen
de japonnen van katoen tot fijnsti
natuurzijde, die met zacht ver
vloeiende bloempatronen, impres
sionistisclie stippenregens of me
figuren uit kindertekeningen lie
dekt zijn. Alles even adorabel. Da
is lang niet altijd zo. Maar di'
seizoen hebben de Amerikaansi
mode-ontwerpers saamgespannei
om het allervrouwelijkste in d
mode te accentueren en te voor
'chijn te brengen.
Van de veel gevreesde H-lijn ziet me
lier niet veel. Bij de meeste japonne:
lis in andere drachten, is de midde:
lijn een stuk omhoog geschoven, hetgee
?en idee van een langgerekt bovenlij
geeft. Deze japonnen zijn veelal getail
leerd maar dan zo, dat er een goed
ruimte in het middel blijft, zodat d
ijn zacht glooiend verder over de heu
pen en dan loodrecht naar benede
oopt. Deze langgerekte lijn geeft ie'
telicaats aan het figuur, waarvan mi
ie eigenlijke taille- en bustelijn mot
raden. Zij suggereert een frêle slank
heid. De hele mode concentreert ziel
op deze lange soepele lijn en daarme
op de eenvoud. Ceintuurs zijn vrijwe
nergens meer te bekennen. Tenzij mei
de lange lijn ermee moet accenturen
zijn ook knopen verdwenen. Men ge
bruikt ze alleen in manteljaponnen, die
van voren sluiten en waar ze van de hals
tot aan de zoom doorlopen. Met de zak
ken haalt men rare kunsten uit, maakt
reuze zakken op heupen of rijen klepjes
enfin, men amuseert zich ermee zonder
serieuze bedoelingen.
Mantels en costumes zijn eenvoudiger
rechtlijniger geworden, de mouwen zijn
smaller, slank en recht gevormd, meest
al driekwart de raglan raakt eruit, de
armsgaten zitten hoog. De mantels slui
ten nauwer aan het lichaam, ook als
se nog ruim vallen, de revers zijn
maller, alles werkt mee aan de sugges
tie van een lange figuur. De jasjes van
nantelpakken zijn langer geworden, ook
ie box-jasjes en de getailleerde. De
nodernste dragen aan de achterkant
oms een afhangend ceintuurtje. De box
asjes hangen dichter om de heupen. Het
nateriaal van mantel en costume-dracht
s voor tweed flanel, serge en gabar-
line.
De grote kragen zijn aan het ver-
ninderen maar er nog lang niet uit.
Wollen japon van Oleg
Cassini met halslijn in
sleutelgat-vorm. Dit merk
waardige effect ivordt te
weeggebracht door een op
de japon geknoopt front.
Vooral in kant liggen die kragen in ja
ponnen soms breeduit tot op de schou
ders. De halzen zijn nog wijd, maar ln
japonnen ziet men deze wijdte nu meer
in de breedte dan In de diepte en noemt
dit: de boot-hals lijn. Een japon ligt
vaak hoog tegen de hals aan van voren
maar Iaat aan weerskanten opzij 'n stuk
van de schouder zien. Er is een vloed
-n hoogst vrouwelijke attracties
uit de lentekoffers gekomen: linten en
santjes, vestjes, jabots en hals-tierlan-
ijnen. Daar varieert men de strenge
Kale halslijn mee. De ene keer wordt
uPu-+n 70 sober als een nonnen-
habijt een jabot gedragen, even streng
en sober de andere keer, in vrolijker
stemming, kiest men er een met
krullend en fruliend nylon. Shawls
en dan liefst met noppen, worden in los
se strikken boven de boezem gedragen
en vallen los over de halslijn als ze aan-
onderblouses vastzitten.
Meer en meer werkt men hier met
practische combinaties. Dus men ziet
dit jaar losse rokken met bijbehoren
de blouses; deze combinatie op zich
zelf ai is een grote winst, want veel
vrouwen plegen niet te letten op wat zij
bij rokken soms voor blouses dragen.
De nieuwe rok-blouse combinatie helpt
een beetje opvoeden, wat dat betreft.
Dan heeft men eveneens de mantel
pakken met bijbehorende onder-of over-
biouscs. Menig mantelcostume blijkt ook
uit een jasje en een japon te bestaan,
zodat men dus sportief of gekleed voor
de dag kan komen, ai naar wens. Ver
volgens heeft men dit voorjaar de com
binatie van de lange mantel, rok en
blouse, wat voor Amerika ook iets
nieuws is. Bij de blouse of de onder
de mantel gedragen japon, die weer in
combinatie zijn gemaakt, hoort ook een
hoedje in hetzelfde materiaal ais de ja
pon. Men gaat zover om zelfs tassen
en schoenen met iets van de kleuren
>f materialen der japonnen te combine
ren, dat moet de verkoop van een en
ïnder wat vergemakkelijken natuurlijk.
De onderrokkencultuur begint wat te
ninderen en hoe alleraardigst die uit-
pringende en uitstaande met randjes en
cantjes opgeblazen rokken ook waren op
ichzelf, ze bleken een onpractische
iracht; en maar weinig vrouwen wis-
ten, wanneer ze ze konden dragen. Voor
korte figuren waren ze totaal ongeschikt
naar niettemin liepen vooral kleine
vrouwen er steevast in rond. Dan de
len ze dat ook nog op kantoor of in
bus of trein, waar een japon met wijd
litstaande rok nu eenmaal misplaatst
s en tot slot van het onfraaie geheel
lroeg men er dan ook nog lange man-
.els over. Nog steeds heeft men ook in
lit seizoen de getailleerde japon met
.vijduitstaande rok, maar de goedgekle-
le vrouw maakt er hoogstzelden ge
bruik van, misschien eens op een feest
if elegante namiddag.
Voor deze hoeden-lentemode kan men
pij wijze van spreken elke vorm van
ïoofd hebben en elk goed of slechl-
'.ittend kapsel. De meeste dopjes, mut-
:en baretten, pillendoosjes en kostschool-
loedjes hebben een air van nonchalan
ce over zich en men doet er mee
vat men wil. Voor de New Yorkse
•rouwen dat is een bepaald slag. die
:ich onderscheiden van het gros van
1e Amerikaanse is dat nodig, want
ie New Yorkse heeft een hekel aan
'ïoeden. Het hoofddeksel moet daarom
bij voorkeur klein en opvouwbaar kun
nen zijn. Toch probeert men wijdgeran*
ie brecdvleugelige hoeden erin te kri.1"
gen, dat is iets voor de rest van Amerika
naar niet voor New York, waar be1
iltijd waait en tocht.
Hef totaalbeeld van de lentemode
>r een van coquette onverschilligheid-
/rijwei alles is mogelijk en alles magj
nits., men over smaak beschikt. Fanta'
;ie is niet eens nodig, die biedt del9
heerlijke mode overvloedig.