Onafhankelijkheid door geweldloos verzet betekenis Klemtoon op materiële zijden van 'I bestaan zj::s:rwa™ Indië" -*«, - UITSLAG VAN NATIONALE India tussen verleden en toekomst (I) grootste niet-communistische land ter wereld Geen werkelijke saamhorigheid van het gezin ■SBgraraw» Aspecten van het Amerikaanse famitieleven PAGINA 7 ZATERDAG 4 JUNI 1955 Vreemde situatie De beginperiode der Indische cultuur Europa dringt binnen H uicelijksbonnen Aanpassing aan de gemeen schap I oor zichzelf opkomen In de wereld van zijn zakelijk of andersgeaard succes vindt de Ame rikaanse man een tegenwicht voor de sterke positie van de vrouw. Want alle officiële beweringen van de man nen en hun kameraadschap met de vrouw en .loyaal' gedeelde arbeid ten spijt, is de man juist dat deel van zijn autoriteit ontnomen, waar voor hij compensatie behoeft. In de slechtste zin van de tot dusver uiteen gezette verhouding tussen man en vrouw ziet men sterke rivaliteit, waaronder het kind zal te lijden heb ben. In de gunstigste zin streven man en vrouw zo niet met anders gerich te interessen uit elkander, dan toch buiten het gezin om hun doeleinden na. 4 t Köl nw rf Av* V_1 1 B ijzondere correspond ent ie) Groot Brittannië, dat de wereld reed* vaker voor de verbazingwekkendste verrassingen bad geplaatst, kwam op de 20ste Februari 1947 met wellicht zijn grootste naoorlogse surprise voor de dag, toen de toenmalige Labour- prime minister Clement Attire in bet Lagerhuis mededeelde, dat Engeland zich uiterlijk Juni 1948 uit Brits-lndië zou terugtrekken en alle macht op flat ogenblik in Indische banden zou stellen, onverschillig of de elkaar bestrijdende groepen dan tot overeenstemming over een grondwet waren gekomen of niet. De enige belangrijke taak in de tussenliggende periode v°or Engeland zou zijn, dat de onderkoning, Viscount Mountbatten, ziju goede diensten zou aanbieden om de drie grote groepen: de Hindoes de Mohammedanen en de „groep van 652 vorsten nader tot elkaar te brengen. Dit. Britse besluit verwekte alom de grootste verwondering, maar iri Iodic zelf een overigens begrijpelijke ontsteltenis. Een halve eeuw lamr maar vooral in de laatste kwarteeuw, sinds bet einde, van de eerste wereld' oorlog, bad men in bet uitgestrekte Indië niets anders geboord dan d kreet om volkomen en volledige OnafbanketiiH,»;j i t belangen in India te „behartiger»''. We ontmoeten er sinds de zestiende eeuw Portugezen, Fransen. Hollanders en En gelsen, die de inlandse bevolking en el kaar bestreden. Een ogenblik scheen het, dat de Fransen, met de hulp van de nizam van Haiderabad en de vorst van Maisoer, de overhand zouden kri.igen en zo een groot koloniaal rijk zouden kunnen stichten; maar de Fransman Dupleix kreeg geen steun van de Parijse regering. Toen greêp de Engelsman Robert Clive. de vertegenwoordiger van de Engelse Oost-Indische Compagnie, zijn kans; in 1757 viel de beslissende Slag: het land kwam onder de heerschappij van En gelsen, de Engelse O.I.C., maar nog niet onder die van Engeland. Eerst in 1858 werd de O.I.C. opgeheven, waarbij alle bezittingen aan de Engelse staat over gingen; in 1876 werd koningin Victoria keizerin van Brits-lndië. Het eigenlijke verzet tegen deze Britse heerschappij 'begon pas na de eerste we reldoorlog, wijl men ginds meende, aat Engeland zijn tijdens de oorlog gedane beloften niet nakwam. In de tussenoor- logse periode nam deze merkwaardige, veelal geweldloze strijd voor de onafhan kelijkheid steeds scherper vormen a:ri Engeland was bereid heel ver aan de Indische wensen en eisen tegemoet te komen maar botste telkens op de reli gieuze'conflicten tussen de twee belang rijkste geloofsgroepen: de Hindoes en de Mohammedanen, die niet tot overeen stemming over een vredelievende vorm van samenleving en samenwerking kon den komen. Spottend zei men toen: Enge land wil Brits-lndië kwijt, maar kan het niet kwijt. Dat gaf wel niet de werkelijk heid, maar toch de schijn goed weer. Tenslotte heeft de Britse regering door het boven reeds vermelde besluit de zaak geforceerd. Men heeft nu een India, dat krachtens zijn grondwet een republiek is, welke echter het dominion-statuut heeft behouden; en een Pakistan, dat nog geen definitieve grondwet heelt, maar zeer nauwe betrekkingen met Engeland onderhoudt; ook Pakistan zal wel een re publiek met dominion-statuut worden. ge staten genie ten de grootste belangstelling van de ge hele politieke wereld, India met zijn rond 360 millioen, Pakistan met zijn ongeveer 80 millioen inwoners; het eerste het groot ste niet communistische en bovendien Aziatische land van de wereld, het twee de het sterkste Mohammedaanse ook Aziatische, maar dan Westers georiënteer de bolwerk. Twee staten, die in hun reli gieuze levensbeschouwing naast hun be staansrecht ook hun kracht grondvesten. Het stuwmeer van Ancipa (Ennei) met een inhoud van 28 millioen m-l en een gigantische stuwdam, vormt een der sprekendste resultaten van het streven om de agrarische en waterstaatkun dige toestanden op Sicilië te ver beteren. (Van onze Romeinse correspondent) ROME, 4 Juni 1955. Morgen is het dan eindelijk de langverbeide dag van de verkie zingen op Sicilië - met spanning legcmoet gezien en met alle mid delen, waarover de moderne propa ganda beschikt, voorbereid. Sicilië vormt binnen *e staatsverband een „regioon" bet bezit president, een eigen (nogal vage) regering en een eigen parlement. En bet ig r]c vernieuwing van dit parlement, die morgen door middel van de stembus zal plaats hebben. Het nieuwe, democratische Ita- lië is bet Jand bij uitstek van de verkiezingen er is minstens elk t Italiaan- autonome een eigen Links: De heilige tempel van net Boeddhisme. Op de voor grond de boom, waaronder de vorstenzoon Gauhama medi teerde en zjjn verlichting kreeg». Koning Asoka richtte O'J deze boom een tempel op, meike het centrum van boed- anistische pelgrimstochten werd. £)e oorspronkelijke tempel werd in de elfde eeuw vergroot en bereikt nu een ™°9te van zestig meter, aer: Tempeldanseres, die es van de gewijde dansen uitvoert. laar ergens iets te stemmen ja, bet lijkt wel, alsof bet land sedert de val van bet faseisme de scl/ade van twintig lange jaren heeft wil len inhalen. Intussen mogen dan de verkiezingen van morgen regionaal zijn en in diepste wezen dus een zuiver „plaatselijke" aan gelegenheid, er beslaat geen twijfel aan het feit, dat de uitslagen ervan voor het gehele nationale politieke leven van zeer groot belang zullen zijn. Dit hebben de verschillende partijen dan ook kennelijk ingezien: het parlement in Rome sloot twee weken geleden opnieuw zijn poor ten en alle ministers, senatoren en kamerleden haastten zich n3ar het Zui den om hun steentje bij te dragen aan de duizenden en duizenden redevoerin gen en manifestaties. En juist omdat de politieke situatie in Gaten we zeggen) Ron^e zo kritiek is met een regering, die nu al sedert een Zij hebben het tenslotte klaar gespeeld en veel sneller dan iemand had durven verwachten. De allesbehalve ongegron de vrees dat het land door een bloedige burgeroorlog met grenzenloze vernieti ging van mensenlevens en materiële goe- niert voo°rUhTrdeiï geleisterd» als men met vooi het vertrek der Engelsen tot deed aUe kractrtn °f lossine inspannen om e,en op- Op 15 Am/ ?e moeHÜkheden te vinden, kracht Augustu? 1947 werd een wet van 7 edelste wet, welke het Brit se parlement ooit aannam" verklaarde Vote t06 -T waarbij Brits-lndië volkomen zelfstandig en onafhankelijk werd. Dit Brits-lndië was echter niet meer zoals de Engelsen graag hadden gezien, maar„was gesplitst in twee geheel los van elkaar staande staten' het overwegend Hindoese India en he Mohammedaanse Pakistan tw enig mogelijke oplossing «hut1 W3S 2" gevreesde burgeroorlog tf vermiide? in zoverre was zij toe te juichen m0eh zi.in er nog altijd velen die deze ver scheuring van een eeuwenoude economi sche eenheid betreuren; sommigen be schouwen haar zelfs als voorlopig en ho pen in elk geval, dat ten minste spoedig een economische unie tussen deze twee stat.cn tot stand zal komen. Maar, het Hindoese India was. al had het een nieuwe staat naast zich gekregen eindelijk zelfstandig geworden; het doel van vele jaren geweldloze strijd, van een voor het Westen nauwelijks begrijpelijk lijdelijk verzet was bereikt; voor het eerst in zijn geschiedenis van vele dui zenden jaren was dit India een vrije, zelf standige eenheid, welke haar staatkundi ge leven in volle vrijheid en naar eigen inzicht zou kunnen ontplooien. Inderdaad; een geschiedenis van dui zenden, van minstens vijfduizend jaren. Dat begin van zovele eeuwen her ligt nog in een betrekkelijk duister. Lange tijd heeft men gemeend, dat de Drawidas, de belangrijkste van de oerstammmen, welke nog steeds een deel van India bewonen, een echt primitief volk zonder veel be schaving waren en dat de eeuwenoude cultuur van India pas kwam met de invasie van de blanke Arische stammen, zo tussen 2000 en 1500 voor Christus. De laatste jaren heeft men echter onmisken bare sporen gevonden van een zeer hoge Drawidase cultuur uit de periode tus sen 2500 en 2000 v. Christus. Toen de Ariërs dus door de Poort van India het land binnenvielen, vonden zij daar reeds een hoog ontwikkeld volk, dat in bescha- ving waarschijnlijk hoger stond dan zij zelf. Er waren zorgvuldig ontworpen ste den met brede wegen, riolering, badhui zen en graanschuren, terwijl de huizen uit bakstenen waren opgetrokken. Men heeft fijnbewerkte metalen voorwerpen gevonden, zodat een vergelijking met de Griekse en Romeinse cultuur uit het be gin van onze jaartelling vele archeologen niet ongerechtvaardigd toeschijnt. Boven dien heft men en betrekkelijk groot aan tal zegels met inschriften gevonden, wel ke men nog steeds bezig is te ontcijfe ren, maar die in elk geval de oudste tot dusverre bekende „geschreven" do cumenten zijn. Uit (le verstrengeling van de prae-Ari- schc en de Arische cultuur zijn de gedach- tenwereld en de Vorm van samenleving van India voortgekomen, op de eerste plaats in de drie grote godsdiensten, wel ke het land beheerst hebben of nog be- hcersen het thans overwegende Hindoeïs me, hei nu bijna geheel in India uitge storven Boeddhisme en het Jaïnisme Daarnaast zjjn er verschillende kleinere secten. meest afscheidingen van het Hin doeïsme, terwijl het Mohammedanisme geen eigen Indisch product is, doch met Moslem, ere ve rears is binnengedrongen •n in lie-!e s., a»-m vaak met geweld •n terreur i* opgelegd. De geschiedenis-van het oude Inaia ligt niet in geschreven documenten vast. maar in de veda's, de heilige „boeken" van het Hindoeïsme, welke vele, vele eeuwen uit sluitend mondeling zijn overgeleverd Toch meent men, dat de eerste (bewaarde) geschreven documenten nauwelijks van de oorspronkelijke teksten afwijken; want de Indiërs hebben evenals de meeste primi tieve volken een oersterk geheugen en de goeroes (leraren) besteedden een half leven om de honderdduizend versregels dier heilige boeken van buiten te leren, zonder een woord over te slaan óf te veranderen. Eerst als zij ter zake volle dig waren volleerd, mochten zij leerlin gen aanwerven, die dan weer precies dezelfde scholing ondergingen. Wat intus sen in de veda's leer. geschiedenis en fantasie is, is vaak moeilijk te onder scheiden. Zeker is, dat een sprookjesach tige verbeeldingskracht de dichters moet hebben bezield, vooral als zij de soms verre van smakelijke historie hunner go- j den verhalen. Redelijker zekerheid heeft men over het grote rijk Magadha in het Gangesgebied dat zich elf eeuwen kon handhaven (van rond 1400 tot rond 300 v. C); over de kortstondige veroveringstochten van Alex ander de Grote, die de Pensjaab onder wierp. De bevrijder veroverde tevens het rijk van Magadha; en diens kleinzoon Asoka. een der grootste vorsten van het oude India-gebied, werd een vurige pro pagandist van het Boeddhisme tegen het Hindoeïsme. Na Asoka's dood trad een periode van verval in, welke tot omstreeks het, jaar 1000 na Christus voortduurde. Men krjjgt dan de gewelddadige vesti ging van de Islam in het aangesloten gebied, dat nu Pakistan omvat. I!ond 1400 beginnen de invallen van de Mongolen met enkele korte jaren van opbloei een voortdurende neergang: de onderlinge verdeeldheid en de strijd der vele elkaar bekampende heerser» brachten het gehele gebied aan de rand van de ondergang. Deze zwakte maakte het Europese avon turiers en handelaars gemakkelijk hun kleine zeven maanden voortdurend op de wip zit heeft de verkiezings campagne op Sicilië een hoogst merk waardig karakter gedragen. De onenig heid onder de coalitie-partijen, die de nationale regering vormen, (het histo rische kabinet-Scelba), maakte het op Sicilië onmogelijk om tot een gezamen lijk optreden te geraken. Zodoende kre gen we de merkwaardige figuur, dat de christen-democraten zich verbonden met de monarchisten. En dat hun bondge noten in de regering (te Rome) aldus aan hun lot werden overgelaten en zich ijlings aaneensloten: sociaal-democraten en liberalen kwamen met een gemeen schappelijke lijst uit. (De republikeinen spelen geen rol, daar er op Sicilië alleen maar monarchisten schijnen te leven....). De gevolgen van deze combinaties voerden tot pijnlijke en vreemde situa ties. Zoals bijvoorbeeld deze: minister president Scelba (overigens zélf een Si- ciliaan) houdt ergens een grote redevoe ring en bezweert zijn gehoor om op de Democrazia Cristiana te stemmen, die immers het eiland uit de diepste ellende heeft gered. Onmiddellijk na hem be klimt de vice-minister-president Saragat het podium en geeft als zijn diepste overtuiging te kennen, dat de regering te Rome een overwonnen begrip is, dat de Democrazia Cristiana op Sicilië ho peloos heeft gefaald en dat *s eilands redding uitsluitend te verwachten valt van de gecombineerde sociaaldemocra- tische-liberale lijst. Dat sociaaldemocra ten en liberalen elkaar in Rome uitma ken voor alles wat ellendig en droevig is, doet op Sicilië niet terzake. En de premier vergaderde regelmatig met zijn vice-premier inzake het voortbestaan van hun beider Kabinet ongeacht het feit, dat ze elkaar enkele dagen tevoren op Sicilië naar de onderwereld stonden te wensen» Zoals duidelijk is. hebben de beide opposities een heerlijke tijd achter de rug. Op de eerste plaats de uiterst- rechtse: de neo-fascisten en de beide monarchistische partijen. Een van deze laatst-genoemde staat onder leiding van de energieke en bijna-legendarische burgemeester van Napels, Achille Lauro. Deze man heeft het van Napolitaans vissersjongetje gebracht tot een der grootste reders van Zuid-Europa en is zonder meer milliardair Wat hij in vier jaar tijds in Napels te zien heeft gege ven, grenst aan het ongelooflijke. En wat hij tijdens deze verkiezings-cam- pagne op Sicilië presteerde, zal nog lang worden naverteld. Zijn redevoeringen zijn meestal kort maar krachtig en hij verzorgt na afloop deskundig de zoge naamde „inwendige mens" door zijn ge hoor zonder onderscheid des per- soons op een portie spagghetti te ver gasten. Een doeltreffende (zij het nogal kostbare) manier om politieke zieltjes te winnen. En waar de rechtse oppositie zowel het centrum (dit zijn de regerings-par- tüen) als de uiterst linkse oppositie be strijdt, ligt het voor de hand. dat de mannen van Togliatti en Nenni precies het omgekeerde doen. En waar Lauro allerwegen met spaghetti opereerde, kwamen de communisten op het goede idee om „huwelijks-bonnen'' in omloop te brengen bestemd om de toekomst van straat-arme verloofden en jong gehuwden enigszins te verlichten. Tegenover de efficiënte propaganda van de christen-democraten, die inder daad op de wederopbouw en de enorme vooruitgang kunnen wijzen en te genover de meer substantiële metho den van monarchisten en communisten, stonden de anderen er nogal kaaltjes bij. Sociaal-democraten en liberalen hadden niet veel anders te vertellen, dan dat zij het allemaal nog veel beter zullen doen dan alle anderen bij elkaar. En de liberalen kwamen zelfs met een nogal cerebrale „stunt". Zij zeiden: Ziet, onze (liberale) minister van Bui tenlandse Zaken heeft het toch maar klaargespeeld om de Kolen-en-Staal Conferentie in Messina te doen houden. Hij heeft dus als-het-ware Sicilië tot schouwtoneel van de wereld-politiek ge maakt: kiest derhalve de liberalen...! Wat de Sicilianen, om wie het ten slotte toch gaat, er nu eigenlijk zelf van denken, zullen we dus morgen zien. De politieke narigheden in Rome, rond regering en parlement, interesseren hun geen zier. En de wereld-politiek nog minder. Zij zijn niet voor niets autonoom (en zelfs lichtelijk separatis tisch aangelegd)! Wat zal de doorslag geven? De christen-democratische we deropbouw en de toekomst-mogelijk heden inzake de (eveneens christen democratische) petroleum op Sicilië? Of de huweljjks-bonnen der communisten óf.de spagghetti van Lauro? Dc gemiddelde Amerikaan, man als vrouw, heeft een bijzonder sterk sociaal plichtsbesef. Een typisch Amerikaanse karaktertrek is de hulpvaardigheid, waarachter een ontzaglijke spontaniteit steekt. Dit besef van elkander te moeten hel pen heeft zich voorontwikkeld uit de pionierstijd, toen, als ook later in dit reusachtige land, men zo op elkanders hulp was aangewezen. Op heden vindt men dat plichts gevoel tegenover de gemeenschap uitgedrukt in de grote aandacht, die de individuele Amerikaan besteedt aan ontwikkelingen in school, kerk, gemeente, staat of land. Amerika's specifieke ontwikke ling vroeg van dit plichtsbewustzijn tegenover de Senieenschap voort durend daden. Hieruit ontstond de Amerikaanse opvatting dat men vooral in daden en activiteiten zijn gemeenschapsgevoel moet tonen. M.a.w. omdat de snulh» opbouw van het land aan de Amerikanen vrij wel de mogelijkheid ontnam een meer beschouwelijke levensstijl te volgen, ging de grote heteieenis daarvan allengs voor hem verloren. In de eerste plaats vroeg het land daden,' opbouw in materiële zin, anders zou culturele vervulling niet kunnen plaatsvinden. Hierin ligt nu een van de redenen voor het accent in het Amerikaanse leven op de materialistische kant er van. Hier ligt tevens de verklaring, waarom ouders hier veel te weinig beseffen, dat wanneer zij een goed deel van hun aandacht aan sociale activiteiten buitenshuis wijden zij te kort kunnen schieten tegenover de kinderen. De ouders redeneren, we doen goed werk, de kinderen moeten daar ook wat voor offeren en trou wens bijtijds leren zelfstandig te zijn. De ouders begrijpen niet wat cr voor de kinderen mee gewonnen zou zijn, wanneer zij zich meer met hen bezig hielden. Hun ontgaat de waarde van het enkel aanwezig zijn zo niet van het zijn cn hun plichtsbesef tegenover de kindere drukt zich vooral in activiteit en materiële vorm uit. Zij denken dat opvoeden uit DOEN inplaats van ZIJN bestaat, uit training, spelletjes en materiële giften. Daarnaast trachten de ouders als de meeste opvoeders en psycnologen in Amerika, 'n kind zo vroeg moge lijk te leren, dat het in een gemeen schap leeft en zich daaraan moet aanpassen. Een eigenaardig k;.id, een stil kind, een kind dat de l'»op van zijn eigen gedachten volgt en niet dol op spelen in grocpsvcrcand is, vordt altijd met de grootste verden king geobserveerd als zou het a-so- •iaal zijn. In die zin wordt alle indi vidualiteit afgeschoren, hoewel men iet vreemd genoeg meent aan te moe- ligen door de kinderen toe te staan 'ich in elke gewenste vorm uit tc drukken; hetgeen onmiddelh.ik leidt 'ot de ingekankerde opvat'Jng dat d wil van het kind niet mag gebro- .-'-XI worden en gevens lot de ver dediging van de vrijheid van het kind tot aan ontoelaatbare grenzen. Men ziet dus waarom de Ame rikaanse vrouw meent dat de kinde ren niet te kort komen wanneer zij een niet .onbelangrijk deel van haar aandacht aan haar gezin ontneemt. Bekijkt men nu de Amerikaanse man, dan bemerkt men dat hij meer dan de Europeaan, opgaat in zijn za ken en het succes ervan. In wezen beschouwt de Amerikaan zakelijk succes als een weldaad aan zijn land en deze opvatting hangt alweer met de pionierstijd samen, waarin succes inderdaad gewoonlijk samen viel met bijdrage aan de opbouw van het land. Een succesvol zaKenman wordt in Amerika als een goed Ame- rikaan geprezen. Het begrip succes speelt een grote rol in het leyen van de Amerikaanse man. Behalve om het idee van goed vaderlanderschap dat ermee verbonden wordt, is suc ces een haast verkoopbaar object ge worden. Wie aan kan tonen dat hij succes heeft of een succes is, kan al naar het valt er promoties, geld of andere voordelen uithalen. Wan neer een artist een kans wil krijgen, moet hij, eerder dan te laten zien wat hij kan, krantenknipsels overleggen. Wanneer men indruk wil maken, moet men in Amerika zichzelf als 'n succes kunnen voorstellen, en zich zelf weten te adverteren. Het woord succes heeft hier een heel andere Klank dan in Europa. Een deel van de verantwoording daarvoor komt op iet advertentiewezen neer, dat voort- zurend met het begrip: succes wap- bri't, wanneer men maar dit of dat koopt, bezit, onderneemt. De kinde ren nemen die ideëen van succes over. Er wordt bovendien onophou delijk op hun gevoel van eerzucht gewerkt door het wekken van wedij ver. De geest van de wedstrijd wordt overal aangewakkerd en er wordt niet gedacht aan de trauma's die on vervulde ambitielust in veel kinderen achterlaten. De conclusie is simpel: de saamho righeid van het gezin wordt feitelijk maar niet wezenlijk.. Evenmin als er meer aan saamhorigheid gewon nen wordt door het verschijnen van het televisietoestel in de huiskamers. Het kind wordt aldus innerlijk veel meer aan zichzelf overgelaten dan het Europese kind van gemiddelde fa milie. Het eerste besef dat het Ame rikaanse kind meekrijgt is dat het moet leren voor zichzelf op te ko men. Maar hoe gezond die idee op zich is, ze werkt negatief in 't totaal beeld van de Amerikaanse karakter vorming. Dit wordt hier, indien al niet hardnekkig geloochend, aan toch in wijde kring niet begrepen. Men ziet daarom, dat enerzijds de Ameri kaanse jeugd door de ouders aange moedigd wordt zelfstandig te zijn en zich te ontplooien, maar anderzijds wordt door de ouders te weinig gees telijke leiding aan die ontplooiing ge geven. Dit ook al omdat de meeste Amerikanen de abstracte vorm van opvoeding niet begrijpen, en omdat zij de invloed van 't ondemonstratie ve en gecontinueerde voorbeeld on derschatten en steeds veronderstellen dat ontwikkeling van gemeenschaps gevoel met feitelijke, concrete en materiële hulpmiddelen moet ge schieden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 7