voor de schoonheid der natuur Een bezoek aan beeldhouwer Maurits van Reeth witte doek TIE V REIZIGERS DWAALDEN DOOR EUROPA W.K.A. dam tegen de vervlakking Hun indrukken vormden een kostelijk boek ZATERDAG 25 JUNI 1955 PAGINA 10 Een rijk geïllustreerde monografie, van de hand van Denijs Pee- ters en verschenen bij Artistenfonds le Ant- iverpen, vestigt de aandacht op de Vlaamse beeldhouwer Maurits van Reeth. Het is goed dat deze jonge kunstenaar wiens werk in België steeds groter waar dering ondervindt, ook in Nederland be kendheid gaat krij gen. Het zou toe le juichen zijn als de opdrachten, die hij uit het Vlaamse land ontvangt, eens teer den afgewisseld met een uit Nederland. En dat omgekeerd het tverk van onze beste beeldhouwers 'n kans in Vlaanderen kreeg een uitwisseling die ons en onze Zuiderburen slechts verrijken zou. Toen ik Maurits van Reeth een bezoek bracht, legde hij in zijn atelier de laatste hand aan een studie voor zijn jongste opdracht: een beeldje van Onze Lieve Vrouw van Nazareth. Voorts had hij al voorbereidingen getroffen om te beginnen aan een groot Christusbeeld. Hans Roest Sfeervolle omgeving Spiegel van het innerlijk 't Hans van Bergen De H. Vader en de ideale film Documentaire over Lourdes Genezingswonder bij toeval op de rolprent vastgelegd Toon Hermans Speelfilm Invloed van Katholieke Film keuring in Duitsland Deense koning als acteur Robert Wilcox en Walter Hampden overleden Mary Pickford reist weer. Toewijding Prijsvraag voor toneelstukken „Spiegel van leven en dood" EERBIED geeft. Hij heeft (en dat is in zijn in het atelier aanwezige werk duidelijk te zien) een hang naar het monumentale naar „de grote gooi". En hij is daar terdege naar op weg: het zit in hem, ongetwij feld mede dank zij de natuurlijke invloed van zijn vader, de geniale bouwmeester. Maar ook het kleine heeft zijn volle toe wijding dat bewijst het beeldje, waar hij mee bezig was. Maurits van Reeth, geboren in 1912, be gon zijn carrière als tekenaar en grafi cus. Hij studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Ant werpen. In 1933 en 1934 werkte hij te Brussel bij de grote graficus en beeld houwer Joris Minne. Allengs groeide zijn belangstelling voor de beeldhouwkunst en tenslotte won deze het. Van Reeth, die reeds naam had gemaakt als tekenaar, nam de speciale studie met grote toe wijding op. Hij verwierf zich een bewon derenswaardige techniek, voortbouwend op de klassieke beginselen, maar met een beschroomd en gelijktijdig indringend tas ten naar het innerlijk. De uiterlijke vorm van zijn beelden verrukt het oog maar zij boeien en ontroeren door de innerlijke kracht en overtuiging, die er van uitstraalt. Het zien van een geslaagd beeld van Maurits van Reeth is vóór alles een zielservaring En daarom is het toe te juichen dat zijn werk hier meer bekendheid krijgt. We zitten midden in de problematiek. Ik heb op sommige punten het W.K.A. aangevallen en van alle kanten komen de reacties binnen. Een gelukkig teken, dat er tenminste nog leven is, belang stelling voor idealen. Het laat het me rendeel zomaar niet koud. De reacties laten zich, zoals alle re acties, onmiddellijk verdelen in pro en contra. Velen zijn het met mij eens, velen zijn het niet met mij eens. Beide reacties zijn mij even aangenaam. Het is mij er niet om te doen, om gelijk te hebben. Het is er mij om te doen alle katholieke amateurtoneelbeoefenaars be reid te maken hun persoonlijkheid in te zetten voor het katholieke ideaal. En hierin kunnen zij elkaar het beste vinden in een verband als het Werk verband Katholiek Amateurtoneel! Nu draaien we in een hele grote cir kel. Het W.K.A. kan zijn vleugels niet uitslaan, omdat de verenigingen er zich niet bij aansluiten of in-actief blijven. En de verenigingen sluiten zich niet aan, omdat het W.K.A. zijn vleugels niet zo danig kan uitslaan, dat het aantrekke lijk is voor de verenigingen. Het simpele feit, dat maar betrekkelijk weinig ver enigingen lid zijn van het W.K.A. (en dat vele van deze verenigingen nog al leen maar lid zijn om de enig juiste reden, namelijk omdat zij katholiek zijn zonder zich verder om het W.K.A. te bekommeren) is het bewijs van mijn stelling. Om uit een cirkel te geraken, moet Maurits van Reeth legt de laatste hand aan zijn beeldje Onze Lieve Vrouw van Nazareth. Het atelier van Van Reeth ligt aan de rand van een der schitterendste lustoor den, die ik ooit heb gezien: het Boecken- bergpark, in Deurne bij Antwerpen. Eens was dit park met zijn schone vergezich ten de tuin van het buiten van baron Co- gels. Het werd aangelegd door Guimar, een leerling van de tuinarchitect Le No tre. die de wereldberoemde tuinen van Versailles heeft ontwoupen. Aan het in terieur van het buitenverblijf met zijn barokke gevel is helaas veel verknoeid. Maar wat nog betreurenswaardiger is: aan de rand van het park is een aantal moderne woningen gebouwd een alle gaartje van stijl en gebrek aan stijl. De hovenierswoning met haar merk waardige galerij, schilderachtig gelegen achter een knoestige oude boom, zou in 1951 ook aan de vraag naar bouwgrond ten offer vallen. Maar gelukkig heeft de vader van de beeldhouwer daar nog net een stokje voor gestoken. Flor van Reeth (wie kent niet reeds zijn naam doordat Felix Timmermans zijn „Pastoor van den Bloeyenden Wijngaerd" aan hem en Re- naat Veremans, zijn „druivensappige vrienden", opdroeg?) is een kunstschilder met een geheel eigen stijl ietwat mys terieus en vol sfeer. Maar beroemder is hij nog als architect. Reeds meer dan dertig jaar geleden bouwde hij kerken, die iets nieuws en eigens brachten en dus „modern" genoemd mogen worden maar dan modern in de goede en gezonde zin van het woord, dus zonder onzinnige uitwassen. Welnu, deze Flor van Reeth had als architect een open oog voor de bijzon dere en karakteristieke schoonheid van de hovenierswoning. Hij heeft haar ge kocht als atelier voor zijn zoon. In deze stille, sfeervolle omgeving werkt de beeld houwer nu. Hier staan verscheidene zijner werken, onder meer twee koppen van de grote vriend van zijn vader, Felix Timmermans Het ene is een voortreffelijk gelijkend portret, maar wat voornamer is: de kun stenaar benadert de ziel van Timmer mans wel zeer diep. De grote Vlaamse schrijver schijnt geheel in zichzelf ge keerd. De andere buste geeft geheel en al de Timmermans van de weemoedige af scheidsgedichten, die onder de titel „Ada gio" zijn verschenen. Hier ziet men de man, die door het lijden gelouterd is en die de blik richt op de Overzijde. Hier is het uiterlijk de spiegel van het inner lijk. Van Reeth heeft dit aangrijpende beeld ook „Adagio" genoemd. Men kan er niet zonder ontroering naar kijken. Wij willen hier aanhalen wat de gezag hebbende Vlaamse criticus Korneel Goos- sens over dit werk schreef: ,,Als in een visioen aanschouwde Van Reeth met pië teitvolle ontroering de dode dichter, die in „Adagio" God in zijn ziel en in het mysterie van de eeuwigheid zocht. Hij heeft het beeld geschapen van de in zich zelf starende mens, op wiens nobel ge laat de glimlach verschijnt van hem, die in de kern van alle dingen Gods eindeloze stilte bewonderde. Onder de glans van zijn verheven vreugde is echter een lich te spanning in zijn gelaatstrekken waar te nemen, want de inspiratieve vervoe ring omvat reeds het voorgevoel van het einde, dat de dichter zelf zijn „schoon verdriet" heeft genoemd. Verder staat hier vrouwenfiguren zui ver en var. een gave, tedere schoonheid, Aan Maurits van Reeth is alle mode vreemd hij laat zich niet verleiden tot -ismen, maar geeft zich zoais hij is. Men voelt aan deze kunst, dat zij recht uit het hart komt. Zjj is eerlijk en er spreekt bewondering en eerbied voor de schoonheid van de natuur en van de mens uit. Van Reeth heeft het niet in zijn De hovenierswoning, die de beeldhouwer tot atelier dient. men deze aan twee kanten trachten te doorbreken. Vandaar mijn vele artike len vorig jaar over Katholiek toneel en mijn trachten om de verenigingen be wust te maken, dat zij ook nog een andere taak hebben dan het loutere spelen van toneel zonder meer. En van de andere kant: mijn artikelen, die een zekere critiek inhielden op het W.K.A. Het merendeel (en ik hoop, dat dit onmiddellijk op protest stuit!) van de verenigingen voelt weinig voor een W. K.A., welk W.K.A. ook. Ze zijn zelfge noegzaam, zien geen hogere taak, wil len spelen en voor de rest met rust gelaten worden. Waarom moet in he melsnaam elke activiteit geleid worden vanuit een hoger centraal katholiek or gaan? Zij zien geen GEZAMENLIJKE taak, geen GEZAMENLIJKE opdracht. Alles even oppervlakkig, zoals onze he le tijd oppervlakkig is. Hier dus een eerste taak. Het bewer ken van de verenigingen. Maar dit kan niet door louter te wijzen op hun ka tholiek-zijn. Dit zou niet eerlijk zijn. Het W.K.A. dient Wel degelijk tegelijkertijd met een overtuigend program voor de dag te komen, hoe moeilijk de omstan digheden ook zijn. Een program, dat aanspreekt, dat overtuigt van de nood zaak tot verwezenlijking, dat enthousi ast maakt, dat de verenigingen wakker roept en dat de mogelijkheid van ver wezenlijking insluit. Dit program be hoeft niet in een ver gevorderde staat van voltooiing te verkeren. Als het de verenigingen maar dermate aanspreekt, dat een ieder zich gedwongen voelt om mee te helpen dit program te verwe zenlijken! En om het te verwezenlijken hebben we EENIEDER nodig! Maar dan dient het ook wezenlijk onderschei den te zijn van elk program van a"~ dere toneelcoördinaties. Het dient strikt principieel te zijn in zijn opzet en uit werking. Anders overtuigt het de ver- enigingen niet van de noodzaak om haar schouders onder de verwezenlijking er van te zetten. Liever een ietsje minder spoedige verwezenlijking van het pro gram dan inconsequentie ten opzichte van de doelstelling. Het merendeel van de verenigingen bijvoorbeeld, dat weinig voelt voor een centrale binding met allerlei verplich tingen, wil zich wel graag verder be kwamen in de toneelkunst, in zoverre de tijd dit toelaat. Het bezoeken van een avond-amateur-toneelschool lokt hen dus wel. Het maakt indruk op anderen. Er zit muziek in het woord „toneelschool''. Het woord „cursus" zou het heel wat minder hebben gedaan. Maar om deze toneelschool te bezoe ken behoeft men geen lid te zijn van het W.K.A. Het is immers een zoge naamde „vrije" toneelschool, waartegen niet het minste bezwaar schijnt te be staan, dat katholieken deze bezoeken. Integendeel zelfs! Want het W.K.A. be roept zich er op, dat deze scholen het resultaat zijn van grote inspanning zij nerzijds in samenwerking met de NATU Maar intussen betekenen deze scholen niet de minste stimulans voor de ver enigingen om lid te worden van het W.K.A. Maar voor velen (en hier ver tolk in de mening van meerdere ver enigingen!) betekent het feit, dat het W.K.A. deze „vrije" scholen heeft mee helpen oprichten als onderdeel van zijn program, wel een hinderpaal om zich aan te sluiten. Zij zien het als een in consequentie van de doelstelling en vra gen zich af „waarom ons dan nog aan sluiten?" Zo ook wat betreft de niet- katholieke toneeladviseurs. En toch.... VAN DE VERENIGIN GEN MOET HET W.K.A. HET HEB BEN! Zonder hen zal het nooit zijn vleugels uit kunnen slaan. De voorzitter van de kring Rotterdam de hc-er Schermer, heeft vorige week een alleszins prijzenswaardig artikel in gezonden over de positie van het W.K.A. We hebben het allen kunnen lezen. De heer Schermer is bezield met een groot enthousiasme voor het W.K.A. Moge zijn activiteit nog vele vruchten afwer pen! De heer Schermer tracht in een uit voerig artikel .het W.K.A. te verdedigen tegenover mijn aanvallen. Hij zegt, dat het W.K.A. nog betrekkelijk in begin periode verkeert en een grote concur rentie ondervindt van de zijde der NATU, die haar monopolistische positie tracht te handhaven. Hij verwijt de verenigingen in-activiteit, reden waar om wij niet alle desillusies op de zijde van het W.K.A. moeten schuiven. Ik ben het in alles gloeiend met de heer Schermer eens. Maar hij geeft geen antwoord op het door mij gestelde pro bleem. Namelijk of het niet beter is -van begin af aan zeer consequent te zijn in onze doelstelling en principen en dan desnoods maar wat minder aan te doen, dan ons neer te leggen bij niet- katholieke toneeladviseurs etcetera, hoe groot de interne moeilijkheden ook zijn. Of is de heer Schermer het eens met de heer Bloemkolk, dat deze niet-katholie- ke toneel-adviseurs zeer goed te vereni gen zijn met onze principen, omdat het alleen maar van belang is, dat de be trokkene terzake kundig is en djR zijn katholiciteit hier niets aan toedoet Ik kan me voorstellen, dat de heer Schermer, die zich pas zeer ko gaan interesseren voor het amateurto neel en even kort het voorzitterschap van het W.K.A. kring Rotterdam op zich genomen heeft, met zeer gemengde ge voelens kennis neemt van scherpe aan vallen op het W.K.A. Maar waar geen critiek is, geen strijd daar is geen leven, geen gezonde op bouw mogelijk. De heer Schermer neemt het mij een beetje kwalijk (lees ik tussen de regels door) dat ik zó'n jong instituut als het W.K.A. aanval. Maar laten wij toch m 's hemelsnaam van 't begin af aan voor onze meningen uitkomen! Wij moeten GEZAMENLIJK bouwen! En met uitdrukkingen „de beste stuurlui staan aan wal" wordt natuur lijk elke critiek in de grond geboord. De positie van het W.K.A. is in derdaad niet gemakkelijk. Maar hier heb ik nog een andere reactie voor mij liggen, waaruit ik zal citeren. „In grote trekken ben ik het geheel met U eens. Zelf loop ik nu 25 jaar mee in het R.K. Amateurtoneel en heb zelfs in dien tijd nog enige jaren als bestuurslid van vereniging en W.K..A gewerkt. Telkens opnieuw staat men verbaasd, dat wat ons allen bezielen moet op zoveel tegenwerking stuit. Dus ook in onze hobby's vinden we de materialistische levenshouding, die vrijwel onze gehele maatschappij door dringt, geregeld terug. Met alle ge volgen van dien. Men durft gewoon niet meer positief te zijn. Men stelt zich geheel op de wensen van het pu bliek in. Men is er niet meer van overtuigd, dat men het publiek wat te BRENGEN heeft. Voor de oorjog was onze toneelgroep een onderafdeling van de Sint Jozef Gezellen Veren. Toen konden we dank zij de steun van het grote geheel on ze programma's een diepere inhoud geven. We konden toen ook kunste naars tot ons trekken zoals Jan Nieu- wenhuis, Marius Monnikendam, Jan v. d. Plas en Anton Sweers. We speel den stukken van Calderon en Gheon en ieder jaar een passiespel. Dat was toen mogelijk. Helaas viel dit kort voor de oorlog allemaal weg en moes ten we een bestaan gaan leiden zoals de meeste zelfstandige toneelvereni gingen. .En toen bleek al gauw, dat wil men voort blijven bestaan er ERG VEEL WATER IN DE WIJN MOEST WORDEN GEDAAN. Het W.K.A. staat helaas financieel te zwak. We hebben de steun nodig van andere katholieke organisaties. Dan kunnen we werken en de cirkel misschien doorbreken. De steun van alle toneel-minnende katholieken. Dan behoeven de idealisten bij het ama teurtoneel niet gedwongen te worden mee te doen aan het materialistische gedoe". „We hebben de steun nodig van alle katholieke organisaties". Hier ligt mis schien een suggestie in de goede rich ting. De grote katholieke organisaties moeten allen het belang van het ka tholiek amateurtoneel gaan inzien en de koppen bij mekaar steken net zoals zij dat op zo velerlei gebied gedaan heb ben. Neem bijvoorbeeld de katholieke lectuurvoorziening. Zij kunnen de mach tige steun zijn voor een Werkverband Katholiek Amateurtoneel. Ik weet niet in hoeverre hier al naar gestreefd is. Maar wat een W.K.A. nodig heeft zijn: leden en de steun (vooral in het begin) van grote organisaties. Een W.K.A. mag gerust een instrument in handen van de grote katholieke organisaties zijn ter bevordering van het culturele leven ha- rer leden. ,In onderling beraad tussen de be stuurders van de grote organisaties en de bestuurders van de toneelver enigingen aldus gaat de briefschr ij ver verder moet gezocht worden naar de Weg. die ons brengt naar be ter en positiever toneel, maar dan ook onder leiding van ke^ame ROOMS KATHOLIEKE ADVISEURS. Die kunnen tenminste geven wat ze zelf bezitten!" P.S. Gaarne zou ik van de briefschrij vers vernemen, of ik hun naam al of niet vermelden mag bij het aanhalen van hun schrijven in mijn artikelen. WERELDNIEUWS De H Vader heeft een groot aantal en de tussen hen bestaande onderlinge wedijver, in de laatste jaren een grote hq wil haar ook niet ontluisteren; hij geeft zün persoonlijk beleven van wat geschapen is. Met een aangeboren bescheidenheid vertelt Maurits van Reeth over zijn werk. vertegenwoordigers der Italiaanse^ film industrie in de St. Pieter in audiëntie ont vangen en het woord tot hen gericht. Na allereerst gewezen te hebben op de enor me invloed, die van de film uitgaat, zei de Paus, dat de tegenwoordige mensheid blijkbaar een onlesbare dorst koestert naar deze vorm van vermaak (het aan tal bioscoopbezoekers over de gehele wa n-Id bedroeg in 1954 niet minder dan 12 milliard). Vervolgens ging Hij na, welke aantrekkl j- de oorzaken van deze hoofd de Schepping te verbeteren, maar kracht zijn, om tenslotte een definitie te geven van hetgeen Hij „de ideale film" wenste te noemen. De fascinerende invloed van de film. zo zei de Paus, is in de eerste plaats toe te schrijven aan haar technische kwa liteiten, waardoor de toeschouwer in en denkbeeldige dan wel in een inderdaad De minister van O., K. en W. stelt voor het jaar 1955 twee prijzen ter beschikking voor toneelschrijvers. Om mee te kunnen dingen naar een der prijzen dienen gegadigden die van Neder landse nationaliteit moeten zijn, voor 1 November 1955 het eerste bedrijf van een oorspronkelijk nog niet gepubliceerd of opgevoerd Nederlands toneelstuk van hun land, alsmede een beknopt overzicht van het verdere verloop van de handeling van dit stuk in zesvoud in te zenden bij het ministerie van O., K. en W. bureau to neel en letteren. De lengte van het stuk moet zodanig zijn, dat de opvoering ervan een avond in beslag neemt. door Marcel Matthijs. Uitg. Nijgh en van Ditrnar, 's Gravenhage Een gewoon drama van kleine mens jes vormen de belevenissen van boom snoeier Kardoen, welke in de eerste van deze twee Vlaamse schetsen worden be schreven. Eigenlijk is het een opeensta peling van drama's even navrant als na- ief. En daar doorheen twee levensfiloso fen: een moordenaar, die in zijn lange gevangenisjaren zo zijn eigen kijk op het leven heeft gekregen en een reclasse- ringsambtenaar (als zodanig, overigens de minst acceptabele figuur van het stuk), die zijn eigen tragedie niet heeft aange kund. Een sympathieke vertelling. De tweede schets, die speelt in het be gin van de eerste wereldoorlog, bevat kostelijke toneeltjes, wanneer Matthijs de houding beschrijft van de dorpelingen te genover de binnenvallende Duitsers. In 1940 was het hier dikwijls niet anders Hoofdpersoon Is een geboren luiaard, die zijn luiheid vermakelijk camoufleert, door haar tot een allergische ziekte te verkla ren. Over het geheel genomen is hij ech ter te kinderlijk, om niet te zeggen kinds, om voor ons tot levende werkelijkheid te worden. massa. Het spreekt vanzelf, dat het mcf, eer toelaatbaar kan worden geacht de middelen, die zulk een kracht bezitten om zffn woorden "heen: dat hij met hart en j en jus opwmaenue w«»« r beïnvloeden, vrijelijk de kans ziel van zijn „ambacht" houdt en er zich Plaatst? t®ke kwaHteiten die, dank zij de j te laten, de speelbal te worden van lou- onvoorwaardelijk en geheel en al aan j ^rüst.ek^ kwahteRen, me, economigche kraehten. M Z kHnkt^onmiskenbaar^door I bestaande, "maar verafgelegen, vreemde Maar een ding klinkt onmiskenbaar door j 0pwindende wereld wordt ge- hoogte hebben bereikt. Om echter een juist idee te krijgen van de werkelijke krachten en invloed van de film op het publiek, moet men de psychologische kant er van bezien: In feite gelden voor de film dezelfde wetten als voor de vertel kunst, met dit verschil, dat de film over veel grotere mogelijkheden beschikt om de seductieve kracht op te voeren. Het is volkomen natuurlijk, aldus de H. Vader, dat niet alleen de wereldlijke en kerkelijke autoriteiten maar ook de samenleving als geheel en de verantwoor delijke enkeling begonnen zijn, enorme aandacht aan de film te besteden, juist omdat zij zulk een enorme invloed uit oefent op de gedragingen van individu en TIEN reizigers trokken door Europa, tien Nederlandse reuigers wel te ver staan, en ieder van hen zwierf door een ander deel van dit oude, doch zo ryke en nóg steeds springlevende continent. Zij dwaalden met open oog en open hart door tien verschillende landen en zij stelden, eenmaal teruggekeerd, hun in drukken te boek, ieder op zijn eigen wijze, zonder te willen streven naar volledig heid, doch allen met dezelfde verdienste: het leven uit het land van hun keuze en ook de natuurlijke gesteldheid van dit land zelf schetsend, zoals hun °#en zagen, zoals hun andere zintuigen liet waarnamen en vooral ook zoals hethun innerlijk trofwaardoor soms nog de opwinding van het ogenblik, deptm? ^rruk king over iets dat hen, zonder dat zij tveerstand boden, overrompelde en boeide, De"woorden, waarmede de samenstellers van de Zonnewijzerbibliotheek hun nremieboek aankondigden, zijn waarlijk niet overdreven geweest. ..Europa zo wordt in de inleiding gezegd, is een onuitputtelijk thema, het is geschiedenis van Teer dan twintig eeuwen, die vandaag nog leeft in landschappen, monumenten m heiligdommen, maar ook in de simpele feiten van alledag. En zowel de grote en grootse historie van dit, ons dierbaar continent, alsmede de simpele feiten van het alledaagse leven, willekeurig waar in dit werelddeel en op welk ogenblik, dit alles komt men al lezende tegen, dit alles wordt voor de lezer opgeroepen tn ieder van de bijdragen, zodat het geheel als kenschets van Europa bijzonder juist is getroffen. .Europa op het eerste gezicht", dat hoeksteen en de bakermat was van de Took vfSTnirt intekenaren op de Zon- newijzer in de boekhandel veiki Jg baar is, neemt Hélène Nolthemus de lezer bii de hand en voert hem op de naai eigen wijze, dat is met een soort milde veronachtzaming voor die zaken, die Tien volgens de catalogi van de reisbureaux en de inheemse vreemdelingenindustrie gezien moet hebben" net of men an ders, eenmaal teruggekeerd, ten eeuwige dagen zou worden gekweld door een kna gende spijt dit of dat „gemist" te hebben maar met een des te grotere oplettend heid en liefde voor die verscholen en wat vergeten plekjes, dorpjes en stadjes, marktpleintjes en „verstopte" kathedra- len, die veel meer dan al dat andere „on vergetelijke" getuigen van de schoonheid en het karakter, de specifiek eigen aard van land en volk, door dat wonderlijke, zwoele en zwierige land met zijn aan iedereen bekende vorm dat Italië heet. Rein Vogels, die jammer genoeg het re clame maken voor zijn broodheer zelf. zwevend boven de Acropolis nog niet ge wereldbeschaving en de cultuur en waar heden en verleden soms zo innig door weven en direct daarop zo oneindig ver van elkaar verwijderd schijnen: Grieken land, en Kees v. Hoek, die het gereedkomen van zijn bijdrage helaas niet meer mocht beleven, vertelt in zinnen, waarin de grote liefde voor het onderwerp telkens weer duidelijk te proeven is over een andere schone, romantische en vooral in vroeger dagen wat mysterieuze uithoek van ons werelddeel, die als een voorpost ligt in ook dit vertegenwoordigd door het hart van Europa", Bohemen, met zijn groots verleden. Over het Iberisch schiereiland met zijn geheel eigen aard, altijd een enigszins geïsoleerde brok van ons conti nent, vertellen, ieder op zijn manier, Ma rius van Beek waar het Spanje en dr E, Brongersma waar het Portugal, dat, hoe wel in het algemeen minder bekend toch even onverbrekelijk bij Europa hoort als hpfTpft A NDORRA, land van herders en ruige f\ bergen, paradijs in de Pyreneeen, was voor Fred Thomas aanleiding zich als verteller van zijn beste zijde te laten zien, terwijl ook het Noordelijk deel van ons werelddeel met z'.in eigen sfeer, landschappen en levenswijze, met zijn fjorden, bossen, meren, eilanden en mid dernachtzon door deze schrijver-journalist werd bezocht. Brieven uit Brittanje stuur de Hans Bronkhorst, met geen andere pre tentie dan alleen maar indrukken te geven dit wat uit de toon vallend en juist daardoor zo bij Europa horend konink rijk. Zij verhalen over dit „buitenbeentje" van ons continent, over de typische eigen- aard-igheden van dit gevarieerde eiland aan de Westkust van het werelddeel, over het leven van alle dag, het leven van nu, dat als het ware is geënt °P hct,v,fr" leden door traditie en een van oudsher i gekoesterde levenstijl. Rest tenslotte nog het land van de blauwe Donau, de bte- fansturm, het Prater en de Weense wals, het land van vrolijkheid en opgewektheid, van cultuur en traditie, dat op ons Europa mede zijn stempel drukte, dat zo zwaar werd bezocht en waarvoor thans hopelijk betere tijden in aantocht zÜn- Wouter Paap heeft het zijn hart geschonken, Het is noodzakelijk, dat het openbaat gezag belemmerend of remmend kan in grijpen, wanneer het morele erfdeel van het volk als geheel en van het gezin in het bijzonder voor gevaren be hoed kunnen worden. Maar, zo voegde de H. Vader hieraan toe, de makers van de film kunnen, door zelf af te keuren wat onwaardig en verfoeilijk is, de rol van de compe tente autoriteiten toteen waakzaam toezicht helpen beperken. In aansluiting hierop ontwikkelde de H. Vader zijn denkbeelden omtrent de ideale film. Deze moet aan een aantal criteria beantwoorden, maar in de eerste plan's eerbied tonen voor de mens en daarnaast ook liefdevol begrip voor zijn wezen en vervolgens voldoening schenken, dus als het ware de vervulling brengen van het geen aan „goede wensen'' en „goede ver langens" In de mens leeft. En tenslotte moet zij overeenstemmen met de eisen, welke de aan zijn natuur in- haerente plichten aan de mens stellen, d.w.z. zij moet de mens helpen trouw te blijven aan hetgeen juist en goed is. Op verzoek van de „Editions du Paris'' heeft de Franse cineast George Rouquier een documentaire over Lourdes vervaar digd, welke met het oog op het eeuwfeest van de verschijning op grote schaal zal worden verspreid. Zoals men weet is Rouquier de maker van enige opvallende documentaires n.L „Le Tonnelier" en „Farrebique". Gegrepen door de groots heid van het onderwerp, liecft George Rouquier zes maanden aan de Lourdes- film gewerkt. Zjj is dan ook tot een wer kelijk groots oeuvre gegroeid. Naar de mening van Kardinaal Gerlier, aartsbis schop van Toulouse en van mgr Théas bisschop van Tarbes en Lourdes, is dit de enige waardevolle rolprent over het genade-oord. In het eerste deel houdt Rouquier zich bezig met drie vroegere zieken, wier won derlijke genezing ook door het bevoeg^ kerkelijke gezag erkend is. Het zijn m J- Frétel uit Reimes, die vroeger aan tuoer- culeuze buikvliesontsteking gebsden kolonel Pellegrin uit Toulon, die g is van een pijpzweer in de lever eis Pascal, nu een „ni<.i. die op vierjarige leeftijd blind en volsla gen lam was. In het tweede deel richt hij de camera zonder enige commentaar op de gebeur tenissen in de bedevaartplaats. Hq leidt de toeschouwer binnen in het Medisch Bureau, hij voert hen naar de piscines aan de grot en maakt hen deelgenoot van de Sacramentsprocessie en de lichtpro cessie. Rouquier heeft ook de zieken zelf gefilmd, die destijds aan de plechtighe den deelnamen. Welnu, een gelukkige en providentiële omstandigheid heeft zich hierbij voorge daan: de camera heeft uit de 1800 zieken van de Rozenkrans-bedevaart, twee vrou wen genomen, die inderdaad zeer ernstig ziek waren maar de volgende dag gene zen bleken. Men kan zich voorstellen hoe de techni- ci stom van verbazing en geluk waren toen zij bij het ontwikkelen van hun film, hebben kunnen constateren, dat het won der als het ware was neergeschreven op dit onweerlegbaar document. Reeds enige maanden trekt de heer C. Diederik Brouwer, namens de komende Toon Hermans Speelfilm, door het 1-nd op zoek naar geschikte typen en natuur lijke decors. Er zijn vele typen nodig, vooral dorpsfiguren. De eisen die gesteld worden zijn zeer speciaal en de besten moet men dan ook zoeken. En boven de Moerdijk blijkt het moeilijker dan er onder. Thans wordt medegedeeld, dat de eer-; ste officiële opnamen zeker niet voor Mei 1956 zullen geschieden. De samenstelling van het draaiboek -gt, doordat veel met natuurlijke decors zal worden ge werkt, meer tijd dan normaal. De hee Diederik Brouwer, destijds organisator financier van het Kunstfilm 5ons°5' voor West-Europa, vervaardigde m- oorspronkelijke filmverhaal „The Face", voor welker verfilming - sprekingen met een buRenlai^s concern gaande zijn. Overigens deelneming aan de Toon Hermans Speel- mm nog leen definitieve beslissing ge- nomen. Een derde van de bioscoopdirecties in Wcst-Duitsland beschouwt de gevolgen van de katholieke nimkeuring medebe slissend, omdat z\] net zakeljjk karakter van hun bedryf sterk medebepalen. Ver- der hebben de bioscoopexploitanten in het Bondsgebied op de enquête, ingesteld door het Frankfurter Prisma- Filmverhuurkan toor geantwoord, dat criminele films en zedenrolprenten niet in trek zijn. De ant woorden op deze enquête zyn gepubli- Slmte"egramm"!hanke,Ukc vaktijdschri" nrY-°t'f?n-S. *?e katholieke Film Centrale in West-Duitsland blijkt uit de enquête, dat vele theaters geen ontraden films verto nen. De reden is vaak gelegen in de ge loofsovertuiging van de directeur, dikwijls ook in diens zorg om de goede naam van zijn bedrijf Meestal evenwel vindt een dergelijke houding haar oorzaak in de financiële belangen van de bioscoop. Deze situatie is voor de betrokken filmprodu cers en verhuurkantoren en niet zelden ook voor de theater-directies onaange naam en nadelig. Maar de Katholieke Film Centrale wijst met nadruk van de hand, als zou de oor zaak hiervan alleen bij de katholie.-.e na keuring liggen. De Katholieke Film Cen- heel vergeten kon, vloog naar een uit- j waardoor het Oosten voor de reiziger hoek van Europa, die desalniettemin een I welhaast ontoegankelijk is geworden, is de rusteloze golfslag van de Atlantische waardoor hij er enthousiast over kan ver- Oceaan: het lieflijke, groene Erin met zijn prachtige landschappen en zijn groots en geheimzinnig verleden. FRANKRIJK en het Rijnland, buren en zo dikwijls vijanden, beide zo rijk aan natuurschoon en historie, beide zo in- tens-Europees en beide ook thans nog springlevend en terdege meetellend. Toon Rammelt en dr K. J Hahn geven er, ieder op eigen wijze, hun indrukken van weer en. hoewel het oude Europa door de mo derne mens in twee kampen is verdeeld. v,-'1en. DIT dan is Europa op het eerste gezicht, ons en Uw Europa, zoals wij het ken nen en niet kennen, maar zoals het zich toont aan hen die dit werelddeel, net j als de tien contribuanten aan dit kostelijk boek, met open oog doch vooral met open hart kent of leert kennen, In een fraaie linnen band gevat en verlucht met vele typerende foto's voorwaar een rijk en boeiend bezit K. N.a.v. '..Europa op het eerste ge zicht". Premieboek van de Zonne wijzer, uitgave van Het Spectrum te Utrecht. Norman Wisdom de beroemde Engelse komiek, werd tijdens zijn bezoek aan Amtserdam in de Cinema Royal, de bioscoop waar Wisdom een voorstelling heeft gegeven, zo enthousiast ontvangen, dat het publiek hem bij het in- en uitgaan van de bioscoop op de schouders nam MARY PICKFORD toen zij nog geen 62 was ïJal? sl,echts de. spreekbuis van da Kerk en de gelovige bioscoopbezoeker, oneer zi] een oordeel uitspreekt. „De r umindustrie wordt niet gediend met een uitschakelen van de katholieke nakeimng" aldus de Katholieke Film uentrale „maar veel eer met een nauw lettend gadeslaan van vraag en aanbod, zoals deze enquête heeft aangetoond". Koning Frederik van Denemarken is de hoofdrolspeler in een filmpje, dat in opdracht van de Deense regering zal wor den opgenomen en dat „Een dag met de Koning" zal heten. De opzet van het filmpje (vertoningsduur: een kwartier) is een inzicht te geven in het zware dage lijkse werk van een moderne vorst bjj het uitoefenen van zijn constitutionele functies en verplichtingen. Men neemt aan, dat het de eerste keer is dat een regerend vorst of staatshoofd deelneemt aan enige film, nieuwsjournaals uitgezon derd. De Amerikaanse toneelspeler en film acteur Robert Wilcox is op 44-jarige leef tijd door een hartverlamming getroffen toen hij de nacht doorbracht in een slaap wagon van de trein van New York naar Rochester. Het beroep van film-beauty is waarlijk niet ongevaarlijk. Jane Russell weet er van mee te praten. Bij het maken van opnamen voor een nieuwe film gleed zij uit, toen zij in een zwembad-scene uit een badhokje stapte. Met een ernstige kneuzing aan de enkel moet zij haar film activiteit voorlopig staken. De beroemde Shakespeare-vertolker Walter Hampden is in de leeftijd van 76 jaar overleden. De Shakespeare-ver- maardheid had Hampden vooral verwor ven in Engeland, waar hij na het beëin digen van zijn studies in Amerika en na een muziek-studie in Frankr'ik, een der grootste sterren van het klassieke thea ter werd. Aangetrokken door zijn vader land Amerika ging hij als film-acteur naar Hollywood, vierde echter eerst nog triom fen als toneelspeler in de rol van Cy rano de Bergerac (meer dan duizend op voeringen), daarna in de films AU about Eve, Five fingers en The treasure of the golden corner. Mary Pickford, de beroemde vedette van de stomme film, verblijft op het ogen blik in Europa samen met haar man Buddy Rogers, eveneens een bekend oud acteur. Na een kort verblijf in Engeland zijn zij naar Spanje gegaan, voor het vin den van geschikte entourages voor een film. die de United Artists (een film maatschappij waarvan het echtpaar Ro gersPickford een-derde der aandelen bezit) voornemens zijn te vervaardigen. Mary Pickford, nu 62 jaar, wordt be schouwd als de rijkste vrouw van Holly wood, want behalve haar aandelen in de United Artists heeft zij met haar man nog de leiding over een televisie-station in Noord-Carolina, een boerderij in Nieuw Mexico, een citroenen-plantage in Flori da en petroleumbronnen in Oklahoma. Op het in de komende twee weken te houden Berlijnse film-festival zullen vier nieuwe Britse films worden vertoond: Animal Farm (de tekenfilm naar George U's boek). The Young Lovers, The Divided Heart en The Constant Husband.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 10