3nvloed van cdézi&tióchc klederdrachten
HAUTE COUTURE EN
FRANSE EXPORT
COLLECTIES MET VEEL EXCENTRIEKE MODELLEN
r~N
HET MIDDEL
ZIT AAN
HET MIDDEL
VJ
wmÊtèfé:
JË7 1»
DONDERDAG I SEPTEMBER 1955 PAGINA 5
Zeven verstokte vrijgezellen staan aan de spits van de
Parijse couturewereld. Enkelen van hen delen er de la
kens uit want ze ontwerpen de richtlijnen van de mode.
Om hen heen dwarrelen tal van jonge tekenaars en mo
delisten die met meer of minder geduld hun beurt af
wachten om hun plaatsen in te nemen. Onder deze jon
gelui is slechts een enkele vrouw die enigszins naam
heeft gemaakt.
(Van onze verslaggeefster
PARIJS, Augustus
Onmiddellijk na de
zware industrie
'TniiJ"ifln^fcof
v ,-y- -
z.wart kanten avondtoilet met witte nertzkraag. Deze kant
werd later opnieuw geborduurd wat een bijzonder relief geeft.
Model Nina Ricci
Een met git geborduurde fluwelen avondjapon van Fath. Genevièie Fath is
de enige die met wijde mouwen komt.
^°cktail ensemble waarvoor Chris-
llan Dior zijde nam van het huis
B ianchini-Férier.
Een japon die met nertz langs de zoom is gegarneerd en waar een pels bijhoort
waar ook nertz voor is genomen. Modellen van Reviiion
Beige taffetas cocktailmantel die met rose is gevoerd. Het hoedje is van zwart
fluweel. En het is Hubert de Givenchy die beide ontwierp.
0 de lijn Y ontwierp Christian Dior deze korte avondjapon in
k °en en zwart gebrocheerde zijde van Bianchini Férier. Hoed,
Ux> gaine, busteophouder, handschoenen, kousen en
schoenen zijn ook van het huis Dior.
Collectie „Jolie Madame pour l'Automne 1955" van Pierre
Balmain. De japon van dit bruin wollen mantelpak wordt opzij
gesloten. De mantel is gevoerd met nutria.
Men moet toegeveq dat dit op zijn zachtst gezegd raar is. Er zijn wel
degelijk enkele vrouwelijke couturiers die bekendheid verwierven, al is
het niet in dezelfde mate als haar mannelijke collega's. Dit komt waar
schijnlijk omdat ze bij het ontwerpen van een japon er zich zelf dadelijk
mee „zien". Dit sluit meteen een ongebreidelde fantasie uit sinds geen
enkele vrouw meer een japon wil dragen die een revolutie in de mode
brengt, iets wat ze vroeger heerlijk vond. Het is dus logisch dat haar mo
dellen iets mats krijgen.
De heren, die zelf hun creaties niet hoeven te dragen hechten er meer
betekenis aan dat een tekening effect maakt en dat is misschien een van de
redenen waarom de „couturiers d'idées" op het ogenblik allen mannen zijn.
Maar als men ziet wat die ideeën soms voortbrengen dan vraagt men zich
af of het misschien niet beter is er te weinig dan te veel te hebben.
Balenciaga en Dior die de eerste plaats innemen komen
met collecties waarvan veel ondraagbaar is. Ook al omdat
de modellen te veel afwijken van die waaraan het oog
gewend is. Maar toch vinden we in een volgende collectie
er veel van terug, beter aangepast en eenvoudiger, kortom
zo dat iedere vrouw ze graag wil dragen.
Omdat de mode zich nu eenmaal op een nieuwe en
excentrieke lijn
inspireert, neemt
een man als
Balenciaga zo'n
voorname plaats
in. Dit seizoen
vinden we zijn
tunieken in alle
collecties terug.
Wat niet verhin
dert dat hij veel
toont wat on
draagbaar is en
blijven zal. Maar
om tot de „cou
turiers d'idées" te
behoren schijnt
dit nodig te zijn.
Onder de vrou
welijke coutu
riers deed dit al
leen Schiaparelli.
Ze kwam met de
dwaaste en amu
santste dingen
aangezet, waar
haar collega's het
seizoen daarna
Een zwart laken Caftanjapon van
Christian Dior, die niet van „tu
niek" wil spreken. In de japon een
„guimpe" die hoog aan de hals
sluit. Hoed, schoenen, handschoenen
enz. enz. komen ook van Dior.
Zwartfluwelen kantjapon op witte onderrobe. Rozen
ert tulle vormen deze Spaanse sluier, waarmee Cas
tillo zijn nationaliteit niet verloochent.
Model Jeanne Lanvin (Castillo)
van profiteerden als zij ze alweer lang vergeten was en
iets heel anders lanceerde.
Na „Schiap" is geen enkele vrouwelijke couturier zich
meer aan al te veel ideeën te buiten gegaan. Geen van
haar geeft deze winter een nieuwe richtlijn aan. Alleen
Chanel zet zonder zich om de critiek te bekommeren haar werk voort. En
haar soepele japonnen, die geen binnenwerk hebben dat als een corset
zo stijf zit, beïnvloeden alle anderen. Zo zelfs dat het mousseline de soie en
het crêpe weer in verschillende huizen gebruikt wordt. Een resultaat waar
ze trots op kan zijn.
Wat brengen de collecties nu eigenlijk? Hoe verschillend of ze ook zijn,
ze hebben veel dingen gemeen. Om te beginnen staan ze alle meer of
minder onder de invloed van Aziatische klederdrachten.
Alle hebben bredere schouders, die verkregen worden door van boven wijd
vallende mouwen of door ronde padding. De buste mag niet omvangrijk zijn,
de soepel vallende jurk geeft altijd het middel aan dat gelukkig op zijn
natuurlijke plaats is gebleven terwijl de heupen nauwelijks worden aan
geduid.
Dit alles klinkt heel onschuldig en het verkregen effect hangt geheel af
van de couturier, die er in de meeste gevallen iets goeds van maakt. Wat
niet wegneemt dat we wel eens mooiere collecties hebben gezien.
De bouillonnées, de aan de zoom naar binnen geslagen rokken
die op harembroeken lijken, staan alles behalve rustig. Ze geven de draag
ster al heel gauw het air van aan een verkleedpartij mee te doen, iets wat
toch altijd vermeden moet worden. Dergelijke toiletten kunnen we dan
ook gerust uitschakelen, ook al komt Dior er mee.
Voor het eerst ?;nds jaren veel
satijn, soms uitsluitend van zij ge
weven maar ook dikwijls met rayon
er door. Veel fluweel, magnifieke
tweeds, lamé en gebrocheerde zijde.
Aan de stoffen ligt het niet dat de
collecties dikwijls een sombere in
druk maken. De kleuren werken
echter niet mee. Behalve het zwart
dat altijd mode is, veel bruin, van
kaffer tot kastanjebruin. Bij Dior
droegen de mannequins bovendien
nog zwarte hoeden, diep in de ogen
gezet. Het leek of ze in de rouw
waren, terwijl Balenciaga zijn man
nequins beslist streng verboden
had er anders dan zo verzuurd
mogelijk uit te zien.
CRITIEK VERBODEN
In Frankrijk is de haute couture
„taboe". Ze wordt beschouwd als
een nationale industrie waar niets
anders dan goeds van gezegd mag
worden. Het gevolg is dat haar in
de Franse pers alleen maar lof
wordt toegezwaaid, wat op de duur
een beetje eentonig is. Een Frans
journalist die al te openhartige
aanmerkingen zou maken kan ver
volgd en beboet worden.
Dit standpunt is stellig onjuist.
Het wordt ingenomen omdat er
enorme kapitalen mee gemoeid
gaan en meer dan 150.000 mensen
er een bestaan in vinden. Maar een
nieuw stuk monteren kost ook
schatten wat de toneelcritici niet
verhindert ,te zeggen wat ze den
ken. Voorlopig wordt dit ruimere
standpunt in de couture niet inge
nomen en het ziet er ook niet naar
uit dat dit binnen afzienbare tijd
wordt toegestaan. Misschien wel
omdat in zo bitter weinig tijd een
collectie zijn geld op moet brengen.
Langer dan zes maanden is dit im
mers niet mogelijk.
Als men dan bedenkt, dat met
het ontwerpen van een grote col
lectie wel 100 millioen francs ge
moeid zijn, dan is het eigenlijk wel te begrijpen, dat de couturiers niets dan
goeds van hun collecties willen horen. De enorme kosten verklaren ook de
prijzen. In de eerste huizen kost een mantelpak minstens 130.000 francs,
een middagjaponnetje 120.000 en een cocktailtoilet 180.000 francs. Terwijl
de prijs van een avondjapon wel tot een millioen francs kan lopen, dat
hangt af van het borduursel.
Het omzetcijfer in de couture bedraagt 5 milliard francs, de couture neemt
dan ook de tweede plaats in onder de Franse export, dadelijk na de zware
staalindustrie.
De grootste omvang heeft de zaak van Dior genomen. Hier werken meer
dan 1200 mensen en het kleine herenhuis is uitgegroeid tot een complex van
huizen. Steeds worden er nieuwe panden bijgetrokken. Dior's naam is even
bekend bij het grote publiek in Amerika als in Europa. Maar de ingewijden
in het couturewereld je kijken misschien nog meer naar het kleine huis in
de Avenue George V waar de onzichtbare Balenciaga de scepter zwaait.
DINY K.-W.
Tailleur van groen, rood en bor
deaux tweed. De hoed is van
dezelfde stof gemaakt door Chanel.
Beige zijde gabardine japon van
Hubert de Givenchy.
Het is blijkbaar moeilijk om tot
de ideeën-lancerende heren te be
horen. Maar om klant te zijn is dit
seizoen ook niet makkelijk!