Eenheid van denken omtrent de staat in eigen kring VAN NELLE Niemöller over: Duitsland tussen Oost en West Mgr J. Huihersopende Amate Missie-expositie in Amsterdam een boeiend geheel Vlugge vingers roffelden schrijf- machinetoetsen emma Rozenkransbedestonden in het gehele land DE SPIN Tien jaar Centrum voor Staatkundige Vorming Prof. mr A. L. de Block over vraagstuk der samenwerking met andere groepen zware Geeft en u zal gegeven worden" m Churchill's portret door Max Nauta Onderdrukte volken kunnen slechts geholpen worden via de weg van onderhandelingen Nat. snelheidskapioenschap te Den Haag Stoet van prelaten OPENT VRIJDAG 30 SEPT. 11.30 UUR Bisschoppen tegenwoorig te Renkum en O.L. Vrouw in 't Zand PAGINA 3 Samenwerking in Nederland als staatkundig vraagstuk Brede basis Terwille van verdraagzaamheid V* Ontroerend negergebed. BENOEMINGEN BISDOM HAARLEM Wit en paars DAGELIJKS BESTUUR KATH. ECON. HOGESCHOOL door JOHNSTON McCULL\ HERMAN ANTONSEN (wordt vervolgd) (Van onze Utrechtse redacteur) „Een der ernstige bezwaren van het moderne democratische staats bestel is, dat het staatkundig denken het monopolie van enkelen wordt. De beoefening van politiek is steeds meer een beroepsmatige bezigheid geworden. Er is het gevaar van verwijdering tussen politieke leiders en de politiek-geleiden. Voortzetting van dit proces leidt tot het in discrediet raken van de politiek bij de grote volksgemeenschap. Het doel van het Centrum voor Staatkundige vorming, dat een zelf standige instelling is en geen onderdeel van de K.V.P., is een bijdrage te leveren om het monopolie ten aanzien van het staatkundig denken tegen te gaan en in de tien jaren van zijn bestaan heeft het een eigen plaats in ons staatkundig leven verworven". Met deze kernachtige zinnen heeft de voorzitter, prof. mr W. C. I. van der Grinten betekenis en plaats van het Cen trum voor staatkundige Vorming aange geven. toen hij Zaterdagmiddag in Utrecht de vergadering opende, die ter viering van het tweede lustrum was belegd. Hij mocht daarbij verwelkomen Z. H. Exv. Mgr dr A Hanssen, Bisschop-coad jutor van Roermond; de ministers prof. dr L. J. M. Beel en A. C. de Bruyn; de Staatssecretarissen, mej. dr A. de Waal, dr G. M. J. Veldkamp en H. C. W. Moorman; Staatsraad H. F. M. Baron van Voorst tot Voorst; enige leden van de Eerste en Tweede Kamer; mr H. W. van Doorn, voorzitter van de K.V.P.; een delegatie van de Dr Abraham Kuyperstichting en heel bijzonder deed prof. van der Grinten dit tot prof. mr C. P. M. Romme, voorzit ter van de Kath. Tweede Kamerfractie, die destijds het initiatief tot oprichting van het Centrum genomen heeft. Nader ingaande op de verhouding tus sen K.V.P. en het Centrum, herinnerde prof. van der Grinten eraan, dat het Cen trum in 1945 en 1953 het program der partij aan een crildsch oordeel onderwor pen heeft en daarbij tot de conclusie is gekomen, dat een katholieke eenheids partij onder de huidige omstandigheden goed is. Juist bij aanvaarding van een ka tholieke eenheidspartij moeten we echter oppassen voor een canonisatie van door haar gehuldigde opvattingen en prof. Van der Grinten was er erkentelijk voor, dat de K.V.P. de zelfstandigheid van het Cen trum steeds heeft geëerbiedigd. Binnenkort verschijnt een uitgave, waarin een overzicht van de werkzaam heden van het Centrum. da.t 55 rapporten uitbracht, wordt gegeven. Over dit onderwerp hield prof. mr A. L. de Block een rede, die hij begon met een uitvoerig historisch overzicht, waarin als uitgangspunt werd gekozen. De grond wetswijziging van 1848, waarin door Thor- becke het liberale vrijheidsbeginsel was neergelegd. Spr. ging na de samenwerking tussen katholieken en liberalen, waarmee niet alle katholieken instemden en die scheu ren begon te vertonen bij het verschijnen in 1868 van het Bisschoppelijk Mandement waarin het liberale onderwijs werd af gewezen. om in 1871 geheel uiteen te val len. Na een voorlopig isolement dreef de schoolpolitiek tot samenwerking met an dere groepen en 1880 was met het optre den van Schaepman, die contact zocht met de anti-revolutionairen en de christelijk- historischen het begin van een nieuwe sa- menwerkingsgedachte. Prof. de Block betreurde het, dat over de politieke periode tussen 1848 en 1880 zo weinig bronnenmateriaal beschikbaar is en hoopte op een uitgave in samenwerking met de R.K. Universiteit van de nagelaten aantekeningen van Mgr Wdtlox, aan wiens boek over de R.K. Staatspartij z.i. een derde deel ontbreekt. Met name zou men wel eens iets meer willen weten over de persoon en het leven van de toenma lige politieke leiders der katholieken. Na te hebben stilgestaan bij het werk van Schaepman en de maidenspeech in 1897 van Nolens, waarin een concept werd gegeven van een wetgeving, welke deze staatsman in zijn loopbaan nog verwezen lijkt heeft mogen zien, liet spr. zijn licht schijnen over de wrijvingspunten, die zich bij de coalitie voordeden. Er was een te genstelling tussen de coalitie-genoten door een andere visie op staaf en maatschappij. Ten aanzien van het sociale program was de coalitie zwakker dan op onderwijs- gebied. De jaren van 1930 en 1939 zijn voor de positie van de R.K. Staatspartij uiterst moeilijk geweest. Ook factoren van per soonlijke aard zijn daarop van invloed ge weest. Figuren als Colijn en Aalberse la gen elkaar niet. Een belangrijk moment m de politieke geschiedenis van ons land is geweest het eerste optreden in 1939 van socialistische ministers, hetgeen dn katholieke kringen werd toegejuicht. Vervolgens releveerde prof. De BiOOK cte strijd tegen het rechtse extremisme om over te gaan tot de periode na de oorlog. In 1946 bleek, dat de meerderheid van de katholieken, evenals de A.R. en de C.H. prijs stelde op behoud van een eigen pariii. Meer dan men vermoedde steunden zij op fundamentele gedachten en begin selen onder ons volk. Terloops ging spr na, hoe er katholie ken waren, die een eigen partij prijs ga ven om te gaan samenwerken in een Nederlandse Labourparty, de samenwer king van de katholieken met P.v.d.A. en de moeilijkheid om een goede lijn daar in te vinden door Indonesië, om dan meer uitvoerig het streven van prof. Romme te schetsen na 1948 naar samenwerking op een brede basis, wat meer succes had. Onder dez'e samenwerking verstaat prof. De Block een samenwerking van par tijen, die het huidige democratische staatsbestel voor dit land wenselijk achtten en hij gaf een opsomming van verschillende vraagstukken, voor welker oplossing deze samenwerking gewenst is. Daar is allereerst de hulp aan de onder ontwikkelde gebieden, waaraan alle po litieke partijen dienen mee te werken en met nadruk wees hij erop, dat een wezenlijke oplossing slechts door de ach tergebleven gebieden zelf tot stand kan worden gebracht. De huidige industriële landen kunnen slechts het gunstige kli maat scheppen en Nederland is verplicht zijn ervaring in Indonesië opgedaan ter beschikking te stellen. Liefde moet hier bij richtsnoer zijn. Op de tweede plaats is daar de nieu we buitenlandse politiek van samenwer king, die nog lang niet voldoende in het volk heeft wortel geschoten. In het Ne derlandse politieke leven betekent dit de medewerking van zoveel mogelijk poli tieke groepen. Ook met de sociale rechtvaardigheid zijn we er nog lang niet en als een der voornaamste onderwerpen beschouwt prof. De Block de bezitsvorming, die de weg kan banen naar een volledige per soonlijkheidsontwikkeling, Hier wordt een goed samenspel gevraagd tussen over heid en particulier initiatief en weer zo veel mogelijk medewerking van de poli tieke groepen. Een ander punt is de jeugdvorming bui ten schoolverband. De staat moet de voorwaarden scheppen om de jeugd op te vangen en te brengen op de weg naar een van angst bevrijde wereld. Voorts dient de vernieuwing van on derwijs tot stand te komen onder een zo breed mogelijke samenwerking van de politieke groepen en spr tekent hierbij aan, dat zulks continuïteit in het bewind vraagt, omdat een dergelijke verreikende taak zo maar niet in twee jaar vervuld kan worden. Argument voor samenwerking is even eens het gevaar van parlementaire oppo sitie en prof. De Block vroeg zich af of de huidige situatie niet zo is, dat van de zijde der V.V.D. een geforceerde oppo sitie gevoerd wordt, die een restant is van een verkeerde parlementaire opvat ting. Samenwerking is niet op de laatste plaats geboden terwille van het behoud van de democratie. Prof. De Block eindigde zijn betoog met een pleidooi voor samenwerking ter wille van verdraagzaamheid, waarbij het voornamelijk op de gezindheid aankomt. Een bezwaar kan zijn, dat bij de wetge ving gestreefd wordt naar bevrediging van zoveel mogelijke groeperingen, maar dit is niet zo groot, dat samenwerking niet gewenst is. Bovendien hebben de groeperingen dit zelf in de hand en in dit verband wijst prof. De Block erop, dat de K.V.P. bij de kabinetsformatie in 1952 genoeg offers heeft gebracht. Waarom dan. aldus prof. De Block, geen samen werking van een zo groot mogelijke partijverband'.' Van een een heidspartij kan een grote opvoedende kracht uitgaan tot het kweken van per soonlijkheid. Bij de veruitwendiging van ons geloofs leven behoort zeker ons politiek optre den, maar het lijkt prof. De Block, dat we het niet altijd eens zijn over de inbreng van ons deel in de volksgemeenschap. De critiek op de moderne staatsidee van dr Cornelissen is dikwijls met te veel sentiment geladen en spr hoopt op wat meer loyaliteit tegenover deze figuur. Er dreigt, zo zei prof. De Block, in on ze kring verschil van mening omtrent wezen en doel van de staat te ontstaan; dat ouderen en jongeren op dit punt el kaar niet meer hegrijpen. Zulks zou ver arming van onze basis kunnen gaan be tekenen. Het is van belang, dat dit vraagstuk een levenskwestie voor ons eens ernstig wordt onderzocht. Daar omtrent mag geen compromis bestaan. Wie ze éénmaal gerookt heelt wil geen andere I (Van onze verslaggever). In het gebouw van de Vrije Gemeente te Amsterdam sprak Zaterdag avond op uitnodiging van „Kerk en Vrede" de bekende Duitse predikant dr Martin Niemöller over: „Duitsland tussen Oost en West". Niemöller. die in de eerste wereldoorlog duikbootcommandant, daarna predikant ge worden, in welke functie hij zich onderscheidde door zijn moedig verzet legen het nazi-bewind, is na de tweede wereldoorlog, hoewel fel anti communist, aanhanger geworden van de derde weg-gedachte. Langs deze weg acht hij een oplossing mogelijk van de tegenstelling tussen het com munistische Oosten en het democratische Westen. Ook dze avond gaf hij weer met grote overtuiging blijk van deze gedachte. Door de enorme ontwikkeling van de vernietigingswapenen is de oorlog als politiek instrument in onze tijd een onmogelijkheid geworden. Wij hebben nog slechts te kiezen tussen co- existentie of niet existeren, aldus Niemöllere. We staan thans voor de onontkoombare taak de spanningen tus sen Oost en West op vreedzame wijze te Opnieuw hebben Zaterdag Neerlands snelste typisten elkaar de eer van het nationale kampioenschap machineschrjj- ven in de Haagse Houtrustrotonde be twist. Het aantal inschrijvingen bedroeg ruim 90, waarvan 10 heren. Er was ech ter een aantal uitvallers. Uit overheids dienst verschenen 40 deelnemers, uit het particuliere bedrijfsleven 38, uit het zelf standige beroep 2 terwijl vijf deelneem sters opgaven geen beroep te hebben. Twee ploegen typten ieder een half uur, waarbij zij zo snel en foutloos t mogelijk het verslag van een causerie van mr D. G. W. Spitzen, secretaris-generaal van het departement van Verkeer en Water staat over eenheidsdocumentatie moesten copiëren. Razendsnel vlogen de vingers over de toetsen van gewone en electrische schrijfmachines. Tot de meest kanshebbende deelneem sters behoorden de kampioene 1951, 1953 en 1954 mevrouw F. MeijerKant, de kampioene 1952 mevrouw M. J. Wijsma Booms en mevrouw E. Polman—Dessau- vagie, die te Monaco tijdens de wereld kampioenschappen de derde prijs voor accuratesse won. Ter opluistering van dit feest van vlug ge vingers was de wereldkampioene me juffrouw Lore Alt uit Stuttgart aanwezig. Deelneemsters aan de kampioen- schapsivedstrijden machineschrijven met haar machines op de trappen naar de wedstrijdzaal. - - .Al! Efei .-!liiBS'lsfe Zij kreeg een Duitse tekst als voorbeeld. Mej. Alt joeg te Monaco maar even 544 aanslagen per minuut uit haar machine, zonder meer dan een percent fouten te maken. In Nederland is men nog gestrenger dan bij de wereld-kampioenschappen. Hier mag men hoogstens een half procent fou ten hebben, want anders wordt men niet geplaatst. Voor iedere typefout worden tien punten afgetrokken van het totaal der bruto aanslagen. Netto moet men minstens 350 aanslagen per minuut gemaakt hebben om voor een prijs in aanmerking te komen. Voor snel heden van 250 tot 340 aanslagen worden bijzondere of eervolle vermeldingen uitge reikt. Bovendien zijn er prijzen voor ac curatesse beschikbaar. (Van onze Amsterdamse redactie). „De missiegedachte moet iedere katholiek bezielen; moet voor hem als een plicht en een behoefte gelden. Wanneer wij daadwerkelijk de naastenliefde willen beoefe nen, dan kunnen we niet anders dan voldoen aan zijn gebod en opdracht: God's rijk op deze aarde uit te breiden. Niet iedereen is echter geroepen^pm het „edele ambacht van missionaris uit te oefenen, maar wel heeft elke katholiek tot taak zijn steun en liefde aan de missie te geven. We mogen dankbaar zijn, dat ons land zoveel missionarissen en religieuzen uitzendt fop een wereldtotaal van ruim 50.000 missionarissen zorgt Nederland voor ongeveer 5700, dat is 11%%). We zijn trots op lien, doch liet tekort is nog groot. Daarom hoop ik dat „Amate" veel jongeren zich zal ,a*en bezinnen op de vraag of voor hen eventueel een missieroeping is weg gelegd. Hoewel we in ons dierbaar vaderland zelf nog genoeg priesters kunnen ge bruiken. moeten we toch blijven vasthouden aan God's woord: Geeft en U zal ge geven worden". Ik hoop dat de expositie een succes zal worden tot zegen van de missie, van Amsterdam en van Nederland". japon contrasteerde scherp met het paars van de bissehopskledijScholastieken van het St. Ignatiuscollege verzorgden in de kapel de gezangen. nam een inlands seminarist te adopteren? De parochies zijn pas goed „rijk" indien er een grote missieliefde leeft, aldus mgr Van der Burg, die vervolgens in het Frans en Duits de buitenlandse prelaten be groette. Z. H. Exc. mgr Huibers sprak ontroerd van een gewichtige dag voor Amsterdam. Na deze plechtigheid, die werd opge luisterd door kamermuziek van het Amsterdams symphonie-orkest voor ka tholieken „Alphons Diepenbrock", schreed het hoge gezelschap opnieuw langs een erehaag van de georganiseerde katholie- 1 ke jeugd naar de hal. waar mgr Huibers dan het bekende manuaal verrichtte. Ge ïnteresseerd lieten de prelaten zich ver volgens langs de expositie rondleiden door leden van de vereniging „St. Adel- bert". Wij hebben reeds uitvoerig bericht over hetgeen op „Amate" te zien is. Nu we Zaterdag de expositie kant en klaar mochten aanschouwen zijn we nog dieper onder de indruk gekomen van al het werk dat verzet is om zulk een boeiend geheel Deze woorden sprak Zaterdagmiddag in Exc. mgr J. P.^Huibers, "Bisschop Z van In hct Apollopaviljoen verwelkomde mgr '®^e^eik®n' °e bezoeker wordt terdege Haarlem, toen hij de eerste na-oorlogse G- p- J- van der Burg, de deken van Am- geconfronteerd met de moeilijkheden van missieten toonstelling „Amate" in de stcrdam de hoogwaardigheidsbekleders, bet missiewerk maar ook met de glorie hoofdstad opende. De eigenlijke plechtig- Tot mgr Haibers zeide hij, dat de katholie- va" de resultaten. Daar zorgen de onge heid geschiedde in de Apolloha] waar de ken van de hoofdstad in hem niet alleen v®er. 80 explicateurs en exphcatrices, expositie tot en met 2 October gehouden hun Bisschop zien die de missiegedachte ™„®10Iï?.!;lsiien'v e" wordt. Z. H. Exc drukte daar op een animeert, maar ook ais iemand die het df, lefhebber van inheemse knopje waardoor èen groot neonkruis aan- goede voorbeeld geeft. Want was het niet £""sLen €t!,Tn.ogU, a: zal. n'et uitgeke- bouwpastoor Huibers van de Chassékerk n komen. Uit alle missielanden ter we- Z.H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd tot: kapelaan te Amster dam (H.H. Mart. van Gorcum) F. A. J. J. Thijssen; tot kapelaan te Rotterdam (H. Barbara), W. Th. Friebel, die kapelaan was te Heemskerk. flitste. Vele kerkelijke hoogwaardigheidsbekle ders woonden de gebeurtenis bij. Onder hen bevonden zich een aantal missiebis schoppen, t.w. H.H. Exc. de monseigneurs C. Kramer O.F.M., die uit zijn Chinees diocees Luanfu is verjaagd; C. Dubbelman O.Praem. van Jabalpur; M. Brans O.F.M. Cap, oud-apostolisch vicaris van Medan; dr J. Theunissen SMM, apostolisch vica ris van Nyassaland; M. Verhoeven MSC, apostolisch vicajis van Menado; Olaf Smit, oud-apostolisch vicaris van Noor wegen en kanunnik van St. Pieter en H. Paulissen SMA, rustend bisschop van Kumasi. Voorts waren aanwezig de bui tenlandse prelaten mgr Bertin, secretaris van het Petrus Liefdewerk uit Rome en mgr Mund uit Aken, alsmede mgr H. J. van Hussen, nationaal directeur der Pau selijke Missiegenootschappen, zijn voor ganger mgr J. Bekkers, de weleerw. heer P. van Stralen, directeur van het Dioce saan Missiebureau, provincialen van con gregaties enz. Onder de wereldlijke auto riteiten merkten we op de kath. wethou ders Van Wijck en Steinmetz, enkele KVP-raadsleden en vele anderen. De plechtigheden waren aangevangen des middags om twee uur, toen mgr Kra mer in de Begijnhofkapel met assistentie van rector B. Voets, missiedirecteur van Amsterdam en een pater Augustijn, lid van de Verenigde Missionarissen, een pontificaal Lof opdroeg, dat door een aantal van de hoge gasten werd bijge woond. De stoet van prelaten was langs een erehaag van leden der jeugdvereni gingen het Begijnhof binnengetreden, juist op het moment dat een bruidspaar de Engelse kerk verliet. Het wit van de die destjjds als een der eersten op zich re^d vindt hij de schoonste voorbeelden van gebruiks- en kunstvoorwerpen. Ont roerend en in al zijn simpelheid zo diep van geloof vonden wij het gebed van een neger, dat ergens te lezen staat: „Mijn God is zo hoog, Je kunt niet boven Hem komen; Hij is zo diep, Je kunt niet onder Hem staan; Hij is zo breed, Je kunt niet om Hem heengaan; Je moet in Hem binnengaan, Door het Licht". BEURS VOOR MODE I EN HUISHOUDING Vanaf vandaag is het door de Neder landse kunstenaar Max Nauta vervaar digd portret van Sir Winston Churchill bij Matthiesen in Bond Street te Londen gedurende twee weken te bezichtigen. Vrijdag werd op de Nederlandse ambas sade het portret, dat bestemd is voor de nieuwe ontvangstzaal van de Tweede Ka mer te Den Haag, aan belangstellenden getoond. De 58-jarige Max Nauta vertelde bij deze gelegenheid hoe Churchill zich aanvankelijk terughoudend had betoond in zijn verwachtingen omtrent de kwali teit van het te maken schilderij, maar, toen hij het resultaat zaf het enthousiast, „uitstekend, bewonderenswaardig" noem de. Churchill had met grote belangstelling Nauta's werk gevolgd en was dikwijls opgestaan om achter de schil lersezel de tretschilder", zei hij. werkwijze van de kunstenaar te komen bekijken. Hij had Nauta ook de verzame ling schilderijen van zijn ei"en hand laten zien. Het waren er honderden, opgehan gen in het atelier in Churchills tuin, hier en daar negen stuks boven elkaar, aldus Nauta: schilderijen van de pyrami- den in Egypte, de Grand Canyon in Arizona, uit Zuid-Frankrijk, Spanje en Canada, en tussen de landschappen in mooie bloemenschilderingen. Churchill houdt van heldere kleuren, aldus Nauta. Hij ziet schoonheid in de lij nen van zijn Siamese kat Gabriel en in die van zijn paarden. Hij heeft ook een atelier bij zijn slaapkamer, met daglicht installatie. Hij was bezig, aan de hand van foto's een portret van zijn vrouw te schilderen, maar toonde zich zelf daar niet erg tevreden over. „Ik ben geen por- AHOY' GEBOUW t/m 12 Oct. Het dagelijks bestuur van het curato rium der Katholieke Economische Hoge school te Tilburg heeft zich als volgt ge- constituteerd: mr. M. P. L. Steenberghe, oud-minister van Economische Zaken te Goirle, voorzitter; mr. dr C. N. M Korr- mann, burgemeester van Breda, onder voorzitter; drs F. I. A. M. van Miert, pastoor te Tilburg, lid; mr. B. I. M. van Spaendonck te Tilburg, secretaris- penningmeester. Naar schatting 200.000 gelovigen hebben gisteren deelgenomen aan de rozenkrans- bedestonden, die de Rozenkranskruistocht voor het vijfde achtereenvolgende jaar In talrijke Maria-oorden van ons land had georganiseerd als onmiddellijke inzet van de Octobermaand. Bijzondere hoogtepunten vormden de bedestonden te Renkum, waar mgr. dr B.G. Alfrink, Apostolisch Administrator van Utecht, in het heiligdom van Maria van Renkum de nieuwe vlag van de ro zenkranskruistocht wijdde en de gelovi gen kort toesprak, hen wijzend op de gro te geestelijke voordelen, die aan 't bidden van de rozenkrans verbonden zijn. De lei der van de Rozenkranskruistocht, pater D.A. Linnebank O.P., hield de predikatie. Hij herinnerde aan de aansluiting in 1951 van het apostolaat van de rozenkrans bij de rozenkranskruistocht van de Ameri kaanse pater Peyton, die reeds sedert vele jaren met overweldigend succes de rozen krans als gezinsgebed propageert. Aansluitend aan de actualiteit bezwoer pater Linnebank zijn toehoorders om juist nu er op politiek gebied toenadering tus sen Oost en West gezocht wordt, met vuur te bidden voor een waarachtige vrede, die vrijheid voor allen insluit. Een tweede hoogtepunt van de vele de vote plechtigheden te Delft, Haastrecht, Heiloo, Emmer-Compascuum (Munterse Veld), Schalkhaar, Slagharen, IJsselstein Den Bosch, Elshout, Handel, Helmond, Katwijk aan de Maas, Langenboom, Nij megen, Oisterwijk, Ommel, Uden, Breda Roosendaal, St. Jansteen, St. Willibrord, Zuiddorpe, Zegge, Brunssum, Heerlen (Sehaesberg), M riarade. Oostrum, en Thorn wah de bedestonde ter ere van O.L. Vrouw in 't Zand te Roermond. Deze plechtigheid stond onder bisschop pelijke leiding van mgr. Dr J.M.J.A. Han sen, coadjutor van Roermond en verenig de o-i Limburgse eigen wijze de felovigen in het precissie-park bij de Mariaka pel. Voortrekkers droegen het wonderba re Mariabeeld voorafgegaan door de fan fare „O.L. Vrouw in 't Zand" na de predi katie door pater Bonaventura Jansen, pro vinciaal der Dominicanen, rond. Ook mgr Hanssen sprak de gelovigen toe. - Ay'y v «jj overwinnen. Daarom is het verwerpelijk om, zoals nog steeds geschiedt, door we derzijdse haatpropaganda en sabotage de spanningen tussen beide wereldblokken op te voeren. Verwerpelijk ook met het oog op het lot van de onderdrukte vol ken achter het IJzeren Gordijn. Want hoe scherper de tegenstelling tussen Rus land en de vrije wereld wordt, des te groter wordt de druk, waaronder deze volken moeten leven. Laten we daarom ophouden elkaar, zoals het tegenwoordig in Duitsland heet. te „verteufelen" zo betoogde de Duitse predikant, waarvan Rudolf Goethe één van de vier katho liek geworden Duitse protestantse geeste lijken, die in het pasverschenen boek: „Bekenntnis zur Katholischen Kirche" vertellen over hun bekeringsgeschiedenis onthult, dat hij in het concentrtiekamp op het punt gestaan heeft om katholiek te worden. We kunnen de onderdrukte volken niet helpen door een bevrijdingsoorlog. Dit is geen reële mogelijkheid. Wat we wel kunnen doen, is hun toestand via de weg van onderhandelingen te verbeteren. Deze weg is de wereld sinds de conferen tie te Genève ingeslagen en hierover was Niemöller natuurlijk zeer verheugd. Wat nu in het bijzonder het Duitse volk betreft, dit voelt westers, wil ook bij het westen blijven behoren, maar dit mag niet inhouden een tegenstelling tot zijn machtige oosterburen. Duitsland kan slechts in vrede leven, als het zich als goede buur gedraagt zowel tegenover het Westen als tegenover het Oosten. Over de mogelijkheid van een hereni ging van Oost- en Wcst-Duitsland was Niemöller weinig optimistisch. West- Duitsland oriënteert zich steeds meer op het Westen, Oost-Duitsland steeds meer op het Oosten. Een hereniging wordt van maand tot maand moeilijker te bereiken. Deze onwikkeling betekent voor de be volking in Oost-Duitsland een steeds die per wegzinken in de wanhoop. Tot voor enkele maanden had het Duitse volk nog de hoop, dat de politiek van kracht van het Westen automatisch zou leiden tot een hereniging. Sinds Ge nève, maar vooral sedert het bezoek van Adenauer aan Moskou is deze hoop ech ter een illusie gebleken. Rusland heeft zich thans ook duidelijk neergelegd bij de status quo van een ver deeld Duitsland. Het vraagstuk der hereniging is hier mede in de ijskast gestopt, zoals het Korea- en Indo-China-probleem. Door de splitsing in een Oostelijk en een Wes telijk deel is Duitsland voor zijn buren ongevaarlijk gemaakt. Maar zal deze oplossing van twee Duitse staten ieder met een eigen leger tot een vreedzame toestand van duur zame aard leiden? De Duitse predikant wordt, zo bekende hij, gekweld door de mogelijkheid, dat deze twee legers op een gegeven moment zich zullen samenvoegen tot één groot leger en dat het Duitse volkt dan zijn eenheid weer dankt aan het Duitse militarisme. Dan zouden we weer even ver zijn als in 1933. aldus Nie möller, die tegenover dit schrikbeeld naar het ons wil voorkomen meer een spookbeeld, want een samengaan van de 12 in democratische geest opgeleide di visies van Adenauer met de 8 in commu nistische geest gedrilde divisies van Oost-Duitsland lijkt ons moeilijk denk baar als oplossing van het Duitse vraagstuk nog altijd ziet een hereniging van beide delen gepaard gaande met een neutralisering van het herenigde gebied. De ontwapening moet bij Duitsland be ginnen. Wee, als zij niet bij Duitsland aanvangt, zo riep de Duitse predikant waarschuwend uit. Vertaling 40) We zullen dat meisje oppakken en ergens verstoppen. De Spin zal er razend over zijn, wat jk jullie brom. Hij zal de politie niet er bij durven halen, en zijn eigen lui zullen dat meisje niet vinden. De meesten van zijn bende zijn deftige lui en die weten hier in de buurt niet de weg. En dan, vijf van ons weten er maar van af, dus dat komt wel in orde. En hoe gaat het verder dan? We houden dat meisje vast, snap je? We sturen de Spin een boodschap dat hij de stad verlaten moet en er uit blij ven. Voorgoed. Smeert hij hem, dan bren gen we dat meisje terug. We willen haar geen kwaad doen ais haar iets overkwam zou de Spin ons het vuur na aan de sche nen leggen, al kwam hij zelf daardoor in de kast. En wat hebben wij er aan te doen? Jullie moeten dat meisje bewaken, zei Curly. Geen denken aan riep een hunner uit. Zoiets wagen we niet tegenover de Spin Nooit Ik zeg, dat jullie dat meisje moe ten bewaken, schreeuwde Curly. Jullie hebt te doen, wat ik zeg, niet waar? De mannen knikten angstig van la. Curly had hen blijkbaar geheel in zijn macht. Maar hoe wil je dat meisje in han den krijgen en waar wil je haar verber gen? We hebben haar al. Toen Warwik dat hoorde, schreeuwde 'hij het bijna uit bij de gedachte aan de tengere, schuchetere Silvia Rodney in de handen van zulke kerels. We hebben het fijnstjes bedacht, zei Curley. Een onzer heeft haar giste ren opgebeld en gezegd, dat hij Warwik was. Hij sprak heel zachtjes alsof de telefoon niet goed werkte, zodat ze niet kon horen, dat het een andere stem was. Hij vroeg of ze met hem op avontuur wilde uitgaan. Hij wilde haar hulp er gens voor hebben, maar haar oom mocht het volstrekt niet te weten komen. Hij zei, dat ze gewoon naar bed moest gaan, maar tegen middernacht op de veranda komen en daar te kijken naar de Zuid oostelijke hoek der balustrade. Daar zou een brief voor haar liggen, waarin stond, wat ze doen moest. En hoe ging het verder? Een van onze bende legde daar een briefje neer. We wisten papier uit de club van Warwik te krijgen. In die brief stond, dat ze naar de National Avenue moest gaan, precies om één uur. Ze 'iep er natuurlijk in.. Zo groen is ze nog. Dat kind is verliefd op Warwik en gelooft alles wat hij zegt. Daar hadden we een auto staan met een van onze jongens. Hij sprak haar bij haar naam aan en zei, dat hij haar naar Warwik moest brengen. Het was een aardige keurige jongen en het meisje rook geen onraad. Ze stapte in. Hebben jullie haar toen bedwelmd? Helemaal niet. Ze vertrouwde hem zo, dat het niet nodig was. Hij is regelrecht met haar hierheen gereden, waar ze War wik zou ontmoeten Wat nou? Ze is al beneden of ze zal elk ogen blik komen. We zullen haar hier in de kamer brengen en daar moet ze blijven. De huisbaas weet er van en jullie moe ten haar bewaken. Maar ik niet, zei de man op het bed. Dat gaat niet! Ze zal een hels ia- waai maken! Daar trek jij je niks van aan Als je, wan neer ze bemerkt, dat Warwick hier niet is, teveel herrie schopt, houden we haar hier zo lang als ze hier moet blijven onder morphine. Maar we mogen haar geen kwaad doen, denk daar wel om. De Spin moet geen reden hebben ons te vermoor den.. Ze moet goed eten hebben en zo meer, denk daarom! Later vertel ik je nog wel meer. Curly stond op en ging naar de deur. Als het tijd voor haar is om te gaan slapen zullen jullie haar wel wat in geven en dan kunnen jullie op de gang de wacht houden. Het enige wat ze dan zou kunnen doen is een raam stukslaan en om hulp roepen en dan ben je in een oogwenk binnen om haar stil te krijgen. Blijf hier.ik zal haar gaan halen. Ik moet er niets van hebben, begon de man, die op het bed zat, weer. Wil je doen wat ik zeg of niet? vroeg Curly. Ja., ja.. Curly., we zullen het doen. Curly verliet haastig het vertrek. John Warwik richtte zich uit z'n gebukte houding op. Hij had de gang wel willen ophollen, de trap af en Silvia redden uit de handen van die kerel. Nu hij wist, dat ze ingevaar verkeerde, voelde hij opeens, hoeveel hij om haar gaf. Hij kon niet dul den, dat ze lastig werd gevallen. Maar de papieren waren er ook nog. Als hij nu be gon te vechten om Silvia te bevrijden be stond er grote kans, dat hij de documen ten nooit in handen zou krijgen. Doch ai had de Spin al deze omstandigheden niet voorzien, hij had eenmaal zijn orders ge geven en daaraan moest worden voldaan. Warwik kreeg echter geen tijd om tot een besluit te komen. De deur van de an dere kamer werd reeds opengeworpen en Curly kwam met een andere man naar binnen. Ze hadden Silvia Rodney tussen zich in. XXIX De indringers. Warwik was natuurlijk erg overstuur; maar toch kreeg hij een beetje hoop. Tot nog toe was hij bang geweest voor herrie en de inmenging der politie, maar nu hinderde dat niet meer. Hij had een ge schikt voorwendsel. Ze mochten nu zo veel herrie maken als ze maar wilden, als de politie erbij kwam, kon hij zeggen dat de schurken Silvia ontvoerd hadden en dat hij haar te hulp gesneld was. Hij behiefde slechts te vertellen dat hij gezien had, hoe 'n onguur persoon haar in 'n taxi had gelokt en dat hij haar gevolgd was, uit vrees, dat haar lagen werden gelegd. Hij bleef dus door zijn sleutelgat kij ken. Er bevonden zich nu vier mannen in die kamer en al stond Warwik zijn man dan ook uitstekend, hij zag (och wel in, dat hij tegen die overmacht niet op kon. Hij bleef wachten en luisteren in de hoop, dat een hunner wel spoedig heen zou gaan en dat hij dan zijn plan volvoe ren kon. Silvia stapte de kamer binnen en keek verschrikt naar de twee mannen, die aan de tafel zaten. Ze zette grote ogen op en keek angstig in het rond. Curly sloot de deur achter haar. Maar., maar meneer Warwik., is die hier niet! riep ze uit. Hij komt binnen een paar minuten Jonge dame, zei Curly. Hij zou hier ko men. Daar heb je gelijk ln! dacht War wik. Alleen je weet het zelf niet, wat? Ik..ik., vind het hier., zo akelig zei het meisje stotterend. Mijnheer Warwik heeft nu eenmaal zijn bezigheden op allerlei plaatsen. U moet hier nu maar rustig even bij deze twee mannen blijven wachten. Wij moeien weg, ziet u? Deze mannen zijn., eh.. zijn medewerkers van mijnheer Warw.k. Dat., is., ongelooflijk! Het is toch echt waar. Gaat u maar op een van die stoelen zitten., zeg, sta jij eens gauw voor die dame op. Mijnheer Warwik zal hier wel zo dadelijk zijn, jonge dame.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 3