Een kostschoolroman van Luc Estang Werk van Kees Bol geëxposeerd Graham Greene's Mexicaanse priester in nieuwe toneel-versie ;Ej'trAikr."r 5*2*» - Een voorbeeld van Pax-Christi-geest Als een briesende leeuw" ontdekt zijn provinciale taak n toneel-seizoen Hamlet naar Moskou Scène uit My three a gels' met Ronald Shiner (links) DE ZONDEN DER OUDERS Liefde ontbreekt De andere kant I HET HEEFT TOT HEDEN niet behoord tot dè gewoonten der leiding van het _an Abbemuseum te Eindhoven, in haar zalen „eenmans' -tentoonstellingen van jonge Eindhovense of Brabantse kunstenaars te organiseren. Er zijn sedert de oorlog wel belangrijke retrospectieven gehouden, nu eens van een buitenlands, dan weer van een Nederlands meester, maar het ging daarbij altijd om .lan c ijkc namen van in roem reeds geves tigde grootheden. Een betreKKetyk nog zeer onbekende naam ais die van Kees Bol kwam cr nog niet aan bod. Het pousseren van een talent dat weliswaar belottenrijk leek maar nog geenszins tot zekere en algemeen erkenae waarde uitgeronnen was, scheen een moed en onafhankelijkheid te vergen, die men van directeur De Wilde niet mocht verwachten hij deze, hetzij niet bezat, hetzij haar bezittende niet gepast vond. Nu kan men de heer De Wilde het bezit van moed stellig niet ont zeggen. De eigen collectie van net van Abbemuseum en de geschiedenis van deze collectie is er sedert enige jaren ondubbelzinnig getuigenis van gaan afleggen. Maar het is altijd nog lets anders> VOOr een stand_ punt - zeis een moedig "ven uitkomen, dat door een -reeks imponerende autoriteiten %°laoe"a^ gedekt wordt zoals bv ten overstaan van een cub^che schilderij van Picasso kan voor" een standpunt te durven ^t gel}eel °P eigen inzicht berust. In het eerste loopt men niet veel kans zijn gezicht te verliezen, ook al spant heel een-provinciaal wereldje zich met woede en «etreiter in die daad belachelijk te makenp *ar in het tweede loopt men die kans het eerst ook al zou heel het provinciale wereldje bewonderend in de handjes klappen. Niettemin er nognooit een museum d museumdirecteur groot geWordfn' z°nder de onafhankelijke en daad- grage moed - gefundeerd m maicht en zelfvertrouwen - waarmee hij riskeert grondig belachenjK ie worden. Een aarzelend dezer eigenschappen begon Eindhovens museum directeur te vertonen toen hii twee iaar geleden het initiatief nam tot een jaarlijkse groeps'-exnnsitip van inntrn Brabantse kunstenaars, die mede door hem telkens zonden worden uitgekozen uit de onoverzichtelijke rijkdom aan Rrah t r, id a talent. Wij hebben er toen onze vreugde over uitees t ®0Jdend in het van Abbemuseum zich eindelijk uitgesproken dat men durfde verwaardigen Provinciale taak te vervullen, die dit museum als het ware op het lijf geschreven is en die nodig vervuld moest worden. Nu de heer de Wilde uitdrukkelijk de aandacht vraagt voor een enkele uit vele jonge Brabantse kunstenaars, die door het zeer moeilijk gctü van van daag heen, zich boven het grauw en de onbekendheid trachten uit te werken, zet hjj zijn eigen naam op het spel, be toont zich gezien de aard van het uitverkoren werk onafhankelijk, en geeft daarmee het duidelijk bewijs van de vrije moed die de cultuur van Bra bant en tevens die van Nederland in de persoon van haar leiders n iet missen kan. Dit bewijs nu, willen wij niet aanvaarden zonder er even duidelijk onze blijde waardering voor uit te spre ken. Met het werk van Kees Bol maak ten wij voor het eerst kennis. Ruim twee jaar geleden in ditzelfde van Abbemu seum, op de eerste tentoonstelling uit de reeks die ons jaarlijks op de hoogte blijft houden van de levende ontwikke ling van Brabants beeldende kunst. Het viel ons toen op door het glanzen der pure picturaliteit, waardoor al wat on der Bol's penseel te voorschijn komt een fascinerende indringendheid tot op verre afstand verkrijgt. Het puur ab stracte schilde ren zo dach ten wij be heerst Kees Bol beter dan de meeste „puur- abstracten'' wier pretentievolle maaksels wij overal in des lands tentoon stellingszalen uit den treure tegenkomen, maar er was ook nog het verschil dat Kees Bol daar geen halt bij hield. Persoonlijk karakter Dit lijken ons nog altijd de meest in het oog springende eigenschappen van Bols werk. Ze dringen zich op, op een wij ze die dit werk een markant persoonlijk ka rakter geeft, waardoor het de naam van de maker bij wijze van spreken reeds vooruit roept, nog eer men de signa tuur gelezen heeft. Maar ze laten zich. nu het werk twee zalen vult. ook gemakkelijk in de apperceptie uitbreiden tot het soort begrip dat een volko men wereld is, een vluchtmoge- lijkheid voor ge dachten die eens willen uitrusten VIk weet niet of 'ik mij hier verstaan baar! uitdruk. Ik bedoel volstrekt „iet onUendi^ZUgt1Êe&^geen%S opvallen, er hS j ontleenbaar in gedachte benaambaar haar wit£ Ook de sneeuw weeit wioterwebbe Ifj*»J z?L goed wandelen. Zo is het ook in te geschilderde we reld van Kees Bol. Het er het is goed voor een mens om derheid in te ademen en er gchU. Een criticus vergeleek zelts deren van Kees Bol met o"de .s. wen van de dingen; waar die s" jjn. ogen kjjken, waar dat penscel d® gen aanraakt, daar valt sneeuw uie bedekt en er slechts van overlaat w hun zuiverst wezen is. De vele winter landschappen die Bol telken,iare schil dert maken de herkomst van dit ver- geliikingsspel niet ver te zoeken. Juist ,jeZe winterlandschappen maken veelal het beste deel van dit jonge oeuvre uit. Ze maken hun diepe indruk onmerk baar men merkt die pas bij het terug denken aan de expositie als de werke lijke wereld er weer overheen gescho ven is zoals men op een wintermorgen het gordijn openschuift en bi) verras sing ziet, dat het de ganse nacht stil letjes gesneeuwd heeft. Maar er is werkelijk het geluidloze en het eenvoudige en vaak ook het prikke lend heldere van een echt sneeuwland schap in de portretten, interieurs, land schapen en stillevens op de doeken van Kees Bol, en dat was het waarop genoemde criticus zeer juist de aandacht trok. Die helderheid ligt in de fijnheid der Iff""houdingen, in de kleurschaal, binnen 'ke alle kleuren met benijdenswaar dig coloristisch vermogen de samenbin dende functie van de toon krijgen te vervullen en tevens in de eenheid van de vorm zoals de eenvoudige visie van de schilder deze met grote natuurlijk heid weet op te heffen uit de chaos, die alle onbepaaldheid is. Een gezicht is niets dan een kleurvlek met drie vier andere kleurvlekken aangedaan, precies waar zij moeten staan en van toonhoog te precies zo afgestemd als zij moeten zijn om eenvoudig gezicht te zijn en on dubbelzinnig te leven. Maar men moet plaats en toonhoogte precies weten te vinden en Kees Bol kan dat. Hij is daarom een rasschilder. Maar bovenal ligt de helderheid en het prikkelende van zijn voorstellingen in de menselijke diepte van zijn aan dachtigheid. Een langwerpig staand schilderijtje als „Kippen en kalkoenen" is aesthetisch zo helder als een Ja panse prent, een stilleven als dat met „de trechters" is in zijn gesluierde colo- righeid blank en edel als jade, maar ontroeren doen „Anneke" en de por tretten zijner kinderen, het kijken van ogen door de glazen ramen in het wonder van het licht in de wereld van de mensen, in het wonder van de sneeuw over de wereld van de mensen, in het wonder van de geschapen wereld, meer. En tot hoe zuivere diepte die menselijke aandachtigheid reiken kan juist in de simpelste dingen, daarvan trilt de sneeu wen schoonheid na in de „Dode duif" o pluim, waarin het duifken stak! KS „Anneke", portret door Kees Bol. De H. Theresia-kerk te Le Mans aandacht dat de ruime kerk tot stand is eekomen Varkensstal een der werken van K. Bol. (Van onze Parijse correspondent) MGR CHEV ALLIER, de coadjutor van Kardi naal Grente heeft de H. Theresiakerk in de omgeving van Le Mans gewijd. Dit feit zou geen bijzondere vermelding verdienen, als de nieuwe kerk niet een veelzijdig symbool zou zijn geworden. Wel op dp eerte plaats verdient het de als vrucht van de arbeid van een drietal jonge geestelijken, die, in de volkomen ontkerstende fabriekswijken aan de zoom van de stad Le Mans, m 1947 door hun bisschop gezonden, hun arbeid als het ware in een vreemde, zo niet vijandige missie moesten aanvangen. LONDON'S NIEUWE CV an onze speciale correspondent) VVie aan het begin van het nieuwe to- neelseizoen door het Londense theater- land dwaalt, ziet zoals ieder jaar ver schillende vertrouwde affiches, die hij daar al maanden, soms wel jaren ach tereen heeft gezien. Deze dramatische „Hits", die iedere avond opnieuw de Schouwburgen vullen, zjjn als regel niet de diepzinnigste. De meeste van deze kas-successen behoren tot het genre van de „thrillers", zoals Agatha Christie s ..Mousetrap" dat vanaf 25 November 1952 drie jaar lang iedere avond en twee middagen per week ononderbroken vol le zalen heeft getrokken. Maar niet al leen de moord in het eenzame huis vult de zaai, ook de luchtige humor van de Amerikanen, die een eiland in de Stille Zuidzee tot democratie willen opvoe den in „Teahouse of the August Moon" trekt het schouwburg-publiek al vanaf 22 April 1954 naar het West-end. Ook de operette „The King and I" over de Engelse gouvernante die orde schept aan het hof van Siam is haar twee- Jarig jubileum al gepasseerd. Het is daarnaast een verheugend te ken dat de theater-directies zich niet la ten verleiden om verblind door finan- tieel succes de schouwburg-bezoeker die meer verlangt dan spanning of amu sement, te verwaarlozen. Enige van de grotere theater-ondernemingen kunnen de gelukkige combinatie maken van bei de genres door in verschillende schouw burgen van 't West-end regelmatig klas sieke en ook moderne probleem-stukken te laten opvoeren, terwijl zij tegelijker tijd in andere theaters populaire blij spelen of detective-stukken op het to neel brengen. Een voorbeeld hiervan zijn de Tenent Productions, die naast een zeer licht blijspel als „My Three Angels in Nederland bekend als „Engelen zonder vleugels" - met de bekende Engelse komische acteur Ronald Shiner in de hoofdrol, voor het nieuwe sei zoen drie belangrijke premières op het programt heeft staan; Shakespeare's „Hamlet", Graham Greene's „The Po wer and the Glory" en T. S. Eliot's „Family Reunion". De nieuwe Hamlet belooft een van de belangrijkste opvoeringen van dit seizoen te worden. Een van de waarborgen voor het succes van deze nieuwe Hamlet is de naam van de regisseur Peter Brook die er het afgelopen seizoen in geslaagd is Shakespeare's zwakste en bloederig ste stuk „Titus Andronicus" tot het hoogtepunt van het repertoire in Strat ford te maken, waarmede hij zijn suc ces met de „Winters Tale" dat enige jaren geleden in Londen 200 opvoeringen beleefde, nog heeft overtroffen. Voor deze Hamlet-opvoering is hij er bovendien in geslaagd een eersteklas troep samen te stellen, met als ver tolker van de hoofdrol de uiterst versa- tiele acteui Paul Scofield, die al in acht bewerkt,'maar deze versU is^en geheel belangrijke opvoeringen o.a. „Romeo an° T f en „Man and Superman" S fr ,j'er ®r°ok heeft gespeeld. Voor Scofield is dit de tweede Hamlet-ver- tolking; zijn eerste uitbeelding van deze Deense prins gaf hij in 1948 in Strat- Ïvij'.r^aïi. huidige regisseur van de Old Vic dit drama toen tegen een Vic toriaanse achtergrond voor het voetlicht bracht. Diana Wynyard Diana Wynyard speelt de rol van Koningin Gertrude, dia hiermede weer terugkeert naar Shakespeare, na haar succes in het afgelopen jaar als de tragische figuur van de moeder in „The Bad Seed", die ontdekt dat haar kleine dochtertje een moordenares is, en dat zijzelf het kind is van een moordenares. In deze populaire versie van het erfelijk- lieidsprobleem, waarin de Amerikaan se auteur verouderde ideeën van Lom- broso tracht op te dissen, heeft zij maanden achtereen de zaal weten te ontroeren. De herinneringen aan Diana Wynyard's Beatrice in „Much Ado" en vele andere stukken van de dichter van Stratford maken haar terugkeer tot Sha kespeare tot een verheugende gebeurte nis. Met Ernest Thessinger als Polonius en Alec Clunes als Koning Claudius is hier een kwartet bijeen dat op zich al een garantie is voor een grootse opvoe ring. Daarbij dient nog gevoegd te wor den een Ophelia van Mary Ure, die sinds haar successen als Maria in de myste- ïie-spelen van York steeds meer naar voren treedt als een veelbelovend actri ce, ondanks haar afkerigheid van alle publiciteit. Deze hardwerkende toneel speelster, die als ontspanning liefst ver van alle reclame, met twee wollen truien aan de stormwind aan de Westkust van Schotland trotseeït op haar vader's boot, heeft zich met grote gedegenheid voorbereid op haar rol. Zij heeft zelfs enige tijd in een Psychiatrische inrich ting doorgebracht om zich in te kunnen leven in de gestoorde psyche van Ham iets geliefde. Deze week vindt de eerste opvoering van Hamlet plaats in de provincie, nl. in Brighton, waar vele stukken als het ware generale repetitie houden voor zij naar het Londense West-end gaan. Deze -la mi et gaat echter nog veel verder van huis. Peter Brook neemt dit gezelschap namelijk mee ns^r Rusland waar Sha. kespeare nu weer voor het eerst na vele jaren door eerste-klas Eneelse ac- teurj zal worden gepresenteerd Punch-revue Het tweede stuk dat de Tenent Pro ductions waarschijnlijk pas na Kerstmi? net Londense schouwburg-publiek zul len aanbieden is een drlmatische be werking van Graham Greene's Mexi caanse „Whisky priest" jn The Power and the Glory". Reeds eerder is deze roman in het buitenland voor toneel kmifnnLi .1 nieuwe van Dennis Cannan. Paul Sco field die de rol van de priester speelt, zal hierin ongetwijfeld zijn groot talent ten volle kunnen ontplooien. Deze serie van drie belangrijke opvoeringen wordt dan tenslotte later in het seizoen besloten met een reprise van T.S. Eliot's „Fami ly Reunion", waarin de dichter voor het eerst zijn visie op de noodzakelijke innige eenheid van vers en drama heeft gerealiseerd in een eigentijds gegeven. Tenslotte dient nog vermeld dat Lon den dit jaar de humor van Punch dit' nationale instituut dat zijn gelijke niet kent ook op het toneel brengt. In een Punch-revue worden bekende schetsen uit Punch van schrijvers als John Betjeman, Paul Dehn en zelfs T.S. Eliot's katten, onsterfelijk gemaakt in „Old Possum's Book of Practical Cats", met muzikale illustraties o.a. van Benjamin Britten in levende toneel gestalten voor het voetlicht gebracht. Het is een gevarieerd en veelbelo vend program dat het nieuwe seizoen te bieden heeft, maar helaas ontbreekt tot nog toe oorspronkelijk toneel-oeuvre van nieuwe opkomende auteurs dat het land van Shakespeare waardig is. Zul len de reeds gevestigde dramaturgen als T.S. Eliot en Christopher Fry ook helemaal niets van zich laten horen dit seizoen? Wij geven de hoop nog niet op! LE MANS heeft zich als indus triestad buitengewoon snel uit gebreid. Met de nijverheids- voorsteden beslaat de stad reeds bij na de oppervlakte van Lyon. De gro te fabrieken werden door woningen omgeven die de streek het aanzien hebben gegeven van de Parijse Ban- lieue, zodat de bevolking er hoofd zakelijk een arbeidsbevolking is. Ge heel van de parochies der oude stad verwijderd was in de buitenwijken van pastorale bediening nagenoeg geen sprake. Ten gevolge van de oor logsverwoestingen en de bevolkings uitbreiding waardoor de eisen van kerkbouw al bijzonder hoog werden, was het al heel mooi dat de drie geestelijken 'n houten tent ais nood- kerkje konden inrichten. Maar hun apostolaat was zo vruchtbaar, dat weldra een noodtoestand o ntstond, die om meer vroeg dan een hulpkerk Om een grote kerk te bouwen moes ten echter de middelen worden ge- rv» nro Alinrne gen, die ieder op hun wijze trachten de stuurlozen te behoeden voor een defi nitieve breuk met de geschonden idea len. Achter dit alles suggereert de schrijver de activiteit van Satan, speu rend als een briesende leeuw naar slachtoffers onder de wrak geslagenen. Het is een thema dat waard is in scherpe vorm gesteld te worden. Al is het alleen maar om ouders en opvoe ders wakker te schudden. Want let wel het gaat hier niet om verschoppelingen van de maatschappij, om asfaltjeugd of onbereikbaren, maar om jongens uit z'jden werd dus gegoede families, van dag tot dag be- "jip de schok der leerling uit schermd door de waakzaamheid van er de *p; ontdekking varen priesters. Ook in dat milieu be rer" neemf t „Cherchant qui devo- Stelling te'L„UC,Estan« scherP en vitaal De verboreenu^6 leUgen 'n het gez,P' op een int» uitbeeldend zoals die leerlingen besproke '"f" PrieSterS 6" den, tekent hit n verzwegen wor de opgroeiend» u sevolgen waarvoor staan wanneer de^ona" ka" komen te hem worden geone^iUn Jan zön oudcrs matiseert z|jn thema in'taf' Estang dza" verwarrend door*»«»«!lJ J v?n boeiende, schoolepisodes, waaruft aNh1®ra k?^" ten naar voren kome„ drip drie priesters. Van twè» ,onsens en het motief belicht, van z!Jde,n w"d dus gegoede families, van dag tot dag be- die de schok der navfant» „"L'",8, uit schermd door de waakzaamheid van er- nnderffaat, en van de nrif .on^dekking varen priesters. Ook in dat milieu be- „Ltorale zore on*..W6' die staan onbereikbaren. zijn pastorate zorg op een uite-L tU die bare zie» hEef» te ^hten. 'erst kwets- In de gecompliceerde opzet speelt nnk Estang is In de keuze van zijn situa- een jonge vrouw een rol, die eveneens »»es zeer duidelijk. Wat primair ont- wordt geconfronteerd met het zondig breekt in de gezinnen waaruit Elie, Jean veriedc» veterde g^e^/^-Ook i„ voortkomen is- n.fs. Het eef priest naar de reddende we'g noor bet hele boek is dus dit dubbel beeld waarneembaar, enerzijds het tfnd dat- door de ontmaskering van ver h «n schande in opstand komt, stuurl borgen s +p<?pn al wat hpm ^.-_ tuGi>- oiuur. w trol wrok tegen al wat hem dier- ,i« u baar is geweest; anderzijds de paedago- ^tbrekenmoet" en Antoine voortkomen is; liefde. Het tekort aan deze allervoornaamste toets van christelijk leven kan, zo bewijst de roman, door geen tact, vriendelijk heid of sluwheid worden vervangen. Ooit komt het kind tot de ontdekking Waar de schoen wringt en zelfs al blijft dc ontraadseling uit, dan ligt in het kin derhart de kiem van de twijfel die eens Met verbluffend doorzicht in de men taliteit van de puber heeft de schrijver de invloed uitgebeeld van de mislukte huwelijken der ouders. Overtuigend peilt hij het geleidelijk groeiend en door de jongens zelf gretig vermeerderd inzicht in de mysteries der ouderlijke gedra gingen. Hij maakt aannemelijk hoe de jongens, wanneer de ergste vermoe dens waarheid blijken, alles, ook het geloof in God, op het spel zetten on- ontroerbaar zelfs voor de meest tac- volle troost der opvoeders. „Ik ben bang dat ik nu alleen maar lachen kan om dat jochie dat ik vroeger was en dat het allemaal zo heilig meende' laat de schrijver Elie zeggen tegen zijn biechtvader. „Er bestaat niets wreders, geloof ik, dan dat een kind in zijn verwachtingen teleurgesteld wordt". In deze woorden ligt een der kernen van het boek. Het ineenstorten van vroe gere verwachtingen is het probleem van Elie en Antoine die hun moeder be trappen op ontrouw. Het is ook het pro bleem van Laure de Borre wier vermoe den van een vaderlijke misstap sinistere werkelijkheid wordt in de gestalte van de debiele Sosthène, knecht op het in ternaat waar zij lessen in kunstbeoe fening geeft. Hoe dc schok door de jonge 'harten zal worden opgevangen, of zij al of niet in hun ontreddering gegre pen zullen worden door de briesende leeuw, hangt af van Gods genade, die voor de mens onnaspeurlijke wegen volgt. De schrijver hoedt zich er terecht voor deze wegen namens God uit te stippelen. Hij laat ons nauwelijks ver moeden welke de uitslag zal zijn van de crisis waarin de jonge mensen uit zijn roman buiten hun schuld beland zijn. Wel stelt hij tegenover de verkom mering, veroorzaakt door het scheefge groeid gezinsleven, de pogingen van priesterleraren wie het noch aan opof ferende liefde noch aan begrip voor op roerige jonge harten ontbreekt. En dat is dan de andere kant van het boek. Daarin rijst het beeld op van de priesterpaedagoog, die aan eigen inzicht en karakter overgelaten, moet trachten in verwarde geesten de chris telijke visie overeind te houden, en het zaad der genade te zaaien op een bodem die dor is als een woestijn. Estang slaagt erin enkele zeer sterke priesterfiguren gestalte te geven. Abbé Filatre, wiens ultramontaanse gestreng heid de kleine Jean ijlkoortsen bezorgt. en vooral Abbé Omer, intuïtief de oor zaak speurend van kinderlijke verwar ring en abbé Douve, zelf door een zwart verleden gekweld en daardoor in staat de nood van een ziel te begrijpen. Het is tegen hem dat de retraitepriester zegt: „Er zijn twee soorten opvoeders; de don Juans en de pelikanen. De eer sten willen alles verslinden soms met gebruikmaking van een charme die dank zij hun eerlijke liefde voor de zielen van hen uitstraalt, maar dik wijls ook met geweld, onbewust ge hoorzamend aan een egoïstische drang naar gëestelijke heèrszucht. De ande ren Zijn geschapen trm tot en met hun hart verslonden te .worden. Of zij zich van vóren of van langszij blootgeven is van geen belang. Het voornaamste is dat de kleine veelvraten uit hun bloed kunnen proeven hoe de smaak is van God". In abbé Douve maakt de schrijver dit laatste type op ontroerende wijze le vend. Hoe het resultaat zal zijn van diens opoffering blijft echter verborgen. Er is geen andere aanwijzing dan de glim lach van Antoine, die, na alle drama's ruimte overlaat voor hoop. Het zal duideljjk zijn waar de kracht van Luc Estang ligt. Deze betrekkelijk jonge Fransman is een man die dieper peilt dan wat men zelfs van psycholo gische romanschrijvers gewend is. Hij is daardoor een auteur wiens persona ges op bjjna angstwekkende wijze le ven. Bovendien is hij te oprecht om aan het slot de triomf der genade te voorschijn te toveren met de zekerheid die sommige schrijvers van katholieke romans eigen schijnt. Zijn boek is door deze eigenschappen een zeer waarde vol bock, een eerlijk, vurig en 0ok lit erair belangrijk boek, dat onder de ka tholieke romans van na de oorlog mee vooraan staat. De soms moeizame con structie en een enkel verwrongen beeld doen aan deze waarde niets af. De Fon tein deed door dit. precaire maar zeer behoedzaam geschreven werk in het Ne derlands uit te geven een goede greep. P. N.a.v. „Als een briesende leeuw" door Luc Estang Uitg. De Fontein, Utrecht. vonden. En door de talrijke bevol king van de wijk, 14.000 zielen, kon den deze met geen mogelijkheid wor den bijeengebracht. De arbeid van de missie onder de ontkerstende volksmassa door de missie-priesters ondernomen trok toen vooral in verband met Let ver- Su Is6- der Pr®*res-°uvriers ook in het buitenland de aandacht en de drie geestelijken deden een beroep op de katholieken in Argentinië en Brazilië. Belangrijke giften kwamen binnen en de priesters gingen een bouw ondernemen niet overeenkom stig de beschikbare middelen, maar overeenkomstig de behoefte, die in tussen een verblijdende omvang had genomen. Aan de architect van de uitbreiding te Lourdes, de heer Vago te Parijs wérd een ontwerp opgedra gen voor een kerk met 1100 zitplaat- v sen. Maar nog vóór ruim een jaar geleden de eerste steen kon worden gelegd, kwam men tot de erkenning dat nog vele tientallen millioenen frans voor eventuele afbouw moes ten worden bijeengebracht. Samen werking Men schreef aan Frankrijks verte genwoordiger te Bonn de heer Fran- Sois-Poncet die Mgr Boehler voor het plan won om de H. Theresiakerk van Le Mans op haar beurt tot de vrucht van de Pax-Christi-samenwer king te maken. Bij de Duitse katho lieken viel dat voornemen in zulke goede aarde, dat 20 millioen frans voor de afbouw werden gezonden. Maar bovendien werd een grote hoe- veelheid materiaal, o.a. voor de be- kappingen, bijeen gebracht en ploe gen Duitse werklieden gingen naar Le Mans om te helpen. Het gevolg Seweest dat precies een jaar na dat de eerste steen werd gelegd de inzegening van het kerkgebouw kon plaats hebben. De heer Vago is van het denk beeld- uitgegaan dat dit kerkge bouw een op de behoefte gerichte cn met de omgeving harmoniërende ar chitectuur moet hebben. Zulk een in dustrie-uitleg met haar woningen neett langzamerhand wel minder de droeve aanblik van de centra der zo wanhopig verknoeide Parijse of Ly- onse banlieue maar de troosteloos heid blijft de dominerende nood. Daarom heeft men aan het kerkge bouw de uiterste eenvoud willen ge ven en de schoonheid willen zoeken in de sobere lijnen. Daarentegen is net complex gebouwen: kerk, scho len enz. toch van een hoge toren voorzien, die als het ware de functie van een roepstem vervult. De heer Vago verklaarde dat hij het „Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven" van het altaar tot het centrale punt heeft gemaakt. Het Plan is zodanig dat het het grootst mogelijke aantal gelovigen volkomen in staat stelt het II. Mis- offer te volgen. HU heeft daarom een zeer brede gevel ontworpen, die bij- na het dubbele meet van de altaar- zijde, zodat het grondvlak de door snee te zien geeft van een evenwij- dig aan de basis afgeknotte kegel. Die vernauwing wordt door geen kolommen gehinderd, de overspan- ïng reikt namelijk van zijwand tot zijwand, en vindt slechts steun in een dunne stalen pijlers. De ver lichting heeft plaats door de kleur- vensters achter het altaar, een hoog enster m de gevel en een hoge band van ramen langs de zijmuren die ter hoogte van het priesterkoor, lood recht naar beneden afbuigt. e heer Vago heeft voor die ra men de medewerking gehad van de vermaarde raamkunstenaar Max In- grand, die in de vensterruimten als m caissons licht kleurglas heeft aan gebracht. De kerk heeft daardoor een ruime en zeer aangename ver lichting. Gebruikmakend van het op lopen van de bodem, stijgt ook de kerkvloer tot bij het koor, dat nog verhoogd ligt. Een "ideaaltoestand, om van welke plaats af ook de on gehinderde blik op het altaar toe te laten. De voorgevel heeft drie lage por tieken beschermd door een „auvant" door een achttal kolommetjes gedra gen, waardoor een soort gang onder afdak is ontstaan die langs de drie overige zijden van het zeer ruime voorplein wordt voortgezet, zoals bij een kloostergang. Op een der hoeken bevindt zich de zeer slanke, vierkan te klokketoren, die op 35 mëter hoog te het kruis draagt. Zeer consequent is in de gehele bouw uitsluitend de rechte lijn te vinden. Maar de pre tentieloze vormen zonder andere sier dan die van het prachtige materiaal (een natuursteen uit de omgeving) scheppen toch een geheel van voor naamheid het kerkgebouw waardig.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1955 | | pagina 7