De zwaarste belemmering voor
opgeheven
Malthus heeft recht op eerherstel
9
Britse atoom-hulp voor leden
van Bagdad-pact
Emigratie naar Brazilië zou
volkomen zijn verantwoord
Mc Millan biedt aan:
Onrust in Brazilië
Vriendschappelijke
relaties tussen
Tokio en de H. Stoel
THOMAS NIX
Een indrukwekkende
Probleem van een afnemende bevolking waar
schijnlijk moeilijker dan dat van een
groeiende
daad
Het probleem der riten De diepe buiging
Twee Anglikaanse
bekeerlingen ontvingen
H. Vormsel
Geen staking in het
Ruhrgebied
Nylonssneeuwbal een
loterij!
27 gevallen van
kinderverlamming
Eisenhower weer aan
het werk
DINSDAG 22 NOVEMBER 1955
PAGINA
^HET LAND VAN DE RIJZENDE ZON
DIES KATHOLIEKE
ECON. HOGESCHOOL
De terugkeer der katho
lieke MISSIONARISSEN in
1860 ging met eindeloze moei-
lijkheden gepaard. De oude angst van
Japan, dat een overgang van het
land naar een godsdienst van het
Westen slechts de inleiding en voor
bereiding zou zijn van een verove
ring van Japan door het Westen, her
leefde in volle kracht en onstuimig
heid en leidde tot het opwerpen van
talloze belemmeringen. Eerst met
de nieuwe grondwet van 11 Februari
1889, waarin ook de vrijheid van gods
dienst werd geproclameerd (art- ^8
luidde: Japanse onderdanen zullen
vrijheid van godsdienst genieten,
voor zover zulks niet schadelijk is
voor orde en rust en niet in strijd met
hun plichten als onderdanen), kreeg
het missiewerk iets ruimer armslag.
Haarlemse kantonrechter
beslist
Zeven in Rotterdam
Herstelde president mag niet
terugkeren
Slechts 2 a 3 pet kwam terug
Presideerde Nationale
eiligheidsraad
;n.if a
TEGEN HET EINDE der zes
tiende en in het begin van de
zeventiende eeuw scheen het, dat
het katholicisme in Japan een zeer
belangrijke plaats zou gaan in
nemen. De missionarissen, o.w. de
H. Franciscus Laverius, vonden een
•welwillend, zelfs gretig gehoor.
Duizenden en duizenden lieten
zich dopen. Tot in de hoogste krin
gen van het keizerlijke hof en van
vele hoven der daimios werden vu
rige aanhangers van Christus' leer
gevonden; voor de Kerk scheen
zich een heerlijk en vruchtbaar
arbeidsveld te openen bij een volk,
dat, als het eenmaal voor het ka-
tholi<dsme zou zijn gewonnen, het
ook niet een onvoorwaardelijke
overgave zou hebben beleden.
plotseling werd aan deze prachtige
vooruitzichten een einde gemaakt.
In de plaats van de verwachte op
bloei kwam een wrede, moorddadige
vervolging, welke de jonge Japanse
Kerk in de kiem trachtte te versmo
ren. Het was vooral de angst, dat de
missionarissen door overweldigers
zouden worden gevolgd, welke tot
deze droeve ommekeer heeft geleid.
Toen bovendien het land voor de
vreemdelingen, dus ook voor de
missionarissen hermetisch werd ge
sloten, viel aan uitbreiding van het
geloof niet meer te denken.
Maar enkele kleine Christenge
meenten hebben zich niettegenstaan
de de bloedige vervolging wonder
baar weten te handhaven. Toen in
I860, na de heropenstelling van Ja
pan, na meer dan tweehonderd jaar
wederom missionarissen onder leiding
van Mgr Petitjean het land betra
den, vonden zij in Nagasaki een
groep Katholieken, die het geloof nog
ongerept had bewaard. Mgr Pe
titjean schreef o.m. over hen: Naar
mate wij de levenswijze van deze
oud-Christenen nauwkeuriger leerden*
kennen, kwamen wij steeds dieper
tot de overtuiging, dat zij, voor zo
ver dat bij hun afgeslotenheid moge
lijk was, letter voor letter de regels
van de Derde Orde van St Francis
cus Xaverius naleefden. Daar zagen
Japanners in discussie; gaal het gesprek over politiek of religie
Zo schreef reeds geruime tijd voor
de tweede wereldoorlog de hoofdre
dacteur van de „Tokyo Nichi Nichi",
nadat hij had uiteengezet, hoe de
eerste wereldoorlog de materialisti
sche cultuur had doen ineenstorten
en de mens het inzicht had gegeven,
dat begin en einde zelfs van het mach
tigste bouwwerk in het geheimnisvol-
le wortelen: „wij hebben de uiterlijke
materiële Europese cultuurwaarden
overgenomen en zijn vastbesloten op
die weg voort te gaan. Hoe echter
kan de Europese beschaving bij ons
bestaan zonder haar ziel? De ziel
van het Westen echter is Christus;
en daarom moeten wij de weg vin
den, die naar Christus leidt". Het
Christendom heeft dus in Japan kan
sen; daar bestaat een hunkering naar
een hechte levensbasis, vooral in
intellectuele kringen. Toch is het
aantal Katholieken er nog niet groot,
al is het van 91.000 in 1930 tot ruim
180.000 op 1 Januari 1954 gestegen.
Japanse theaterfiguur
wij voor ons de kinderen van die
tertiarissen, die tegelijkertijd met die
paters van de eerste orde voor Chris
tus aan het kruis waren gestorven,
peze Christenen doopten hun kinde
ren precies zoals het behoorde; zij
baden nog de rozenkrans en kenden
ook het geheim der Onbevlekte Ont-
vangcms van Maria. Het is waarlijk
een wonder, dat deze vereenzaamde
Christengemeente twee eeuwen lang
niettegenstaande de gruwelijkste ver
volgingen heeft stand gehouden.
De officiële betrekkingen tussen de
Japanse regering en het Vaticaan
zün van het begin van deze eeuw
af zeer welwillend en zelfs vriend
schappelijk geweest. Dat bleek o.m.
in het jaar 1923, toen de minister
van Buitenlandse Zaken Orchida een
post van 114.000 yen op zijn begro
ting had gebracht teneinde een ge
zantschap bij de H. Stoel te kunnen
oprichten. Het parlement weigerde
echter, vooral onder de invloed van
de toenmaals z$er machtige Boed
dhistische kringen deze post te aan
vaarden, zodat het gezantschap niet
kon doorgaan. Maar het vraagstuk
was opgeworpen, de openbare mening
vooral de pers, had er belangstelling
voor gekregen. En zo werd het mo
gelijk, dat, nadat in het begin van
1941 een wet op de religieuze or
ganisaties was ondertekend, de Ja
panse minister van Onderwijs in April
van hetzelfde jaar de instellingen van
de Katholieke Kerk en derhalve ook
het Katholiek onderwijs officieel er
kende en haar rechtspersoonlijkheid
verleende. Dat was een beslissende
stap, welke echter slechts na een lang
durige en zorgvuldige voorbereiding
mogelijk was geworden.
godsdienstige belijdenis te maken had
doch uitsluitend een traditioneel va
derlands ceremonieel was. Na deze
mededeling kon de buiging ook door
de Katholieke studenten zonder gewe
tensbezwaar worden gemaakt; en bo
vendien werd zij de aanleiding om de
pijnlijke moeilijkheid tussen Kerk en
Regering uit de weg te ruimen.
In antwoord op een vraag van de
Aartsbisschop van Tokio, d.d. 22 Sep
tember 1932 in verband mft de grote
moeilijkheden, waaraan de Katholie
ke scholen waren blootgesteld, legde
de Japanse regering de plechtige ver
klaring af, dat het bij de tempelfees
ten er slechts om ging „aan de geest
van vaderlandsliefde en patriottische
trouw uitdrukking te geven".
In 1934 volgde dan de plechtige
verklaring van de regering, waarin
zij uit de in de grondwet van 1889
verankerde godsdienstvrijheid de
conclusie trok, dat daardoor de ver
binding van de verering van de kei
zer met de godenhemel van het Shin-
toïsme ipsofacto en automatisch was
verbroken. Overigens had de keizer
zelf reeds in 1931 doen verklaren,
dat hij nog slechts de groet wenste,
welke men elders aan de staatshoof
den bracht. Daarmede was officieel
de kotan (het neerknielen terwijl men
met het voorhoofd de aarde aanraak
te, zonder ook maar even de keizer
aan te zien) vervallen.
Dit alles betekende, dat de buigin
gen een zuiver burgerlijk, geen gods
dienstig karakter hadden gekregen;
het ging er nu niet meer om. wat
vele Japanners nog geloofden, maar
om wat de volle werkelijkheid was:
een civiele plechtigheid als heel na
tuurlijke demonstratie van louter
staatsburgerlijke hoogachting jegens
de keizer en diens voorvaderen en
jegens hen, die voor keizer en va
derland hun leven hadden geofferd.
lijks- en andere familieplechtigheden
bij te wonen. Deze plechtigheden toch
zijn slechts de uitdrukking van be
leefdheid en wederzijdse welwillend
heid. De huidige veranderde toestand
en vooral ook de openbare mening
hebben deze plechtigheden haar oor
spronkelijk bijgelovig karakter ont
nomen". Bovendien werd bepaald,
dat de missionarissen aan de plech
tigheden mogen en zo wenselijk moe
ten deelnemen.
De hartelijke betrekkingen, welke
aldus tussen de H. Stoel en Japan
waren gegroeid, kwamen heel sterk
tot uiting na het Internationaal
Eucharistisch Congres te Manilla. De
Pauselijke Delegaat op dit Congres
bracht, alvorens naar Rome terug te
keren, een bezoek aan Tokio. De 18e
Februari 1937 werd hij door keizer
Hirohito ontvangen;; als „vorst van de
Katholieke Kerk" ontving hij de Af
gezant van de Paus. Daarop bega
ven de hoogste vertegenwoordigers
van de Katholieke Kerk in Japan
zich onder leiding van de Pauselijke
Delegaat naar het monument van
de grote keizer Meijï en naar de
tempel van de gesneuvelde soldaten.
Op deze voor het Japanse volk zo
dierbare plaatsen brachten de drie
kerkvorsten plechtig de hulde door
de diepe buiging. Deze daad van de
Katholieke Kerk heeft destijds voor
ons Westerlingen nauwelijks te me
ten indruk gemaakt.
Overigens had de Japanse minis
ter van Buitenlandse Zaken reeds een
plechtige boodschap aan het Eucha
ristische Congres gezonden: „In
het conflict der ideeën, dat de gees
ten verdeelt, weet de wereld een zo
omvattende er. diep-ingrüpende leer
als de Katholieke te waarderen: want
de katholieke leer streeft er naar het
menselijk inzicht een vaste regel te
geven en de vrede en de eenheid
onder de volken te bevorderen". Deze
boodschap vond een echo in het
antwoord van Pjus XI: „Voor het
grote volk in Azië, dat door de H.
Franciscus Xaverius zozeer werd
hooggeacht, smeken wij de heilige
deelneming aan Christus" mystieke
gezien als een der meest belovende
missielanden van de wereld. Wel
voelt men sterk de concurrentie van
de (meest Amerikaanse) protestant
se secten, terwijl ook het communis
me een onmiskenbare bekoring op
dit nog op een zeer laag levenspeil
verkerende volk uitoefent.
Ter gelegenheid van de 28e dies van de
Katholieke Economische Hogeschool tc
Tilburg heeft de rector-magniflcus prof.
H. A. Kaag een rede uitgesproken, waar
in hij de leer van Thomas Robert Malthus
als uitgangspunt koos voor enige econo
mische beschouwingen. Prof. Kaag stelde,
dat Malthus menigmaal verkeerd wordt
begrepen en derhalve recht heeft op eer
herstel. Zeker nu zfln naam volgens spr.
door de neo-Malthusianistcn wordt mis
bruikt.
Malthus aldus spr. was bewogen
door het materiële en morele lot van de
mens. Vandaar zijn afwijzen juist van
methoden als aangeduid door het neo-
Malthusianisme of zelfs door het Malthu
sianisme De wetten van Malthus gingen
uit van een toenemen van de bevolking
in een meetkundige die van de voedsel
productie in 'n rekenkundige reeks Hij
DE STAAT HAD ZIJN CONCLU
SIES getrokken, ook de Kerk deed
het. Haar bezwaren waren dooi
de ontwikkeling van het Japanse volk
en de officiële verklaringen opgehe
ven; de openbare mening was goed
en degelijk voorgelicht. Op deze
grondslag baseerde zich het de 26ste
Mei 1936 in opdracht van Z.H. Paus
Pius XI z.g. uitgevaardigde decreet,
dat in de vorm van een instructie
werd gepubliceerd en waarin o.m.
werd gezegd:
„De Bisschoppen kunnen de gelovi
gen toestaan de begrafenis-, huwe-
Japans kind; welke toekomst
Lichaam, af, opdat Zijn Licht,
dat elke mens, die in de wereld komt
verlicht, Japan werkelijk tot het land
van de Rijzende Zon moge maken.
Zijn opkomst verlichte, verwarme en
bevruchte Azië."
De oorlog, waaraan ook Japan heeft
deelgenomen, heeft deze zo veel gun
stigs voorspellende ontwikkeling een
tijd lang onderbroken. Na de capi
tulatie echter is z9 al spoedig her
vat en momenteel onderhoudt Tokio
normale diplomatieke betrekkingen
met de H. Stoel, welke een zeer
vriendschappelijk karakter dragen.
Japan wordt door de missionarissen
Maar één grote moeilijkheid, wel
de zwaarste belemmering, bleef: het
probleem der riten, het ceremonieel
jegens de goddelijke keizer en de
verering van de vergoddelijkte, voor
het vaderland gesneuvelde soldaten.
Daardoor moest het missiewerk moei
zaam tegen een tweeduizendjarige
traditie en verankerde vooroordelen
kampen; tot het eindelijk een bond
genoot vond in de ontwikkeling in en
yan Japan zelf.
AAN DEZE OFFICIëLE ERKEN
NING is een belangrijke voorge
schiedenis verbonden.
Lange tijd heeft er een ernstige
kloof tussen de Katholieke Kerk en
Japan bestaan door het z.g. jienja-
probleem, het vraagstuk van de of
ficiële staatseredienst: de vergodde
lijking van de keizer en van de voor
het vaderland gevallen soldaten. Een
kwestie, welke de officiële betrekkin
gen soms zeer moeilijk maakte, maar
vooral voor de Katholieke Japanners
zeer onaangename consequenties kon
hebben. Zo weigerden de studenten
van de Katholieke Universiteit
studenten in Japan ontvangen ook
tijdens hun studietijd een straf-mili-
taire opleiding bij een huldigings
plechtigheid in een tempel der ge
sneuvelden, waaraan zij onder leiding
van een officier moesten deelnemen,
de diepe buiging met de niet-Katho-
lieken mee te maken. De pers kwam
in beweging en het ministerie van
oorlog trok daarop al zijn officieren
van de Katholieke Hogescholen te
rug; het bestaan der Katholieke Uni
versiteit in geheel Japan scheen in
gevaar.
Voor de minister van eredienst was
het in t aanleiding te verklaren,
dat de diepe buiging niets met een
Op de operungsvergadering van de leden van het pact van Bagdad, die
op het ogenblik in de Iraakse hoofdstad wordt gehouden, heeft Groot-
Brittannië gisteren aangeboden om haar kennis op het terrein van het
vreedzame gebruik van de atoomenergie ter beschikking te stellen van
zijn verdragspartners, aldus werd gisteravond in betrouwbare kringen te
Bagdad vernomen. Britse wetenschapsmensen en technici zullen beschik
baar worden gesteld aan die landen, die hun eigen bronnen van kern
energie tot ontwikkeling willen brengen.
Groot-Brittannië is ook bereid om haar
verdragspartners op alle andere terreinen
van de technische ontwikkeling terzijde
te staan. De Britse minister van buiten
landse zaken, de heer Harold MacMillan.
verklaarde op de vergadering van giste
ren, dat een samenvoegen van de techni
sche vaardigheid van het Westen en de
olie van het Midden-Oosten slechts zou
kunnen leiden tot „wonderen van gezond
heid. menselijk welzijn, productiviteit en
verrijking van de beschaving".
Op de vergadering van gisteren werd
ook het vraagstuk aangeroerd of er nog
meer leden dan de thans bij het pact
aangeslotenen Turkije, Irak. Groot-
Brittannië, Pakistan en Iran kunnen
toetreden. Naar verluidt is het Britse
standpunt in deze, dat het mogelijk zou
moeten zijn nieuwe leden toe te laten
tot een regionaal economisch plan op
grote schaal, met Inbegrip van het tot
ontwikkeling brenger) van de kernener
gie, een en ander zónder dat deze
nieuwe leden dan meteen militaire ver
plichtingen op zich zouden behoeven te
nemen.
Naar verluidt heeft de Iraakse delega
tie in de vergadering van gisteren hel
„Israëlische gevaar" aangeroerd en hier
van gezegd, dat het „de veiligheid en sta
biliteit van het Midden-Oosten bedreigt".
De drastische instelling van het Shintoisme spreekt
zelfs uit de vrouwelijke toneel-rollen.
Kardinaal Griffin, aartsbisschop van
Westminster, heeft in zijn particuliere
kapel het H. Vormsel toegediend aan
twee Anglikaanse geestelijken, die ka
tholiek geworden zijn. Het zjjn P. J
Hepburn—Smith en Hugh Ross—Wil
liamson. Mevr. Ross—Williamson ont
ving eveneens het H. Vormsel. Ross-
Williamson, die reeds een vooraanstaan
de positie bij de Britse televisie, heeft,
blijft leek.
Intussen bericht het K.N.P., dat tal
rijke Anglikanen. onder wie vele gees
telijken. zich tot katholieke bisschop
pen in Engeland hebben gewend met
het verzoek in de Katholieke Kerk te
worden opgenomen. De meesten wer
den echter geweigerd, aldus het K.N.P.
Mgr Heenan, bisschop van Leeds, heeft
hierover medegedeeld, dat bij talrijke
verzoeken om opneming de reden gezochf
moet worden in èen persoonlijk onge
noegen met de leiding der Anglikaanse
Kerk. „De Katholieke Kerk is geen
asyl voor teleurgestelde Anglikanen.
Eerste vereiste is en blijft geloof", aldus
de bisschop.
Over de Anglikaanse inter-communie
met de Zuid-Indiase kerken, zei mgr
Heenan. dat deze erkenning van Kerken
met verschillende leerstellingen een
geestelijke crisis onder vele gelovigen
van de Anglikaanse Kerk heeft veroor
zaakt. Katholieken kunnen dat moeilijk
begrijpen evenals het feit, dat een Kerk
kan zeggen, dat haar leer fout kan zijn
aldus de bisschop Mgr Heenan voegde
er nog aan toe. dat het coelibaat in de
Katholieke Kerk voor vele Anglikaanse
priesters een hinderpaal is. Hij verklaarde
reeds vele Anglikaanse geestelijken te
hebben gesproken, die hem hadden ge
zegd: „Wanneer ik geestelijke zou kun
nen blijven en het huwelijk geen beletsel
zou zijn. dan zou ik morgen katholiek
woi^ien".
Mgr Heenan besloot zijn mededeling
gedaan voor een katholieke mannenor
ganisatie te Leeds, met de opmerking:
..De Kerk van Engeland maakt een heel
moeilijke tijd door. Weest daarom vrien
delijk voor de Anglikanen".
Het gevaar voor een staking in het
Ruhrgebied is gisteren afgewend, al
hoewel nog altijd geen overeenstem
ming is bereikt over de hoogte van de
aan de staalarbeiders toegezegde
loonsverhoging. De tariefcommissie
van de vakbond van staalarbeiders
heeft desondanks besloten geen sta
king uit te roepen, al was zij tot het
proclameren van een staking wel ge
machtigd door een stemming onder de
250.000 betrokken arbeiders, van wie
87 procent zich bereid verklaarden
het werk neer te leggen.
Deze ontwikkeling komt niet onver
wachts, aangezien de lust tot staken de
laatste weken zeer was afgenomen,
daar het meningsverschil tussen vak
bond en werkgeversorganisaties tot
slechts 3 pfennig per uur was vermin
derd. De werkgevers hadden een ver
hoging der uurlonen met 14 pfennig
toegezegd, waartegenover de vakbond
17 pfennig vroeg. Blijkbaar was zelfs
in de gelederen der arbeiders de op
vatting doorgedrongen, dat hun leiders
de boog te strak hadden gespannen en
reeds was in een der grootste bedrij
ven het besluit genomen niet in sta
king te gaan.
De Iraakse minister zou verklaard heb
ben dat Israël hoofdzakelijk verantwoor
delijk is voor de communistische infiltra
tie in het Midden-Oosten.
Met algemene stemmen werd gisteren
besloten, dat de permanente zetel van de
defensie-organisatie te Gagdad zal wor
den gevestigd.
(Van onze correspondent)
Tot een geldboete van ƒ1500. subs 3
maanden hechtenis wegens overtreding
van de loterijwet. veroordeeld de Haar
lemse kantonrechter mr Th. F. Raedt
gisteren de koopman J. v. d. M. uit
Haarlem. Deze liet bepaalde personen
bonnen verkopen tegen 1 per stuk.
Tndien men zo'n bon had gekocht, moest
men deze zenden aan v. d. M.. die aan
de afzender onder rembours een paar
nylonkousen stuurde met vier nieuwe
bonnen voor in totaal ƒ4. Wanneer de
geadresseerde nu kans zag deze bonnen
op zijn beurt te verkopen a ƒ1 per stuk
dan had hij het paar nylons voor 1
„gewonnen".
De ambtenaar van het O.M. mr H.
Lagerwaard had 14 dagen geleden ƒ2500
of 3 maanden geëist.
In zijn zeer uitvoerige motivering vooi
het. vonnis wees de kantonrechter er op
dat de koopman uit winstbejag specu
leerde op de goklust van het publiea
In 3 maanden tijd» waren er met deze
..sneeuwbalactie" 100.000 bonnen ver
kocht. De kantonrechter had uitgere
kend,, dat er in de 13e ronde al ruim
16 millioen deelnemers zouden moetei
zijn. Uiteindelijk zou dus ófwel de markt
verzadigd raken ófwel verdachte zou ei
mee ophouden en velen daardoor duoe
ren.
De raadsman van verdachte mr 3.
Groen heeft tegen dit vonnis hoger be
roep aangetekend.
concentreerde zich daarbij gelijk meer
klassieken te vee! op de graanproductie
en onderschatte de betekenis van nieuwe
productie-methoden, grotere verkeers-
mogelijkheden en de kwestie van vraag
en aanbod t.a.v de productie.
In 1953 constateerde Collin Clark nog,
dat in de wereld geen sprake is van de
gevreesde tegengestelde beweging van
bevolking en voedselproductie, en dit
zeker niet in de Westerse landen.
Dit neemt niet weg, dat bij een groeien
de bevolking zich problemen voordoen,
waarvan de oplossing een gemeenschappe
lijke taak van economie en techniek zal
zijn. Het probleem van een afnemende
bevolking is echter waarschijnlijk moei
lijker op te lossen dan dat van een
groeiende.
Spr. stelde, dat in de Westerse maat
schappij het voedselpakket een geheel
andere samenstelling heeft gekregen,
waarbij het graan van afnemende beteke
nis is, maar bovendien, dat het aandeel
van het voedselpakket in de totale in
komensbesteding sinds Malthus sterk is
gedaald en nog dalende is. Doordat de
landbouw industriële methoden ia gaan
toepassen, de voortbrenging In toenemende
mate onafhankelijk is van de natuurlijke
geaardheid van de grond en zich boven
dien meer op de industriële producten
baseert is het verschil tussen landbouw
en Industrie de laatste decennia sterk
verminderd.
De verwachting, dat de landbouw
zoals de klassieken veelal aannamen
een steeds groter deel van het nationale
Inkomen zou gaan opeisen, wordt door de
feiten gelogenstraft. Afgezien van de
voedselgrens vindt men in de klassieke en
moderne beschouwingen een andere grens
voor welvaart en werkgelegenheid, nl.
de totale hoeveelheid kapitaal, welke al
leen door sparen zou kunnen worden ver
meerderd.
Spr. bestreed de enge opvattingen om
trent kapitaalbegrip en stelde voorts, dat
het ruilverkeer en de daaruit voortvloeien
de prijsvorming niet zonder meer een
doelgerichtheid van de productie op de
mens waarborgt. Prof. Kaag behandelde
vervolgens de functie van het crediet in
de moderne samenleving, waarbij nieuwe
mogelijkheden worden geschapen. Hij
achtte een essentieel onderscheid aan
wezig tussen geld- en credietverkeer. Ook
de gift kan tn een moderne maatschappij
in de verhouding van individu tot in
dividu en van staat tot staat een belang
rijk bindingsmiddel zijn.
Spr. stelde tenslotte, dat hij zich ln zijn
betoog merendeels had beziggehouden met
de materiële zijde, maar dat dit stellig
niet inhield een onderschatting van de
geestelijke waarden. In dit opzicht herin
nerde spr. aan de mogelijkheid van een
groeiende betekenis en verjonging van de
Kerk, welke door het huidige geslacht
wordt meegemaakt en mee beleefd. Ook
de hogeschool wil in deze opgang haar
taak vervullen. Zij weet zich als kleinere
gemeenschap gedragen door die grotere
gemeenschap, welke de Kerk is.
De Staatscourant van gisteren bevat o.m.
de opgave van het aantal aangegeven ge
vallen van besmettelijke ziekten. Volgens
deze opgave zijn over de week van 6 tot
en met 12 November o.m. aangegeven 260
gevallen van roodvonk en 27 gevallen van
kinderverlamming, n.l. één in de Naord-
oostpolder, één in Smallingerland (Fr.)
één in Hardenberg. één in Hellendoorn,
één in Lopik. twee in de stad Utrecht, één
in Amsterdam, één in Haarlem, één in
Delft, twee in Dordrecht, zeven in Rotter
dam, één in Schiedam, één in Zwijndrecht,
één in Hulst, één in Bergen op Zoom, drie
in Tilburg en één in Waalwijk.
In Brazilië is het opnieuw tot span
ningen gekomen, toen de president Café
Filho gisteren bekend maakte, dat hij
genezen was van de hartaanval die hem
veertien dagen geleden trof en zijn werk
zaamheden als president zou hervatten.
Zoals^ gemeld, is de oppositie tegen Café
Filho's terugkeer op de presidentiële
stoel, die hU in Januari tóch ai moet rui
men voor de president-elect. Kubitschek,
bijzonder groot. Ook de huidige macht
hebbers in het land, die Filho's waarne
mer Lnz reeds hebben heengezonden, zijn
ernstig tegen zfjn terugkeer gekant. Toen
Café Filho zijn plannen gisteren bekend
maakte, kwam het leger dan ook onmid
dellijk in actie Het bezette verschillen
de steunpunten in Rio de Janeiro en vatte
met pantserwagens en tanks post bij alle
regeringsgebouwen en het presidentiële
paleis.
De kamer van afgevaardigden zou in
middels een aanklacht tegen Café Filho
hebben opgesteld en tevens een verkla
ring dat de president niet in staat zou
zijn zijn werkzaamheden voort te zetten.
De president en de hem behandelende
doktoren werd huisarrest opgelegd He
denmorgen verluidde het, dat Café Filho
reeds zijn ontslag bij het parlement zou
hebben ingediend.
In verschillende staten is de alarm
toestand afgekondigd, terwijl de telefoon
verbindingen met het buitenland zijn af
gesneden.
m?e kame'' van afgevaardigden nam met
197 tegen 94 stemmen een resolutie aan
waarin wordt verklaard, dat Café „ver
hinderd" is zijn functie van president uit
te oefenen.
De senaat moet de resolutie thans nog
goedkeuren.
(Van onze Haagse redactie).
Zowel het Commissariaat voor de Emi
gratie als de Kath. Centrale Emigratie
stichting achten de emigratie van niet-
agrariërs naar Brazilië volkomen verant
woord. De katholieke stichting meent
evenwel, dat de Nederlandse „opvang-
organisatie" speciaal ten aanzien van
Indische Nederlanders wel enige ver
betering behoeft. Dit werd ons desge
vraagd verklaard naar aanleiding van een
persconferentie, waarop de Haagse mevr.
W. van 't Rood-Gerth van Wijk en de
Indische drukker A. F. Clasener beweer
den, dat emigratie van Europeanen en
Indische Nederlanders naar Brazilië on
verantwoord is.
Mevrouw Van 't Rood. die wegens
familiebezoek enige tijd in Brazilië heeft
vertoefd, heeft verleden week op een ver
gadering van Indische Nederlanders en
gisterochtend op een persconferentie ge
zegd. dat Europeanen tengevolge van het
lage, nog steeds dalende levenspeil, zich
over het algemeen in Brazilië geen rede
lijk bestaan kunnen verwerven. Ondanks
het feit. dat de overgrote meerderheid van
hen verpaupert, zou haar suggestie om
aan hst Nederlandse emigratie-apparaat
in Brazilië een sociale afdeling te ver
binden, zijn afgewezen.
Een woordvoerder van de Katholieke
Centrale Emigratiestichting noemde ons
deze schildering van de Braziliaanse toe
standen echter ronduit geheel en al
onjuist.
Èen zegsman van het Commissariaat
voor de Emigratie zeide ons nog. dat noch
mevrouw Van 't Rood noch de heer Clase
ner ooit officieel een klacht hebben inge
diend, Wel heeft mevrouw Van 't Rood
indertijd een ontwerp voor een sociale
lagedLnd waarbij zij zich zelf
aanbood als sociaal werkster Een onder
zoek via de normale ambtelijke weg
leidde echter tot de conclusie, dat er
geen behoefte bestond aan een sociale
afdeling.
Volgens het commissariaat zijn er wel
degelijk mogelijkheden voor vakbekwame
Indische Nederlanders in Brazilië. Legio
zijn de gevallen van Nederlandse emigran
ten, die het in korte tijd gebracht hebben
tot zeer behoorlijke inkomens. Van de
circa 1000 Nederlanders, die sinds 1953
naar Brazilië zijn geëmigreerd, zijn er
slechts 20 30 teruggekomen. Tussen de
Sociale Raad te Djakarta en de Neder
landse ambtenaren in Brazilië wordt een
zeer nauw contact onderhouden.
President Eisenhower heeft zich gis
teren van de boerderij in Gettysburg,
waar hij na zijn ziekte zijn intrek heeft
genomen, naar zijn in het plaatselijke
postkantoor ingerichte bureau begeven
om er twee uur te werken, alvorens
naar „Camp David" te vertrekken voor
een bijeenkomst van de Nationale Vei
ligheidsraad. De leden van de raad
werden met helicopters van Washing
ton naar het kamp gevlogen.
Intussen vindt heden in het kamp
een bijeenkomst plaats tussen de leden
van het kabinet en de president. Deze
politieke bijeenkomsten zijn de eerste
sedert de hartaanval van de president
op 24 September jl.