chantage op nachtelijke
Prachtig voorbeeld van Italiaans verisme
Vijfde mei moet ieder jaar her-' IN de
dacht worden
AUTOMOBILISTEN IN A'DAM?
's Werelds snelste en mooiste
postduiven naar Amsterdam
O'
FILMS
T,
deze week
Paas-bedevaart naar
Palestina
Tevens een vrije dag?
J hebt een ongeluk veroorzaakt
Politie: ja en nee
1 1956 bijna 20.000
ongelukken in
Amsterdam
Rector J. A. Oomens
Internationaal congres van duivenhouders
geen
Carré had
schitterend jaar
f 'We PCt rneer dan 'n 1955- Het aan"
beschikkingstelling
lst tegen 14-jarige
°°rd(
agent
enaar van
„De Machinist" nieuwe film van
Pietro Germi
0
^ploffing oorzaak
met Firefly
vC§eval
VRIJDAG 25 JANUARI 1957
PAGINA 7
Broek gescheurd
IS eer geslagen
Verdubbeling in 7 jaar
"htlagsr ij verbod verminderde
aantal in december
<V;
'Kt
C>tin
Bondsadviseur K.A.B. in
diocees Ben Bosch
In mei komt beroemd Theatre
des Mimes
Wereldreizigers I
Qmdat de jonge Nederlandse vrouw spontaan de .voorkeur geeft aan de gezellige ,,Margriet",
ts Margriet" reeds jarenlang het gróótste blad van Nederland!
WWnfeestd
OelaatdLKerstdaS?n
„PEDAALTOERISTEN"
Nieuwe verkeersfilm van
Verbond voor Veilig Verkeer
Wereldreizigers II
VOOR BUITENLANDERS
MEER BENZINE IN
FRANKRIJK
Nederlandse paters Assumptionisten in
Palestina voeren momenteel besprekingen
met de Joodse en Arabische autoriteiten
van Israël en Jordanië ter voorbereiding
van de eerste nationale bedevaart uit ons
land naar het H. Land sedert 1940. Zij
herstellen hiermede een vooroorlogse tra
ditie van jaarlijkse paasbedevaarten naar
de H.H. plaatsen in Palestina, georgani
seerd door de paters Assumptionisten te
Boxtel. De resultaten der tot dusver ge
voerde onderhandelingen 7ijn van dien
aard. dat het verantwoord geacht kan
worden thans de nodige voorbereidingen
te treffen.
De eerste bedevaart is geprojecteerd
van vrijdag 12 april, tot en met maandag
6 mei.
Naar de mening van de minister
president, dr. W. Drees, is in de beschou
wingen van sommige leden der Eerste Ka
mer over de 5de mei, de houding van de
regering ten opzichte van de viering van
de bevrijdingsdag miskend. Dr. Drees
deelt dit mede, in de memorie van ant
woord op het voorlopig verslag van de
commissie van rapporteurs uit de Eerste
Kamer over de begroting van het depar
tement van Algemene Zaken.
,n9et
Se ff be~orrJd kVkt deze Duitse jongen uit het plaatsje Vilshofen aan de Donau over de drijfjjsvlakte op de rivier
rWi 1 en s^oten de brug passeert, waar het
Vip 7?lttVs str
6 bekers
vorig jaar een dam vormde, zodat Vilshofen overstroomd geraakte.
ÖHr. strekt zich ook nu reeds over 'n lengte van meer dan twintig kilometer op de rivier uit en wordt voort 'durenTdoor
17 f w O fl/ ('O w V1/ v f IA/ IJ I U t l/Dv/l tUwf d/tt
tn beweging gehouden om de ramp van vorig jaar februari te voorkomen. De dreiging is echter alweer groot
en men weet niet zeker of het gevaar geheel gekeerd zal kunnen worden.
l'«s, Amsterdamse politie-instan-
1* Sint dagclÜks te maken hebben met
t ®9lbnV,Jian zakcn in de buurt van het
o'i'Sitig nisplein, heerst de vaste over
zie i dat stelselmatig automobilisten
'tik 6 nachtelijkp uren het hoofdst»-
bister Ve.rmaakcentrum verlaten, door
een sj.e figuren worden gechanteerd. Op
(""hhi punt in of buiten de stad zouden
ston aul°mobilisten „gesneden" en
ü^eke^j611 wonlen gedwongen -door een
an Zo 6 wagen. De chauffeur daar-
\e,u" kun dan mededelen, dat zt) een
(Vo»fst«. hatl<ien veroorzaakt, en hun het
.ef ni. doen de zaak financieel ter
luï^^'aats,
e te regelen. Het
zulke gevallen:
alternatief
maken
"e e n zulke gevallen: „anders
öe ee_n politie-zaak van",
t k«n n 6 veronderstelt, dat deze prak-
i \v,Voriien toegepast op automobilis-
petet)aarvp-, chanteur(s) zeker weet
e ~n„k dat zij zich aan alcohol hebben
'ht.o? feit
gedaan. Daaruit verklaart men
dat nimmer aangifte van een
ehantage-geval is gedaan. Een
'iviiAiiMt^-srvei it; geuaan. eci
"öcm °bilist. die gedronken heeft, schuw
abi.
'■•rtigheid tegenover de politic.
-id Sistereo heeft de politie-Stadhou
'a), de het onderzoek afgesloten in een
jbige 'Waarvan de hoofdpersoon, de 47-
J'd H. A. van K. uit Amsterdam
n"1 dat Itfj-het slachtoffer is .gewor-
.kj, p de bovenbeschreven praktijk. Hij
-■a»t5'at tegenover de met het onderzoek
rechercheur verklaard.
In de vroege morgenuren van 3 januan
j.l. keerde de heer Van K. uit Utrecht
naar Amsterdam terug. In Utrecht had
hij copieus gedineerd en daarbij enkeie
glazen cognac genuttigd. Op de weg naar
Amsterdam nam hij een lifter mee, die
bij op diens verzoek op het Rembrandts-
plein afzette. Terugkerend door de
Utrechtsestraat schampte hij met de por-
tierkruk van zijn auto langs het zitvlak
van de caféhouder G. die midden op
straat met sen in een andere auto geze
ten kennis stond te praten. De broek van
de caféhouder scheurde, en hij liep een
klein wondje op. On dat ogenblik reel
de 29-jarige P. B. een snorder zonder
vaste woon- of verblijfplaats, bekend ais
..Pietje", in zijn wagen achter de heer
Van K. De caféhouder riep hem toe
„Hou die vent eens aan. Hij heeft me aan
gereden". De snorder zette de achtervo'-
ging in. en wist de heer Van K. op het.
Frederiksplein de weg te blokkeren.
Daar. zo verklaarde de heer Van K. te
genover de politie, vertelde Pietje"
hem, wat er was gebeurd. Hij deed het
voorstel de zaak financieel te regelen,
„anders wachten we tot de politie komt".
ah onze Amsterdamse redactie)
v
het 116,338 nos steeds crescendo
'kintal vereersongelukken in Am-
^an het einde van het afgelopen
l9®es de thermometer een stand aan
l2- Dat is 7.3 pet. meer dan eind
'Sr 1955, toen het cijfer 18.283 be-
'«t Kp" 1954 was het 16553 en in 1949 nog
°bge] en 10.000. Hef aantal der ernstige
vP- "«cn
lag verleden jaar 10,6 pet bo-
1955. nl. 2623 en 2371. In het ge
werden 4.628 slachtoffers ge-
De heer Van K. wist echter zijn auto
snel achteruit te manoeuvreren en reed
in een bocht om de auto van de snorder
heen. Hierbij reed hij e--> auto van Van
Gend en Loos aan. Op het Westernd
haalde „Pietje" hem opnieuw in, en
blokkeerde hem wederom. De heer Van
K. stapte uit. Er ontstond een woorden
wisseling. waarbij de snorder de heer
Van K. met een kaakslag neersloeg.
Inmiddels was de politie ten tonele ver
schenen. De agente constateerden bij de
heer Van K. een sterke-dranklucht. Bo
vendien stond hij weinig vast op zijn be
nen. Later bleek, dat hii bij zijn val een
hersenschudding benevens een schouder
fractuur had opgelopen.
Tijdens het onderzoek in deze zaak
waarbij proces-verbaal tegen de heer
Van K. werd opgemaakt, wegens het be
sturen van een auto onder invloed en te
gen P. B. wegens mishandeling zegt
de politie Stadhouderskade, dat niets is
gebleken van een chantagecomplot .De
heer Van K. blijft er echter van over
tuigd, dat hij het slachtoffer van zulk
een complot is geworden.
Benoemd is tot bondsadviseur van de
Bossche Diocesane Bond van de Neder
landse Katholieke Arbeidersbeweging,
tevens tot aalmoezenier van de arbeid in
Tilburg, rector J. A. Oomens.
Mgr. W. Bekkers, die tot nu toe bonds
adviseur was. zal zaterdag tijdens de cen
trale raadsvergadering afscheid als zo
danig nemen en tevens de nieuw benoem
de adviseur installeren.
(Van onze Amsterdamse
redactie)
CIRCA 150 van 's we
relds snelste en mooi
ste posb-uiven zullen
begin februari in Am
sterdam aankomen, niet
op vleugels, doch in man
den. De Nederlandse post-
duivenhouders zullen deze
unieke collectie op zater
dag 2 cn zondag 3 februari
kunnen bewonderen in
Krasnapoisky, op welke
twee dagen de internatio
nale federatie van vereni
gingen van Postduiven-
houders aldaar een con
gres zal houden. Gastheer
is de Nederlandse Post-
duivenhouders Organisa
tie. Aam het congres is dan
ook een tentoonstelling
van postduiven verbon
den.
De internationale fede
ratie. waarbij 26 landen
zijn aangesloten, is opge
richt in 1948. Sinds 1949
wordt iedere twee jaar
een congres gehouden. Elk
land mag voor de exposi
tie 5 duiven en e.venkovele
doffers inzenden, die hun
sporen op de lange af-
standsvluchten hebben
verdiend en bovendien
uitblinken in schoonheid.
Een internationale jury
beoordeelt de vogels zo
ook op het congres in ons
land; minstens 18 landen
zullen zijn vertegenwoor
digd. terwijl uit vijftien
landen de beste tien
vogels worden verwacht.
In de jury hebben
deze keer zitting een
Fransman, een Belg en
een Italiaan. De toe te
kennen prijzen bestaan
uit medailles, beschikbaar
gesteld door Prins Bern-
hard. de ministeries van
O., K. en W. en Oorlog,
de stad Amsterdam en de
Nederlandse Postduiven
Organisatie De N.P.O.
vereert het winnende
team bovendien met een
zilveren molentje.
i P de expositie zullen
verder te zien zijn
een groot aantal Ne
derlandse. postduiven bui
ten het cont'igent van
tien en de z.g. as-duiven,
vogels die weliswaar ge
renommeerde lange-af-
standsvliegers zijn, doch
hun uiterlijk niet mee
hebben.
Terwijl de dieren zich
laten bewonderen, zullen
hun eigenaars op de ver
gadering aandacht beste
den aan het klokkenpro-
bleem, aan de gezondheid
van postduiven en aan
het ringenvraagstuk. De
bedoeling is te komen tot
een internationale com
missie, die de eisen moet
vastleggen, waaraan wed-
strijdklokken dienen te
voldoen. Prof. J. Jansen
van de veterinaire dienst
in Utrecht zal een lezing
houden over de gezond
heid van postduiven en de
bevordering hiervan. De
Belgen zullen een ring de
monstreren. die wanneer
zij eenmaal om de poot
van een duif is aange
bracht, daarvan niet meer
kan worden verwijderd,
zodat fraude vrijwel is
uitgesloten. De congressis
ten, o.m. afkomstig uit Ja
pan. Venezuela. Frankrijk.
Engeland. Italië, Duits
land, België en natuurlijk
Nederland, zullen een
krans leggen bij het Na
tionaal Monument op de
Dam. De gemeente Am
sterdam za] hen een ont
vangst bereiden ten stai-
huize.
De regering deelt het gevoelen, aldus
de minister-president, dat de bevrijding
van vreemd geweld op 5 mei 1945 telken-
jare feestelijk dient te worden herdacht
en dat de betekenis hiervan behoort te
worden uiteengezet aan het opgroeiend
geslacht.
De vraag is echter of op de vijfde mei
ook jaarlijks vrij gegeven moet worden.
Dr. Drees noemt met betrekking hiertoe
nog eens de omstandigheden dat de ver
jaardag van de Koningin en de vijfde mei
dicht op elkaar liggen en dat vele plaat
sen in Nederland als bevrijdingsdag die
dag vieren, waarop de plaats zelve werd
bevrijd.
Dr. Drees geeft voorts het antwoord op
de vraag, waarom de minister van Bin
nenlandse Zaken ad interim in 1956, ter
sluiting van de buiteng'ewone zitting van
de Staten-Gemeraal is uitgereden van het
gebouw, waar thans het institute of social
studies is gevestigd. De reden hiervoor
is, aldus de minister-president, dat de
verbouwing van het Huis ten Bosch nog
niet gereed was. Het ligt in de bedoeling,
dat in den vervolge de minister van Bin
nenlandse zaken zich van en na afloop
weer naar het Huis ten Bosch zal bege
ven.
Theater Carré is in het afgelopen boek
jaar 1955/56 door 422.489 personen bezocht
(vorig seizoen bijna 440.000). Door de zeer
hoge onkosten, o.a. gemaakt ten behoeve
van de verbetering van kleedkamers en
toneel, is de winst echter gedaald van
31.800 tot 17.480. Daarom wordt slechts
5% dividend uitgekeerd tegen verleden
jaar 8. Het resultaat zou in een verlies
veranderd zijn,indien niet een belasting
reserve van ruim 21 mille vrijgekomen
was. Ook de vorstmaand februari 1956,
die zeer weinig bezoek opleverde, is mede
debet aan het teleurstellende resultaat.
Hoewel men in het lopende jaar nog
steeds zit. met een stijgend onkostencijfer
en de benarde internationale toestand in
de afgelopen herfst niet bevorderlijk is
geweest voor het bezoek, is tot nu toe de
gang van zaken iets beter. Tegenover een
suggestie van een aandeelhouder, gister
middag op de jaarvergadering geuit, of
er een mogelijkheid bestaat meer inkom
sten te verkrijgen uit verhoging van de
toegangsprijzen, stond de directie in prin
cipe afwijzend. Zij was trots het tot nu
toe zonder enige subsidie geklaard te heb
ben en hoopte dit in de toekomst te kun
nen bestendigen.
Wat de komende bezetting van het
theater aangaat: op 4 februari komt er
een nieuw programma van Circus Strass
burger; in maart twee voorstellingen
van een Italiaans operagezelschap; daarna
vereert Oharles Trenet, Amsterdam met
een bezoek van een paar dagen. Hij wordt
opgevolgd door de Spaanse dansgroep
van Luisilo en door Johnnie Jordaan, die
een paar weken blijft. Na een Braziliaan
se revue zal in mei in Carré optreden
het beroemde Théatre des Mimes van
Marcel Marceau. Eind juli is de volgende
première van Snip en Snap.
MICHAELA en Armand Denis, wel
het populairste echtpaar van het En
gelse t.v.-scherm genoemd, gebruikten
gistermiddag de thee in het Amster
damse American Hotel, dat wil zeg
gen zij zaten achter een kopje thee,
terwijl zij honderduit vertelden over
hun avonturen. Dat vertellen ging hun
bijzonder goed af, al was de charman
te betoogtrant van Michaela voor de
journalisten niet nieuw, want zojuist
verscheen ook in Nederland de door
haar geschreven reiskroniek: „Met
een luipaard op schoot". Overigens is
dat, zo werd mij tijdens de ontmoe-
beé*1 cn ernstig gewonden was cch-
Va0 anerÜk gestegen, nl. met 9,9 pet.
N 1659 tot 1823).
afljo0J,'°PiSe telling al deze cijfers
Vor, g van het Gemeentelijk bu-
1 uitr,qde statistiek over december
-tirfsongpi 1 er in die maand 1491 ver-
e.n ter kennis van de poli-
tl» Dit ic 1 ft T*»r»+ VY-i indor rloz, jjj
^bef p)/0'1 is 4'8 pct- minder dan m
<ilu hove u5' Het z°ndagsrijverbod. dat
Zeke). in werking trad is hierop
he, ,yan invloed geweest, zo consta-
9), of f„ U1"eau. Gemiddeld werden per
_ag 10 ongevallen geteld (9
buiten beschou-
ucotiiuu_
I955 nieuWld)^at op dagen het rijver-
tegen 22 in die maand van
I
'«t-"1ravpiIuVan Justltie bij de rechtbank
A teg(,„ ee> wr. J. Lulofs, heeft gis
te
A
6fticie
tfenhi
eWarV6 dertienjarige jongen J. J.
il geel ?e 'kk,ngstelling van de
i' ?e 5l-ia °mdat de jongen op 5 ju-
>N nip'l 8e hoofdagent van politie
t)a 6 bef, Cen ktf' heeft vermoord.
'eWWaW?Wn2 van de zaak geschied
de 11 deuren°nsen minderjarig is, met
WWjWlOOC,de de hoofdagent, omdat
Z .8eben,°i01 ,wilde bemachtigen.
-Al UiderDa,.fe. 'n een politi0""0"-
"Si. Vei-ded,, ln Den Haag.
Lr Vr- fjer V00r dp inn
UitSnta!-u[0ar., --
k doen Zal over veertien dagen
Kort na de oorlog heeft de Italiaanse film zich een bijzondere faam
weten le verwerven door haar min of meer radicale breuk met de bestaande
opvattingen inzake de vervaardiging van films, die in vrijwel alle grote
productiecentra historisch waren gegroeid en waaraan men uit gebrek aan
durf, oorspronkelijkheid en talent, maar vooral ook uit commerciële over
wegingen angstvallig bleef vasthouden.
Voor deze nieuwe methode van filmen, aanvankelijk neo-realisme
genoemd, vond men zelfs een nieuwe naam. Men begon te spreken van
het verigme in de Italiaanse filmkunst.
De
voor de jongen trad op
V^1 1 v0orl
W oW eenlïp-ndS,rzoek naar het onge-
RsJhe» ^arin--,,,lr,6fly-opleidingsv]iegtuig
Ha?' W U v0nV t op 21 de-
W hij de kpst nabij Schevenin-
2 verln 'e militairen der zeemacht
lerW in dpn>Uh?eft aan het Iicht ae"
n 6 VUcht ?otor van het vliegtuig
bor?a Pcht door
nog niet opgehel
ontstaan, waar-
'On 'np in - veroorzaakt.
ihiWnri?Odeinkerm0Qdel'|ik bi-i de ont"
kon g6w°n^. zodat hij geen
V'tvi 0ffi»die wa» 7?.eren- De mede-in-
hiriu bewiiéiffhijnlijk: reeds bij de
kep^ usteloos was geraakt, is
Nu moge deze breuk met de traditie
niet alleen het gevolg zijn geweest van
de reactie der jongere Italiaanse filmers
op de romantische en melodramatische
breedsprakigheid, die de produktie van
hun oudere collega's kenmerkte en van
hun drang om zich na de belemmeringen
van het fascistische regime volkomen vrij
te uiten, maar ook van de vernieling der
studio's en technische uitrusting, die hen
dwong met beperkte middelen in de open
lucht te gaan opereren, de verdiensten
van mannen als Roberto Rossellini. Giu
seppe de Santis. Vittorio de Sica en Pie
tro Germi zijn er niet. minder om.
Het is nu eenmaal een natuurwet, dat
een dergelijke uitbarsting van cinegra-
fische virtuositeit, zoals die zich na de
oorlog in Italië manifesteerde, niet voor
onbepaalde kan voortduren. Bovendien
bleken de profeten van het Italiaanse
verisme in hun eigen land niet erg te
worden geëerd. De meeste veristische
films, die in het buitenland geestdriftig
werden toegejuicht, trokken bij het Itali
aanse publiek maar matige belangstelling,
zodat bijvoorbeeld Vittorio de Sica zich
gewongen zag als acteur in een hele
reeks, soms zeer middelmatige films op
te treden om zijn verliezen als filmer goed
te maken.
Tooh zullen maar weinig filmliefheb
bers voorbereid zijn geweest op de stroom
van driestuiversverhalen die sindsdien
onder titels als „De Zoon van Niemand".
„De Zoon van Anna", „Het Kind van een
ander". Het Rijstmeisje" en „Van het
moederschap verstoken" door Italiaanse
filmfabrikanten aan het celleloid zijn toe
vertrouwd. Sommigen zelfs zullen wel
licht hebben gevreesd dat de geniale vonk
voor goed was uitgedoofd.
Een film als „II Ferroviere", die hier
te lande onder de titel ..De Machinist"
in vertoning is gekomen, bewijst intussen,
dat die vonk nog gloeit, al dient te wor
den geconstateerd, dat de eerste koorts
achtige opwinding na de geboorte van
het verisme thans heeft plaats gemaakt
voor een meer beheerste, evenwichtige,
maar daarom niet. minder poëtische ver
beeldingskracht.
De film ..II Ferroviere" vertoont alle
karaktertrekken, die de meeste veristi
sche films zo waardvel maakten, zij het
dan niet overal in die mate als het geval
w^s met bijvoorbeeld „Fietsendieven",
waarin Vittorio de Sica zijn geliefkoosde
thema, dat men in bijna al zijn films
terugvindt, namelijk de onverschilligheid
van de maatschappij tegenover het indi
vidu. op even poëtische als reële wijze
behandelt met vermijding van iedere
vorm van sentimentaliteit.
Overigens zijn tusen de film van De
Sica en het nieuwste werk van Pietro
Germi vele punten van overeenkomst aan
te wijzen. Ook Germi plaatst een werk
man. de machinist, eerste klas Andrea,
die wegens een buiten zijn schuld ge
maakte fout in rang is teruggezet, te
genover de onverschilligheid van de hem
omringende wereld, welke zijn gevoel
van eigenwaarde ondermijnt en hem het
geloof doet verliezen in zijn medemensen
en zelfs in zijn eigen gezinsleden, die hem
door hun gedragingen teleurstellen. Ook
hier zijn de voornaamste vertolkers, met
uitzondering van Saro Urzi' en Pietro
Germi zelf in de titelrol, geen beroeps
acteurs. maar mensen, die nog nimmer
tevoren voor een camera hebben gestaan.
En ook hier is het een kleine iongen.
Andrea's jongste zoontje Sandro op
even hartvero verende wijze gespeeld
door Eduardo Nevola. het kind van een
arme weduwe die hem het. contact
met zijn gezin en de samenleving niet
volkomen doet verliezen, a! is de rol die
het .ventje speelt in het gelukkige slot
van de film niet geheel vrij van senti
mentaliteit.
Daarentegen vertoont de film van Ger
mi meer eenheid dan „Fietsendieven". De
jacht op de fiets voerde de hoofdfiguur
en zijn zoontje door de meest uiteenlo
pende milieu's die elk op zich uitmun
tende scènes opleverden, maar die de
kern van het verhaal niet raakten. Dit
is in de film van Germi wel het geval,
omdat de nevenintriges de luiheid
van de oudste zoon en het wangedrag van
de dochter rechtstreeks van invloed
zijn op de houding van de machinist, die
steeds meer geïsoleerd komt te staan in
zijn onbegrepen verdriet.
Het is geen schokkend of literair
sterk, maar een simpel, diep menselijk
verhaal, dat Germi in „De Machinist"
vertelt. Een verhaal, zoals dat zich da
gelijks rondom ons kan afspelen. Het is
echter de wijze, waarop hij het in soms
geniale beeldtaal vertelt, die deze film
tot een prachtig voorbeeld maakt van
het Italiaanse verisme.
Het begin reeds houdt alle beloften in
uit de eerste dagen van de na-oorlogse
Italiaanse film. Niet altijd weet Germi
dit niveau te handhaven. Soms heeft
hij te veel woorden nodig om het beeld
te steunen, soms komt hij aan de rand
Het is intussen laat geworden en de
gasten gaan naar huis. Andrea blijft
alleen achter met zijn vrouw. Hij voelt
zich wat moe en gaat even op bed lig
gen, vol blijde vreugde spelend op zijn
gitaar. In de keuken is zijn vrouw ziels
gelukkig bezig met koffie zetten. Glim
lachend luistert ze naar zijn spel, dat
plotseling ophoudt. Niets vermoedend
gaat zij stil voort, denkend dat hij is
ingeslapen. Enkele uren later vindt zij
hem. Zijn hart heeft de vreugde, die
hem ten deel viel, niet kunnen bevatten,
maar de vredige glimlach op zijn ge
laat toont, dat hij gelukkig is heenge
gaan.
Dit prachtige slot, waarin Germi
beeld en geluid tot een harmonieus en
kunstig samenspel bracht, is van een
diep ontroerende eenvoud en menselijk
heid. De daarop nog volgende beelden,
die voor zijn vrouw en kinderen een
roosklerige toekomst suggereren, lijken
daarna overbodig en min of meer een
concessie aan het publiek, dat ten koste
van alles een blij einde wenst te zien.
Als geheel steekt „De Machinist" door
haar eerlijkheid en soberheid ver uit
boven de onwaarachtige melodrama's,
die de Italiaanse filmindustrie de laat
ste tijd bij voorkeur op de markt brengt
en kan zij met ere worden geplaatst in
de reeks uitmuntende veristische films,
die men beslist moet hebben gezien.
E
Het Verbond voor Veilig Verkeer, dat
een kwarteeuw bestaat, heeft zijn tweede
jubileumgeschenk gekregen. Was het eer.
ste een geluidswqgen, het tweede is een
Veilig Verkeersh,.Ti. de bond aangeboden
door een bandenfabriek. „Pedaaltoeris
ten" heet de nieuwe rolprent, die in een
tijdsduur van ongeveer drie kwartier de
ervaringen behandelt van een Ameri
kaanse toerist, die met een Nederlandse
vriend per fiets een vakantietrip door ons
land maakt. We zien zijn aankomst op
Schiphol, hoe hij daarna het aanbod van
kennissen om een „car" te huren met
een breed gebaar van zich afslaat en hoe
hij zich vervolgens op de fiets in het
Amsterdamse verkeer stort. Er komt aan
vankelijk natuurlijk niets van terecht;
de man maakt allerlei overtredingen,
maar allengs gaat het beter. Geholpen
door zijn vriend, die hem op de fouten
attendeert, slaagt, de Amerikaan er in
als een volleerd „pedaalridder" naar
Amerika terug te keren.
En passant heeft de cameraman, die
het tweetail op de trip nauwlettend volgde,
op een rake wijze tal van beelden van
mooi Nederland, op het celluloid opgeno
men.
Joop van Essen tekende voor de regie
van deze door Mirrorfilm vervaardigde
rolprent/die het wel zal doen. De Amster
damse en Rijkspolitie alsmede het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
en Schiphol verleenden hun medewer
king aan de totstandkoming van „Pedaal
toeristen", die in een oplaag van 25 co-
pieën zal worden verspreid. Voor het
Verbond betekent deze film een mooie
aanwinst, aan de reclame is gelukkig
een heel bescheiden functie in de rolprent
toebedeeld, maar de bijzonder opzich
tige wijze, waarop dit een enkele maal
geschiedt, wekt de lachlust.
Armand, filmoperateur, wereld
reiziger en hier rinoceros-berijder.
ting met de blonde Michaela wel
duidelijk, een zeer fortuinlijk luipaard
geweest.
Doch ter zake: Michaela en Armand
Denis vormen wel één van de meest
bereisde echtparen ter wereld. Samen
zwierven zij door twee en veertig lan
den, fotografeerden daar alles wat
kleurrijk, exotisch, zeldzaam en ge
vaarlijk was en sloten tijdens deze
tochten vriendschap met Het Dier. Een
oprechte vriendschap. „Ik heb," zo
zegt Armand, „nog nooit een geweer
gebruikt en ik ben ook niet van plan
dat ooit te doen." Zijn „wapen" is
zijn camera, ongevaarlijk, maar bij
zonder vruchtbaar, zoals de kijkers
naar de Engelse t.v., die al vele filmp
jes van Armand op het schermpje za
gen, zeker zullen beamen en zoals ook
de Nederlandse t.v.-kijker wel duide
lijk zal worden, als straks de serie
van acht Denis-rolprentjes door de
AVRO zal worden uitgezonden.
De filmpjes, die alle ongeveer
een half uur duren, handelen over het
dierenleven en zijn bijzonder interes
sant. Het feit, dat ze nu ook op het
Nederlandse t.v.-scherm vertoond zul
len worden is de rede», waarom het
(Amerikaanse) echtpaar Denis giste
ren in Amsterdam vertoefde.
WIE ZIJN ZIJ, Michaela en Ar
mand, die telkens weer terugkeren
naar de natuur om er later aan de
wereld verslag over uit te brengen.
Wel, Michaela is blond en charmant,
zij lijkt een beetje op Marilyn Mon
roe, maar ze is slanker en, met ex
cuses aan Marilyn, veel intelligen
ter. Armand zou dokter kunnen zijn,
of minister; een vijftiger met snor en
bril, vitaal en scherpzinnig.
Overigens valt wèl te constateren,
dat beiden een goede t.v.-opleiding
hebben genoten; ook hun mimiek is
De maandtoewijzing van benzine aan
buitenlandse automobilisten in Frankrijk,
zal, naar de Ned. Internationale Wegver
voer Organisatie ons meedeelt, worden
verhoogd van maximaal 400 tot 500 liter.
van de sentimentaliteit, maar nergens
daalt hij af naar de melodramatische
middelmatigheid van films als „De Wolf
van Sila" of „Anna".
Tegen het slot van de film richt hij
zijn camera op een manier, die laat zien
hoezeer de door hem in het leven ge
roepen situatie hem ter harte gaat en
hoé hij zijn personages doorvoelt. De
zoon van de machinist, die hij wegen
zijn omgang met slechte vrienden de
deur heeft gewezen, keert met Kerstmi-
in de ouderlijke woning terug en word'
met een wat theatrale omhelzing ont
vangen. Maar de toeschouwer word
pas werkelijk overtuigd van de verzoc
ning tussen vader en zoon. als deze ti'
dens het feest, dat buren en kameradr
spontaan aanrechten om zijn herstel va
een hartaanval en zijn terugkeer in d
vriendenkring te vieren, onder het blij
de oog van zijn vader danst met eei
lief en net meisje.
Dan gaat de telëfoon. Zijn dochter
die zich met haar man heef: verzoend
vraagt, of zij vader mag komen bezoe
ken en zonder dat daarvoor woorden
nodig zijn, is het beeld alleen genoeg
om iedereen te doen weten, dat ook zij
van harte welkom zal zijn.
l'ietro Germi, die zelf de regie voerde, als Andrea met zijn gitaar en de
kleine Adoardo Nevola ah zijn zoontje Sandro in „De Machinisteen
prachtig voorbeeld van de veristische slijl in de Italiaanse film.
Michalla Dennis, schrijfster van:
„Met een luipaard op schoot
benijdenswaardig. Waarom zij de we
reld rondzwerven? Wel, zij houden
van het avontuur en zijn dol op die
ren. „Wilt u wel geloven," zegt mij
Armand, „dat ik, als we zo af en toe
met het vliegtuig naar de jungle ver
trekken, met blijdschap kan uitroepen:
tot ziens, beschaving!" ,,On4e avon
turen zijn wel eens gevaarlijk," voegt
Michaela daar aan toe, „maar het is
heerlijk."
Mijn gevaarlijkste avontuur? Wel,
dat maakte ik mee, toen ik eens in een
rivier viel. In het water wemelde het
van de krokodillen, maar daar was ik
niet bang voor. Er was iets veel er-
gers. Ik kan namelijk niet zwem
men
Ze praat door. Of het mij zwaar
valt zo vaak zonder comfort te leven?
Och, dat valt wel mee. En denk maar
niet, dat ik een dag zal overslaan, mijn
make-up te verzorgen.
Weet u waarin het geheim bestaat
met dieren om te gaan? Je moet pro
beren te „denken" zoals zij „denken",
dan gaat het altijd goed!
Liefde voor de natuur, liefde voor
de dieren en de gave, hun ervaringen
smakelijk weer te geven, dat zijn de
oorzaken van het succes van dit po
pulaire t.v.-echtpaar.
Gezellige mensen, met een groot ge
voel voor publicity.
„Dear, waar zullen we de volgende
keer heengaan?" vraagt Michaela.
Armand kijkt even op. „Azië", stelt
hij dan voor, alsof het gaat om een
avondje schouwburg.
„Goed, dear," zegt Michaela blij.
Bij het afscheid geeft ze mij een
exemplaar van haar boek en schrijft
er in: Bahati inzuri. Dat betekent
Good Luck, althans in het dialect van
een der tweeenveertig landen die zij
bezocht. Voor bereisde vrouwen als
Michaela een kleinigheid