Bvallop: Amerikaan zag Nederland eten Heléne van Frankrijk, Politieke vulkanen itx Indonesië burgeres van Noord-Rhodesië to ^-ornmunisten loeren op moment van te kunnen toeslaan de rechterhand van Zijn Majesteit Zaterdagse mijmer ingen ■J'1 B Javanen en Sumatranen Maar de borrel smaakte niet V Zoo*' rot?' ZATERDAG 26 JANUARI 1957 PAGINA 3 (je°lnt Met Sumatra de verbrokkeling van e Republiek Indonesië? Zijn nu reeds de eiste voortekenen te bespeuren van het- ^oor pessimisten reeds direct werd 0rspeld, n.l., dat Java niet lang in staat blijken, orde op eigen zaken te stellen te gelijker tijd zijn gezag over de rest van arcbipel te handhaven? Deze pessimisten- aSeerden hun voorspelling op hun kennis ai1 de plaatselijke toestanden en verhoudin gen en beriepen zich voorts op de geschiede- Welke zich nogal eens herhaalt, naar ze leert. Wij voor ons hopen, dat ze on- Sal krij"en en Djakarta werkelijk in staat ^a blijken, een bindend element te vormen °r de gordel van smaragd, waarmede ons l^nd ii en ons volk nog steeds zulke nauwe relaties hebben, die gevoed worden door herinneringen aan zoveel, dat we samen met de volken van de archipel hebben meege maakt. Maar het trof ons dezer dagen toch bijzonder, toen we het grote Amerikaanse dagblad „The New York Times", een, aan bet steeds voortschrijdende communisme en zijn woelingen een artikel zagen wijden, waarin zonder meer werd aangenomen, dat de communistische agressie en penetratie, al of niet vreedzaam, straks wellicht ook Indo nesië zullen bereiken. Dat communisten eer lang in de regering van Djakarta opgenomen zullen worden, of reeds zijn. stemt in dit verband tot nadenken. Het lijkt wel, alsof hiermede het paard van Troje wordt bin nengehaald. s.r iNtra X NÜSi Observator ËSi» Een koningin en achttien vorsten van koninklijke bloede in een landelijke kapel Het huwelijk van prinses Helène van Frankrijk, de oudste dochter van de graaf van Parijs, Frankrijks troonpretendent, is te Louve- ciennes burgerlijk voltrokken door de burgemeester, de mairevan dit stadje. Tot de gemeente Louveciennes behoort Dreux, waar de villa ligt, temidden van een uitgestrekt park, waar het grote gezin van de 51-jarige Henri van Orleans woontde man, die er niet aan denkt, een revolutie te ontketenen, teneinde iveer op de troon te komen, Men heeft hem daarom, enkele jaren geleden, toegestaan, uit zijn ballingschap naar Frankrijk te komen. Het bruidstoilet Hij liet de ringen vallen Welwillendheid vóór recht Gebedsoase in Afrika Zwarte vrouwen van actie Katholiek licht in esperanto Matigheid en buitenlucht En morgen Harry Prikker, II net" 60 de< 10' td^ ,Oei i'i SUMATRA WENST GEEN JAVAANS KEURSLIJF g regering van Djakarta heeft air>Dprnatra met grote moeilijkheden te Schijnt is bekend genoeg. Naar het zbn het niet alleen nationalisti- _,n seParatistische strevingen, waar- Af6 moeibjkheden veroorzaakt wor- °DfdnfJe?ien Van de neiëin§ van vele flie beieren in de Aziatische landen, ''Uti -?ar de gebeurtenissen elders leren, °P den duur voor eigen doel en n gaan gebruiken en vlug geneigd 'itigjjr naar te streven een rol in de po- '«H eh in de economische sfeer te spe- t>estaa 's daar het feit van het Var,e a van factoren, waardoor ze als het ^6et h ricbting gedreven worden. Men "tatra militaire machthebbers op Su- de Roeten hun troepen betalen met n, op de smokkelarij van rubber Iï d-- "ii ^artarPï-l komt, dat de regering van Dja- die zozeer op het nationalistische P'tiorf6/^ hamert, op deze wijze ook de üite ahstische gevoelens van de volken 'stis J1 Java wakker roept. Deze gevoe- bare "ben meestal een duidelijk naspeur bar ,achtergrond. Wat Sumatra betreft, °st ?er* zelfs het tijdperk, waarin onze ?che 'indische Compagnie de Oost, Indi- v onder haar gezag bracht 'ke mate een bittere strijd tegen dse machthebbers en veroveraars att C°htreien met krijgsgewoel en bittere be Vervuld hebben. 5*6 pP03' Indische Compagnie maakte aVa» de aah de macht van het grote j-tirPse rijk van Mataram, dat op zijn jveer een voortzetting was van an- H Dlken uit vorige perioden, die onder A aihe en energieke vorsten er in j gf n' niet aIleen grote gedeelten van chipej onder hun scepter te bren- 1 ïh®?.aar hun gezag zelfs tot Malakka 1 Alpj 'a uitstrekten. spS nS hebben grote delen van Sumatra ti ati nder Javaanse heerschappij ge- .1 jj„ e waren aan Java schatplichtig aanse ambtenaren regeerden er in vV?n ^un vorst met ijzeren hand. vat v aÜ daarom niet te verwonderen, begin af aan kenners van de o.a.jder dan de beroemde veroveraar Alexan der de Grote, wiens veldtochten naar India hem zelfs tot Sumatra zouden hebben ge voerd. In 1641 regeerde nog over Atjeh sultan Iskandar Thani. De geschiedenis van Sumatra, waar eens machtige rijken heersten als Atjèh dat het meermalen met het Javaanse rijk lelijk aan de stok heeft gehad, is boeiend en interessant. Des te meer reden om te veronderstellen, dat er nog veel van onder het volk voortleeft en niet zal nalaten, invloed uit te oefenen op de gees tesgesteldheid van de Sumatranen, die een Javaanse overheersing vrezen, een over heersing welke eventueel met uitbuiting gepaard zou kunnen gaan. Men behoeft inmiddels nog niet te con cluderen, dat de gebeurtenissen op Su matra tot een definitieve afscheiding zul len leiden. Ten slotte, de idee van een grote federatieve Repoeblik Indonesia of zowaar een Verenigde Staten van Indone sia heeft heel wat aantrekkingskracht op de leidende persoonlijkheden. Intussen trekken de moeilijkheden, welke Djakar ta op Java ondervindt, ook in het buiten land sterk de aandacht. De „New York Times" maakte zich ongetwijfeld tot tolk van een stille vrees, die met name te Washington ge koesterd wordt. De Verenigde Staten heb ben o.a. grote oliebelangen in Indonesië en met name op Sumatra. Ze volgen der halve hetgeen er plaats vindt met grote belangstelling. Echter, ook elders bestaat belangstelling en aldus troffen we in een Zwitsers weekblad een artikel, waarin ge speurd werd naar de diepere oorzaken van het conflict, in verband waarmede Dja karta nog zopas twee missies naar Su matra heeft gezonden. Een vorige was te ruggestuurd, omdat de plaatselijke auto- cie gen rekening hebben gehouden mogelijkheid, dat de volken op en met name de Ba-taks en de 9va=-gltabauwers. zich spoedig tegen een liiLesiaSS suPremajJe in de Repoeblik,In V dia Zouden verzetten. Ontegenzegge- i, Prlzpn J 4" A AM T r, T.o o «e erkend te worden, dat Java, Of t ta?11^ zb het Nederlandse bestuur, <r dit u van bekwame mensen beschikt. IjTVi-lTSardering bij de Sumatranen on- Hiv hipt Valt moeilijk te beoordelen, maar o./UgjjJ erg waarschijnlijk. De Javaanse do sUm gezagv°erders. waaronder zich d.°r rfp granen bevinden, zijn gedeelte- ra'1 daa JaPpanners geschoold. Ze had- tjvdf een goede leerschool ,In hoever- ?S pe matranen dit waarderen, is even- ba alken open vraag. listers aIs de Bataks en de Menangka- oA opzipbun beschaving, die in me- bj,,er te j niet voor de Javaanse behoeft Wcrisch n- bobben een grote en lange traditie. Sumatraanse sultans 6nl&0id -1 met de voornaam Iskandar Va1?r?)0t als ze gingen op de afstam- bun ggjiacht van niemand min- riteiten haar volmachten niet voldoende oordeelden. Soekarno heeft dezer dagen toegegeven, dat er geen andere mogelijkheid bestaat voor Indonesië dan het systeem van plaatselijke autonomie voor de verschil lende gebieden. De kracht van Indonesië zo verklaarde hij, moet, worden gegrond vest op een welvarend en gezond bestaan op alle eilanden. Men zou zo zeggen, dat hij hiermede Sumatra als het ware bij voorbaat los laat. Doch Sumatra is voor zijn voedselvoorziening in belangrijke ma te afhankelijk van het rijst producerende Java. Hiermede heeft dit een grote troef in handen. Militaire deskundigen menen, dat een afscheiding van Sumatra prak tisch onmogelijk is, omdat er dan spoedig honger zou worden geleden. De Suma traanse regimenten moeten bun ravitail lering van Java uit ontvangen en daar door zijn de commandanten er van. zo lang de voedselvoorziening nietgeregeld is van Djakarta afhankelijk. We zullen ons hier niet verdiepen in de waarde, welke men moet hechten aan de soms tegenstrijdige berichten over de si tuatie op Sumatra, waar nu eens een commandant zich lijnrecht, tegenover Dja karta lijkt te stellen, om dan spoedig weer het gezag van de centrale regering te erkennen. Men diene er rekening mede te houden, dat deze militaire ocmmandan- ten zich tamelijk onafhankelijk voelen en niet de gezagsverhouding kennen, zoals deze b.v. in ons land tussen regering en leger bestaat. Het komt er vrijwel op neer, dat de kopstukken er een eigen legertje op na houden. De manschappen daarvan voelen zich nauw met hun commandan verbonden. Het. komt voor. dat tegelijk met de commandant ook zijn troepen wor den verplaatst. Wat de manschappen be treft, voor hen is Djakarta vaak niet meer dan een woord. Belangrijker dan de uitwendige ver- Sumatra is groter dan Java. na Borneo het grootste van de Indi sche Archipel. Het is dertien maal zo groot Nederland,, telt even wel slee. 'n bevolking van twaalf miljoen. Er hebben bloeiende rij ken bestaan in het verleden. Pa- lembang was eens de hoofdstad van zulk een Sumatraans rijk. Djambi staat eveneens voor een land met eert groot historisch verleden. De Menangkabauwers grondvestten er eens een bloeiend Mohammedaans rijk. Sumatra heeft echter eeuwen lang geen eenheid meer gevormd. Zal deze eenheid in een aparte re publiek Sumatra bereikt worden? De tijd zal het leren.. Natuurlijk mag men op de dag van de Heer zich wat ontspannen. Maar men vergete niet, dat de zondag de dag van de Heer blijft. Terwijl het daar naast van alles behalve christelijke stijl getuigt om de zaken om te keren d.w.z. met een uurtje, op een koopje de „dienst des Heren" af te doen. Ook wij katho lieken zijn veel te gemakkelijk gewor den. Het verraadt zo'n ontstellend ge brek aan besef, waarom het eigenlijk gaat. God wordt gediend op de basis van het minimum-tarief. De Kerk doet morgen opnieuw pogingen om onze ver plichtingen in te scherpen. „De Heer regeert. Dat de aarde jui- ''Wise lone. Het is een meisje Menangkabauers. volk che. Vrezen zullen de heidenen Zijn naam. De rechterhand des Heren heeft kracht geoefend." Doch wat zegt dit alles aan mensen zonder inzicht in de weg van hun leven naar de eeuwigheid, in hun belustheid op wat van de aarde is. Certa moriendi conditio, staat er in de prefatie van het officie voor de over ledenen. De wet van de dood is zeker. Zij maakt de mens bedroefd. Ander zijds zijn er de hoop op een zalige ver rijzenis en de belofte van de toekom stige ontsterfelijkheid tot troost. Maar het is waar, men mag de mens niet te veel schrik aanjagen en dus zou zwijgen over dood en hiernamaals ei genlijk geboden zijn. Daarom gaat het ook zo best in een wereld, waar de zorg voor het lichaam alleen hoogtij mag vieren! Katholieken van de daad, met kijk op de horizon der eeuwigheid en met ervaring van levensstrijd zullen de Kerk begrijpen, wanneer Zij morgen smeekt: „Almachtige, eeuwige God, zie genadig neer op onze zwakheid, strek de rechterhand van Uwe Majesteit uit om ons te beschermen." St.-Paulus staat daarna weer klaar om de weg aan te geven. „Broeders, houdt u zelf niet zo gauw voor wijzen. Betracht het goede, niet alleen voor God maar ook voor de men sen." Eerste vorm van de noodzakelijke naastenliefde. En dan: „houdt, voor zo ver het aan u ligt, vrede met alle men sen. Spijzigt uw hongerige vijand, laaft de dorstige, al is hij u kwalijk gezind. Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goe de." Niet zo eenvoudig allemaal, hè? Een taak ook, die in volledig begrip voor de eisen, door God gesteld, slechts met Zijn hulp kan worden volbracht. Die hulp moet worden afgesmeekt, om onze probeersels in de goede rich ting steun te geven. Maar wanneer men voor dat kracht vragen slechts een uur tje „zondagsdienst" en dan zo moge lijk met tegenzin over heeft! Wij moeten met heel onze ziel bij dat H. Offer van de zondag tegenwoordig zijn. Dan pas krijgen de woorden vau het officie zin en betekenis, wanneer wordt gevraagd, dat de offergave de zonden uitwissen zal en tot het opdra gen van dit offer lichamen en zielen zullen geheiligd worden. De hemel is geen artikel voor een uitverkoop. Er moet voor een gelukzalige eeuwigheid gewerkt worden. En niet zo zuinig!! Met het zogenaamde: Ik doe geen kwaad is men er niet. Positieve ar beid. schijnselen van een ontwikkelingsproces is de achtergrond, waartegen het plaats vindt. In zekere zin is het conflict op Sumatra een gevolg van de sterke tegen stellingen, welke er bestaan tussen de tal rijke volken, waardoor Indonesië bewoond wordt. De Javanen verschillen lichamelijk zowel als geestelijk zeer van de Sumatra nen. Ze zijn slanker gracieuzer en bezit ten een zekere verfijning. Daartegenover zijn de Sumatranen stevige kerels, tame lijk grof van bouw, minder geciviliseerd, in dien zin. dat ze dichter bij de natuur staan, hetgeen niet te verwonderen valt in een land met woeste gebergten en einde loze oerwouden. In Atjèh is ons indertijd wel gebleken .hoezeer de Sumatranen een ander slag mensen zijn dan de Javanen. Er was een Van Heutz nodig, om hun verbitterde verzet, te breken. Het Christendom en de Isiam hebben op Sumatra een veel steviger voedings bodem gevonden dan op Java. waar het Hindoeisme nog steeds oen grote invloed uitoefent, al lijkt het in Indonesië tot uit hoeken als Bali teruggedrongen. Ook hier door verschilt de Javaan van de Suma- traan. Deze is van nature meer op het Westen georiënteerd, terwijl de Javaan door zijn Hindoe-inslag typisch Oos ters is. Het volk der Bataks is christelijk. De Protestantse zending heeft het als het wa re in het Westerse denken opgenomen. Naar een kenner van Sumatra onlangs op merkte, is de Sumatraan. als gevolg van Christelijke en Mohammedaanse invloe den en welke laatste weder door Christe lijke opvattingen zijn beinvloed een mens die helder denkt geen compromis sen duldt en geneigd is tot duidelijke en snelle beslissingen. De Javaan heeft iets Oosters-mystieks. Hij kent geen duidelijk omschreven grenzen in zijn levensbe schouwing, helt over tot een beschou wende levens- en denkwijze en vervalt vaak door zijn instelling tot een zekere besluiteloosheid, tot een Oosters fata lisme. Naar voor de hand ligt, contrasteren deze verschillende geesteshoudingen ster ker. naar mate de tegenstellingen op di verse terreinen groter zijn. De verschil len in ethisch en cultureel opzicht vallen direct aan te wijzen, maar heel duidelijk werdt de situatie, a]s men overweegt, dat Sunjatra. driemaal zo groot is als Java, 1 A: - Y.< slechts 12 miljoen inwoners telt. waarte genover Java er vijftig miljoen kan stel len.... In politiek opzicht liggen hier talrijke voetangels en klemmen. De vijftig miljoen kunnen bij de fede rale verkiezingen een aantal stem men opleveren, waarbij dat der twaalf in het niet verzinkt. Aldus drei gen voor Sumatra het spook van een poli tieke overheersing door Java en dat van een economische, vanwege de voedsel positie op het overigens aan mineralen rijke Sumatra. We behoeven hier niet nader in te gaan op de betekenis van figuren als kolonel Simbolon, luitenant kolonel Achmed Hosen of Hoessein en luitenant kolonel Gintin e.a. Tenslotte zullen tal van factoren de loop der gebeurtenissen Op Sumatra be slissen. Bij de beoordeling van bepaalde berichten diene men er rekening mede te houden, dat een Hatta en een Soetan Sja- rir Sumatraanse Menangkabauwers zijn. Simbolon is een Batakker, Nasution en Loebis zijn het ereneens. Tal van Menang kabauwers en Batakkers bezetten belang rijke posten in de Repoeblik Indonesia, de Lampongers vormen er een groep van rijke en daardoor machtige kooplieden, die eerder belang bij een groot handels gebied hebben, dat heel Indonesië is. dan bij een onafhankelijk Sumatra. De Sumatranen oefenen, ondanks hun geringe getalsterkte, maar door de tal rijke knappe koppen, waarover ze beschik ken en vanwege hun militaire capacitei ten in de regering van Djakarta een grote invloed uit. De huidige leiders zijn voor standers van autonomie. Velen hunner zien weinig heil in een zelfstandige repu bliek Sumatra. Maar er kunnen andere machten en krachten opdoemen en-, de communistische agitatoren zitten niet stil. Ze hebben belang bij onrust en verdeeld heid. Een der fraaiste vergezichten op Sumatra, het Karbouivengat bij Fort de Koek, waardoor een smalle rivier stroomt, die eens, als grote en machtige waterloop, omlaag dalend van de Merapi, dit dal moet hebben uitgeslepen. Het is thans rijk door zijn rijstvelden. De hellingen zijn met een tropische plaivtenweelde begroeid. 't .Lv. Dit is een Zwitsers landschap in de tropen. Gezicht op he-t meer van Singkarak, een der mooiste meren van Sumatra. In de New York Herald Tribune wisselt Art Buchwald bij tijd en wijle zijn humo ristische briefjes uit Parijs af met verha len over zijn belevenissen in andere lan den. Deze week was Nederland aan de beurt. Eerst was er een fraai relaas over een bezoek aan Marken, gekruid met he'. nodige sarcasme, thans vertelt hij over Ne derlandse restaurants, welke hij ontdek te. Daarbij komen ook onze eetgewoonten te pas. die hij blijkbaar zorgvuldig, al is het dan wel wat eenzijdig, heeft geobser veerd. U oordele: „Ondanks het feit. dat het Nederlandse volk niet vermaard is om zijn keueken neemt de Nederlandse man en vrouw toen gemiddeld 2900 calorieën per dag in. Een groot deel daarvan wordt geconsumeerd in hartige gerechten als dikke erwtensoep met worst en varkenspoten, die aan de oppervlakte drijven; haring, die men kan kopen aan een karretje op straat en meest al ter plaatse wordt gegeten; zuurkoo,. worst, pannekoeken, kaas in soorten, slag room en broodjes, die aan de maaltijd maar ook daarbuiten worden opgepeuzeld en volgeladen zijn met alle mogelijke soor ten koud vlees." „Al deze smakelijke gerechten", zo weet de schrijver dan te vertellen, „worden weggespoeld met grote hoeveelheden Ne derlands bier en ofschoon de Nederlanders een volk zijn dat licht is van hart, hebben zij een neiging tot zwaarwichtigheid in andere departementen". Naar zijn smaal» was een Indisch res taurant in een van onze steden het beste van alle restaurants, waarmee hij kennis maakte. En dat kwam door de rijsttafel welke hij daar kreeg voorgezet. Maar enkele Nederlandse ..eethuizen" konden er toch ook nog mee door. Onze jenever schijnt hem echter niet zo goed te zijn bekomen. ..Na bier is de nationale drank in Ne derland jenever, een Nederlandse „gin' die voor een „dry martini" eigenlijk niet goed bruikbaar is. Jenever wordt altijd puur gedronken (al zult u er misschien wat van op uw das knoeien na de eerste slok) en men moet leren er de smaak van te waarderen. Als je hem begint te drin ken als je vijf jaar bent. zal het niet meer dan ongeveer vijftien jaar duren. Mensen. die de smaak ervan te pakken hebben, vertellen doorlopend aan lieden, die dat niet hebben, dat je dat op den duur wei krijgt. Na een poosje werkt dat op je ze nuwen". aldus de heer Buchwald. De maire van Louveciennes, ofschoon republikein, heeft Helène met de titel Koninklijke Hoogheid aangesproken. ..Het kan zijn, dat de Fransen niet sterk zijn in aardrijkskunde", zei hij tijdens zijn toe spraak tot de jonggehuwden, maar ze kennen hun geschiedenis." Hiermede ver tolkte hij de opvattingen der Franse re publikeinen. voor wie het koningschap verleden is, maar voor wie dit verleden toch vol glorie blijft, glorie, ook onder koningen verworven. Het kerkelijke huwelijk werd zoals be- kend de volgende dag voltrokken in de kapel van de H. Lodewijk te Dreux, dat ongeveer tachtig kilometer van Louve ciennes ligt. De gasten, w.o. zich koningin Frederika van Griekenland bevond e n achttien vorsten van koninklijken bloede. Prinsen aartshertogen moesten er wach ten, tot de bruid zich in een aan mgr. Michon, bisschop van Chartres toebeho rend huis had laten kleden. Dit kleden is een moeizaam werk geweest. De be roemde kapper Alexandre van Parijs had een zijner beste assistenten gezonden, om de make up van de prinses en die van haar bruidsmeisjes te verzorgen. Het zal onze lezeressen ongetwijfeld interes seren, dat deze make up speciaal gecre- eerd werd. zowel voor de prinses als voor haar twee zusjes, die als bruidsmeisjes fungeerde. Helène's gelaat werd met een nieuwe crème opgemaakt, die „Roos van Frankrijk" is gedoopt. Het verkreeg al dus de weershijn van parelmoer. De zus jes Isabelle, Denise, Diana en Anna (de twee laatsten zagen voor het eerst van hun leven make up op hun gezichtjes toegepast) kregen de kleur van cycla men. Dit werd mede gedaan met het oog op de eisen welke filmcamera's en het maken van flatterende foto's stellen. Het gebeurt ook meestal wanneer vorstelijke personen staatsieportretten laten maken, of bij officiële gelegenheden verschijnen. Het resultaat is feitelijk een soort mas ker. Helène's toilet van witte, met rode roos jes bestikte zijde, werd ontworpen door niemand minder dan Christian Dior. die eveneens zijn beste naaisters had gezon den. teneinde te zorgen ■dat het toilet naar behoren paste. De sjuier en sleep van vijf meter kregen uiteraard bijzonde re zorgen. De sleep werd gedragen door broertjes van de bruid, die gekleed waren in de kostuums van pages uit de tijd van koning Louis Philippe. Het oudste broer tje Thibaut, droeg het missaal van zijn zuster. De gasten hebben enkele uren moeten wachten vooraleer de bruid ge kleed was en de bruidsmeisjes en de bruidsjonkers op hun moqist waren uitge- eens zo talrijke genodigden de kleine ka pel binnenkwamen. De kapel was intus sen verwarmd. In een der voorste banken zat de va der van de bruidegom graaf Thierry van Limburg Stierum, een Belgische aristo craat. Alvorens de bruid haar jawoord gaf, begaf ze zich naar haar vader, knielde voor hem neer en vroeg hem vol gens de traditie verlof het „ja" te mogen zeggen. De graaf van Parijs gaf met een hoofdknik zijn toestemming. Er vond tij dens de huwelijksplechtigheid een klein incident plaats. De misdienaar die het kussentje vasthield, waarop de ringen la gen, liet dit in zijn agitatie vallep en de ring rolde over de vloer. Niemand lette er echter op of liever, men deed, alsof men het niet zag. Rood van schaam te raapte de jongen ze op en ging daar na bedeesd naast de bisschop staan.. De voornaamste gasten op dit wel heel bijzondere huwelijksfeest waren behalve koningin Frederika van Griekenland de gravin van Barcelona prins Victor Ema nuel van Napels erfprins van Italië, zoon van ex-koning Umberto, de erfprins van Luxemburg, de graaf van Wurtemberg, aartshertog Robert van Habsburg-Este, twee prinsen van Joego Slavië. prinses Alexandra van Kent. de hertog van Sparta, erfprins van Griekenland, zoon van het Griekse koningspaar, de erfprins van Beieren, de prins van Asturië. In totaa] waren er tweehonderd gas ten, terwijl er twee recepties werden ge geven. aangezien de villa van de graaf van Parijs te klein was om allen tegelijk te bevatten, omdat er nog driehonderd genodigden waren, die niet in de kapel konden. Ofschoon het verre van verkwistend was, moet dit huwelijksfeest van zijn oud ste dochter aan de Franse troonpreten dent ongeveer honderdduizend gulden hebben gekost. Het is intussen niet waar schijnlijk. dat deze vader van een groot dost. Het was op <je ochtend van de trouw- gezin weer zulk een feest zal geven, wan- dag bitter koud. maar er stond een prachtige zon aan een blauwe hemel De koude niet achtend, liepen de bruid en de voornaamste gasten zonder man tel of jas de afstand van het huis naar 4e kanel, waar vijftig gendarmen zorg den dat niemand anders dan de niet neer zijn oudste zoon, prins Henri van Frankrijk, over zes maanden met prinses Maria Theresia trouwt Graaf van Limburg Stierum gaat met zijn vrouw zich vestigen in Noord-Rho- desië, waar hij een plantage heeft. K. H. DE benoeming van Lord Hailsham tot minister van Onderwijs in het kabinet Macmillan is met grote voldoening door de katholieken van Engeland ontvangen. Lord Hailsham is niet katholiek, doch een gelovig lid van de Engelse Staats kerk. Hij heeft zeer veel goodwill onder de Engelse katholieken, met wie hij uit stekende relaties onderhoudt. Het En gelse katholieke weekblad „The Catholic Herald" schrijft: „De bSnoeming heeft de verwachting gewekt, dat er enige ver lichting zal Jfomen in de ruim een mil jard gulden, die de katholieken voor hun onderwijs moeten betalen. Hoop op begrip en welwillendheid. Dan zijn we hier toch verder. Schoolstrijd dwong rechten af. MGR. dr. Eberhard Spiess O.S.B., abt bisschop van Peramiho in Oost-Afrika, heeft in Liganga de eerste steen gelegd van een priory uitsluitend bestemd voor inheemse paters en broeders, die zullen leven volgens de regel van Benedictus en vooral het ideaal van de kloosterfami lie nastreven. Daarom zal er tussen de paters en broeders geen onderscheid be staan dan die van het priesterschap. On der de broeders komen niet alleen arbei ders, maar ook intellectuelen als onder wijzer voor. Priesters en broeders bid den gezamenlijk het breviergebed in hun moedertaal. Weer een steunpunt van gebed voor de Kerk in Afrika. XJIT Brussel is in Leopoldville aange komen mej. W. Dubois van de Franse tak der Katholieke Vrouwenbeweging, om in de Congo de oprichting van een inlandse vrouwenbeweging ter hand te nemen. Spoedig zal ook een Vlaamse af gevaardigde naar Leopoldville komen met hetzelfde doel. De K.A.V.-afgevaar- digden zullen voor onbepaalde tijd in Congo werken. Haar taak bestaat er in, voor de zwarte vrouwen een emancipa tie-beweging in het leven te roepen, die uitsluitend voor en door haar werkt. De K.A.V. speelt hier slechts een rol van voorlichting en hulp. Voor het overige zal de nieuwe beweging alleen kunnen renderen door de persoonlijke inzet der inlandse vrouwen. „Vrouwelijke Sociale Actie in Congo" is de voorlopige naam van de niemve beweging. Weer een aanpakken, dat toejuiching verdient. ,fNIET-KA THOLIEKENdie inlich tingen loensen omtrent de katholieke godsdienst, kunnen deze bekomen bij het Internationaal Katholiek Informatie bureau; Loon-op-Zand, Nederland". Een simpel berichtje dat regelmatig opduikt in de verschillende Esperanto-tijdschrif- ten over de gehele wereld. Een berichtje, waarop blijkbaar wordt gereageerd! In 1956 was het aantal aanvragen opgelo pen tot 2261 uit 66 landen. En dat alles gefinancierd uit de vrij willige regelmatige giften van katholie ke Esperantisten. Esperanto is meer dan alleen een hobby! Apostolaat! ZUSTER Colombe van de Congregatie van de Goede Herder in Quebec, Canada, vierde haar lOjdc verjaardag. Op 29 april is zij 8J/ jaar kloosterzuster. Zuster Colombe schrijft haar goede gezond heidstoestand. toe aan veel beweging in de buitenlucht en matig eten. Tot 191/9 toe had zij haar leven gewijd aan het onderwijs en sociaal werk. De matigheid, een der kardinale deug den, zal zeer zeker bevorderlijk zijn ge weest voor de gezondheid. Een deugd overigens, die vandaag ivordt onderge waardeerd. MORGEN is het weer zondag. Dus, jazeker offers voor de nieuwe kerken. Nog miljoenen zijn er nodig, om de kerk gangers behoorlijk te ontvangen. Voor de rest een echte zondag met het sterke gelaat van de katholiek, die weet hoe hij 's zondags de Heer moet dienen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 3