fili§!1QUT Zn Meubelen - Tapijten Gordijnen BetimmeringenMathenesserlaan 247 - Rotterdam Iwee lente-modes New York De voorjaarseolleeties m ;K EiQenl ij k ^ijn er KANDEEL, BAKERS en WELL DRESSED MAMA'S a t Wl LL'S Wl LL'S I' van de Parijse modisten mm V in ti .0 ZATERDAG 26 JANUARI 1937 PAGINA En de etalages bloeit het voorjaar Keuze is moeilijk «Hg- m- mmi mm - V ("ltels en mantelcostuums 1/ V Internationale prijsvraag voor mode-ontwerpers Uitsluitend voor amateurs De andere mode Krimpen van pijn i - V' m k Glycerine Cream. DINY K.-W. ft'" ve rt. *is' pred8' Baf Je Vüfe' Ga"' gofi1' ntPe' ,dur»s' Ga' ;o. I"?il ordt /a" ff"i o&Mt* .na1 .fl Zijden avondjapon van William Fox Wollen deux-pièces van Beni Claire (Van Segn - ^'ork, 18 januari. Sneeuw of 'a8es hieeVw 'n New York, in de eta- ti)0 "*°eit het voorjaar. Het is al- sfhoen°?aI m<>eilijk om met sneeuw end, k11 aan door modder bagge- toU,t langstelling voor voorjaars- V0fk s te hebben. Maar in New bij moeten de vrouwen er vlug •naar^Cn> want degenen die pas in of april er op uit gaan trek- Öt>en 0n} voorjaarsaanschaffingen te «n ij ^'nden steevast de origineelste to'n 0 0 toiletjes gevlogen. Dit is •hen j "debewuste stad, dat wanneer in e e ene dag een aardig kostuum '•bil n e^alase opmerkt en tot het Saa)1 de week wacht om het te kocht Pen' het dikwijls al uitver- vaak en nabestellingen zijn hier niet mogelijk. onze correspondent) tv v euwe voorjaarsmode maakt Jifh eVr6l^ze n'e( makkelijk. Eigenlijk hetzelfde materiaal en altijd ter hoogte van de heupen. De mouwen in deze modellen zijn dikwijls inge zet en nauw en lang of driekwart, soms ook zijn ze wijd aangeknipt. Kra gen blijven breed en plat. Van voren lopen ze soms in revers door, van achteren vallen ze nogal eens in cape- vorm neer, of ook wel in de vorm van een monnikskap. Een deel van de mantels zijn dit jaar ook in cape- vorm uitgekomen: sluiten met een knoop hoog aan de hals (knopen zijn vrij groot dit jaar) zijn mouwloos en de arm komt door een opening opzij naar buiten. De mantelkostuums hebben even eens dat wijde en nonchalante ge kregen; jasjes, vaak knooploos, zijn recht geknipt en hangen tot op de heupen en worden open gedragen; hun binnenkant is gevoerd met het zelfde materiaal als van een bijbeho rende blouse. Rokken blijven nauw toelopen. Andere kostuumjasjes reiken niet verder dan het middel. In «aai twee modes dit jaar. Een her- «a V mode uit de jaren dertig Van ander, is een nieuwere versie n 1956- °rr «et,;., mode voor de lente van 1957 te Hl rl __dus maar met de „nieuwe" vr,j ?n®n: deze is een reactie op de ie fL^elijke Amerikaanse mode van Vit rl°gse jaren. Er schijnt be- staa e aan groter feminiteit te be- Ve-i Vandaar dat de hoeden weer bv6r] Serand zijn geworden, soms tia^ 'aden met bloementuinen of Vjv6 °°k brede hoedbanden hebben e jj^en; soms zijn de bollen hoog %J6P, het voorhoofd zakt er in weg. aar verder ook dat in de ja- Veh een blouseachtig effect is ge- 'H; eh; plissé-rokken zijn er weer op ie e middellijn vindt men tot 9ll^euPen gezakt en het figuur wordt Vant "aaar aangeduid. Er zit veel Var 'n ^eze ouderwetse mode. v® 'onSe vrouwelijke New Yor- Vtü ^zonder praktisch als ze zijn, enige aarzeling om zich te aitij^n 'n de kostuums waarom ze ii6 gelachen hebben, wanneer ze 11 het familiealbum zagen. V o dusver spreken de hoeden uit 9 kiftu n0^ liet meeste aan- Avenue worden al vlijtig de oB "e 5c hiepe viltbollen- gedragen, die oor rusten en waarvan een v>. 1Q »-. 1 UObbll V.11 vtocu vciu ten 0a\ °JVgfSlw"' Wollen ensemble van Ben Reig het5? men de hoed veel, die recht Vde hoofd wordt gezet en die met V Paergeslagen rand de blik op Ve 'j °°fcl beneemt. Het randloze V hef nauw en als een badmuts aHeetl hoofd aansluit, is eigenlijk Hf?ikseS-eschikt voor hele jeugdige Zl0hten. De kapsels tussen fVig n eveneens als m de jaren i'Se" maken een wat „war- haar.u^ en gezorgd wordt dat veb de ,..-ln een wat bolle vorm te- ische" tulband gaat hard. °0v, 2o wang aanrust. Ook wordt het Seknipt, dat het zowel naar .jaaar heneden kan worden r^etsé (V kapsel flatteert de ou- CSe hoeden. W a^eJs zijn nonchalant recht Bp?r ep'n Y0.1 iets meer lengte. Wan- dr, Urt ir'odellijn wordt aangeduid, °r een 0 vaak door een naad of Pgezette dwarse strook van 7 t piii i '°rpcn door Adèle Simpson (Van onze medewerkster) Het International Wool Secreta riat te Londen heeft de mogelijk heid geopend om amateurs van verschillende landen met elkaar te laten wedijveren in het ontwerpen van wollen kleding t.w. een tail leur, een cocktailjapon, een man tel en een middagjapon die be stemd zijn te worden gedragen na jaar en winter 1957. De deelnemers voor deze internatio nale modieuze strijd zullen eerst lan delijk worden geselecteerd. In Neder land gebeurt dat door de moderedac trice mevr. E. Pennink, de lerares mode tekenen mevr. D. Roozendaal, de cou turier Max Heymans, de kostuum-his toricus Cruys Voorbergh en de confec tionair J. Kreisberg. In elk van de vier te ontwerpen kledingstukken is er een le prijs van f 1.000.een 2e van f 500.- en een 3e van f 300.-. De uitreiking hiervan zal 30 april in Amsterdam plaatsvinden. Men heeft zich voor deelneming ge wend tot de leerlingen van de kunst nijverheidsscholen en -academies en tot de leerling-ontwerpers der confectie- industrie (ook deze laatsten worden ge acht te behoren tot de amateurs). Bui ten genoemde leerlingen staat het ver der een ieder vrij aan deze wedstrijd deel te nemen. De winnaars in de inter nationale prijsvraag ontvangen hun be loning in Parijs omstreeks oktober '57. Hun reis- en verblijfkosten worden ver goed door het I.W.S. Ook internationaal zijn er ruime geldelijke beloningen aan verbonden: t.w. 4 prijzen van 100.- (ong. f 1060.-) en tenslotte vier van 50 wat overeenkomst met f 530.-. Het ligt in de bedoeling de bekroonde ontwer pen te laten verwezenlijken door cou turiers. Er wordt daarna een collectie samengesteld die een reis zal gaan ma ken „door de wereld". Tot nu toe heb ben hun medewerking toegezegd: En geland. Frankrijk, Italië, West-Duits- land, Zwitserland, Denemarken, Neder land en Japan. Dit laatste land zal zijn 1 gewoonte om „onder de prijs" te wer- j ken wel moeten herzien anders heeft i het hier geen schijn van kans. 1 deze ouderwetse mode maakt vooral het blou'se-achtig effect opgang; men heeft het zowel in mantels als japonnen. Men brengt ruimte in aan gezette rugpanden onder het schou derstuk. Die laat men nu of kort en wijd neerhangen, of trekt ze samen om het middel met een onzichtbaar koord, zodat de ruimte sterk blousig rondom het middel neervalt, waar door de middellijn verloren gaat. Een andere ouderwetse nieuwig heid is de lange huisjapon. Parallel met de praktische Amerikaanse huis dracht voor vrouwen, die graag om de enkels sluitende fluwelen huispanta lons aantrekken, beginnen vrouwen thuis nu 's avonds weer de vrouwe lijke lange rok tot de enkels te dra gen. Het staat bijzonder feminine en intiem. Men vindt die langrokkige ja ponnen of de lange rokken, waarbij ook losse blouses kunnen worden ge dragen, vooral in wol of katoen en ze zijn niet bedoeld voor festiviteiten maar werkelijk voor huisdracht en familie 's avonds. vaak aan de achterkant een ruimte gekregen, die uit het midden van de rug valt: zodat de rok er van voren even nauw uitziet, maar' van achter een elegante zwier bezit. Nieuws is ook de monnikskap die overal te pas en te onpas op wordt gedragen: mantels, japonnen, bad pakken, strandpakjes, Sommige ca peachtige kragen van blouses of ja ponnen worden ook over het hoofd ge legd als een sjaal en geven iets zeer vrouwelijks, maar men moet het type er voor zijn om dit te kunnen dra gen. De monnikskappen zijn voor Amerika, waar men graag zonder hoed loopt en toch tegen de hete zon een hoofdbedekking nodig heeft, wel heel praktisch. De meeste lente- en zomerjaponnen hebben altijd hun ei gen kort zomercapeje of los jasje of anders brengen ze hun eigen lan ge mantel mee in hetzelfde lichte ja ponmateriaal. Linnen viert hoogtij dit seizoen en jersey en zijden shantung. De katoen en zijden nylonmaterialen zijn veel al bedrukt in harde wilde kleuren. Kettingen worden weer in trossen om de hals gedragen en armbanden kunnen gerust een halve arm be dekken. En zo kunnen we weer vooruit, keuze genoeg. Maar ..om er goed gekleed uit te zien, komt het er voor al op aan, hoè men die keuze maakt. Zoals gewoonlijk opent Emma Pierron de hoedencollecties, hoe wel ze niet op de lijst staat van de haute mode. Daar ze zich de laatste jaren angstvallig aan „klantenhoeden" houdt, schijnt haar dit niet te deren. Werkelijke creaties zoals ze vroeger had, zijn niet meer bij haar te vinden. Mis schien wordt ze ook beïnvloed door de modellen die ze voor de film ontwerpt daar die niet geda teerd mogen zijn en zo neutraal moeten zijn dat ze lang in de mode blijven. Markante modellen zijn daar niet op hun plaats. Emma Pierron heeft kijk op wat de klanten staat en in de regel is een vrouw die bij haar hoeden koopt zeer tevreden. En is dat niet de hoofdzaak? Maar veel van te vertellen valt er niet. De cloches hebben meestal een hoge bol en kleine tegen het hoofd liggen de randjes. De bollen zijn sterk ge drapeerd of van achteren minder hoog dan van voren wat vlug staat. Hier staan de meeste hoeden erg naar voren en zijn meer gegarneerd dan de laatste jaren. Rose Valois komt gewoonte ge trouw met een uitgebreide collectie, die zoals het meestal het geval is in dit huis meer garnering heeft dan de hoeden bij haar collega's. Rose Valois is nu eenmaal dol op bloemen en veren. De laatste aigrettes uit Europa, die bij het huwelijk van prinses Hé- lène d'Orléans met de graaf van Lim burg Stirum, nog eens gelucht wer den, gaven haar de moed ze ook weer te verwerken. Evenwel niet in een bosje bij elkaar, en crosse zoals men hier zegt, maar ze maakte er elegante Nu de mode, die zich naast deze uit de jaren dertig handhaaft: ge tailleerde mantelpakken hebben al lemaal vrij diepe halzen, vaak cein tuurs, waarom heen soms voor fleur los een sjaaltje wordt heen geslagen, dat de sobere lijn wat breekt. Het potloodmodel voor japonnen blijft in dit voorjaar zelfs nog iets strenger dan voorheen, gehandhaafd. Het heeft enorm succes in Amerika. Deze pot loodmodellen sluiten meestal kraag- loos om de hals, of ze zijn van voren en achteren diep ingesneden. De mid- door reumatiek, spit, ischias, hoofd- delljjn ligt hier nog steeds hoog en zenuwpijnen is onnodig. Togal be- onder de buste en is soms verbreed vrijdt U snel en afdoende van die pij- geaccentueerd met behulp van over- nen Togal baat waar andere middelen dwarse stroken of plooitjes tot aan falen. Togal zuivert de nieren, is on- het eigenlijke middel. De rokken van schadelijk voor hart en maag. Bij apo- de potloodmodellen hebben echter nu theek en drogist f 0.95, f 2.40 f 8.88 Een casquette-loque van laize op een rand van bruinfluweel. Model Ramon de Morquez O]) modegebied zijn dc zalen van Carlton lieel wat gewend. Maar kandeel schenkende bakers als prelude op een show van kleding voor aanstaande moeders, hadden ze nog nimmer aanschouwd. De firma Modart zorgde voor deze primeur. De directeur, de heer Wa terman, oorspronkelijk toilettassenfa- brikant, waagde een jaar geleden een schuchtere poging een paar speciale positiemodellen te laten ontwerpen. Verscheidene detaillisten voelden zich tegenover deze idee wat onwen nig. Zij meenden, dat het stofje dat ze verkochten, waarvan de aanstaan de moeder een jurkje in elkaar zette, of de japon van enkele maten te groot, ingehaald met bandjes samen met de verstelbare wikkelrok voldoen de variatie boden. Sterk en licht Toch gaf de initiatiefnemer het niet op. Hij liet een collectie samen stellen, die voldoen moest aan al de eisen, die de vrouw in verwachting hieraan stelt. Het moet sterk zijn, omdat ze er vijf maanden dag in dag uit mee moet lopen. Sterk dus niet alleen, maar ook flatteus, licht, warm en modieus. Hij zocht stoffen bij elkaar die de toets konden doorstaan. SterkEn toen zagen we de stof terug, waar van onze broertjes toen die nog een turf hoog waren matrozenpakken droegen. Een katoenen drill, in blauw wit of rood-wit streepdessin. Sterke ,v,vJ»Wu-. stof en toch fleurig en goed te be handelen. Verder zagen we bedrukte natuur zijde, zijden tweed,, effen en gedessi neerde katoen, flanel, wevenit speci aal voor broeken, die een gemakke lijke en doelmatige huiskleding vor men. De mode van het a.s. voorjaar maakte het de ontwerper niet te moeiliik. Ruim vallende jakken, klok kend of met plooien, capes en bole ro's gaven vele mogelijkheden tot va riatie. Het zal voor veel a.s. moeders en daarvan hebben we er 200.000 per jaar een openbaring zijn de composities te zien, die voor haar al leen zijn gemaakt. En nu er in navolging van het buitenland in ons land speciaalzaken komen voor moeder en baby, zal de ze kleding in een behoefte voorzien. V oudsten In de collectie, die getoond werd, één mannequin verwachtte zelf over drie weken de baby waren verscheidene vondsten. De bij de heersende mode aangepaste nauw sluitende rok werd steeds onder een fleurig, ruim vallend, vanuit de zij naden verstelbaar jak gedragen. De wijdte in rok en broek werd op verschillende wijze verkregen. Er was het kangeroemodel, waarbij boven in de rok een ruimte was uitgesneden, zodat het figuur volkomen wordt vrij gelaten. De step-in rok heeft in de taille twee onderslagen, die vanuit de zijnaden verstelbaar zijn en waarover- heen een klep met verstelbare kno pen valt. De clochet-rok valt in twee schuin- oplopende plooien, die geleidelijk mee uitronden en met bandjes op wille keurige wijdte kunnen worden vast gezet. De garnering van het jak, dat over deze rokken wordt gedragen is rond de hals vrij zwaar. Ruim vallende brede kragen, kunstig verstelbare garneringen die nonchalant op ver schillende wijze geknoopt kunnen wor. den en afhangende strikken trekken de aandacht naar boven, en weg van het zwaarder wordend figuur. Dat de aanstaande moeder ook fees telijk gekleed kan zijn bewezen een paar elegante cocktailjaponnen en avondtoiletten. Het mooist hiervan was 'n toilet met lange zwarte otto man rok en er overheen een wijl uit staand jasje, een chinees effect! van grijs geschoren velours chiffon. We kunnen niet anders zeggen: de za len van Carlton kunnen gerust zijn. De kandeel smaakte voortreffelijk, de bakers waren kostelijk, het meren deel der modellen was uitstekend, de mannequins waren charmant en de. prijzen van de kleding redelijk. I BdH. Rose Valois koos geel stro voor deze toque. De strik is gevoerd met don kerrood lint. De voile is eveneens rood cocktail- en avondhoedjes van. Ieder een vond zesnoezig maar te gekleed. Ze waren in de eerste tien jaar van deze eeuw op hun plaats maar nu niet meer. Werkelijk mooi zijn de met veel bloemen bezaaide hoeden; hiervoor worden platte bloemen gebruikt die klein of middelmatig van grootte zijn. Meestal worden er veldbloemen voor gebruikt. De cloche blijft een voorname rol spelen maar de bol trekt minder de aandacht dan bij die van deze winter. Hij is iets minder hoog en in de rand is meer fantasie aangebracht. Deze heeft of een schuine ooglij n, loopt in het midden op of is dubbel. Bij Rose Valois is dit model daardoor het zware kwijt wat de meeste vrouwen lelijk vonden. De Chechia of wel de Russische muts, al naar men het geval noemen wil, heeft plaats moeten maken voor de toque. Rose Valois heeft een enorme verscheidenheid er van ge maakt. Bijna alle zijn gedrapeerd, ook al hebben ze een garnering. Als kleuren veel rood, geel, blauw, zowel groenblauw als marine, wit en beige. Grof stro, picots, papieren pana ma's en bakou worden evengoed ver werkt als gros grain, laize, satijn, or ganza of percale. Maud heeft wel een bijzonder ge slaagde collectie met mooie zachte tinten en goede kleurcombinaties. Er zijn grote platte modellen waar mous seline sjaals over zijn gedrapeerd, die onder de kin vastgeknoopt tot op de taille hangen. Iets dergelijks zien we nog op foto's uit de tijd van de eerste automobielen. De dames stapten, ge tooid met zo'n soort hoed uit een met veel koper versierde Dion Bouton. Nu wordt het mousseline bij Maud onder de kin samen gehouden met een kleine clips, een soort van grain de beauté die onder de kin zweeft De bollen zijn hier tussen hoog en laag in en de rand heeft een schuine ooglijn. Enkele zeer goede kleine ca- notiers met bloemen bezaaid of met een tegen de bol opstaand door elkaar gewerkt voile of mousseline in bui tengewoon goed harmoniërende kleu ren. Als kleuren veel zachte tinten, die in elkaar overlopen, veel groen, geel, rose en natuurlijk enkele grote organ- di capelines. Marie Christiane komt met een enorme verscheidenheid van cloches waarvan ze de bollen indeukt of dra peert en die toch zwaar blijven. De smalle randen volgen de lijn van de bol. Een cloche daarentegen is recht van lijn en lijkt als twee druppels water op de helm die de leeuwenjagers in hel begin van deze eeuw droegen. Dit model is daar dan ook naar genoemd. De wat stijve indruk wordt wegge werkt door de zij die er omheen is gedrapeerd. Dit model is wel de aar digste cloche uit de collectie. Weinig markante modellen. Ook zij geeft de voorkeur aan de z.g. klan tenhoeden, die natuurlijk uit commer cieel oogpunt belangrijk zijn voor de modiste, maar waar weinig over te vertellen valt. Voor cocktail en avond veel Chinese toques en gedrapeerd turbans van nylon-paardehaar. De kleuren zijn mooi, veel beige in lichte nertzkleur en alle mogelijke schakeringen van beige tot pain brulé, veel groen, blauw en koraalrood. Bakou-linnen, grof stro, riet, nylon- paardehaar, foulardry, mousseline, tule en bedrukt katoen zijn wel de materialen die Marie Christiane dit keer het liefst verwerkt, hoewel het klassieke grosgrain natuurlijk niet ontbreekt. Claude Saint Cyr toont ons hoeveel variaties wel op een paar modellen zijn te maken. Ze komt met een ronde cloche op kleine rand, die min of meer een schuine ooglijn heeft. Van ach teren lijkt de bol wel zo rond als een voetbal, wat niet bepaald het hoofd verkleint. Aardig is de cloche die geheel bestaat uit beige veren die een spiraal vormen die op een witte rand is gezet. f4 j P Bloedkoraal rode Bakoehoed. Om de gedrapeerde bol is een geribd lint van dezelfde kleur .Model Marie- Christiane Veel mousseline, enorm veel nopjes- tulle en laize worden door deze mo diste gebruikt. Toch zien we hier ook veel picot, dat echte^niet aan elkaar is genaaid, er zijn torsades van ge maakt die de hele bol bedekken. Der gelijke hoeden behoren wel tot de aardigste. Bernard Devaux ontwierp in het huis Le Monnier tal van leuke hoe den. Zijn kleurencombinaties zijn goed: beige in alle mogelijke schake ringen op wit. Verder veel frambo zen- en aardbeienrood en mosgroen. Ook hier veel bloemen of liever gezegd bloembladen. Hij maakt er toques en baretten van die schuil gaan onder tulle of organdi in een andere kleur. „Bloemkooien" noemt hij zulke modellen. De cloches ontlopen we hier ook niet. Ze worden afgewisseld met ca pelines en turbans, maar alle goed van lijn en van een grote verscheidenheid. Bakou, Bengaals stro, paardehaar, tulle en laize wisselen elkaar af. Het is een collectie die nooit verveelt om dat de modellen zeer verschillend zijn. Bernard Devaux is er wonderlijk Het is iedere morgen weer een leest voor haar om haar kindje in bad te doen, temeer, omdat het haar eerste was. Door het wassen van de luiers kreeg zij echter spoedig last van ruwe en gesprongen handen. Zij kocht toen een tube Fantastisch was het resultaat. Glycerine Cream is beter, omdat alleen zij glycerine en ha- mamelisextract bevat en die werken genezend. franje niA Pïê hetzelfde goed. Model Emmh Pierron goed in geslaagd het oude huis Le Monnier, dat beroemd is geweest, nieuw leven in te blazen. Maar de verrassing van de hoeden collecties is een Spanjaard, Ramon de Morquez waarvan niemand ooit had gehoord, hoewel hij al jaren in Parijs is. Zijn modellen tonen durfde hij nooit aan en hij hield zich uitsluitend aan zijn particuliere clientèle. Einde lijk heeft hij de stoute schoenen aan getrokken en een appartement in de rue de la Paix betrokken waar hij, groen van angst, zijn eerste collectie toonde, die van oorspronkelijkheid en grote charme getuigde. Zijn kleuren zijn uitstekend. Zijn beschilderd pi que een vondst. De modellen zijn so ber en toch zeer vrouwelijk en het atelierwerk waar men hier zo gevoe lig voor is, magnifiek. Deze jongeman is van een verbluffende bescheiden heid die we in de mode en couture- wereld niet gewend zijn. Geen van de modisten heeft nertz- beige stro op wit vilt zo goed ver werkt als hij. Deze combinatie van beige stro of laize op wit vilt belooft het grote succes van de zomerhoeden te worden. Later hopen we nog op deze col lectie terug te komen. Ramonde Mor quez zegt: „Vergeet niet dat een hoed een vrouw mooier moet doen lijken dan ze is." Hij heeft bewezen dat hij die woorden in praktijk weet te brengen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 7