DE SCHONE VORM IN HET HUISHOUDEN en de efficiency van de praktijk RADIOLUISTERAARS ijverige brievenschrijvers BRITSE zijn Omroepster en romancière w V ,v< JiA u TEKENLUST 8, Portretgalerij Fv pagina NET ALS IN DE KRANTEN af s. ZATERDAG 16 FEBRUARI 1957 Nieuwe materialen Ook economische zijde van het procédé Het vervangen van het oude stuit soms echter op vele weerstanden. Het overwinnen van die weerstanden is vaak een kwestie van inzicht dat de consumentenavonden de huisvrou wen willen bijbrengen Wee, hem sce^Z T m diny T d Se Vi •W' aï» k. Eindelijk zijn we dan zover, dat op vele scholen, die de beschikking hebben over kunstminnende mensen uit de onderwijs wereld. het vrije tekenen hoogtij viert. En dit is dan in ieder geval een overwinning op vele zgn. perfecte „methodisten", die in hun poging om het, allersimpelste te perfectioneren, de kinderen martelen met liniaal en rechte lijn en zo langzaam maar zeker de lust. het genoegen tot tekenen, doen verschrompelen. Laat kinderen zich uitleven, vellen vol, want zelfs het geringste is mooi in hun ogen. Het vrije tekenen zonder enige lei- 1 ding of vorming zou in zijn uiterste toe- passing echter ook een belemmering kun- nen zijn voor de kunstcarrière van de kleine tekenaar en daarom bracht Itie Kooyman in enkele boekjes de oogst bijeen van honderden tekeningen, zodat het kind een handleiding heeft voor de compositie van vrijwel elk tafereel, dat het wenst uit te beelden. Op zijn tekentocht door dit boekje ontmoet de leerling velerlei vormen en raakt zo onbewust vertrouwd met de lijnenkarakteristiek, waarbij zijn tekenvaardigheid zich zo mogelijk zal aan passen. Ook om de fraaie bewerking van zijn uiterlijk mag ,.Tekenlust'' zeker niet een pretentieloze bijdrage genoemd worden voor het tekenuurtje, maar een genot dat beantwoordt aan de naam. De beide boekjes zijn uitgegeven door N.V. C. A. Spin en Zoon, Amsterdam. In een Soog huis aan de Herengracht te Amsterdam is het Instituut voor In dustriële Vormgeving ondergebracht tot welks oprichting verschillende in stanties ais- fabrikanten, onderwijs mensen en kunstenaars het initiatief namen. Dit instituut brengt contacten tot stand tussen ontwerpers van ge bruiksvoorwerpen en fabrikanten. De ze voorwerpen worden er aan kritiek onderworpen teneinde tot een schone en goede vormgeving van wat wij ge bruiken te komen. Dit instituut houdt speciale avonden voor de huisvrouwen, die moeten leren bij hun inkopen kritischer te werk te gaan en zowel op het praktisch nut als op de schone vorm van het gebruiks voorwerp te letten. De publiciteitsman van dit Instituut heeft ons te woord ge staan en over de werkwijze van deze organisatie gesproken, alsmede over de problemen, welke fabrikanten en kunstenaars te samen trachten op te lossen. In Amerika doet men hetzelfde, maar op grotere schaal. Als daar een fabri kant van kosmetische artikelen een nieuwe poederdoos op de markt wil brengen, dan wordt deze doos aan een uitgebreid onderzoek onderworpen, waaraan zowel verkopers a'ls pers mensen deelnemen Het Instituut voor Industriële Vorm geving houdt zich ook bezig met de historische ontwikkeling van allerlei gebruiksvoorwerpen, van naaimachi nes en radiotoestellen tot eierdopjes en borrelglaasjes. Wij hebben op het instituut foto's gezien van huishoudelijke voorwer pen, zoals ze vroeger waren en zoals ze zich nu ontwikkeld hebben. Wij hebben in dit verband ook de nieuwe materialen besproken. De moderne ontwerper houdt er ten volle rekening mee, dat allerlei nieuwe materialen hun eigen schoonheid hebben en dat men niet moet proberen, de oude na te bootsen. Een tas van plastic hoeft IJ niet op een leren tas te lijken. Een karbonnen vaas die porselein moet imi teren. verloochent zichzelf en is niet j in de geest van het Instituut. Wat ech ter vóórop staat, is het praktische ge bruik. Een fluitketel moet zó zijn dat de fluit er niet afspringt en dat het water snel kookt. Dit is het geval bij de fluitketel die wij u thans afbeelden en Waarbij geen gas verspild wordt, omdat de vlammen niet zinloos om de bodem heen dartelen, maar langs de eivormige omtrek lekken en dus hun volle nut hebben. Een andere foto toont ons een serie eierdopjes, die van binnen een richel hebben en daardoor voor grote en klei ne eieren geschikt zijn. Ze kunnen tot een set in elkaar geschoven worden hetgeen bij het opbergen ruimte be spaart. En dan toonde het Instituut ons een heel oud koperen strijkijzer, dat met kooltjes verwarmd werd en dat nu al lang vervangen is door zjjn elektrische soortgenoot, een verstelbaar strijk ijzer. Wij zagen vervolgens een voor beeld van een praktisch bruikbare trap, waarbij men geen gevaarlijke koorddanserstoeren hoeft uit te halen op de bovenste trede; er is een beugel om zich aan vast te houden. Voorts ontdekten wij schalen met een handi ge „aanpak" dus met grote oren. Van aanpakken gesproken; wij zagen ook steelpannen met een geprofileerd hand vat, zodat koeke- of melkpan niet uit onze handen kan glippen. Zoals uit de getoonde voorwerpen blijkt, houdt het Instituut voor Indus triële vormgeving zich op de eerste plaats bezig met de efficiency van het gebruik. De asla van de kachel mag niiet te klein zijn en de kolen mogen niet door de rooster regenen. Onder de ouderwetse haarden kan de stofzui ger niet komen, omdat ze op een plaat zijn gemonteerd. Maar de nieuwe haarden staan op poten en de stofzui ger kan dus overal bij. Een ander punt dat de aandacht heeft, is de zogenaamde „produktie- efficiency". Dit wil zeggen, dat het nieuwe ontwerp zo economisch moge lijk te produceren moet zijn. Tenslotte dient de vorm schoon te zijn. De moeilijkheid voor de ontwer pers is nu. om de dingen tegelijk prak tisch en schoon te maken. De dingen die ons in huis omringen, behouden mooi te zijn. De kwestie mag niet zijn, dat de winkelier ons kan aansmeren wat hy kwijt wil. Wij moeten zelf in staat zijn om de voorwerpen kritisch te bekijken. In Te. H A N -L-.VTw -ri passen qq E N beter Amsterdam. Kalverstraat 1 82 Rotterdam, Lijnbaan 85 's-Gravenhage, Spuistraat 58 Samen, in Ascona, hebben we op een terrasje een amusant spelletje gespeeld. Voorbijgaande vrouwen kritiseerden wij er naar de zorg die zij aan haar kleding besteedden. En met die gegevens raadden we dan wat haar landsaard was. In Pia Pe- drazzini's oordeel kwamen de Duitse en Nederlandse vrouwen er het minst gunstig af. Pia Pedrazzini is een nog jonge katholieke vrouw. Een eenvoudige verschijning die een gebaar van haar mooie handen onopvallend weet te accentueren door een met zorg ge kozen armband. Zij is geladen met belangstelling voor vraagstukken die de plaats van de vrouw in de wereld van vandaag betreffen. Toch zult u haar naam niet vinden in het leden- register van welke vrouwenorgani satie ook. Pia Pedrazzini heeft haar werk. Dat geeft haar voldoende ge legenheid om haar denkbeelden on der de aandacht te brengen van al len die ze kennen willen. Vrouwelijke levenshouding Die denkbeelden komen in het kort hierop neer, dat zij een pleidooi vormen voor een typisch vrouwelijke levenshouding. „Het ergste is", zegt Pia Pedrazzini, „dat de vrouw die na het tijdperk van het feminisme overleefd te hebben nu alle mogelij ke vrijheden geniet, daarbij niet meer weet hoe werkelijk vrouw te zijn". Het kiesrecht voor de vrouw, dat in Zwitserland nog altijd een punt van bespreking uitmaakt, vindt zij dan ook allerminst een probleem van de eerste orde. „Het komt er veel meer op aan dat wij in alles han delen zoals ons dat als vrouw gege ven is te doen. Let maar eens op: in t Set eierdopjes, ontworpen door W Hde Vries, Edam. elke gemeenschap is er altijd wel een vrouw die net iets meer van de mensen gedaan krijgt dan ieder ander. Zo'n vrouw is niet altijd de hardste werkster, maar wel de meest vrouwelijke vrouw Nu moet u niet denken, dat Pia Pedrazzini voor zichzelf het leven leidt van een begijn. Wanneer u ooit naar Radio Monte Ceneri luister, het Zwitserse station dat uitzendin gen geeft in de Italiaanse taal kunt u daar geregeld haar prettige, war me stem horen. Pia is namelijk de samenstelster van muziekprograms die zij van een sprankelend commen taar voorziet, van praatjes over rei zen en over kunst, maar vooral ook van een rubriek die zjj noemde: „Per lei, signora Voor u, mevrouw!" Daarnaast geeft zij op gezette tijden haar lezingen en reportages over de stations van Basel en Ziirich. En ook daarme zjjn Pia Pcdrazzini's ac tiviteiten bij lange na niet uitgeput. Zo schrijft zij als journaliste tal van modecommentaren die het werk van de meesten van haar vrouwelij ke collega's in de schaduw stellen. Haar huis, van waaruit zij in de laagte uitziet over haar geliefde Tessinerland, gaf zij een eigen sfeer met de produkten van haar schil derkunst die zij als hobby (een hob by echter met kwaliteiten!) beoe fent. Op een tafel kunt u daar ook het bewijsexemplaar vinden van Die Schweiz, een in drie talen uitgege ven jaarboek van de Neue Helve- tische Gesellschaft, waarvoor deze dertigjarige werd uitverkoren een stu die te leveres over de problemen van de moderne vrouw. Bovendien geldt zij als een veelbelovend romancière. De oorlog en de merkwaardige constellatie van haar land hebben wel heel bijzonder hun stempel ge drukt op de ontwikkeling van deze jonge vrouw die op haar achttiende jaar de diploma's gymnasium en onderwijzeres op zak had. Zij had toen ook haar schoolavonturen in vele, zeer vele talen beleefd. Toen de oorlog van Zwitserland een ei land had gemaakt van neutraliteit, kwam er in menige kindergemeen schap een soort van babylonische spraakverwarring. Een ratjetoe waarin behalve de vier talen van het eigen land ook het Pools, Hon gaars, Nederlands en Russisch van emigrantenkinderen een rol speelden. Pia Pedrazzini heeft daarmee haar toch al respectabele taalgevoel aan merkelijk verrijkt. Daarbij kwam, dat haar nuchtere kijk op het leven (een erfenis van haar Duitsspre kende moeder) een verwarmende gloed kreeg door het Italiaanse hart dat haar vader haar had meegege ven. Na Zwitserland is daardoor Ita lië haar land. Het is daar ook dat zij zich voortdurend inspireert op de mode en de andere kunsten, en waar zij zich zo thuisvoelt omdat de Italiaanse vrouw naar haar mening nog de enige is die het matriarchaat in de goede zin hanteert. Roman Vóór alles echter weet zij zich ge boeid door de sfeer van het woeste, onherbergzame Maggia-dal vanwaar haar vader afkomstig is en waar in een klein huisje nog steeds haar grootmoeder woont. Daarover schreef zij ook haar eerste roman. In Tempo Verde geeft zij het levens verhaal van het jonge meisje dat kort na de oorlog uit dit van de we reld afgesloten oord voor haar krant naar Parijs gezonden wordt en dat daarop met een reine, onbevangen kijk reageert. Pia Pedrazzini werd voor die ro man onderscheiden met de tweede Francesco Ghiesa-prijs. Het boek werd echter nog niet uitgegeven omdat de schrijfster eerst -og een tweede roman wil voltooien die zij als een antwoord en een vervolg ziet op de eerste. Doch daarvoor laat het tempo waarin zij haar leven', leeft haar geen rust. Behalve haar vele werk heeft Pia Pedrazzini im mers ook nog de zorg voor de tweej LIEVE meneren van de BBC. Het is mij steeds opgevallen dat de meneer, die liet nieuws voorleest, vvèl melding maakt van de dood van een groot man, maar nooit van zijn geboorte. Zou het voor de mensen niet een aan sporing betekenen bun best te doen, als zij ook boorden dat er een groot man geboren was?" Aldus de inhoud van een der 180.000 brieven, die de afdeling „Programma- Correspondentie" der BBC elk jaar te verwerken krijgt. U lacht en zegt dat dit een grap is? Dan moet u maar eens gaan praten met het hoofd dezer afdeling, Miss Kathleen Haacke (uit gesproken als „Hekkie"), en ge zult er spoedig van overtuigd zijn dat de Britse radio-luisteraars en TV-kijkers tot nog heel wat vreemdere opmerkin gen in staat zijn. Te verwonderen hoeft dit niet, want er zijn in Engeland 8l/s miljoen radio- en 6 miljoen televisie toestellen, en meer dan enig ander land is Engeland rijk aan „typen". De afdeling Programma-Correspon dentie heeft niets te maken met de tienduizenden verzoeken tot het spe len van een bepaalde plaat in rubrie ken als „Housewives' Choice" of „For ces Request", maar wèl met de hon derden, duizenden brieven, geschreven door verontwaardigde huisvrouwen als de „disc-j-ookey" van „Housewives' Choice" te vaak geniest of teveel klas sieke platen gespeeld heeft. Want de Britten zijn niet alleeen goede luiste raars, zij blijken ook goede brieven schrijvers te zijn, zo-als trouwens ook de dagbladen getuigen kunnen. Wee de radiospreker, d-ie het in de loop van zijn toespraak noodzakelijk oordeelt 3/89 met 12/74 te vermenigvul digen en tot een verkeerde conclusie komt; en wee de omroeper, die zegt: „Het is precies half 7" terwijl het half 6 blijkt te zijn. Prompt komen er van alle delen van het land brieven bin nen, waarin spreker en omroeper keu rig nadrukkelijk op de vingers worden getikt .Allen krijgen zij van Miss Haacke een keurig, beleefd antwoord! Elke zondagavond verzorgt het „Palm Court Orchestra" een concert vanuit het „Grand Hotel". De naam van het orkest is fictief, evenals het hotel zelve. Maar trouw komen er brie ven binnen, waarin gevraagd wordt: „Wat kost een kamer-met-ontbijt in uw Grand Hotel?" Moeilijker wordt het als een luiste raar wil weten „welke badplaats in de tweede helft van juli het meeste zon heeft", of „welk paard de komen de Derby zal winnen". Beleefd doet Miss Haacke deze briefschrijvers we ten dat de BBC geen koffiedikkijkers in dienst heeft. Vraag en antwoord Haar staf van vijf meisjes moet overigens wel tot enige hersen gymnastiek in staa' zijn, want het is heel normaal dat er een brief bin nenkomt van de volgende inhoud: „Kunt u mij de titel opgeven van het wijsje, dat vorige week of de week daarvoor gespeeld werd in .Housewi ves' Choice"? Midden in het wijsje speelde de piano zo'n leuke tierelantijn net of er lammetjes vreugdesprongen maakten. Het is ook mogelijk dat het gespeeld werd tijdens „Muziek bij het werk"Het pleit voor de BBC dat zij slechts 1 op de 10 keer „Sorry, we we ten 't niet" moet zeggen. Of neem deze brief: „Vorige week werd er tijdens een nieuwsuitzending melding gemaakt van een nieuw type zuurstofapparaat. Weet u wanneer dit geweest is?" Er is heel wat speur werk voor nodig ee-r ontdekt wordt dat dit zuurstofapparaat ter sprake kwam in een regionale nieuwsuitzending,maar de meisjes van Programma-Correspon dentie rusten niet vóór zii het weten. En dan de brieven aan personen die in serie-luisterspelen optreden, zoals „Mrs. Dale's Diary", „The Archers" „Life with the Lyons" e.d. A1 die per sonen zijn „uitgedacht" door scenario schrijvers, en al hun avonturen spe len zich af voor de microfoon in een kt, luisteraars zijn zij „echt", z° jjir er duzienden concoleance-bn®^ 0pC nenkwamen, toen Mary Archer in een aan het brein van haar schrijver ontsproten auto-onëe dood werd. mI e Het kan echter ook gebeuren, zulke zakelijke brieven binn® als van een advocaat, die verzo eei mede te delen of er inderdaad bepaalde avond door de ter" een praatje in de „Home gehouden was op een bepaalde cliënt, die van inbraak besr werd, beweerde nl. op de Igü,, avond naar dat praatje get1115, je C hebben, zodat hij onmogelijk K"! braak betrokken kon ziin. De „ni e'i- de advocaat precies inlichten, w ee';. programma-onderdeel staat 1 een KI' kaartsysteem geregistreerd, wil iemand iets weten over gramma van 10 jaar geleden, de BBC snel uitsluitsel geveD, gt dit kaartsysteem omvat meer d half miljoen kaarten, en rei'ct heel-prozaï»che studio. Maar voor vele tot 10 jaar geleden. Het zwaanmodel van Manguin. kinderen die uit haar kort na haar eindexamen gesloten huwelijk ge boren werden. Toch kan het een enkele maal ge beuren dat zij na een late uitzending in het oude sportwagentje klimt waarin zij haar grote reizen maakt. Via het grenskantoor van Ponte Tre- sa stuurt zij dan rechtstreeks Italië innaar Venetiëdat zij om vier uur in de nacht nog slapend en dromend aantreft. Bij de eerste marktkooplieden koopt Pia Pedraz zini dan wat vruchten. En met die bagage vervolgt zij haar tocht naar de andere kust. Om enkele dagen alleen maar te genieten van het blauw van de zee en het goud van de zon KANSEN van de prêf-a-portef IE NU de couiurehuizen bezoekt valt over fotografen en tekenaars. Ver der over persattachés die hun zenuwen met moeite baas blijven en over hun se cretaressen, die met weggetrokken gezich ten en moede ruggen vergeefse pogingen doen een zekere elegance en standing te bewaren die men nu eenmaal in een luxe zaak verwachten kan. En daar tussen val len persmensen met een plof op stoelen neer, maar al te gelukkig als ze die vin den. Eenmaal gezeten, zeggen ze in een zucht: „Wat een vak''. Dat alles zou men de naweeën van de collecties kunnen noemen die trouwens alleen in de coulissen plaats hebben. Over veertien dagen is dat alles vergeten en Ks. leijn allen over hun vermoeienis heen! Maar tot zo lang blijven we elkaar zoveel Parijse confectie kan met geen heid concurreren met de Amer' e(5<L Maar zodra de japonnen handwe® ge" m mogelijk uit de buurt! Aan de hoofdingang van de couturehui zen gaat het anders toe. Daar staan, lang voor de collecties aanvangen, mevrouwen- die-niets-om-handen-hebben, op elkaar te wachten om dan gezamenlijk, popelend van plezier, de trappen te bestijgen om bij de controle te belanden. Daar wordt het kaf van het koren geschift want altijd zijn er bezoeksters die zonder uitnodiging de collectie proberen te zien. Hoe ge traind de verkoopsters ook zijn in het be oordelen van de bezoeksters, toch lukt het maar al te dikwijls dat een naaistertje of modiste binnen gesmokkeld wordt Ge woonlijk geschiedt dit door een klapt die af en toe een haute couture-model koopt en de rest laat namaken. Het is voor haar dus van het grootste belang haar naaister de collectie te laten zien, zodat deze niet uitsluitend op de foto's van de luxe-al bums hoeft te werken. Treden de uitverkorenen de salons bin- nen dan worden ze altijd ontvangen door uitbundig opgewekte liefdoende verkoop sters. Het is haar aan te zien dat ze ziels gelukkig zijn die lieve mevrouw die en die terug te zien. Meer dan een paar jaar geleden wordt de aandacht besteed aan de particuliere klanten. Er is een moment geweest dat de Amerikaanse inkopers voorde couture huizen van het grootste belang waren. Maar al gaven deze dezelfde sommen in Europa uit om modellen te kopen, ze doen dit niet meer uitsluitend in de haute cou- ture. Vnj veel kopen ze nu in de luxe confectie, de zgn. pét-a-porter. De gewone heeft de Franse prêt-è-porter ee:Ze" kans. Incrustaties en drapés naaisters hier meer dan de Am® De fabrieken zijn daar bovendien t zulk werk ingericht. Niet alleen v «1 sti sluitend modellen die handwer0 door de Amerikanen worden ge, .yn J moeten ook van stoffen gemaakt in Amerika niet te vinden zijn. "g Kf dat enige fabrikanten zelfs hesl° jf ben twee keer per jaar een ge^.^e" hun collectie naar Amerika te s de hoop daar vaste voet te krijg®.'j-e Natuurlijk ziet de haute c°Ze c°cjf met leedwezen. Maar wat wil z Een japon in haar atelier et hand vervaardigd, vraagt 84 Een première en een naaister ^ren een hele week aan. Van concurr® dus geen sprake zijn. ffl'Kc Europa koopt hoe langer hoe js fi Wat aan Europa verkocht wordt- genomen, wordt af en toe gezeg". pp Geen wonder dus dat de beZ:S clientèle met consideratie w0 2\,r^ ie{' deld! Maar ook deze is niet ko"P genoeg en als de couturiers g®®ef en parfums verkochten zou het AjJ de meesten slecht uitzien. Van "JTfl ,ii turemodellen alleen kan haast meer bestaan. Wie alleen de uiter f ef ziet met haar luxe liehtgeflonker cl)jja ^1 lend. De pers ziet beiden en "efKf misschien vreemd: het is de daar geen idee van vormen. JJZr- werkelijkheid zijn hier wel heel u 1 onH "Pia norc koi/lan PIT R heid die ons met de schijn veZC 0ePjjt. Tentoonstellingen Amersfoort: 't Oude Wevershuys, Harrie Kuyten, t.m. 28 februari. Amsterdam: Stedelijk Museum, 4 grafici t.m. 25 fetar.: id., Paul Klee, tot 25 maart; id., Jacob Steinhardt, tot 26 febr.; id.. Fik Abbing tot 18 maart; id., Adriaan Lubbers^ tot 18 maart: Fodor, Amsterdams oudste museum, Fodor herleeft in de ten toonstelling de Romantiek, tot 13 Santee Landweer Ernst Vijlbrdef, tot maart; S. J. Mak van Waay, L. Peletier en H. Koemans, tot 1 maart; Arti et Amicitiae, Groepententoon- stelling; Galerie ie Canard, Arman do, peintures criminelles, tot 23 frfor. Antwerpen: Galerie Accent, Ara- lithografieën t.m. 4 maart. Arnhem: Gemeentemuseum, Duin- tjer en Krans, t.m. 31 maart. Breda: De Beyerd, Vincent van Gogh. Delft: Prinsenhof, Delfts zilver, t. m. 24 febr. Dordrecht' Pictura, Reinder Vis- scher en J. H. van Ieperen, t.m. 10 maart. Gouda: Catharina Gasthuis. Agnes van den Brandeler, t.m. 17 maart. jiuse .up e«s' Groningen: Groninger a Start, t.m. 24 febr. „r. v' Den Haag: Benewitz, rrj Stork-Damen. t.m. 2 maart; vm j0t j demie, Haagse Schoolprenteh ic, maart; Plaats, Branko Kovac m. 3 maart. ,-d£t^Z Haarlem: De Waag, J. mK® tot 3 maart; Galerie Espace, i gen, van 18 febr.10 maar'- Hengelo: Hengelose Kunstza Graverol, t.m. 21 febr. p®" 's-Hertogenbosch: Openbar f j zaal, Ton Frenken, t.m. 27 t t.p j Leiden: Lakenhal, Kees P j j 4 maart. e Nijmegen: Waaggebouw, i Rembrandt, tot 10 maart. T® Oss: Jan Cunen-museuffl> i Gijssen, t.m. 26 febr. WiCL- Rotterdam: De Pijp, R®ne^.etih {t. ga, t.m. 24 febr.: Lijnbaan, cob en Ru van Rossem, t.m. 1 RLe i Schiedam: Stedelijk Mused'^)® shima 1945 t.m. 20 febr.; 2j C-C-C, J. Schoonhoven, t.m- Tilburg: Paleis Raadhuis: Grafiek van kunstenaars 1 woonachtig, tot 10 maart JfOo

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 10