Creme PufF' max Factor Babysit en schildersmodel sport- en regenkleding SPOEL OM die melkfles Schoonheid in een wit huis te BSorscum Modieuze Saterdag 23 maart 195? Bob Anink en Joanna Anink-Klijn fif®iÉÉ VLUG* VLUG! VLUG! Een vleugje Creme PufF K'*k van Tiktiner in !Je> wit en zwart be drukte popeline. ELEGANT en APART Edelsmid. Zij was het mooiste meisje van de foto. En juist op haar werd de jonge Albert Roelofs verliefd. Zij, de dochter van een Indisch ambtenaar die later zijn schildersroeping zou volgen. Hij, de veelbelovende zoon van de grondlegger van het Hollandse impressionis me dat in de Haagse school gestalte vond. Toen zij trouwden was ook Elizabeth Fran- goise Bleckmann officieel opgenomen in de schildersclan van de Roelofsen. Pak in- Er is zelfs een ;Kiè$..een -petite GEVANGENBEWAARSTER LIET VLUCHTELING LOGEREN Hoeveel grootmoeders van tachtig jaar be leven nog zó intens de schoonheid van Gods schepping?! Ks. Melk is 't best voor elk 1 (en properheid 't best voor melk) 's-GRAVENHAGE Spuistraat 58 ROTTERDAM lijnbaan 85 AMSTERDAM Kalven,tract 182 Uw vriendinnen zullen bewonderend fluisteren: Dat komt van Laimböck. Het suede jasje dat U kiest uit de aparte Laimböck-collectie is dan ook bij voorbaat een succes. Let U maar eens op de kwaliteit van het leder de coupe en de afwerking. Laimböck... vanouds een begrip voor elegance. In het Gooise dorp Blaricum dat veel kunstenaars trekt, woont aan de Zwaluwenweg het echtpaar Anink. Bob is edelsmid en zijn vrouw Jo anna beoefent het vak van de kunst- naaldwerkster. Op een zonnige namiddag heeft mevrouw Anink ons haar werk ge toond, en wij hebben mét haar geno ten van de luister in het huis Gods die haar leven is. Wij hebben een superpli gezien, die gemaakt was van crème zijde met gouddraad en bloed koralen. Wij zagen ook de stola die thans op het borduurraam gespannen stond en die ons engelen liet zien met fijne gezichten en fijne handen. Moeder en kunstenares Wij hebben een zwart kazuifel, een zwart tuniek en zwarte dalmatiek ge zien, die met veel kleuren en feeste lijke lijnen geborduurd waren. „Wat voor de overledenen bestemd is, moet niet in somber zwart-.wit gehouden worden. Een overledene gaat in tot de feestelijke eeuwigheid". Wij zagen de jongeling van Naïm en de opwek king van Lazarus daar in dat kleu rige borduurwerk. Ons werd vooral een weelde van wit borduurwerk getoond. Eindeloos geduldige uren en een prachtig vak manschap zitten hier in verwerkt. Er was een palla waarop de Verlosser stond met de Emmaüsgangers en wij zouden wensen dat wij dit kleine ju weel konden kopen, om het altijd weer te kunnen zien en om onze vreugde te hebben aan deze tere schoonheid, en ons klein geluk te heb ben aan deze schoonheid van het Huis Gods. Wij zagen vervolgens een doop kleed met fijne partijen van tule en wit borduurwerk. Dit doopkleed ont roerde ons vooral omdat de vijf kin deren van mevrouw Anink het heb ben ontvangen toen de priester zei: „Ontvang het witte kleed". Er was ook een paarse antipendium, waarvoor de ondergrond door me vrouw Anink zelf geweven was. En wij hoorden van de grote opdracht die een Amsterdamse firma haar ge geven heeft en waarvoor ze even eens het doek moet weven. Op het doek zullen geborduurd staan ver schillende taferelen uit de geschiede nis van Amsterdam. Wij konden met mevrouw Anink de feestelijke weelde ondergaan van Maximiliaans keizers kroon die de naaldwerkster zo veel mogelijkheden biedt. Op dit moment was het gesprek zo ver gekomen, dat wij praatten over de economische moeilijkheden van kunstnaaldwerkster te zijn en les te geven aan de academie voor beelden de kunsten te Arnhem en bovendien nog vijf kinderen op te voeden. Maar mevrouw Anink-Klijn toont de merk waardige deelbaarheid, die begaafde vrouwen soms eigen is. Zij praat over haar werk en dat in een grote stilte gegroeid moet zijn en over de maaltijden in het witte huis, waarbij de kinderen, en de dienstbo den en de leerlingen allen aanzitten. Vervolgens hadden wij een gesprek met de heer des huizes, die het be roep van edelsmid uitoefent. Hij liet ons een prachtige ring zien, waarin een nefriet omgeven door granaat stenen gezet was. Hij toonde ons ook de kelk, die hij heeft ontworpen en vervaardigd voor een pasbenoemde Hilversumse pastoor, die binnenkort in het nieuwe gedeelte van Hilver sum een kerk gaat bouwen. Wij zagen een zilveren kruisje dat bestemd was om opgehangen te worden in een wieg en vele zilveren doosjes waarin de priester de communie meeneemt voor de zieken. Het is niet mogelijk om U een volledig beeld te geven van alles wat wij te zien kregen. Ons werden voorwerpen van zil ver en goud getoond, waarin prach tige stenen gezet waren. Koralen en amethisten. Als wij deskundig wa ren zouden wij u op kritiek kunnen onthalen, maar wij konden ons al leen om deze schoonheid verheu gen. Op de foto ziet men de prachtige kroon die Bob Anink gemaakt heeft voor een Christusbeeld op Aruba Wij zagen ook het interieur van een kerk in Laren, die ontworpen is door prof. Granpré Moliere, en die door Bob Anink werd voorzien van tabernakeldeuren. Op deze deuren is TYROLER HANDSCHOENEN MAGAZIJN Handschoenen, suède jasjes, exclusieve shawls. Elbeo kousen Model „TITIA' fl. 150,- een afbeelding aangebracht van elk der twaalf apostelen en in de hoe ken staat het Lam. Wij zagen voorts de foto van een kleine kapel die in de nabijheid van Tiel verrezen is als een stil In Memoriam voor de geal lieerde soldaten. Het kruis op deze kapel was weer door Bob Anink vervaardigd. In Te. Mooi zjjn, betóverend mooi zijn en toch maar enkele seconden per dag aan make-up besteden Dat kan, met Max Factor s Creme Puff. Weldadige lanolinerijke crème en het fijnste poe der zijn in Creme Puff op meesterlijke wijze tot één geheel gemaakt. Een complete make-up brengt u nu in nog geen twintig tellen met een poederdonsje aan. En uw make-up ..bijwerken" is met Creme Puff in amper vijf seconden ge beurd Deze lichte, heerlijk luchtige make-up verkleurt niet, droogt uw huid niet uit. Schaf nu de tijdrovende make-up af - begin vandaag nog met Creme Puff. Gouden kroon voor Christusbeeld van O.L. Vrouw Allo Bisla Aruba Ned. Antillen Satin-Pom is katoen met fibrane. dan toch voor één seizoen. De prêt-è-porter is ver der te vinden in de klei ne fijne zaken die over heel Parijs verspreid zijn. Voor dergelijke confec tie worden uitsluitend mooie stoffen genomen en aan de modellen bijzon dere zorg besteed. De „couturiers en gros" zo als de confectionairs he ten die de prêt-a-porter maken, hebben bekwame modelisten aangenomen die genoeg in de Parijse sfeer leven om de mode aan te voelen. Ze leggen zich bovendien speciaal toe op elegante sobere modellen en grijpen er daarom zelden naast. De modellen van de Haute Couture kopiëren kunnen ze niet omdat ze een maand eerder met hun collectie komen dan de couturiers. Natuurlijk hebben zij wel rekening gehouden met de succes nummers uit de voor gaande couturecollecties. Daar de mode zelden re volutionair is maar slechts evolueert, telt de prêt-a-porter tal van mo dellen die naar de laatste mode zijn. Het is eigenaardig te zien hoe dit de Parijse couturiers en gros beter lukt dan die uit de pro vincie. Deze laatste komt nog met tal van wijduit- staande rokken terwijl de Parijzenaars de japonnen soepeler doen vallen. Over het algemeen werkt de confectie veel met katoen. Ze noemen dit b.v. wel „satijn 8/8 of satijn pom" maar het is toch niets anders kan een weefsel van katoen met een andere stof. De cou ture heeft haar heil bij mousseline gezocht maar de confectie moest van dit dunne slap vallende goedje, niets hebben. Men zou zo denken dat wit bijzonder geschikt is voor zomerjaponnetjes, maar de confectie dacht daar anders over en geeft de voorkeur aan bedrukt goed. Slechts enkele effen japonnetjes werden ge toond en dan werd haast uitsluitend marineblauw gekozen. De verscheidenheid in modellen is zeer groot. Veel hadden geen mou wen, een hoog opgeknipte rok en een enkele komt zelfs met een voorpand, wat echter in tegenstel ling met die we in de Couture zagen, op de rok is gehecht. Natuurlijk ontbreken de robes-chemisiers niet, maar deze zijn ook in alle couturehuizen te vinden. Waarschijnlijk zullen ze zowel bij de klanten uit de grote huizen als bij die van de confectie in de smaak vallen en deze zo mer zullen ze stellig tot de bestsellers behoren. DINY K.—W. Imp. Marfac. N.V., Huddestraat 5, Amsterdam. Creme Puff (handelsmerk) betekent Max Factor Hollywood creamy powder make-up jaar schildert zjj nog. „Ik ben niet de moeite waard," zegt zjj zelf. „Ik ben maar een amateur...." En werkend in de tuin waar zij nog altijd zelf het zwaarste werk doet. Als een lieve grootmoeder spe lend en vertellend voor de kinderen van zoon Giele, die ais reclamekunstenaar een meer commerciële kant is ingeslagen. Met Kerstmis nog een jongeluis- fuif in de betoverende romantische sfeer van haar atelier waar tegen elke vierkante decimeter wand- ruimte de schoonheid van het leven in kleur en lijn gestalte kreeg. En dans daar dan maar eens rock- and-roll Dit mooiste meisje van die oude jeugdfoto werd dezer dagen tachtig jaar. En in het Haagse Pulchri wordt nu werkelijk de tentoonstelling van haar werk gehouden die zij vijf jaar geleden zo heel be- Dat huwelijk, en de plotselinge dood van Albert Roelofs (de laatste dag van 1920) ligt al heel ver achter haar.- Maar in het Scheveningse huis De Kinkhoorn dat Albert voor zijn jonge gezin heeft laten bouwen, leeft nog volop de geest van het fin de siècle dat door Elizabeth Bleckmann zo intens werd meebeleefd: als echtgenote en moeder; als schilderes vooral bekend om haar bloemenstillevens en kinderportretten; als schildersmodel figurerend in de talloze interieurstukken waarmee Albert Roe lofs het mooiste meisje van de foto ook op linnen vereeuwigde; als geduldige babysit tenslotte voor het zoethouden van kinderen bij portretopdrachten en poserende kinderen kunnen intens ongemak kelijk zijn! Aan Elizabeth Roelofs-Bleckmann dan ken wij uiteindelijk nog meer. Tussen 1920 en 1936 is zij het ook geweest die door haar lessen mee werkte aan de artistieke vorming van onze latere koningin. de confectie met ?6gaesProngen vooruit is zijn er heel wat af u" vrouwen die zel* kleren naaien.Nu hj, °°r weinig geld een •kh^hetje kunnen kopen, hi„°eh ze hoe langer hoe lust uren lang te V«slen over een japon, daar ze toch nooit hl ,üit zien hoe zij uit be allen. naaisters die met W Df twee hulpjes wer- soms zelfs geheel Jet u Worden steeds min- rht fiik- Aan de ene „zT!n de sociale las- flhr P0r bet personeel a kostbaar en aan rStai e kant wordt het N<jal klanten kleiner j deze de voorkeur WOfa,® confectie geven. sinds ook kleren V frote maten t,o vin- tot 64 (Neder- A hraat) gaat. Zo dik Aru, ar heel weinig pat n' maar dat di'e dNils krijgen is, is het vjr dat vrouwen die ,Ht ger nooit aan ge- Afp z°uden hebben zich AVpr be te kopen, dit nu t 0611 dan een japon Ne pS®b de Haute Cou- NWhde confectie is de .,"t>r)M„'laren de z.g. prêt- gekomen wat ei- vN i„ biet anders is dan hiNii'^confectie. De rs kopen voor hun dergelijke mo- Q daó Meestal stellen hl, aii 3 eis dat zij er verkoop van zo niet geheel Jarenlang is zij zo -altijd de rustige figuur op de achtergrond geweest. Een gelukkige vrouw, die wel iswaar niet eens de kunst van breien verstond zoals dat een degelijke huisvrouw uit die dagen betaamde. Maar die in elk geval getuige is geweest van de feesten waarmee de inhuldiging van het; jonge ko ninginnetje Wilhelmina gevierd werd. En hoe! "We zagen het heel jonge Koninginnetje binnenkomen in het wit satijn met langen sleep" zo schrijft zij in haar herinneringen, „op het hoofd een schitte rende diamanten diadeem en een rivière van dia manten, glinsterend als stroomend water om het fiere halsje, zooiets van een idool". Een huwelijksreis daarna, naar Parijs, waar zij ook later nog eens met Albert en de kinderen een tijd zou wonen. Het verrukkelijke uitzicht over de tuin van het Luxembourg. Sarah Bernhardt en Ver sailles. Brussel daarna. De ontmoetingen met Toorop, Chris Lanooy, Van Konijnenburg, de Maris- sen, Mesdag het zijn er maar een paar. Een lo geerpartij in een kasteel van de vorsten van Thurn und Taxis: „Een sprookjeskasteel als van de schoo- ne slaapster. Oude zware boomen, half verwil derd, met afhangende klimplanten en zware wor tels om een klein vijvertje, en daarin half verscho len onder de klimop, een oud amourtje van grijs achtige s-teen In die sfeer leefde Elizabeth Roelofs-Bleckmann een goed deel van haar leven. Door Albert op de handen gedragen. Zoals zij op haar beurt zo vol bewondering is voor de man wiens dood haar plot seling met de harde dingen van het leven confron teerde. Toen vrienden haar vijfenzeventigste ver jaardag wilden vieren trad zij na ruim dertig jaar weer in de schaduw: het moest een tentoonstelling van Alberts werk zijn. Zo is dat altijd bij haar. Maar tot haar tachtigste wusf verzuimde. Maar zelf heeft zij aan de voorbe reiding van die tentoonstelling geen deel gehad. Samen met haar dochter die als illustratrice vooral bij onze zuiderburen bekendheid geniet ontvluchtte zij de verjaardagsdrukte in Zuid- Frankrijk. Doch ook daar bleef de schilderes in haar volop levend. Tot in de brief toe, die zij dezer dagen schreef vanuit St. Paul de Vence: „Ik heb weieens een beetje in de tuin rondgelopen die feeërik is: cypressen, bar gehavende sinaasappelbomen, juist prachtig met nog alle dode witte takken, gevormd als hertegeweien. Vijgen, nog bladerloos, als een warnet van grote grijze slangen. Grijze olijven, hoogblond riet, bouwvallig kippenhok tussen grote bloeiende cactussen met bloemen als rode tulpen.." Wit met blauw bedrukt katoenen cocktail-ensemble van het huis Syma met blauw zijden mantel.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 9