lal van problemen in sectie vergaderingen behandeld Internationale organisatie van katholieke persagentschappen .Het uur L" van Agatha Christie Mgr. Jansen bij Passiespel in Den Haag-West Stijlvolle uitvoering van de Matthaus Passion De zwarte rechter" bij Haagsche Comedie m DE NIEUWE PAASLITURGIE if| vb Het O.I.C.-congres in Brugge 1 In het Concertgebouw Chinese thriller ging gaandeweg boeien J,L Luns wil „verkeerd begrip" opheffen oVl Boeiende thriller bij Nieuw Nederlands T oneelgezelschap Weemaal bijeen Johanna Martzy bij Res. Orkest Coördinatie bij parochietoneel Frangoise Sagan ernstig gewond Toekomst voor Breskens als badplaats MAANDAG 15 APRIL 1957 PAGINA 3 naiênVan '!e c' Afrika j Zuid-Amerika C>t: Katholieke nieuws- voorziening Ver gemeenschappelijke !Vj. Europese markt &nlgen vNistpI ^elt. tJ^GljZELAARS K0MEN Mozart en Beethoven INDONESISCH DEKKINGS PERCENTAGE n 7e MISSIOLOGISCHE WEEK TE NIJMEGEN M odel- vertolking VER. VOOR KADASTER EN LANDMEETKUNDE hield algemene vergadering 12 12 12 11 4 11 11 9 7 13 13 12 6 6 13 12 6 4 14 9 7 onze Brusselse correspondent) BRUGGE, zondagavond, latera °nverm'nderde belangstelling werd Herin A? en zondag de algemene verga- bieti *~a"M)lieke Organisaties, die, zoals &eh0„7eet> in het aloude Brugge wordt tVoono voortgezet. Zondagmorgen In a« H 06 congressisten de H. Mis bij t)e Bloedkapel. aan?Z6 twee dagen werden vooral bestoed Vo0r ®.ctieyergaderingen van de groepen bare al2eniene organisatie en voor open de" °Pinie; voor de maatschappelijke en lben eidersproblemen; voor de proble- otider ae vrouwenorganisaties, voor het flio de jeugd, de hygiëne, pers ra- Beh "iosco°P, voor de migratie enz. Ver 5a've door de reeds in een vorig C0u,af genoemde heren mgr. F. Op de (kathni-l^envijs) en prof. dr. Albregts den d e*te werkgeversorganisaties) wer elden verSaderingen nog bijgewoond door Nederlanders, oa.. de heer L. drilt ,h°ër (migratie), mej. M.H.C. Ven- (kath ,.rouwelijke jeugd), de heer De Boer ZegggBeke leerkrachten) en prof. H.S.L. ïrieer ae7'e algemene vergadering wordt hiaakt- n op vorige conferenties werk ge- „Vgj. van het samenvergaderen van 'ante" groepen, die min of meer frit ?ezelfde of soortgelijke problemen dit f'n? hebben te houden. De vraag, of 1 heeft> werd ons door prof. Al- bevestigend beantwoord. Tal van ^«Problemen vragen om een concrete laftgïï,ering. De concentratie van een be hield deel der gemeenschappelijke pro- It^ ®n, o.m. van Afrika en Lati.ins-Ameri- 1955 erd reeds op een vergadering van tljy te Rio de Janeiro aanbevolen. Te he,eft men in een paar secties bjgj er onderzocht wat. men voor die ge ts n kan doen. Om dit alles vruchtbaar dig a*en is nauw en blijvend contact no- -A8ar vergeleken met vroeger is er eeds meer informeel contact. persagentschappen in verschillende landen in het leven werden geroepen, reeds on middellijk onderling contact werd gezocht met de Internationale Unie van de Katho- lieke pers. Ook contacten tussen de lew an de Conferentie der Internatio- ders van deze agentschappen bleken meer en meer nodig, vooral na de jongste oorlog, toen in diverse landen nieuwe katholieke persagentschappen tot stand kwamen. Op het internationale congres van de katholieke pers te Rome, in het H. Jaar 1950 werd de basis gelegd van een in ternationale federatie, van katholieke persagentschappen, met dien verstande, dat deze federatie een derde tak zou worden van de Internationale Unie van de Katholieke Pers. De statuten werden besproken o.m. op vergaderingen t° Pa rijs en Rotterdam en moeten nu defi nitief bekrachtigd worden op het inter nationale congres van de katholieke pers te Wenen, in september of oktober a.s. Als leden van de federatie kunnen aan genomen worden: agentschappen voor nieuws, voor foto's en voor andere katho lieke informatiediensten van nationaal of internationaal karakter. Om aangenomen te worden moeten zij: (1) tenminste éné iaar door de bevoegde kerkelijke over heid erkend zijn, (2) zich bezig houden met algemene verspreiding regelmatig en tenminste eens per week van nieuwbe- richten, registraties of ander katholiek documentatie-materiele, (3) uitsluitend in handen zijn van katholieken en door kat lieken worden bestuurd. In de loop der laatste jaren heeft de federatie-in-wording zich al actief bezig gehouden met het bevorderen der samen werking onder haar eventuele leden. Zij heelt >n dit verband om., tussen haar Europese leden een telcxnet georganiserd dat grote diensten bewijst aan de zaak der katholieke informatie. De algemene ver gadering van het internationale Congres van Katholieke Organisaties zal morgen worden besloten met een voltallige ver gadering voor het bespreken en eventueel goedkeuren van verschillende resoluties. a^ j^frika-problematiek werd behandeld 51 hand van een enquête, waaraan ben bisschoppen van dat continent heb- Bfok. biedegewerkt. Er werd een plan be- en voor sociaal en psychologisch on- vuur liet N" is nodis ook om 'n Afrika ie d'erlï ^er ^atlaolieke leken meer succes Nerd n hebben. Tn de laatste jaren <Jg steeds meer werk geconcentreerd in D»je barticuliere organisaties. Inheemse ,rs en leken hebben druk aan deze reki <jD nSen deelgenomen. sociaal gebied werden op de alge- 1\^ - QUUCi 1 X 1 f-, thoji tassen katholieke werkgevers en ka- 'a1d arbeidersgroeperingen van de zes Net Ti van ae gemeenschappelijke markt, ti^tj- „Nouvellees Equipes" zal inter- *ocr,naal informeel contact worden ge- kin- Prof. Albregts had in deze bespre- sen een belangrijk aandeel. 1g p ae onderwijssecetie, waarin mgr. Op £StJa°ïT een actieve r°l speelde, werd van et A n gewisseld over o.m. het „pro- VgjJ.ai'eUr" van de Unesco voor de uit- van 't 1 \ger onderwijs in Latijns t-a' Dp internationale katholieke or- vergadering allerlei plannen bespro- tfWbi. 'es, die zich met het vraagstuk en 'emen van de opvoeding bezig hou- ?0clit ben het „projet majeur" onder- ^'eruj ^et het oog op eventuele mede- Ripgj 'hg daaraan. Zij hebben besloten die i'0rkins te verlenen enerzijds op het r' van informatie en anderzijds door ^'erki oende en concrete actie in saraen- 85tje ns met de verantwoordelijke organi se £an Latiins-Amerika. De Internatio- ?'les "5-atholieke Organisaties zullen dat est,,j °or bevoegde experts beter doen uaeren. Je do^e een andere aangelegenheid, nl. fi Uek -^bternationale Federatie van Ka- bota - Persagentschappen, werd in een medegedeeld„dat naargelang N'v,,Y'er mr' Luns, heeft gisteren in Ih" deeirlc verklaard, dat hil zal trachten Bal,-. va" het „verkeerde begrip" dat Padvindertjes uit Het Gooi hebben zondagochtend zelfgemaakte palmpasen aan geboden aan patientjes in het sanatorium ,ploog Blaricuni" te Blaricum. De joto laat zien hoe een broertje en een zusje uit Naardcn zich van hun prettige tank kweten. Op bijzonder intelligente wijze bouwt Agatha Christie het „plot." van haar thrillers op. In „De Kroongetuige" blijft de spanning tot het einde toe gehand haafd, om tenslotte door middel van een onverwachte en niet te voorzien zijnde wending'tot een ontknoping te komen. Met haar nieuwe toneelthriller „Het uur U" weet de schrijfster wederom tot het einde toe die speciale spanning vast te houden, die bij dit toneelgenre ten ene male onontbeerlijk Is. Het is echter, meer de verdienste van de schrijfster dan van de toneelspelers, dat de toeschouwers za terdagavond in Het Centraal Theater te Amsterdam zagen hoe de moord op Lady Tressilian tot klaarheid wordt gebracht. De traditionele rol van hoofdinspecteur "V "c.1 „vcmccrui: ueKnp uai in de thriller werd n.l. door Jan Hund- "™merika ^en ^Indonesië^ bestaat ijng n;et gespeeld met die allure en e gemeenschappelijke fyjj °b te heffen. BrnGr Nuns arriveerde gisteren met v:s? Passagiersschip „Britannic" in v econ waar hij de vergadering van en sociale raad der Ver. V Mi rnorSen begint, zal bijwonen. Lad ,aan hst algemene debat van de "s "'nemen, zo verklaarde minister w t,„/ege: ft terL" ,effen en de nieuwe koers die Euro- s®leg ?over journalisten, omdat het t' te v,r.,Pnneid verschaft verkeerd begrip gaa't (jghlispu Volgen de vereniging van eco- V- Band ,stels®la en Bet afschaffen van ^larejj mmeringen nader te vrezen, dat de Europese Pp^hiQg ®?n vermindering van de han- ko„aen-„V'l™eden voor landen buiten de fle n, "aPPelijke markt zullen bete- 't'nist dat is niet ^et Seval, aldus Verkaarde hij, dat men in Neder- 'teit Urgesteld is over de politieke On1mV.an ae Ver. Naties, in het bij- tfo^an, betrekking tot het Midden- bia rland ar de N'er. Naties volgens sev,a!" een in staat zijn geweest ook ®n zi <ter basisproblemen op te los- IVeNquo0 e.en '-'.Zo ante- Mijn komst bewijst even- hoogst onbevredigende n- "'teit >"e Van de wereldorganisatie op minister hieraan toe, t>ti„ 'test nct de economische en sociale pi.;; van de fUst gore; jUns is Per schip naar New V'ildoi' om<tat hij een paar dagen <1® R3e aja hebben. De „Britannic" arri- tanti,g,evo'g van zware stormen op sche Oceaan 24 uur te laat. Europese scherpzinnigheid, die men van deze fi guur mag eisen. Hij speelde zijn rol vlak en zegde de tekst als ware het alleen maar een verklanking van een uit het hoofd geleerde reeks woorden. Maar afgezien van deze vlakke vertol king was de sfeer van afwachting hoe de legpuzzel in elkaar zou passen steeds aan wezig, Vooral het spel van Walter Kous, die als gast de rol van Nevile Strange op bijzonder waardeerbare wijze voor zijn rekening had genomen en van Betsy Smeets als een temperamentvolle Kay Strange heeft de voorstelling gemaakt tot een boeiend geheel. Als Lady Tressilian (Jobs van Zuylen) is vermoord, en als haar huishoudster Mary Aldin (Anita Menist) door slaapmid delen verdoofd in een roes ligt, vindt men bij het ontzielde lichaam van de oude vrouw een golfstick en een smoking met bloekvlekken. Aan de hand van deze voorwerpen wordt Nevile Strange ver dacht, maar na een alibi wordt hij weer vrijgelaten. De verdenking valt dan op Audrey Strange, zijn eerste echtgenote, die Nevile heeft willen confronteren met zijn tweede vrouw. Ook deze verden king wordt ontzenuwd. Mathew Treves (Ferd. Sterneberg), een advocaat in ruste die ook in de „Meeuwenklip" aanwezig was, waar de moord werd gepleegd, neemt het heft in handen. Hij ontdekt op zijn zwerftochten door het huis een voorwerp, dat de ware schuldige zal verraden. Wij zullen bij voorbaat- niet meedelen hoe de ontknoping is, maar wel willen wij vermelden, dat dit spel in zes end, komen de oud-gijzelaars °P_15 alt a Been augustus 'n Noord-Bra- Sf'ioi? Oudligt than6 in de bedoeling N;, "file hSizelaars, afgezien van de tra- v^Un|saag bedenking op 15 augustus, op zmi I1"11 in 's-Hertogenbosch een lie g„ B houden. Ze zuilen door het v Or,, "€entebestuur worden ontvan- Nffe "taat aöairna n tocht naar Vught op het taferelen nog eindigt met een happy- ending. Ferd 'Sterneberg, die de regie voerde, heeft in zijn mise-en-scène en in de hele opzet gewerkt naar een climax, die hij heeft bereikt. Dit keer heeft Agatha Christie zich niet begeven in de rechts zaal, waar door middel van een spiri tuele dialoog de schuldige wordt ontmas kerd. Alle bedrijven spelen op dezelfde plaats en aanvankelijk dreigt door een zeker dilettantisme van hoofdinspecteur Battle de ontknoping vast te lopen. In het derde bedrijf komt de wending en het tempo waarin naar de uiteindelijke oplossing van het probleem wordt ge werkt, is toneelmatig bezien van een ge raffineerde techniek. „Het uur U" als titel is wat mysterieus. Het zij voldoende om mee te delen, dat hier wordt aangeduid, dat de voorberei dingen tot een strategische actie meer tijd en vernuft vergen, dan de uitvoering van het plan. Wanneer Ferd Sterneberg voor zichzelf hieruit de enig juiste consequen tie had getrokken, dan zou hij wellicht meer aandacht hebben besteed aan de in studering van verschillende rollen, zodat de voorstelling een gaver geheel had ge toond, Wie van een thriller houdt, kan met „Het uur U" zijn hart ophalen. Bu. Van Ottcrloo is er in het tweede con cert van de Beethoven/Mozartcyclus wat Mozart aangaat volledig in gcslaag om 'n hoog niveau te handhaven. Als een specia le attractie bracht hij met het keur van zijn blazers de Serenade (KV 361), een werk, gecomponeerd rond Mozarts twin tigste jaar, dat in prachtige meiismen van de houtblazers, hoofdzakelijk de klarinet ten en hobo's, die a.h.w. solistische func ties hebben, tegen de perspectief-schep pende achtergrond van vier hoorns, een grote schakering in timbre en geladen harmonicn aan de dag legt. cn waarin Mozart al zijn compositorische eigenaar digheden en dynamiek verenigt, die nu des te frisser en duidelilker snraken, om dat het beluisteren van uitsluitend blazers niet dikwijls voorkomt. Het blazerskorps van het Residentie Or kest heeft getoond grote capaciteiten te bezitten, door een exact instrumentaal coloriet te scheppen, zuiver en ongecom pliceerd, beantwoordend aan het wezen van deze compositie die de geniale sty- lering is van een zo natuurlijk mogeliike harmonie naar timbre èn compositie. Van de vier delen (Larso-allegro molto, thema con variatione, menuetto, rondo) troffen bijzonder het Largo door haar aangrijpen de akkoorden en het thema met variaties, waarin op de hoorns na. alle instrumenten hun kans kregen, hetEeen ook virtuoos en geïnspireerd gedaan werd. F.en excellente groep blazers, waar alleen de fluiten niet in vertegenwoordigd waren en dienover eenkomstig een excellente vertolking even trillend van spanning als het samenklin- ken van een aantal fiine orgelregisters in een grote gewiide ruimte. In dezelfde sfeer vertolkte de vermaar de Hongaarse violiste Johanna Martzy het vioolconcert in D (KV 218) met al het meesterschap dat haar gedurende de laat ste jaren toegeschreven is op grond van briljante vertolkingen. Technische moei lijkheden schijnen er niet meer te zijn, althans men denkt geen moment meer aan techniek, wanneer met een gracieus gemak ieder moment een ander facet van grote violistiek naar voren komt. gehan teerd met stylistische fijngevoeligheid, die alleen de allergrootsten eigen is. Het Al legro. rijk aan de gebruikelijke openhar tige Mozartiaanse melodie, kwam als zo danig ten volle tot zijn recht door de sublieme wisselwerking tussen soliste en orkest, dat door Van Otterloo in haar juiste, over het algemeen dienende func tie werd gehouden. Een afwisselend markant en soepel spel, altijd stoer, waar in de cadans de soliste als een zilveren vogel omhoog schoot om ieder te laten genieten van loutere en pure viooltonen van het allerzuiverste ge halte en tot, in alle details groot door een ondefinieerbare echtheid of waarachtig heid. die op onverklaarbare wijze impo neert omdat er een weldadige invloed van uitgaat. Dezelfde genuanceerdheid en adel klonk in het Andante cantabile, waarin een piano niet alleen een technisch, maar een wezenlijk verschil maakt met forto, zoals iemand, die fluistert, dit kan doen omdat hij iets belangrijks te zeggen heeft. Dit belangrijke is hier niets dan spontani teit en eerlijkheid. Overigens de moeite waard in deze tijd, om er kennis van te nemen, hetgeen door het aanwezige pu bliek ook ten volle werd gedaan, nadat dan Martzy en het R.O. ook het rondo met haar onderdelen met de grootst mogelijke muzikaliteit hadden herschapen, viel zo wel soliste als orkest een geweldige ova tie ten deel. Tenslotte de veelgespeelde Vijfde sym fonie van Von Beethoven. H. L. (Van onze Haagse redactie) Zaterdag hebben wjj een tastbaar resul taat gekregen van het coördinatie-streven dat zich vooral in de grote steden voor doet, om culturele activiteit inter-paro- chieel te bedrijven. De contactgroep Den Haag-West, waarbij jongerenbewegingen uit vier parochies zijn aangesloten, gaf in het Parochiehuis aas de Mient de eerste opvoering van „Salomé en de drie rech ters", een passiespel door kapelaan H. Stoelinga. Mgr. H. Jansen behoorde tot de aanwezigen. Hij verklaarde in de pau ze met dit streven naar bundeling veel op te hebben en achtte het initiatief zeer zeker voor uitbreiding vatbaar. We hebben hier te doen met enthou siaste amateurs en het is dus niet juist de verrichtingen en ook het passiespel zelf, met al te kritische maatstaven te be schouwen. „De ernstige bedenkingen die wij dan ook hebben, moet men dan ook bezien is het licht van mogelijke en te hopen voorzetting van deze activiteit. Daar was het stuk, dat bepaald niet ge lukkig was gedramatiseerd. Het houdt zich bezig met Herodes. Caifas en Pilatus, de drie hoogwaardigheidsbekleders, die de verantwoordelijkheid op zich laadden, Christus te veroordelen. De auteur heeft een psychologische benadering willen ge ven van het doen en laten dezer drie mensen op Goede Vrijdag, nadat het von nis over Christus was uitgesproken. Dit is voorwaar geen gemakkelijke taak. Hou vast aan de H. Schrift heeft men niet en bovendien leidt de uitwerking zoals hier niet zelden tot anachronismen en gewrongen, gewaagde gissingen en con- stucties zoals de fondant-achtige kinder lijke eerlijke Salomé-figuur en haar prille liefde tot een dienaar. De schrijver had hier niet direct het passie-gebeuren tot onderwerp, zodat een dramatisering in klassieke zin. waartoe Christus' Lijden zich zo uitstekend leent, niet mogelijk was. Nu bleef het bij snapshots in het huishouden van de drie oordelaars, waar bij herhaaldelijk in details werd getreden, welke hinderlijk werkten. De amoereuze escapades van Herodias b.v. Herodes' vrouw, die kennelijk aange voerd werden om toch maar een vleug reële werkelijkheid over bet spel te leg gen waren niet geslaagd. Hier was plaats voor profonatie, die bij alle zoeken naar nieuwe wegen toch nimmer op haar plaats is. Nijhoff bewees dat het zonder dit ook en beter kan. Het spel neemt na Christus' Dood, 3 uur 's middags, op uiterst zwakke wijze een eind. waarbij een officier, die als décor van Herodias' wuftheid gebezigd werd, doch zich nim mer op enigerlei wijze voor Christus uit sprak, plotseling iets quasi diepzinnigs zegt. Was dus het spel als geheel zwak, de spelers hebben bijzonder hun best ge daan. Vooral Herodias, Herodes en Caipas gaven soms fris, natuurlijk spel. Met deze groep is zeker een beter re sultaat te boeken, mits men stukken van eenvoudiger opzet en daarin gemakke lijker door leken te verwezenlijken fi guren ter hand neemt. H.W. De Indonesische goud- en deviezen reserves hebben deze week een laagte record bereikt. Blijkens de jongste week- balans van de Bank Indonesia bedroeg het dekkingspercentage 16,19 percent, te gen 16,87 de vorige week. De geldcirculatie nam deze week toe met 147 miljoen rupiah. terwijl de voor schotten aan He regering stegen tot 8.290 miljoen rupiah. De jeugdige Franse romanschrijfster Frangoise Sagan is zondagmiddag bij een ongeluk met haar Jaguar ernstig gewond. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. Toen Frangoise Sagan op hoge snelheid van Parijs naar Fontainebleau reed, begon haar wagen te slingeren en sloeg over de kop. De drie andere inzit tenden liepen minder zware verwondingen op. Frangoise Sagan zelf is in bewusteloze toestand naar een Parijse kliniek gevoerd, waar zij in een zuurstoftent is gelegd. Zware inwendige kneuzingen, een be schadiging aan de schedel en een zware hersenschudding konden worden vastge steld. Hedenmorgen kwam ze even bij kennis. Er werden toen geen nadere gegevens over haar verwondingen en kneuzingen gegeven, maar wel werd bekend gemaakt dat haar toestand nog twee a drie dagen levensgevaarlijk zou blijven. Traditiegetrouw ging op Palmzondag In het Concertgebouw de jaarlijkse uitvoe ring van de Matthaus-Passion van Joh. Seb. Bach. De prachtig golvende inleiding voor jongenskoor, dubbelgemengd koor, orkest en orgel, onder Eduard van Bcinum in een levendig tempo, verklankt, schiep de aparte en verstillende atmosfeer, tot het ondergaan en beleven van het monu mentale werk van de Leipziger cantor. De Evangelistenpartij die zo'n bijzonde re sfeer schept en een hoogst belangrijke taak te vervullen heeft, werd door Ernst Haeflinger ideaal vertolkt. Zijn heldere en soepele tenorstem, zijn levendige en natuurlijke dictie voldeden in hoge mate. De Christus-partij was dit jaar toever trouwd aan Heinz Rehfuss cn voldeed maar matig. Hij scheen niet aan te voelen welke nobele functie hij te realiseren hajl. Erna Spoorenberg sopraan, gaf relief aan haar fraai gezongen soli en Annie Hermes alt, zong zeer geïnspireerd. Speciaal het „Erbarme dich" met de prachtig uitge voerde viool-solo door Jan Damen, vorm de het hoogtepunt van de matinée. De te- noraria's voorgedragen door Richard Le wis voldeden aan hoge eisen. In „Ich will bei meinem Jesu wachen", was zijn wach terslied van een grote bekoorlijkheid. De hobo-solo, geblazen door Haakon Stotijn klonk zeldzaam verfijnd. David Hollestelle verzorgde de basaria's en deed dit met warme toonvorming en uitgesproken muzikaliteit. Vooral het „Bebt mir meinen Jesum wieder" met de keurige vioolsolo maakte diepe indruk. Hans Wilbrink die de klei ne bospartijen voor zijn rekening had, verraste door diepzinnige uitbeelding en opvallende stemmiddelen. Het Toonkunstkoor van de afdeling Am sterdam zong voortreffelijk. Vooral de choralen klonken doorleefd en contras teerden fel met de vele realistische epi sodes. Het „Jongenskoor Zanglust", di recteur Willem Hesne, was opgewassen voor zijn taak. Het Concertgebouw onder scheidde zich door bijzondere kunstzinni ge medewerking. Carel van Leeuwen Boomkamp verzorgde de „viola da gamba" partijen op zeer artistieke wijze, Janny van Wering gaf kleur en sfeer met haar klavecimbelspel. Piet van Egmond be speelde het orgel met verfijnde registra tie. Eduard van Beinum drukte stevig zijn stempel op het geheel. Deze Matthaus- Passion" viel op door het uitdragen van de geest van Bach en door een uitgespro ken fijnzinnige muzikaliteit. O. v. H. Het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland (E.T.I.) heeft een rapport opgesteld, waarin een benadering wordt gegeven van do schade die het dorp Bres kens zal ondervinden van de voorgeno men verplaatsing van de veerhaven al daar en de daarmee gepaard gaande weg- omlegging. Na de grote verwoesting van Breskens in 1944 hebben vele zakenlieden zich ge vestigd langs de huidige Veerweg, op grond van een goedgekeurd herbouwplan. Door de op handen zijnde wijziging hier van zullen zij zich daar echter onmogelijk kunnen handhaven. De minister van Eco nomische Zaken heeft dan ook erkend, dat er reden is, de gedupeerden van de haven verplaatsing te Breskens tegemoet te ko men, doch heeft te kennen gegeven hier mede te wachten op voorstellen van de gemeente zelf. Daarom heeft het gemeen tebestuur van Breskens, gesteund door het provinciaal bestuur v an Zeeland, het E.T.I. opgedragen, hierover te rapporte ren. In het door dit instituu-t uitgebrachte rapport wordt de netto inkomensschade voor Breskens geraamd op 300.000 of 350.000 gulden per iaaL Hiertegenover geeft het rapport enige compensatiemoge lijkheden en als belangrijkste daarvan de exploitatie van 't badstrand en de strand- boulevard. Het E.T.I. meent, dat, nu de badplaatsen aan de Belgische kust reeds overvol zijn, Breskens in de toekomst wel licht in een behoefte kan voorzien, mits men het strand behoorlijk inricht met bijv. een bewaakte zwemgelegenheid, strandstoelen, consumptietenten, e.d. Ook het achterland zal zich daar dan op moe ten instellen door het inrichten van een bungalowdorp. het aanleggen van beplan ting en een wandelpad naar de strekdam in de Schelde. Verder stelt het E.T.I. dat Breskens vele mogelijkheden heeft 0m in de nieuwe Deltastructuur van Zeeland zijn betekenis voor de hele streek te doen uitgroeien, o.a. ook door aanvulling en uitbreiding van industrieën en verbetering van de havenaccomodatie. Er zullen echter, vol gens het rapnort, speciale financiële rege lingen moeten worden getroffen om de gemeente tot dit alles in staat te stellen. Het duurde even voor het fragiele maar geenszins zoetsappige sprookje, dat ons zaterdag jJ. in première werd voorgetoverd, goed en wel op gang was. Michael Hutton Squire was er de auteur van, doch hij ontleende zijn stof aan een bewerking van de Chinese detective roman „Ti Kung An" uit de 17e eeuw door onze landgenoot dr R. H. van Gulik en als steeds manifesteerde zich ook nu weer dat het dramatiseren van een boekwerk zijn eigenaardige bezwraren heeft. Meestal wordt een te grote aan loop genomen en gaat veel tiid verloren voor we aan de kern der handeling toe zijn. Zo bleek hier heel het overigens als sfeer-schepping lang niet onverdienste lijke eerste bedrijf nodig voor de ont hulling, heel aan het slot, dat er een moord gepleegd was. Tot dan intussen nog maar in het scherpzinnige brein van rechter Ti; en de beide andere bedrijven moesten besteed worden om het myste rie, dat een oude vrouw, de moeder van het slachtoffer, aan de Hoge Heer was komen toevertrouwen, te ontsluieren.. In het tweede bedrijf gaat de man der wet op speurtocht en wij zijn er getui gen van dat hij het ingewikkelde geval niet zonder enig hocus-pocus „uit de doeken doet" zoals het tegenwoordig heet. Het derde deel is dan gereserveerd voor de eigenlijke rechtzaak, waarbij het volgens de wet van „ons Hemelse Rijk" hoofdzakelijk gaat om de bekentenis der verdachten. Het enige middel om hen daartoe te dwingen was de marteling. (Doch stel u gerust, de volwassen kin deren voor wie het sprookje in elkaar is gezet kregen van folteringen maar 'n schimmetje te zien, laat staan dat ze be hoefden te worden toegepast). Een zeer lofwaardige rem vormde overigens de bepaling dat. als iemand onschuldig zou blijken veroordeeld te zijn, de straf door de rechter abusievelijk opgelegd aan hem zelf kon worden voltrokken. Zo liep het met de animo om serieuze strafza ken te behandelen nogal los. Rechter Ti Ren-Tsjieh maakte een uitzondering on de regel. Als schrander jurist uit de 17de eeuw bleef hij tot de huidige dag in de waarderende her innering van het Chinese volk voortle ven; en de Keizer plaatste hem uit de provinciestad Tsjang-Ping, waar ons verhaal speelt, regelrecht over naar Pe- Scène uit ..De zwarte rechter' bij de Haagsche Comedie. V.l.n.r. Enny Meunier, Chris Barv, Alben van Dalsum en Jan v. d. Linden precies zoals u al dacht). Van 1 tot en met 3 mei wordt te Nij megen voor de zevende maal de Neder landse Missiologische Week gehouden. De bijeenkomsten die plaats vinden in het parochiehuis van de St. Antonius- kerk, hebben tot algemeen thema: „De Heilsverkondiging in de missie". Zij zijn gratis toegankelijk voor allen, die recht streeks bij de missie betrokken zijn of die werkzaam zijn in het missiethuis front. Kanunnik dr. Aug. Croegaert schrijft ons: Door zijn hernieuwing van de liturgi sche plechtigheden van de Goede Week naar ware geschiedkundige overlevering en met inachtneming der hedendaagse herderlijke noden, heeft Paus Pius XII met een bewonderenswaardige apostoli sche ijver en durf aan de Paasviering haar ware betekenis cn voormalige luister ten volle- teruggeschonken en voortaan „her- dompelt" of „herdoopt" deze om zo te zeggen ieder jaar de gehele Kerk in het eigen mysterie van haar verlossing. Om beter de diepe zin van deze her nieuwing te beseffen, bewuster aan de kerkelijke djensten deel te nemen en overvloediger deel te hebben aan de ge naden, die zij meebrengen, zouden wij beknopt sommige beschouwingen voorop willen stellen, die aan de grondslag lig gen van déze viering: 1. De Paasliturgie is niet alleen gewijd aan Cristus' verrijzenis, maar zij huldigt, het gehele mysterie van onze Verlossing door de dood en de opstanding van onze Goddelijke Zaligmaker. Nooit zal men er genoeg de nadruk op leggen: Christus is niet alleen gestorven maar ook verrezen om ons te verlossen. Als Hij sterft op het kruis verdient Hij alles maar past niets toe. Sinds zijn grorievolle verrijzenis ver dient Hij niets meer, maar past alles toe. Hij is stralend van licht en leven en ver levendigt ons onophoudelijk door Zijn hei ligende invloed. Zijn sacramenten, Zijn eucharistisch sacrificie, de liturgische handelingen van Zijn H. Kerk. Zo Christus na alles verdiend te hebben, ons niets toepaste, ware Zijn Kruisdood voor ons ijdel gebleven. Ware Christus niet verrezen, zo waren wij, ondanks Zijn dood, nog in onze zonden. Steeds verbin den St.-Petrus en St.-Paulus in hun pre diking en geschriften dan ook de dood aan de verrijzenis van Christus als de onont beerlijke bestanddelen van onze Verlos sing. En het is te hopen, dat weldra een XVe statie, gewijd aan de verrijzenis de tradi tionele Kruisweg, als zijn einddoel zal bekronen. Door het lijden alleen, afge beeld op de veertien staties, zijn wij im mers niet verlost. Op de XlVe statie wen telt men een grote grafsteen en alles schijnt gezegd. Welnu, hier bevinden wij ons juist halverwege on de weg van onze verlossing. Te Jerusalem eindigt de Kruis weg op het H. Graf zelf van de opstan ding! 2. De Paasliturgie huldigt niet alleen de dood en de verrijzenis van het Hoofd, maar ook ónze dood en onze opstanding door het II. Doopsel. St.-Paulus is for meel: door het H. Doopsel sterven wij waarlijk aan de zonde (de zonde gaat dood in ons) en wij verrijzen ook waarlijk tot het goddelijk genadeleven van Christus de Verrezene. Daarom viert de H. Kerk in de éne Paasliturgie de dood èn de op standing van Christus, het Hoofd, en de dood èn verrijzenis van zijn ledematen In het H. Doopsel. Daarom is de Paasliturgie een doopli turgie. De lof van het „Exsultet", de doop- profetieëft, de wijding der wateren, alles loopt uit op het plechtig toedienen van het Doopsel. Vandaar dat, om het toedie nen van het H. Doopsel in het midden van de paasviering te verzekeren, en an derzijds de ceremoniën van de H. Paas nacht niet uitermate te verlengen, de H. Kerk toelaat alle doopritussen die aan de laatste ondervraging vóór dc eigenlijke doopwassing voorafgaan, reeds 's morgens op voorhand te voltrekken. Vandaar ook. in de nieuwe ordo de ge zamenlijke hernieuwing van de doopge- loften door de ganse christengemeenschaD. Voor alle christenen is Pasen de officiële verjaring van hun H. Doopsel. Zo „herdomnelen". „herdopen" om zo te zeggen de Paasplechtigheden jaarlijks de ganse gemeenschap in haar dood aan de zonde en haar verrijzenis tot Christus' goddelijk genadeleven en maken haar haar christenwaardigheid en heilige beloften opnieuw indachtig. 3. Meer nog: in de éne Paasnacht ont vingen vroeger de nieuwe christenen drie Sacramenten, nl.: het Doopsel, het Vorm sel en de H. Eucharistie. Zij „verrezen" ten volle tot het genadeleven van Chris tus de Verrezene. In de H. Communie schenkt Hii aan al len Zijn verheerlijkt Lichaam, Zijn ver heerlijkt Bloed, beginsel en onderpand van onze lichamelijke en geestelijke ver rijzenis. Hoe treffend weerklinkt in het licht van deze beschouwingen de aanmaning van de H. Paulus, welke de H. Kerk tot ons richt in het epistel van de Paasnacht: „Zo gjj dan verrezen zijt met Christus, zoekt dan ook naar wat hierboven is. Weest bedacht op wat daarboven is, en niet op het aardse, want gij zijt dood (aan de zonden) en uw leven (het goddelijke genadeleven van Christus dat in u ge stort werd door het Heilig Doopsel) Is ver borgen met Christus in God". king waar hij benoemd werd bij het Hoogste Gerechtshof. Tevens werd hij minister en in de adelstand verheven. Intussen moeten wij ons, als gebrui kelijk, houden aan de gewoonte, omtrent de spel-inhoud zo weinig mogelijk mee te delen en ons tot enkele algemeen heden bepalen ten einde voor de schouwburgbezoeker het ..genot" niet te bederven. Wel mogen wij verklappen, dat er onder regie van Jan Retèl een vrij griezelig geval van werd gemaakt, waar bij een doodkist met een „levend lijk", dodenmaskers alsmede een paar geest verschijningen te pas komen. Echt kunstgenot ontbrak echter aller minst. Wij denken vóór alles aan het optreden van Albert van Dalsum in de centrale figuur van rechter Ti. Hem komt alle eer toe voor de wijze waarop hij het boeiende sprookje wist te ver- tellen,terwijl hij er tevens de leidende partij in vervulde. Heel knap figureerde hij in het rechtsgestoelte dat niet ten onrechte met de eenhoorn-figuur als symbool der scherpzinnigheid was ver sierd: nu en dan rees hij er in het volle besef van zijn waardigheid boven uit om zijn verantwoordeliike taak te beter te doen uitkomen. En met het verhoor scheen hij niet de minste moeite te heb ben. Decorateur Harry Wich had vooral van de rechtszaal in I en II een entoura- gegemaakt voor de sprookjesfeer, die in II speciaal vanwege de „techniek" (er moest een ondergrondse verbindings gang aan te pas komen) nogal te wen sen liet.. Ook wat de kostumering be treft was er van het verhandelde in de rechtszaal een aardig kijkspel van ge maakt. De geslenen jurist werd loffeliik ge assisteerd door Jan van der Linden als de wachtmeester die voor een hardhan- digheidje en een geldelijk buitenkansje te vinden was doch voor het een als het ander door zijn rechtschapen gebieder ?n bedwang werd gehouden; door Chris Baay. met het Chinees als schrijver ver trouwd zolang hii niet tegelijk ziin Heer thee te serveren had; en door een twee tal gerechtsdienaren, als hoedanig in zwiigende rollen fungeerden Gerard de Groot en Wim de Haas. een orachtig duo acrobatische analfabeten, die nota bene ooit ..toneelsoele-s" waren geweest wat hun in hun huidige creatie uitmuntend te stade kwam. Zonder te veel te onthullen mogen wij zeker even de aandacht vestigen op de lamentabele figuur van Pi Sjan. de oude moeder van het slachtoffer, die in haar bezorgdheid eigenlijk het proces aan het rollen bracht; Frans Vorstman en John Koch, resp. als begrafenisondernemer en dorpshoofd in bijrollen hun getuigenis afleggend; Gijsbert Tersteeg, die tussen de bedrijven door als dr Tang werd ge- attrappeerd op plagiaat, daar hij bezig was het manuscript van een illustere voorganger na te schrijven en onmiddel lijk ter zake bekende, waarschijnlijk omdat hij meer wist van zijn student Sü. die meer last had van nachtmerries dan van het bestuderen der Chinese let teren. Wat deze laatste betreft leverde Bas ten Batenburg o.i. van de rol, die meer om het lijf had, de beste naar Chinees model geboetseerde typering: daarbij nochtans geëvenaard door zijn mede plichtige Enny Meunier. wier fonterfeit- se! eerlang gaat verdwijnen uit de por trettengalerij in de wandelgang van de „Koninklijke" omdat zij emigreert naar „Rotterdams Toneel''. Nog dient vermeld dat met de „zwar te rechter" wordt gesymboliseerd het oordeel over een mensenziel in het hier namaals, welk symbool tastbare vor men aanneemt tegen de ontknoping van het spel. Als bijzonderheid tekenen wij aan dat bij de ovatie aan het slot door de weer stamDvolle schouwburg behalve diverse executanten, de regisseur en de muziek- verzorger ook in de bloemenhulde deel den de Engelse schrijver zelf. die boven dien nog een kort dankwoord sprak tot het publiek. L. H. Onder voorzitterschap van ir. W.J.J. van Lent heeft de Vereniging voor Kadas ter en landmeetkunde zaterdag in Arn hem de algemene vergadering gehouden. In zijn openingswoord merkte ir. Van Lent o.a. op, dat de toekomstige staats commissie (die plaats en organisatie van het kadaster zal nagaan) een belangrijke taak wacht. Tijdens de middagbijeenkomst bezag mr. ir. C. G. van Huls de juridische en ad ministratieve aspecten van de nieuwe handleiding technische werkzaamheden van het kadaster, waarbij hij inging op de vraag, in hoeverre de deskundigen erin zijn geslaagd de kloof tussen kadaster en techniek te overbruggen. Hij meende dat er juridisch en administratief gezien nog wel enkele zwakke plekken vielen aan te wijzen. I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 3