Goede Vrijdag Botersmokkelaars opnieuw voor gerecht Père LHANDE S.J. overleden GOEDE WEEK in Jeruzalem Paters Kapucijnen verwierven grote populariteit Nederlandse Provincie bestaat. 75 jaar vb Op pelgrimstocht Bw» BB 0FW!3p1 ilstSSSr a naar Jeruzalem Versiering van de „Groene Draeck Protest van huis- en grondeigenaren Pionier van liet apostolaat onder de arbeidersklasse Ver duisterings- voorschrift" op komst 1 Minder pelgrims als gevolg van politieke spanning vL<rf Penicilline bereid langs chemische weg Kunstmatige gaswolk voor betere radio- ontvangst Verdelingssysteem voor woningbouwleningen VRIJDAG 19 APRIL 1957 PAGINA 3 M: Tegen blokkeren huur verhoging Officier vindt straf te mild Redenaarstalent HAAGS BURGEMEESTER SCHAP NIET UITSLUITEND VOOR KATHOLIEKEN PRINSES MARGRIET MET VAKANTIE IN FRANKRIJK Bescherming tegen oorlogs gevaren °ors Amerikaanse vinding van nog onbekende betekenis Einde 16e eeuw eerste paters Brengt kleine kindjes Twaalf provinciaals Experiment in Nieuw-Mexico De „droeve weg" naar Golgotha JERUZALEM, april Er bevinden zich dit jaar slechts weinig pelgrims in het heilige land. De wankele politieke situatie in het Mid den-Oosten is hier eerder de oorzaak Van dan de recente onrust in Jordanië. Want een pelgrimsreis naar Jeruza- lcin wordt meestal lang van te voren v°orbereid. Volgens de schattingen lBn er in deze lijdensweek nog geen vÜftienhonderd bedevaartgangers in de stad van David aangekomen. Het Vor'g jaar waren het er lietst tien keer z°veel. Het aanzienlijke getal van vijf tienduizend dus- Hotelhouders en ver- vaardigers van (gewijde) kruisen en rozenkransen klagen dan ook steen en keen, om maar niet van de tientallen Werkloos rondhangende gidsen te spre ken. Geen pelgrim, die naar Jeruzalem Wekt, zal verzuimen langs de Via Dolorosa te gaan, de „Weg der Smar ten", die de Heiland gebukt onder het kruishout, gelopen heeft. Hij slingert rich kris kras door het meest schil derachtige gedeelte van het oude Jeruzalem heen, van de plaats, waar van men aanneemt, dat daar het gerechtsgebouw van Pilatus heeft gestaan tot die, waar men het Gol gotha van de gehele wereld zoekt. lorosa gaat, maakt het weinig uit of de route honderd meter naar links of honderd meter naar rechts moet worden gezocht. Hij weeten de we tenschap sterkt hem hierindat hij zich op heilige grond bevindt, dat het hier was, dat de Verlosser der wereld leed en stierf, begraven werd en la ter is opgestaan. Elke vrijdag beweegt zich een pro cessie langs de Via Dolorosa, die door biddende Franciscaanse monniken ge leid wordt, ledereen die dit wil, kan zich er bij aansluiten en neerknielen bij de plaatsen, waar zich de veertien kruiswegstaties bevinden, waar de smartelijke weg van de Heiland even onderbroken werd. Iedere katholiek kent deze staties uit zijn eigen kerk. In iedere kerk wordt de herinnering vastgehouden aan de straten en gebouwen van de oude 6tad Jeruzalem. De processie heeft haar startpunt op de Lithostrotos, de plaats waar Pi latus zetelde, of althans er recht te genover, waar zich op een ruim binnen plein van een Mohammedaanse school de gelovigen kunnen verzamelen. Als men zich op een ander uur van de dag alleen door de kapellen laat leiden, die boven het gerechtsgebouw van Pilatus zijn aangebouwd voor een processie zou geen ruimte zijnzal men u de ruwe stenen vloer tonen, waar de voe ten van Christus hebben gerust. Men 0_.------ laat u ook enkele krastekeningen zien ^ten kan natuurlijk betwijfelen of du (jje door Romeinse soldaten zouden «^kruisweg is geweest, die in de Bij- zyn gemaakt. Op een ervan ziet men 1 de Davidsster in klauwen van een ade laar gevat (Rome overheerst Juda) en bel beschreven wordt. Men zou bij voorbeeld kunnen aanvoeren, dat de gevolgde route pas laat als de hei- "ge weg werd aanvaard, of dat het Jeruzalem uit de eerste eeuw ten minste negen meter onder het hui dige straatniveau heeft gelegen. Maar voor degene die als pelgrim en niet als toerist langs de Via Do- deze tijd zou de naam „Goede vrijdag" niet kunnen zijn ontstaan. - Zij dateert uit een eeuw, waarin de rupsen aan het lijden een zin, een j dzame werking toekenden. En waar- v then begreep, dat hoe moeilijk - 1 ook viel er redenen konden zijn een andere vertoont een levensdraad, die een kroon met een zwaard verbindt (het zinnebeeld van de aloude opvat ting, dat het koningsschap tot de dood voert). De eerste negen staties zijn eigenlijk niet meer dan nummers of verborgen kapelletjes in nauwe straatjes. Maar overal knielen gelovigen neer om het lijden van Christus te overwegen. De plaats van de zesde statie wordt door een steen in de muur aange duid, waarop het moede hoofd van Christus, het kruis en Veronica ge beiteld zijn. overeenkomstig de oude legende, dat deze, overigens ner gens in de Bijbel genoemde vrouw het zweet van Christus' voorhoofd afwiste en toen op haar doek de afbeelding van Zijn gelaat zag afge drukt. De laatste vijf staties bevinden zich in de grafkerk, het monumentale, maar op instorten staande bedehuis, aan welks bouw Constantijn de Grote in de vierde eeuw begonnen is nadat zijn moeder, Keizerin Helena, van een pel grimstocht naar het heilige land was teruggekeerd. Als men de spaarzaam verlichte en door schragen gestutte kerk binnen treedt, komt men eerst bij de tiende statie, waar de verdeling van Chris tus' kieren zou hebben plaats gevon den. Men moet dan, in een schemerig donker, vijf meter naar boven klimmen waar op de Calvarieberg Jesus aan het kruishout genageld werd en de kruisdood stierf. Deze laatste statie geldt wel als een van de grootste heiligdommen der grafkerk. Men gelooft, dat Golgotha zich hier bevonden moet hebben, de plaats waar het verzoenend sterven van Christus de wereld redde. In doodse stilte schrijden de pelgrims langs het altaar, dat er is opgericht. Sommigen schuifelen er op de knieen naar toe om de steen aan te raken, waarin het kruishout gerust zou heb ben. Langs de dertiende statie, waar het lichaam van de gestorven Christus na de afneming gezalfd zou zijn, trek ken de pelgrims tenslotte naar de veertiende statie: het graf van Jesus Het bevindt zich in het ruime cen trum der kerk. onder de geweldige Byzantijnse koepel met zijn vervaag de plafondschilderingen van blauw en goud. Het graf dat al sinds eeuwen in mar mer is gevat en waar boven de „ka pel der engelen" omhoog welft, wordt met de spelonk geïdentificeerd, waarin Josef van Arimathea en Ni- codemus het lichaam van de gestor ven Heiland neerlegden in een nieuw graf. Het einde van de Weg der Smarten is dan bereikt. Niet echter het einde van de weg van Jesus op aarde, want de opstanding zou drie dagen later plaatsvinden- LINK VAN BRUGGEN De Nederlandse bond van huis- en grondeigenaren, die dezer dagen een vergadering van afgevaardigden heeft gehouden te Utrecht, heeft zich tot de Tweede Kamer gewend met een motie over het voornemen een deel van de komende huurverhoging te blokkeren. De afgevaardigden zijn van oordeel, dat het daartoe strekkende wetsontwerp op niet steekhoudende motieven en der halve willekeurig ingrijpt in het eigen domsrecht, dat in de wortel wordt aan getast en daarmede tevens de grondslag van ons huidig maatschappelijk bestel on dermijnt. Zij constateren, dat aldus een politieke minderheid, welke van haar streven naar een maatschappelijke omvorming nimmer eemgeheim maakte en daarvan zeer on langs opnieuw en bij herhaling getuigde, haar wil dreigt op te leggen aan een meerderheid van de bevolking, die daar van, gezien haar maatschappelijke en ethetische instelling niet kan zijn gediend. Voorts wordt geprotesteerd tegen de voortzetting van een huurbeleid, hetwelk zowel in strijd is met bedrijfseconomisch gezonde normen, als met de rechtvaardig heid. De officier van Justitie te Breda is in beroep gegaan tegen de uitspraak van de Bredase rechtbank in de zaak van de Bel gische botersmokkelaars L. P. en J. M. en de Nederlander J. K. uit Delft. De twee Belgen werden op 8 februari j.l. op het station van Breda verrast door douane-ambtenaren op het ogenblik, dat zij 1000 kg. boter kwamen afhalen en die wilden overladen in een gepantserde wagen met het doel deze via Baarle-Nas- sau naar België te smokkelen. Het onderzoek wees uit. dat J. K. tus sen 15 januari en 7 februari j.l. 12.500 kg. boter heeft gekocht bij een boterfa- briek te Zutphen. Drie zendingen van rond 1000 kg zijn hiervan in de richting Breda geleverd onder rembours. Het is gebleken, dat J. K. de vrachtbrieven aan de Belgen te Breda overhandigde, nadat deze de boter hadden betaald. De rest van de boter ging in de richting Am sterdam, vanwaar ze in kleinere hoe veelheden naar onbekende bestemming verdwenen, waarschijnlijk ook België. In totaal betaalde J. K. bij de Zutphense boterfabriek 51.413. De laatste betaling die hij te Breda ontving voor de 1000 kg in beslag genomen boter bedroeg 4300. «li zelfs tot een vrijwillige aanvaar- leef Van het Hjden dringen. Men be- Vo de overweldigende „goedheid" vrijdag vóór het Paasfeest der W waarop onze Heer zijn vrijwillig «ernoet getreden Passie onderging, g- o°r ons echter is het moeilijker ^worden het lijden als iets heilzaams accepteren. Wij zien niet zo ge- dtfij. lijk het verband tussen het ge - dig lijden van Jesus en de nood vat eigen bestaan. Het uitzicht op de OhS r> a,aSwijdte van onze verlossing op i-otha fj. --juina wordt belemmerd door de van een menselijk geluk rjj^htige hedendaagse ideologieën (Van onze correspondent) De vermaarde Franse prediker en schrij ver Pater Lhande S.J. is te Tardets- Sorholus in het Baskenland, waar hij werd geboren, op 80-jarige leeftijd overleden. Pater Lhande maakte aanvankelijk zijn studiën in Spanje, wat hem tot een ge zaghebbend hispanoloog heeft gemaakt. Later verbleef hjj in ons land, waar hij zjjn priesterstudie volbracht in het scbo- lasticaat van Gemert. Nadat hij weer naar Frankrijk was gegaan, maakte hij naam met een aantal romans van zeer dichterlijke taal en geestelijke strekking. Daaronder was b.v. het vele malen ver taalde „Les lauriers sont coupés". In de zielzorg nam pater Lhande's „car rière" een grote vlucht, toen hij in 1925 werd opgenomen in de redactie van het bekende tijdschrift der paters Jezuïeten te Parijs, „Les Etudes". Daarin publi ceerde hij een reeks reportages over de Parijse banlieu. Dit werd beslissend voor zijn verdere loopbaan- Pater Lhande werd de pionier van het apostolaat temidden van de ontkerstende volksmassa's. Zijn studies verschenen in het wijd verbreide werk „Christus in de banlieu", dat een geweldige opgang maakte. Het probleem van het apostolaat onder de godsdienst loze volksmassa werd daarin gesteld op een wijze, welke katholiek Frankrijk diep aansprak. In het januarinummer van de „Etu des" heeft pater Henri de Passage er aan herinnerd, hoe pater Lhande zocht naar wat in die volksmassa nog aan christelijke gevoelens was overgeble ven, en hoe hij oordeelde, dat het geloof slechts naar die massa behoefde ge bracht te worden door het bouwen van kerken en het stichten van parochies. Maar pater De Passage haalde het oor deel van De Quesselec aan. die de op vatting van pater Lhande die van een andere tijd noemde, nu sindsdien ge bleken is. welke zware eisen van per soonlijke opoffering dat apostolaat aan geestelijken en leken stelt. Niettemin is de arbeid van pater Lhande, die o.m. de stoot gaf aan de grote bouwwerken van kardinaal Verdier, bekend onder de naam van „Les chantiers du cardinal" van ontzaglijk belang geweest. Weldra werd pater Lhande die als eer ste via de radio predikte, ook door zijn redenaarstalent verzekerd van algemene belangstelling. In 1927 ving hij reeds met zijn vastenpredikaties aan, die versche nen onder de naam „Het evangelie over de daken". Zijn werken, „Christus in de banlieu" dat 135 drukken bereikte, „God die beweégt", dat er 60 telt evenals zijn Christus op de stadswallen" werden in vele talen vertaald. In vijf jaar tijd bouwde pater Lhande 52 kerken en ka pellen. kocht 80 terreinen aan, kocht 53 huizen voor patronaten. 12 scholen en een groot aantal consultatiebureaus en kin derbewaarplaatsen. Bovendien bereisde pater Lhande de gehele wereld om mid delen te verzamelen voor zijn bouwwer ken. Hij zette zijn pioniersarbeid voor het apostolaat onder de volksmassa voort, tot dat zijn gezondheid er teveel onder ging lijden. In 1934, onder de druk van de vermoeienissen bezwijkend, stortte hij bij een redevoering voor een grote volksmas sa in het circus van Rouaan ineen en zijn geest vond nimmer meer zijn volle kracht terug. Hij keerde daarop naar zijn geboorteplaats terug. Zijn arbeid, die de onuitwisbare ver dienste heeft katholiek Frankrijk wakker te hebben geschud voor het apostolaat in de ontkerstende arbeiderswereld, wordt voortgezet en krijgt een steeds grotere omvang. Minister' Struijcken wijdt in zijn Memo rie van Antwoord aan de Eerste Kamer over zijn begroting aandacht aan de bur gemeestersbenoeming in Den Haag. De leden, die in verband met deze benoeming gaarne de toezegging zouden ontvangen, dat de minister in het vervolg meer re kening zal houden met de algemene gods dienstige overtuiging van de betrokken bevolking, deelt de minister mee, dat deze factor steeds een belangrijk gegeven is geweest en ook zal blijven bij het toetsen van de geschiktheid van de kandidaten voor burgemeesterschap ener gemeente, De minister was van mening, dat het enkele feit, dat de godsdienstige en de politieke richting van de kandidaat niet de meerderheid der bevolking tertegen- woordigde, bepaaldelijk ook gelet op de gemengde samenstelling der bevolking, in casu geen belëtsel zou mogen zijn voor benoeming. Deze overweging geldt en gold onder omstandigheden als deze, ten aanzien van elke politieke democratische richting. In deze gedachtengang Is voor een rede nering, dat deze functie b(j latere vacatu res als een r.-k. vacature zal kunnen of moeten worden beschouwd, geen plaats. Prinses Margriet is gisteren va.i Schip hol naar Parijs vertrokken om haar Paas vakantie in Frankrijk door te brengen. Zij werd door haar moeder naar het vliegtuig gebracht. De officier van Justitie te Breda had tegen L. P., een bekend oud-wielrgnner, 5 maanden geëist met inbeslagneming van de opbrengst der goederen. Tegen de andere Belg, J. M„ luidde de eis 5 maanden en tegen de Delftenaar J. K. 4 maanden en 1000 boete. De verdediger, mr. Drion, wees de rechtbank op het weinige wat eigenlijk in deze zaak was bewezen en op de zware eis in verhouding tot vroegere smokkel- zaken, die van veel grotere afmeting wa ren. Hij bereikte dan ook, dat de recht bank onmiddellijk uitspraak deed. Deze was zeer mild. L. P. werd veroordeeld tot 3 maanden met aftrek en had dus nog een maand te zitten; de andere Belg kreeg 2 maanden, wat betekende dat hij deze week naar huis had mogen gaan, terwijl de Delftenaar J. K. werd veroor deeld tot 2 maanden met aftrek en 500 boete. Tegen dit vonnis is de officier in be roep gegaan. Minister Struijcken is met het bestuur van de stichting Bevordering Bescherming Bevolking in overleg getreden over het geven van voorlichting over hetgeen een oorlog aan gevaren voor ons land met zich zou brengen en over de maatregelen, die in verband daarmee worden voor bereid. Met het geven van deze voorlich ting aan de bevolking dient volgens de minister geleidelijk te worden begonnen. Een verduisteringsvoorschrift ligt in ont werp gereed. Het interdepartementale overleg zal, naar. de minister vertrouwt, zeer binnenkort kunnen worden afge sloten. Verwacht wordt, dat het Ver- duisteringesbesluit spoedig daarna het Staatsblad zal kunnen bereiken. Er ivordt hard gewerkt aan de voltooiing van de bouw van de „Groene Draeck", de Lemsteraak van Prinses Beatrix. Kijk op de teakhouten ver sieringen, die door de Prinses zelf ontworpen zijn, en die het interieur zullen verfraaien. Draken met de zon en verschillende voorwerpen en dieren, die op de zee betrekking hebben. slechts elders: ook bij ons ons v9h piegelen. Mythen van welvaart, 6eh i?Pn heilstaat, van een persoonlijk die allen aan de schaduw van de Otni van het verdriet trachten te t1°rnen door haar te negeren of haar teppStrijden. Het instinctieve verzet lee'®n het lijden, dat diep in de mens tyjj '.vindt hierin nieuw voedsel. En als h toch Jesus' lijden aanvaarden riizQ hittere losprijs voor onze ver daag15 tot het eeuwig leven, ondergaan J-c van de invloed. In de apostelen, die Om- vergezelden naar de Hof van zien wij ons eigen armzalig hi; iv niet in staat een uur te waken w ait Vk: spontaan zou de naam „Goede van dat woord door bezinning hiei,.geheim van Christus' dood op- van het lijden, dat komt. tjiN spontaan zou de na hioet s«et ln ons opkomen en wij moeite doen om de gevoels- te beleven. V t?*STUS' dood en verrijzenis be- rr- ent^e n*et een verdwijnen van hpjjhtjn^en verdriet uit de „condition ?6gt „e". maar, zoals Augustinus uij l °ordat Hij van ons de dood, die btis hJ t°ns vontl' overnam, beloofde Hij °hSj, leven te schenken, dat wij uit niet hadden, doch dat Hem lutjg ™as". Met deze goddelijke revo- hpsèr» heeft Hij ook de menselijke hie^ geplaatst in het volkomen °hs e e Perspectief op Gods liefde voor «Ie ffj daarmee op het ware geluk van °ok op deze wereld. «ekep °°k daarin was en is Hij een *°ais y-V?n tegenspraak, voor hen die, ^eteh 1Jn belagers in Jerusalem, „niet rit bin^3* zd doen". Déze verlossing, i*1 de +"?Phalen van Gods eeuwigheid Zonjhd en van Gods heiligheid in ?ah cie TU beantwoordde destijds niet 'd«r$ essiasverwachting der Joodse se' i die de grondvester van een heilstaat verwachtten. En hij deaht' h vet"u^lut.00h nu n°g altyd niet aan hipv-^'hlmgen van ^ie menen „tik geluk te kunnen organi- ,.e bièhcv.er de geestelijke wortel van hfhien j'ihe nood en ellende weg te b ssia'ni 's de eeuwige aards- i? Cp],,? .°be illusie van de mens, die !n de tijd wil fixeren. Het hfr tno«aRlscbe illusie, want niet zon- "uensei;u,„j r,-- j. ische illusie van de mens, die a®elijke grootsheid. Zij wordt d!?ar dp'^en rn0! offerzin nagejaagd, - --- - - «3-- 3 5escbiedenis is tevens vol van ui ui Paradox dat het afdwingen tp h'etj,v seluk zich tenslotte verliest sahsg„ e pijn en nieuw leed, aan o-hia Pr,^f,ngedaan. Een leed, dat Gol- te «er geleerd heeft te dragen Verwinnen. Kort geleden verschenen er berichten, dat een groep scheikundigen van het Mas- suchusets institute of technology, onder leiding van dr. J. C. Sheehan, er in was geslaagd langs zuiver chemische weg pe nicilline V te bereiden. Op de eerste berichten kon men ons bij de antibiotische afdeling van de N.V. Koninklijke Gist- en Spiritusfa briek te Delft, waar, zoals men weet, penicilline en andere antibiotica worden vervaardigd, geen commentaar geven doch nu er ook in de vakliteratuur een mededeling over de door Sheehan gevon den synthese is verschenen en men bij de researchafdeling van genoemde fa briek ook langs andere weg de beschik king heeft gekregen over betrouwbare ge gevens, is men in staat zich een better oordeel te vormen over de waarde van deze synthese. Dit vertelde een der weten schappelijke medewerkers van de re searchafdeling. i Penicilline v, zo deelde hij mee, is een verbinding, welke in structuur iets af wijkt van het meest gebruikte penicilline g. Beide worden onder bepaalde omstan digheden door een schimmel, penicillium Crysogenum genaamd, geproduceerd, maar de de synthetisch gemaakte peni cilline v zal, naar alle waarschijnlijkheid veel duurder zijn dan het door gisting verkregen produkt. De opbrengst aan syn thetische penicilline v is nl. zeer laag. Zij bedraagt niet meer dan enkele pro centen van hetgeen voor de fabricage nodig is, aangezien zeer veel bij de be werking verloren gaat. Wetenschappelijk bezien is de synthese, zoals deze door dr. Sheehan en zijn me dewerkers is uitgevoerd, een kna^ne pres tatie. daar de uiteindelijke vorming van pencilline door het tot stand brengen van een binding tussen een koolstof- en een stikstof-atoom in het molecuul bijzonder lastig is. Dit komt niet zo zeer door de ingewikkeldheid van het penicillinemole- cuul als wel doordat pencilline niet zo goed bestand is tegen zuren, basen of ho ge temperaturen. Van meer belang is het, dat het nu mogelijk is verschillende peniciliines te bereiden, welke vermoedelijk niet door de pcniciliine-producerende schimmel kun nen worden gemaakt. Zodoende kan sy stematisch worden nagegaan of bepr. 1- dc veranderingen in het molecuul van pe nicilline stoffen geven, welke wellicht gunstige eigenschappen bezitten. Hierbij kan men in de eerste plaats denken aan verbindingen, die werkzaam zijn tegen bacteriën, waartegen noch penicilline v noch penicilline g werkzaam zijn. Onk is het misschien mogelijk verbindingen te maken, welke beter bestand zijn tegen de invloed van zuren en dus stabieler zjjn. Gisterochtend heeft de patriarch van Jeruzalem, mgr. Gori O.F.M., de viering van Witte Donderdag geopend met een pontificale H. Mis vóór het kleine heilig' dom, gebouwd rond Christus' graf in de basiliek van het H. Graf. De toeloop van pelgrims voor de Goede Week-plechtig- heden in Jeruzalem is veel geringer dan andere jaren tengevolge van de politieke spanningen in het Midden-Oosten, zodat (Van onze redacteur) Morgen is het 75 jaar geleden, dat de Nederlandse Kapucijnen zich tot een zelfstandige provincie hebben verenigd. De gebaarde paters hebben in de loop van deze jaren bij ons volk een enorme populariteit verworven. Kwam dat door hun grote opgeruimdheid en beminne lijkheid van optreden, welke zij zich als rechtgeaarde geestelijke zonen van St.- Franciscus hebben eigen gemaakt? Vast staat in ieder geval, dat zü een enorme activiteit hebben ontwikkeld en nog steeds aan de dag leggen. Vroeger vooral als predikanten, wanneer in de parochie een missie werd gegeven, bij Veertig urengebed of in volksretraites. Later paste hun zielzorg zich goed aan bij de nieuwe noden; thans zijn zü dan ook in het sociale leven werkzaam. De Kapucijnen dragen ook hun aan deel bij in het bekeerlingenwerk, zoals dit geschoeid op moderne leest, wordt uitgeoefend in hun „Via Pacis"-instel- lingen te Enschede, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Helmond, Breda, IJmuiden en Amsterdam. Zij zijn bekende en gewaar deerde figuren in het Don Bosco-werk te Nijmegen, Tilburg, Enschede en Hel mond. Verder heeft het woonwagenwerk hun liefde. Zij zijn betrokken bij het be- drijfsapostolaat en de karakteristieke fi guur van de Kapucijn merkt men gere geld op in vergaderingen van K.A.B. en Kath. Middenstand, in welke organisa ties zij zich inspannen voor het kern- werk. Men treft hen op de boten met emigranten en in het nieuwe land Australië en Canada vestigen zij zich met de emigranten. Zij trekken ook met andere proesters mee naar het diaspora gebieden; vier Kapucijnen hebben zich gevestigd in Bebra aan de rand van het IJzeren Gordijn. Reeds op het einde van de 16de eeuw kwamen uit Frankrijk in ons land de eerste pater Kapucijnen aan, een her vormde tak van de Observanten, die met de Conventuelen in 1517 een split sing van de Orde der Minderbroeders, zoals zij door Franciscus van Assisië was gesticht, veroorzaakten. Mede aan hun onvermoeide ijver is het te danken, dat tijdens de Hervor ming de bevolking in de zuidelijke Ne derlanden voor de Katholieke Kerk be waar bleef. In Maastricht waar hun eerste klooster in ons land was moch ten zij zich alleen vestigen, omdat zij tijdens een epidemie pestlijders ver pleegd hadden. Toen tijdens de Franse revolutie hun Orde in 1796 in Frankrijk werd verbo den, bleef van de ruim 30 Kapucijnen kloosters slechts een klooster in Brugge over, waar enige gevluchte monniken zich wisten te handhaven. Tijdens de re formatie waren voor wat Noord-Neder land betreft, een klooster in Breda reeds in 1629 en een in 's-Hertogenbosch in 1637 opgeheven. Maastricht is echter tot de Franse revolutie blijven bestaan. Het kleine klooster in Velp bij Grave, waar zich thans nog in de kerk een mooi ba- rokaltaar bevindt, had het voorrecht op grondgebied van het vrije land van Ra- venstein te staan en heeft alle stormen kunnen trotseren. In Brugge waren de Kapucijnen zeer ingeburgerd en zij spraken zo tot de verbeelding van het Vlaamse volk, dat moeders hun een rol toebedeelden in het vertelsel aan de kleintjes, hoe kin deren ter wereld komen. Nog kent men daar „de brave pater Kapucijn, die de kleine kindjes brengt", tot welke fabel wellicht zijn mooie grote cape heeft bijgedragen en zij gaf Felix Timmer mans in 1933 aanleiding tot een teke ning van een geestig doopprentje voor een Brugse familie. In 1845 hebben de kloosters in Brugge en Velp zich verenigd tot een Custodie, welke in 1857 werd verenigd tot een Hollans-Belgische provincie. Intussen was op verzoek van mgr. J. Zwijsen in 1848 een klooster in Handel gesticht teneinde de geestelijke leiding te ver zorgen van de Broeders Penitenten, die daar reeds in 1702 met de verpleging van geesteszieken waren begonnen. Ook in België kwamen nieuwe kloosters en het aantal religieuzen groeide in beide landen. Rekent men daarbij, dat Lange- weg in 1874 en Babberich in Gelderland in 1883 een klooster kregen, dan laat het zich begrijpen, dat de generale oversten in Rome de tijd rijp achtten voor stich ting van een afzonderlijke Nederlandse provincie. Het officiële document daar toe dateert van 20 april 1882. Telde de Nederlandse Provincie bij haar oprichting vier kloosters met 117 religieuzen, thans zijn er 19 kloosters met 666 religieuzen. Van lieverlede kwamen de Kapucij nen ook naar Noord-Nederland, meest al daartoe uitgenodigd om zielzorg uit te oefenen in grote industrie-centra of andere gebieden, waar gebrek aan pries ters was. Zo kennen ook Amsterdam. Enschede, Rotterdam, IJmuiden en Voorburg (Z.H.) de bruine paters en zuidelijker: Nijmegen, Eindhoven, Oos terhout in Brabant, ja tot op Zeeuwsch- Vlaanderen in Sluiskil en in Rilland Bath op Zuid-Beveland, om slechts en kele plaatsen te noemen, is hun aposto lisch vuur doorgedrongen. Een andere facet van het werk der Kapucijnen is weer de Byzanthijns-Sla- vische missie onder de Russen, waarvoor enkele paters zich in Voorburg hebben gevestigd. Twaalf provinciaals heeft de Neder landse Provincie der Kapucijnen gekend van wie twee tot de bisschoppelijke waardigheid zijn verheven: mgr. Pacifi- cus Bos, Apostolisch-Vicaris van Pontia- nak (gestorven in 1937) en mgr. Ferre- rius van den Hurk, Apostolisch-Vicaris van Medan. Degenen, die zich uitvoerig in de ge schiedenis van de provincie willen ver diepen. vinden een prachtige bron in het werk van pater Hilderbrand, archivaris van de Belgische provincie te Antwer pen. Het werk bestaat uit 12 delen en bevat tevens een pracht brok cultuur geschiedenis van de 16de, 17de en 18de eeuw. In juli a.s. zal men in de Amerikaanse staat Nieuw-Mexico een „Aerobee"-raket op 112 kb hoogte een gaswolk laten uit stoten, welke naar Amerikaanse geleerden hopen een aanmerkelijke verbetering zal geven voor de ontvangst van televisie en korte-golfstations. De wolk, die zwaar geïoniseerd zal zijn, zou een betere te rugkaatsende laag voor radiogolven zijn dan de gewone geïoniseerde lagen op die hoogte. Luchtmacht, wetenschapsmensen en radio-amateurs werken samen in dit plan, dat „operatie Smoke-Puff" wordt genoemd. Radio-amateurs binnen een be reik van 1200 km zullen trachten met elkaar in contact te komen door seinen naar de wolk te zenden, die deze dan zal terugkaatsen. Naar de mening van een der leidende geleerden, dr. Villard van de Stanford- universiteit, zou de wolk ook indien zij slechts kleine, niet lang durende, maar doeltreffende werking zou blijken te be zitten, toch van grote waarde voor de verbindingen bij militaire operaties op grote schaal kunnen zijn. er slechts enkele honderden bedevaart gangers in Jeruzalem aanwezig zijn. On der hen bevindt zich een groep Nederlan ders, welke op 12 april uit ons land ver trokken is. De ceremoniën van de Goede Week wor den in Jeruzalem met speciale toestem ming van de H. Stoel nog volgens de oude liturgie gevierd. Men is daartoe genood zaakt door de onenigheid onder de vier christelijke godsdienstgenootschappen, die gezamenlijk recht or gebruik van dr ba siliek hebben. Het verzoek van mgr. Gori, verleden jaar reeds gedaan, om een ander tijdschema op te zetten; werd door één der andere genootschaopen afgewezen. Goede Vrijdag trokken de pelgrims reeds vroeg in de ochtend processiegewijs van de Calvarieberg naar de basiliek van het H. Graf om het Allerheiligste, dat daar vanaf Witte Donderdag rustte, naar Calvarië te begeleiden. Calvarië werd aan het altaar der Uruisnageling de Missa Praeanctificatorum opgedragen. Om 11 uur gingen de pelgrims langs de Via Do lorosa, de lijdensweg van Christus, die begint bij de hof van Rawdat el Maaref, waar Pilatus Christus ter kruisiging gaf. De processie eindigde bij het graf in de basiliek. Aldus meldt het K.N.P. De minister van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid heeft aan de gemeente besturen nadere bijzonderheden gezonden, omtrent de verdeling van de bedragen, die door institutionele beleggers voor de financiering van de woningbouw beschik baar zijn gesteld. De minister deelt bun mede, dat in over leg met de Bank voor Nederlandse Ge meenten een systeem is ontwikkeld, op grond waarvan de gemeenten thans con tracten bij de bank kunnen afsluiten. De gelden zullen in de loop van de jaren 1957 en 1958 in de mate, waarin zij door de institutionele beleggers beschikbaar wor den gesteld, aan de gemeenten worden uitbetaald. Na reservering van een bedrag voor bij zondere doeleinden zal volgens het op gestelde verdelingssysteem het beschik bare bedrag over de gemeenten worden verdeeld in evenredigheid van het ge middelde aantal woningwetwoningen, waarvoor in de jaren 1954, 1955 en 1956 machtiging tot gunning is gegeven. Het bedrag valt in tweeën uiteen: 1. Een bedrag bestemd voor de financiering van in uitvoering zijnde woningbouw en voor consolidatie van vlottende schuld voor de woningbouw aangegaan. Indien de gelden voor het onder dit punt om schreven doel niet nodig zijn, kunnen zij de bestemming volgen, welke hierna on der punt 2 is omschreven. 2. Een gelijk bedrag als onder 1 aan gegeven. Deze gelden zijn bestemd voor financiering van in 1957 aan te vangen bouw van woningwetwoningen. De Bank voor Nederlandse Gemeenten zal de gemeentebesturen zo spoedig mo gelijk een aanbieding tot het aangaan van een lening doen. I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 3