verzuchting van een huismoeder tv Twintigste FASHIONWEEK in Amsterdam i Nederlandse Om het vaderlandse voedingspeil v ^OEL OM die melkfles! confectie fabrikanten tonen hun kunnen SCHOONHEID OP DE HOOIZOLDER ?4S?dac ^elgedocumenteerd bureau in 's-Gravenhage >K Hors d'oeuvre van het deviezenmenu ati Parijzenaars zich aanschaffen, wat de vreemdelingen kopen en tot besluit L cJ^ounbétli PORTRETGALERIJ A Goedennacht VOOR-SHOW in Amsterdam if 4 MEI 1957 N Waar het op aankomt! Met haar kleine, stevige handen die allerlei vreemdsoortige werktuigen kunnen hanteren, vormt zij de meest uiteenlopende dingen. U en ik, wij noemen zo'n ding een beeld, maar voor de kunstredacteur is het een creatie. Marian Gobius zelf noemt het nuchter- weg een opdracht, of simpeler nog „werk". Zo, zonder mooipraterij of tierlantijnen, staat zij tegenover het door haar gekozen beroep. In zekere'zin is zij daarin een eenzame: een van de weinige vrouwen die het zo mannelijk aandoende vak van beeldhouwer gekozen hebben. Werkstukken Het atelier Op de grote show die in het Amstelhotel te Amsterdam zal worden georganiseerd ter ere van de twintigste Fashionweek hoopt men een aantal buitenlandse in kopers en journalisten de „stijl bloempjes" van de Nederlandse ïo Mijke^ Pps'hef ^VnLa?isati?, en het hoofd van "t- Aha/i0*16 afdeling mej. Thea kV ar'sp c^' (diëtiste) loopt dan ook W s. dag een wedloop met de !the-,r°ani brieven, die haar eta- binnengolft. En wie het Niet zo laten staan - metéén onder de kraan! damesconfectie te laten aanschou wen. „Fashionhits" ei °fi h6jeVen) wat niet verhindert dat Dior's „bontique" schoentje. ^Ure ^'ijs klaagt iedereen over het ogenblik het geld vlot word '■oof^Ven. Het is een feit dat een "SCi ««Ven. van de bevolking zich niet ziok al bepalen haar aanko- v 0o^ tot nuttige zaken. IJskas- k 1 llul,tl5e Z«4K.eil. lüblS-cib- ?Wp^eukeninrichtingen en auto's Wpo m-F u«+ Nreprt ka' ^Jn opgelopen. Om 'n voorbeeld ,°etye] *eg of het kleine broodjes zijn, ."bp-gj "6 Prijzen, zelfs tot die van <W e Pannen toe, meer dan schrik- ik moest een nieuwe fluit- dorfa n en ging daarvoor naar vflirig ,?gewoon warenhuis- Op de af bakt- i?euiïengerei werd queue ge- t ®ltev leek weI of een groot Se" en an de Parijse huisvrouwen pot- j.Het ,pannen nodig had. 1 blei Uurde dan ook een tijd voordat l'Seh feen fluitketel om op een elek- "^Oh ®rnuis tP 7!Ptfpn irfirtrolrlrcir» A'le a, ding kostte eventjes 5000 frs. bfifp e aeren hadden een te dunne bo- bid \TWaren voor gasfornuizen be- Maar vijf duizend francs voor een fluitketel! Eerlijk gezegd ben ik die aankoop nog niet te boven, te meer daar uit het ding, al is het mooi van materiaal en model, slechts een akelig schor amechtig gefluit komt, nauwe lijks twee kamers verder te horen Die huishoudafdeling werd uitslui tend bezocht door Franse vrouwen. Het is anders wonderlijk geen vreem delingen in een winkel te bespeuren. Sinds jaren bestaan de kopers voor drie kwart uit buitenlanders en men moet bij de pannen en potten terecht komen om een uitsluitend Frans pu bliek te zien. In alle andere zaken zijn de meeste kopers vreemdelingen. In de bgutique van Dior, waar ik na de fluitketelaan koop terecht kwam om haar afdeling van schoenen te zien, bestond het aan tal bezoekers voor 9/10 uit buitenlan ders. Onder alle artikelen die het huis Dior verkoopt, behoorden al schoenen maar uitsluitend maatschoenen. Nu biedt de Boutique aan haar, „interna tionale clientele'' ook schoenen aan die kant en klaar zijn, fabriekschoenen kan men ze echter niet noemen. Ze zijn in Frans en Amerikaans model uitge voerd en kosten „slechts" 15.000 fr. Inderdaad zijn ze mooi, maar ze be zitten naalddunne hakken in verschil lende hoogten, die geen van alle 'n wan deling tot een prettige bezigheid kun nen maken. En nog altijd met in een loodzware fluitketel onder de arm bezocht ik ten leste de kapper van het Grand hotel, die het interieur van zijn zaak had ver nieuwd. Hij vertelde doodleukjes dat hij ieder jaar alleen voor 80 miljoen frs. aan parfums verkocht; „U begrijpt mijn cliëntele bestaat uitsluitend uit vreem delingen". En al die buitenlandse da mes lieten zich natuurlijk minstens een of twee keer door de heer Bourgeois kappen. Als men nu bedenkt dat er minstens 30 van dergelijke „haute coiffure" sa lons in Parijs bestaan, dan laat de ver zuchting van een dame die dat alles eens aankeek, zich wel enigszins be grijpen: En waarom laat je de kinderen nog eigenlijk studeren? Diny K.-W- (Van onze modewerkster) Van 6 tot en met 11 mei wordt in Amsterdam een Fashionweek gehou den tijdens welke een groot aantal van onze Nederlandse fabrikanten op het geb:ed van damesconfectie aan buiten- Een kapsel met een „geciselaarde" lijn van René Bourgeois. landse inkopers hun najaarscollecties zullen tonen. Hoewel het de twintigste maal is dat een dergelijke week wordt georgani seerd, zal dit niet extra feestelijk w.orden herdacht. De bestedingsbeper king is daar debet aan. Maar wij ver onderstellen dat het hoogtepunt van deze week nl. de commerciële show in het Amstelhotel toch wel een grootse manifestatie op modegebied zal wor den. Op een speciale persconferentie werden ons enige van de modellen ge toond, die wij aldus op deze pagina voor U bespreken. Wij zullen ons hier uitsluitend beperken tot de zakelij ke gegevens die ons ervan hebben overtuigd dat het met de Nederlandse naam op confectiegebied in het buiten land niet bepaald slecht is gesteld. De exportcijfers zijn zelfs zeer gun stig te noemen en liggen in de eerste maanden van 1957 reeds 30°/« hoger dan in het vorige jaar. Dit verklaart men voor een groot deel uit het feit dat de Fashionweek meer naar buiten gaat treden. Men doet alles om de in kopers naar hier te trekken en boven dien organiseert men nog grote shows in het buitenland. Over die in Oslo, onlangs gehouden, was de mening zeer goed en de resultaten in de orderboe ken van de fabrikanten navenant. Noorwegen was nog onontgonnen ge bied voor onze confectie-industrie. De show in Londen is op 15 mei vastge steld. Er is ook sprake van dat de Ne derlandse Fashionweek op de wereld tentoonstelling in Brussel in 1958 zal worden gehouden. tAdvertentte). Een vrouw die zich elegant kleedt kent een geheim. Het succes van haar toilet berust op twee belangrijke onderdelen een smaakvolle handschoen een volmaakte kous Laimböck kleedt Uw hand cor rect en gracieus. De uiterst fijn geweven en mat getinte ELBE® kousen geven gratie aan Uw benen TYIiOLER HANDSCHOENEN MAGAZIJN Handschoenen, suède jasjes, exclusieve shawls. Elbeo kousen. Amsterdam, Kalverstraat 182 Rotterdam, Lijnbaan 85 's-Gravenhage, Spuistraat 58 Als beeldhouwer heeft zij vele tientallen kinder kopjes gemodelleerd omdat de moeders en de scholen dat vragen. Daarnaast echter monumenten en forse gestalten waarin zij ook iets neerlegt van haar eigen sterke persoonlijkheid. Haar eerste grote werkstuk, als meisje van zestien, was een portretbuste van Napoleon. Haar vader, die niet alleen een interna tionaal bereisd zakenman is doch die daarnaast ook iets van de artiest in zich heeft (hij schreef in zijn vrije tijd toneelstukken die in Parijs werden opge voerd), vond dat voldoende om daarmee als een trotse vader naar Dupuis te stappen. Toon Dupuis, in die dagen een der groten in het vak, had kritiek. Maar voldoende waardering ook om Marian Gobius als leerlinge onder zijn hoede te nemen- Later boetseert zij dan de krachtige mannenkop van Plesman - de altijd onrustige, die zij tenslotte toch tot rustig poseren dwong -, evengoed als de ranke elegante durfal van een piloot die nu in een K.L.M.- kantoor staat opgesteld; de boks-ersfiguur van kam pioen Tin Dekkers (voor de Olympische Spelen van 1936) naast speelse kinderfiguurtjes; de grimassen waarmee Buziau duizenden schateren deed naast de babylach die een moeder en haar vriendinnen in verrukking brengt; de dichter van de klank, Mozart, naast Boutens die een groot poëet was met het woord. De oorlogsmonumenten ook, resulterend in het grote gedenkteken dat in Semarang de zichtbare hulde is van het verre vaderland voor de vrouwen die streden en leden in de kampen. Tussen dat alles en het kind van drie dat zo aardig kon tekenen „eerst alles op z'n kop, later op z'n kant en pas daarna normaal" ligt een hele ont wikkeling. Een kinderleven vol verhuizingen Amerika, Parijs, Engelandmet daarin als meisje van vijftien de grote ontdekking van de eerste doos plasticine waarmee je zo heerlijk de avonduren in een Zwitserse hotelkamer kunt doden. Voorlopig nog de karikaturen van de gasten, maar een jaar daarna kocht zij toch al de eerste kilo's klei voor die kop van Napoleon die het begin werd voor haar werkelij ke carrière waarop zij zich behalve met de uren bij Dupuis heeft voorbereid in Zürich, bij Sicard en Casq aan de Ecole des Beaux Arts in Parijs, bij Bronner ook aan de Amsterdamse academie. Die carrière bezorgde haar onder andere de zelfstandig heid van het atelier in het achterafje van de Voor- burgse Vlietstraat, waar de vrienden en bekenden haar desondanks weten te vinden voor een goed gesprek. Voor de vreemdeling is dat alweer moei lijker, maar aan het eind van zijn omzwervingen hangt er toch buiten de gevel van de oude garage het lange ijzerdraad van de bel die poorten doet opengaan naar de smalle houten trap waarlangs je naar een vroegere hooizolder klimt. Dat atelier is op zichzelf alweer een schepping van Marian Gobius. Want toen zij eenmaal die hooizolder had ontdekt maakte zij er behalve het voor haar werk noodzakelijke licht vooral ook gezelligheid. En de orde niet te vergeten waarom iedere huisvrouw met een super de luxe Amerikaanse keuken anno 1957 haar zou benijden. Marian Gobius houdt niet van rommel, zoals zij ook niet van de lege woorden houdt die een gesprek kunstmatig moeten rekken. En de veelgeprezen artistieke wanorde zou haar alleen maar beletten om op het goede ogenblik het juiste stuk gereedschap te vinden voor haar werk. Zo leert zjj het ook de kinderen die hier elke woensdagmiddag onder haar leiding mogen komen „kleien". Kinderen, zoals zjj ze met liefde in haar werkstukken modelleert en voor wie door eigen waarneming deze in een blauwe kiel gehulde vrouw- iets meer geworden is dan alleen maar een dorps merkwaardigheid die op een oude hooizolder haar werk heeft. Op die hooizolder valt Marian Gobius telkens weer terug wanneer haar reizen haar een ander deel van de wereld hebben doen genieten. Of wanneer er weer een inzending achter de 'rug is, bijvoorbeeld in Berlijn, Los Angeles, New York, Parijs, Edinburgh, oiwel een expositie zoals er kortgeleden nog een in Brussel in het kader van de Benelux-verbroedering, gehouden is. Dan moet er weer gewerkt worden, kleine beschadigingen die bij zo'n ver vervoer altijd kunnen voorkomen, worden gerestaureerd. Maar ineens stond er toch ook weer de bakfiets voor de deur, waarin zij zelf de stukken hielp vervoeren voor de tentoonstelling die er op het ogenblik in huize Hofwijck samen met het werk van twee debuterende jongeren van haar beeldhouwwerk en tekeningen wordt gehouden. De kinderen van de kleimiddagen zullen die tentoonstelling niet zien. Die kennen dat allemaal wel en voor hen heeft elk stuk daar op de hooizolder zijn eigen naam, Maar tenslotte zijn er toch altijd nog hun ouders. En al die anderen die in Marian Gobius een van onze beste beeldhou wers kunnen waarderen. Zoals het op hun beurt ook haar Franse kunstenaars-collega's zijn die zich om haar successen verheugen omdat die, door de geest die eruit spreekt, ook een tikje die van hun land - Ks. t OQv> h ab ge er zo helemaal inzit Ne mixen van kruiden en Nde iVan sPaghetti en sudde- arnpignons, als ge uzelf zo yoe^t met dat hak- en blei rehlje uit uw keuken- ^ie kan plotseling uw fan- !^8H jV''eSen naar vele buite- ]Vlo en' die spoedig een ver- chapiter uit uw kook- &ht,Staat h» rcJ dat u niet alleen met a van ----- lij^« '■evens er ook hiervoor een repliek kan dienen, op aanschouwelijke thaat-«Vaarde der voeding duide- ükr <j6 L,' Het Voorlichtingsbureau Vr6§ra„kt0eding> gevestigd Konin- L 'tliut 42 te 's-Gravenhage. Dit Sk in de vorige oorlog uit Vei<3 t0,Verf kwam is thans uitge- *'irie'dvpl een volwassen Bureau met V' dc>0rrnaardheid, dat zich ener- v. eaquêtes op de hoogte stelt a k 'ge voedingsgewoonten, o.a. aders etc vissers, kleuters, maar zich vooral verdienstelijk maakt "V. en groepsvoorlichting: het fleren en van materiaal Veb, Var> artsen, diëtisten, lera- he/^^ohappelijk werksters, NlA®id Voedingspeil en dus de ge- hac van het hele Nederlandse te verbeteren. ■\°th,_vereist Enorme organisatie. vanzelfsprekend een lukt, het kleine kwieke vrouwtje een ogenblik uit haar kaartsystemen en telefoontjes naar haar praatstoel te lokken, wordt alras geconfronteerd met de liefde en toewijding, waar mee zij zich van haar taak weet te kwijten; ook, al leveren de vele moeilijkheden van een tekort aan ge schoolde krachten aan diëtisten, waar door veel werk moet worden opge stapeld of verwaarloosd, haar ette lijke rimpeltjes zo tussen neus en voorhoofd. „Over welk voorlichtingsmateriaal beschikt het Bureau eigenlek?" vroe gen wij haar. „Dat is nogal genuanceerd. Ik denk b.v. aan affiches, een decoratief onderwijs aan de wand van lesloka len, spreekkamers en consultatiebu reaus. Verder vouwbladen En vluchtig duiken wij mee tussen de kleurig bedrukte folders', die han dig en prettig een stel wijsheden ci teren, klaar voor de eerste de beste dis. Want de onderwerpen zijn veel omvattend; kaas, vis, tomaten, rau we groenten, zuinig koken, feestlek- kernijen; ondoenlijk er dieper op in te gaan. Wel hebben we nog even de neus gestoken in de vouwbladen, geconcipieerd voor kinderen o.a. „Willem Wiek in moeilijkheden" in de vorm van een beeldroman. De geschiedenis van een molenaar, die grote last ondervindt van zijn slecht functionerende molenstenen dient hier als achtergrond voor de strijd te gen het tandbederf. „Meestal worden onze publikaties door de radio aangekondigd, want ook met de omroepverenigingen heb ben we een prettig contact. Zo ver lenen we vaak onze medewerking aan klankbeelden en andere uitzen dingen b.v. in het kader van vlagget jesdag, of de schoolradio. Trouwens ook de pers is ingeschakeld door periodieke berichtgevingen". En dat het Bureau ook nog een be reisd professeur is, blijkt wel uit de deelneming aan jaarlijks ongeveer dertig exposities, zelfs in de donker ste hoeken van ons lage landje. Doorgaans geschiedt dit door mid del van panelen, waarop verwissel bare teksten en figuren zijn aange bracht die veelgemaakte voedings- fouten en wanbegrippen aan de kaak stellen. „Want het is ons wel uit talrijke gegevens gebleken, dat een ondoel matige voeding in het algemeen niet gebonden is aan economische facto ren, maar meestal berust op onwe tendheid. Wel spelen waarschijnlijk in grote gezinnen de financiën een rol bij het al of niet adequaat zijn van de voeding". Proefkeuken. Intussen mogen wij even een kijkje nemen in de gigantische proefkeuken waar buisjes en thermometers als barklanten langs de muur zijn aan- eengerijd, klaar om zich te laven met de meest bedorven dranken: een zeer kostbare installatie, vast wel in de lijn van Minister Mansholt die de or ganisatie subsidieert. En niet alleen produkten kunnen hier goed of slecht bevonden worden maar ook de kennis van examinan- ten, die ter plaatse een cursus kunnen volgen voor voedingsleer en waren kennis om tenslotte na een monde linge test een getuigschrift in de wacht te slepen. Stellig hebben we al te veel ge knabbeld aan de kostbare minuten van mej. van Schaick, die echter de nieuwe stapel brieven glimlachend bij de sneetjes oudbakken krente- brood schuift, ver weg op de hoek van haar bureau en ons even vrien delijk te woord staat als had ze een zee van tijd. „Oh, vast een aantal vragen, over de samenstelling van diëten. Zo krij gen we veel post van zoutlozen, zwan gere moeders, of „lijn"-patiënten, om verdikking of verdunning. Trou wens klachten ontbreken ook nooit aan het appel b.v. over bedorven in maak. Dat was vorig jaar aan de or de van de dag. Er zijn echter ook briefschrijvers die ons nieuwe recep ten aan de hand doen of goede raad geven". „Det diëtisten hebben dus wel een zeer druk leven?" >,In ieder geval; het vak Is ver moeiend, maar vol afwisseling en bevredigend. Vaak trekken ze door het land om met andere leraressen voedingspraatjes te houden, geïllus treerd met filmstrips of flanelbord. Dit onderdeel van de voorlichting verheugt zich wel zeer in de belang stelling van het publiek, waarbij van zelfsprekend de persoon van de diëtis te een grote rol speelt. Van haar, die dit werk doen, worden uitgebreide pa rate kennis en een groot aanpassings vermogen aan het van avond tot avond wisselende publiek vereist". Opeens schiet ons de E 55 te bin nen, waar gedurende twee weken een demonstratiezaal voor de Voe dingsraad werd beschikbaar ge steld. Er werden twee films gedraaid en het publiek maakte dankbaar van het zaaltje gebruik om uit te rusten broodjes met kaas en worst te eten en na vijf minuten op te stappen, zon der het doek een blik waardig te keu ren. Daarom werd de tweede week een voedingspraatje van tien minu ten gehouden met behulp van een flanelbord, getiteld „Maakt melk ons dik?" en „Een goed menu". Dit bleek 2000 personen, zowel mannen als vrouwen van middelbare leeftijd te boeien die na afloop vele vragen stelden. Hieruit mogen we conclude ren, dat het publiek wel open staat voor een dergelijk babbeltje als voorlichting mits hiermee niet teveel tijd gemoeid is. Lucienne. (Advertentie) door reumatiek, spit, en zenuwpijnen, neemt Om de pers een idee te geven wat er voor ambassadrices voor de Neder landse confectie over de grenzen zul len worden gestuurd (zo men er be stellingen op krijgt tenminste) heeft men van alle deelnemers aan de Fashionweek een enkel stuk representatief voor de gehele col lectie bijeengebracht tot een vóór-show in LIDO. Deze show is ons niet meegevallen. Of de deelnemers hebben de beste wijn tot het laatst bewaard (in dit geval tot 7 mei) en ons daardoor een vertekend beeld te zien gegeven- óf zij achtten deze modellen toongevend voor de rest en dan houden wij ons hart vast voor de export-cijfers, die dit jaar juist zo hoopvol met 30 °/o zijn gestegen. Laat men ons niet verwijten dat wij 5 poten verlangen aan een schaap: wij hebben geen extra vagan- te, moeilijk verkoopbare modellen verwacht, maar toch wel iets meer dan ons hier werd voorgeschoteld als hors d'oeuvre voor het grote diner, waar de deviezen zullen aanzitten. „Fashionhits" noemde men deze mantels en japonnen, waarvan vooral de laatstgenoemde zeer slecht uit de bus kwamen. Van een zwart fluwelen japon bijvoorbeeld kunnen wij geen andere verdienste noemen dan dat zij pletvrij was en van een rood deux- pieces in wollen jersey dat het een optilonritsluiting had van 45 cm. Lambooy van Kempen liet ons wat beters zien in de vorm van een zacht- blauw ruiten chemisier-model met donkerblauwe suède-garnering op de zakken. Ook Jolo hield de naam hoog in de vorm van een zwart-wit kam- garen deux-pièces met grappige af staande kraag die een onderliggende japon of blouse suggereerde. Over blouse gesproken: wij zagen er zeg ge en schrijve één, in regenboog- wel waarderen evenals een mantel motief met witte ondergrond, wat je noemt een nette blouse. Zeer mooi vonden wij een biscuit- kleurige swagger van Mecona met vierkant ingezette mouwen en gegar neerd met beverlam op de kraag. Een geruite black-watch poplin regenman tel met modieuze baret model Hol- landia Kattenburg konden wij ook van zuiver wollen kasjmir-stof bezet met persianer in Zarokkleur (dat is Slaapt u slecht ischias, hoofd- dan Togal. Verdrijft In al die gevallen snel en afdoende die pijnen en u slaapt heerlijk. Togal baat! Zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek of drogist f 0.95, f 2.40, f 8.88. zoiets als lever of taupe). Daarentegen was een zwarte jersey japon met rood-zwart gestreept jasje en bad mutsje naar onze mening ontstellend lelijk. Laten wij hopen dat er naast de povere doorsnee die de pers als „representatief voor de gehele collec tie" werd voorgezet nog zoveel goeds onder de toonbank is gebleven dat de buitenlandse inkopers er toch genoeg van hun gading kunnen vinden- waar van ook wij met trots kunnen zeggen „Dat is Nederlands fabrikaat". G. S.-de W. Enige mc4 bont gegarneerde swaggers van Amsterdam. Net ex Modellen N.V.'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 9