Hitler krijste weer Het „Licht van de Vrijheid op de Dam Originele parade in Utrecht Sanovite Oudenbosch heeft t J.C. BLOEM ZEVENTIG JAAR 4 Stijlvol - maar wel koud - slot van Ams ter dams bevrij dings f ees t E Mevrouw Bouman, verdedigster van Jungsehlager, eredoctor in het recht GRUWELIJK FILMDOCUMENT Lof der moedeloosheid Y) De Vuurvogel bij het Nederlands Ballet In striemende regen en kletterende hagel Speciale voorstellingen van Nacht en Nevel" Moed van een vrouw vindt publieke erkenning Pulitzer-prijs voor wijlen Eugen O'Neill Militaire auto vloog tegen een boom Vandalen werk in Tilburg VAN HART EN "\v*r >- *1 5 DINSDAG 7 MEI 1957 PAGINA 5 Medelijden T egenstellingen Geschenk n Ook eer voor haar man Met gebogen hoofd Schijnprocessen Kampioene der gerechtigheid Chauffeur ernstig gewond SCHOLIEREN VRIJE DAG PETROLEUMSTEL VIEL OM Woning totaal uitgebrand F ze^c larnf' pa" d<> de U>' pe rde inK k o«K P£ Pe :iti' de erebegraafplaats te Groesbeek, waar 2500 Canadezen zijn begraven, werden door autoriteiten kransen bij het monument gelegd, 2500 schoolkinderen legden bloemen. „De moed, mevrouw, waarmede gij tijdens het proces hebt gestreden voor het recht was hartverwarmend. Het is deze moed in dienst van het recht, die de Groningse senaat heeft willen erkennen en eren door aan u te verlenen de hoogste waardigheid, die hij verlenen kan: het doctoraat honoris causa Die verlening is uitdrukking van zijn overtuiging dat, in de huidige tijd méér dan ooit, het recht niet alleen behoeft de dienst van het intellect, maar ook van de moed. In dat laatste zijt gij ons allen geweest ten voorbeeld". Met deze woorden motiveerde prof. mr. B. V. A. Röling, hoogleraar in het strafrecht, als promotor de promotie honoris causa tot doctor in de rechtsgeleerdheid van mevrouw M. S. Boumanvan den Berg, welke plechtigheid gistermiddag plaats vond in de aula van de rijksuniversiteit te Groningen. Een indrukwekkende plechtigheid en een waardige hulde voor de voortreffelijke wijze waarop mevrouw Bouman hoewel zelf geen juriste de verdediging van de in Indonesië gevangen genomen Neder landers Jungsehlager en Schmidt heeft gevoerd. complot, gericht tegen Indonesië. Het geloof aan dat complot moest dienen om de verflauwde strijdgeest nieuw leven in te blazen en de bedreiging van bui ten moest naar men hoopte de zoekge raakte eenheid uit de revolutiedagen vernieuwen. Tevens moest de verant woordelijkheid voor de slechte gang van zaken worden afgewend van de regering en op de schouders gelegd van complot terende buitenlanders". Nederland, niet Schmidt of Jungsehlager was de werke lijke beklaagde. De zaken zijn lang en zorgvuldig voorbereid. Er zijn aanwij zingen, dat er reeds in 1952 mee is be gonnen. Spreekster betoogde, dat men in deze zaken stellig niet mag berusten, ook niet uit toegeeflijkheid voor wat misschien wordt gezien als fouten van de jeugd. (Van onze Amsterdamse redactie) ÖIEP weggedoken in de kragen van hun winterjassen hebben gister- j avond enkele duizenden Amster- aiumers de oorlog „herleefd", toen zij ewogen luisterden en keken naar het 'anit. en lichtspel „Het Licht van de *r>Jheid" dat op de Dam, het waarlijk nationale hart van Nederland, werd op- «Voerd. De toneelkunstenaars Ellen .°5el, Johan Schmitz en Hans Tiemeyer ?r°egen om beurten de indringende e*st van de journalist Evert Werkman .°°r, onderbroken door stemmige mu il®'', tromgeroffel, oorlogsgerucht, mar kerende spijkerlaarzen en jankende si- ifhes waar dit te pas kwam. Belangrijke 'Suren uit de bange jaren 19401945 'eten opnieuw van de band af hun stem h°ren. Zo beluisterde men o.m. het hy- ,'erisch gekrijs van Hitier en direct daarop de bemoedigende toespraak van ^oningin Wilhelmina na de laffe over- iaI op ons land „Ik wek allen op hoe Jonker en moeiüik de tijden ook zijn te "lijven vertrouwen. Wij zullen dverwin- nen, want het gaat hier om onze heilig- ste goederen". Seys Inquarts mooie ^oorden klonken in de avondlucht op, schrille tegenstelling vormend met de in de oorlog zo vertrouwd geworden Ji'arme stem van Churchill: „This is our ""est hour!" Ook Radio-Oranje, zwaar door de Duitsers gestoord, maar toch verstaan- kaar, wekte herinneringen op, bemoe iende herinneringen gevolgd door deel smartelijke, toen het spel aan het "joodse drama genaderd was en een tjoodse zanger een treurlied zong. Max blokzijl, de vuige verrader, die de aether kjet zijn laag gepraat bevuilde, trachtte ®"es goed te praten, maar het mocht h'et meer baten. De bevrijding kwam nabij en de dui 5enden hoorden Prins Bernhard het Ne- erlandse volk na de capitulatie toespre ken. EN juichend Wilhelmus besloot het spel. dat begonnen was in de tijd toen het paleis op de Dam als raad huis werd gebouwd als symbool van de kracht die de vrijheid destijds de Zeven Verenigde Nederlanden schonk. In snel le vlucht gleden daarna de eeuwen voor bij met de Engelse oorlogen, de neer gang in de 18e eeuw, de roepstem van vrijheid, gelijkheid en broederschap uit Frankrijk, de Napoleontische periode, de Jan Saliegeest uit de negentiende eeuw om via de eerste wereldoorlog en de dreiging van de Hitlerdictatuur uit te monden in de jaren 1940. °P 28 mei zal het Nederlands Ballet onder artistieke leiding van Sonia Gaskell 'n de Koninklijke Schouwburg te 's-Gra- ypnhage de première geven van „De \Uurvogel", muziek van I. Strawinsky, choreografie: M. Fokine. De decors en kostuums zijn vervaardigd »5ar de oorspronkelijke ontwerpen van nadame Gontcharova. Het ballet werd hgestudeerd door Madame en Serge Vr'gorieff. Het verdere programma voor ez® avond vermeldt: Graduation Ball D. Lichine, op muziek van Joh. ?FaUss. La Création, eveneens van D. Dichine en Les Sylphides. Muzikale mede- n flying verleent het Gelders Orkest, dat v der leiding zal staan van Anton ersjes. Ir. M. Rutgers v. d. Loeff bespeelde de schijnwerpers, die in het eerste deel het Kon. Paleis en het prachtige glas raam in de Nieuwe Kerk „vingen" en het afwisselend in vaag en helder licht zetten. Daarna zwierven de schijnwer pers over de afzonderlijke beelden van het blanke Nationaal Monument, om beurten de groepen Onderdrukking, Verzet en Vrede in hun ban gevangen houdend. Tegen het einde gloeiden de kwiklampen aan en tooiden het gehele gedenkteken in een zee van zacht romig schijnsel. De bevrijding van 1!J45 werd geaccentueerd door alle gebouwen in vol floodlight te zetten. De opvoering van „Het Licht der Vrij heid" was een waardig en stijlvol be sluit van de Bevrijdingsviering. Het was beslist jammer dat het gure weer velen waarschijnlijk thuis heeft doen blijven. Wanneer men er volgend jaar opnieuw toe zou overgaan een dergelijk historisch klank- en lichtspel op te voeren, ver dient het wel aanbeveling de toeschou wers en luisteraars vooraf het een en ander te vertellen van wat er precies gebeuren gaat. (Van onze Utrechtse redacteur) Utrecht heeft gisteren de bevrijdings dag gevierd met een originele parade van gemeentelijke diensten en bedrij ven, die door burgemeester jhr. mr. C. J. A. de Ranitz in gezelschap van zijn wethouders werd afgenomen in de Ma liebaan. Een striemende regen en kletterende hagelslag teisterden aanvankelijk de mannen, die zo trots het moderne ma terieel toonden, waarmee zij dagelijks werken en de voor ons groteske figuren met voertuigen en handwerktuigen uit vervlogen tijden, waarmee de stad werd schoon gehouden, of een brand geblust. Medelijden hadden wij werkelijk met de stadsmaagden, die uitgedost in rood wit, de Utrechtse kleuren, aan de kop van' de stoet over het plaveisel schone diagonale figuren maakten. De slechte weersomstandigheden ver hinderden evenmin, dat mr. baron van Heemstra, chef van het kabinet des bur gemeesters, daarachter statig voort schreed, een levensgrote paraplu tor send, waarvan de gemeente-secretaris en dichter mr. Barend de Goede profi teerde. Alles bij elkaar was het een alleraardigste stoet, die langs de singels en in de Maliebaan veel publiek trok. Leuk was telkens de tegenstelling tus sen het oude en nieuwe materieel van de verschillende bedrijven als van de geneeskundige en gezondheidsdienst met prehistorische rader- en rijwielbran card, gevolgd door gestroomlijnde ziekenauto's, van de Brandweer met handspuiten en stoomspuit, getrokken door twee paarden, in tegenstelling tot de nieuwste autospuiten of van Politie met haar wel zeer veranderde uitmon stering. Met indrukwekkend wegenbouw- materieel kwam „Openbare Werken" te voorschijn en de Plantsoendienst had een fraaie ruiker voor mevr. De Ranitz en een anjer-corsage voor alle dames genodigden op de tribune. Ook het Elektriciteiteitsbedrijf, Gas bedrijf en Vervoersbedrijf gaven een goede indruk van hun ontwikkeling. Zelfs de vroegere torenwachter van de Buurkerk, de bejaarde heer Jan van den Berg, gaf'acte de présence. Zo waren er verscheidene interessante bijzonderheden. waaronder we zeker ook mogen rekenen de Klokkeluiders van de Domtoren, die Monumentenzorg representeerden. Na afloop was er een bijeenkomst in de hal van het stadhuis, waar burge meester jhr De Ranitz verklaarde, dat Utrecht op een waardige 5-mei-viering blijft prijsstellen. Hij bracht dank aan de Stichting Stadsontspanning, die deze parade georganiseerd had. Als geschenk van het personeel der gemeentelijke bedrijven werd hier het gemeentebestuur een spreekgestoelte aangeboden, te gebruiken bij ontvang sten in deze hal, terwijl baron Van Heemstra een bei ontving, zodat hij bij het manen tot stilte niet meer in de han den behoeft te klappen. Gisteravond werd voor jongelui, die dit jaar de kies-gerechtigde leeftijd heb ben bereikt, in „Tivoli" de traditionele „Burgerdag" gevierd met als sprekers de burgemeester, professor mr. dr. Scholten en een van de jeugdige gasten. Het U.S.O. onder leiding van Paul Hupperts zorgde voor een muzikale om lijsting. De vertoning van een film als „Nacht nevel", twaalf jaar na de ondergang aa het Derde Rijk, is als de herbeleving sd? >een afschuwelijke nachtmerrie, ont- in aan een krankzinnig brein, waar- t0 al het kwaad van de mensheid zich v een vunzige, walgelijke droesem heeft ri ld c„L°°r Alain Resnais is deze Franse do- 8an?entaire film "Nuit et brouillard" QnJj®ngesteld uit kleurenopnamen, die Ig/mddelTijk na de capitulatie van Duits- otnJ de „Vernichtungslager" en hun Hj®?v'ng zijn gemaakt cn uit foto's en s0mIr®g»enten. die op SS-ers en Duitse maten en in Gestapo-archieven zijn jonden. ij;.JVwelijk, weerzinwekkend en tot in het den I van d« ziel schokkend zijn de beel- tyJi ^an menselijk lijden en beestachtige oni edheid, die zich voor de ogen van de \Vf>r7tc toeschouwer aftekenen. Zó gru- het da' men zich zelfs afvraagt, of Lil-,'hans nog zin heeft deze afschuwe- rj-ï®den te vertonen, tenzij als histo- Snw, bewijsmateriaal van feiten, die door en door ^^nUefst zo spoedig mogelijk wor- worden geloochend deren liefst rvergeten. 'h da: ,Van De fraaie aula deed bijzonder feeste lijk aan. Vele autoriteiten en genodig den hadden deze gelegenheid dankbaar aangegrepen om getuige te zijn van de verdiende hulde van deze dappere vrouw. Onder hen was de minister van Justitie, Z.Exc. Samkalden, die tevens de minister van O., K. en W. vertegen woordigde. Mevrouw Bouman was deze zaal niet vreemd. Zij groeide op in de stad Gro ningen, bezocht er het gymnasium en studeerde klassieke talen aan deze uni versiteit, totdat zij in het huwelijk trad met mr. H. Bouman, waarna het jonge paar in 1934 naar Nederlands-Indië ver trok. Gisteren was ze terug in Gronin gen om zich door de secretaris van de senaat, prof. dr. F. H. van Os, te laten bekleden met de wijnrode cappa en sto la als tekenen van haar waardigheid als ere-doctor. Prof. mr. B. V. A. Röling begon zijn rede met beschouwingen over het straf procesrecht, wel eens genoemd het recht dat het best het rechts-niveau van een staat tekent. Dit geldt vooral voor het politieke proces, waar collectieve emo tie een rol speelt en gemeenlijk een ge meenschap zich in haar grondvesten be dreigd voelt. Spr. beschreef hoe eerst mr. H; A. Bouman anderhalf jaar lang als raadsman is opgetreden, in welke functie hij beschuldigd werd van poging tot omkoping van getuigen en van poli tieke leiders, totdat hij uit lijfsbehoud Indonesië moest ontvluchten. Als de uni versiteit mevrouw Bouman eert, aldus spr. dan betrekt zij in dat eerbetoon mr. H. A. Bouman voor het werk, dat hij gedurende de eerste helft van de pro cessen verrichtte. „De mij geschonken eer aanvaard ik met gebogen hoofd. Want wel zelden zal zoveel lof gegeven zijn bij zo wel nig succes". Zo begon mevrouw Bou man haar antwoordrede. Haar gedach ten gingen uit naar één mens, die nu al meer dan een jaar met het leed van deze wereld heeft afgedaan, en een andere, die nu aan de andere kant van de aarde tussen de vier muren van zijn cel slaapt of nadenkt over zijn ge ringe kansen om nog eens in vrijheid de buitenwereld te aanschouwen. Voor hen hebben mijn man en ik niets kun nen bereiken, aldus spr. Een kleine troost is de gedachte dat wij mogelijk anderen, althans voorlopig eenzelfde lot hebben bespaard. De zaken Schmidt en Jungsehlager waren politieke processen. Hetgeen ech. ter niet om de vervolging van personen die aanslagen hadden beraamd tegen de staat of na de Indonesische vrijwor ding om de vervolging van vroegere politieke tegenstanders, maar het wa ren propaganda- of schijnprocessen, zo als die plegen voor te komen onder to talitaire regimes. Zij attendeerde op de mishandeling van getuigen a charge en het feit, dat een ander deel der getuigen bestond uit politiehelpers, agents provo eateurs en gevangenisboeven, aan wie vermindering van straf in ruil voor be zwarende verklaringen was toegezegd, Gepoogd werd de schijn van een non maal en behoorlijk proces te redden, o.a met een steeds volgehouden campagne in een deel van de pers. Mevrouw Bouman zeide doorgegaan te zijn, omdat zij meende, dat het beter was te proberen zoveel mogelijk van de achtergrond van deze zaken aan het licht te halen. „Uit de processtukken, die ik heb kunnen verzamelen en die anders misschien voorgoed ontoegankelijk zou den zijn geworden, blijkt zeer duidelijk, niet alleen, dat men hier te maken heeft met schijnprocessen, die sterke familie gelijkenis met andere vertonen, maar ook de achtergrond en de bedoelingen ervan", aldus mevrouw Bouman. „Het blijkt, dat het vaststellen van de schuld der beklaagden geheel ondergeschikt was aan het vaststellen van het bestaan van een Nederlands-Engels-Amerikaans Protesten zullen niet helpen. De nieuwe ere-doctor geloofde in de oplossing, die onlangs nog op het Internationaal Juri disch congres te Wenen is besproken, van een supranationale rechtspraak in het bijzonder bij politieke delicten, al thans de mogelijkheid van een beroep op een supranationale instantie. Het is daarbij van het grootste belang, dat de zich onrechtvaardig behandeld achtende persoon zelf zich bij dergelijke instantie kan beklagen. Na de rede van mevrouw Bouman sprak de rector-magnificus prof. dr. J. Ariens Kappers een slotwoord. Hij eccentueerde het pleidooi van de nieuwe eredoctor voor instelling van een supra-nationale recht spraak in het bijzonder bij politieke de licten om de beklaagden een redelijke kans te geven van een rechtvaardige be rechting. Namens de gehele Nederlandse balie bood daarna de deken van de Nederlandse orde van advocaten, mr. P. W. van Doorne te Amsterdam, zijn gelukwensen aan. „Met grote bewondering heeft de Nederlandse advocatuur gadegeslagen hoe u het werk dat uw man moest neerleg gen, op u hebt genomen. De balie is één met de Nederlandse bevolking, getroffen in een van de edelste gevoelens, de zin voor gerechtigheid. Wat vooral belangrijk is, u hebt het geheel vrijwillig gedaan en dat heeft u gestempeld tot kampioene der gerechtigheid", aldus spreker. „Voor de ogen van het gehele volk en van een groot gedeelte van de wereld bent u geweest de verdedigster van de mens in nood, maar ook van het recht Namens de volledige raad van de Neder landse orde van advocaten, voltallig bij deze plechtigheid aanwezig, wenste hij mevrouw Bouman van harte geluk. Daarna recipieerde het echtpaar Bou man in de senaatskamer. Ook enige fa milieleden van de nieuwe ere-doctor wa ren aanwezig, onder wie haar moeder, mevrouw Van den Berg. Aan wijlen Eugene O'Neill is de Pu litzer-prijs 1957 toegekend voor zijn to neelstuk „Long days journey into night". Het opmerkelijke is, dat deze prijs die voor bepaalde werken wordt uitgereikt, reeds voor de vierde maal aan O'Neill is toegekend en het is eveneens voor de eerste keer dat deze prijs posthuum wordt toegekend. Het nu bekroonde stuk werd reeds onder de titel „Tocht naar het duister" met groot succes door Theater opgevoerd, met Elise Homans, Ri chard Flink, Kees Brusse, Frans van der Liragen en Mia Goossens. Tevens werden er prijzen toegekend voor journalistiek, reportage, geschiede nis, biografie, poezie en muziek. Gisteravond is op de Elspeterweg in de buurtschap Staverden een ernstig on geluk gebeurd. Een militaire drietons vrachtauto, komende uit de richting Elspeet, is met volle vaart tegen een boom gereden, waarbij de chauffeur, de 20-jarige dienstplichtige soldaat eerste klasse P. Truchei uit Goor ernstig werd gewond. Hjj liep een schedelbasis-fractuur op en moest In het militair hospitaal te Oog in Al worden opgenomen. Zijn enige medepassagier, de 19-jarige dienstplichtige soldaat C. van der Velde uit Leeuwarden werd licht gewond. Hij wordt verpleegd in het ziekenverblijf van de legerplaats Nunspeet, waar de twee militairen gelegerd zijn. Over de oorzaak van het ongeval tast de koninklijke marechaussee nog in het duister. (Advertentie) Prof. mr. P. S. Gerbrandy was een van de velen, die de nieuwe eredoctor, mevrouw Mieke Boumanv. d. Berg kwam feliciteren. "F - Nog onbekende inbrekers en vandalen waren oorzaak, dat alle leerlingen van de lagere school en mulo aan de Korvelse- weg te Tilburg maandagmorgen onver wacht vrijaf kregen. In beide scholen waren n.l. inbraken ge pleegd en vernielingen op grote schaal aangericht. Bij de inbraak werden de klasdeuren en lessenaars uit alle klassen geforceerd en er waren enkele kleinig- heden, o.a. wat spaargeld van de school, verdwenen. De geringe buit is de inbrekers waar schijnlijk naar het hoofd geslagen, want zij vertrokken niet alvorens ruiten inge slagen te hebben en alle beschikbare blus- apparaten in beide scholen leeg te spui ten. De politie heeft de zaak in handen. Door het omvallen van een petroleum stel is gistermiddag brand ontstaan in de woning van de familie E. Nieboer aan de H. J. Kniggestraat te Stadskanaal. De brandweer kon door de felle wind niets uitrichten, zodat de woning met de gehe le inboedel in de as werd gelegd. De familie is tegen brandschade verzekerd. noch de theaters, noch de filmverhuurder en hun medewerkers enig voordeel aan deze vertoningen willen hebben, zal de netto opbrengst ten goede komen aan de mogelijk op te richten stichting tot aan koop en herstel van „Het Achterhuis" van Anne Frank of anders aan het Israë lische kinderdorp Kfar Juliana. De heer M. Wielek, die een eerste voor stelling van de film voor genodigden in het Haagse Uitkijk-theater inleidde, meen de de grondoorzaak van de gruwelen, waarvan de nazi-beulen triomfantelijk kiekjes en filmpjes maakten, te moeten zoeken in de onvolwassenheid van het gros der Duitsers die in hun puberteit waren blijven steken. Thans vindt men volgens de heer Wielek onder de oudere Duitsers nog velen, die oog en hart sluiten voor deze beestachtige wreedheden. Bij de jon geren echter aan wie de film „Nacht en nevel" op vrij grote schaal wordt vertoond begint besef over het onmenselijke gebeu ren baan te breken. In dit licht bezien heeft de vertoning van een weerzinwekkende beeldenreeks als „Nacht en nevel" zin en betekenis als ze een hartgrondige afkeer wekt van deze gruwelen en daardoor helpt te voor komen, dat zij zich nog ooit herhalen dan heeft zij haar doel bereikt. Maar als zij de haat doet herleven tegen een volk ^"an een vertoning van „Nacht en nevel' an "ormale bioscoopvoorstellingen is °ok gelukkig geen sprake. Zij zal a.s. af in De Uit en paters te dag van 11 uur des morgens af om hoe die afschuwelijke dingen mogelijk wa it "it um ren dan ZQU zij een jeer prediken, even verderfelijk als die van de nazi-beulen, Sweater® te Trnsterdamra'Dm Haag welks "jongeren - naar de" heer Wielek elke 1 theater 't Venster te Rotterdam verzekerde evenmin_^als^ wij J>e_grjjpen rifH - Jaa. Volle uur aan personen boven 18 tBll. Worden vertoond de laatste voor- toeging om 5 uur des middags tegen de Sangsprijg van één gulden, Aangezien dan het andere, namelijk dat het ene volk minder zou zijn Zijn zeventigste verjaardag die hij op iO mei hoopt te vieren, doet de dichter Bloem vergezeld gaan van een laatste bundel gedichten „Af scheid". Ook voor zijn laatste bundel dus zo'n negatieve, weemoedig klin kende titel, zoals „Sintels", „Quiet though sad", „De nederlaag", „Avond", titels die al vóór men de bundel openslaat getuigen van het weinig opgewekt karakter van Bloems poëzie. Bloem is de zanger van de melancholie, van de gelaten aanvaarding van het onaanvaardbare, berustend in de vruchteloosheid van alle menselijke verlangens en inspan ningen. Een pessimist dus, maar niet in de zin van een norse, mopperende zwartkijker. In Bloems poëzie krijgt het sombere levensgevoel vorm in het gelijkmoedig besef van het onvermij delijk menselijk tekort. Daaraan is zijn hele oeuvre gewijd, een oeuvre dat in omvang zeer be scheiden een paar honderd gedich ten en wat kort prozawerk qua gehalte tot het zuiverste en dus het beste behoort wat de laatste vijftig jaar geschreven is. Inderdaad, de wisselwerking tussen dichterlijke ge aardheid en menselijke aanleg lijkt bij geen onzer dichters zo open, zo weerloos en openhartig in verzen weergegeven als bij Bloem. En is dit, de zuiverheid waarmee de beproevin gen van het hart worden beschreven, niet de voornaamste norm die de Muzen, zelfs anno 1957, kennen? Ex perimentele fanatici mogen het werk van Bloem met alle andere tradi tionele poëzie op een hoop gooien en in een voor ongekend gehouden roes naar de nieuwe griffel grijpen, zij hebben ongelijk wanneer zij menen dat deze norm zijn geldigheid ooit zal verliezen. Bloem laat zijn hart dat „eiken dag weer van niets moet voortbestaan" spreken met de dich terlijke intensiteit en de volkomen eerlijkheid van een groot dichter. De levenswanhoop, die Bloem in alle oprechtheid belijdt, is bepaald geen katholieke houding. Zal daarom de katholieke lezer dit werk moeten afwijzen? Natuurlijk niet. Beseffend dat een levensgevoel zoals dat uit Bloems verzen spreekt slechts denk baar is voor wie de bovennatuur over het hoofd ziet, kan hij niettemin de bewonderaar blijven van de eenvoud en de menselijkheid dezer poëzie, van de natuurlijkheid waarmee hier es sentiële dingen van het leven worden verwoord en van de gave versifica tie. Zoals de laatste bundel „Afscheid" aantoont heeft Bloem zich gehand haafd in zijn levensgevoel, zijn on aantastbare zuiverheid en in zijn sobere techniek. Ten bewijze hier van besluiten wij deze korte hom mage met een enkel citaat uit het gedicht „Gure zomer": „Op weg naar 't graf is men niet meer verbolgen Men wacht gelaten wat het lot besloot En denkt aan 't eenige wat nog kan volgen Najaar en ouderdom, winter en dood". Jacobus Cornelis Bloem werd in Oudshoorn geboren. Hij volgde de H.B.S. in Leiden en Amersfoort en studeerde rech ten in Leiden. Van 19171919 was hij werkzaam bij de ge meente-administratie te Am sterdam en Almelo. Van 1920 1927 bewoog hij zich in de jour nalistiek. In 1928 werd mr. Bloem benoemd tot griffier aan het kantongerecht te Lemmer, waarna hij ditzelfde ambt nog in Breukelen en Zutphen vervul de. Tussendoor was hij ambte naar aan het departement van Sociale Zaken. Van zijn publi- katies noemen wij de dichtbun dels „Het verlangen", „Media vita", „De nederlaag", „Sintels" „Quiet though sad", „Avond", „Aphorismen", „Terugblik op de afgelegde weg", „Afscheid". In de wielrenhoek van Brabant ligt het goede en rustige plaatsje Oudenbosch, maar het voornaamste monument daar herinnert aller minst aan de pedalendrift waaraan bijvoorbeeld Zundert en St.-Willi- brord hun bekendheid te danken hebben. Neen Oudenbosch houdt de gedachte levend aan een heel an ders gerichte strijdhust; aan de da gen toen de kerkelijke staat met zijn internationale legertje van dappere en idealistische vechtjassen het on derspit moest delven tegen de Gari- baldijnse keurtroepen, dagen ook icaarin Rome op iedere „Roomse lip, waar ter wereld ook, bestorven lag en aan het katholicisme in an dere landen een merkwaardig ultra montaans gezicht gaf. En zeker ka tholiek Nederhand met een kers vers door Rome ingestelde Bis schoppelijke hiërarchie voelde zich bij zijn godsdienstig beleven tot in details toe aan de hoofdstad der Christenheid gebonden. In die sfeer ontstond de Ouden- bosche basiliek, die de volksmond slordigweg een kopie van de Ro meinse St.-Pieter is gaan noemen. Als de „vox populi" in dit. opzicht gelijk had zou het bouwwerk, dat Oudenbosch aan zuik een voor Hol land vreemdsoortige skyline hielp, nog een merkwaardigheid zijn, waaraan een paar flinke duiten voor de broodnodige restauratie niet licht vergooid waren. Maar er zijn betere argumenten voor het behoud van het bouwwerk te vinden. Het zal niemand verba zen dat die allereerst gezocht die nen te worden in het rapport, dat een viertal zeer kundige bouwmees ters enkele jaren geleden hebben uitgebracht over de zin, de tech nische noodzaak en de kosten van een restauratie. Een dergelijk rap port heeft namelijk de neiging aVle argumenten voor restauratie zo zorgvuldig en uitvoerig mogelijk uit te spinnen. Men is waarachtig niet tot rapporteur aangesteld om haas tig te concluderen dat zelfs de kos ten van het onderzoek en het rap port over de balk zijn gegooid. En, als U over restauratie te rapporte ten krijgt, wordt van U een respect voor het verleden verwacht, dat U onmogelijk ongehonoreerd kunt laten. Het rapport komt dan ook tot een pleidooi voor behoud en herstel en het hanteert daarbij aUs gu menten enerzijds een vergoelijking van het gebrek aan oorspronkelijk heid, anderzijds de vrijheden, dus oorspronkelijkheden, die de bouw meester zich ten opzichte van zijn Romeinse model veroorloofd heeft. Wie teveel bewijst, bewijst niets, zon een zuurpruim, met een vleugje kennis van Franse spreekwoorden, tegen deze argumentatie kunnen inbrengen. Maar naar onze overtui ging heeft het rapport juist minder bewezen dan er ter staving van de restauratie-noodzaak wel te bewij zen viel. Het noemt allerlei onder delen, waarin de gelijkenis met de Romeinse St.-Pieter wegvalt, zon der die echter te bundelen tot een karakteristiek, die het bouwwerk ook typisch aanvaardbaar maakt in het kader van de vorige eeuwse kerkelijke architectuur van Neder land. En deze karakteristiek is wel degelijk te vinden, wanneer wij in aanmerking nemen, dat het gebouw relatief een duidelijker hoogtewer king heeft dan zijn model, betrek kelijk dunnere peilers kent en een koepel, die in zijn verhouding tot de hoofdbeuk veel minder breedte heeft, dan de schepping van Michel Angelo. Wat dit alles met de Nederlandse kerkelijke bouwkunst van de ne gentiende eeuw te maken heeft is niet moeilijk te raden. Want archi tectonisch gezien is het de eeuw van het Cuypers-geslacht en van de neo- gothiek. Katholiek Nederland, in vrijheid herboren, greep bij zijn kerkenbouw de draad op, waar het die had laten vallen. Het knoopte aan bij de middeleeuwse vormen taal en bouwde met groot élan aan kathedralen in vestzak-formaat. Het speelde de gothiek na, op voor die tijd economisch verantwoorde, dus verkleinde schaal. En plotseling gaat een lid van datzelfde Cuypers- geslacht zich, eveneens op verklein de schaal, op de hoofdkerk van de Christenheid inspireren. Is het dan te verbazen dat hij dat doet met een neo-gothisch oog? Dat hij van de koepel niet een uit het middenschip onoverzienbare lichtbron maakte, zoals de Barok had nagestreefd, maar een hoge bekroning van de hoogtewerking in het gebouw? En dat hij peilers laat verijlen, tot zij niet meer de afsluiters van verras sende ruimten, maar schakels tus sen middenschip en zijbeuken vor men, alles in de geest van gothiek? Neen, wij zijn met de mogelijk heid om de Oudenbosche basiliek te restaureren blijer dan het deskundi gen-rapport ons ooit had kunnen maken. Het document was op de goede weg, maar niet aan het mo gelijke eindpunt, toen de actie voor het behoud in concreter vormen werd gegoten. En dat moet ons nog eens van het hart wu een van de rapporteurs ir. C. Geenen, tot res taurateur is benoemd en geleidelijk de omvangrijke financiële perspec tieven opengaan, die het onderko men kerkgebouw zo hard nodig heeft. Want wij hopen, dat ir. Gee nen bij zijn arbeid het Oudenbos- sche monument tenslotte zal willen zien zoals het is ontstaan: als een, in wezen, neo-gotische vertaling van een Barok gegeven. Alleen van uit dit vertrekpunt is een restaura tie mogelijk, die het vorige eeuwse, Nederlands-katholieke karakter van het gebouw in zijn waarde laat en daarmee het eigene en niet geko- piëerde in het concept tot bevre diging van alle vaderlandse ar chitectuur-liefhebbers, duidelijk maakt.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 3