""verantwoord ongeduld T ï^uï rijd i IS TOCH GOED mensen van morgen DE GESTALTE VAN HEI EVANGELIE VERANTWOORD ONGEDULD na mfm STS*" PEINS Vernieuwen en ontzien is 9een gemakkelijke taak tiki u V' <»t?ben' We hunkeren steeds naar de volgende stap VRAGEN DIE- ANTWOORD VERDIENEN mimi 'êi f $o! ^Qnteitsbesef en een intelligentie gevraagd in M^oord ongeduld. Wnvjn Van morgen, wereld Dn st t)e aat al veel ongeduld in. tyje e^°mst is aan de jeugd. Jeugd heeft, heeft de Wev nnen al die teksten wel. *rSens vooruitkijkt, die dig naar toe wil is ongedul- Jeven een schone taak in Htej volbracht heeft kijkt 00tïl en ziet met satisfactie tot stand kwam. Vo°ruit te kijken heeft eh h grenzen van dit tij 5en- We zeggen dan „hij Hwi ,aakt zich klaar voor de T&eid» ®st Ponsen hebben geen ;e mensen wel. v aan Oeek Er bfc Slopers X, rSen. F V J»ïU^hjks 1 Ck '1 Zien' die caPabel ziJn en ^bl^6"r°kken- VASTEN. Egoïsten Ze gaan hun gang v Bij de jeugd behoort ongeduld. Ze betrekt Kerk en maat schappij erin. Ze wil veranderen en veroveren. In hoog tempo. Honi soit qui mal y pense. Maar er zijn kwaliteiten voor nodig. Kennis en intelligentie, rijpheid van oordeel en respect. Dat kun je niet van te voren leren. Dan ben je oud tegen de tijd dat het karwei begint. Dat moet je aldoende leren. Het komt er dus op aan op deze kwaliteiten bedachtzaam te zijn. Dan zit er een kans in, tot op de laatste dag dat we meespe len, positief werk te verrichten. De slopers zijn gauw moe en worden kankeraars. De egoïsten worden eigenwijs. De verantwoord ongeduldigen worden wijs. F. B. Te vroeg maar ongeduldig sta je al op de afgesproken plaats; zij winkelt nog Wachten op het afgesproken uur „Welnee, Ik had juist een sigaret opgestoken" er eens over fu Tutti ïLv «lli KR Maar prompt op tijd staat ze voor je. Ongeduld is die wonderlijke deugd, waarmee we allemaal be hept zijn. Gelukkig maar, want elders op deze pagina lezen we dat het juist wezenlijk voor de jeugd is. -Iedere dag staan we opnieuw van ongeduld te trappelen. Eigenlijk de hele dag door. Het ene moment hunkeren we al weer naar het vol gende. Het stoplicht treitert ons, het had al lang op groen moeten springen. Achterin de file toetert al een ongeduldige automobilist. Groot, gelijk. Sarrend halfuur Wie op het eerste gezicht zo maar eens het Evangelie openslaat, zal zich afvragen, of het volgens de H. Schrift wel mogelijk is, de wereld, het milieu te kerstenen. Zó scherp zijn de uitlatingen over de wereld, zó dringend worden de christenen aange spoord de wereld te vluchten en zich afzijdig te houden, dat velen hieruit de conclusie ge trokken hebben, dat er aan deze wereld toch niets meer te doen is. Zij is verloren. Maar, wanneer men er dieper op ingaat, liggen de zaken toch een beetje anders. Het woordje „wereld" (kosmos) was in de ogen van de gewij de schrijvers, zo besmet, dat ze dit woord onmogelijk meer konden gebruiken voor een wereld, waar de Verlossing van Christus ingegaan was. Ze zochten daarom naar een andere term en noemden de wereld, welke verlost was, daarom „aeon", dat is de we reld, welke een afstraling is van het Evangelie. Verloste wereld Toen Christus door zijn ster ven en verrijzenis de mensheid had verlost, had Hij de mensen verlost met hun wereld. En deze T N DE GROTE ZAAL van het dansinstituut De Jong op de Nieuwendijk in Am sterdam waren onlangs 150 jonge mensen bijeen. Zij overlegden samen omtrent de keuze van een aantal onder werpen die zij aan de orde gesteld wilden zien. Hier volgt een greep uit wat er toen op tafel werd gebracht. -Wij zouden graag God en ons geloof willen leren ken nen zoals God het bedoeld heeft, bevrijd van de dingen die ons alleen maar in de war brengen. Wij willen de Per soon van Christus leren ken nen en daarbij, zonder om wegen, wat Hij van ons vraagt. U' W W/ w ïdünïl r HMft' '/fff iièijf r'i VJmi 1 in In t: T T i if fff ij f i- I i f If i/' 71 7.7/ f f .7/ ff f:ff Iffll f tf. triïhi f v fü 7/ ff 1 1 OVpr J hieer Jon^i i cb h Al aaj,eV*'eren we veel met onge- denu de ïeuSd toe te schrijven. "gejj een stuk voorzichtiger het ingezonden stuk dat ge elders op deze ts veel ongeduld onder 3?r het Vaak verkeerd gericht. «t 'a4rj, ^et behoort bij de jeugd i. is im.i. 1 maar minimaal aanwe- ensen die op kort zicht hun S, es verwezenlijkt willen V* 6r altijd Ëëweest. 7 dat 1S ket aanta* i°nge men 's is °nverantwoord ongedul- i%re pPERS. Zij zijn het die de nhet: meest tegen zich in het j^Oaj^gen. de ouden zongen piepen de een spreekwoord dat we tot rustiger tijden wel op ie big meesters nieuwe wetten t>r °P en wie neemt het de als deze het roer in aeemt, op eigen gezag wil l °fd 6^tlswiize oudere kan er zijn 7 tr0j n beetje bij schudden, maar 1.^1 tejSS':eert niet. Maar hij zal het 7-* T*1* wel doen als er beun- be brug komen, die niet voor hun taak ge- -,-s en toch op eigen gezag («^s lllen handelen. Dit moet dat moet anders. Het is 0Ud' Uill; moet anders, j Vu te zeggen, maar moeilijk lNWoAlleei» te doen voor de ,lvv 5n te doen voor Tlrig °°rd ongeduldigen, die een ij Seduidigheid kwaliteiten t Ver°verd om oud door I..1] Vervangen. 0 blijv nen sParen wat gespaard e7 bijvoorbeeld en dat C ?o0]! het minst voor het res- 5i11 frir.vde ouderen die het naar N >6 toch Zo verkeerd doen, graag zouden willen ver- Zij de bet anders te doen. s u °ude schoolmeester, it, 6 t)ïl as> de oude politicus, de si, 5Zitiester- Oud dan te verstaan htj Van naar hun mening oud- \7S «tj T°r velen nog van waar- L Ie t^et de tijd laten vergaan, vW Za* laten vergaan. Zij ^'^Ptwoord slopen, zonder V,se br0 h;' \\»a?r,Qn sparen uit piëteit dat- de kunst niet. °°rd ongeduldigen pogen 'tp hu;>V^n aan een wereld die Ss b(je f:rria<ik beter is ingericht. 'o^ej. a, er het recht toe, zelfs 0 eïfcQtie et ftjitltjJc wordt voor - Ntw'Jen en traditionalisten. 5l(eew°ord ongeduldigen bre- "ttar af. mijn eigen ronde V'1 °^k en zo ver moge- b bt-vjy. Prijzen. Dat is ook on- VHwrd°Pgeduld. 'ben St'kken m het ongeduld. ,Z°Veel mogelijk, zo gauw k h>iSs. s Pmt zo belangrijk, treft s°bdariteitsbeset. ^ist 26 0n(ter jongeren. Im- iv bear 's ket ongeduldig te stre- VVh 6611 goede plaats op Sh6 ionif'^bjke ladder. Ij.Het ^S' wtl vooruit in het V» f,'S de struggle for life. a mist k °lt i dat %^'ik r„ ®el dingen zijn die een °th j P en die niet zozeer \n bet materiële vlak een e te veroveren. is het daartoe te We samen zijn en dat 'j'- r-,.- „HET IS GOED voor jullie dat ik weg ga." Dat is een moeilijk woord van Chris tus. Wij hebben juist wel eens de neiging om te vragen: ,Komt U alsjeblieft gauw terug, want wij zijn zulke klungels, dat we de hele boel verknoeid hebben. We kunnen er niet zo enthousiast over zijn dat U weggegaan bent." Je kunt er heel wat over fantaseren: als Christus er nog eens was. Als Hij zelf maar eens op die preek stoel stond. Er zou geen mens meer bij kunnen in die kerk en het zou er doodstil zijn. Als Hij zelf maar eens in die biecht stoel zat. Je zou geen angst meer heb ben of niet meer hoeven te zoeken wat je moest zeggen en nooit onvol daan weggaan omdat Hij je niet be grepen had. Als Hij zelf maar eens op huisbezoek kwam, zo maar tussen ons in. We zou den dat bezoek nooit meer vergeten en we zouden die liefde proberen vast te houden die Hij onder ons gewekt had. Als ik met Hem zelf eens een per soonlijk gesprek mocht hebben. Ik zou uren achter elkaar naar Hem kunnen luisteren. Ik zou alleen maar vragen stellen en Hem laten praten. Ik zou geen behoefte hebben aan een debat, j En voor m'n hele verdere leven zou ik daarna weten wat luisterend bidden is. WE MOETEN het nu maar doen met schamele tekenen van Hem en met schamele mensen die Hem moeten ver tegenwoordigen en er zijn elke dag fouten. Soms zijn ze zo groot dat het moeilijk is Hem nog te vinden in die tekenen en in die mensen. En toch schijnt het goed te zijh voor ons dat Hij weggegaan is. Ik begrijp het wel niet maar Hij zegt dat het goed is. *\'j ;A V-' -.a: Het is zo nu eenmaal bepaald in het plan van God met ons. Eerst Christus' leven, dood en verrijzenis en daarna de H. Geest, die ons alles ven Hem in herinnering zal brengen, zodat wij net als Hij gaan leven, sterven en verrij zen. Zo is het plan en zo wordt het uitgevoerd, maar waarom het zo is weet ik niet. Je kunt proberen allerlei verklarin gen te geven, maar je komt er natuur lijk nooit uit. Gods plan is nu eenmaal niet na te rekenen. Dit is geen dooddoener, dit is gewoon de werkelijkheid accepteren. Ik zal vrede moeten nemen met dit plan en mijn leven zal dus nu wezen lijk zijn een verlangen naar Christus' wederkomst. Dit is dus leven: op weg zijn naar Christus' terugkomst. En de Geest, die in iedereen de levenwekker is, doet mij geloven in Christus, doet mij Zijn ene gebod van liefde realise ren en houdt daardoor mijn verlangen naar Christus' komst open. Zolang iemand naar Christus ver langt, leeft Hij. Iemand die niet meer naar Hem verlangt is dood. WE ZITTEN nu eenmaal met de pijnlijke afwezigheid van de herken bare Christus onder ons. Ik weet niet waarom, maar het is nu eenmaal zo. Ik weet alleen dat de Geest almach tig is en dat Hij in mij alles kan uit werken wat ik nodig heb. Ik weet dat ik nooit Zijn kracht kan overschatten. Ik weet dat mijn leven altijd pijnlijk zal blijven omdat Christus er nog niet is. Maar ik weet ook dat de Geest mij en iedereen die Hem Zijn gang laat gaan op weg houdt naar Christus toe, en daarom zal het toch goed zijn. D .C. Jezus zei tot zijn leerlingen: Ik ga naar Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u stelt Mij de vraag: Waar gaat U heen? Maar omdat ik jullie dit gezegd heb, is jullie hart vol met droefheid. Toch zeg ik jullie de waar heid: Het is goed voor jullie dat ik weg ga. Want als ik niet weg ga zal de Helper niet bij jullie komen; maar als ik heen ga, zal Ik Hem tot jullie zenden. JOANNES 4e zondag na Pasen. Eenmaal aan ons werk wachten we met een hartstochtelijk ongeduld op de koffiepauze. Voor het vijf uur is, hebben we al ettelijke keren op ons horloge gekeken. Weer thuis vinden we dat de krant vanavond wel erg laat is. We kijken uit naar de avondpost, die voor ons lists heeft. Dari die afspraak. Hoe dichter het naar vijf uur loopt, hoe trager de tijd kruipt. Om half vijf ben je al op je post. Een sarrend half uur volgt. Je telt hoeveel auto's er ge parkeerd staan, bekijkt de mensen die naar de bioscoop gaan en houdt je horloge met een al te starre regelmaat in de gaten. Door je hoofd flitsen al lerlei moppen van jonge mannen, die ook op een meisje hadden staan wach ten. Je herinnert je optimistische uit spraken, dat je nooit op tram of meis je moet wachten, over vijf minuten komt de volgende. Tot je ongeduld dan om een halve minuut voor vijf zijn hoogtepunt heeft bereikt. Als je al bent gaan denken, dat ze niet meer komt met je verliefde hoofd ga je je kno pen staan tellen Als je je al hebt voorgenomen hoogstens tot tien minu ten over vijf te wachtendan komt om klokslag vijf uur, een figuurtje om de hoek ruisen. Je trapt je sigaret gauw uit (het was je laatste, want ge durende dit laatste half uur ben je een kettingroker geweest) en begroet haar op een manier of je net aan kwam lopen. Je maakt heel charmant een compliment over het feit, dat ze zo precies op de klok is. Als ze per on geluk nog informeert, of je al lang stond te wachten, zeg je „o neen, het viel wel mee, ik had juist een sigaret opgestoken". En voor de rest wordt het een geslaagde avond. Tijdens zo'n verliefdheid, wordt het ongeduld bijzonder sterk geaccen tueerd. Daarom natuurlijk is ongeduld wezenlijk voor de jeugd. Jeugd, mensen samen op zoek naar het geluk, dat ze bij elk volgend stapje verwachten te vinden, maar dan schijnt het weer net één stap verder te liggen. Daarom hunkeren we steeds naar de volgende stap en daarom ook is on geduld die wonderlijke deugd, waar mee we allen behept zijn. T. K. Wij zouden graag wat dichter toy onze priesters staan. We heb ben het gevoel, dat er langzamer hand een misverstand gegroeid is. En dat moet toch op te lossen zijn. Bij andersdenkenden vóelen wij ons zo vaak machteloos. We beseffen dan hoe oppervlakkig en weinig betekenend onze ken nis is van de dingen die met het geloof te maken hebben. Is onze tegenwoordige luxe wel verantwoord als er op zo'n groot gedeelte van de aarde hon gersnood en volslagen armoede heersen? Straks gaan w(j weer op vakantie alsof er niets aan de hand is. Waarolm is de bijbeluitleg op sommige punten nu anders dan vroeger? In de gewone situaties van het leven voelen wij niets van Gods aanwezigheid, integendeel. Wat is toch de Voorzienigheid? Tot zover. We geven deze onderwerpen hier niet weer omdat ze zo bijs ter órigineel zijn. Het zijn alle maal bekende geluiden,1 Waarom dan wel? Het lijkt ons voor de zoveelste maal een close-up van wat er onder vele jonge mensen leeft, 't Gaat hun niet op de eer ste plaats om kritiek. Er spreekt iets heel anders mee. Wanneer zij het geloof nu eens willen leren kennen: „zoals God dat bedoeld heeft", dan klinkt daarin door een grote innerlijke genegenheid en een bereidheid. Dan spreekt daaruit de zekerheid, dat het geloof, zoals God het be doeld heeft de moeite waard is om alles voor in te zetten. Wanneer zij constateren dat er vaak een onprettige afstand be staat tussen priesters en jonge ren, een afstand die waarachtig niet opgelost wordt door wat vlotheid en gewilde populariteit, dan is in die constatering te be luisteren een diepe, echte hoog achting en eerbied voor het pries terschap en voor de priester als priester. Als zoals zo dikwijls gebeurt onze luxe gesteld wordt tegen over de hongersnood van de ach tergebleven gebieden dan is dat niet een clandestiene aanval op de K.V.P. met haar ijveren voor bezitsvorming, maar een roep om klaarheid, om eindelijk met je eigen geweten in het reine te ko- mèii, waar je katholiek wilt zijn en met de Bergrede geen raad weet. En met de andere, aangehaalde onderwerpen ligt het niet anders. Deze vragen hebben, dunkt ons, recht op een antwoord. En het ongeduld dat er uit spreekt, lijkt orts een verantwoord ongeduld. P. WESSELING C.ss.R. - -V -O-* -• - TT t f hi ■ièin f 'U Verlossing betekende niet alleen, j een uittreden uit de zondigheid, een toetreden tot Christus en een intreden in de Kerk, maar bete- kende ook een verlossing en be- vrijding van de wereld rondom hen. Het gaat hier niet om een woord, maar om een zaak. De Verlossing van de mens was te- j vens voor diezelfde mens een appèl, om die Verlossing ook doorgang te doen vinden in de wereld buitin hem. Het Evange- lie moest door het geloof en de liefde van de verloste mens, ge- stalte krijgen in de wereld buiten ons, moest het milieu doordrin- gen. Zolang dit niet gebeurd is, is niet alleen de wereld nog on- verlost, heeft niet alleen de mens gefaald in zijn opdracht, maar is de wereld nog steeds een gevaar voor de mens, dringt zij hem terug te keren naar de toestand van onverlostheid. Rechtvaardigheid en Liefde De gestalte van het Evangelie in de wereld is de toestand van sociale rechtvaardigheid en lief- de in de verschillende structuren van de moderne wereld. Voor- eerst de rechtvaardigheid. Dit j geldt niet alleen voor ons eigen land waar alles toch ook niet is, zoals Christus het wil maar evengoed voor andere delen van de wereld. Zou het communisme ooit zoveel invloed hebben ge- kregen in vele delen van de we- reld, als wij ons verantwoorde- lijk hadden geweten voor onont- wikkelde gebieden, als wij het j Evangelie daar gestalte hadden gegeven. Maar de rechtvaardig- heid ook de sociale rechtvaar- j digheid is slechts een mini- j mum. De verhoudingen tussen de j mensen onderling worden niet alleen bepaald door rechten of plichten, maar met name door de liefde, welke de rechtvaardig- heid verre overtreft. En al kun- l nen wij een sociaal bestel opge- bouwd hebben, dat misschien beter is dan in andere landen, zolang de liefde hierbij geen rol j speelt, is er nog niets gebeurd en dan leven we misschien in een wereld, waar rechtvaardigheid heerst, maar geen liefde, waar i het leven hard is en koud en niet 0 j de moeite waard. Het Evangelie heeft nog geen gestalte gekregen in een land ook niet in ons land wanneer er op het gebied van de woning- bouw nog ten hemel schreeuwen- de toestanden zijn, wanneer velen nog leven in te kleine hui- zen of in krotwoningen. Het S Evangelie heeft nog geen gestalte gekregen, als het openbare leven niet doordrenkt is van de chris- 1 telijke geest en mentaliteit, in- zake het respect voor de vrouw. S voor het huwelijk, het kind, als in films, in beeld en boek dat wordt aangevallen, waarvoor Christus zich ten koste van zich- j zelf heeft ingezet. Hier ligt een taak niet ~p de S eerste plaats voor de priester, maar voor de leek, die leeft, woont, werkt, zich inspant in de wereld. H. B. •••t

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 11