witte doek Een leeuw verloor zijn tanden Metro Goldwyn Mayer was de Amerikaanse film baby piano's zeeézett Triomf voor jong Amerikaans meisje m. ZENUWEN NEUROTONIC N.A.R.-PRIJS 1957 uitgereikt POST ONVOORZIEN" Van televisie- tot toneelspel Het korte leven van Jacques Perk u Rita weer op liet witte doek Heel Parijs zag Jean Seberg in „Saint Joan" Trottoir gestolen „Engelen en spoken" Gouden jïklm voor Friendly Persuasion Kleurig en levendig „Een arme te Rome Expositie „Kunstenaars tussen coulisen" geopend Zeer origineel Hans van Bergen Hans Roest Bijbelhistorie in Onder wij smuseum IN DEN HAAG ZATERDAG 18 MEI 1957 fAGTNA 5 vanaf 995.- Huurkoop: contant150. per maand 22. Vraagt prijslijst van 150 in voorraad zijnde piano's en orgels. E G R A V E N tel 2188 ik 172B1 11 haar eerste CinemaScope-film Jerry Lewis amateur-fotograaf Nieuw programma van Wim Kan GARMT STUIVELING meer dan wetenschap Speciale prijzen te Cannes voor Poolse en Ziveedse film Geen O.C.I.C.-prijs GARMT STUIVELING SCHREEF KNAPPE BIOGRAFIE Vijf en zeventig jaar na zijn dood, op livee en twintigjarige leeftijd, is er eindelijk een waardige biografie over de dichter Jacques Perk verschenen! Dat deze van de hand van prof. dr. Garmt Stuiveling is, en het eerste deel vormt van een viertal boeken van en over Perk, betekent dat het verzuim weliswaar Iaat maar dan ook gelijk goed wordt ingehaald. Garmt Stuiveling, knap literair-historicus, scherp zinnig criticus en gevoelig dichter, was de aangewezen man voor deze studie zijn vroegere bemoeienissen met het werk en de figuur van de dichter hebben dat bewezen. „Het korte leven van Jacques Perk, een biografie'' zal worden gevolgd door de „Ver zamelde Gedichten", „Brieven en documenten" en tenslotte Proe ven in dicht en ondicht". Deze delen zullen binnen afzienbare tijd bij de Arb. Pers te Amsterdam verschijnen, in eenzelfde fraaie, verzorgde uitvoering. Of zij evenmin als de biografie geïllustreerd JACQUES PERK zullen zijn, wordt nergens vermeld. Velen zullen al lezende mijn Naar het schilderij van zijn vriend verlangen delen, de gezichten te zien van de mensen voor wie op zo fascinerende wijze onze aandacht ivordt gevraagd. Wellicht wor den afbeeldingen niet de brieven en documenten opgenomen in deel drie. wordt U volledig de baas met niet verdovend maar genezend het zenuwpreparaat dezer tijden Betrouwbaar 1 fl WERELDNIEUWS hel'6'j? heeft meer sterren dan er aan het Soli,, rmament staan, placht men in B' ywood te zeggen, taren e'ro_G<>ldwyn-Mayer heeft n.l. "err* 8 'le' ax'oma gegolden, dat grote heia„ ,?r°f seld betekenden. Was er een ben» s'er dan m°est Metro die „heb- Vl0eó. en Politiek, die 25 jaar lang over fly lf!e winsten heeft afgeworpen, tot stUlj;aa® Plotseling een eind kwam en de n,e 0 1" 1947 zelfs met een verlies van -j>. fIan zes miljoen dollars werkte, top staan er nieuwe mensen aan de tvejr,maar er zjjn weinig, heel 8«ea s'errcn- Zelfs Grace Kelly is weg- y an om prinses te worden. rje r het eerst, is thans de, bonte histo- Schar,a" Metro-Godwyn-Mayer, de maat- Ahie u!® van*de brullende leeuw, door de B fikaanse schrijver en filmjournalist 0nl'ey Crowther, bijeengebracht in een dat te ^ew York verschenen boek tiol hij „The Lion's Share" heeft ge- Hol] ®en hoek, dat door, iedereen in "hi jWo?d wordt gelezen, want de ge- de f nis van M.G.M. is de historie van digi er'kaanse ülm mel al haar uitbun- ahoid en haar dwaasheid. pr °?n Clark Gable bij Metro zijn eerste hen, ?pnam'e kwam maken, stak men acht ®n -een Zuidzoe-pakje met een bloem doer één van ziin enorme oren. De be- was, dat hij John Gilbert zou yolg.en ajs romantische held. De ?eisjes wierpen één blik op hem en gil- van het lachen. Maar ze begonnen ïuw anders o Gable Norma Shearer gauw anders over te denken, toen Wei'?r-' Gable Norma Shearer met ge- ontrf ln €en stoel zagen werpen en tot de dekking kwamen, dat hij „sex" had. Ie dn?' Gre'a Garbo opdook, een tikje jjj dik, met touwbaar en slecht gemaakte dat 611' meende het kantoor in New York, jy-t de studio „een hond had gehuurd", hen t0€n Garbo John Gilbert leerde ken- a' stonden de telefoondraden al heel oD roodgloeiend. Ze werden verliefd elkaar en Garbo liet zich zelfs door m schaken, maar halverwege Mexico ze er genoeg van, zei Gilbert, dat o even haar neus moest poederen en i,hapte via een achterdeurtje naar Hol lywood. Van1 ïaren dertig en in de eerste jaren Sn Veertig heerste er ongekende voor- jraed in de Metro-studio's. Er waren twee B hnen, die sterren en films beheersten. Ïk h was een jong genie, dat Irving jar g heette. Hij stierf in 1939 op 37- rige leeftijd, maar zijn macht en invloed ivrt" 20 ?r0°t> dat hij een vermogen van Bj,lniig miljoen naliet. En tegelijk hield pi zichzelf zo op de achtergrond, dat zijn aam slechts tweemaal in zijn loopbaan P hen film voorkwam. Toch maakte hij (Advertentie) ra\a en'ge jaren niet voor de filmcame- te zijn opgetreden, heeft Rita Hay- vaa a e'ndelijk weer eens een rol aan- C0] d en wel bij haar oude maatschappij dieu.mhia in de film „Fire down below" to0; Is. opgenomen in West-Indië en vol- Ba/d in de Britse studio's onder regie van ïrJrt Parrish naar een scenario van r?'n Shaw. hla<s 's Pita's eerste optreden in een Cine- chu waarhij zij Robert Mit- wi? en Jack Lemmon tot tegenspelers Jack Lemmon, bekend uit de ko- 6pc 1 s a's "My Sister Eileen" en „Phfft" üeIt hier zijn eerste dramatische rol. hen6 h'enwe film „Fire down below" is tohfl avonturenverhaal, dat zich afspeelt Ju,J? Trinidad en Tobago met als hoogte- de L een sensationele scheepsbrand. In Vf®,.1, zal men ook een der beroemde 'hak „steel-bands" die muziek *en op olievaten, kunnen zien en horen. heewert Anderson, schrijver van de to- Sn^'hkken „Tea and Sympathy" en „All her 'c,er Long" heeft 'n contract met War- V0q ros om het scenario te schrijven Add film »The Nun's Story", waarin W0j5ey Hepburn de hoofdrol speelt en die "tan Seregisseerd door Fred Zinne- t>èr Anderson en Zinneman.n hebben Y'iegtuig een bezoek gebracht aan de AfrftSc^e Kongo en andere delen van die a voor het verzamelen van gegevens Uflg hodig hebben voor de samenstel- van het scenario. op één en dezelfde tijd „Mutiny on the Bounty" en „Romeo and Juliet", voltooide de film „Night at the Opera" met de Marx Brothers, en een film met Jean Harlow en Spencer Tracy en was boven dien bezig met de voorbereiding van „The Good Earth" De andere monarch bij Metro was Louis B. Mayer, de laatste M in M. G. M. Hij had een haast onfeilbaar oog voor talent. Maar toch vergiste ook hij zich wel eens. Hij kwam naar Londen om daar zijn eerste grote Britse film uit te'L.engen: „A Yank at Oxford". Michael Balcon, die de film voor hem produceerde, hau tegen een ongewoon hoog salaris een meisje, Vivien Leigh genaamd, gehuurd om de tweede hoofdrol te spelen. Mayer, die er geen been in had gezien om een dikke miljoen dol lars uit te geven aan „Ben Hur", kafferde Balcon in tegenwoordigheid van spelers en technici uit, dat hij Miss Leigh had ge huurd. hoewel hij nét zo goed een goed kopere kracht had kunnen nemen. Een paar jaar later ontmoette Mayer Vivien Leigh opnieuw, toen ze in Holly wood was om Scarlett O' Hara te spelen in „Gone with the wind", 'n rol waarnaar ook Paulette Goddard, Susan Hayward, Joan Bennett en Jean Arthur hadden ge dongen. De producent van „Gone with the wind" was David O. Selznick, die met de dochter van Mayer was getrouwd. Toen Selznick in de studio kwam om films te maken, werden er zure opmerkingen gemaakt over de schoonzoon, wiens ster rijzende was. Wat de cynici niet wisten was, dat Mayer bij het huwelijk van Selznick geweigerd had ook maar een woord tegen hem te spreken. Toch was het bij M. G. M. heus geen zeldzaamheid om zoons en dochters en neven, om niet eens te spreken van de aangetrouwden, aan een baantje te helpen. Iemand liet zelfs het woord „nepotisme" vallen waarop heel Hollywood naar zijn woordenboeken rende om uit te vissen, wat het betekende Ze waren een tikje teleurgesteld toen ze de definitie lazen. Ze hadden gedacht dat het misschien, iets bijzonders was en wat met „sex" had te maken. Thalberg ontdekte Jeanette MacDonald een uitstekende zangeres, voor M.G.M. en gaf haar Nelson Eddy tot partner. Mayer nam Miss MacDonald op een goe de dag op zijn kantoor terzijde, viel op zijn knieën eh begon een Joods klaaglied te zingen „Zo moet je leren zingen", zei hij, terwijl de tranen hem over de wangen stroomden. Mayer was een man, die gemakkelijk huilde. De enige, die er zich nooit door heeft laten misleiden, is Katharine Hep burn gewest. Maar de leeuw verloor tenslotte zijn tanden. Thalberg stierf; Garbo nam ont slag; Gabje ging weg, evenals Greer Gar- son, die bekend werd als Metro's Glori euze Mama, wegens het aantal moeder rollen. dat Mayer, die dol was op moe ders, haar liet speten. Zelfs de jongeren Mickey Rooney, Judy Garland en Esther Williams lieten hun contracten niet ver lengen. Mayer zelf begon meer tijd op de paar denrenbaan dan in de studio door te bren gen. Hij was, naar hij zelf verklaarde, bezig een stoeterij samen te stellen op de zelfde manier als hij eens sterren had uitgezocht. Dus ook Mayer ging weg en dan was er natuurlijk de dreiging van de zijde der televisie. Mayer's heerschappij is uniek in de hele show business. En er zal nooit meer een organisatie zijn als M. G. M., omdat geen enkele producent ooit meer zal mo gen zeggen, zoals Mayer; „Iedereen kan voor minder geld films maken" Heel Parijs, althans iedereen, die iets te betekenen heeft in de Franse hoofd stad, is verleden week in de Opéra gaan kijken naar de film „Saint Joan" van Otto Preminger. De schilder Salvador Da- li was er met zijn magische snorpunten naast de „harde" Eddie Constantine, pas terug uit het drukke Cannes, Maurice Chevalier, Gérard Philipe en Michel Au- clair, Ludmila Tcherina, Jack Hawkins. Olivia de Haviland en Trevor Howard. Anita Ekberg, Anthony Steel, Kenneth More, Michèle Morgan, Henri Vidal en Daniel Gélin, Jean Marais, Zizi Jean- maire, Roland Petit, Yul Brynner, Suzy Delair en Jean-Pierre Aumont. Bop Ho pe en Fernandel arriveerden om een de monstratie van Frans-Amerikaanse ver- Bruce Odium, de producent van de film „Spanish Affair', waarvoor alle buitenop namen in Spanje zelf zijn gemaakt, is de eerste Amerikaan in de geschiedenis geweest, die bij zijn bezoek aan dat land werd beroofd van een trottoir. Toen de filmgroep tijdens de opnamen voor het Palace Hotel in een Spaanse stad even ging lunchen, togen gemeen telijke straatmakers aan het werk en braken het hele trottoir voor het hotel op. Bij de terugkeer van Odium en zijn mannen was er niets meer van over dan een ordeloze hoop stenen. De rest van de scène kon pas worden verfilmd toen er een nieuw trottoir was gelegd. Jerry Lewis, die met Dean Martin, Ani ta Ekberg eh Pat Crowley de hoofdrollen speelt in de Paramountfllm „Hollywood or Bust" is een van de beste amateur- fotografen van de Amerikaanse filmstad. Lewis is zo schitterend uitgerust, dat Dean Martin eens van hem zei: „Paramount huurt de camera's van hem. Jack L. Warner heeft de filmrechten gekocht van „Letter from Peking", de nieuwste roman van Pear] S. Buck. Het nog niet gepubliceerde boek, dat in juli a.s. op de markt komt, zal ook in be knopte vorm door Reader's Digest worden uitgegeven Wim Kan schrijft op het ogenblik een nieuw programma. De première daarvan is vastgesteld op 27 juli a.s. in Diligentia- Den Haag. De titel luidt: „Engelen en spoken". Het zal een cabaret worden van schijnfiguren en schertsgestalten. Behalve Corry Vonk werken in dit nieuwe cabaret zeven engeltjes en enkele losse spoken mee. Voor de serie voorstellingen in Den Haag en Amsterdam is bovendien een extra gastengeitje geëngageerd, in Rot terdam, Haarlem, Utrecht, Hilversum en vele andere steden komt een speciale gast, die dwars door de engelen en spo ken heen danst. De muziek wordt gecomponeerd door Cor Lemaire en Ru van Veen. De laatste zal Wim Kan begeleiden bij zijn optreden, dat het gedeelte na de pauze in beslag neemt. broedering op het gebied van de dave rende lach te geven. Eindeloos leek de sterrenregen, die wat de dames betreft zich als een vuurwerk van gedurfde mo de-creaties uitstortte over de Opéra. Heel die flonkerende zaal heeft hulde gebracht aan Jean Seberg, een 18-jarig Amerikaans meisje, dochter van een winkelier uit Marshalltown in Ioway, die een jaar geleden nog op de schoolbanken zat. Nu beleefde ze, stralend lachend naar de grote tovenaar, die dit alles mogelijk had gemaakt: regisseur Otto Preminger de triomf van één der grootste premières, die Parijs de laatste tijd heeft gezien. Onder bescherming van de president der republiek, met de kleurige uniformen van de Garde Républicaine op de trappen van de Opéra, met een publiek, dat zijn ele gante aanwezigheid betaalde met tiendui zenden franken voor het goede doel van de avond: de polio-bestrijding. Een evene ment, waarvan dit jonge Amerikaanse meisje het middelpunt was, met op haar schouders de hand van „papa" Preminger. 55 99 De jury van het internationale Film festival in Cannes heeft gisteren het gouden palmblad voor de beste speelfilm toegekend aan de Amerikaanse film „Friendly Persuasion" van William Wyler. Een specirie prjjs werd toegekend aan de Poolse film: „Zü hielden van het leven" en aan de Zweedse „Het Zevende Zegel". De Russische film „De Eénenveertigste" kreeg een prijs voor het origineelste scenario, het gehalte en de romaneske grootsheid. De prijs voor de beste regie kreeg de Fransman Robert Bresson voor „Een ter- doodveroordeelde ontsnapt". De prijs voor de beste mannelijke hoofd rol was voor John Kitzmiller (Joego slavië) voor zijn spel in „De Vallei van de Vrede". Die voor de beste vrouwelijke rol ging naar Giulietta Massima (Italië) in „De Nachten van Cabiria". De jury van het Office catholique inter national du cinéma (O.C.I.C.) besloot dit jaar geen prijs toe te kennen. In haar toelichting maakt zij met veel waardering melding van de films „Celui qui doit mourir" van Jules Dassin (Frankrijk) en „Le Notti di Cabiria" („De Nachten van Cabiria") van Frederico FeJlini (Italië) wegens de zeer welsprekende en moedige wijze, waarop zij verschillende aspecten van 't menselijke egoïsme veroordelen en daartegenover de deugden van rechtvaar digheid en christelijke naastenliefde stel len, maar tevens wijst de jury op de ge compliceerdheid en de tweeslachtigheid van beider opzet. De gouden palm voor de korte films werd toegekend aan de Roemeense teken film „Kort Verhaal". Dan is het dubbel jammer, dat dit deel niet gelijktijdig met de biografie is ver schenen. Njj mist men de foto's, plus de gelegenheid om minder belangrijke feite lijke gegevens, die men bij het lezen van „Het korte leven" zou willen kennen, op te zoeken. Bijvoorbeeld: men leest, dat de dominee en mevrouw Perk een zoontje werd gebo ren in „het" huis op de Voorstraat i n Dordrecht. Jacques aanschouwde het le venslicht in „het" r uimere huis in de Lange Breestraat en later werd weer een kind geboren in „het" huis aan de Wijn straat, Nu geldt voor iedere belangstellende le zer. dat er vele huizen in de Wijnstraat staan. Voor mij persoonlijk is „het" huis in de Wijnstraat te Dordrecht uiteraard de woning, waarin, ik zelf ben geboren en opgegroeid. Maar het interesseert mij in hoger mate en ongetwijfeld andere lezers (Advertentie) 9? (Van onze Parijse correspondent) Naar wij vernemen zal binnenkort te Parijs een boek verschijnen, getiteld „Een arme te Rome", met als ondertitel „De ware sleutels". Een volkomen tegenhanger van het gerucht makende boek van Pier- refite „Les clefs de Saint Pierre" over het Vaticaan. „Un pauvre a Rome" is geschreven door de Eerw. Zuster Marie- Yvonne die de bekende actrice van de Comedie Francaise was, die haar kunste naarsloopbaan verliet voor het klooster en die in de wereld de naam Yvonne Hautin draagt. Het boek wordt met grote belangstelling verwacht, daar het ook de bekeringsweg van Eduard Herriot zal be kend maken. Jean Seberg in de film „Saint Joan", die naar het gelijknamige toneelstuk van G. B. Sliaw is gemaakt door Otto Preminger. evenzeer, welke precies de bedoelde kui zen waren, en of ze nog bestaan etc. Een gefortuneerde, kinderloze wedu we in Dordrecht liet dominee Perk een deel van haar vermogen na. Haar naam wordt niet vermeld. De erfenis wordt „vorstelijk" genoemd, „groot genoeg om hem (vader Perk) voortaan voor geldzorg te behoeden". Maar later is er toch geldgebrek en het is dus heus niet louter nieuwsgierigheid als men zich afvraagt, hoe groot of klein het geërfde bedrag dan eigenlijk wel is geweest. Het is een niet erg gewichtig detail, maar m.i. toch wel belangrijker en interessanter dan bijvoorbeeld de fi- nanciële resultaten van een schoolfeest, overigens een alleraardigste bijzonder heid. Zo waren er nog een paar puntjes, waar ik bij het lezen van het voortreffelijke en met warmte geschreven boek een vraag teken bij heb gezet. Om ze tenslotte door een „Verantwoording" te zien wegge vaagd: hierin wordt namelijk medege deeld dat men in deel drie „behalve de authentieke teksten ook een nauwkeurige opsomming zal vinden van het mij (prof. St.) bekende materiaal aan anekdoten en gepubliceerde herinneringen aan Jacques Perk". Men mag dus verwachten, dat in dat deel ook cijfers en feitelijkheden als de door mij gemiste zullen worden gegeven. Ik deel des schrijvers afkeer van voetno ten en verwijzingen in een levensbeschrij ving van deze opzet, maar in de door m ij bedoelde details waren zij niet nodig ge weest. omdat de precisering in de tekst had kunnen worden opgenomen; hetgeen de schrijver verderop in het boek trouwens ook heeft gedaan met betrekking tot de Amsterdamse woningen. Het korte teven van Jacques Perk is door de schrijver niet alleen bestudeerd, maar vooral ook herbeleefd. Met zijn beproefde speurzin en met algehele toewijding heeft De prijs voor een werk van een beel dende kunstenaar over het theater- en circusleven, die de Amsterdamse artiesten vereniging N.A.R. (Na Arbeid Rusten) had uitgeloofd, is toege" end aan G. Lataster (Amsterdam) voor zfln abstracte schilderij „Trapeze". Het was de eerste keer dat de N.A.R. een kunstprijs 1000) had uit geloofd. Daarvoor had zij een prijsvraag uitgeschreven. Voor de organisatie en de tentoonstelling der werken in het gemeen telijk museum Fodor heeft het Prins Bernhard Fonds een subsidie verstrekt. „De N.A.R.", wier leden nauw gelieerd zijn aan het theater in de ruimste zin van het woord, heeft een bescheiden brug wil len slaan over de kloof, die de kunst op de olanken zo duidelijk gescheiden houdt van de beeldende kunst. Zij heeft de ar tiesteningang van de theaters willen ope- Er worden nu eenmaal aan een televisie-spel heel andere eisen gesteld dan aan een toneelspel. Niet dat toneelspelen niet voor de televisie ge bracht kunnen worden. Natuurlijk, net zo goed als films. En hiermee is tegelijk het grote verschil in mogelijkheden gegeven, welke mogelijkheden m.i. ook ten volle moeten worden uitgebuit, om tot het specifieke televisie spel te geraken. Het toneelspel is gebonden aan, we kunnen bijna wel zeggen: één décor en aan een opbouw in drie (hoogstens vier of vijf) bedrijven. Het televisie-spel behoeft al deze beperkingen niet te kennen; zelfs één bedrijf kan verschillende décors omvatten. Schrijft iemand dan ook een spel voor de televisie, dan zal dit heel anders uitvallen dan wanneer hij dit voor het toneel geschreven had. Een omwerking van dit televisiespel voor het toneel kan dan ook dikwijls de grootste moeilijkheden opleveren en zelfs op een volkomen mislukking uitlopen. Jan de Koek is er echter wat betreft zijn „Post Onvoorzien" zeer in geslaagd. Het is zelfs veel sterker dan zijn televisiespel geworden. V^e^'jk treedt Rita Hayworth weer eens op in „Fire down below haar "e CinemaScope-film, waarin ze Robert Mitchuni en Jack Lemmon tot tegenspelers heeft Origineel in zijn aanvang is dit stuk zeer zeker niet. Een rijke oude vrouw wil de waarde van haar eventuele erfgenamen op de proef stellen en houdt zich dood. om op deze manier achter hun ware ge daante te komen. Want, eenmaal dood. be hoeven de erfgenamen haar niet meer te vleien en te ontzien en kunnen zij zich ongelimiteerd lat engaan in hun uitingen. Dit gegeven kan wel zeer spannend zijn bij een juiste uitwerking, maar nieuw is het zeker niet. In verschillende Ameri kaanse stukken hebben wij eenzelfde ge geven kunnen beluisteren. Maar pas als de oude vrouw zich dood houdt, neemt het stuk een zeer verrassende wending, die wij geen van allen verwacht hadden en die het in originaliteit ver boven andere stukken doet uitgaan. Want wat blijkt 7 Och, laten wij liever het verhaal van begin af aan nagaan. Want al is het dan niet in oorsprong helemaal origineel, de uitwerking is van stonde af aan origineel en sterk. Een schatrijke oude vrouw leeft met haar nichtje en haar secretaris en diens echtgenote, die de huishouding doet. Het is een kleine gemeenschap, die door de oude vrouw getiranniseerd wordt. Een ieder heeft zich maar neer te leggen bij haar bevelen, of deze nu redelijk zijn of niet. Zo eist de oude vrouw, dat haar nichtje Alice zal huwen met haar rent meester. Alice wil echter niets weten van de rentmeester en is verliefd op de kandidaat-notaris. We zien dus twee partijen fel tegenover elkaar staan in dit stuk. Aan de ene kant: de oude vrouw, die de rentmeester de hand boven het hoofd houdt, aan de ande re kant Alice, de kandidaat-notaris, en de beide andere huisgenoten: de secretaris en diens echtgenote. De oude vrouw meent vanwege haar geld echter de sterk ste partij te zijn. En zij verzoekt de kandidaat-notaris om bij haar te komen en haar testament op te maken, dat luidt als volgt: „Alle goederen en gelden zullen bij mijn overlijden geheel en al ten deel val len aan mijn nicht Alice. indien zij huwt met mijn rentmeester Anthonie Sloot. Indien aan deze voorwaarde niet wordt voldaan, benoem ik Anthonie Sloot tot universeel erfgenaam." En zij roept haar nicht en haar secreta ris om als getuigen het testament te on dertekenen. Een zeer beklemmende scène volgt. Zal Alice tekenen of niet. Hiermee ondertekent zij haar eigen oordeel, want met de rentmeester trouwen, dat nooit. De secretaris haalt haar over te tekenen. En Alice tekent. Maar tante laat zich niet voor de gek houden, want een testa ment getekend door een belanghebbende is niet geldig. Dus wordt er opnieuw gete kend en nu door de secretaris en diens echtgenote. Dezelfde avond nog houdt de vrouw zich dood. De verslagenheid is groot. De rentmeester triomfeert. Want alle bezittingen komen nu in zijn hand En hoewel hij aanvankelijk om de gunst van Alice gebedeld had, het interesseert hem nu nog maar weinig, of zij met hem trouwen wil of niet. Laat haar maar trouwen met de kandidaat-notaris. Maar dan ook onmiddellijk het huis uit. Want het is nu zijn huis. En de secretaris en diens echtgenote krijgen eveneens hun ontslag aangezegd. Maar dan komt Fedder op, een inspec teur van politie, Maar hij komt niet in zijn hoedanigheid van politieman, maar als de vertrouwenspersoon van de oude vrouw. Hij deelt de familie mee, dat de .vrouw niet dood is, maar zich slechts dood houdt, om achter ieders ware gedaante te komen. En zij is er achter gekomen, al thans Fedder ka.n haar nu meedelen, dat het de rentmeester helemaal niet te doen was om Alice, maar alleen om de bezit tingen en het geld; en dat Alice nog voor geen duizend erfenissen afstand zou doen van haar kandidaat-notaris. De woede van de rentmeester kent geen grenzen. De opluchting bij de anderen is groot, ofschoon Alice het een minderwaar dig spel vindt van tante. Maar van de an dere kant blijkt hier toch ook weer haar goede karakter uit: zij had het goede met Alice voor en wilde haar in geen ge val aan 'n echtgenoot schenken, die alleen haar geld maar najoeg. Dus al haar vroe gere eisen, dat Alice beslist moest trou wen met de rentmeester, waren niet zo gemeend. Door dit spel vën tante heeft ze slechts de juiste huwelijks-kandidaat willen achterhalen. Fedder geeft nu opdracht aan de echt genote van de secretaris, om mevrouw te waarschuwen, dat het spel ten einde is en dat zij rustig beneden kan komen. Maar het spel is nog lang niet ten einde, want Emma (de vrouw van de secretaris) komt met de ontstellende mededeling terug, dat mevrouw echt dood is. De op winding van de grap heeft te veel geëist van haar zwakke hart. De rentmeester krijgt zijn oude praats weer terug. De verslagenheid b;j de an deren neemt nog grotere vorm*r aan. En Alice ziet zich al uit huis verjaagd, als het testament tenminste geldig zou zijn Maar de secretaris, die altijd in de eeuwenoude familiearchieven van de oude vrouw heeft zitten werken met allerlei soorten inkt, inkt, die eeuwen trotseert en inkt. die na verloop van een paar uur weer volkomen verdwijnt, heeft het tes tament met zijn eigen vulpen ondertekend en ook zijn vrouw met zijn vulpen laten tekenen. En hij vraagt nu de notaris het testament te voorschijn te halen. Het tes tament, waarin staat, dat de rentmeester nu algemeen erfgenaam is, maar waarvan rentmeester kan gaan. En Alice blijft met haar kandidaat-notaris zeer gelukkig ach ter Het is een zeer sterk spel geworden, ont daan van alle onlogische feiten, die aan het televisiespel kleefden. We hebben nu de inhoud van het spel gegeven .Een volgend keer zullen wij op de kwaliteiten van de taal en dialoogvorm ingaan, zoals wij dit ook bij het spel „De Rani antwoordt niet" gedaan hebben. Want het zijn juist de taal en de dialoog, die de waarde aan het stuk geven. Alhoewel de zeer interes sante en originele intrige natuurlijk ook heel wat tot het slagen van het spel heb ben bijgedragen. Maar een goede intrige behoeft nog geen goede karaktertekening van de personen in te houden. Deze karak ters worden wél bepaald door de taal en de dialoog. En als wij een volgende keer zien. hoe sterk bijvoorbeeld de oude vrouw getekend is in haar onbuigzaamheid en ti rannie, dan wint dit spel, deze intrige, veel in waarde en in spanning. Van der Voort. Garmt Stuiveling dit „mozaïek" van een dichterleven ontworpen. Waar de feitelij ke gegevens tekortschoten (en het zou wel eens kunnen, dat deel drie ons op schok kende wijze zal onthullen hoe weinig er eigenlijk over de mens J.P. bekend is!), heeft hij met dichterlijke intuïtie het men selijke beeld voltooid. Binnen zekere beperkingen. In een en kele beschrijving (zoals op pagina 29) komt de schrijver onze verbeelding te veel te hulp, terwijl ik elders wel eens heb ge wenst dat hij zijn fantasie iets meer had laten gaan De verklaring, dat het „ro mantische arrangement" van de objec tieve gegevens in dit boek heel wat klei ner is dan het in veler ogen wellicht zal schijnen, zou mij in ieder ander geval een geruststelling zijn geweest. Wat de com binatie Stuiveling-Perk betreft, had ik dat romantische arrangement best wat gro ter gewild. Maar dit is uiteraard niets dan slechts een persoonlijke wens. Ik geloof, dat het „mozaïek" gaver zou zijn ge weest. zonder aan betrouwbaarheid ln te boeten. Het voornaamste echter is dit: dat uit deze biografie de gecompliceerde, veelal onbegrepen maar geniale jonge dichter als een levende mens tot ons komt, niet verklaard, beschuldigd noch goedgepraat, verguisd noch verheerlijkt. Voor het eerst zijn de zonder twijfel sterk gekleurde her inneringen van tante Betsy Perk tot nu toe het enige levensverhaal van Jacques opzij gezet voor een waardiger en waar achtiger levensbeeld. Zij leverden alleen nog de stof voor een paar kleurige anek doten. Tot de boeiendste bladzijden behoren die over het ontstaan van de Mathilde-cy- clus en over de ingewikkelde machinaties met de uitgave ervan na de dood van de jonge dichter. De kritische inzichten en persoonlijke opvattingen, die prof. Stui veling hier helder en bondig uiteenzet, getuigen, evenals d e levensschets zelf, van méér dan alleen kennis en s tudie: van een 1 iefdevolle, toegewijde poging tot het kennen en begrijpen van Jacques Perk, de dichter èn de mens. nen voor beeldende kunstenaars, in de ver wachting dat onze eigentijdse cultuur ge diend zal zijn met een hechter contact." aldus een toelichting op de prijsvraag in de catologus. De voorzitter van de N.A.R., de heer Meyer Hamel, heeft vrijdagmiddag de prijs in Fodor uitgereikt, waarbij naar goed artiestengebruik de bekende kunste naar een grote krans om de hals gehan gen werd. Daarna werd de expositie „kunstenaars tussen de coulissen" door Anton van Duinkerken geopend. De jury bestond uit de heren W. Sandberg, Hans Redeker, R. Frankot, Edgard Fernhout en Jan de Cler. Zij achtte de prijsvraag ge slaagd, zowel naar het aantal der ingezon den werken als de kwaliteit daarvan en het initiatief van de N.A.R. gerechtvaar digd, aldus haar rapport. De jury heeft ook nog vijf eervolle vermeldingen toege kend. Voor de prijsvraag hadden 67 kun stenaars 187 werken ingezonden. Van 44 hunner worden 64 werken geëxposeerd. De tot 13 juni durende verkoopstentoon stelling omvat schilderijen, tekeningen, gouaches en enig beeldhouwwerk. Opvallend en verscholen ligt Het Mu seum voor het Onderwijs aan de Hem- sterhuisstraat. Achter een onooglijke in gang in dit oude stuk Den Haag treft men echter een schat van bezienswaardig heden aan, die daar ten dienste van het onderwijs zijn opgesteld. Behalve de per manente exposities bevat het museum ook tentoonstellingen, die voor een spe ciaal doel zijn ingericht Zo is er nu veel aandacht besteed aan de pottenbakkers kunst. De schooljeugd kan hier in een leslokaal alles te weten komen van de pottenbakkerij en mede door middel van een elektrische oven kan zelfs de produk- tie van begin tot eind gevolgd worden. Onlangs is het museum echter uitge breid met een nieuwe, permanente afde ling, nl. die van de Bijbelhistorie. Een commissie, waarin ook mgr. Bokeloh, de deken van Den Haag. zitting had, heeft de museumdirectie geadviseerd bij het moeilijke en verantwoordelijke werk, dat erop gericht was iets tot stand te bren gen. waardoor het godsdienstonderwijs op de scholen verbeterd zou kunnen worden. In één der zaten van het museum treft men zeer vele zaken aan, die betrekking de ondertekeningen verdwenen zijn. De hebben op het Oude Testament. Slechts een gedeelte van de voorwerpen is hier echter uitgestald; het is dus mogelijk wij- zieingen in de expositie aan te brengen. Door middel van diorama's, maquettes en reliëfkaarten zijn de leerlingen, die bovendien van films of filmstrips gebruik kunnen maken, in staat zich enigermate in te leven in de algemene situatie, waar in het Oude Testament zich afspeelt. Tal rijke in de bijbel genoemde voorwerpen, Dlanten, dieren, sieraden, kledingstuk ken zullen de kinderen bovendien een levendiger beeld biibrengen. wanneer zij daarna de oude verhalen horen vertellen. Hoewel niet alles wat hier staat authen tiek is een nauwkeurige, gave repro- duktie is voor dit doei meer waard dan „echte" brokstukken komt men toch onder de indruk van de beschaving uit deze periode, waarin EgvDtenaren en As- syriërs de geschiedenis bepaalden. Natuurlijk blijft dit alles slechts mid del: de onderwijskracht zal deze middelen voor een intensiever bijbelonderricht tot leven moeten brengen. Dat ook het bijbelonderricht van mo derne, visuele onderwijsmiddelen gebruik kan maken door middel van dit museum, is een verheugend teken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 5