Paler Verkoelen "Ike dag een etappe s DE GEEST VAN JESUS wereld wording PEINS m GESPREK IIP 111 Mf3!? met nieuwe avonturen en nieuwe gesprekken naar de solidariteit onder de mensen a M Nationale ontmoeting kan allerlei vormen aannemen Samen praten, tegen of tot elkaar i m er eens oyer J f$. 'M. W>; lSIESiEl!IIEMI!lEl met ;'t er Verkoelen, wij weten jeW^r°°tse plannen heeft die hebben op de kath. V^ensen van ons land, we '3°'t)cle7>f;r dus bij zijn, wat is er t> ''Als h de bedoeling van de At As^~beweging kent, weet Aij bede- en boetetochten, j% °r§aniseert prachtige mid- t?;t A^11 om de solidariteit on- At i1116115611 te beleven, regel- 111 de praktijk van het trek- \h b !>lV' Discussie Pleisteren Medewerking Met elkaar Naar Den Bosch A Na de tweede wereld oorlog Program Zondag 16 juni Casino Den Bosch 'dw- Er zijn van die mensen, tegen wie je zo heerlijk kunt praten. Je hoort echter nooit iets van ze terug. Alles wat je zegt, wordt wel be luisterd en soms zelfs zeer aan dachtig. Al wat er terugkomt is „ja", „neen", „steek eens op" of „kijk eens wat een aardig kind", daarmee is het dan op. Je zit je de hele avond te vermoeien, om het gesprek op gang te brengen. Je schrikt al, als dergelijke mensen voorstellen, een glaasje bier te gaan drinken. De stilte-pauzes overheersen dan en tenslotte ga je de mensen, die ook een glaasje bier drinken bestuderen. Je merkt op, dat die vent in die hoek daar zo'n snorretje heeft (iets beters om over te praten kon je heus niet vinden) en als antwoord krijg je, „ja, dat dacht ik ook net." s- '6 Jto Jtth JO* 41k WIÉIW Wij mochten een gesprek hebben met pater P. J. Verkoelen O.M.I. over de Pax Christi-beweging in Nederland waarvan hij landelijk aalmoezenier is. We wisten dat hö grote plannen had en eigen lijk een beetje op zijn Frans d.w.z. op een terrasje aan een drukke boulevard in één van onze grote steden hebben we al wat leeft en groeit de revue la ten passeren. Het resultaat is dat we de lezers een Pax Chrlsti-pa- gina aanbieden waarin hij de schone gedachten van deze jonge geestelijke loot aan de stam van de Eeuwige Kerk die altijd weer jong en boeiend kan zijn kan vinden opdat hij er dank baar en enthousiast over kan zijn als de „routiers" van de Bewe ging zelf. Santiago di Compostela, het eind van een eeuwenoude bedevaartweg. iSjj Èamen de grote tochten te V h naar Chartres, ruige tochten Arh>nderden 10nSe m®hsen aan V Ck6.0, sprekend over de Vrede 5" ostus en in letterlijke zin. elkanders lasten, want de zwaar en vermoeiend. ?Cerk°elen kan er weloverwo- \\i ij Praten. D|\ 11 tocht moet je bewijzen, dat k% V°°r elkaar over hebt. Je deelt c, verdriet, zorg en ontberin- lijSA sjouw je met volkomen wil- I.' «iJf® tochtgenoten de zelfde kant Vfl8r het einddoel van de tocht. ■Au 'hij elkaar een dag of drie) Ae met nieuwe avonturen en V be,,gesprekken. Het zijn dagen ■VaaAning> maar ook dagen van Alls' ^'les gaat mee, meisjes en fysiek sterkfen en fysiek bi; bie laatste horen er juist n) he sterken moeten dan hel- Daarna gaat het discussiërend ver der. Ik moet er nog bij zeggen, dat zo'n discussie er niet is om heel on persoonlijk meningen ten beste te ge- vln, maar om mee te denken en mee aan te voelen wat dat is: de Pax Christi. Na de lunch volgt het zoge naamde kapittel. Gezeten langs de route worden de resultaten van de ge sprekken uitgewisseld en door de aal moezeniers samengevat en het nu rijp doorsproken thema duidelijk gesteld. Tijdens de middagmars kan iedereen er nog eens over nadenken. Op de plaats van aankomst gaan allen eerst naar de kerk om het dankgebed uit te spreken, daarna maaltijd en avond rust. De volgende dag, zaterdag, verloopt eender, 's Avonds komen allen van diverse richtingen in Den Bosch aan bij de Zoete Lieve Vrouw. Zondag is er dan een sluitingsbijeenkomst in de kathedraal en trekt iedereen huis waarts". „En hoe gaat dat dan op de pleis terplaatsen'" „Over de organisatie kan ik nog geen mededelingen doen, dat komt te zijnertijd als de tijd van inschrijving wordt geopend, maar het is de bedoe ling dat de trekkers zich in de dorpen en steden verbroederen met de men sen, die ze er aantreffen, en dat mag gerust in blijmoedigheid gebeuren, als de ware geest van broederschap maar op de eerste plaats komt. In Den Bosch wil ik ook proberen de trekkers onder te brengen in gezinnen van middelbare scholieren om er in ge zinsverband de zondagmorgen door te brengen". „Schrijft u vooral dat de tocht niets met toerisme te maken heeft. Het gaat er niet om overal een hotelka mer aan te bieden en alle mogelijke comfort onder de tocht. De trekker aanvaardt wat hem ge boden wordt, een strozak of een mooie kamer. Alles is hem goed. Hij is tevreden met sobere maaltijden en aanvaardt Iedere andere trekker a'% kameraad. De deelnemers moeten dan ook overal op verschillende plaatsen starten. Vrienden van één school worden niet op dezelfde plaats inge schreven. En alles trekt mee, meis jes, jongens, seminaristen, gymna siasten en kweekschoolleerlingen, ook religieuzen en vooral ook zwakkere jongens en meisjes, Invaliden. De sterken moeten de zwakkeren helpen, dat is de werkelijke beleving van de solidariteit". „Het plan is niet mis! En dat movt volgend jaar in de Paasvakantie plaats vinden. Ik hoop van harte dat het plan slaagt. Geniet u goede me dewerking?" De opzet is geen particuliere actie van mij, maar geschiedt met volle medewerking van het Episcopaat en allerwegen ontving ik van de scholen adhesiebetuigingen. Ik mag echt zeggen dat allerwegen het plan met enthousiasme wordt begroet". „Wat ons betreft pater, hetzelfde U krijgt een pagina. En wanneer het zover is, dat de grote actie begint zijn we weer van de partij". Pater Verkoelen raced in zijn volks wagen weer verder op, want dag en nacht arbeidt hij aan het plan, een apostolisch plan, dat onder de kath. jeugd van Nederland moet slagen. F. B. V ïy aHemaal moeten ze er ko- yetit lesters gaan mee en priester- Aiiu' a'Hen, als gelijke monniken kappen. th' in het gesprek is het heel rs of je tegenover elkaar V' Uiti°f le met enkelen de zelfde VI tjHet laatste drukt veel Vb solidariteit uit, die het ge- A «e °e' kenmerken. Het is veel Hf met elkaar praten dan tot j111 u van plan een grote tocht KArd °ok organise1611?" 'V jaaaad, de bedoeling is dat vol- W''iei?r ln de Paasvakantie alle e abituriënten van de mid- öurt n een grote Pax Christi- H Jjyrnemen naar Den Bosch. ''lit)11 is die jonge mensen voor Maatschappij treden vanuit 'V ho schoolmilieu te leren be- «V%t6Zeer het in die maatschappij ytf °P menselijke broederschap VAe Vrede van Christus kan een SA ,„aatschappij scheppen. Daar kW aan mee arbeiden, door vV Va vredesapostel te zijn. V*1 qv, n dat besef kunnen ze er- nie tocht die ik voorstel te vHt 11.7~~ noteert u dat goed niet enkel om de kath. n An de kath. middelbare Oaar om al de katholieken are schplen. Dat is iets zo'n tocht nu eigenlijk in I1 t>Sc'1 w°rdt de plaats waar ",e gaan. Maximaal zouden PAX-CHRISTI AAtreiV deeMemers kunnen zijn. \j bi n dan in groepen van S jt aatsen uit. In het Zuiden A'ifath ?an in streken lopen met 5,1 1 L evolking. die dus gemak- medewerking kan ge- 'AlAdo-v zal nodig hebben. y'A'e Sng,is dat de groepen (bij Uit ^ee^neming 10) op een de vertrekplaatsen star- een H" Mis' die wordt h? a'V-b, p. a°or de aalmoezenier van legt de trekkers tevens V'Sa ''§e^S voor- wiJ interrum- SlAt^Preksstof?» A ei6tv5' het gesprek is een we- ,yhSet0Vnt va'n de tocht. Onder- 8 (h„de jongeren in kleine A Adi- 0°uit met vijven, onder A«itzihnf.zich al Pratend met el- ti sti sgeri ,n op de christelijke soli- biifchte en hoe die in het VveU. °P de tocht waar "fl "**1 Programma terug >J in h«t dP ?e Mis is er ontbijt en I) iv^hati PPht aan met een half Apt daarna bidden of zin- Hf eeps nenhjk het rozenhoedje, dit Zi6n hoe je op deze wijze gebed kan bidden. De mensen die in oorlog leven, die zij zelf hebben aangericht, moeten zich wel op zeker moment afvragen: „Wat doen wij toch?" Want niemand wil het lijden, de dood, de honger- het concentratie kamp. Om de enkele ontwortelde broe der, die om welke reden dan ook in zijn leven dat alles wel gewild heeft, buiten beschouwing te laten. Juist in tijden van oorlog ont waakt geheel overeenkomstig de gewijde teksten die er van spreken dat het goede tegelijk met het kwa de opschiet, dat bij zwakte, groot heid geboren wordt een solidari- teitsbesef, een geest van menselij ke broederschap. Juist bij de puin hopen en de massagraven. Wat hebben wij elkaar aangedaan? Waartoe zijn we gekomen, dat wij elkaar zinloos vernietigen? Het is niet verwonderlijk dat tij dens en na de verschrikkingen van een oorlog de bezinning komt op de waarachtige vrede. Een monu ment daarvan is onder de katho lieke christenen: de katholieke in ternationale vredesbeweging „Pax Christi". Ontstaan en tot bloei gekomen na de tweede wereldoorlog in Frank rijk, alhoewel er een voorgeschie denis valt te schrijven, want al op 14 juli 1944 riep mgr. Théas, nu bis schop van Tarbes et Lourdes en nationaal voorzitter van de bewe ging in Frankrijk in een bezie, en de toespraak tot zijn medegevangenen, op tot vergevingsgezindheid tegen over de vijand en de bezetter. De volgende dag celebreerde hij in de gevangenis voor zijn onder drukkers. Drie uur later werden de Fransen op transport gesteld naar Buchenwald Er groeide een plan op om een kruistocht van gebed te houden voor verzoening en vrede onder de mensen. Men predikte de liefde, de vergevingsgezindheid, de toena dering tot de vijand. Men bad en offerde voor de vrede. Het kwam tot grote manifestaties o.a. de in ternationale ontmoeting te Vérelay, waar respectievelijk Duitse krijgs- gevangenen kwamen, terwijl ionge Fransen zich als gijzelaar aanboden voor hun terugkeer. Onder voorzitterschap van Kardi naal Feltin, de aartsbisschop van Parijs kreeg de Beweging een pro gram van gebed, studie en actie in dienst van de vrede. Interna tionale ontmoetingen en bedetoch ten o.a. de beroemde naar Char- tres vinden regelmatig plaats. Waarop steunen deze activitei ten? Is het christendom niet door» trokken van de vredesgedachte? Christus is de vredevorst. Hij heeft niet nagelaten zonder ophouder, de mensen de weg naar de ware vre de te wijzen. Als er ergens vredes- krachten te vinden zijn, dan is dat in de katholieke Kerk. Maar het komt er op aan vanuit die vredesgedachte als goede chris tenen te leven. En daar maken wij de kapitale fouten. De opgave vre debrengers te zijn maken wij zo slecht waar. De „Pax Christi" wil alles doen om dat vredesbesef wat een soli- dariteitsbesef is opnieuw levend te doen zijn onder de christenen, opdat ze in het dagelijks leven door hun doen en laten daarvan zouden getuigen. Dat is de katholieke grote bijdrage tot het herstel van de vre de. In het nog onofficiële Beginsel programma staat het volgende: Haar eigenlijke doel is het bren gen van de Vrede van Christus, speciaal in de internationale ver houdingen. Deze taak bestaat in: 1. Het beleven en verspreiden van de evangelische vredesgedachte en het afsmeken van de vrede, die een gave is van God. 2. Het benutten van de „vre- deskrachten, die in de Kerk gecon denseerd zjjn, dank zü de boven natuurlijke eenheid van de katho lieken in Christus". (Paus Pius XII tot de Pax-Christipelgrims op 13 september 1952). 3. Het geven van vorming en leiding aan de katholieken, opdat dezen hun internationale plirht volbrengen en samenwerken met alle mensen van goede wil voor het vestigen van de vrede, over eenkomstig de leer en de richtlij nen van de Kerk. Op de eerste zondag na Pinkste ren is er een ontmoetingsdag van katholieke jonge mensen in Den Bosch. Het initiatief hiertoe werd genomen door enkele jongeren van Amsterdam en Tilburg. Hun bedoeling is te komen tot een si tuatie-bepaling van dit ogenblik: Waar zijn we nu ergens, wat be treft de zgn. geestelijke vernieu wing? Zijn wjj daar persoonlijk werkelijk bij betrokken? Langs welke wegen kunnen wij, indivi dueel en gemeenschappelijk ver der gaan? Langzamerhand heeft dit initiatief concrete vormen aan genomen. Er kwamen titels uit de bus als: „Pleidooi voor jongeren- zielzorg; Verantwoord ongeduld: Terugblik en perspectief". Aan het programma werken vele jon ge mensen ln veel steden mee. Er zullen korte inleidingen gegeven worden o.a. door kap. D. Coppes uit Amersfoort, drs. De Valk uit Rotterdam, Frans Brakkee uit Rotterdam en pater P. Wesseling uit Amsterdam. Mgr. M. W. Bek kers, de bisschop-coadjutor van Den Bosch heeft toegezegd door zijn aanwezigheid z\jn belangstel ling voor deze ontmoeting te wil len tonen. De bijeenkomst wordt gehouden in het Casino op de Parade te Den Bosch en duurt van 11.30 tot 17-30 uur. Er is voor hen die van bui ten Den Bosch komen gelegenheid een H. Mis bij te wonen om half tien in de kerk van O.L.V. van Altijddurende Bijstand, Coperni- cuslaan, Den Bosch-West (van het station door de tunnel heen, 5 mi nuten gaans). Er zjjn nog kaarten verkrijgbaar bij Jan Takkenberg, Zuid-Oosterstraat 63, Tilburg. Wanneer men het geld opstuurt: a f 1.per kaart, worden kaarten en voorlopige programma's prompt toegezonden. De 16e juni wordt een werk dag. Vele jonge mensen zullen bij eenkomen omdat zij willen leren hoe in deze tijd als bewuste ka tholieken te leven een kunst waarvan ze uit ervaring weten, dat ze een mens niet aanwaait. HET IS PINKSTEREN en het is 1957. De Heilige Geest is kennelijk niet van plan nog eens zo spectaculair op te treden als op die eerste Pinksterdag IJet zou trouwens al wel iets heel ge weldigs moeten zijn als het nog indruk wilde maken. Het zou in staat moeten zijn om de laatste atoomontploffing en de gebeurtenissen in Algerije en het sportschandaal in Oostenrijk en het suc ces van Sissi de Keizerin te overtref fen. In het lawaai van Rock n' Roll naar Calypso en van bromfiets naar straal jager zou het gedruis van een plotseling opgestoken windvlaag nauwelijks op vallen en een pleinpreek over Christus, zo maar op straat, is in onze tijd al een bekend verschijnsel geworden. Het zou iets buitengewoon sensationeels moeten zijn, wilde het opvallen. HET ZOU NATUURLIJK best kun nen. Er zou natuurlijk best iets enorms kunnen gebeuren dat door de wereld- publiciteit in een minimum van tijd overal bekend was. Maar het is ken nelijk niet de bedoeling. De Heilige Geest is kennelijk zo voldoende aanwe zig in deze wereld dat er geen geweldi ge tekens meer nodig zijn om Hem ken baar te maken. Ook de verschijning van Christus in deze wereld is voldoende duidelijk ge weest om ons aan Hem over te geven zonder dat er nog sensatie bij moet ko men. Het is helemaal niet altijd gemakke lijk om Christus zo maar te kennen uit wat er van Hem nagelaten is, maar de Heilige Geest zal ons alles van Hem le ren, alles van Hem in herinnering bren gen als we dat willen. De komst van Christus in onze wereld was soms heel wonderlijk en in de jonge Kerk liet Hij ook nog heel wat wonderlijke dingen gebeuren. Maar dat was voor de entree van Christus en Zijn Kerk in de we reld. Nu is het blijkbaar zo dat we genoeg de kans hebben om te weten wie Hij is en wat Hij wil. De Heilige Geest is er nu om ons ie eigenlijke zending van Christus in her innering te brengen (en dat was niet om wonderen te doen!). HIJ IS DE GEEST van Jesus. Hij zal ons alles leren. Hij zal ons alles in her innering brengen wat Christus gezegd heeft. Het is niet zo gemakkelijk om al tijd te weten wat Christus gezegd heeft, zó dat ik er van leven kan. Het staat wel opgeschreven ln de Heilige Schrift Het is wel allemaal te vinden in de leer van de Kerk. Maar als ik het nu nodig heb nu ik moedeloos ben nu ik geen uitweg meer zie nu ik teveel opga in al dat andere nu ik me aan duizend en een dingen erger nu ik een verschrikkelijke hekel heb aan iemand nu alweer iemand me niet begrepen heeft nu ik domweg geen zin meer heb en helemaal „leeg" ben nu lijkt het of alles wat Christus ge zegd heeft verdwenen is. Nu lijkt' Zijn woord niet meer levenwekkend in me Nu heb ik Zijn Heilige Geest nodig. Nu moet ik in volkomen stille afwachting leven. Ik moet nu niet eigenwijs conclu deren dat Christus me in de steek gela ten heeft. Ik moet me nu niet verliezen in uitgebreide discussies over geloofs moeilijkheden, die eigenlijk om de kern van de zaak heendraaien en die de stilte in mij doden. Ik moet Zijn terugkomst afwachten. De Heilige Geest komt altijd terug. Hij is de Wijsheid, de Kracht, de Sterkte. Hij is de levenwekker. Hij wekt altijd opnieuw weer het le ven in mij. Dat leven dat Christus is komen brengen. Zijn leven, als Zoon van de Vader dat ook mijn leven zou worden en hef leven van al die ande ren. Daarom is de Geest door de Va der en door de Zoon beide gezonden. Christus' leer is helemaal niet zo in gewikkeld. Het is een grandioze uitno diging tot liefde, om met Hem als onze Broeder die Vader lief te hebben en alle anderen. Om die liefde nu hier al te vinden en hem verder als een heimwee door dit leven mee te dragen totdat we helemaal bij Hem zijn. Het is niet zo ingewikkeld. Maar soms zegt het je niets. Christus' leer is namelijk niet een kwestie van een aantal mooie woorden, die je moet kennen, zoals je andere woorden kent. Je kunt er ook geen di ploma in halen of er punten voor krij gen. Het is levend woord, dat leven in je moet wekken. Je moet in alle omstan digheden van je leven Christus' leer als realiteit ervaren. Daar zorgt de Heilige Geest voor. Je hebt dan verder niets nodig. Geen enkele stunt, geen enkele sensatie. Je zou het morgen kunnen bidden in het Credo: „Ik geloof in de Heilige Geest, die levend maakt." Maar je moet wel geduld met Hem hebben. Hij kan niet zo goed werken als je haast hebt. En ook niet als het niet stil is in je. D. C. ij y %v" n f? V/ Jesus sprak: t Wat jullie Mij hebben ho ren zeggen komt niet van Mij maar van Hem, die Mij ge zonden heeft, van de Vader. Ik heb er met jullie over gepraat, zolang Ik bij jullie was; maar de Helper, de Hei lige Geest, die de Vader in Mijn naam zal zenden, Hij zal jullie alles leren en je alles in herinnering brengen, wat Ik jullie gezegd heb. J JOANNES. J lste Pinksterdag Het gesprek Pax Christi gaat pelgrimeren naar de kathedraal van Den Bosch. Als je 's avonds thuis komt en zegt: „Ik ben met Dinges uitgeweest", dan voeg je er gelijk aan toe: „ik heb zo maar wat tegen hem aan gepraat." Er zijn ook van die mensen, die tot je spreken. Ze hebben je allerlei ont zettend belangrijke dingen te vertel len. Hoe je je best ook doet om iets te zeggen, het lukt je nooit, steeds gaan ze weer terug naar hun eigen onder werpje. Je komt eenvoudig niet aan het woord. Zelfs als je een sigaret aan biedt krijg je geen kans om „steek eens op" te zeggen. Op weg naar huis, staat hij in de tram nog druk te gesticule ren. Als je tenslotte enkele haltes vroe ger uit moet stappen dan hij, roept hij je nog na: „we praten nog wel eens samen". Als het dan maar samen is, denk je dan. Tenslotte zijn er nog die mensen, met wie je zo gezellig kunt praten! Ze we ten altijd nog net iets te zeggen, zon der vervelend te worden. Ze praten met hetzelfde gemak over een moeder loos veulen, als over huurdebatten, of over de verhouding Kerk-Staat. Als er niets meer te praten zou vallen, weten zij zich nog net een verhaaltje te her inneren, waardoor het gesprek weer op gang komt en weer interressant wordt. Deze categorie is de prettigste om op visite te hebben, of om een glaasje bier mee te gaan drinken. Na een dergelijke ontmoeting zeg je „ik heb een gezellig babbeltje met Dinges gehad". Maar hoe gezellig het gesprek met deze laatsten ook was, het was nog niet het gesprek zoals de Routiers van de Pax Christi het zich wensen. Als zij met elkaar, op internationaal niveau, de mogelijkheden bespreken voor de vrede, de hulp aan de onderontwikkel de gebieden, of van betere menselijke verhoudingen, dan gaan ze niet tegen over elkaar aan een tafeltje zitten; hun gesprek heeft plaats, terwijl ze samen lopen. Terwijl ze „en route" zijn. Ter wijl ze samen naar hetzelfde Émmaus lopen. Terwijl ze samen opgaan naar eenzelfde doel. Het mag gezocht lijken, hierin een symbool te zien. Wij zien hierin ech ter een sterk symbool: spreken met el kaar, niet met een tafeltje tussen ons in, in een donker hoekje van een kroeg, maar samen wandelend in eenzelfde richting, zon en regen boven ons, een grassprietje tussen je tanden en niets meer tussen ons in, desnoods, zoals de Fransen: hand in hand. Als dan het gesprek even vast zou lopen, heb je het niet over een leuk snorretje, maar dan wijs je je partner even op een kuil in de weg, of een boom. waarvan de takken al te laag over de weg hangen. Zo'n gesprek moet wel vruchtbaar zijn. T. K.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 9