Heimwee naar verloren Paradijs Een biografie van Joseph-Marie Malègue (i) I Holland-Festival 1957 VAN HET HAAGSE FILMFRONT f CALABUIG, de tragiek van het mensdom in onze tijd Bernard Shaw's „St.-Joan" op witte doek haalt het niet ROYAL BALLET DANSTE Bestverzorgde 50 boeken van vorig jaar geëxposeerd Amadeo Nazarri zou wel arm willen sterven Menselijk geluk Paul Citroen in Arnhem m i WHÊËËÊ ill; 4 Af en toe kijkspel jjArena" speelt Molière Internationale Film- iveek Den Haag 1957 j In Stedelijk Museum te Amsterdam Spectrum en Bezige Bij elk 5 bekroningen Kapitale boerderij en winkel uitgebrand - WOENSDAG 19 JUNI 1957 PAGINA 3 1010101 (Van onze filmredactie) De filmweek, waarvan de eerste dag weinig reden tot optimisme, laat staan geestdrift, had gegeven, is gisteren plotseling op dreef gekomen en tevens op het niveau, waarop de ministeriële woorden bij de gala-opening doelden. Men kreeg namelijk filmkunst te genieten, die paste in een wapen schouw. - Naast het voortreffelijke programma dat de ■^■F.A. op haar congres aan de bezoekers voorzette met Avant-f*ar- ^stisch werk en twee premières, werd het publiek, dat de hitte van middag trotseerde in het Metropole-Tuschinski-theater onthaald °P een verrukkelijke, levensblije film: „CALABUIG". ITALIAANSE MIJMERINGEN e Professor uit de menselijke Spaanse film: „Calabuig", doet aan gymnastiek op het strand van een paradijselijke plaats. Bijzonder begaafd KARD. WYSZYNISKI VOORNEMENS LOURDES TE BEZOEKEN SLAG BIJ WATERLOO HERDACHT Amerikaanse protestante over zijn leven en zijn werk Eigenaardig dat deze bescheiden oer-katholieke Franse schrijver, die wij wezen er in de editie van 5 april j.l. nog op naar aanleiding van het ver schijnen der Duitse vertaling van zijn levenswerk „Augustin" zich het liefst aan alle eerbetoon onttrok en mede daardoor eerst in de avond van zijn leven enige bekendheid verwierf, door een niet-katholieke bewonderaarster uit de nieuwe wereld aan de betrekkelijke vergetelheid moest worden ontrukt en onbeschroomd op een royaal voetstuk geplaatst, stellig onder hartelijke bijval van al degenen die van zijn lijvig boekdeel en an dere schrifturen kennis hebben genomen. Deze studie is een résumé van het proefschrift waarop dr Elizabeth Michaël bij de faculteit der letteren aan de universiteit van Quebec promo veerde, en dat speciaal bedoelde door de geschie denis van zijn leven het werk van deze beschei den mens in het volle licht te plaatsen. Voor de verzameling van haar gegevens maakte zij ver schillende reizen in Frankrijk, vooral ook met het doel enkele verkeerde ideeën uit de weg te rui men, met name om definitief uit te maken dat „Augustinus niet mag gelden als een autobio grafie. De mens Malègue 1 Programma voor donderdag jj JEAN SEBERG: éénmaal echt spel Keuz"»f ls met 06 cataIogus "Ter ICunstmatig dik Veel Rembrandt-uitgaven Bliksem sloeg in ertraging in treinenloop BOERDERIJ DOOR FELLE BRAND IN AS GELEGD De wijze waarop Berlanga, die zich met zijn „Bienvenudo mr. Marshall" in 1953 al onderscheidde als een filmer van bij zondere begaafdheid, dit verhaal in een mitrailleurvuur van prachtige details en vondsten over het doek jaagt, is overrom pelend en meeslepend. Bijna zonder in zinking wervelt het gebeuren voort. Uit duizend kleinigheden construeert hij tal rijke episodes, die hij rusteloos voort stuwt naar het weemoedige einde. Met groot meesterschap en artistiek gevoel voegt hij deze stukjes aaneen, speelt hij met prachtig gevonden en met betekenis geladen beelden, laat hij zijn spelers niet acteren, maar leven en weet hij de veel vuldige dialogen in de vaart van zijn beeldwisselingen op te vangen. In het uiterlijk van een komedie onthult hij ont wapenend charmant de tragiek van het mensdom in onze tijd, dat zijn kennis en energie alleen aanwendt tot zelfvernieti ging. Aan het slot is men zich dan ook bewust, dat achter deze beelden een diep heimwee leeft naar het verloren paradijs P. v. d. H. jbe naam zegt de buitenstaander niets, is die van een klein stadje, dat van 6 buitenwereld afgesloten ligt op een chiereilandje ergens aan de kust van j~Panje, waar precies 928 mensen wonen (bet alle deugden en gebreken van de ®Verige miljoenen aardbewoners. Doch "Hes heeft er zulke minieme afmetingen het kwaad is er maar zo betrekkelijk, Oat het een paradijsje is. Het wonderlijke deze door de Spanjaard Luis Garcia perlanga gemaakte film is, dat het ver haaltje nauwelijks het vertellen waard, in j^azen een grootse vondst is met de wijs- heï^ van een Parabel en het probleem be- 0'st van het menselijk bestaansgeluk in tiia naar de ondergang dreigend atoom- ]Sf«rk. groot atoomgeleerde is de wereld, jj,n?r men alle wetenschap en vernuft c.-biliseert tot vernietiging, ontvlucht en het plaatsje aan. Men weet - van geen slechte mensen en zo a'1 komt in het plaatsje aan. Men weet ,®r van geen slechte mensen en zo rf.°rdt hij onder de naam Jorge in de ge- e ehschap opgenomen. Daar leert hij de stnv°udige primaire genoegens en puur- plo YreuSde van het menszijn kennen. Het vier van het spelletje schaak dat de jbrtorenwachter met de pastoor per te- ja °°h speelt, van een welgeplaatste bil- rtstoot of dat van een partijtje domino, Poëzie van een serenade of het aan- eh van de tafel van vijf. Wonderlijke onturen beleeft de prof., die de waar in ontdekt van het leven en gelegenheid wJSt om Zijn geleerdheid nu eens aan te tanden tot vreugde en geluk van de w Psen. Maar het kostbaarste wat hij er- Vaart is de ware, oprechte vriendschap g b de mensen, ondanks hun tekortkomin- V„a- Maar zijn kennis van raketten en tj brwerk wordt hem toch noodlottig. Als Plaats in de jaarlijkse wedstrijd mat st baburige stadje met een daverend fjjjk vuurwerk glansrijk wint, komt de gr die een enthousiast amateur van de idp^P maakt, in de krant. Daarmee is zijn epjP'üeit verraden. Zijn regering stuurt Ier, vl°ot van oorlogsschepen om hem te halen. Zo wordt zijn geleerdheid ÏHjb) Poodlottig, want zij legt hem de ver- aPd g op in dienst van zijn vaderland va' re doelen na te streven. De bewoners hejb Calabuig mobiliseren inmiddels hun ?6®chelijke verdedigingsmiddelen: oude Xj ®ren, speren, stokken en messen. 8chpf professor neemt vrijwillig af- ld, in de wetenschap, dat hier geen Va 6re keus is. Wanneer de helikopter „Wat heb je aan geld?" (Van onze filmredactie) WIJ wisten niet dat een Italiaans acteur als gast op het Internatio nale Filmfestival in Den Haag zoveel ernstige woorden zou spre ken. Vooral niet, als men weet dat hij ook nog Sardijns bloed in de ade ren heeft vloeien, en van dat Sar- dijnse bloed hebben wij horen ver melden, dat het nog al snel gaat bruisen als het de kans krijgt. AMADEO NAZARRI verklaarde arm te willen sterven, maar dat hij het in deze wereld voorlopig nog wel best vindt. Nu moet u weten, als u het nog niet wist, dat deze „oudste" filmacteur van Italië (iets ouder dan 45), vrijgezel en het idool van de Ita liaanse meisjes, geld verdient als water, een huis te Rome heeft met 56 kamers16 badkamers en een zwembad, waarbij wij aantekenen dat hij het laatste momenteel wel erg mist. Kansen genoeg dus om te leven en zijn Sardijns-Italiaans bloed te laten bruisen. Ewel, Amadeo mij merde: „wat heb je aan geld?" En hij mijmerde dat, terwijl hij uitkeek over het zomerse Filmfestival-Schevenin- gen. „Ik ben een sociaal voelend we zen", vervolgde hij, „en ik wil, dat anderen in mijn voorspoed delen." GIULIETTA MASS1NA, zijn vrou welijke collega uit het zonnige zuiden (La Strada) kijkt met een moeder lijke glimlach naar de forse acteur. „Ik ken hem gewoon niet terug", zegt ze. „Amadeo is altijd rustig, ja zelfs een beetje schuw. In Italië doet hij geen mond open en hier in Nederland gedraagt hij zich als een uitgelaten schooljongen, maakt grapjes en straalt van levenslust. Het zal de ver andering van lucht zijn". Of dat grap jes maken nu slaat op dat huis met 56 kamers of op dat arm willen dood gaan, het is niet te zeggen. In ieder geval vinden beide filmsterren Ne derland fantastisch en kunnen zij zich niet voorstellen, dat er hier wel eens wordt geklaagd over te veel regen. ,,Het is een heerlijk fris land", zegt Amadeo met een stem als een bronzen klok. „Jammer van die woningnood, want een villa op een duin hier zou mij wel aanstaan." Dat grapjes ma ken slaat dus toch op het arm willen doodgaan. Onder auspiciën van de Jacob Maris- stichting wordt in het Arnhems ge meentemuseum een tentoonstelling ge houden van werken van Paul Citroen, die dit jaar de Jacob Marisprijs ont ving. Vrijwel de gehele eerste verdieping is gereed gemaakt voor deze tentoon stelling, die zowel door Paul Citroen vervaardigde portretten (van vele be kende persoonlijkheden) als landschap pen en stillevens omvat. De tentoon stelling wordt geopend op zaterdag 22 juni en duurt tot 16 september a.s. Naar het K.N.P. uit betrouwbare bron in Vaticaanstad verneemt, koestert, kar dinaal Wyszynski primaat van Polen, die gisteren van Rome naar zijn vaderland is teruggekeerd, het voornemen het vol gend jaar een bezoek aan Lourdes te brengen, om deel te nemen aan de ker kelijke feestelijkheden in verband met de honderd-jaar-viering der verschijning. Verscheidene deputaties van de Ne derlandse landmacht hebben gisteren de Slag bij Waterloo herdacht aan de voet van de naald, die aan de Konings laan te Baarn de herinnering aan deze veldslag uit 1815 levendig houdt. Na het spelen van het Wilhelmus door het trompetterskorps van de ca valerie legde de heer J. M. van der Drift, majoor der infanterie b.d., een krans aan de voet van de gedenknaald, als vertegenwoordiger van het hoofdbe stuur van het „comité 1815". Namens de Nederlandse regimenten legde ma joor H. de Wit, wnd. commandant van het regiment huzaren van Sijtzema, een krans. Majoor De Wit hield een rede, waarin werd herinnerd aan het feit, dat de overwinning van Waterloo een ein de maakte aan de overheersing van Nederland en een groot deel van Euro pa. De Nederlandse militairen hebben in deze overwinning een niet onbelang rijk aandeel gehad. Deze recente foto van het koninklijk gezin werd door H.M. de Koningin ex clusief ter beschikking gesteld van het Prins Bernhard Fonds en de Anjer fondsen, waarvan Z.K.H. regent is, voor de jaarlijkse inzameling van deze maand voor het Nederlandse culturele leven (Foto M. C. Meyboom) Over de honderd bladzijden worden tn het eerste deel gewijd aan de levensloop van de auteur, in 1876 op 8 december ge boren te Latour-d'Auvergne ais oudste uit het gezin van een notaris, dat 2 jongens en 3 meisjes telde Zijn ouderlijk huis stond op het stadhuisplein, sinds 1 juli 1956 „Place Joseph Malègue" geheten. Vader was streng en liet aan zijn gezag niiet tor nen; volgens zijn zoon Franck ook gods dienstig, maar dat wilde hij nooit weten Moeder was het die op religieus gebied de toon aangaf; haar portret is sprekend de moeder van „Augustinus". Joseph had een buitengewone fantasie en was ook intelligent, ofschoon hij op school niiet altijd slaagde en op het lyceum Blaise Pascal van Clermont-Ferrand zelfs geheel dreigde te mislukken waarna hij naar de Eudistenschool Saint-Jean van Versailles toog, die hij met compleet suc ces afliep. Toen al liep hij rond met het plan een roman te schrijven. Zijn grote vriendschap voor Henri Vénard, professor in de filosofie aan het college Saint-Louis de Gonzague, dateert uit deze tijd. Van 1899 tot 1901 bereidde hij zich o.m. onder Bergson en Delbos (filosofie) voor op de Ecole Normale Superieure van het lyceum Henri IV, dat hij echter nooit bezocht heeft. Daar leerde hij zijn beste vriend, Jacques Chevalier* kennen. Van 19041911 volgden de juridische studies aan de Pa- rijse Universiteit; terzelfdertijd was Malè gue leraar van graaf Hervé de Talhouët- Roy en woonde bij genoemde familie. Onder alle goede werken die hij be oefende was zijn lidmaatschap der confe rentie van St.-Vincentius a Paulo het voornaamste. De familie Talhouët getuig de van Malègue dat hij zeer pieus was, erg goed, delicaat en gevoelig met een groot respect voor de jonge vrouw, te genover welke hij zich steeds zeer timide gedroeg; voorts erg afgetrokken en ver geetachtig en dat hij veel last had van slapeloosheid. In kunstwerken daarente gen ging hij geheel op. Hij hield er van. hardop te lezen; en dan veel van Proust, wiens psychologie hij bewonderde doch over wiens stijl en sommige karakterteke ningen hij minder te spreken was. De „ka tholieke Proust" oordeelde over de ande re, dat deze nooit een gevoel had door grond zich alleen interesserend voor het begin en voor het einde maar niet voor de warmte van het innerlijk. Tijdens zijn verblijf by de Talhouëts liet hij zich opnieuw uit over het boek dat h(j zou schrijven: „Ik ga een roman uit geven die geen kwaad zal doen en die men ieder in handen zou kunnen geven. Ik zou willen aantonen dat er nog zwaardere zonden bestaan dan die van het vlees". Na in 1911 te Londen te zijn gedocto reerd in dc rechten op een economisch- petitieke thesis, in Engeland uitgewerkt, werd het oktober 1913 alvorens hij werd beëdigd voor de eerste kamer van het Hof van Appèl te Parijs en hij zich als lid der balie van deze stad deed inschrijven. De eerste wereldoorlog gooide roet in het eten. Bij zijn ouders, toen in Issoire wo nend, teruggekeerd nam hjj o.m. als zie kenoppasser dienst in een hospitaal en te- ota..de vloot hem nog eenmaal over het vUq e.. draagt, schiet men zijn laatste ïq rpijl als een eresauut aan hem af. IW® n kort, droog gesprek met de admi- die hem afhaalt, zegt hij zijn ver- stgj1 Paradijs vaarwel met tranen in zijn derin als hij vertelt, dat hij er veel vrien- Alle bewoners waren zijn vrien- ahe 928. i za* voor de toneelgroep ,'Arena" Jiq- 'ahg gekoesterde wens in vervul- t^gaan; in Den Haag zal dan de pre- Y>6tlf,e van Molière's „School voor Vrou- tvorden gegeven, in de vertaling L Bert Voeten. De decors (geïnspi- i.5tt 0p een idee voor décor-wisseling R - franse decor-ontwerper Chris- w0t. Gerard) en de kostuums zijn ont- 0tltw n door Leontine van Beurden, een Seia eï"Pster die haar opleiding in En- ontving en hiermee haar eerste t in Nederland uitvoert. in handen van Erik Vos. Men kan de vertoning van Otto Pre- minger's interpretatie van Shaws Jeanne- d'Arc-toneeispel alleen verklaren, het geen nog geen verontschuldiging bete kent, door dc opvatting van de keuze commissie om een film te vei tonen die representatief is voor 't momenteel veel beoefende genre en die door vee) reclame en propaganda in de vluchtige schijn der publiciteit staat. Want als staal van he dendaagse filmkunst kan dit langademige en langdradige praatstuk, dat af en toe even opleeft tot een kijkspelletje, zeker niet gelden. De opzet het omstreden stuk van Shaw, hoe men dit ook waardeert, in filmtaal om te zetten is practisch een onmogelijk heid, waar Shaw's drama uitsluitend be rust op de spitse dialogen vol ironie, sar casmen en cynische grappen of wijshe den. Of zo men wil kwasi-wijsheden. Preminger heeft dan de uiterlijke ver schijningen van Shaw's visie op de Maagd van Orleans tot uitgangspunt gekozen en er gepoogd de zijne van te maken. De verkortingen en verplaatsingen van scè nes, die hij in samenwerking met Gra ham Greene aanbracht, doen misschien aan die opzet afbreuk, in de praktijk be sparen ze de toeschouwer het geduldig en vermoeiend kijken naar cinematogra fisch geregistreerde dialogen. Het gespro ken woord is het element waardoor Shaw's wereld in de geest van de toe schouwer gaat leven. De film poogt hier concrete beelden bij aan te brengen, die als kijkspel af en toe even interessant zijn, maar ofwel de geest van de woorden niet dekken, ofwel gefotografeerde twee spraken voorstellen. Dat Preminger de epiloog over de film verdeelde en met zgn. flash-backs werkt, lag voor de hand. Op die manier ontstond tenminste nog enige afwisseling in de toneelmatige op zet, die op een plat vlak zonder figuren t j, W oensdag 19 juni: Enkele grote attracties weer vanavond. Het Engelse f °yal Ballet geeft in Amsterdam zijn tweede programma met o.a. The R; e's Progres, echter niet op de muziek van Igor Strawinsky. In Den j;aag treedt op het Italiaanse Piccolo Theatro della citta di Milano met ^et ons niet onbekende „Arlecchino, servitore di due padroni" (Knecht ah twee meesters) van Carlo Goldoni. v levens geeft in Den Haag het Nederlands Kamerorkest een uitvoering kah het programma dat gisteravond te Amsterdam ten gehore werd ge- in utrecht een opvoering van The Rake's Progress door de Ne- rlsndse Opera en te Heerlen een opvoering van Moortje, donderdag 20 juni: In Delft komt donderdagavond de jaarlijkse pre- lere van „Elckerlyc" door de Nederlandse Comedie. Amsterdam kan men gaan luisteren naar Verdi's Requiem door het ®Sldentiekoor. Tevens is er in Amsterdam een opvoering van Moortje tv. 'n Rotterdam een optreden van het Royal Ballet met het tweede grarnma. van vlees en bloed al gauw verveling- wekkend en irriterend werkt. Weliswaar poogt Preminger met een camera die nu eens star gadeslaat, dan weer vol actie door het décor zwenkt en rijdt, bewegin gen te creëren, maar dit blijft toch uiter lijk gedoe zonder geestelijk of emotioneel effect. De beelden zelf zijn geladen. Men kijkt tegen het spel aan, onbewogen zo als bij Shaw trouwens ook, en ziet een Maagd van Orleans, die beslist niet de kracht, de eenvoud en het onverwoest bare geloof in haar zending heeft, die het simpele boerenkind toch in alle visies, die men in de loop der jaren over haar heeft ten beste gegeven, bezit. Deze Jean Seberg, over wie zoveel te doen is ge weest in de reclame-pers, heeft haar beste en meest overtuigende moment wanneer ze alle spel, met het houten kruis, in panische schrik van zich af werpt op de brandstapel. Dit is het mo ment waarop ze dan ook niet acteert en waarop de dreiging der levende verbran ding een ogenblik werkelijkheid werd. Natuurlijk zetten grootheden als John Gielgud, in de rol van de Graaf van War wick en een Richard Widmark, als de Dauphin, veel sterkere figuren op het doek, maar dit zijn prestaties die men met toneelogen moet bezien en die, in het reproductieve aangewend, het uit blijven van een herschepping in filmtaal des te pijnlijker doen voelen. P. v. d. H. Aula Gemeentemuseum: 14.00: H M De Stichting Film Centrum her- M H denkt haar 10-jarig bestaan. Cau- serie door Bert Haanstra over zijn filmwerk en ervaringen. Vertoning s H o.a. van „Panta rhei", „Strijd zon- der einde" en „En de zee was niet g meer". H Metropole Palace: 14.30: .,The g g strange one", regie: Jack Garfein. g Voorprogramma: „Olandesi del js 600", „Calling Dr. Magoo". 20.50: „High tide at noon", regie: g H Philip Leacock. Voorprogramma: g „Lullaby", „De weg door de wol- g g ken". H Gemeentemuseum: 1017: Ten- g toonstelling „Affiche en Film" met g g filmprogramma: Poolse documen- taire „Regen" 1929. Van Joris Ivens j= H en Mannus Franken. H Kurhaus-Cabaret Scheveningen: g H 1121: Demonstraties met Todd- g AO grootbeeld-systeem. Het eerste optreden van The Royal Ballet een nogal hoogdravende naam voor een jeugdige dansgroep die kennelijk pas de dansschool van Ninette de Valois ontgroeid is heeft in het Gebouw voor K. en W. te Den Haag gisteravond plaatsgehad. Er werd door de solisten (Field, Neation) voortref felijk werk geleverd maar het corps-de-ballet liet geen verbluffende dingen zien in een program dat naar typisch Engelse aard vooral aan uitbeeldings- dans was gewijd. „Apparitions", „Blood-wedding" en Les patineurs" toonden de kracht en de zwakte van de choreografie van Frederic Ashton. Het leek of hier meer sprake was van jeugdwerk dan van rijpe scheppingen. Het best beviel nog het vrolijke „Les patineurs". vens was hij gedurende enige tjjd plaats vervanger van een professor. Ook was hij in militair verband werkzaam aan de Frans-Zwitserse grens. Id oktober 1920 solliciteert hij naar een rechts-positie maar wordt niet benoemd; tegelijk advi seert men hem wegens zijn zwakke stem de advocatuur maar op te geven. Deze nieuwe tegenslagen, gevoegd bij die der Ecole Normale, bezorgen Malègue een soort minderwaardigheidscomplex, waarvan hij nooit geheel is losgekomen. Hij verlaat Parijs en is twee jaar leraar te Savenay bij Nantes. Volgens Hervé de Talhouët verrichtte hij daar zijn ar beid als een apostolaat, minder tevreden nog over de ondeugdelijke professoren dan over de weinig intelligente leerlingen. De faam van zijn wonderbare kennis en van zijn volmaakt godsdienstig leven drong door tot de cercle 'catholique d'Universitaires te Parijs. Aan dezer stichtster, vroeger lerares te Nantes, werd hij gesignaleerd als een „professor die tot verbazing van velen zijn katholiciteit niet onder stoelen of banken stak, naar de mis ging en er communiceerde. Mile Homéry, bedoelde stichteres, slaagde er in hem met haar kring in contact te bren genen speelde het bovendien klaar, zekere juffrouw Yvonne Pouzin, beken de dokteres te Nantes, tot een huwelijk te brengen met de timide, 47-jarige Malègue. De trouwplechtigheid had plaats op 29 augustus 1923 voor het Maria- altaar der parochiekerk Bon Port te Nantes. Over dit ideale echtverbond dat zulk een voorname rol zou vervullen in het verdere leven van de auteur, zou een apart hoofdstuk kunnen geschreven wor den. Dr. Pouzin was nl. een heel bij zondere vrouw en de eerste die als di rectrice van een hospitaal was benoemd, doch niettemin als echtgenote haar plich ten met de uiterste nauwgezetheid ver vulde. Dr. Véran schroomde niet van haar te zeggen: „Elle était l'élégance In- tellectuelle et morale dans une de ses formes les plus parfaites". Dit huwelijk bleek een zuivere harmo nie. Zij was het die Malègue er van over tuigde zijn positie bij het onderwijs eraan te geven om te beter zich geheel aan zij» grote roman te kunnen wijden. Zij bereidde de „geboorte van Augus tin" voor door van haar echtvriend alles was hem hinderen kon verre te houden, door te waken over zijn gezondheid en de rust van zijn geest, door hem geheel vrij te laten bij zijn werk en door zijn inspiratie waar nodig tot steun te zijn. Joseph Malègue zei altijd dat hij deze merkwaardige vrouw dankte aan zijn heilige moeder, die steeds de toekomst van haar zoon had toevertrouwd aan de H. Joseph In 1936 het jaar waarin Malègue Rotterdam bezocht voor een expositie van Vermeer kocht het echtpaar de Essongerie, een diep in het bos liggend buitengoed, waartoe de hinderlijke gelui den van het maatschappelijk leven niet konden doordringen en dat ook voorzien werd van een charmante kapel. Hier sleet hij zijn laatste jaren. De oorlogsverklaring van september 1939 was voor hem een zware slag; 19 juni 1940 arriveerden de Duitsers in Nantes. De volgende dag schreef Malègue een ..prière pour un Temps de grande ca- lamité" doch moest er alvorens het ge drukt werd veel uitlichten dat hem an ders een arrestatie of doodvonnis gekost zou hebben Trouwens de dood loerde toen reeds op hem door een ongeneeslijk maaglijden. Op 9 augustus werden hem de laatste sacramenten toegediend; maar het moest 30 december worden voor de auteur van „Augustin" in vredige kalm te ontsliep. L. H. (Wordt vervolgd) „Joseph Malègue", door Elizabeth Mi chael Editions Spes. Parijs. (Van onze Amsterdamse redactie) Voor de negende maal heeft de Commis sie voor de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek in het Stedelijk Museum de tentoonstelling „De bestver- zorgde vijftig boeken van 1956" georgani seerd. Een door de commissie ingestelde jury, bestaande uit mevr. S. Heynemann en de heren D. Dooyes, D. Giltay Veth, Chr. Lceflang en G. Proost deed de keuze uit de werken die door 27 uitgevers wer den ingezonden. Het Spectrum te Utrecht en De Bezige Bij te Amsterdam zagen elk vijf boeken bekroond, De Arbeiderspers te Amsterdam, Bruna te Utrecht, Elsevier Publishing te Amsterdam, Querido te Amsterdam en Samsom te Alphen aan den Rijn elk drie en de rest van de uitgevers elk twee of één boek. Onder deze laatsten komen ook voor het Ministerie van Volkshuisvesting en Bouw nijverheid met het jaarverslag van de Centrale Directie van Wederopbouw en Volkshuisvesting 1955, het ministerie van O., K. en W. met „De ontwikkeling van het Lager Technisch Onderwijs", de Staatsdrukkerij met „De Nederlandse Kie zer" en de Vereeniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels, waar van bovengenoemde commissie een ondcr- De jury kwam in haar rapport tot de conclusie dat het algemene peil dat ge leidelijk bereikt werd. ook dit jaar ge handhaafd bleef, al waren er, evenals ver leden jaar ..weinig echte uitblinkers". De bekroningen zijn meer verspreid over ver^ schillende uitgevers. Kleine onvolkomen heden komen, ook in de bekroonde boe ken, nogal eens voor hetzij in het zetwerk (te wijd), de druk (ongelijkmatig, te vet of te schraal), of het bindwerk (niet goed openliggend). Opdikkend papier is nog steeds geliefd, helaas ook daar, zo voegt de jury er aan toe, waar kunstmatig dik ker maken van een boek onder geen be ding als een deugd kan worden be schouwd. Nog iets meer zou men reke ning mogen houden met de boekenber- gingsmogelijkheden der klein-behuisden. Verheugend wordt het genoemd dat van de uitgaven ter gelegenheid van het Rembrandtjaar zovele konden worden uitverkoren („Rembrandt, vorst der schilders" door David de Jong van uit geverij Contact te Amsterdam; „Rem brandt en de engelen" door S. Vest dijk van Daamen's Uitgeverij te Den Haag; „Voetsporen van Rembrandt" door Ella Goldstein en E. R. Meyer van Bruna te Utrecht en ..Rembrandt" door dr. G. Knuttel Wzn. van Ploegsma te Amsterdam). Op het terrein van jeugd- en school boeken gebeurden enkele verheugende dingen. Er is een tendens naar betere ver zorging tn illustratie. Opnieuw werden goede resultaten bereikt in de categorie der pocket-uitgaven, die men wel goed koop maakt maar kennelijk niet op een koopje. Bekroond in dit genre zijn ,-Vijf 5-tigers" van De Bezige Bij; „Poëtisch akkoord" en „Vrouwen van Parijs" van Bruna en „Bakvis tussen sinaasappelen" van het Spectrum. Onder de vjjf bekroonde werken van laatstgenoemde uitgever behoren verder: „Kardinaal de Jong" door H. W. F. Aukes; „Alberdingk Thjjm" door Gerard Brom; „Renaissance in mei" door dr. Ile- lène Nolthenius en .'Aartsbisschoppelijk klein-seminarie Culemborg Apel.'oorn 1906-1956". J. J. Romen en Zonen te Roer mond zag haar uitgave „Romantische boekillustratie in België" in de rjj der „gelauwerde" werken opgenomen. In totaal werden 17 romans, gedichten en essays; een gelijk aantal (bij toeval) wetenschappelijke, populair-wetenschap- pelijke en vakboeken; 7 kunst- en plaat werken; 4 jeugd- en schoolboeken; 1 boek dat niet in de handel is; 1 bibliofiel boek en 3 catalogi geëxposeerd. De jury kende ook nog een aantal eervolle vermeldingen toe. Op een bijeenkomst, die aan de opening van de tentoonstelling vooraf ging, reikte de heer Chr. Leeflang, voorzitter van de propagandacommissie de oorkonden uit. De dichter Jan G. Elburg hield een gees tige causerie over de betekenis, die het goedverzorgde boek voor de schrijver heeft. Natuurlijk hecht een auteur waarde aan het uiterlijk en aan de handzaamheid van het boek, omdat hij toch altijd ook een „makelaar is in min of meer ont roerende goederen", zo meende hij. De expositie blijft tot 28 juni geooend. In de buurtschap Zeelst, gemeente Veld hoven, is gisteren een kapitale boerderij in vlammen opgegaan. De brand werd veroorzaakt door blikseminslag. Van het bedrijf kon niet meer dan een loods wor den behouden. Twee varkens kwamen in de vlammen om. De brandweer van Veld hoven, die op het moment van het alarm juist in Hoogeloon assisteerde, heeft wei nig kunnen uitrichten, net zo min als een brandweerploeg van de R.A.F. van het nabijgelegen vliegveld Eindhoven. Bij de blussingswerkzaamheden zijn twe huurlieden van de eigenaar, de heer Ver- berne, gewond geraakt. Een van hen is in een ziekenhuis opgenomen. De brand in Hoogeloon, waarbij de brandweer van Veldhoven assisteerde, woedde in een winkelwoonhuis, waarin een textielzaak was gevestigd. Oorzaak van de brand was ook hier blikseminslag. Men is er in geslaagd het woongedeelte van het pand te behouden. De winkel met voorraad brandde geheel uit. In beide ge vallen dekt verzekering de schade. De brandweer van Veldhoven is ook nog uitgerukt voor een brandmelding na blik seminslag in een zulvelwinkel. Hier wist men erger te voorkomen. Door blikseminslag is gisterenavond ook brand uitgebroken in de boerderij van de familie Kruisbergen aan. de Lageweg te Dreumel. Het vuur had in het dak, dat gedekt was met stro, gretig voedsel. Het huis alsmede een schuur en hooimijt ston den in een minimum van tijd in brand. De inwoners konden zich tijdig in veiligJ heid stellen. Van de inboedel kon nage noeg niets worden gered. Gisteren heeft een felle brand een boerderij te Vlagtwedde, bewoond door de familie H. Timmer in de as gelegd. Van de inboedel kon maar weinig worden ge red. De brandweren van Vlagtwedde en Selhngen namen aan de blussingswerk zaamheden deel. De boerderij was verze kerd. Oorzaak van de brand is onbekend.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 3