B w SPOF-T. OM die melkfles DE VROUW IN DE „CIVITAS DEI „Salon de la mode" in Parijs tijdens de Brusselse tentoonstelling Vrouwen Varia na 1.-VI P Of de kijkers kopers worden hangt van de Fransen zelf af C C6"en 00k". »*»- aanrikaüten' t 5 Wi:ize d°*n EHD AC 22 TT TNT TQS7 Het aards paradijs... ligt dat niet in multi color in eik vakantieland dat mode is?! 7 pak ik mijn koffer l'ij| mij vergeven, ^innten misschien peinzend Tm1" °P de stapels onontbeerlijk- l((e eA die ik allemaal uit mijn st heb opgediept. Van een 'S zal ik mij daarbij diep be- dat ik dan wust zijn: dat ik al koffer pak kend zoiets ben als een ernstig sociaal verschijnsel. Met driekwart mouwen X- - mmmm HU Niet laten 'koeken') nee: Metéén onder de kraan ermee I De goede kant uit Kwetsbaar Emancipatie-verschijnselen dieper dan de profane oppervlakte U Wat zoudt u denken? Schuilt er zo gezien zelfs in het koffers pak- pen niet nog iets van een levens les? Oneindig meer opwindend overigens dan alle schoolse theo rie! Mondiaal C*8"- teut®1 Sroot Se" We kens weer ho- W,°> gen is dat 5w5aa v df jlie\gektfnd *4 Lr de «in aan 1JSe mode geeft Een kopje thee Alles groen wat bloeit i B B '"^vertrouwen in haar verschijning, onverschillig nnar- :<in -"Intel inn een licht geweven tweed geeft de draagster i v wUH/tJfl» t'l iHiU' n-i 1TV r r Wereld de reis haar voert. Philip Mangone hield er bij f rui rekening mee, /Jet deze mantel terwille van 'nitebes[)uring over een tailleur gedragen moet kunnen worden en dat tailleur ziet u dan op deze foto. Philip Mangone koos hiervoor bij het rookgrijs met wil van de mantel ren soepel flanellen „sky-line" blauw weefsel. Ilet glad over de heupen vallende jasje kreeg een enigszins bloesende rug. De diepe plooien in de rok zorgen er voor, dat deze ook bij het vele zitten tijdens de reis correct valt. e c?e,,fsp''s langs de randen accentueren van lijn in deze zomerse japon .kiep"' r"gfijne blauwe tvollen dessin. eefs; 'cCardell ontwierp dit model op 'e tl-,P I'laats voor al die jonge vrouwen to,, *n* "en week-end buiten vast een P> oef je nemen van de komende vakantie. Even ernstig als de advertenties 'en de prospectussen en andere mani festaties van het massa-toerisme die ons heel erg in ons binnenste doen twijfelen of de bijbel er met zijn geografische plaatsbepaling van het aards paradijs tóch niet naast was. Want ligt dat niet in multicolor in elk vakantieland dat mode is?! Om de goedkoopte of om net natuur schoon. Omdat je er zo lekker eet of omdat de mensen er zo vriendelijk zijn. Of alleen maar omdat het er zo lekker rustig ,is (maar dan is het werkelijk een paradijs, en daarvoor is dan ook geen multicolor nodig!). En de weg erheen voert niet meer langs de aartsengel met het vlammen de zwaard die de ingang bewaakt, maar simpeltjes via de juffrouw van het kaartjesloket. Alleen die koffer wil er ons nog weieens aan herinne ren dat wij met onze reisbagage toch wel een stevig eind zijn afgedwaald van wat naar paradijselijke normen oirbaar was. De oirbaarheid van toen strookt nu eenmaal niet meer met de eerbaar heid van nu. Wij voelen ons daar zelfs heel wel bij, gezien het enthou siasme waarmee in één run achter eenvolgens Parijs, de Italianen en de Amerikaanse modecentra hun ban bliksems hebben gestrooid over het enige, min of meer paradijselijke kle dingstuk dat duizenden jonge brou wen als voornaamste attribuut in haar vakantiekoffer pakten. De bikini heeft het veld moeten ruimen. Van modestandpunt bezien althans. Inplaats daarvan is het nieuwtje gekomen van de vrij lange zwarte jersey badkostuums met wel iswaar een gedecolleteerde halslijn, maar met driekwart mouwen. Zij hebben in elk geval het voor deel dat je er eenvoudig een rok overheen kunt slaan om volgens alle eisen gekleed zó uit zee een eet- of drinktentje binnen te stappen om de nare smaak van het zeewater kwijt te raken. Er zijn nog wel andere mogelijk heden, ook voor wie er overwegend bezwaar tegen heeft om als eerste in haar omgeving met driekwart mouwen te water te gaan. De een delige maillots van de Fransen bij- pti ijg m, SS* m m>. m ■MM V* IP'S Een combinatie die een typisch voorbeeld vormt van kledingmogelijkheden in een klein bestek. Barney Max uit Los Angeles ging daarbij uit van een marineblauw met wit geruit kamgaren jasje. Daaronder wordt een witte gtdian'.ne rok gedragen voorbeeld, waarvan de schouder bandjes bij het zonnen zonder kans op ongelukken verwijderd kunnen worden. En ook de in combinatie met het zwempak gedragen strandjasjes, waar de Amerikaanse vrouwen tegenwoordig dol op zijn, en die onder meer ook al in sommige Duitse collecties zijn opgenomen. Maar we hadden het over die vakantiekoffer, die ons zo steevast iedere z'omer aan onze afdwaling van de paradijselijke normen herinnert. Toch, als ik dat zo eens zeggen mag, gaan we juist daarmee een heel 'eind de goede kant uit. Niet het minst dank zij de paradijselijke plaatjes van de reisbureaus. En de daarmee bij elkaar getrommelde medereizigsters in trein en vliegtuig en bus. Ook die hebben, net als wij, allemaal haar bagagezorgen. Om wat er uit de koffers gelaten moet worden vooral. In een touringcar voor twin tig echtparen is nu eenmaal geen ruimte meer voor de vijf imposante koffers per vrouw, plus hoededoos, plus bloemen en lectuur, waarmee oma Parijs en Zwitserland en de Ri- vièra ging ontdekken. Het vliegtuig en het massatoerisme hebben dit allemaal een beetje geni velleerd. En daarmee speelt de ironie van het lot ons toch wel enkele eigenaardige jiirten. Want juist naar mate de vakantiereizen verder gaan dan het traditionele tochtje langs de Rijn waarop vroegere generaties in hun herinnering een mensenleeftijd teerden, zullen er ook grotere kli maat- en weersverschillen moeten worden overbrugd. Met minder kof fers en minder kleren. Maar met een beter uitgebalanceerde keus. Voor alles: kritisch. Wie straks met een minimum aan bagage grenzen en kilometers wil ver slinden, zal daarom vóór alles kritisch anoeten staan tegenover de inhoud van haar koffer. Zij zal daarin vooral die combinaties moeten vouwen, die, zoals de Amerikaanse ontwerpers dat zeg gen, geschikt zijn voor „wear around the clock". Het jasje dat op reis en overdag in een vreemde stad kan worden gedragen, en dat een japon bedekt die meteen pasklaar is voor een wat joyeuzer verschijning aan de lunchtafel of voor een cocktail. Of, wanneer u weer andere eisen stelt, zo het een en ander dat we „thermo- statisch" zouden kunnen noemen: iets dat met even veel plezier op een war me dag gedragen kan worden als on der een bewolkte hemel. Want zeg nu ook weer niet, dat 't er eigenlijk maar weinig op aan komt wat je zo onderweg draagt. Aoh nee, nu p'ra'at ik nog niet over de vrien den en de buren die allemaal op het zelfde ogenblik als wij rendz-vous schijnen te geven in Venetië of Parijs of Tirol. Of wanneer ze wat meer met hun tijd meegaan: in Joegosla vië en Spanje en Majorca. Het gaat er alleen maar om, dat voor iedere vrouw die waarde hecht aan haar verschijning op elke reis het ogen blik komt dat zij de kleren die zv> bij zich heeft mjnstens even belang rijk vindt als alle bezienswaardighe den die met een, twee of drie ster retjes in de reisgids om voorrang vragen. „Wanneer een vrouw een deel van haar reisgarderobe verliest, dan is daarmee meteen haar vakantie be dorven". De man die mij met die aperte uitspraak zo nadrukkelijk met mijn neus op dit verschijnsel duwde is chef van het vrachtvervoer van een bekende buitenlandse lucht vaartmaatschappij. Hij heeft voor die wijshvid een simpele theorie. „Zet een vrouw in een goed gesneden taileur midden op de Champs Ely- sées, en zij is bereid om alle aan trekkelijkheden van Parijs volledig te ondergaan. Maar laat diezelfde vrouw nu eens een regenmantel aan trekken van drie seizoenen terug, of iets anders dat zij in een onbewaakt ogenblik verkeerd in haar koffers heeft gestopt, dan heeft op datzelfde moment voor haar Parijs al veel van zijn glorie verloren". De opvoeding is voor een niet ge ring deel een zaak van de vrouw en daarom zou het gewoon zijn, om op deze pagina aandacht te geven aan de wereldtentoonstelling, die in 1958 te Brussel gehouden wordt en waar het Vaticaans Paviljoen, Nederland en Amerika de afdeling christelijke opvoeding heeft toevertrouwd. De christelijke opvoeding wordt uitgebeeld in de „Civitas Dei", zoals het paviljoen van de H. Stoel heet. In éen van de betrokken comité's zal door het Centraal Bureau van On derwijs en Opvoeding te Den Haag waarschijnlijk als representante van de Nederlandse Katholieke Vrouwen worden aangezocht mevrouw M. van Nispen tot SevenaerRuys de Bee- renbrouck, presidente van het Ne derlands Katholiek Vrouwencentrum. Zij is de enige Nederlandse vrouw, die hiervoor mogelijk zal worden gevraagd. In het verband van deze pagina zou het ook zin hebben, om aandacht te geven aan de emancipatie van de vrouw. Maar dat heeft dit nadeel, dat wij dan snel te nationaal zouden worden tot schade van het geheel. Want 't zijn juist de niet-katholieke landen die schijnbaar veel bereikt hebben, ofschoon men geneigd is het aandeel van de katholieke lan den te onderschatten. Bovendien is de vrouwenbeweging zoals zij zich in W.-Europa ontwikkeld heeft, al te vaak een zaak van de niet Kath. landen. De katholieke landen hebben ....maar ook mogen dit flanellen Berm ie da shorts zijn, hel tot de knieën vallende model dat van Amerikaanse zijde sterk wordt gepropageerd. Het is een combinatie die voor de meest uiteenlopende gelegen heden dienst kan doen: bij een bootreis, aan het strand, bij sport. En waarom zou den we daarmee ook niet in trein oj bus stappen? Misschien begrijpt u nu, waarom ik straks niet alleen maar vijf mi-, nuten peinzend staar op alle stapels onontbeerlijkheden. Daarna ga ik er mee werken. Kiezen en combineren. En weglaten van alle overbodighe den vooral, om daarmee de werkelijk belangrijke dingen een kans te ge ven. ELSE DAN AH daarvan wel overgenomen, maar zij hadden lang daarvoor een eigen vrouwenemancipatie. Wij moeten. vooral het aandeel van de protes- stantse landen niet overschatten. Of een land vrouwelijke politieagente» heeft en of vrouwen er toegang heb* ben tot de belastingacademie (of hoe dat dan heten mag), is minder be langrijk. Belangrijk is het, dat de verworvenheden van de vrouwen emancipatie eventueel dieper liggen dan de profane oppervlakte. Wij mo gen hier in Nederland wel geen vrou welijke redenaars hebben (als zij er ooit geweest zijn) het is toch een feit, dat de vrouw bij ons. mag wer ken en zich ontwikkelen en politieke zeggenschap heeft zonder door de conventie gehinderd te worden. Wij moeten ons niet blind staren op de uitzonderingen. Maar wij mogen ook l niet zeggen dat de vrouw in de katholieke landen minder aan de i emancipatie heeft deelgenomen dan I de vrouw in de protestantse landen De emancipatie is nog niet voltooid, en wij moeten niet denken dat die voltooiing juist in het profane leven gezocht moet worden. De Kerk heeft daar trouwens op zich genomen wei nig belangstelling voor. Dat blijkt uit de stand van het Vaticaan op deze tentoonstelling. Wel zijn de ver worvenheden van de emancipatie ook onder de katholieken doorge drongen. Kloosterzusters studeren aan de universiteiten en promoveren er. Dat is een verworvenheid van de emancipatie, die daarmee nog lang niet voltooid is. De „Civitas Dei" wil mondiaal zijn' en de groeiende mens in zijn wezen 'zien zonder hinderlijke bij komstigheden van land of volk. In alle landen heeft de christelijke op voeding haar eigen vormen gescha pen. Deze tentoonstelling wil alleen maar het essentiële, dat in alle lan den hetzelfde is, laten zien. Zo is het ook met de emancipatie van de vrouw die als moeder een zo grote taak heeft. Juist in de katholieke landen is van de eman cipatie, die zich in hoofdzaak tot het profane leven bepaalt, nog weinig te bemerken. Het waren de niet- katholieke landen, die hier het spits hebben afgebeten. Wel verre van chauvinistisch te willen zijn, beperkt deze wereldexpositie zich tot het es sentiële. Mannen en vrouwen hebben ieder een eigen taak in de opvoeding, terwijl zij als mensen aan elkaar ge lijk zijn. Op deze gelijkheid wijst de tentoonstelling zoals zij ook wijst op de gelijkheid van de rassen. In het gehele paviljoen gaat het om de zin van het leven. De erken ning van die zin wordt openbaar in de geschiedenis van de kerstening der wereld. Deze kerstening wordt afgebeeld, zoals zij geweest is in alle landen en alle tijden: in de catacom ben, de abdijen, de moderne missie. De taak van de vrouw lijkt hier een geringe, maar die taak bestaat ook niet in de eclatante successen, maar in het stille werken aan de haard. De zin van het leven zal ook tot uitdrukking komen in de wijze waar op de betekenis van het huwelijk wordt getoond. In dit verband wordt aandacht besteed aan de taak van de vrouw, zowel op materieel als op spiritueel gebied. De vrouw geeft, mét de man, het kind zijn natuur lijke opvoeding De school .zet deze taak voort. Na de school komen de godvruchtige Draktijken van de Kerk om de opvoeding van de jonge mens te voltooien. Het gezin is op deze stand natuurlijk ongemeen belang rijk. In bet gezin vindt de rol van de moeder een eigen, belangrijke plaats. De uitbeelding van de moeder is zonder, de figuur van Maria voor katholieken ondenkbaar. We vinden deze figuur dan ook vele malen op de tentoonstelling terug. Reeds in 1955 werden er suggesties gegeven voor de wijze, waarop de Maria- figuur zou kunnen worden uitge beeld. Eén ervan luidt: ,,een prachtig beeld van de Onbevlekte in een stemmige zaal, met aangepaste ver siering, licht en muziek." Rondom in kl#ne bijzalen zouden de Madonna's van alle grote Mariabedesraartplaat- sen ter wereld geplaatst kunnen worden. In 1958 is de honderdste verjaardag van de verschijningen van Maria te Lourdes. De jeugdgroeperingen zullen ge durende de expositie een belangrijkr rol spelen; o.a. zullen er sportevene menten plaats hebben. Aan de vrouw als moeder is in de „Civitas Dei", die 425 miljoen katho lieken vertegenwoordigt, een grote plaats toegekend zoals wij reeds zei den. Het gehele paviljoen staat in de schaduw van het verlichte Kruis, dat op de top van de kerk binnenin de Stad Gods is geprojecteerd. In Te. k"\ b!V^eten meer ex- N of „onze ex- dat hier zeggen. is een ware <1p 6 p„rrie voor de ge- C>t *ns.man gewor- <48edron emdelbk i«atld> Welk of het ,i i§ tLNortl*106* uitvoeren. *ai8oh geneiSd zijn ie ta; 1'iikKn?ar die nood tij8 is de „Fran- 1ls>„,thOyenv J «b 'racht. nog niet tJ^r°rtture' de Prêt-a- tpNiei' modisten, de VNenfh tassen" en 3e llen die jets X hebben ik n achten het gek°meri de V) 1ocpnS tot k°Pen dat 7Bge2' aRen voe- K boeien2'0*1 Verdedi" V het en" dat wd" volgend jaar Salon - te de la richten zoals X*8 rirw LC11 zoais V= Pre^eent dit aan hNeV!ft,ge van de Aue°d® «huldig te hehKropaganda- K PreTft ben het °ver Va'iteit 1 dat da en men meent kinderlijk naïef dat dit voldoende moet zijn om debui tenlanders te doen ko pen. Als men het onge luk heeft te zeggen dat deze in heel veel geval len niet in staat zijn die kwaliteit te zien en al is dit wel het geval, ze er geen rekening mee houden omdat de prijs te hoog is, dan worden de schouders kwaad op gehaald. En toch wil de Parij- se prêt-a-porter blijven kunnen concurreren, dan moeten de prijzen naar beneden toe. In plaats van zich daarop toe te leggen, organi seert men de ene mani festatie na de andere; inderdaad het is waar deze komen het prestige van de couture en aan verwante vakken ten goede. Alle vreemdelin gen bewonderen wat ge toond wordt; maar dit is praktisch gezien maar een pover resultaat. Toch is men van plan op de oude manier van propaganda maken door te gaan door een nieuw soort tentoonstelling over de mode te organi seren, de ,;Salon de la Mode" geheten. Deze salon zal in de loop van juni en juli 1958 voor het eerst in het Grand Palais -plaats hebben. Maar men is van plan hem ieder jaar te orga niseren. In 1958 heeft de grote Brusselse tentoonstelling plaats en men meent dat tal van vreemdelingen die dan België bezoe ken, even naar Parijs zullen doorreizen om die Salon de la Mode te zien. Op deze idee is een ze- Een geklede japon zoals er op het ogenblik veel in Parijs gedragen worden. Madeleine Rauch nam er marineblauw orlonkant voor. De hoed heeft echter gelukkig geen succes gehad! kere Madame de Minou gekomen die jaren ge leden, tegelijkertijd met Dior, een conferentie over de mode in de Sor- bonne hield en waar toen Dior, maar vooral zijn toiletten, een enorm succes hadden. De bui tenlanders die vakantie cursussen volgden ke ken hun ogen uit. Nu wil die mevrouw alle beroepen die met mode te maken hebben nieuw leven inblazen. „De mode", zo zei ze te recht, „is één van de voornaamste sectoren van de Franse economie. Er zijn tussen de 70 a 80 verschillende industrieën en vakken bij betrokken en deze moeten we o.a. verdedigen door te be werkstellen dat ze on derling beter samen werken". Als men bedenkt dat het jaren geduurd heeft voordat men het er over eens kon worden of het noodzakelijk zou zijn vast te stellen wel ke kleuren voor een sei zoen gelanceerd zouden worden (dit gebeurt al jaren in Amerika) dan kan men tegenover al die móóie ideeën een beetje sceptisch staan. Die Salon moet in 'net Grand Palais plaats hebben. Wie het kent weet wat voor een on- gezellige kast het is. Net goed voor de Arts Mé- nagers of voor het Con cours Hippique. Men zal alles zien wat bij het scheppen van een modecreatie nodig is, van het simpele ga ren tot de mooiste stof fen toe. Natuurlijk zal een theater van de mo de niet ontbreken. Daar iets sprookjesachtigs van te maken is de Fransen wel toever trouwd. Het is best mo gelijk dat de belangstel ling van het buitenland groot zal zijn, een der gelijke manifestatie kan een goede propaganda zijn die het prestige, de Fransen zo lief, ten goe de komt. Maar nog be ter zou het zijn als de nrijzen beduidend naar beneden gingen. Wil die Salon een fi nancieel succes worden v.oor hen die in de mo de hun bestaan vinden, dan moet de prijzen- kwestie ernstig bestu deerd worden. Tn elk geval zal de Salon de la Mede de moeite waard worden om te komen zien; of de kijkers ko pers worden hangt van de Fransen zelf af. Diny K.W. SHliü u Wat een genot en wat een honneur te vertoeven in een huis, opgebouwd naar Japanse traditie, waar de gast vrouw met handen als waaiertjes de thee offreert in sierlijke porceleinen bakjes, die intens harmoniëren met de mooie, dieprode kimono en de ge vlochten rijstmatten op de grond. Nochtans beweren, dat dit het enige land is, waar men het geheim van de ware thee kan nntfutselen, zou stier lijke nonsens zijn, want ook onze En gelse overburen weten dit aftreksel- op de juiste wijze te waarderen. „Where w'll have the tea?" en ze zullen nog liever een dinner in de steek laten dan deze uitgebreide theeceremo nie, waarbij onder geen beding talrijke lekkernijen mogen ontbreken: speciaal theegebak, toast, cake, enz. En ook het Chinezenrijk handhaaft heden ten dage de vele welbeproefde citaten uit het verleden, o.a. van keizer Tsching-nung (3000 v. Chr.): „Thee brengt tot wijze gedachten. Hij maakt een eind aan neerslachtigheid, verfrist het lichaam en kalmeert." En onder vreemde, ietwat weemoedige muziek drinkt men uit een bijzonder klein kop je, dat tien tot twaalf maal achtereen met verstilde gebaren wordt volge schonken. Thee, die zoet en bedwelmend ruikt, doordat men in de theepot zelf geurige bloemen te drijven legt. Inmiddels heeft men ook op het vas teland van Europa nieuwe bereidings wijzen bedacht, die menige keukenpiet wellicht vele uren zullen verpozen. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de „prik- thee", waartoe men in één liter sterk ge zette thee bij voorkeur gebroken Ceylon-thee flink wat suiker laat oplossen; vervolgens afkoelen en in een sifon zetten onder toevoeging van kool zuur. Verrukkelijk in de zomermaanden en dit moet u stellig eens proberen is de „ijsthee". Daarvoor moet 1 liter sterke thee van gemehgde theesoorten getrokken worden en in een ijskast ge zet. Dan klopt u een lypje room, met 100 gram suikerpoeder, stijf en doe dit vlak voor het serveren in combinatie met enige druppels cognac. En tenslotte voor ondernemende ko kers volgt hier de vermaarde „thee limonade". Vermeng 3/8 liter sterke thee (liefst Amman) koud met 1/4 liter citroensap, een scheutje witte wijn en ongeveer 50 gram suiker. Alles flink door elkaar roeren en offreren in glazen met stukjes ijs als verfrissende connec tie. Hoe onwaarschijnlijk het ook moge klinken, er zijn van die bevoorrechte mensen in ons land, die kunnen zeggen: „Ik heb een tuin". En dan niet zomaar een tuin met een fluwelen grastapijt en bendes kiezelstenen tussen bloemsprie ten, maar zo'n geval waarin je even, vlak voor twaalf, je verse kropje sla plukt of even vlug nog een paprikaatje of zo'n zalige aubergine. Jammer genoeg zijn er vele catego rieën mensen, die zich zonder dit feest moeten vermeien, maar nochtans, de karabies is actief en de voorjaars- en zomergroenten in de meest exclusieve tinten groen vergoelijken het tekort van immer florerend gras, waar /je zo heerlijk op zou kunnen luchten. En al die raapstelen, spinazie, snijbiet. kropsla, peultjes, doperwtjes, en tuin bonen, al die sappige malse kost brengt de geuren van het voorjaar binnen, die tintelende vitamine C, waarop we in de donkerte van de winter zo lang hebben gewacht. En wilt u niet zo duur doen, eet dan de jonge bladgroenten rauw, als sla, want dan kan men eventueel volstaan met een derde tot de helft van de portie, die men bij koken gebruiken zou. Bo vendien gaat er bij rauwkost weinig of niets van de voedingswaarde verloren. Dit hele betoog wil nu echter niet zeg gen, dat men een plat met varkens- of konijnenvoer aan zijn gasten kan offre ren, want bedenk dit wel: zelfs de meest lijnige patiënten hebben iets van een smulpaap in zich, dat tikkeltje dat naar „lekker" hunkert, al is het ook in het verborgene. Om nu zoveel mogelijk van al het groen te profiteren voor de ondoorknede koker enige nuttige wenken: snijd ze kort Voor het gebruik; was ze vlug en laat ze niet in het water deinen; kook spinazie, stoofsla, e.d. slechts met aanhangend water; verwerk het groentenat in veen saus; breng ze snel aan de kook op een hoge vlam, even omroeren, daarna vuur temperen; alles opdienen, zodra het klaar is: liefst gemixed met goede boter en specerijen. Want nastoven of warmhouden ont trekt vele vitamines. En als u tensSotte uw heus in enige welbeproefde en welbelezen kookboe ken steekt en u houdt uw fantasie op roodgloeiend, dan twijfel ik er niet aan, of uw maaitijd wordt een lekkernij, het Het rechte korte jasje heeft na enige jaren Parijs veroverd. Wit met zwart gestreept oog en de maag waardig. flanellen tailleur uit de boutique van Nina Ricci. LUCIENNE.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 9