HALVE PRIJZEN Elke dag nieuwe Doé^méér met crzoek aan onze abonné's In al onze afdelingen bovendien 11.000ste scliip in Rotterdamse haven daverende koopjes voor PAGINA 8 VRIJDAG 28 JIJNI 1957 IR. M IR LAND, OFFICIER IN DE KROONORDE VAN BELGlë LINDETEVES 10 (v.j. 14) PCT. DIVIDEND Dat het rond 200 uit" II flkf) II z'c*1 vond' stemt t°' Geeft ons blad aan uw vrienden of kennissen, die nog niet op onze courant geabonneerd zijn, eens ter lezing. Wijst hen eens op een artikel dat speciaal uw aandacht heeft getrokken. Elke dag arriveren bij Voss volslagen nieuwe zomerse modesensaties uit binnen- en buitenland (Amerika!). Nooit te voren zag U zo'n rijkdom aan japonnen blouses en rokken bijéén als nu bij Voss! dit via de internationale telefoonverbindingen met elkaar tn kontakt willen treden. Wilt u hen daarbij behulpzaam zijn? Meldt u zich dan als A. „Shirt-style" („robe-chemisier"). Voor moderne, sportieve vrou wen! Inclusief petty-coat 29.75 B. Japon in 't „Zephyr"-ruitje, een totaal nieuw modebeeld. Met jasje, „cumberband" (brede ceintuur) en petty-coat voor 29.75 C. Zonne-blouse met modieuze halslijn. Klasse-popeline in diverse tinten8.75 bij het Telefoondistrict Rotterdam. Een hoogst belangrijke, interessante en bij uitstek vrouwelijke taak wacht u daar! De opleiding geschiedt tijdens de tewerkstelling Vereiste; MULO-diploma of daarmee gelijkgesteld diploma. Zij, die dit jaar examen doen, komen eveneens in aanmerking. D. Volle cirkelrok (linnen effect) met ceintuur. Warm Napolitaans van kleur14.75 Nadere inlichtingen omtrent werk, salaris, vooruitzichten e.d. kunt u krijgen op zaterdag 29 juni van 14-17 uur in het PTT-gebouw Coolsingel, ingang Stadbuisstraat, te Rotterdam. U zult dan tevens de telefoonzalen kunnen bezichtigen. Ook uw ouders zijn van harte welkom. Reiskosten worden vergoed. Mondeling solliciteren bij de heet J. de Korvet, PTT-gebouw Coolsingel, ingang Stadhuisstraat. Schriftelijke sollicitaties te richten aan di Directeur van het Telefoondistrict Rotterdam, Botersloot 187 te Rotterdam. j Gisternacht is in de Rotterdamse haven het 11.000ste schip van het jaar binnen gelopen. Het was het 4171 brt. metende m.s. „Yvonne" van de rederij Erik O Broöin uit Stockholm, die met een lading stukgoed uit Hamburg kwam en ligplaats koos in de Waalhaven. Vorig jaar arriveerde het 11.000ste schip de Franse „Pingly" op 12 juli in de haven van de Maasstad. De consul van België in Maastricht, de heer J. Ubachs, heeft vandaag aan ir. J. Mirland. gedelegeerd commissaris en pre sident van de administratieve raad van de Zinkwitfabrieken te Eijsden, de ver sierselen uitgereikt van officier in de kroonorde van België. Ir. Mirland ont- vind deze onderscheiding vanwege zijn vele en bijzondere verdiensten als leider van deze belangrijke industrie. Lindeteves N.V. zal aan de op 26 juli a.s. te houden algemene vergadering vtin aan. deelhouders voorstellen over 1956 een di vidend uit te keren van 10 pet in con tanten (v.j. 6 pet in contanten en 8 pet in aandelen uit de agioreserve). Orkest is en hoe geheel uitzonderlijk het Omroepkoor. Aan dit orgaan in het bijzonder heeft Haitink zijn triomf van deze avond voor een aanzienlijk deel te danken. Erna Spoo- renburg als sopraai-soliste heeft gelijk be kend grote kwaliteiten, doch haar zingen is van tè gecultiveerde aard om in dit ruige kader te passen. Zeker voldeden de beide mannelijke solisten van wie er ove rigens één, de tenor Cornelis Kalkman, wel enigszins on-mannelijk moest zingen. Zijn partij is nl. gelijk die van een cas traat met alle technische consequenties daaraan verbonden. Des te groter moge de waardering zijn voor zijn prestaties. Ook van de bas Robert Titze werden uitzon derlijke dingen gevergd. Nu eens zingt hij falset in het hoge tenorregister, dan weer maakt hij een afgrondelijke sprong naar de regionen van de contrabas, en dit alles gelukte hem. dankzij een uitzonder lijk technisch-vocaal vermogen. Dit alles leidde tot een uitvoering van een sterk- bezielde kracht die aan velen de overtui ging zal hebben bijgebracht dat het pleii voor onze eigentijdse toonkunst beslist niet is verloren. i - rrri voerders tellend Ra- (11 ||1 dio-Philharmonisch- |jl FkaB- jij Koor en -Orkest in 't ||A| ft |A|| Concertgebouw een tweeduizendko.ipig =1 (p| luditorium tegenovsr II JmV II verheuren als we be- 'Tllll denken dat dit br uit- stek Nederlands pro fessional-ensemble lang gedoemd is geweest om in zijn her metisch gesloten klanklaboratorium ge ïsoleerd te blijven. Ook het programma bood alle reden tot verblijden: het piece de resistance: Orfs Carmina Burana werd bijna argeloos ingeleid door de zgn. Oxford-symfonie in S van Haydn en drie delen uit Mendelssohns Midder- nachtsdroommuziek. Mag men de beide laatste werken als toppen kwalificeren van het leven ener aristocratische gemeenschap, Orffs Car mina is gegrepen uit de boezem, van een volkse gemeenschap die in de jaren voor de oorlog in het Duitse Rijk bewust werd gecultiveerd. Als introductie vormde Haydns en Mendelssohns werken dus e-n sterk contrast tot het laatste, waardoor we gelegenheid kregen de groei van Ber nard Haitinks dirigeergaven van nabij ga de te slaan. In verhouding tot 't Festival 1936 is zijn talent stellig meer uitgebloeid Zijn techniek is bewuster en meer gediffe rentieerd; zijn spontaneïteit lijkt meer be heerst en zijn greep op de uitvoerenden di recter. Zijn echt-muzikanteske drift schiep voor de Öxford-Symfonie een weinig con ventioneel kader waartoe zulk een reper toirestuk aanleiding zou kunnen geven Vooralsnog lijkt Haitink in deze klassieke vormgeving meer het détail dan de grote spanningsbogen te volgen, wat begrijpe lijk is in dit stadium van zijn ontwikkeling. In Carmina Burana lagen deze verhou dingen anders, ook al door de rapsodische bouw van dit werk. Orf gaat nl. uit van kleine melodische kernen, welke hij met een bezwerende macht herhaalt, op zweept en tot een obsessie maakt. Naar gelang deze kinetische kern sterk is of minder, is pok zulk een herhalingsformule meer of minder doeltreffend. Hetzelfde geldt voor de lyrische aard dezer muziek. Ze is volks en een bewuste reactie tegen de oververfijning, het raffinement dat in heel Europa als een ontmanning der toon kunst gevoeld werd en nog wordt. Als zo danig is Orfs muziek in deze met psy chische complexen overkropte gevoels sfeer een blikseminslag geweest, die heel de gezichtseinder der huidige muziekwe reld een wijle verhelderd heeft en althans het perspectief heeft aangeduid waarop redding voor een ziek, toonkunstig bestel mogelijk Is. Carmina Burana is daarom in de jaren 1930 te verstaan als de vreug dekreet van een puber tegenover de sta- Bernard Haitink Zodra de koe de winterstal ontsnapt is en weer in het lichte eerste gras mag wandelen, begint de melk nog fijner te smaken. Dat spreekt vanzelf: de koe heeft er meer plezier in; het winterse stalvoer is slechts een herinnering aan de zomer, en dit jonge gras is vers, verrukkelijk en zo weelderig als het voorjaar zelf. Daarom is de melk zo best, dus ook de graskaas die daarvan gemaakt is. De graskaas heeft natuurlijk enige tijd nodig om te rijpen; alle goede dingen hebben tijd nodig om goed te worden. De graskaas is daarom eerst thans volmaakt, en welk een sieraad voor de tafel is zij geworden! Zij is de eerst nieuwe: voor een jonge kaas zeer rijk en mals en geurig, met een lichte en toch pittige smakelijkheid, die men inderdaad aan de welriekende voorjaarsweiden dankt melingen van afgeleefden. „Een nieuwe lente, een nieuw geluid" zou het devies kunnen zjjn van degene die met een vita listische gemoedsbranding het leven, dus ook de toonkunst, bijna letterlijk te lijf ging. Vanzelfsprekend ontstaan in de hitte van deze strild vermetelheden, zo niet banaliteiten, die als in een wervelstorm rijp en groen doen doorccnmengelcn. Wie echter ais de gerechtigheid met een ba lans in de hand wil afwegen; wie ieder woord en gebaar als wijlen Stastok of Nurks op de korrel wil nemen, zal nim mer aangedaan worden door dit natuur element dat als de wind is die blaast waar zjj wil, en dit met een heftigheid en oor spronkelijkheid die ons een wijle tot een oergewcld terugvoeren. Reeds de cadans der hoekdelen. die als een Dionysische roes de bokspoten op het plankier doen dreunen en welke hier door cymbalcn. crotalcn, marimba, ratels, hellen, klok ken, klinkende glazen en houtblokken, tamboerijnen, pauken en trommen worden ondersteund, doen de uit enkele noten be staande melodieën een primitief geweld en vaartverlenen waartoe nog weinig componisten zich hebben laten verleiden Deze elementaire kracht ligt Haitink na aan het hart, en zo werd deze uitvoering van een bezielende, en dus overtuigende kracht, die tot even spontane ovaties heb ben aanleiding gegeven. Tegelijk werd men gewaar welk een welluidend en vol dragen orgaan het Radio-Philharmonisch Kijk Uw kaashandelaarrecht in de ogen, en sta op graskaas. Hel is er de tijd voor: ze is thans verrukkelijk; ge zult ons meer dan dankkaar zijn voor deze goede raad. lata! hem U laten proeven! Alleen proevende wordt gij een goed kaaseter Deze foto toont de 17-jarige Frangaise Berthe Grimault, dochter van een arme boer in Centraal Frankrijk, met haar beschermster mevr. Orr Ewing tijdens een persconferentie in Londen. Berthe is de schrijfster van twee boeken, waar. van de critici zeggen, dat het werk yan b.v. John Steinbeck er bij in het niet verzinkt. Zij zal nu onder de bescherming van mevrouw Orr Ewing een jaar doorbrengen op de Engelse school, waarvan deze dame directrice is Veroorzaakte zij met haar eerste boek „Beau Clown" reeds een letterkundige sensatie, haar tweede boek verwekte een ware storm. Publikatto Vergoeding van reiskosten. Pensiontoelage. Gunstige vakantieregeling.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 8