Onze doorlopende VAKANTIEPRIJSVRAAG
m
Radio-programma
Onze dagelijkse
PUZZEL
ABAS IN
HET ROSE HOEDJE
Grijpt naar de
Gloeilampj
es
Bijstand99 in aller hand
y B
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1957
PAGINA4
UW
door G. J. J. Waterreus
Tilburg
NEDERLANDER GEDOOD
IN BANDOENG
B. M. R. S.
FLAUWVALLENDE TYPISTE,
VLUCHTENDE ARRESTANT
Consternatie in Tïlburgs
politiebureau
PRINS BERNHARD BEZOEKT
HENGELO
ETER-VRIJBUITER GESNAPT
„B ijstand" nu in aller hand,
i eder ként ze in het land,
j ong en oud staat op de bres,
s toere Bergers telt voor zes
t overt huizen, o, juwelen,
a llemaal om ze te stelen,
n ergens treft men beter kans,
d e bijstand-loten zijn wat mans
i k wijs op rood, oranje, blauw,
n ooit wat gewonnen, o, hoe flauw
a nderen helpt u, dat is fijn,
1 aat dit voor hen een zégen zijn,
1 evensvreugde en nieuwe moed,
e ven doet het u toch goed,
r ijen mensen kijken ons aan, i
h unkerend of wij naast hen staan,
a ltijd zal ons hart het winnen,
n ieuwe loten, nieuwe zinnen,
d e actie „BIJSTAND" zij straks .binnen"
MIEKE
Oplossing van gisteren
B. M. R- S'
I kalmeert de zenuwen !bayef
Fzonder slaap feiverwekkenVR,
Onze wekelijkse prijs van TIEN
GULDEN gaat dit keer naar de heer
G. J. J. Waterreus uit Rotterdam-west,
die ons een verhaaltje stuurde over
een merkwaardig maar toch wel grap
pig voorvalletje, meegemaakt op zijn
reis naar het zonnige zuiden. De hoofd
rol in déze geschiedenis werd vertolkt
door zijn gade. Uit de vele verhaaltjes
die onze puzzelredactie deze week we
derom bereikte, koos de verantwoor
delijke man tenslotte dit verhaal, niet
omdat het wereldschokkend is wat
hier gebeurde, maar omdat het verma
kelijk is te vernemen, hoe iemand al
zijn best doet om een kledingstuk,
waarop geen prijs meer werd gesteld,
kwijt te raken. Vanzelfsprekend dingt
de heer Waterreus, Havenstraat 103,
Rotterdam, nu mee naar de grote prijs
van HONDERD GULDEN, die aan het
einde van hef vakantieseizoen zal wor
den toegekend.
U weet de voorwaarden nog? Elke
lezer en lezeres wordt uitgenodigd een
vakantiebelevenis (in hoogstens vier
honderd woorden) op schrift te stellen.
Inzendingen te adresseren aan: Maas
bode-pers, Kortenaerstraat 1, Rotter
dam, en in de linkerbovenhoek ver
melden: Grijpt naar de pen. Ook uw
avontuur is wellicht geld waard.
(PuUci.
HET verhaal dat hier volgt gaat over
een rose hoedje
Zonder iets wat op een hoed ge
lijkt moet een dame niet vakantie gaan
naar het zonnige zuiden'. Immers daar
geldt de Paulinische wet, dat een vrouw
zonder hoofdbedekking geen kerkgebouw
mag betreden nog in volle strengheid
Dies nam mijn gade een hoedje mee, een
rose hoedje. Ettelijke - kenn smakingen
met de vloer van de toerwagen hadden
niet nagelaten aan de frisse kleur afbreuk
te doen en toen na een kleine drie weken
het reisplan geen kathedraalbezoeken
meer bevatte, werd het kloeke besluit ge
nomen het hoedje maar ergens te „ver
liezen".
Een poging daartoe door achterlaten in
een hotel mislukte grandioos. Juist toen
de bus zou vertrekken kwam de liftboy
aanhollen en reikte het hoedje aan de
eigenares over. Op straat deponeren zou
een verbaal kunnen kosten. Afgezien
daarvan zou dat een nette Nederlandse
toerist niet passen. (Aan de Rotterdamse
straten zou je af en toe niet afkijken dat
we zo netjes zijn).
We zouden dan maar tijdens de rit een
gunstig ogenblik afwachten. Dit gunstige
ogenblik leek gekomen toen de bus met
een flinke speed op de weg BrusselAnt
werpen op Nederland aanstormde om een
deel van de reizigers de kans te geven
te Breda de trein van 18 uur zoveel naar
de randstad Holland te halen.
Met een forse zwaai zeilde het hoedje
door het open dak op de weg aan, door
de achterruit nageoogd door da reizigers
die nog juist de veilige landing op de rij
baan konden aanschouwen. De verlies-
operatie leek geslaagd totdat er iets ge
beurde dat de stoutste fantasie te boven
gaat. Nadat de wagen met onverminderde
snelheid weer een vijftal kilometers ge
vreten had kwam plots een klein Bel
gisch autootje langszij, waaruit een arm
aan het eind waarvan: het rose hoedje!
Het zou passend en beleefd geweest zijn
af te remmen en de vondst onder op
rechte betuigingen van dank in ontvangst
te nemen. Maar op een grote verkeers
weg mag dat nu eenmaal niet en er za
niets anders op dan door het opvoeren
van een gebarenspel de actieve vinders
te beduiden dat op het bezit geen prijs
gesteld werd. Dat aan hilariteit geen ge
brek was behoeft geen betoog. Het geba
renspel scheen begrepen, althans het
autootje zakte af en het werd ons allengs
duidelijk dat de „operatie varlies" uitein
delijk toch geslaagd was.
Moedwillig iets verliezen is niet zo een
voudig als men denkt!
Dertien jaar en nu reeds drager van een
keurige onderscheiding, hem overhan
digd door de nieuwe burgemeester, mr.
Bécht, van Tilburg persoonlijk: het was
de grote dag van Jan Krebber, die met
grote moeite op 11 maart (het water was
nog bitter koud) de driejarige Meertje
de Jong uit het water van het Wilhel-
minakanaal redde van een zekere dood.
Met al zijn kleren aan sprong deze kloe
ke Jan te water en bracht het kindje,
dat hij wel drie maalmoest loslaten,
tenslotte naar de oever. En zelf droeg
hij het kleintje, druipend, naar een eerst
erg geschrokken, maar daarna overge
lukkige moeder. Jan kijkt nu voortaan
op een prachtig polshorloge met inscrip.
tie, hem namens het Carnegie-helden-
fónds overhandigd.
Woerden
De heer Van der Mark van het vogel-
kweekbedrijf is bijna ontroostbaar. Want
van zijn bedrijf is een kostbare zwart-
halszwaan weggevlogen. Mocht U dus
een zwaan met een volgens U zeer on
gewassen hals tegenkomen, een zwaan,
die kleiner is dan de zwanen in de
plantsoenvijver, waarschuw dan de heer
Van der Mark en U maakt hem nog vóór
de zondag to+ een gelukkig mens. Hij
ziet namelijk reikhalzend naar zijn
zwarthals uit.
Bangkok (Siam)
Mogelijk is het U ontgaan bij alle druk
te dat was het ons namelijk maar
Koning Phumiphol en Koningin Sirikit
is enige tijd geleden een prinsesje ge
boren. We hebben echter, om de schade
in te halen, nu ook achterhaald hoe het
kleintje heet. Even ademhalen: Chulab-
horn Valailakshana Akrarajkumaree.
Als U die naam tien keer in een halve
minuut achter elkaar foutloos heeft kun_
nen uitspreken, moet U het ons bepaald
eens laten weten.
Londen
Het anglicaanse kerkelijke weekblad
„Church Times" bevat een hoofdartikel
deze week- waarin wordt aangespoord
tot experimenten om de mogelijkheid te
onderzoeken kerkmuziek aan te passen
aan de populaire ritmische muziek. De
kop van het artikel spreekt al veelbelo
vend over „Swing in de kerk". Wel, wel,
als dat de anglicaanse kerken niet zal
doen vollopen
Een 45-jarige Nederlander is in_ zijn
woning te Bandoeng door een 17-jarigc
Indonesische jongen gedood De politie
heeft de dader gearresteerd. Hij heeft be
kend het slachtoffer te hebben neergesto
ken. Vermoedelijk betreft het hier eer.
zedenmisdrijf.
ZATERDAG 7 SEPTEMBER
Uitzending vanuit Eng Transit Company
te Hoek van Holland. Golflengte 25 meter.
22.00 uur: Verzoekplaten.
23.00 uur: Voor jong en oud.
23.00 uur: Barakken Ballade.
24.00 uur: Vervolg verzoekplaten.
0-1.00 uur: Sluiting.
ZONDAG 8 SEPTEMBER
HILVERSUM I 402 m. 8.00 VARA 12.00
AVRO 17.00 VARA 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00-24.00 AVRO.
Nws. en postduivenber. 8.18 V. h. platte
land 8.30 Weer of geen weer 10.00 Caus 10.15
Licht muz. 1040 Voordr en piano 11.00 Gramm
11.20 Cabaret 12.00 Gevar. progr. 12.55 Sport-
spiegel 13.00 Nws. 13.05 Meded. of gramm.
13.10 Carillon muz. 13.20 Gram. 14 00 Boekbe-
spr 14.20 Mezzo-sopr. en piacio 14.50 Caus
15.05 Gramm 15.30 Radio Ftlh. ork., 16 00 Dans-
muz. 16.30 Sportrevue 17.00 Gramm. 17.30 V. d
JEUGD 17.50 Nws. en sportuitsl 18 05 Sport-
ourn. 18.30 Korte kerkdienst 19.00 V. d.
eugd 19.30 De open deur, caus. 20 00 Nws
21.10 Gevar I
20.05 Amus muzi 20.45 Hoorsp. 21.10 Gevar I 2(Ui H0orenPènmbezo/ge7k21.25mstrUkorlt. 5Sj
progr 22.00 Act 22.10 Strtjkork 22.30 Gramm woekeren met de schaarrr ruimte, caus. 2--
23.00 Nws. 23.15-24,00 Etherkoopjes. Met de plaat dp rets 22 35 Saxofoonkwart. 23 uu
HILVERSUM II 298 m. 8.00 KRO 9.30 NCRV Nws. en sos-ber 23.15-24.00 Gramm.
12.15 KRO 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45-24-
KRO.
8.00 Nws. 8.15 Gramm. 8.25 Hoogmis. 9.30
Nws. en waterst. 9.45 Kerkkoor 10.00 Kerkd
11.30 Gramm. 11.45 Sopr. en orgel 1215
Gramm. 12.55 Zonnewijzer 13.00 Nws. en Kat.h
nws. 13.10 Lichte muz. 13.25 Gramm 13 45
Boekbespr. 14.00 Gluit, altviool en harp 14 20
Brbants halfuur 15 05 Bariton en piano 1535
Metropole Ork en solist. 16.05 Gramm 16 15
Sport 16.30 Vespers 17.00 Jeugddienst 18 15
Caus. 18.30 Fiimrubriek 18.40 Een nieuw Kerk
lied 18.45 Patorale rubriek 19.00 Nws. uit de
kerken 19.Oo Gramm 19.30 Caus. 18 30 Film-
Gramm 19.30 Caus. 1945 Nws. 20.00 Gramm
20 30 Act. 20 45 De gewone man 20.50 Cabaret
21.20 Gram 21.30 Klankb. 22 15 Promenadeork
en sol. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws.
23.15-24.00 Gramm.
(Van ortzc correspondent)
Een jonge delinquent, verdacht van
enkele inbraken, trachtte vrijdag tijdens
het luchten op de binnenplaats van het
politiebureau te Tilburg de benen te ne
men. Hij rukte de deur open van de te
lex-kamer, waar de typiste een flauwte
kreeg van de schrik, en sprong op een
tafel én vervolgens dwars door de rui
ten naa^ de straat, 't Glasgerinkel baarde
groot opzien onder de voorbijgangers en
onder Jnet politfë-personeel, dat bij tien
tallen naar buiten stormde. De jongeman
kwam niet ver, hij werd door een forse
-brigadier tot staan gebracht en weer in
gesloten. De typiste werd bijgebracht, de
ruit gemaakt en toen was alles weer zoals
het geweest was.
(Van onze correspondent)
Maandag 16 september zal Z. K. H.
Prins Bernhard een bezoek aan Hengelo
brengen. Hij zal dan in de fabriek van
de N. V. Hollandse Signaal Apparaten de
nieuwe vuurleidingen gaan bezichtigen.
De Rijkspolitie van Borger heeft de
20-jarige B. K. tijdens een uitzending van
verzoekplaatjes via zijn geheime zender
.Studio Groningen" betrapt. De gehele
apparatuur werd in beslag genomen. Te
gen K. werd proces-verbaal opgemaakt.
Horizontaal: 1 deel van het been, 5 deel
van een bakkerij, 9 kaartenboek, U vogel,
12 geneesmiddel, 14 sportartikel, 15 bloei-
wijze, 16 beteuterd, 19 als eerder, 20 deel
van de bijbel, 21 troefkaart. 23 als volgt
(afk.), 26 water in Friesland, 26 jongens
naam, 28 wondvocht, 30 beetje, 32 deel
van een deur, 34 geestdrift, 36 van het
lopende jaar (Lat.), 37 "Russische keizerin.
40 pere. voornaamwoord (Fr.). 41 lidwoord
42 pers. voornaamwoord (Duits), 43 on
meetbaar getal, 44 zonder eer, 48 rond
hout, 50 karakter, 52 geheimschrift, 55
plaats in Gelderland, 57 doch, 60 voorzet
sel. 62 water in Friesland. 63 bijwoord,
65 plaats ln Gelderland, 66 meisjesnaam.
67 uitroep, 68 kledingstuk, 70 vis, 72 deel
van het dak, 74 aanzien, 75 rechtsterm,
77 rivier in Engeland, 79 inwendig or
gaan, 80 beschadiging.
Verticaal: 1 smak, 2 jongensnaam, 3
plaats in Gelderland, 4 deel van een boom
5 bid (Lat.), 6 omroepvereniging, 7 en
anderen (afk.), 8 holte in de ijnuur, 10
heilige, 11 haarloze, 12 stel. 13 Europeaan,
17 beetje, 18 ziekte, 20 meisjesnaam, 22
gast, 24 voorzetsel, 27 heupjicht, 28 wand.
versiering, 29 deel van het kippenhok,
31 vasthaken van schepen, 33 roofdier,
35 werpstrik, 38 houding, 39 nieuwe we
reldtaal, 45 plaats in Gelderland, 46 deel
van een geweer, 47 uitroep, 49 groot wa
ter, 51 godin, 53 in dat geval- 54 drank,
56 jongensnaam, 58 deel van Sumatra,
59 muntstuk, 61 lidwoord (Eng.), 64 spoor
staaf, 66 emmer, 69 toiletartikel, 71 kloos
tervoogd, 73 zwaardvis, 74 gravure, 76
Chinese maat, 78 voorzetsel.
Horizontaal: 2 op, 4 te, 7 lel, 9 dok, 10
al, 12 konijn, 14 si, 15 rete. 17 elan, 19
belevenis, 22 Bredergde, 27 laag, 28 meer,
30 ad, 31 atoom, 34 nu, 35 mat, 36 fel,
38 o.l., 39 n.t.
Verticaal: 1 daar, 2 o.l,, 3 pekel, 4 to
nen, 5 e.k., 6 puin, 8 ï.o., 9 dij. 11 leb, 13
n.a.v., 14 sas, 16 tetra, 18 linde, 20 eed
21 eer, 22 bad, 23 egaal, 24 ego, 25 Ommen,
26 een, 27 lans, 29 ruit, 32 t.t., 33 of, 35
m.o., 37 It.
ZONDAG 8 SEPTEMBER
Uitzending: vanuit Eng: Transit Comp*®-
te Hoek van Holland. Golflengte 25
22.00 uur: Anders dan gewoon.
22.45 uur; Hersengymnastiek.
23.30 uur: Muziek voor mij.
90.30 uur: Sluiting.
MAANDAG 9 SEPTEMBER
HILVERSUM 1 402 m. 7.00 VARA 10.00 VPR
10.20-24.00 VARA Nwl.
7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gramm. 8.00 Ny»
8.18 Gramm. 8.50 V.d.. vrouw 9 05 G1"®?.»,
(9.35-9.45 Waterst.) 10.00 Voor de oude ""|5
caus. 10 05 Morgenwijding 10.20 Gramm- 'L
Ballroomork. 11.15 Kamerkoor 11.40 Voordra
12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb.
12.33 V.h. platteland 12.38 Gramm. 13.00 NlLj
13,15 V.d. middenstand 13.20 Amus. muz '-b,,
V.d. vrouw 14.00 Kamerork. en solist 14
beslissing, hoorsp. 15.45 Zestig min. voor do
de zestig 16.45 Planotrio 17.10 Gramm "hte
Mil comm 18.00 Nws. en comm. 18 20 L'1
mu* 18.50 Gramm. 19 00 Act. 19.10 Katje. 9
eer. radioschouwspel 19.45 Regertngsultz.z
Engelanti, BBC home serv. 330 m.
11.00 Verz. progr. 12.25 Buitenl. overz. 12.55
Weerber. 13.00 Nws. 13.10 Vogels in Gr.-Brit-
tannië 13.40 Operamuz. 14.00 Wenken v.d, tuin
14.30 Ork. conc. 13.30 Hoorsp. 16.15 Caus. 16.30
Lichte muz 17.00 V.d. kind 17.55 Weerber. 18.00
Nws. 18.15 Weense muz. 19.00 Kritieken. 19 45
Avonddienst 20.25 Liefdadigh. opr. 20.30 Hoor
spel 21.00 Nws. 21.15 Amerik. nieuwsbrief 21.30
Emilia di Liverpool, opera 22.30 Caus. 22.50
Epiloog 23.00-23.08 Nws.
Engeland, BBC light progr. J500 en 247 m.
12.00 Verz, progr. 13.15 Lichte muz. 13.45
Hoorspel 14.15 Instr. kwart, en soliste 14.30
Hoorsp. 15.00 Gevar. progr. 15.30 Dansmuziek
16.30 Hoorsp. 17.00 Gevar. muz. 18.00 Lichte
muz 19.00 Nws 19.28 Ber. 19.30 Lichte muz.
20.30 Samenzang 21.00 Gevar. muz. 22,00 Nws.
22.15 Muzikale caus. 22.30 Romantische muziek
23.00 Gevar. muz. 23.55-24.00 Nws.
NDR.-WDK. 309 m.
12.00 Gevar. muz. 13.00 Nws. 13.10 Gevar.
muz. 15.00 Verz. progr. 16.30 Dansmuz. 18.1a
Ork conc. 18.40 Tenor en plano 19.00 Nws.
20.00 Lichte muz. 21.45 Nws. 22.15 Dansmuziek
23.13 Lichte muz. 23.30 Gevar. muz. 24.00 Nws.
0.05 Ork. conc. 1.15-4.30 Gevar. muz.
Frankrijk, nationaal progr. 347 m.
12.00 Ork. conc. 13.00 Nws. 13.20 Hoorspel
15.30 Le grand Mogol, opera 17.15 Gramm.
18.00 Ork. conc. 19.30 en 19.40 Gramm .19.4a
Nws. 20.00 Gramm. 20.005 Licflte muz. 20.35
Festival v. Salzburg: Falstaff, opera 23.4a
24.00 Nws.
Brussel 324 m.
12.15 Amus. muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.
muz. 13.00 Nws. 13.15 V.d, sold. 14.00 Ehsir
d'Amore, opera 16.00 Sport 16.45 Grarnm. 17.15
Sportuitsl. 17.30 Jubileumviering 18.00 Plechtige
H Mis 19,00 Nws. 19.45 Filmmuz. 20.00 Gevar.
muz. 21.30 Lichte muz. 22.00 Nws. 21.11 Gramm.
23.00-24.00 Gramm.
Brussel 484 m.
12.15 Gramm. 13.00 Nws. 13.10 Chansons en
sport 17.00 Nws. 17.05 Gramm. 18.00 Idem
19 30 Nws. 21,00 Gramm. 20.30 Instr. ens. 22.30
Gramm. 22.55 Nws. 23.05 Jazzmuz. 23.55 Nws.
TELEVISIE.
SrST£S3STé. Vlaamse TV:
DUITSrlprtgPrr°gri2.00-12.33 Intern, borreluur-
tie 16.30-19 00 Intern, studentensportweek 19.30
Spiegel v d. week 20.00 Sportpraatje 20.30 Muz.
romedie 21.50 Woord v. d. zondag.
FRANS BELG prpgr.: 16.30-18.00 Intern, studen-
tenfportweek 19.00 Film. 19.45 Avant-première
58 20.00 Act. 20.40 Lichte muz. 21.00 Chansons
VLA:WrPBH£G2progr^eT6.00WVoIksdansgroep
16.30-18.00 Eurovisie: tnternat studenteI"P£ye'n
te Parijs 19.30 Joum. 19.30
23.00 Internat. variétéprogr. (Om 22.00 Nws.
en sportaet.).
HILVERSUM 11 298 m. 7.00-24.00 NCRV
7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz. 7.30 GralILrI
7.45 Een woord voor de dag 8.00 Nws. en -e,
ber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gramm. 9.00 V^d. 0
ken 9 23 Waar voor uw geld 9.30 VooIiyr' 'he
Instr. sept. 10.10 Gramm. 10 30 Es the tl sen
etherleergang 11.15 Gramm. 12.00 SalonorK
12 25 Voor boer en tuinder 12.30 Land- en tui
meded. 12 33 Surinaamse muz. 12.53 Graïï 85
of act. 13.00 Nws. 13 15 Lichte muziek
Gramm 14.05 Schoolradio 14.30 Gramm.
14 45
JO OtllUUll UUiU n.VU Ui O
V.d. vrouw 15 15 Gramm. 15 45 Motetgezelscnav
16.00 Bijbeloverdenking 16.30 Alt en piano ij>-
Gramm. 17.00 V.d. kleuters 17.15 Livhte m"
ziek 17.40 Beursber. 17 45 Regeringsultz. 1»"
Orgelspel 18 30 Sport 18.40 Gramm 18 50 Boe*
bespr 19.00 Nws en weerber. 19 10 Hu'
ziek 19.35 Pari. comm 19 50 Gramm 20.00 K»
diokrant 20.20 Dossier 333, hoorsp. 21.1a
co:ic. 21.50 Orgelconc. 22 45 AvondoverdenKin»
23.00 Nws. en sos-ber. 23 15-24.00 Gramm.
Engeland, BBC Home Serv. 330 m.
12.00 Gevar. muz. 12.20 Gevar. progr. 12 55
Weerber. 13.00 Nws. 13.1» Gramm. 13.40 eau»-
13.55 Ork. conc. 15.00 Documentair klankbeeiu
15.45 Lichte muziek 16 15 Gevar. muz. 16-
Amerikaanse nieuwsbrief 17.00 V. d. kind. 1'- -
Weerber. 18.00 Nws. 18.15 Stad en land. l»-*"
Sportber. 18.45 Harprecital 19.00 HersengV1
19.30 Concert 21.00 Nws. 21.15 Hoorsp.
Voordr. 23.00 Nws. 23.08-23.13 Koersen.
Engeland, BBS Light progr. 15.00 en 247
12.00 Ork. conc. 13.00 Lichte muz. 13.45 y.
d. kind. 14.00 V. d. vrouw 15.00 Nws. en l.chta
muz. 15.45 Lichte muz. 16.15 Mrs. Dales dag
boek 16.30 Gevar. muz. 17,15 Lichte muz. 17.'
Pianospel 18.00 Gitaarspel 18.45 Hoorsp. 19™
Nws. 19.25 Sport 19.30 Hoorap. 20.00 Lichte mu?j
20.45 Gramm. 21.00 Hoorsp. met muz.
Filmbewerking 22,00 Nws. 22.15 Act. caus. 2-z"
Lichte muz. 23.35-24.00 Nws.
NDIt-WDR 309 m.
12,00 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Ork. Conc.
16.00 Idem 17.00 Nws. 17 45 Lichte muz I»vy
Nws. 19.15 Dansmuz. 20.00 Ork. conc. 21.4a N«y
22.10 Lichte muz. 22.30 Dansmuz. 24.00 Nws.
0.10 Dansmuz. 1.15-4.30 Gevar. muz.
Frankrijk. Nationaal progr. 347 m.
12.00 Ork. conc 13.00 Nws. 13.20 Gram».
14 00 Nws 14.05 Gramm. 14.30 Gewijde
15.00 Ork conc. 16.00 Feestmuz. 16.40 Gramm.
16.50 Kamermuz 17.50 Idem 18.50 Gramm-
19.30 Amerikaanse uitz. 20.00 Gra mm. 2L
Bariton en plano 23.20 Gramm. 23.45-24.00 Nws.
Brussel, 334 en 484 m.
324 m.
12 00 Gramm. 12.30 Weerber. 12.34 V. d. land-
bouw 12.42 Gramm. 13.00 Nws. 13.11 Gramm-
14.00 Idem 15-00 Kamermuz. 15.45 Gramm.
Koersen. 16.02 V. d. zieken. 1700 Nws. 17.10
Lichte muz. 17.45 Gramm. 16.00 Franse les
18.15 Gramm. 18-20 Gramm. 18.30 V. d. «mldatei
19.00 Nws. 19.40 Gramm. IS Ad Klankb. 20
Gramm. 20.30 Idem 20.45 Symf. ork SU»
.Kunstkaleidoscoop 21.30 Amus. muz. 22.00
22.11 Harptrio. 22.55 Nws.
484 m.
12.00 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.10, 14.00, 15-0»
en 15.30 Gram. 18.05 Lichte muz. 16.50 Grami»
17,00 Nws. 17.10 Gramm. Zang en plano 17.»
Gramm. 18.40 en 19.00 Idem. 19^30 Nws.
21 30 Gevar. progr. 21.30 Gramm. 22.00 Nv
22.10 Gramm. 22.30 Idem, 22.55 Nws.
TELEVISIE
AVRO: 20.30 Qulzprogr. 20,40 Maandel. Journ.
21.20 Filmprogr. 21.45 Jazzmuz.
DUITS TV-progr.: 17.00 V.d. ktnd.18.00 Op
sporlngsdlenst 19.00-19.30 Jour". *0.W Mem jo
Weerber 20.20 Kookpraatje 20.35 TV-spel 21.
1 FRANS-BELG. TV-progr.: 19.00 Sport 19-3°
Kookpraatje 20.00 Act. 20.40 T-ente-nx chandel
les 22.30 Gev. muz. 23.00 Wereldnieuws
VLAAMS—BELG. TV-progr.: Geen uitz.
NOODLANDING! door J. M. ELSING
6).
Nee, nee, ik keek alleen maar naar je hoofd.
Weet je dat het er monsterachtig uitziet, dat jij zo
iets bent als een draak met twee koppen?
Hansen Is even verrast. Dan glimlacht hij.
Wel bedankt voor de informatie. Het is zeer vien-
delijk, maar mag ik je een goede raad geven: pas
dan op met de gouden „slaapmutsjes" anders word
ik straks nog de draak met honderd koppen!
Waller zucht en maakt een vermoeid gebaar.
Zie je wel, dat het een hopeloos geval is. Ik
wou je iets over mijn geschilder vertellen en ik heb
nog geen twee woorden gezegd of het loopt al ver
keerd.
Zeker, zeker! zegt Hansen en klopt hem sus
send op de rug, het is een hopeloos geval, mijn vriend
maar je hoeft het je waarachtig niet aan te trekken.
De schilder slaat naar de hand op zijn rug.
Weg, Je hand weg of ik timmer je
op je snuit. Verdomd Hansen, ik ben toch niet
meer dronken. Of beter, hoe meer ik drink hoe
helderder alles' wordt. Alcohol is voor mij een bij
tend vocht dat alle overtollige lijnen wegvreet, zo
dat alleen maar het essentiële overblijft. Heb je dat
begrepen.
Jawel zoiets als een ets. Echt iets voor een schil
der. En verder?
Nee je hebt het niet begrepen, maar goed, ik
zal verder gaan. Ik beweerde dus, dat jij een draak
bent met twee koppen. Daarmee bedoel ik dat het,
onderste gedeelte van je hoofd niets te stellen heeft
met de bovenpartij. Wat hier, op de lijn onder je ogen
begint, behoort tot een logge boerenkop met de sterk
ontwikkelde neus van een dier, dat de aarde besnuf
felt en het kinnebak van een gorilla. Wat boven deze
lijn ligt de ogen en het brede voorhoofd draagt
het stempel van het intellectuele type? Je hebt de
ogen van een gevoelsmens, Nou, dat gaat wel samen
met je voorhoofd. Zij ver zijn we al. Zal ik nog
verder gaan?
Asjeblieft, ga je gang. Wat je daar vertelde heb
ik wel meer gehoord. Het is een beetje anders ge
formuleerd, maar het komt op het zelfde neer. Dat
moet ik toegeven.
Goed nu, de atmosfeer van je ogen bevat
daarenboven iets wat bij geen van beide typen past
Er is meestal een afwezige blik in je ogen, een waas
•dat het kenteken zou kunnen zijn van een dichter
bijvoorbeeld, van een genie of van een gek.
Hansen knikte monkelend.
Wel ik voel me bijzonder vereerd met die ge
niale, gorilla-achtige boerenkop, zo vereerd dat ik daar
even op moet klinken, P.roost ouwe jongen. En dron
ken in de klassieke betekenis ben jij beslist niet. Maar
je wou mij toch iets over jouw.... hoe zei je het
ook weer je geschilder vertellen!
Jawel en daar ben ik ook mee bezig, want
stel je even voor dat ik jou zou portretteren. Ik
kan alleen schilderen wat ik zie en een ongenadige
wet verplicht mij eonseqquent met mijn verf om t.e
gaan. Wat mij het meest treft, is dat vreemde licht
in je grijze ogen. De tegenstelling zou mij dwingen
het realisme zodanig te forceren, dat je zou weigeren
je zelf op dit conterfeitsel te herkennen. Snap je het
nu?
Min of meer en ik denk zelft dat ik het ex
periment zou durven wagen.
Dan heb je mij nog niet helemaal begrepen.
Kijk hij zit de piloot even aan te kijken met de
ogen bijna dicht, zo tussen de wimpers door je
vrouw zou zeggen: „Dat mijn man? Foei! Dat is een
clown, die kiespijn heeft of een afschuwelijk carna
valsmasker. Weg daarmee, ik wil het nergens aan de
wand" Zo is het mij overal vergaan. Je kunt me
geloven, Hansen, niemand wil door mij geschilderd
worden.
Wel, dan moet je het portret-schilderen maar
laten.
Ik dank je voor je goede raad. Wat zal ik dan
schilderen?
Hij kijkt rond in de bar alsof hij een onderwerp
zoekt om dadelijk aan de slag te gaan. Tenslotte
valt zijn blik op een kleine bloempot met een ka
merplant, op het buffet, vlak in zijn buurt. Hij
schuift die naar zijn metgezel toe
Laat ons veronderstellen dat ik dit spul hier
wil konterfeiten. Hoe vindt jij het?
Mooi 4
Waarom?
Hansen's vingers glijden voorzichtig over de plant
Het zijn prachtige spiraalvormige bladen, sierlijk
gewelfd, matgroen alsof er een waas over ligt. Die
brede, glimmende naden, weglopend van de spits
naar het doorzichtig hart van blaren vind ik ook mooi
En dan die dikke, rode stengels naar de stam
in de zwarte aarde, wel, ook dat
Ja onderbreekt Waller hem, het is allemaal even
mooi. Het gekke van het geval is dat die blaren met
hun samenvloeiende naden op mijn schilderij er waar
schijnlijk zouden uitzien als dikke spinnen, de sten
gels als rode bloedzuigers en de zwarte aarde in de
pot een monster met duizend wriemelende pootjes.
Maar dat is toch onzin! protesteert Hansen.
Voila, zo denkt eenieder over mijn geschilder en
daarom heb ik er het bijltje bij neergelegd. Heb je
het nu beet?
Jawel, ik meen te begrijpen dat de mensen jou
uitschelden voor fantast of knoeier.
Je slaat de spijker op de kop.
En hoe denk jijzelf erover?
O, ik ben zeer bescheiden. Ik houd mezelf voor
een miskend genie.
Nou, dan ben jij een lammeling als je er het
bijltje bij hebt neergelegd.
Hansen, jij spreekt als een schoolvos, maar met
het bijltje in de hand ben ik bijna gekrepeerd van de
honger.
Dat kan men je zo'n beetje aanzien, wat
niet belet dat je zuipt als een tempelier en naar de
Kongo vliegt wat een hele bom duiten kost.
Tja, wat zal ik daarop antwoorden! Hij buigt
het hoofd over zijn glas, dat hij met beide handen
omklemd houdt, snuift de geur van de cognac op en
blijft zo een poosje zitten. Dan kijkt hij op met een
dubbelzinnige glimlach. Je hebt daar een punt aan
geraakt, waar je niets mee te maken hebt. Ik vlieg
naar de Kongo en ik zuip als een tempelier. Goed.
Dat is mijn zaak. Iets wil ik je zeggen, Hansen-
ik zal nooit meer een penseel aanraken.
Daar doe je verkeerd aan. Als je werkelijk ge
looft aan je eigen talent, zou je de moet moeten be
zitten vol te houden. Er zijn zoveel grote schilders,
die bijna gekrepeerd zijn van de honger. Voor sommi
gen is de erkenning nog gekomen tijdens hun leven.
Anderen heeft het nageslacht recht laten wederva
ren.
Aan het nageslacht heb ik lak en aan mijn me
demensen nog meer dan lak.
De piloot trommelt met de vingers op het buffet
en fluit het wijsje van de barpianist mee.
Stom, wat die daar speelt, maar er zit ritme
in. Wat ik vragen wou. Waller, jij gelooft natuurlijk
niet in de mensen!
Nee, daar geloof ik niet in. En ook niet in God,
als je het precies weten wil. Het staat vast dat er
zo zachtjes aan een nieuwe oorlog in het verschiet
komt. Wij zeilen van oorlog tot oorlog en het eindsta
tion zal een volledige chaos zijn. Ziedaar de zin van
het menselijke streven en van de goddelijke Voorzie
nigheid.
Jij bent wel erg verbitterd.
Ik geef toe, dat verbittering er wel een beetje
een rol in speelt, Hansen, maar zo eenvoudig is de
zaak toch niet. Je moet in iets of iemand kunnen ge
loven om verder te komen in het leven. Een tijd lang
heb ik dat gekund. Nu is het voorbij. En denk jij
waarachtig dat het nageslacht nog een kans zal krij
gen? Ja? Welnu, ik niet, want je kunt alleen maaien
wat er gezaaid werd. De hele wereld gaat ten onder
door de machine. Heel de samenleving wordt geleide
lijk aan gemechaniseerd, ook de mens. Zodri het pro
ces voltooid is, zullen de mensen elkaar vernieti
gen als stompzinnige robots. Een enkele druk op de
knop van het commando-apparaat en de reusachtige
machine, met miljoenen onderdelen, zet zich in bewe-
ginf. Er bestaan geen perfectere slaven dan raderen,
stangen en segmenten van een machine. Nou, van zo
iets zou jij meer verstand moeten hebben dan ik'
Zeker, zeker! luidt het antwoord, als vlieger moet
ik er in jouw ogen als een machine-onderdeel uit
zien.
Ik weet niet hoe het met jou staat, maar je zult
toch wel toegeven, dat juist het vliegtuig een schltte.
rend bewijs levert voor de theorie over de ontredde
ring van de wereld. Vroeger moest je dagen en zelfs
weken lang reizen om van het ene land naar het an
dere te komen. Thans gaat het in enkele uren. Het
vliegtuig heeft de afstanden geweldig ingekort, de
aarde als het ware veel kleiner gemaakt. Vroeger kon
je van land tot land reizen zonder formaliteiten en
thans zijn alle grenzen versperd door machines en
robots. Ieder mens afzonderlijk vindt dat krankzin
nig, maar het is toch niet te verhelpen. De mens als
individu bestaat niet meer. Wij maken deel uit van
een stelsel, van een lade met steekkaarten, van een
reuzenmachine. Robots, robots, mijn waarde. Maar,
wat baat het daarover te kletsen! Komaan, laten we
liever gaan slapen!
In één teug drinkt Waller zijn glas leeg en wil zijn
portefeuille te voorschijn halen.
Laat dat, zegt Hansen. Ik betaal dit gelag en wat
de rest betreft zie je de dingen niet in hun zuivere
verhouding. Het is waar, dat alles verkeerd loopt met
de mensen en wie het geluk van leven heeft, zal nog
aardige buitelingen meemaken. Wij staan voor de
grootste revolutie van alle tijden en die valt inderdaad
toe te schrijven aan de machine. Op dat punt heb
je het dus andermaal bij het rechte eind: machines,
overal machines, alles gemechaniseerd: de fabrieken
de vervoermiddelen, de kunst denk aan de radio
kastjes! Mechanisatie tot in de huiselijke intimi
teit, denk aan de huurkazernes met hun gelijkge
schakelde temperatuur, waar je niet meer het recht
hebt individueel warm of koud te hebben. Een druk
op de knop, een draai aan een kraan en daar stro
men warm of koud water, vuur of licht! In de keu
ken doen de machines het werk, op de kantoren even
eens. Wat de machine past is goed. Wat haar niet
past of versleten is, wordt verwijderd, vernietigd.
De mens als individu telt inderdaad niet meer. Je ziet
Waller, dat ik je standpunt kan bijgrijpen. Een ogen
blik, die jongen staat op zijn geld te wachten.
De piloot rekent af, neemt zijn metgezel bij de arm
en zij verlaten de bar. In de gang boven staan ze
nog een ogenblik bij elkaar.
De schilder maakt een afwerend gebaar.
Wij zijn het eens voor het heden en de rest is
van geen belang, tenminste voor mij niet meer.
Je mag niet kortzichtig zijn, vervolgt Hansen.
Je vergeet dat er al sedert duizenden jaren mensen
op de wereld zijn en dat de machine pas sinds enke
le jaren bestaat. Wij zijn bijlange nog zo ver niet dat
de juiste verhouding tussen machine en mens tot stand
is gekomen. De machine is nog een wonderbaar en
gevaarlijk speeltuig in de handen der mensen. Zij
is nog te veel doel inplaats van middel. De mensen
zijn nog te zeer overrompeld door de gevolgen van
deze ongeëvenaarde ontdekking. In verhouding tot de
mogelijkheden van het vliegtuig bijvoorbeeld, is de
wereld inderdaad gekrompen tot een klein land, waar
alleen maar plaats is voor één enkele grote volkeren-
familie. Wij zitten nog te zeer verstrikt in de oude
formules, maar er zal een tijd komen dat de mensen
van heel de aarde elkaar als broeders zullen erken
nen. Daartoe zal de machine in hoge mate bijdragen,
want zij kan evenzeer als de tongen van Esopus een
zegen zijn of een vloek, al naar gelang het gebruik
dat men er van maakt. Kortom, ik geloof in de toe
komst. Telkens als ik in mijn kist zit, heb ik het ge
voel het mijne bij te dragen tot verwezenlijking van
die toekomst. En dat verheugt mij, al zal ik die mooie
tijd niet meer beleven.
Ieder zijn standpunt, bromt Waller. Ik geloof er
niet in. Slaap well
Natuurlijk niet, anders zou je, onder meer, je
werk niet hebben opgegeven. Jij gelooft ook niet aan
God. En toch Waller, als je, zoals ik, ver van de we
reld verwijderd, helemaal alleen 's nachts tussen de
sterren had rondgedwaald, dan zou je beslist tot de
overtuiging zijn gekomen, dat de eeuwigheid geen
ijdel woord is. En hiermee wens ik je wel te rusten!
De volgende morgen, om vijf uur, zitten de passa
giers van de A. G. 112 rond de ontbijttafel. Alleen
de plaats van John Melsen is nog leeg. Delmotte
informeert of mevrouw Melsen een prettige avond
Jatvehdanku, meneer de president, We hebben
in de stad gedineerd met vrienden.
Fluisterend voegt zij daar aan toe:
U hoeft niet ongerust te zijn over mijn man.
Die komt nooit ergens te laat, nergens.
De president buigt zich glimlachtend naar naar.
Dat betwijfel ik niet, want ik ken John. Ais
je een afspraak hebt met hem en je komt vijf minute
over tijd, nou, dan is de vogel gevlogen. Dat is nu
eens een man van de klok.
Aan wie zegt u het, zucht Erna. Alles ge
beurt bij hem op het uur. Stel je voor: hij draag
een armbandhorloge, een horloge in zijn vestzak en
het eerste, dat hij uitpakt als hij in een hotelkamer
komt is zijn mooie reiswekker, die hem niet allee"
aan het uur herinnert, maar hem voortdurend zegi
in welke maand wij leven, welke dag en datum w®
hebben en hoe het met de positie van de maan gesteio
is.
De president proest het uit.
Nou, dat is er dan eentje, die altijd weet no^
laat het is! Maar, alle gekheid terzijde, mevrouw, daai'
door is John juist zo'n 'prachtig zakenman
Directeur-generaal Lejeune, die naast Delmotte z
merkt hierbij op dal „orde en tucht" de hefbomen
van de vooruitgang zijn. Hij doet het met zove
overtuiging dat zelfs van Laer, aan het uiteinde va
de tafel er van opkijkt en met volle mond tege
Waller meesmuilt:
Goeie genade, die zijn al onder stoom.
Lejeune mengt zich verder niet in het gesprek. ZU
volle aandacht is op het ontbijt geconcentreerd. Da
wil zeggen: voor hem staat een papleren zakje m
gedroogde kuurpruimen Hij heeft tien van die vrucht
op een schoteltje geteld en is nu bezig ze te ve
orberen, langzaam gewetensvol kauwend. Dat doet i
thuis. Dat doet hij overal. Het enige verschil is.
de papieren zak thuis niet op tafel verschijnt, wat
daar telt zijn vrouw, Bertha, de pruimen. Buiten»
huis trekt die zak pruimen altijd de aandacht ya
de een of andere medereiziger en dan vertelt L;£j
jeune, dat die pruimen de sleutel van zijn gezondne'
zijn, zoals r.u weer, daar in Oran, waar de Puo
toevallig zijn toehoorder is.
Een mens moet zijn gezondheid verzorgen, na
neer Hansen, want zij is onze grootste schat.
Gisteravond is hij om 9 uur naar bed gegaan
met het oog op het vroege vertrek en nu eet
tien pruimen als ontbijt, met. ter inleiding, een b
warm water; tot slot: een kop koffie.
C'est tout! de
De marconist kijkt naar het ronde buikje van
planter en knipoogt. ,in,
Dat zou misschien iets voor u kunnen
meneer'
Van Laer trekt een vies gezicht
Stel ie voor'. 7,u!ke zoete pruimen op een nU^a5
tere maag! Weet je wat ik zou eten als ik thuis w
inplaats van in zo'n stom hotel? Een goeie, vette,
gelegde pekelharing. e,
Brr! doet Lejeune en schudt zich als een Pu
del die uit het bad gekropen komt. waarop de Plate
ter beweert dat een ieder recht heeft om zabë ,.g
worden op zijn manier. Meteen trekt hij het
met broodjes naar zich toe, want de voorraad is n a
lang niet op. or
Een bediende komt zeggen, dat de autobus v
de deur klaar staat er. dat de koffers ingeladen
Het is tijd om te vei trekken. Hansen kijkt naar
Melsen.
(Wordt vervol