Vrouwen
Varia
SONNY van PRAAGA
Ontmoeting dank zij ontmoeting
Baretten
en nog eens
baretten
t HS-•».
CAUTE/M^
EMMY EERDMANS
MSffissssss1
Nieuwe ontdekking op
mode-terrein I
3f kra«-
WONDERLAND
Wie is de mooiste...
Keukenuitrusting
Edelstenen uit Brazilië
"ft °°n ,wl!"
Portret van
SS*»' «1» «n
TOSCA*Creme van het Wereldbjuis 4711
ZATERDAG 12 OKTOBER 1957
Langs het glinsterende water
van een singel in de Maasstad
ontdekten we zijn boutique.
Overdag is het er stil tussen de
grijze, oude gevels. Alleen in het
middaguur dromnen H.B.S.-ers
in groten getale edt poort uit en
flaneren met mhstreelachtige
gebaren langs de oever. Er is
nog een donkere, wat melan
cholische boomsta"n-brug en die
voerde ons alras naar het do
mein van een jeigdige ontwer
per.
Wellicht bent u ervan op de
hoogte dat de gouden medaille
voor de Prix de Rome Schilder
kunst 1957 irt de Rijksacademie te
Amsterdam dezer dagen toege
kend werd aan de 26-jarige Em
my Éerdmahs uit Bussum,
Indrukwekkende
portefeuille
Niet alleen de kunst
voor de dagelijkse
Schoonheids - verzorging
wUtekool-eerecht met
(Advertentie)
INSTELLINGEN als Fermina en
Dames'beurs vertegenwoordigen voor
de gemiddelde vrouw nog steeds een
echt wonderland, waar je lang in
kunst vertoeven om je op de hoogte
te stellen van wat er op het gebied
van mooie, smaakvolle en nieuwe
dingen in deze tijd zoal te doen is.
Soms kan het dan ook gebeuren,
dat je op een dergelijke tentoonstel
ling geconfronteerd wordt met won
derdingen en hieronder ressorteert
stellig de kleinste en goedkoopste
koelkast van de wereld; de Wonder
Cooler. Deze wordt op een standaard-
temperatuur van 5 tot 10° C. gehou
den door ingevroren blikken kunst
ijs. Eén blik is voldoende voor onge
veer 24 uur en, treedt de dooi in, dan
staat uw groentehandelaar of visboer
wel paraat om het ijs opnieuw in te
vriezen of een vers blik van de hand
te doen. Dit apparaat zal stellig af
trek vinden op reis naar warmere re
gionen, want met een gewicht van
nog niet één kilo is het gemakkelijk
verplaatsbaar en het zal zo uw da
gelijkse koelproblemen zonder
stroomverbruik of afdruipend smelt
water als bij toverslag veranderen
in waar lij ke koelgenoegens.
ONLANGS hadden we een inter
view met de Zwitserse schoonheids,
specialiste Verena Binder, die met
haar geheel nieuwe produkten de
sluimerende schoonheid van iedere
vrouw opnieuw en blijvend tot bloei
tracht te brengen.
Zij beoogt hier stellig geen schoon
heid, die weer afgewassen kan wor
den, maar een jqjjgdige frisheid en
een aantrekkelijke jonge huid ook
op gevorderde leeftijd.
Daartoe speurde zij met de in
halige mentaliteit van Sneeuwwitjes
stiefmoeder om de allerschoonste te
willen zijn tussen het welig getier
van planten en kruiden en stelde haar
preparaten tenslotte samen uit na
tuurlijke plantaardige stoffen, eteri-
sche oliën en kruidenextracten.
Een blik werpend in potje-hier,
potje-daar, werden we niet alleen
verrast door de fraaiste kleur
tjes, maar ook de veelzeggende eti-
kettes trokken onze kosmetische aan
dacht: Rozenknoppecrême, lindebloe
sem- en komkommercrême, oranje-
bloesemmelk, te ,veel om op te noe
men. En zo past op ieder type huid
zo'n wonderlyk pijfje.
IEDERE DAG opnieuw staat de
huisvrouw urenlang in de keuken om
voor haar gezin een smakelijk en
voedzaam maal te bereiden. Natuur
lijk, het kan gebeuren dat er karak
ters zijn, te fraai, te marsepeinig om
in te geloven. Zo'n man, die steeds
met een sleep kinderen sjort, de was
doet voor vrouwlief of de steun is
van zijn schoonmoeder.
Bezit u echter niet zo'n dierbare
lobbes van een echtgenoot, en moet
u dagelijks zelf de aardappeltjes schil
len, dan staat een ander instrument
op de toonbank om u dit nare tijd
rovende werk uit handen te nemen:
de aardappelschiller „Orbis". Het is
een soort pan van thermoplastische
stof, door middel van een slang aan
te sluiten op de kraan van de water
leiding. Zo worden de aardappelen in
één en dezelfde bewerking geschild
en gewassen, echter alleen de kurk-
laag wordt verwijderd om het kost
baar zetmeel te besparen en als
eindresultaat keurige „bloemers", die
alras ieder gastronomisch oog zullen
bekoren.
Lei.
ENIGE JAREN geleden reisde me
vrouw W. van 't Rood-Gerth van
Wijk die in haar jeugd geologie stu
deerde, naar de donkere binnenlan
den van Afrika, waar de mysterieuze
edelstenen uit Brazilië niet nalieten,
een boeiende indruk op haar te ma
ken.
Zij liet menig brokje „eeuwigheid
naar Nederland transporteren, waar
men ze thans na een grondige test
door het Instituut voor Wetenschap
pelijk Onderzoek van edelstenen in
gepolijste toestand in haar boutique
kan aantreffen: de beryllen, zoals de
blauwachtige aquamarijn, de rose
morganit, de smaragd, de heldergele
heliodor. Ook ontmoet men er de
mooistecitrinen en amethysten,
prachtige toermalynen in vele kleur
schakeringen en topazen. Kwartkris
tallen in de grilligste vormen ge
dolven. En het wonderlijke is. voor
een uitzonderlijke lage prijs, die vrij
wel niet veel hoger ligt dan die voor
synthetische stenen.
Maar ze hebben een eigen spel,
deze sieraden, van alleen maar mooi
zijn en schitteren, ijl en ritmisch en
haast onmerkbaar gespannen.
Een vrij grote fyrner in hebt
met lange rijen sjiegels,. waarin de
weerkaatsing van een grote flap
hoed, een kleurigebaret of een Ita
liaans namiddagsdoentje zorgt voor
een grappig deciC- Achterin een
scherm waarop ën vaas met bloe
men en takken, kunstig gerang
schikt en lijkend op een bloemstuk
°P een Chinese 'rent.
Deze zaak, pa tevoorschijn geto
verd uit een lerenkapperstbedrijf,
2ag er charmantin sfeervol uit. Toen
wij daar een compliment over maak-
«m, hoorden dat Sonny van
Praaga daar £lf vóór een groot
Peel de hand i» heeft gehad, en wij
Pachten: Als N net zo goed japon-
eDes lanceer als interieurs op
knapt?
°m u gerdt te stellen: Wat we
zien kregëj was vrouwelijk, jeug-
!g: c'harman> gedistingeerd en des-
*ftemm Ruikbaar. Al zijn model-
la na voor s^uk in Neder-
P gedra^n worden; wat men
pfgaans het altijd kan zeggen van
he er hij ie jeugd aan couture uit
Pok ®ronhvkf kómt. Origineel zijn
hie hree<L ziL kleurencombinaties,
n,, m centers boven de middel-
jpf Plaatsen
miss?K^0rge ^'de-virtuoos (23 jaar)
van j enwel cie jongste in ons land
Preste6ge<len 4iï op dit gebied iets
deerde e^'' aandacht trekt, stu-
tepham^ ''aar iele'den af op de Rot-
Wei ge Acadënie. Een ieder, die
derggi-a°hterla coulissen van een
keken SDhooopleiding heeft ge-
voorg' ecter, dat er om
Wat me ln de rode te gaan heel
dus rei^ vakknnis vereist is. En
sterham ^ar Praaga naar Am-
Pfeifer Waar ij werkte bij Egon
volotife:®" Dresas; in het begin als
Werpg later,toen die eerste ont-
er meer re^e g°ed deden, dat
als asSislWerk:gn de winkel kwam,
.klaar v» de directie.
Plgen kie °nPy wilde verder. Een
'deaal. j.51 sonnetje, dat was zijn
win nog ?erpaal teruggekeerd in
j7le§ershplrd?°viseerde ateliers in
~ekenvei, ®r§, 'egon hij met enorme
Ojlectig ermeters stof zijn eerste -
alPhnetip ?^daar te stomen. Het
PVeniW e.k.Wm alu, n„ Vlnntpn
gedessineerde stof in combinatie met
diep grijs fluweel.
Men treft geen extravagante idee-
en bij hem aan en dat is wel te be
grijpen, want daar ktm je niet van
leven. Maar al heeft hij dus' het
praktische nut niet uit het oog ver
loren, dit houdt beslist niet in, dat
hij te veel concessies gedaan heeft
aan het publiek. Iedere modemin-
nende vrouw zal bij hem stellig iets
van haar gading vinden en we vin
den het altijd prettig, hier de aan
dacht op te vestigen- Immers, jonge
lui met het juiste gevoel voor wat
modieus is, zijn in ons land jam
mer genoeg nog heel zeldzaam, ook
onder degenen die op mode-terrein
een opleiding volgen. Voor een land
met een belangrijke mode-industrie
is een jonge generatie met begaafd
heid in die richting stellig zeer be
langrijk en verdient dan ook een
kans te krijgen.
Binnenkort slaat Sonny van Praa
ga zijn mode-tenten enige tijd in
Duitsland op. Ook Engeland staat op
het programma, waar hij bij de ver
maarde Hartnell zijn creatieve ga
ven „aan de vrouw" zal brengen en
zo uiteindelijk weer wat hoopt te
leren.
Want 'het werk is in ieder geval
nog in de groei, maar vertoont naast
de fouten, ook de voordelen van de
jeugd. LUCIENNE.
PVeneens3e kvim alras. De klanten g
- '„Sp" het bleek nieuw en
Ptrckkóm®1 het bleek nieuw er.
Uriep ia 'Jk wat deze jonge cou-
Hij. vertCee^e-
S.ëaat hr°ot al. zi^n modellen grif,
niet a.3 eigen gang en denkt
6tl Van ,a.P vaak moeilijke figu-
»Kl JnCliënten-
l'Jk, ma!" inwerpen vind ik heer-
r verkopen een verschrik-
'"aak j. €*f°uwde hij ons toe. „Ik
Wie (j„ vc een ontwerp, als ik weet
?a' dra„Vr(JW is die het uiteindelijk
heac 5ePe.n voor welke omstandig-
n Ze )et nodig heeft."
hij jj?lg^?ven wollen stof gebruikt
neP, in- e voorliefde voor japon-
-'Petit' ,ls" °mdat hef zich uitstekend
CoPstrnfp 6!n C?upe met vlakke
VaPziiC t' f en daar iets
ePkeli^n d verliest door een
gen nL afcfo 1 bloesende ruJ-
fatltfeae in uit kunt leven En k"
(Advertentie).
(Van onze medewerkster)
"7; .V '3 i L
Het leek ons de moeite waard u
een portret van deze jonge kunste
nares te schilderen, al laten wij het
schilderen zelf maar liever aan haar
over.'Zij Woont op kamers in Amster
dam-Zuid. Mocht u willen weten
waar, dan zullen er bloemenbezorgers
genoeg té vinden zijn, die u dat kun
nen vertellen, want de weg erheen is
deze week menigmaal gereden, ge
tuige,de vele herfs.tboeketten óie prijk
ten in alles waf maar bloemen kon
bevatten.
Verloren zoon
Jammer genoeg hebben wij het doek
waarmee de gouden medaille werd
veroverd, niet kunnen zien. Wél de'
(Advertentie)
VOOR BETER
EN MODERN BONT
KLEIWEG 112
ROTTERDAM
voorstudies een hele map vol
die ons ervan hebben overtuigd, dat
Emmy Eerd-mans niet over een nacht
ijs is gegaan. De opdracht luidde: een
'compositie in olieverf van een ont
moeting tussen mensen binnens- of
buitenshuis naakt of gekleed op
een bepaald ogenblik weergegeven op
zodanige wijze dat zij deze gebeurte
nis uitheft boven het toevallige tot één
van wezenlijke betekenis. Er moest
sprake zijn van minstens drie figuren
Mej. Eerdmans heeft de Verloren
Zoon uitgebeeld (niet de Barmhartige
Samaritaan, zoals bijna alle kranten
hebben geschreven). Deze geschiede
nis heeft haar altijd bijzonder geboeid,
ook de rol van de afgunstige broer,
zodat wij kunnen aannemen dat deze
staande op de achtergrond met af
gewend gelaat achter de zware sdhou-
derlast meer is dan de verplichte
derde figuur. De voorstudies in zwart
wit zijn fors, bijna mannelijk van op
zet, zonder details, al bewijst een
krabbeltje hier of daar van voet of
hand, dat die details wel degelijk door
haar kunnen worden weergegeven
Zo vaak bestudeerd en in potlood ge
schetst viel het haar niet zwaar uit
eindelijk in olieverf het schilderij
te vervaardigen, waarmee zij de Prix
zou verdienen.
Graag -had zij eenzelfde succes ook
aan haar verloofde, de jonge beeld
houwer Gooitzeh de Jong gegund-
maar deze zag twee dagen na haar
overwinning zijn. beeld van de kuise
Suzanna met een zilveren medaille
bekroond.
In haar atelier hangen tekeningen
van haar en Gooifzen „verloofdelijk"
Een zonnig recept uit
het land van de rijst.
Ingrediënten:
J00 g droogkokende rijst, 2 uien,
500 g tomaten (of 1 blikje
^natenpuree), 150 g Delf ia,
4 eieren, 1 d 2 theelepels kerry,
Calvé Tomaten Ketchup.
We smoren de fijngesnipperde
Delfio^11 in een braadpan met
toe Dn a 7°egen de tomatenpuree
wassen en^n3,3,11 W® d® rijst goed
Klaar' Dnr, een doek drogen,
mee latentde rijst2a3minuten
llttt w„e, to,, geo m J
vlug aan de kook en laten ze ver
ken de eleren in de pan en brengen
de zonnige, zuidelijke noot inonze
rijstschotel door royaal pittig®
Calve Tomaten Ketchup toe te
voegen. Nog even roeren totdat
de eieren gaar zijn, naar smaak
1 2 theelepels kerry er bij doen
en U kunt weer smullen van
een nieuw rijstgerecht met Calvé
Tomaten Ketchup.
BlRf op deze serie letten.
Fr komt ook heerlRk nieuws
over een verrassend
Voor de modisten
brengt de maand ok
tober het begin van het
winterseizoen; in het
voorjaar duurt het sei
zoen slechts een paar
maanden voor wat de
hoedën betreft. Maar in
het najaar begon het
toch altijd tegen de
helft van september
maar dit keer is het
begin oktober gewor
den voor de dames aan
nieuwe hoedjes gingen
denken.
Maar nu schijnen ze
haar schade te willen
inhalen; de hoeden
hebben beslist meer
succes dan ze de laat
ste jaren 'kenden. De
Haute Mode kan te
vreden zijn over haar
pogingen met geheel
nieuwe modellen te ko
men. Het is wel geble
ken dat de tijd van het
minuscuul kleine
hoedje voorbij is, de nu
gelanceerde modellen
hebben een grotere
omvang, hoewel ze
geen randen rijk zijn
en het alleen de bol is,
waar alle aandacht aan
is besteed.
Alleen Dior lanceerde
hoeden met vervaar
lijke randen, die hoe
den werden reeds tij
dens de collecties
uiterst koel ontvangen.
Ze stonden ouderwets
en zelfs Dior was niet
bij machte ze dat on
definieerbare te geven
dat ze modieus moest
maken.
Tussen de haute
mode en de toonbanr
ken vol hoeden van de
warenhuizen liggen tal
van kleine Winkels; en
daarin dé eigenares,
soms met een of twee
meisjes, maar nu de
sociale lasten zo groot
'geworden zijn en het
voor. en najaarssei
zoen zo kort, dikwijls
heel alleen modellen
ontwerpt, zelf vormen
maakt, de hoeden op
het hoofd van de klan
ten drapeert en tot
's avonds laat met
vlugge vingers hoedjes
in elkaar zet-
De modisten die dat
doen koesteren een on
verwoestbare liefde
voor haar vak en ge
ven blijk van een opti
misme dat tegen alles
is bestand. Al zien ze
steeds minder hoeden
dragen, ze zijn ervan
overtuigd dat er spoe
dig weer een tijd zal
aanbreken waarop alle
vrouwen minstens drie
hoeden bezitten. En in
afwachting van die
FLES F 1.28 EN F 0.74 HANDIGE TUBE F 0.55
gouden tijd houden ze
stand en weten een
lapje fluweel en een
stuk vilt om te toveren
tot echte Parpse hoed
jes.
Er is een hemelsbreed
verschil tussen de Pa-
rijse hoeden en die in
de provincie en het
buitenland. Deze beide
laatsten hebben erg
veel van elkaar. Hoe
of het komt laat zich
moeilijk verklaren
maar de hoeden in de
Franse provincie heb
ben hetzelfde .zware
wat de hoeden in het
buitenland kenmerkt
Ook lijkt het net of de
modisten er een zeer
persoonlijke opvatting
hebben over wat mode
is die altijd volgen met
een vertraging van zes
maanden.
Ongetwijfeld hebben
de baretten in Parijs
het meest succes. Ze
vallen breed langs het
hoofd en het zwaarte
punt ligt naar achteren.
Behalve de grote baret
is er een ander, die
enigszins op een ma-
trozenbaret lijkt en die,
voornamelijk in het
wit, vrij algemeen is
geworden. Daar iedere
modiste de modellen
een lijn geeft die haar
klant het beste staat,
lijken twee hoeden
nooit precies o-p elkaar,
dit wordt hier trou
wens als een ramp be
schouwd.
Voor geklede hoeden
gééft men dikwijls de
voorkeur aan tulle.
Maar ook dan omlijst
de hoed het gehele ge
zicht. Beige en wit zijn
wel de kleuren die we
het meeste zien omdat
ze haast overal bij
passen.
DINY K-W.
naast elkaar. Oorspronkelijk wilde
ook hij de schilderkunst gaan beoefe
nen en in zijn vrije tijd aquarelleert
hij nog veel. Eerstdaags komt er var.
hem in Amersfoort .voor het politie
bureau een harmonicaspeler te staan.
In opdracht van de burgemeester, die
vond dat voor zulk een serieus gebouw
als een politiebureau in feite is, wel
iets fleurigs en gezelligs mocht staan.
Een aardige opdracht, maar hoe het in
de toekomst met beeldhouwers moet
gaan in verband met alweer de
bestedingsbeperking? Emmy heeft er
een hard hoofd in, al is haar hoofd nu
nog te veel vervuld van hef behaalde
succes orri daarover te piekeren.
Op onze vraag nog meer tekeningen
te mogen zien komt er een indrukwek
kende portefeuille Van zolder. Veel
hierin bljjkt betrekking te hebben op
kinderen imet pop, kind op fietsje, kind
op autoped, allemaal snel en raak
getroffen in stevige lijnen, ook weer
zonder details. „Deze maakte ik bijna
allemaal toen ik in Amsterdam een
kamer had gehuurd onder voorwaarde
dat ik op de kinderen zou passen. Ik
teken graag kinderen, trouwens, alles
wat beweegt. Werklui; een boer die
bieten uitdunt. Portret-schilderen vind
ik heerlijk, als het maar geen opdracht
is. Want de mensen zijn niet gauw te
vreden, tenzij hun kind precies lijkt
en dat houdt in: met bloemetjes
schortje en zijden haarlint."
Aan de hand van een charmante li
tho, voorstellende een etende kleuter,
kunnen wij ons heel goed indenken
hoe Emmy Eerdmans een gelijkenis
kan treffen zonder detaillering. Veei
werk dateert ook uit de weken, die
zij op Ameland, Schiermonnikoog of
Drente doorbracht met de studenten
van de Academie. Een grote olieverf
van een naakte jongeling, waarmee
zij de Gossohalkprijs verdiende, toont
duidelijk haar dynamisch talent.
Al blijkt uit bovenstaande, dat het
heel goed mogelijk is een portret te
schilderen zonder details, wij kunnen
dat niet en laten daarom hieronder
een paar bijzonderheden volgen.
Haar leeftijd kent u reeds. Dat zij
goed was in tekenen tijdens haar ly
ceumtijd behoeft verder geen betoog.
Ook niet dat zij na haar eindexamen
acht maanden bij Joop Geesink werk
teHet werd pas echt, toen zij
in Amsterdam tekenlessen ging ne
men bij Henk Slijper en via een op
leiding aan de Rijksnormaalschooi
voor Tekenen hef toelatingsexamen
van de Academie voor Beeldende
Kunsten met glans aflegde.
Daar kreeg zij eerst twee jaar teken
les van prof. Rohling en vervolgens
drie jaar van prof. Jan Wiegers. Boet
seren doet zij erg graag en ze volgt
nog met enthousiasme de avondlessen
bij Cor Hunt. „Het is een belangrijk
hulpmiddel om je een bepaalde vorm
beter bewust te worden-"
Denk niet dat Emmy Eerdmans al
leen van de kunst leeft, de koffie be
wijst ons dat ook huisvrouwelijke aan
gelegenheden haar niet vreemd zijn.
Zo ontwerpt ze ook haar eigen kle
ren maar.... haar moeder voert ze
uit.
Mocht u meer van haar willen zien
en horen, dan kunt u 24 oktober in de
uitzending Spiegel der Kunsten te
recht. Zij wordt dan geïnterviewd sa
men met haar verloofde, van wie
het bekroonde beeld Suzanne zal zijn
te zien. Haar tekeningen zullen in de
tweede helft van november worden
tentoongesteld in de expositiezaal van
het Naardense raadhuis.
De onderscheiding die haar te beurt
is gevallen brengt Emmy komend jaar
naar Rome. Wij hopen dat deze een
voudige jonge schilderes nog veel
van zich zal laten horen of beter: zien.
G. S.de W.
(Advertentie)
TOS CA
4711 TOSCA-Creme
beschermt de huid tegen
schadelijke invloeden,
geeft haar de gewenste
matte teint en houdt haar
zacht en glad. U behoudt
daarmede bekoorlijkheid
eu jeugdige frisheid.
4711 TOSCA Cold Cream staat U
ten dienste voor reiniging en
massage van de huid 's avonds.
Zij spant en verstevigt het huid
weefsel, bevordert de regeneratie
van de huid en maakt haar
•acht, glad en soepel.