DE KLERKeZN Kiezen is zo prettig bij Ber.voets! Bijbelse grondslag van het Christelijk Humanisme Ik heb altijd K.V.T. tapijt willen hebben nu maakt DE KLERK het mogelijk! BRUNOTT ^■nfg 'mm MEIJER BLESSING Aartsbisdom Utrecht 34ste Dies Kath. Universiteit Rectorale rede van Pr°f-dr. W. K. Grossouw 89.50 De ideale sortering en de uitstekende adviezen van het deskundig personeel maken, het kiezen bij BERVOETS prettig gemakkelijk succesvol Utrecht UITGIFTE VAN f 2.000.000.- nom. 6 pCt 25-jarige obligatiën tot de koers van 100 pCt vrijdag, 25 oktober 1957 PAGINA 5 VRIJDAG 18 OKTOBER 1957 De Evangeliën De Mensenzoon Verloren gevoel voor eschatologie DE BRUG BIJ SCHELLINGWOUDE Opening 30 november maten K.V.T. de initialen van de Koninklijke Verenigde Tapijtfabrieken drie letters met een welhaast magische klank in de tapijtwereld. Als U ooit aan vast tapijt en in het bij zonder aan K.V.T.-tapijt hebt gedacht, dan bent U nu in de gelegenheid om van een heel speciale aanbieding te profiteren. Door bijzondere omstandigheden zijn wij in staat U het originele K.V.T.-tapijt zeer voordelig te leveren. Het zuiver wollen K.V.T moquette tapijt munt uit door grote vastheid en hoge pool. Effen tapijt in 6 verschillende kleuren, 100 cm. breed, nu per meter voor so ROTTERDAM DEN HAAG UTRECHT VLISSINGEN ROTTERDAM: BINNENWEG BEIJERLANDSELAAN Artistieke modellen, uitsluitend in de le klas merken. Zeer geschikt bij moderne en gothische meubelen. Electrisch of 8 dagen lopend. Uitgebreide collectie, nu reeds v.a. WINKELCENTRUM - BINNENWEG 45 TELEF. 116615 - ROTTERDAM i,T levendige, ?';/1 Italiaanse fantasiestof geeft deze zuiver wollen swagger ppn een bijzonder leuk cachet.' - V- ;!y lnbleu, lever en beige, 89.50 ROTTERDAM-C BULGERSTEYN (Bij E RAS M jassen "vakwerk van topklasse in zuiver wollen velours! 146 nieuwe dessins en kleurnuances; effen... in kleine pepita's...tot de grote Prince de Galles ruiten toe! Van 99.. tot 225.-v Jeugdig peru-persianer bontkraagje op verruk kelijk mooie doubleface- mohair swagger. Zuiver wol, grijs, iceblue, olive en orage. Verrassend voordelig; 98.- US!) - ROTTERDAM-Z BEIJERLANDSELAAN - SCHIEDAM - DELFT - DORDRECHT Een uitgebreide collectie ELEKTRISCHE TREINEN en toebehoren voor vader en zoon, zoals: Marklin, Fleischmann, Trix en Liliput, Faller scenery, Preiser figuren Vollmer opritten, bruggen en hydreerketels Hamo elektrische trams, Eh'eim trollybus en kabelbaan LIJNBAAN 68 - ROTTERDAM in stukken van f 1000.- - f 500.- en f 100.- aan toonder Ondergetekende bericht, dat de inschrijving op f 2.000.000,- nom. 6 pCt 25-jarige obli gatiën is opengesteld op van de» voormiddag» 9 uur tot de» namiddag» 4 uur bij haar kantoren te Amsterdam, Utrecht, Arnhem en overige kantoren op de voor waarden van het prospectus dd. 18 okt. '57 Prospectussen en inschrijvingsbiljetten zijn ten kantore van inschrijving verkrijgbaar. NEDERLANDSCHE CREDIETBANK N.V. Amsterdam, 18 petober 1957 kelijk. Daarmee vangt binnen het Joden dom, met het boek Daniël, een litteraire traditie aan, waarin de uitdrukking „zoon des mensen" een heel bepaalde betekenis krijgt. De derde mogelijkheid om de inhoud van de uitdrukking „Mensenzoon" te be palen, vinden wij vanzelfsprekend dan in de evangeliën. Uit verscheidene teksten blijkt dat ook Christus de komst van de senzoon verwacht vanuit de hemel „met macht en majesteit" als de grote openba ring van Gods Koninkrijk in de toekomst. Het verwonderlijke is echter, dat in de meeste Mensenzoon-gezegden der oudste evangeliën geen sprake is van die toe komstige heerlijkheid, maar van een reeds op aarde aanwezige Mensenzoon. Christus wijst zijn leerlingen door het gebruik van de in oorsprong glorieuze titel Mensen zoon inderdaad op de toekomstige heer lijkheid, maar bovenal confronteert Hij hen met het smartelijke en smadelijke lot dat Hem wacht, juist als Mensenzoon. Dit is het nieuwe en ongehoorde, deze para doxale fusie van glorieuze Mensenzoon en lijdende en stervende Godsknecht. Het merkwaardige bij Johannes is ver volgens, dat hij de kruisdood van de Men senzoon en diens verheerlijking, die bij de Synoptici noojt in één adem worden ver meld, uitdrukkelijk en zeer bewust laat samenvallen. Bij Paulus vinden we de uit drukking „Mensenzoon" niet, maar hij verkondigt dezelfde christologische idee. Voor Paulus is Christus de Mens bij uit stek, de authentieke Mens, die voor ons de enige, en totale bron is van alle echte humaniteit. n onze Universitaire medewerker) hetHv»ri,Laan u 6 toekon>st en niet aan te en> bet beslissende antwoord dom Jn" ?P.de vraa« ot bet Christen- n'euwe tHrt is ,d? waarden van de tiismj 'nKe,uid door het Huma- eertiid. i, Ï'tV op te nemen- zoMs het eo het i Hellenisme (4de-56e eeuw) heeft ,lst°tclisme (middeleeuwen) 0ett geassimileerd.'' ■I'eke NataIis van de Katho- P"of. dr w te Nijmegen plaatste ÜI3"b uitgebreid Gross°uw gistermiddag de aula mainr aandachtig gehoor in SUs op hem,, j bovengeciteerde pas- eetl heden tn §ende wÜze midden in Pr°hlematiei<- n g0 weer zeer actuele zulk o'o Waartegenover anderen "enien. n neSatieve houding aan- y,ede aant0m"ifagnificus ving zijn Dies- t €rk van di ®en verwijzing naar een .In<3eboom Gr°ningse hoogleraar J. tooms in Ned ..I "Het BiJbels Huma- ziok^e aan and"> waarin deze ,aan- pf schuidio. 06 grote eenzijdigheid ^.aaissance wie Humanisme en liv, nse of oU "escbouwen als louter teen6*8' «aast PnCllristelifk9 bewegingen, hon-j Kui«anUmn meer Profaan georiën- Strod^est-Eurn^e bestond, vooral in ontdekt®' ern-®en krachtige geestes- baarden" stre€fde de nieuw =h?i3lUmaniteit Tan klassieke bescha- al.ea?ooi, verbinden met Kerk as Moro Ssel otn denke slechts aan -en veie a°sf°rt, Erasmus, Tho- nrferen, die op ver schillende wijzen en met wisselend suc ces het ideaal van een christelijke huma nisme trachtten te verwezelijken. Inderdaad met wisselend succes en ten slotte, helaas, zonder welslagen. Door ve lerlei oorzaken werd in de zestiende eeuw de kans op een intellectuele en culturele synthese van Kerk en Humanisme gemist. Factoren hiervoor zijn geweest de Refor matie alswel de Contra-Reformatie, het uitgesproken paganisme van sommige hu manisten en het ontbreken van oorspron kelijke, krachtige denkers onder de chris telijke, bijbelse humanisten, die zich meer bezig hielden met philologie, moraal en spiritualiteit dan met metaphysiek, afge schrikt als zij waren door de „barbaarse" en onrealistische uitlopers der Scholastiek. Met een auteur al6 Louis Bouyer moet men wellicht menen, dat het rijpingspro ces van het humanisme, het „nieuwe ge geven" zelf, in onze dagen nog niet is vol tooid. En spr. sloot zich gaarne aan hij de overtuiging van de reformatorische theo loog Jean Héring, dat «in het Nieuwe Tes tament een eigen, echt-humanistische le vensbeschouwing deels uitdrukkelijk wordt verkondigd, deels duidelijk verondersteld dat dit bijbelse humanisme geen voetstuk is, waarop de christelijke openbaring is opgebouwd, maar veeleer een kernstuk vormt van de leer van het Nieuwe Testa ment, kenmerkend voor heel het oudste christelijke denken. In aansluiting hierop stelde prof. Gros souw het uitgangspunt en tegelijk de kern van zijn gehele betoog. De bijbelse grond slag van Ijet christelijk humanisme moet men zoeken in Jesus' verkondiging over de Mensenzoon. Ons uitgangspunt, zowel historisch als theologisch, is de vraag; (Mm. In de Rotterdamse Schouwburg vond donderdagmiddag de algemene leden- vergadering van het Verbond van Ne derlandse werkgevers plaats, welke o.a. werd bijgewoond door Z. Exc. H. J. Hofstra, minister van financiënTijdens de openingsrede van de jvice-voorzitter ir, A. J, Engel, president van de A.K.U. V.l.n.r. minister Hofstra, ir. S. H. Vis ser, algemsecretaris en de rector- magnificus van de Economische Hoge school te Rotterdam, prof. Ch. Glasz. Deze indringende beschouwingen van het bijbelse gegeven, die wij hier slechts samenvattend weergeven, leidden spreker naar een heldere en verruimende conclu- sie. De bijbel, de gehele bijbel, gelooft, dat God iets doet met de mens en zijn ge schiedenis, dat Hij de wereld naar haar eindbestemming leidt volgens het plan, dat Hij ons heeft geopenbaard en waar van de Mens Christus het middelpunt is. In de evangeliën proclameert Jezus zich zelf tot de Mensenzoon, tot die incarnatie van het Koninkrijk Gods, die door het lij den en de dood heen de glorieuze Mensen zoon zou worden. In deze zin kan men spreken van een christo-centrisch huma nisme, van een christologie, waarvan de voornaamste kenmerken zijn de centrale plaats in de historiciteit van het mens begrip. wat heeft de Heer geleerd over zichzelf en Zijn zending? Ten aanzien van het getelde vraagstuk, dat van een christelijk humanisme, achtte spr. dit geconcentreerd in de Mensenzoon- theologie. De uitdrukking' „Mensenzoon" of „Zoon des Mensen" gebruikt Christus alleen voor Zichzelf. Nimmer wordt Hij aldus aangesproken of genoemd door een ander. Christus noemt zichzelf zo bij voor keur. Wij weten allen, dat de leerlingen verbijsterd waren door de ongewone com binatie van de messiaanse taak van lijden en sterven. Minder algemeen bekend is, dat ook het samengaan van de Mensen zoon-titel met het lot van lijden en dood ongewoon was. Daarom is voor het ge stelde thema van allesbeheersend belang de betekenis van de naam „Mensenzoon" in de oudste drie evangeliën. Langs drie wegen zocht spr. een ant woord op deze vraag. Ten eerste blijkt de uitdrukking op zichzelf van Semitische oorsprong te zijn. Zij was de aanduiding van een wezen behorend tot de categorie der mensen en niet een omschrijving van het collectieve begrip mens. Vervolgens is het belangrijk na te gaan, welke zin de uitdrukking heeft gekregen door het aan de evangeliën voorafgaande spraakge bruik. Hier wees prof. Grossouw op een tekst van Daniël (hfdst. 7, 13-14), waaruit duidelijk>blijkt, dat de uitdrukking „Men senzoon", aldaar gebruikt, een heel be paalde betekenis krijgt, nl. van een men senzoon met koninklijk heersschappij be kleed, wiens heerschappij in oorsprong bovennatuurlijk is en tevens onvergan- De na-Bijbelse Christus-beschouwing 13 vaak eenzijdig geworden door een onhis torisch essentialisme, door het verlies van het gevoel voor de eschatologie als de wezenlijke dimensie van het christendom. Hierdoor heeft ook de idee van Christus' mens-zijn geleden; onvermijdelijk, want de mens is een historisch wezen, wel met boventijdelijke wortels en bestemming, maar zicb realiserend in de tijd. In de spiritualiteit van de meeste katholieken neemt het werkelijke mens-zijn van de verheerlijkte Christus als het einddoel van ons eigen volkomen mens-worden een uiterst geringe plaats in. De weg van de openbaring van de Mens gaat langs de vernedering en het lijden van de Dienaar van Jahweh naar de „voltooiing". Maar het is een weg, een zich realiseren in de geschiedenis tot een einde, dat door Gods genade buiten en boven de historie ligt. Het is ook ons aller enige weg tot de waarachtige menswording. De eerste vaste IJ-oeververbinding van Amsterdam-Noord nabij Sehellingwoude via het Buiten-IJ naar de Zeeburgerdijk zal op zaterdagochtend 30 november a.s. officieel en met enige feestelijkheden worden geopend door de minister van verkeer en waterstaat, mr. J. Algera.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 5