m-, Vrouwenvaria ^et de D CA1VÉ slobber- Voor het eerst Engels zilver huiten Engeland De nieuwste kleur voor lingerie: fl Een nieuw sjaaltje Welterusten SATERDAG 19 OKTOBER 1957 r AO En A WjUOoooJ Mengweefsels met changeant effect Kansen van details TENTOONSTELLING IN RIJKSMUSEUM Pelgritnsfles uit 1700 Specialist in luxe damesschoenen Q ti<=uju GOED, die nieuwe mode is er dus voor de spannende koppen en de gekke foto's in de krant. Daarover zijn we 't allemaal gloeiend eens. Als 't er allemaal op aankomt, laat al dat geschetter om die slobber- mode van bolle ruggen en van hemdjaponnen ons trouwens tot en met steenkoud. Want dat is wel de grootste merkwaardigheid van elke modewisseling, dat massa's vrouwen altijd wel een mogelijkheid vin den om aan de dwang ervan te ontkomen. Omdat de foto's van de nieuwe lijn haar hebben geschokt tot in de diepste roersels van haai vrouwenziel. Of van haar kledingbudget. Voor beide kwalen vonden we in de Italiaanse collecties een hele lading kruid gewassen. Allemaal trucjes om zonder al te veel buitensporigheden gelijke pas te houden met de mode van het ogenblik. ®6tl dip -aten duik We om te beginnen eens nemen in de accessoires, Qiti meteen al een hele steun geven ^Veer*1!26 kleren van het vorig jaar te i e^emaal in het beeld van nu eena en Passen. Vooral de keus van rol nieuwe hoed speelt daarbij een of dat nu een tulbandmodel een baret, een achterop het rol of hoofa otp ®edragen cloche of een nauw is bet hoofd sluitend helmmodel rUit°alS ^arb van dezelfde ge- is inS stof als zijn japon maakte, er elk geval iets bij te vinden dat staat. Vge tassen komen daarna. Wie een biet6 Ugeltas heeft, hoeft die nog om We2 te doen, al is het beter ba ln "winkels eens te speuren hef1 een Van modellen die we eetl k^st kunnen vergelijken met co ouderwetse huishoudbeurs, hei met knipsluiting. En om Ven6maal in Italiaanse stijl te blij- V,e ^o^ten we het bont waarmee rin °nS '00*en minder voor garne- .v,: gehruiken dan wel voor acces soires. H" fenk na even belangrijk is de stof- eus, en wie nog iets in de kast ?*eft hangen eneziani aj een mantel uitgespaard. Voor- is VVanneer dat een effen weefsel 0j lets met een gevlekt, gestreept dan 0Uc^® effect. Datzelfde geldt die V°°r zware duvetine mantels lair -ln *tab® buitengewoon popu- pr. Zhn' en waarvan de stof zich duhKtl§ le8nt 0m met behulp van dj1 e^e Plooien (Simonetta), een eJ1°esend effect, een drapeersel of h uitstaand rokpand met accent a?- de rug te verleggen. van een soepele tweed Carosa, Simonetta) Voor haar nieuwe tailleurs kie zen de Italiaanse vrouwen bij voor keur zeildoekachtige cheviotweef- sels, die zich in het voorpand van het jasje makkelijk laten innemen om alle ruimte voor de rug te be houden. Bij de meeste van die stof fen zijn de kleuren zodanig ge mengd dat er een soort changeant- effect ontstaat. Groen, brons, bruin en zwart is een van die combinaties. Enkele andere zijn: blauw, rood, zwart en goud; of bruin, paars, groen en blauw; en paars, met groen en grijs tenslotte. Enkele van die tinten vinden wij ook weer terug bij de effen Shet land weefsels die veel voor japon nen en tweedelige ensembles ver werkt worden, maar zodra het om een meer sportieve mantel gaat zal de kleermaker toch wel een groot viagraatdessin of een pied de poule ruit uit de kast moeten halen om ons voorlopig in het (Italiaanse) modebeeld te houden. Maar onze grote kans zit hem in de details. Zelfs de meest gewaagde modellen hebben altijd nog wel een of ander onderdeel, dat in een min der opvallende combinatie kan wor den overgenomen. Als wij op dit punt een beetje plagiaat plegen hoeyen wij ons zelf daarover niet al te veel verwijten te maken. Zelfs bekende conturiers doen niet veel anders om hun ontwerpen voor het ene seizoen pasklaar te maken voor het volgende. Betten wij bijvoorbeeld eens op de kragen van de Italianen. Heel dikwijls komt er helemaal geen kraag aan te pas (Fabiani), maar als er eenmaal tot een kraag beslo ten is kan de fantasie zich naar alle kanten uitleven. Brede, platliggen de modellen zijn er bij (Simonetta), die soms tot aan de schouder reiken (Carosa). Opstaande kragen zijn er bij, evenals rondlopende modellen. Op sommige mantels prijken opval lende revers onder een kraagloze halslijn, en voor een japon is er keur tussen een ronde, een ovale en een gedrapeerde halspartij. Van onze Amsterdamse redactie) T N het Rijksmuseum te Amster- dam is door bemiddeling van het Victoria Albert Museum een tentoonstelling ingericht van „Engels Zilver", hevattende hoog tepunten van Albion's edelsmeed kunst tussen 1660 en 1820. Het jaar 1660 is als begin gekozen, omdat toen de edelsmeedkunst gelegenheid beeft gekregen zich te stabiliseren. In de voorgaande jaren waren de internationale woelingen dusdanig geweest, dat het zilver alleen benut kon en mocht worden voor betaling van de troepen. Dit werd anders toen Karei II in 1660 aan de regering is gekomen. Men heeft bet over zicht afgesloten bij bet jaar 1820 omdat daarna het handwerk lang zaam aan is verdrongen door de machinale produktie. De expositie omvat ruim honderd stuks, waaronder kostbare in zendingen van Koningin Elisa beth, verschillende graven, hertogen en markiezen, kerken en musea. In de periode van 1660 tot rond 1690 is er duidelijk een Holland se invloed in het smeedwerk te be speuren. De Engelse smeden had den om bovengenoemde redenen geen gelegenheid gekregen zichzelf in het zilver uit te leven en moes ten daarom volstaan met het bestu deren van de kunst op het vaste land. Zo ziet men in deze afdeling „een gedekselde soepkop op scho tel" uit 1660, toebehorend aan de Earl of Lonsdale, kandelaars, zout vaatjes, flapkannen - type dus van de Beierse bierkannen - en een wandblaker uit 1670 versierd met de koninklijke emblemen als de roos en de distel, vier kronen en het monogram van de stadhouder-ko ning Willem II en koningin Mary. Het stuk is eigendom van koningin Elisabeth. Een inktstel is eveneens voorzien van het monogram van Willem III. Na 1685, het jaar waarin het Edict van Na'ntes herroepen werd, namen vele Franse edelsmeden de wijk naar Engeland. Zij waren hun Engelse collega's in bedrevenheid de baas en bleken zb geduchte con currenten te zijn. De Queen-Anne- stijl deed haar intrede en beheerste de Engelse edelsmeedkunst tot 1727. Vele fraaie specimina van deze richting zijn te bewonderen. Bijzon der imponerend is wel een zgn. Pel- grimsfles uit 1700, welke het mees terteken draagt van Pierre Hara- che en eigendom is van het beroem de Eton College. Sierlijke wijnkoe lers en kandelabers illustreren de verfijnde smaak van de entwerpers. In 1727 werd merkbaar dat de Fran se en Engelse kunstbroeders elkaar hadden gevonden. Deze samengang heeft geresulteerd in de Mid-Geor- welke rococo-invloeden Na 1770 werd overge- gian-stijl, vertoont. schakeld op de klassieke vormen - Pompeji en Herculaneum waren net opgegraven - en het is vooral de Schotse architect Robert Adams geweest die in deze klassieke rich ting de toon heeft aangegeven. De ze' periode is vertegenwoordigd o.a. door enkele sierlijke prijsbekers. Eerste prijsbeker E gewoonte om de winnaars van wedrennen en andere soor ten matches te vereren met een prjjsbeker van zilver stamt uit 1705. In dat .jaar is in Engeland de eerste prijsbeker uitgereikt. De edelsmeden zijn de sportlieden dankbaar geweest dat zij hen in staat hebben gesteld de mogelijk heid om hun kunstvaardigheid te uiten te verruimen. De stukken, da terend uit de jaren tussen 1800 en - 1820, illustreren de zgn. Regency- style, welke het equivalent is van het Franse „Premier Empire". Het zilverwerk is opgesteld in uit stalkasten tegen een rode achter grond en verspreid over een betrek- Een vergulde punchbowl van 36 cm zilver in het kelijk kleine ruimte. De twee zaal tjes vormen een intiem exquis ge heel, dat de moeite van het zien al leszins waard is. De expositie blijft in het Rijksmuseum tot 17 november a.s. en vervolgt dan haar reis over het Europese vasteland. hoog op de tentoonstelling van Engels Rijksmuseum. (Advertentie) Zo op het oog is er misschien niets bijzonders aan te zien, maar wie het door de vingers laat glijden, zal verrast opkijken en zeggen: „Hé, wat is dat voor spul?" Het antwoord op de kennismaking geeft Diolen. Een polyester weefsel, verwant aan „perion" en bijzonder geschikt voor modieuze accessoires. Wat fleurigs voor de mannen, even tueel ter opvrolijking van een lang gezicht of een lang colbert: Ultra marijn, blauw, prune, smaragd groen. En voor de dames, kittige halsdoeken, met paradijsvogels en granaatappelpatronen in koraalrood, fuchsia, paars, groen of citroengeel met zwart. Maar steeds op een wit fond. Wie daarentegen zelf iets wil creëren, kan van 2 a 3 meter stof dit hangt van de gewenste lengte af een tere, wuivende chiffonsjaal maken, door de stof over de gehele lengte dubbel te stikken. Mousseline, crêpe de chine of dunne georgette zijn als plooibaar materiaal even eens bijzonder flatteus als contrast bij ruwe wollige winterstoffen. De wijde mouwen eindigen bij voorkeur even boven de pols, zon der manchetten en zonder knopen. Op andere plaatsen echter spelen de knopen (groot en plat op man tels, klein en rond op tailleurjasjes) een rol van betekenis, vooral bij die modellen waar zij bepaalde stijl elementen nog eens moeten accen tueren. En wie dat liever met een strik wil doen, heeft daarbij onder andere de zegen van Roberto Ca- pucci. Minder belangrijk zijn de zakken, en er zijn tal van modellen waarin de ontwerpers die helemaal ver waarloosd hebben. Slechts de sport- mantels hebben opgezette zakken (bij Veneziane nog geaccentueerd door een garnering met een gebrei de zwarte tres), terwijl de ruime wijde mantels over het algemeen onopvallende insteekzakken heb ben. En tenslotte moet u behalve voor de sportkleding ook uw gedachten eens laten gaan over een gebreide garnering van mantels en tailleurs, al zullen zij daar bij voorkeur be perkt blijven tot de kraag en de manchetten. Antonelli garneerde zijn tailleurjasje weliswaar met sa tijn, maar over het algemeen gaat de voorkeur toch uit naar met de hand of de machine gebreide ver siersels van dikke langharige wol. Diezelfde grove breisels mag u ook eens proberen om er een baret van te maken of, als u erg handig bent, een handtas! ELSE D. Met kant versierde deshabillé geborduurd met wasbare gouddraad, Lurex geheten. himée-rose zo'n harem er wel uit moet zien als daar net kisten met lingerie zijn aangekomen. Gelukkig waren ook enkele eenvoudige mo dellen te vinden, waar geen gouddraad doorge weven was en waar geen kanten stroken aanhin gen. De fabrikanten hebben dit keer een bijzonder gelukkige keuze gehad wat de kleur betreft. Werd verleden jaar wit gekozen, nu lanceren ze een,, heel zacht rose, „fu- mée rose" geheten. Het is een rose dat enigszins naar dat van sommige orchideeën overhelt; het is of het schuilgaat ach ter de rook van een si garet. Een bepaalde de finitie kon men er niet voor vinden maar het is een tint die zowel blon de als donkere vrouwen staaf. Het is zo makkelijk niet om een goede kleur voor lingerie te vinden- Enige jaren geleden werd beige gelanceerd onder de naam „Isabel- le" en toen herinnerde iedereen zich de onvoor zichtige eed die koningin Isabelle van Castilië af legde, van niet van hemd te zullen verwisselen zo lang haar leger niet ge wonnen had. De arme konin gin droeg haar hemd drie lange jaren en van sneeuwwit was het lin nen beige geworden, vandaar dat die nuance de naam van Isabelle kreeg. Nu dragen we geen hemden meer maar Isa belle is toch een kleur gebleven die niet voor ondergoed aan te beve len is. Het fumée rose zal heel beslist' een succes blijken, ook bij onopge- dirkte, eenvoudige smaakvolle lingerie. DINY K—W. Déshabillé van witte nylonkant, met gouddraad doorweven. (Advertentie). Kunt U nier slapen door rheumatiek, spit ischias, öoolo- en zenuwpijnen, neemt dan Togaj t'ogaj verdrijft snel en afdoen it die oflnen en U slaapt weer rustig de gehele nacht door. Toga) baat waar andere middelen falen. Togal zui vert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth. en drog f 0.95, f 2.46 en f 8.! In het voor- en najaar toont de Franse confec tie van dameslingerie haar laatste modellen Iedere fabrikant laat dan enkele modellen zien, wat genoeg is, want geen vrouw dankt twee keer per jaar haar ondergoed af. Hij maakt dus waar schijnlijk geen uitgebrei de collectie, het is al heel mooi als de klant zich telkens wat nieuws aan schaft. Reeds dadelijk bij de eerste modellen valt het verschil op tussen het fabrieksgoed en dat van de „lingers". Ik zal de laatste zijn om te zeg gen, daf alleen lingerie dat met priegelsteken met de hand genaaid is. prettig zit, maar waar om de fabrikanten met nachtponnen en desha- billés komen die haast bedolven gaan onder kant, tussenzetsels en doorgehaalde lintjes, is absoluut onbegrijpelijk, welke vrouw heeft nog de tijd om 's morgens in een dergelijk deshabillé te paraderen als ze de kinderen naar school en haar man naar kantoor moet helpen? En de vrouw, die over genoeg personeel be schikt en nooit aan de slag hoeft te gaan, koopi zich het uiterst eenvou dige verfijnde lingerie die de „lingers" haar bieden. Waar blijft dan deze allesbehalve eenvoudige lingerie? Vroeger heette het als iets smakeloos getoond werd: „dat is voor de vreemdelingen, vooral voor de Amerika nen." Tegenwoordig ech ter wordt beweerd: „dat is voor de harems van de Arabische petroleum- vorst," en iedereen grin nikt bij de gedachte hoe (Advertentie) Zó maakt U gehakt op z'n zondags! Ingrediënten: 400 g gehakt, 1 ei, 100 g Delfia, 4 sneetjes, oud wit brood (zonder korst), zout, peper, nootmuskaat, 5 gehakte worteltjes (of winterpeen)1 ui, wat melk en Calvé Tomaten Ketchup. TT klopt het ei met zout, peper en een dessertlepel Calvé To maten Ketchup goed los en mengt het (in melk geweekte en daarna uitgeknepen) brood er goed door. Voeg hierna het gehakt, de wor teltjes en de gesnipperde ui toe, meng de massa goed en vorm 4 of meer ballen. In de braadpan laat U de rauwe ballen gehakt nu heerlij k bruin en gaar braden door Delfia. De jus kunt U het beste afmaken met wat water (of melk) eneen dessertlepel Calvé To maten Ketchup. Want juist Calvé Tomaten Ketchup geeft elke jus die fijne smaak en „lekkere" kleur, waar U zo trots op bent! Volg deze serie eens. Calvé brengt U ook verrukkelUk nieuws over elergerechten met Nachtjapon met plissérok van Valisère. FLES F 0.74 EN F 1.28 - HANDIGE TUBE I F5

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 7