n Een Nederlandse meester Willem Andriessen zeventig jaar Pers zette parlement onder druk Een overweldigende hulde voor Rika Hopper I alabastine Voortreffelijke film over juryrechtspraak alabastine, FILMS Op haar tachtigste verjaardag: De Twaalf Gezworenen deze week B5S. doel' ABDIJSIROOP! Mike Todd-show in Amsterdam Y oetbal-ontmoeting eindigde met 2-2 Koningin van liet toneel, ereburgeres en „moeder van de lijn" •W Sebelik in Tsjeclio- Sïowakije gearresteerd ^lassaproduktie van synthetische diamant ,Bègrafenismaaltijd rond de O 21 VRIJDAG 25 OKTOBER 1957 PAGINA S if'i c' ;r *5 V' verhll' noch een v!urek«n van de hen! banden, die u aan het Neder- tondèn. mniiekleve« Eenvoud Pas op voor die griep! Met Kerstmis „Een reis om de wereld in 80 dagen" Regelmaat Schat zijner kennissen IN»®» voor 1001 karweitjes in Uw huis! ALABASTINE zet uit bij het drogen. U koopt het bij Uw drogist, ijzerhandelaar of verfwinkel. het wondermidfel „Ficus telt nu al veertig bladeren Engelse amateurfilm „Drie van onze kinderen" •n rfV^: -n traC« ider v0r nam'ur?,1" geleden sen\ m Andries- zaal dezcl£de Bach- avondWl" hij heden" Te-?d 70ste hu^- üdaK wor<» f?e- «h2?' f«stelijkaf- van wa,s directeur Cnn. Amsterdams nservatorium. Het van JKeén afscheid Art* 4e Pianist An- VaInteg?ndeeI> de rij beiivoJ< tredenaars 'oorbaat If*,0" bij leriren beslag te *r|n!" op de tijd, die «each? Andriessen kriin werd vrij te zal n11' Hedenavond ken overvloedig blij- daai ,"°ezeer men On J? geslaagd is. hard m 70ste ver- neemt Wil- Verm^j ssen on~ vl(wiln^erd een in- in h Plaats In m,i»i Nederlandse Van als lid ttiil oooonalssies, be- dfen, jury's. En, Dlelt °ns het naeeste biUek r°8'tia a^s nltvoerend kunstenaar is TVii, r ziin veel grote pianisten, maar tatuiirtiM 1dFlessen straalt het sterkst een Vouh innemendheid uit. Zijn een- Zo'n yelbaast spreekwoordelijk. Zij is fhimn -amentele karaktertrek, dat zij Sstov», is Yoor de veelvoudig op haar zeer loftuitingen. Dit is op zichzelf iets niet tV.^onderlijks, want zelfs eenvoud is üitrn»j 4. vrii van koketterie. Zij is nog iheeK^derlijker bij iemand, wiens talent boe- ren®* een groot publiek te moeten ldaa n. e.n tot bewondering te brengen. een inist omdat Willem Andriessen op tnanj V00r iedereen terstond duidelijke katl ®.r' zelf onbaatzuchtig bewonderen thie' dngt bij onweerstaanbaar sympa- Zijn l voor zijn eigen persoonlijkheid, speen wondering voor de muziek die hij baarh' deter gezegd wellicht, zijn dank- noboi ld ervoor. geven aan zijn spel de tij,j ernst en rijkdom, die hem nog al- biak een der meesf gezochte vertolkers geJ!en- De warsheid van iedere pathetiek, 'ighfcad aan een £ntense muzikale gevoe- komt stemPelen hem, naar het ons voor- Ned itot een der beste dragers van de tradv Seest en van onze culturele z°nd De symPafbie van het publiek is, "hei-v1" twijfel, mede gebaseerd op die ejo kei?niPg" van onze nobelste volks- ®"nr servatorium, zoals hij het zestien jaar lang voortrefelijk gedaan heeft. Het ge heim schuilt in zijn vermogen tot con centratie op zijn werk, maar de voorwaar de daartoe was, dat hij in zijn werk even sterk een plicht als een genoegen zag. Ook dat is intussen een zeer zeldzame eigen schap. Voeg daar tenslotte zijn zeer persoonlij ke charme aan toe, welke hem in staat stelt zich overal op zijn gemak te voelen en die hem begiftigde met een even opga- wekt als geestig discours en men zal be grijpen, waarom de feestredenaars behalve van hun bewondering voor de kunstenaar Andriessen met zoveel nadruk wensen te getuigen van hun grote affectie voor de gehele persoonlijkheid van de thans ze ventig-jarige. Zeventig jaar, dat klinkt al een beetje oud. Maar in het gezelschap van de jarige vergeet men iedere gedachte aan „de oude dag". Zijn vitaliteit kan menige jongere beschamen. Zijn ideaal om de muziek onder een zo groot mogelijk deel van ons volk te brengen dient hij met een jeugdig élan in concertzalen, schoolcohcerten, overal in het land. Het houdt hem kenne lijk jong. Het moge nog vele jaren zo blijven. L. W. (Advertentie). wachten bjj de romantische (zjj het beslist niet ouderwetse) vertolker van Chopin en Schumann. Zonder deze grote mate van zelftucht evenwel had hjj nooit een in spannende concertpraktijk kunnen combi neren met het zeer bezette leven van di recteur van het grootste Nederlandse Con- rs Zuiver Uw lucht wegen snel en grondig van vastzittend slijm en ziektekiemen met 'AKKER SIROOP Eindelijk zal men zich ook in Neder land, zij het dan uitsluitend in Amster dam, kunnen vergapen aan Mike Todd's fameuze film-show „Een reis om de wereld in 80 dagen." Tussen de maatschappij Tuschinski en United Artists-Nova Film, die Mike Todd vertegenwoordigt, is een overeenkomst gesloten voor de vertoning van de film in het Nöggerath-theater te Amsterdam, dat daartoe speciaal zal worden ingericht. Want hoewel Todd zijn oorspronkelijke Todd AO-projectiesysteem sedert de Amerikaanse première heeft losgelaten, vraagt de vertoning van „Een reis om de wereld, in 80 dagen", waarvan de Ne derlandse galapremière op vrijdag 20 de cember zal plaats vinden, om ingrijpen de technische veranderingen in het Nög gerath-theater, waaronder de aanbren ging van een groot nieuw projectiedoek „De reis om de wereld in 80 dagen" is niet zozeer in film als wel een gigantische show, gebaseerd op het boek van Jules Verne. David Niven vertolkt de rol van Phileas Fogg en de Spaanse komiek Cantin Plass die van zijn be diende Passepartout. De vele figuren, die zij op hun wereldreis ontmóeten. worden zonder uitzondering, uitgebeeld door bekende filmsterren, onder wie Charles Boyer, Martine Carol, Noel Co ward, Marlène Dietrich, Fernandel, Sir John Gielgud. Trevor Howard, Glynis Johns, Peter Lorre, Frank Sinatra en Red Skelton. Ook „old-timers", zoals Joe E. Brown en Buster Keaton verschij nen op het doek. De film is deze maand in New York een vol jaar achter elkaar vertoond (ter gelegenheid waarvan Mike Todd een van zijn beroemde feesten heeft gegeven) en draait al maanden in Parijs en Lon den. De voorstellingen in het Nöggerath the ater te Amsterdam zullen exclusief zijn voor Nederland. DEN HAAG, donderdagmorgen, (Van onze verslaggever) OMDAT a.s. maandag in Antwer pen de officiële voetbal-ontmoeting zal plaatsvinden tussen Nederlandse en Belgische parlementariërs, zijn Nederlandse kamerleden vanmorgen op het Haagse H.V.V.-terrein goaltje gaan trappen met de enthousiste tel gen van de parlementaire pers, Och- arme, de journalisten hadden maar één trainingswedstrijdje achter de rug en de kamerleden schijnen al wekenlang een Spartaans leven te hebben geleid, met vele, vele voetbal repetities. Ere echter wie ere toekomt, de persbroeders slaagden erin het parlement dusdanig onder druk te zetten, dat de kamer geen kans zag het leder verder te brengen dan 22. Maar, eerlijk is eerlijk, toen leunde de Koningin der Aarde dan ook amechtig tegen haar grondgebied. Voordat het startsein werd gegeven, was dr. L. G. Kortenhorst, voorzitter van de Tweede Kamer, ook in de Kleed-kamer als woordvoerder. „Mannen", had hij gezegd, „doet uw best. Zeven jaar geleden bluften de journalisten al, dat ze ons aan kon den denk er om: het gaat hier niet om een spelletje, maar om het belang van de democratie". Spreker gaf ver volgens nog enkele technische advie zen van interne aard en besloot zijn korte, doch hartverwarmende speech met de woorden: geef ze op hun don der Het parlement was gereed. Wel, en toen draafden de beide elf tallen naar het middenveld. De op stelling was moeilijk te controleren, war.t zowel van de zijde van het par lement als van de zijde van de pers waren brillen afgezet en de kleren, die volgens het spreekwoord de man maken, hingen in de kleedkamers en waren vervangen door nauwe, wijde en af en toe ook wel eens passende broekjes en shirts. Maar na een nauwkeurig onderzoek bleek de vol gende formatie: Doel: Blaisse (K.V.PJ, rechts back: Peeters (K.V.PJ linksback: De Uyl (P.v.d.AJ, rechts half: Nederhorst (P.v.d.A.), spil: van Doorn (K.V.PJ, links half: Kikkert (C.H.), rechts bui ten: Van Rijckevorsel (K.V.PJ, rechts binnen: Hazenbosch (A.RJ, midvoor: Vrolijk (P.v.d.AJ, linksbinnen: Ree horst P.v.d.AJlinksbuiten: v.d. Mey (C.HJ. In het journalistenelftal speelden mee: Leijendekker (BinnenhofKnep- flè A.N.P.)Cremers (Radio Unie), Lörtzer (Tijd), Sonderegger (Neue Zür- cher Zeilung), van Berkel (Gelder lander), van Osch (NJt.CJ, de Ru (N.R.CJ, Couwenberg (Maasbode), Cremers Volkskranten Hillemus (Vrije Volk.). t Het spelverloop was ongetwyfeia boeiend. Onder ogen van freule Wttewaal van Stoetwegen en honder den anderen scoo Ie v.d, Mey na een paar minuten al de eerste goal en in de 19e minuut waagden van Rijckevor sel, Vrolijk en v.d. Mey een brede- basis-aanval, die een tweede doelpunt opleverde. Het regende en de journa listen langs het lijntje werden somber. Maar zie, de eenentwintigste minuut is nog niet goed en wel begonnen, of daar krijgt onze bloedeigen mr. dr. S. W. Couwenberg het op de betitelatuur- de heupen en stormt naar voren, ten einde uit naam van alle lezers van de Maasbodepers voor het parlementaire doel spijkers met koppen te gaan slaan. Het wordt een pracht-doelpunt. Logisch: onze Wim had zonder dat bij zijn collega's in de Kortenaerstraat te Rotterdam geen genade meer kun nen vinden. Ook wij hebben onze jour nalistieke trots. Enfinonze man heeft enorm zijn best gedaan, al ligt hij er dan op het ogenblik, waarop wij dat stukje schrijven, met stijve spieren in een leunstoel daar al lang spijt van te hebben. Na de rust, die zich kenmerkte door grote opwinding, deed de Ru ook nog een duit in het zakje en als het fluit je gaat, hebben we twee overwinnende partijen. Derhalve moeten de herfst bloemen, die mr. Kortenhorst wil aan bieden, eerlijk worden verdeeld. Strom pelend gaan de spelers eten, volgende week zien ze elkaar in de Kamer weer terug. Maar dan mag er niet meer ge schopt worden ^schappen. bij!,efenen' <Ue Willem Andriessen van ov "abg kennen, oordelen niet anders ïoai em' dan die hem slechts op het he Um zien. Zij ervaren alleen nog meer ca5,aafdbeden aan hem, dan in de con- liln fot uiting kunnen komen. Zij Hu ,y°oreerst gefrappeerd door zijn grote syj,"'erheid, zijn zakelijk oordeel, zijn H, ;en,atische werkkracht en zijn ulter- X0 e sterk gevoel voor regelmaat. Men d*ze eigenschappen wellicht niet ver- De rOfl Vroegere directeur van de wereldbe- *nde Tsjechische bierbrouwerij te Pil s Jan Sebelik, is gearresteerd op be- uidiging van spionage voor Groot- 'tannië. Dit is de derde arrestatie van '•fcrlti ,e spionnen" in drie dagen. ■woordvoerder van het Britse ml- Een van buitenlandse zaken sprak met g 5 Iigheid tegen, dat Sebelik een Britse e '°n ls. evenmin als het Tsjechische 16(J Paar Nelmuth, dat enkele dagen ge- en op soortgelijke beschuldigingen is "^gehouden. te be?eneraf Electric Comp. is gereed om Synth PtnnSn n?et de massaproduktie van Wacht tlac«e industriediamant. Zij verT ^aar tp1!nde 1®58 3>5 miljoen karaats per Van bunnen produceren. Dit is de helft Hit ri0e "°eyeelheid, die thans jaarlijks V'ordt e'gische Kongo en Zuid-Afrika ingevoerd. ,cflapnt?S een woordvoerder van de maat- 8ehe]g z°u de General Electric in de Vo°rziPr> A>e'te van Amerika kunnen hiap De synthetische industrie-dia- Pct thans 4,25 per karaat, of 40 e maptr u n ?pgevoerdc echte diamant. d°elinat' aPpi' verwacht echter, dat een !ere Orr!aef Produktietechniek en een gro- j f>ben ?kf'eornvang tot resultaat zullen diaman't *4 de pri:is van synthetische tot een concurrerend peil daalt. pv:. n"' - w roerd. „De ficus die ik van jullie gekre gen heb bij mijn gouden toneeljubileum en die toen zeven bladeren telde, heb ik goed bewaard, hoor. Ze heeft er nu al veertig", vertelde ze. Mr. Van Wijck eerde de bejaarde to neelspeelster om haar groots talent en „omdat U blijk hebt gegeven een vrouw van allure te zijn. Uw rol op de planken is thans uitgespeeld, Uw rol van vrouw, in welke kwaliteit U een van de steun punten van Amsterdam bent, nog lang niet. De hoofdstad wil U daarom graag als ereburgeres onder haar inwoners tel len", aldus de wethouder en hij reikte mevr. Hopper de zilveren medaille uit. Na hem spraken o.m. nog de kunstschil der Jaap van der Poll en dr. Schaap na mens de Joodse Invalide. Stadsschouw burgdirecteur Evert Smit had al eerder namens het schouwburgpersoneel zijn har telijkste complimenten gemaakt en met een hoffelijke handkus een bloemstuk met enveloppe overhandigd. Minstens twee uur nam Rikka Hopper op de haar eigen onnavolgbare wijze die haar zo geliefd gemaakt heeft, de geluk wensen in ontvangst. De stroom van gas ten scheen haast niet op te houden. Wij zagen o.m. Paul Huf, Philippe la Capel'le, Ellen de Thouans, Rob Geraerds, Fien de la Mar, Louis Grimberg, Jan Teulings, Louis Borel, Stelle Fontaine, Willem van der Veer (een van de „oudgedienden''^. Ank van der Moer, Caro van Eyck, Johan Kaart en Henriëtte Davids, allen toneel artiesten; verder de twee Amsterdamse Joffers de schilderessen Lizzy Ansingh en Coba Ritsema, de harpiste Rosa Spier, de oud-directeur van de Stadsschouwburg, Johan Bendien en vele, vele anderen. Er waren ook tientallen telegrammen bin nengekomen, o.a. van Cees Laseur, Paul Steenbergen. Peter Sjaroff (de van oor sprong Russische regisseur met wie de jarige als een der eersten werkte), Louis van Gasteren, de toneelgroep „Theater", enz. Bijzonder aardig was het telegram van prof. Rommc, die zinspelend op een in terview waarin mevr. Hopper had ver klaard de professor zo'n „schat van een man" te vinden omdat hij haar eens ge holpen had in de Stadsschouwburg seinde verheugd te zijn de actrice tot de schat zijner kennissen te mogen rekenen en zijn grote bewondering voor haar uitte. Het is voor Rika Hopper ongetwijfeld een dag geworden om nimmer te vergeten. Rika Hopper, de bekende toneelactrice en „grand old lady of Amsterdam", zoals ze in een der felicitatietelegrammen werd genoemd, mag zich ereburgeres van Am sterdam noemen. Zoals wij reeds don derdag berichtten heeft wethouder mr. F. H. C. van Wijck haar nl. gisteren tij dens" de grootse huldiging die de „ko ningin van het toneel" ter gelegenheid van haar tachtigste verjaardag in de Amsterdamse Stadsschouwburg ten deel viel, de zilveren medaille van de stad Amsterdam uitgereikt. Dit was wei het hoogtepunt van dc receptie, waarop ze ker 500 belangstellenden, o.w. oud-colle ga's, de groten van het hedendaagse to neel en vele vrienden elkaar verdrongen om de jarige, die temidden van een weel de van bloemen in de. foyer gezeten was, geluk te wensen en haar met een ge schenk te bedenken. Tfegen half drie 's middags was Rika Hopper in een open calèche en toege- teaiJj Met ALABASTINE doet U wonderen in Uw huis. U kunt met ALABASTINE o.a. nu zelf scheuren, kieren en gaten in muren en plafonds dicht maken, losse tegels vastzetten, ruwe hout- oppervlakken glad maken, naden tussen board opvullen, enz. Donderdagmiddag speelde in Den Haag op het H.V.V.-terrein het parlementaire elftal tegen dat van de parieme i'aire pers. Spelmoment uit de wedstrijd: de keeper mr. Blaisse neemt een duik naar de ba\drs. Nederhorst assisteert om de ^en- standers af te houden. De vertegenwoordiger van de Maasbode-pers, mr. dr. S. W. Couwenberg (met bril), stormt, zoals overigens zijn gewoonte is, recht op het doel aj. a (Van onze Amsterdamse redactie) T Gisteren vierde Rika Hopper haar 80ste ver jaardag. In de Stadsschoinv burg te Amsterdam iverd 's middags een receptie gehouden, waar vele bekenden en belangstellenden haar kwamen gelukwensen, Op de foto ziet men de 91-jarige acteur Marie van JVarmelo, die helemaal uit Woubrugge was gekomen om zijn oude confrater geluk te wensen, zijn felicitaties uitspreken. Hoe Rika Hopper dit waardeerde, laat deze opname wel zeer duidelijk zien. ALABASTINE HOLLAND N. Leidsegracht 6 Amsterdam Ook verkrijgbaar it) 1 poods-verpakking a f. 1.20 juicht door het publiek aan een kleine triomftocht naar de Stadsschouwburg be gonnen. De directeur- van het theater, de heer Evert Smit, leidde de stralende ac trice die in een blauw zijden robe ge kleed was en wie men haar leeftijd nog steeds niet aanziet, de foyer binnen. Toen zij ging zitten wat moeilijk in verband met haar heupontsteking zei ze lachend tegen de fotografenbent: „Dit niet nemen hoor"! Als eerste trad Marie van Warmelo, met zijn 91 jaren de oudste thans nog in leven zijnde acteur naar voren, om mevr. Hopper te complimenteren. Hij kreeg als dank een kus. Talrijke aardige toneeltjes speelden zich daarna af. Een deputatie van leer lingen van de Toneelschool „we heb ben haast, want we hebben gespijbeld werd gevolgd door de leden van een kindercabaret. De jeugd was helemaal goed vertegenwoordigd; als haar repre sentant zei de 11-jarige Nalda Terpstra een alleraardigst wensje op. Marie Hamel sprak namens de Neder landse Vereniging van Toneelkunstenaars en bedankte Rika Hopper voor de „be moedigende glimlach" die ze steeds van haar na een inspannende bestuursver gadering hadden mogen ontvangen. Ver scheidene leden van studenten-gezellig heids verenigingen kwamen de feestelinge ook complimenteren. Natuurlijk ontbraken de „jongens van Hjn 7" ook niet. Zij zijn het immers die mevr. Hopper altijd mogen „vervoeren" en als dank daarvoor een sigaretje of pe permuntje krijgen. Een deputatie van de conducteurs was aanwezig en schonk de actrice een oorkonde, waarbij haar onder hilariteit van de gasten het predikaat: „Moeder der Hjn", „Omdat U de koningin van het toneel bent, voor ons altijd zo menselijk bent geweest en wij nu eens een keer net als U onze gevoelens kunnen laten gaan". Mevr. Hopper was echt ont- Zaterdag 2 november zal Hr.Ms. on derzeeboot O 21, na ruim zeventien ja ren deel te hebben uitgemaakt van de Koninklijke Marine, als oorlogsbodem uit dienst worden gesteld. Deze uitdienststelling, die op de onder zeebootbasis te Rotterdam geschiedt, zal evenwel met enig ceremonieel gepaard gaan. Commandeur J. F. van Duim, die als luitenant-ter-zee eerste klasse gedurende de oorlogsjaren het bevel voerde over Hr.Ms, O 21 zal met zijn toenmalige be manning 's morgens omstreeks elf uur 'n krans leggen bij het gevallenen-monu ment op de onderzeebootbasis. Daarna zal men zich hij de huidige commandant en bemanning voegen om gezamenlijk aan boord van de onderzeeboot een laatste mok koffie te gebruiken. Tegen kwart voor twaalf wordt dan op Hr. Ms. O 21 een kerkdienst gehouden, welke geleid zal worden door de hoofdvloobpredikant, ds. J. H. Sillevis Smit, waarna het schip uit dienst zal worden gesteld. Ten slotte zal men 's middags een ge meenschappelijke „begrafenismaaltijd" nuttigen in de onderzeedienstkazerne. Een achttienjarige jongeman, opgegroeid in de sloppen van een grote stad staat terecht, verdacht van moord op z\jn va der. De officier van justitie baseert zijn requisitoir, waarin hij de doodstraf eist, op de verklaringen van een oude man, die beweert de verdachte te hebben horen dreigen tegen zijn vader en hem na de misdaad te hebben zien wegrennen, en op de getuigenis van een vrouw, inhoudend dat zij de jongen de moord heeft zien bedrijven. De feiten schijnen onweerleg baar en de jury schijnt een gemakkelijke taak te hebben. Elf van „de 12 gezwore nen" spreken dadelijk het schuldig uit, maar één hunner, een architect, voelt nog twijfel in zijn hart. Na een herhaalde stemming, die geheim was, krijgt hij steun van een oude man deze maakt zijn beslissing bekend en dan ontwikkelt zich een hevig debat tus sen de voor- en tegenstanders van het schuldig. De eindbeslissing moet eenslui dend zijn, zo eist de Amerikaanse wel. Als er geen overeenstemming bereikt kan worden, moet de jury zich ontbinden en dient het proces van voren af aan te be ginnen. De film „De 12 gezworenen" speelt zich uitsluitend af in de kamer, waar de jury vergadert. Onafgebroken blijft de camera op deze beperkte ruimte zonder dat de buitenwereld met behulp van de „flash back" bij de handeling wordt betrokken. Maar de karakters van de twaalf, die een oordeel over een medemens moeten vel len, worden bijzonder scherp getekend door hun wijze van argumenteren en ie neven-motieven, waardoor zij zich laten leiden. Zonder een uitgesproken standpunt in te nemen of op te dringen, schildert de auteur Reginald Rose in dit verhaal de voordelen, maar ook de gevaren van een juryrechtspraak. Zonder voorbereiding en "ervaring worden immers mensen aange wezen om feiten en daden te wikken en te wegen en zorg te dragen voor een zo eerlijk en juist mogelijke interpretatie. Sommigen kunnen deze zware opgaaf aan. Anderen zijn te zeer behept met zij het onbewuste vooroordelen. Weer anderen kunnen in iedere richting worden gepraat. Ai deze typen mensen zijn in de film ver tegenwoordigd. Regisseur Sidney Lumet heeft elk van deze karakters zijn waarde gelaten en niet de één de overhand laten krijgen ten koste van da ander. Dank zij een zeer vakkundige regie, een uitstekende came ra-instelling en de kwaliteiten van de ac- eurs is een sobere, oprechte en pakkende film tot stand gekomen, die de aandacht ten volle verdient. De W. De jury in de Amerikaanse film „De 12 Gezworenen" kan nog steeds niet tot overeen stemming komen. V.l.n.r. de weifelende reclameman Robert Webber), de onderwijzer (Martin Balsam), die de jury voorzit, de bankbediende (John Fiedler) en de garage houder (Ed Begley), die uit rancune tegen de jeugd het langst volhardt bij zijn beslissing „schuldig". In tegenstelling met de situatie in de beroepsfilmerij, gebeurt het niet vaak, dat men hier te lande in de gelegenheid is om kennis te maken met het werk van bui tenlandse amateurfilmers. We hebben dan ook met graagte de gelegenheid aangegre pen, die de Haagse Amateur-filmclub ons bood om te komen kijken naar een collec tie Engelse 16-mm-fiïms, beschikbaar ge steld door de Nederlandse Schoolbioscoop. Het programma omvatte 10 werkstukken van uiteenlopende onderwerpen en ver schillende structuur. Maar in hun totali teit vestigen ze toch wel de indruk, dat er in Engeland serieus en met vlijt wordt gefilmd uit liefhebberij, waarbij het ac cent wel op het teechnisch ambachtelijke valt. Over het algemeen hebben de Engel se amateurs goed gekeken naar het voor beeld van de grote, met name hun eigen filmindustrie. Dat heeft tot gevolg, dat het niet zozeer een navolgen als wel een nabootsen werd. Overigens vertoonden de films naast een goede technische verzor ging een zekere durf en zelfs een voorkeur voor ingewikkelde procédés als die van de poppen-, teken- en trucfilm. Dat de filmamateur in Engeland popu lairder is en meer wordt gewaardeerd dan zijn collega hier te lande, blijkt wel uit het feit, dat sommige prijswinnaars wer. den beloond met aanzienlijke bedragen. Zo kreeg Peter Bowen voor een vakantie filmpje: „Eggs for Breakfast" maar even tjes 500 5000,-). Daar kun je wel wat nieuws mee aanpakken. In dit rijkelijk beloonde filmpje heeft Bowen de situatie van het strand en de rotsen van een badplaatsje benut om er een klein avontuur in te laten spelen van twee kinderen, die halsbrekende klimpar tijen langs steile rotswanden uithalen en daarbij in een levensgevaarlijke positie geraken, waaruit ze door pa-pa worden verlost. De handige montage, die het ge vaar wel overtuigend suggereerde, ver mocht echter het hinderlijke tekort aan „spel" niet te compenseren, zodat men het hele gebeuren zonder enige emotie zit aan te zien. Hetzelfde doet zich voor in „Low tide" van dezelfde filmer, die nu in een soortgelijk vakantiefilmpje een ver drinkingsscène knap monteert, maar door het falen in zijn behandeling der spelers, geen enkele bewogenheid ontlo-kt. Met „Paiper Boat" beschreef Tony Rose bijgestaan door leden van de „High Wy combe F.S.", een drama van een onmoge lijke romance tussen een jonge vrouw, wier man als hengelaar meer kwaliteiten aan de dag legt dan als echtgenoot en ge zinshoofd, en een sportieve knaap. A(s tussen beiden een romance tot een hoog tepunt is opgebloeid, verschijnt de visser ten tonele en volgt een weemoedig af scheid. Dit conventionele verhaaltje, be laden met alle versleten symbolen en ver wikkelingen, wordt aldus tot een traag uitgesprongen melodramatisch onding. Met „Marionettes" heeft Ben Carleton j lij den gepoogd een thriller te maken, die zich in de wereld van het marionettenspel vol trekt. Met alle respect voor de moeite en toewijding, waarmee de klassieke intrige van de poppenspeler, die op zijn schep ping verliefd wordt en uit Jaloezie wordt doodgeschoten, in scène is gezet en opge- I nomen, blijft het naar onze smaak t-ocli i voortdurend teveel reproduktie van een spel dan een herschepping daarvan In film. „Go Weet young man" van Jack Barton, die geheel met meccano-onderdelen werd opgezet, maar die de helft korter had kunnen zijn, gaf ook weer een met zorg en toewijding gearrangeerd spelletje voor de lens te zien. D-e beste twee in deze serie van tien waren wel „History of Walton" van de club „Kingston and District", dat in een tekenstijl a la David Hand de geschiede nis van Walton op amusante wijze en in plezierige beeldwisseling liet zien en voor al „Battle of Wangapore" van de „Gras shopper Group", een imposant stuk be kwaam ambachtswerk, vol aardige en ge ïnspireerde vondsten. Dat het geluid van deze tekenfilm technisch niet op hetzelfde peil staat als het gave, welverzorgde beeld, mag geen doorslaand bezwaar heten. P.v.d.H. De filmgroep van de Verenigde Naties heeft een documentaire opgenomen over het werk van de Unicef, het kinderfonds van de V.N. Een deel van het half uur durende filmpje speelt zich af in Griekenland waar in een onherbergzaam oord een meisje kinderverlamming krijgt. Er is geen dokter in de buurt en de bewoners zijn voor hun medische verzorging aan gewezen op de rijdende ambulance van de Unicef. Het meisje wordt vervoerd naar een revalidatiecentrum in Athene, waar van de opbouw en inrichting tot s-tand is kunnen komen, dank zij de geldmiddelen uit het kinderfonds. Het tweede kind leeft in Frans Equato riaal Afrika. Op een dag ontdekt de rond trekkende medische ploeg van de Unicef, dat het jochie lepra heeft. Door middel van injecties kan deze verschrikkelijke ziekte worden bedwongen. Het derde kind is een baby, die het le venslicht aanschouwde op een der eilan den van de Filippijnen. Dat het jongetje na de geboorte in leven bleef, is te dan ken aan de zuigelingenzorg, die de Unicef op poten heeft gezet. Voordien kwam slechts één op de tien baby's levend ter wereld zeshonderdmiljoen kinderen telt, nog een zeer groot deel vóór het tweede levensjaar ten einde was. De documentaire vertelt deze geschie denissen, die het werk van het fonds uit stekend illustreren, op eenvoudige wijze. Men krijgt enigszins een idee van de gi gantische taak, die de Unicef moet vod- brengen. In 1957 zullen de door het fonds gesubsidieerde programma's concrete steun verlenen aan 45 miljoen kinderen en moeders in 102 landen en gebieden. Dit enorme aantal geholpenen is nog maar een bescheiden deel van het totaal aantal kinderen en moeders, dat verzorging be hoeft. Men heeft nl. vastgesteld, dat onze wereld zeshonderd miljoen kinderen telt, die ondervoed zijn en aan allerlei ziekten Het filmpje „Drie van onze kinderen" bedoelt een stimulans te zijn om geld voor het fonds beschikbaar te stellen. AI» zodanig zal het zijn werking niet hoeven te missen. De W,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 3