Kolen en kachels Ook voor verheffing van het gezin Een Nederlands glazenierster Lelijke Modenieuwtjes Meer profijt van de brandstof Schoonheid uit de zee Perles" II Wordt U gekweld AG 2 NOVEMBER 1957 Schotse haard ZILFA HONDERD RAMEN BINNEN DE NEDERLANDSE GRENSPALEN BAKSTEEN Zn. BEGEER, Van KEMPEN VOS LUCARDIE JLC. van Lieshout zoon n.v COMPLETE WONINGINRICHTING origineel juwelierspleei vensgroot tot het aantrekkelijke kleine bijzetfornuisje. dat door de goede isola tie en de regeling van de warmteuit- straling 's winters onze keuken behaag lijk maakt en 's zomers niet extra warm. Naast haarden met geperfectioneer de systemen en hete-luchtkachelï in de ons bekende vormen en het traditio nele zwart is er een bijzonder mooie blanke Schotse haard. Een handige vondst hierbij is dat de aslade geleegd kan worden in een daaromheen sluiten de bus met handvat en we de as dus op die manier veilig en gemakkelijk naar de vuilnisemmer kunnen dragen. Er staat ook een moderne hetelucht- kachel (afbeelding) waarmee de in dustriële ontwerper W. Gilles een uit stekend antwoord geeft op de vraag naar nieuwe ideeën voor de verwar ming van onze hedendaagse woning. Het lichte grijs van het email is in harmonie met het meubel van deze tijd en zo ook de vorm. Deze kachel, die op poten staat, heeft een uitklap bare onderkant en kan zonder vloer plaat, dus direct op de grond, èn bovendien zonder haardplaat, dus di rect tegen de muur geplaatst worden. Dit zijn praktische en tegelijkertijd esthetisch verantwoorde eigenschap pen, die zeker bij kunnen dragen tot het winnen van ruimte werkelijk én visueel in de dikwijls zo kleine woning van het ogenblik. Ten slotte is er op deze tentoonstelling een mo del van een kolenkist met schuine bo dem voor het prettig kolenscheppen te zien, dat een voorbeeld ter navolging kan zijn. Zo zijn er vele dingen, die maken dat het goed en efficient wo nen kan zijn in ons huis, ook in het natte, gure en koude jaargetijde. MIEP VAN ROOY—BERLAGE Model „Gisele' f. 15.75 Completeer Uw najaarsensemble. De seizoenen wisselen, de kleding wis selt. Van de fleurige zomerjaponnen gaat de goedgeklede vrouw dus nu weer over op een wat stemmiger en warmer kledij. Het meest gedistingeerde na jaarsensemble verliest echter aan char me indien de bijbehorende handschoe nen niet zorgvuldig zijn gekozen. De gerenommeerde Laimböck collectie be vat ditmaal een fraaie serie elegante fantasie-handschoenen in wasbaar nappa, in alle modetinten. Hierbij vindt de vrouw van smaak be slist de handschoen die haar najaarstoilet vervolmaakt. Gezinszorg op Bouvigne. kapel in de tuin is het rustpunt dat zij graag opzoeken. Zo is het in de vakanties. Buiten de vakanties is er het stille geploeter van de catechisten en het werk van de so ciale school die idealistische meisjes helpt Z!ich klaar te maken voor een baan in bedrijven of in het gezin. Voor een baan in de zielzorg of in de sociale sector. Wij waren destijds tegenwoordig qP een persconferentie die gehouden werd in één der volkswijken van Breda. Ont roerend was het Mariabeeldje dat vro me handen tegen een doek aan de muur hadden gezet. Wij maakten ook destijds de processie mee op 15 augus tus, toen het Mariabeeld over de slot gracht van Bouvigne meegevoerd werd. Om dan nóg maar niet te spreken van de prachtige vondst toen de bisschop van Breda na de oorlog de sleutel tot zijn heiligdom aan de voeten van Maria legde. Dan heeft Bouvigne nog zijn vormings. centrum voor meisjes van 14—17 jaar. Nog eens: al dit werk is gebaseerd op de noden van het gezin. Maar het is niet goed het werk van Bouvigne voor te stellen als iets stabiels. De catechis ten van Breda hebben het zich voort durend als doel gesteld te pionieren. De grote, wijde wereld zal haar ook in de toekomst nodig hebben. Wij hebben al iets gehoord over de plannen voor de toekomst, maar wij mogen het u nog niet vertellen. 4 u T-VT TT? Een moderne zuinig-stoker met een mooi uiterlijk. brengen. Dit verwarmingsprobleem is te bestuderen in een uiteraard niet grote, maar leerzame afdeling in het Bouwcentrum te Rotterdam. Daar leg den de Limburgse mijnen een ster neer van het „zwarte goud" der aarde. Rond om dit pièce de milieu, opgebouwd uit een verscheidenheid van kolen, zijn warmtebronnen geschaard van diver se pluimage, waarbij de capaciteit staat aangegeven, welke soort brand stof daarin past en waarvan men soms aan een doorsnee kan zien, wat er zich in zo'n haard afspeelt. Een waarschuwend woord: „een te kleine kachel of haard heeft een kor tere levensduur en werkt slakvorming in de hand" staat er geschreven bij de ingang van deze permanente exposi tie van kachels en fornuizen. Deze laatste zijn er van meer dan le- TYROLER HANDSCHOENEN MAGAZIJN Handschoenen, suède jasjes, exclusieve shawls. Elbeo kousen Amsterdam, Kalverstraat 182 Rotterdam, Lijnbaan 85 's-Gravenhage, Spuistraat 58 (Advertentie) „DU HAST DIAMANTEN UND PER- LEN7" schreef Heinrich Heine in één korte dichtregel. Diamanten en pa rels. Doorgaans worden ze 'door leken vereenzelvigd tot één begrip: edelstenen. Maar vergis u niet, beste lezer. Een parel behoort niet tot de edelstenen; het is een geheel natuurlijk oestecpro- dukt uit de diepte der zeeën. Zij vormt zich rondom een minuscuul kerntje, dat in deze of gene oester voorkomt, in concentrische lagen. Naast de echte parels, die met duizen den glanzen op kostuums van vorstin nen of semi-vorstinnen uit de geschie denis, is de „cultivé" gekomen. Aan het eind van de vorige eeuw kwam men in Japan op het idee om in oesters langs kunstmatige weg uiterst kleine kernen te brengen. De wetenschappelijke aan dacht, die aan de kweek werd gegeven, leidde ertoe dat er ten slotte parels ontstonden van een schoonheid, die niet voor de echte onderdeden en het zelfs kenners moeilijk maakte de gekweekte van de natuurlijk gegroeide te onder scheiden Men mag dan ook de cultivé- parel nimmer beschouwen als een imi tatie, zoals de goedkope, ordinaire glas parel, waar we liever over zwijgen. Westewagenstraat 70 Lijnbaan 77 Nieuwe Binnenweg 94 tel. 33846 - 34329 Gisèle van Waterschoot van der Gracht is glazenierster en wij willen u over haar vertellen. Zij heeft haar atelier in een hoog huis aan de Heren gracht te Amsterdam. Wij vroegen haar persoonlijk adres, maar dat wilde zij niet graag zeggen. „Al deze bijzonderheden zijn niet de moeite waard. Mijn werk alleen komt erop aan". Wij hebben ons in haar werk verdiept en wij zouden u willen onthalen op een artikel vol deskundigheid. Maar wij zijn niet de kunstredacteur. Wij hadden vooral belangstelling voor haar jeugd in Amerika en voor haar studietijd in Parijs, waar zij leerlinge was van Edouard Léon, de reeds oudere man di Van Gogh persoonlijk gekend heeft. toonkamers mathenesserlaan 247 de beurt. En ik hoorde hem enigszins angstig vragen: „ga jij dat ook dragen?" Op dit punt gerustgesteld wilde hij weten wie die japon op zijn geweten had. Dat was Balenciaga en later Jacques HeimGeen van tweeën zullen stel lig vermoed hebben dat de confectie van het voorjaar 1958 met ver scheidene van dergelijke jurken zou komen en dan liefst tot net over de knieën. Op de foto is de jurk van gewone lengte maar de modellen waren alle korter. Het leek of de mannequins er uit ge groeid waren. Het is Dior geweest die deze winter de korte rokken lanceerde. Deze sloegen in het geheel niet in. Geen enkele vrouw loopt met een rok die tot net even over de knie reikt. NU DE CONFECTIE op de grote massa stof scheelt dit mis schien kilometers goed er algemeen mee komt vraagt men zich af of de klanten daar noodgedwongen aan zul len moeten, of een brede zoom eisen die ze zelf uit kunnen leggen. Op dezelfde show wer den ons Amerikaanse modellen getoond die men, omdat ze zo eco nomisch geknipt zijn, hier in Franse stof wil namaken. De modellen waren echter op een enkele uitzondering na zo lelijk, dat men zich afvraagt of ze door een bijzonder chauvinisti sche Fransman waren uitgezocht. Aardig was een cardigan van mous seline zo bedrukt dat het een panterhuid leek en gevoerd met wol. Dit was het enige dat ab soluut nieuw was. Ook bij deze modellen, hoe zou het ook anders kun nen, ontbrak de zalc- jurk niet. DINY K.-W. ALS IK THUIS KOM met modefoto's, moet ik ze dadelijk laten zien en mijn man zegt dan on omwonden wat hij er van denkt. Dat is te zeg gen, hoe hij de manne quins vindt. Ze kunnen de mooiste toiletten dra gen, als ze geen aardige gezichtjes hebben dan krijg ik onveranderlijk te horen: „niets aan". Maar zijn ze knap dan hindert het niet of ze in de onmogelijkste japon nen zijn gestoken en dan heet het „Dat zijn goede foto's." Met bijgaande foto's kwam het voor een keer anders uit. Dit is wel een onomstotelijk be wijs dat aan japon en kapsel iets haperde. Guillaume had 's mid dags zijn nieuwe haar lijn getoond die hij „la femme fleur" noemt; na een flinke tijd wachten en zenuwachtig rondge- draaf van jongelingen die op de uiterste mi nuut nog gauw even een streek met borstel en kam aan de een of an dere „femme fleur" gen uitdrukking heeft. Maar bij dit alles vigeert het geheim, dat in en om deze jonge vrouw is. Van geen enkele kunstenaarsvereniging is zij lid. Eenzaam schept zij in haar hoge ate lier. Ook bij de twee composities waar aan zij thans bezig is en waarover zij nog niet veel kon zeggen, leeft het geheim. Zij was evenwel bereid ons de primeur te geven en wat wij er van weten, vertellen wij u hier. Het betrof een tapijt „Hommage a Rim baud", geïnspireerd op een fragment uit het gedicht „Le bateau ivre", en een muurschildering bestemd voor het passagiersschip „Prins der Neder landen" van de K.N.S.M. De figuren van dit tapijt wandelen. Zij wande len langs elkaar heen, zoals straks de mensen er langs zullen wandelen. IN TE ONLANGS KWAMEN WIJ in bezit van een brochure: „In Nederlandse hui zenNederlandse tapijten", een uit gave van de Vereniging van Tapijtfabri kanten, zó vol met goede wenken, dat zij te wensen waren in ieder huisvrouw tjes-domein. Men vindt er iets over de geschiedenis van het tapijt, eenmaal door de slaven uitgerold onder de voeten van Griekse schonen of door de Kruisridders voor hun „vrouwe" mee naar huis ge bracht om de koude westerse kaste len te verwarmen. Men vindt er aller lei wijze lessen over „inlopen", over stofzuigen, dat in rust en kalmte moet geschieden, over kloppen. Vooral met een breedgevlochten klopper van Spaans riet. En, als rechtgeaarde huisvrouw, mishandel uw kleine kleedjes niet door ze eens lekker te „jonassen" of ze tegen een muur uit te slaan, waardoor onge twijfeld de kettingdraad van het grond- weefsel kapot gaat. Ten slotte resten ons de vlekken^ de inkt-, de verf-, de melk-, of de wijn vlekken en bij het verlenen van EHBO aan het tapijt staat een eindeloze sleep raadgevingen paraat om het ge dane geknoei in de arm te nemen en zo snel mogelijk, met de vleug mee. dus nooit in draaiende beweging weer ongedaan te maken. Lucienne Het femme fleur kapsel van Guillaume. wilden geven, begon de i. show. De pers knipper de met de ogen tegen -» - het felle televisielicht en zag wat verwezen twaalf mannequins f j - - voorbij gaan, gekapt op een wijze die aan de VSr, -ff jaren van even voor of s p "7?- - -- na het begin van de eer ste wereldoorlog deed denken. Zelfs de keurige pas gekapte mannequins za gen er met op haar voordeligst uit; het is onbegrijpelijk dat een |F man als Guillaume, be- kend om zijn goede LvrO smaak voor al wat zijn vak betreft, deze kap sels heeft ontworpen. Vooral als men bedenkt dat hij maanden aan een kapsel werkt en het ÉÉThem toch nooit is opge- f vallen dat deze coiffure niet bepaald is wat men van hem verwacht. De reactie van mijn jnan was tenminste zo dat hij helemaal vergat naar de mannequin te kijken. TOEN KWAM de zakjurk van Billet aan geraspte kaas «sertlepel Calvé Tomaten nup mengen met 1 eetlepel 3 ®n hiermee bespuiten). fijngehakt ei (wat zout toevoegen) -ei apart is ook een Calvé en Ketchup garnering op stukjes ananas fijngehakte gember (ruim garneren!) sardines fijngehakte augurk (Advertentie) japon uit de collectie „Jouuy" van Pierre Billet. HANDIGE IU8J F 0.5S

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 7