pater Wesseling C.S.S.R. HUT GEHEIM merps wereld Een pakhuis we dit op? Is „ascese" prestatie-christendom? atlPUfMl VOL OFFERTJES HOE VANGEN met A.Lm"buitenstaander en een al wat oudere zbn er bi-> 't Hoe en waarom ;wa,!" mm Zaken doen met O. L. Heer 2iïERDA( fiSÏ'W'v: ïii *iii 23 NOVEMBER 1957 tt6,ïed W-: tv tot'Sdt Ank en Jan Klaver, Jos Franssen 'm. 9 A wFwt&&% t* ,^0-- I Wm Ergens in één van de vele Ne derlandse r.-k. vestigingen kregen we eens een kopje koffie bij de boterham. We waren er nogal vertrouwd en bovendien we zeggen dit nadrukkelijk bij uitzondering was de koffie af schuwelijk. Dat was de sfeer waarin we te gen het hartelijke zustertje zei den dat dit spul niet te drinken was. Ze antwoordde er pats over heen: „Dan maakt u er maar een offertje van. O.L. Heer heeft zo veel geleden." Eenzijdig Grutterij GESPREK Amsterdam Vredeskerk '3 verschillende vragen opgekomen, naar aanlei- Êosch ng Van uw acityiteit vooral in Amsterdam en Den ten. \y^aar graag van u antwoord op zou willen heb ben un^ar Saat het om en wat is die beweging, waar P&tpi1 I,, aa" de es»l<ng: „Siods enige tijd ben ik verbonden bracht aclie -.Voor God" en is het mijn speciale op eisen ?m de mentaliteit te beïnvloeden van jonge n van en de 17 jaar> vanuit de wezenlijke elemen- de christelijke levensovertuiging." u''.i hehkmen ertoe gekomen om u hiervoor te vragen? el&as tot voor kort, na die huizenactie en na het de dwenen blad „Karakter", u stem alleen nog ög achterv* kunnen beluisteren.Zat daar tegenwer- Pat« lec't y1" „Nee dat laatste geloof ik niet. Maar ver belde "'?t: niemand kan rijper wezen dan hij is. Ik ??e"d w,i'id Wel aan. dat er mogelijkheden moesten ge- 'e laten den om de activiteit, die ik wilde ondernemen, aa tr.Pa^en in het geheel van het Christelijk leven. s'« hi'eri gen" was geen sprake. Ik h?b van mijn over- °e een positieve opdracht gekregen." V® de'1 u nu zeggen, wat uw beweging inhoudt en hiel gat>isatie ervan is, want u zult als u de zaak ea^isat;r?ut maken, toch wel in de richting van een or- le denken?" j pater u,6. ,v0on ',lk zon liever direet afstand nemen van v^pdC], organisatie Sn stabilisatie in verband met n 1 lei w»t ik tracht te doen is een poging tege- Wd' hie. men aan een min of meer scherpe en acute flat1®11 üe U.D grond van een gemeenschappelijk doel, dat *h he" -kogd ligt, maar op grond van een motief, n leeft. (b r n.h' «iet aan een bepaalde vorm, die het misschien te 'k thf- meer doet. En het spreekt eigenlijk vanzelf, lc die 4 werk heel en al laat afhangen van de pries- «h ft er Plaatse bekend zijn en weten welke weg si Vr>'Jrn v!sridelcl moet worden. Zij hebben de directe .'echts 'aamste zorg over de jonge mensen en mijn, eh inri.anvuHende werk, kan zich daar natuurlijk al- naar richten." bf- fel2„0u ik nog even doorgaan, op dat, innerlijke mo- "toch r. nu. werkelijk zo'n behoefte aan? Dit motief "3d wel ergens aanwezig geweest?" j. Ur V* b9koml;:. "Het leven van veel katholieken verzandt jh* voerc gb°den. Dit uit te werken zou ons veel te Ui!6 biet H moet mij goed verstaan ik wil hier- W b>otjef ggen> dat de oudere generatie zonder inner- Wp, ""bstie 8e,eefd en geloofd heeft. Ik geloof, dat we 1 - 0 kunnen stellen, dat de katholieken altijd ön rechts over spreekt?" si„ jk ftintil'i bhdere manier bewogen zijn door een m- ft,!Ur kuftii! Al z°u dit bij sommigen ook de idee van be? juist W- Wekken. Ik zou zelfs willen zeggen, dat rih Maar J de oudere vaak een zeer diep geloof aan- Vo? e«koft,pna de oorlog is er m.i. een grote verande- (ai. /'Ssen De jeugd, lichamelijk misschien sneller (i;L, 'JU te „p H voor haar geestelijke volwassenheid 2,U' He cum grano salis!) een langere tijd no- 'opp lr- Mn, ogen menen, dat dit wel duurt tot het biet en ,de Seestelijke volwassenheid van het ge- au S(-v>. als >k me zo even mag uitdrukken wordt „z® hu er ai zii?Px genomen. Men veronderstelt maar, dat •:Uui8ebied ai En zo zien we, dat jonge mensen op me len ,rschoenl Volwassen zijn, maar geestelijk nog in de h,t' Het ja n staan. En die schoenen gaan dan knel- Cei, die kftj'i', zekere zin een teken van gezondheid, dat k«Vp Reesteliii schoenen vil uitgooien. Men moet ze bva °B ma Sch°eisel van autentiek Christendom sen 6> door"? gesneden. Anders gaan ze geestelijk bar bs. te Iaa» leven. Mij lijkt, dat men de jonge men- Upjfl 'e hebh nslaat* Telkens weer blijkt, dat zij zo'n «ise? dat n,p n. aat> christelijke geest en edelmoedig- dbrft ij1 beledigt, wanneer men ergens geen „tj le stellen." Welke^l ervaring. Mag ik nu eens van u ver- Zihs küftp'.dat cu V w"ikr> /i Avj-ctft riéf, ,ehati(je,.onderwerpen zijn, die u in al die ste- bip0gpt,"j Ik acht nl. het gevaar niet afwezig, dat h891, de naar de smaak der jongeren, hen enigs- de mond praat." „am j,e "Heze onderwerpen zijn inderdaad zo ge- s°h Tv. dit oiiri'en pr°heren aan te spreken. Als u wiit 4V»p ar ik V het griefde hoofdstuk „sensatie" plaat- d« Ueri. b. u verzekeren, dat de sensatie ophoudt u"Ma» v Zl3n binnengekomen." lty>„ aar n(j le onderwerpen; zit daar een zichtbare lijn ft.ebft p6'e6nvr!i'S i,c u even noem welke 10 onderwerpen 'er i en, {|a SC!|s ïn een bepaalde stad aan het behan- "et «rit u z2a'de lijn u, hoop ik, direct duidelijk zijn. is wezenlijk samen-mens-zijn; '.'-ft fle eigen Persoonlijkheid; Heb ik een bo„ "e eerste werkelijke ontmoeting; Kun- stB ^ögst; frioven?; Het mysterie van de Kerk; De Sïid'^b va. am als appèl en symbool; De diep en 1 het communisme; Maria moeder van de kelUk liJkt m» ft Wa3rhPj' nie^ alleen interessant, maar het zijn ,f-n. H1 o li Tropb-nn/li rf f etl> die u verkondigt." aa'hp^i<!t Mleen waarheden. Ik hoop, dat het den zijn." We hebben na onderling overleg het plan gemaakt iemand te vragen om pater Wesseling een interview af te nemen. Als wij zelf dit zouden doent zo redeneerden we, dan is het alles te doorzichtig. Wij zijn het m deze dingen immers allang eens. We nodigden een priester uiteen pater Redemptorist, die er onmiddellijk toe bereid was. op voorwaarde, dal we zijn naam niet zouden noemen. Waarom wij hem dit vroegen? Wij meenden, dat het dienstig zou zijn voor velen in dit land te weten hoe er naast verschillende andere vormen, oók op deze wijze gewerkt kan worden. Met grote verbazing hebben we gezien, hoe de kerken uitpuilend vol zijn, telkens als er weer een conferentie gehouden werd. De foto's op wille keurige avonden genomen spreken voot zich. Het werk op zich vraagt niet per se om publiciteit, dat is wel bewezen. Maar ive vinden het oneerlijk wanneer er alleen maar aandacht wordt gegeven aan negatieve of minder positieve uitingen van de jongerengeneratie. Het is daar om, dal we de redactie van de Maasbode oprecht den baar zijn èn voor de plaatsruimte onS gegeven en voor de wijze waarop zij op ons verzoek inging. '"■A"-."- - - „Kunnen ivij nog geloven(Den Bosch, St.-Pieter ^,>gfrn. dat het aanhoren van dit alles ook w, dleerQaden zal brengen; m.a.w. dat de wil ermee wrisr iets '\Tle Vl"aaS ligt voor de hand. Ik hoor er 'bker,. vjan de bekende ascetische richting in :ft in,-'!k en .atuurüjk is het „tot daden komen" zeer V s ih6'lt zaï'ft^ht zegt nog niet, dat men ook volgens t 'Us u een j "andelen. Wel ben ik van mening, dat dit k tp6t 8p-vai Cr samenhang moet gebeuren, dan dik- hnbie„ Sevéft ,a geweest. Het gaat niet aan om „recep- rit) tut Het is mij doelbewust te doen om te T.vpr k'"r het Cvvuste, persoonlijke houding van bereid- \/T eif,p evangelie en om Gods wil te aanvaarden Aqj leven." geSr06i^ bog vragen hoe deze wijze van werken '■aie„ is? 'fbasté V\'.. lct iur" ilp)'.'ï,et initiatief is in Tilburg genomen door Mp7er?; toen juist benoemd tot pastoor van 1 zUn medewerking werd een groepje ge- Een pastoor zei mij de vorige week „Wat julli toch in die pater Wesse ling ziet is mij een raadsel. Een re denaar is hij niet en veel nieuws hoor je toch ook niet van hem. En toch telkens weer opnieuw uitpui lend volle kerken, zoals wij hier nog nooit gezien hebben. En geboeide aandacht van het begin tot het eind Ik begrijp daar niets van. Wat zou daar. het geheim van zijn?" Geen redenaar? In de oude zin ge nomen, neen, goddank niet. Wij hou den niet van redenaars, die gebeeld houwde zinnen zeggeri, die naar hun eigen stem staan te luisteren en wie elke spontaniteit ontbreekt. En niets nieuws? Voor „nieuws" zouden we de pastoor in alle eerbied willen ver wijzen naar de theologische weken en internationale congressen. Maar wij vragen geen nieuwe theorieën, geen gewaagde ide.ën, geen briljante vondsten. Voorlopig zijn we daar heus nog niet aan toe. Wat wij vra gen, maar dan ook met alle aandrang AY'-! p YAv/ 9* f- i M 'v*-* 7» isz tm A A. ..rr/.rJ is, dat iemand ons verstaat; ons niet hoger aanslaat dan wij zijn; bij ons niet veronderstelt wat er niet is, maar oprecht en eerlijk vanuit zijn eigen overtuiging ons helpt om klaar te komen in ons leven. Wij vragen niet verwikkeld te worden in allerlei kwesties, waardoor onze verwarring alleen maar groeit. Wij vragen niet. dat iemand ons als vanaf e enandere planeet toespreekt in riouter gebie dende wijs: wij willen een priester zien, die zelf als mens worstelt met het mysterie, waarvan hij zegt., dat hij er. ondanks eigen ontoereikend heid, over moet getuigen. Wij willen geen priester die „vlot" is en op po pulariteit speelt; geloof ons. mijn heer pastoor, dat hebben wij bijzon der snel door. Wij vragen om de waarheid, om het geloof om Christus U beschouwt ons toch niet als een troep debielen, die alleen maar op een klinkende naam afkomen, een half uur tevoren al door weer en ontij naar de kerk fietsen, om daar een uur lang te gaan luisteren naar iets dat ons niet interesseert? U vindt het heel gewoon van ons. dat wij mas saal met hondord-en-zoveel-duizend naar de sportvelden stappen; dat wij dansen zoveel wij maar kunnen; dat wij bijna voor geen enkele organisa tie meer te porren zijn. Mag ik u vragen; gelooft u ons wanneer wij in ons hart méér verlangen? Het valt niet mee om in deze „fraaie" we reld iets van je leven te maken. El ke zondag horen wii ons toegespro ken samen met anderen. En, weet u, wij voelen ons d»n zo vaak „ge nomen". Wij denken nu eenmaal op onze eigen (o ja, onvolwassen) wijze over leven, liefde, lijden, oorlog, dienstplicht, zaken doen, eenzaam heid, angst en dood eri als er nu ie mand komt, die ons begrijpt, die met ons mee worstelt, die „het niet alle- maal allang weet", die ons au se- rieux neemt, dan £aan we naar hem toe. Desnoods 10 weken achtereen. En van harte. Dan zijn we alleen maar dankbaar. En we vragen: kom terug pater Wesseling. Kom dikwijls terug en bréng ons naar Christus. Dat is het hele geheim. Amsterdam, Jan Klaver. .wewiefrrms De vraag, die telkens met onver minderde 'hardnekkigheid opduikt is: Hoe vangen tve dit op? Dat vragen vele mensen zich af, die op een of andere manier zich voor jonge mensen verantwoordelijk weten. „Hij slaat wel veel los", zo heet het dan, „maar wie vangt dit op?" We hebben hieromtrent pater Wesseling om zijn mening gevraagd en geven hieronder in het kort z'n reactie weer. vormd van jonge mensen, dat via enkele avonden en een weekend in Seppe werd gewezen op de noodzaak van apostolaat gericht op leeftijdgenoten. Het gevolg was, dat vorig Jaar oktober gestart werd met enkele con ferenties voor alle jonge mensen boven de 17 van de stad. Genoemde groep verzorgde de gehele propagan da. Praktisch alle bedrijven werden bewerkt, die con ferenties werden wat de opkomst betreft een zeer groot succes. Met een korte pauze gedurende de zomer is dit kwantitatief succes nog steeds even groot, terwijl we daar van maandelijkse tot wekelijkse conferenties zijn overgegaan. Intussen was pastoor Bekkers Bisschop co adjutor geworden. En vanuit Den Bosch stimuleerde hij dit soort werk ook in andere steden van het Bisdom Den Bosch. Momenteel wordt op ongeveer dezelfde manier ook gewerkt in Nijmegen en Den Bosch. Het werk is overgenomen door groepen jonge mensen van andere steden, zodat er ook regelmatig conferenties worden ge houden in Amsterdam en in Breda. Er volgen nog ande re steden, maar helaas heeft een week maar weinig dagen. Dit overzicht is bijzonder vluchtig. En ik doe zo onrecht aan het veie werk, dat in verschillende steden verricht wordt door groepen, in prettige samenwerking met de verschillende ter plaatse bestaande en werkende organisaties. Maar een gesprek als dit zou gaan ontaar den in een reportage en dat is vast uw bedoeling niet." „Ten slotte dan nog een vreemde vraag, maar die de lezers van de Maasbode ongetwijfeld zal interesseren: Is die Bisschoppelijke belangstelling van Den Bosch nog zo groot; m.a.w. staat mgr. Bekkers nog heel en al achter zijn initiatief, zoals zich dat nu ontwikkeld heeft?" Pater W.: „U zoudt om hieromtrent zekerheid te ver krijgen een audiëntie bij mgr. Bekkers moeten aanvra gen, maar fk meen wel enigszins daarop vooruit te mogen lopen als ik u enkele feiten meedeel. Zijne Excel lentie was verschillende malen, o.a. bij de laatste medi tatie voor Pasen van het vorig jaar in Tilburg aanwezig. Hij heeft in Den Bosch voor de aanvang van de eerste conferentie de menigte in de Sint-Pieter toegesproken en zal daar ook bij de laatste van de avonden op 2ft november tegenwoordig zijn. In Nijmegen heeft hij ook voor de 17e december zijn komst toegezegd. In Breda zal mgr. Baeters op 10 december persoonlijk aanwezig zijn. En waar mgr. Huibers al eerder via een persoon lijke brief, voorgelezen in Amsterdam, op een avond vlak voor Pasen van zijn instemming blijk heeft gege ven, hebben we goede hoop, dat hij de 28e november naar Amsterdam zal komen." „Dit lijkt fne een goed besluit van ons gesprek. Eigen lijk verbaast me wel, dat dit alles al zo'n tijd bezig is zonder dat we er in publikaties iets van hebben verno men." Pater W.: „Het lijkt me wel, dat met dit gesprek veel goedgemaakt is. Overigens geloof ik, dat dit soort werk niet met veel publiciteit gebaat is. Hoewel ik moet zeg gen, dat de prettige samenwerking met de plaatselijke bladen in Tilburg, Den Bosch en Nijmegen de zaak al leen maar ten goede is gekomen." Op de eerste plaats beschouw ik die conferenties als een doel op zich. Daarmee bedoel ik, dat we niet via die conferenties willen komen tot een of ander organisatorisch verband. Man komt een aantal keren luisteren en gaat heen. De bedoeling van de conferenties is, de mentaliteit te be ïnvloeden. We weten allemaal, dat godsdienstig leven niet een kwestie van mentaliteit is, maar wanneer men een beter inzicht heeft en, om een voorbeeld te noemen, een beter idee heeft van de noodzakelijke har monie, die er moet bestaan tussen geloof en leven, dan kan dit wel de geloofsbeleving mede bevorderen. De conferenties in een kerk gege ven, aangevangen en besloten met een gebed, willen we zien als een verkondiging van het Woord Gods. Er worden nergens wilde ideëen ge lanceerd evenmin wordt ingegaan op de meningen van de nieuwe theo logie: zoals gezegd beperken we ons tot de meest wezenlijke elementen van het geloof. Het woord Gods hoe ontoereikend ook verkondigd werkt min of meer als een sacra ment. Zouden we nu niet mogen, stel len, dat bij de vele duizenden, die regelmatig komen luisteren, wetend wat hun geboden wordt en evenzeer bekend met de wijze waarop, het Woord Gods zijn uitwerking niet zal missen? Moet dit noodzakelijk „op gevangen" worden? Moeten er nood zakelijk discussies op volgen? Eer lijk gezegd lijkt het mij zelfs niet wenselijk. De rage om alles in dis cussie te brengen vind Ik niet hele maal gezond. En ik heb wel eens de indruk, dat het vooral de ouderen zijn, die op discussies aansturen: „dan komen ze los" En:' „dan we ten we wat er in hen leeft". Zon der dat de jonge mensen daar zelf zozeer behoefte aan hébben. Zij wil len liever persoonlijk verwerken. Dit geldt natuurlijk niet ,voor alle stof fen. Maar soms zal een discussie, niet mht de nodige voorzichtigheid gevoerd, meer verwarrend dan ver helderend werken. Elke zondag horen de parochianen een zondagspreek. Dan vraagt zich niemand af, hoe dit Opgevangen wordt Dj?, preek is een element en een wezenlijk ele ment in de geloofsontwikkeling. Soms denk; ik In die eeuwig her haalde vraag: Hoe vangen we dat op? een soort wantrouwer» te beluis teren. Alsof ik harten en geesten op hol tracht te jagen en een discrepan tie op zou roepen tussen wat ze van mij en vati anderen, in de eigen pa rochiekerk, te horen krijgen. Zolang een dergelijke achterdocht alleen komt van hen, die een confe rentie voor jonge mensen nooit heb ben meegemaakt, moeten we er ons, geloof ik, niet al te zeer aan storen. Een heel andere kwestie is het, of via deze conferentie bestaande groe peringen niet op een of andere ma nier versterkt zouden kunnen wor den. Dit moet ter plaatse bekeken worden en hieromtrent wordt dan ook ter plaatse door de bevoegde in stanties overleg gepleegd. Geen feit om een verrassend boek over te schrijven, maar wel een feit als een symptoom van een instelling die maar betrekkelijk bij het chris tendom past. We stelden meer prijs op een nor maal goed kop koffie, dan een plage rij van eigen smaakorgaan onder het opschrift: offertje. Als je doorwaternat regent: offertje. Als je de tram niet in kan vanwege de drukte: offertje. Je lijkt geestelijk een vrek te wor den die zich langzaam een pakhuis vol goede daden aan het verwerven is. Vlak tegen die mentaliteit aan hangt die andere. Zakendoen met de Heer. U verleent me de een of andere gunst, ik zet een novene in en keer mijn portemonnaie om. Macht tot gebedsverhoring En telkens en telkens vragen we God zich te mengen in de natuurlijke gang van zaken die toch ook door Hem geordend is. Tegen de examentijd laaien de ge beden en gebedjes van de kandidaten hemelwaarts. Maar de leraar ziet de rapporten na of ondervraagt de kan didaat en beslist: zwaar genoeg of te licht bevonden. Het is ons we] eens vreemd te moe de geweest in zo'n situatie met de beslissing van slagen of niet slagen van een kandidaat in handen. We dachten- eigenlijk hebben wij de macht om al die gebeden te verhoren in handen. En ondertussen heeft Christus dê wereld verlost. Wij zijn al verlost. De teerling is al lang geworpen. De hemel verdienen? Wie van ons ziet daar kans voor met goede daden en al. Zijn we niet allen zondaren die het hebben moeten van Christus? Wat laden we dan nog pakhuizen vol met verdiensten, wat doen we dan nog voor zaken met de Heer? Toch is het ook gevaarlijk om zo te redeneren. Halve waarheden zeg gen is wel zo gevaarlijk als liegen. Die zuster van de koffie had een facet van het christelijk leven, maar overbelicht. En wij deden daarop prompt hetzelfde, alleen naar de an dere kant. Zou zo hei oordeel zijn1 H. B., die op deze pagina een reeks- je bijdragen begint, kan er de weg in wijzen. Hij zal geen vlot verteerbare kost voorschotelen. Even er bij naden ken is wel geboden. Dat te doen i« misschien wel een zinvolle aanpak van jezelf, die enige moeite kost meer dan het uitdrinken van een vies kop kofie als versterving. We geloven dat christelijk leven op de eerste plaats is: bezinning en be zieling. Meer dan eens schreven we de teksi „alles is beminnenswaardig". Stappen wij het leven door en be zielen alles wat ons overkomt en wat wij aanvatten. Bezinnen we ons er°P- Dan wordt een ziekbed een heili ging, een tegenslag een loutering Dan krijgt alles zin, gewoon al in de na tuurlijke gang van ons bestaan. De zwakste onder ons en de minst begaafde, de eeuwige pechvogel, kan dan gelukkig zijn en dat op een ander vlak eeuwig worden. Als er maar een visie achter zit en geen gruttersmentaliteit. Bidt de Heer, maar.ligt niet te zeu ren bij Hem. Hij is bij ons altijd, we behoeven Hem en Zijn heiligen met erbij te halen, zoals toen, toen we kleine kinderen waren en „grote broer" gingen roepen om een moe,- lijkheidje op te knappen. Een jongen ging een grote novene houden tot Maria en bracht veel of fertjes. Hij vroeg dit: „Maria, als u werkelijk ook mijn moeder bent, zorg dan dat dat lieve meisje Mieke van mij wordt We hebben nooit gezegd, dat hij dat gebed moest staken, maar hem wel aangeraden, het pad op te gaan van liefdes listen en lagen op vrijersvoe ten, al zijn bekwaamheden te trekken en op dat lieve meisje af te gaan. Dat leek ons de eerste weg naar een mo gelijk succes. F. B. Het woordje „ascese" brengt menige jonge mens koude rillin gen en rimpels op zijn rug. Mis schien, dat het daarom goed is, daar eens wat meer over te zeg gen in een serie artikelen over de „christelijke levenshou ding". Misverstanden kunnen zo uit de weg geruimd worden en gevaren worden aangewezen. DAAR WORDT IETS groots ver richt! Het Delta-plan is in volle voorbereiding. Wij willen ons land in de toekomst rampen, zoals wij die in het verleden meegemaakt hebben, besparen. Plannen worden gemaakt, uitgewerkt-en in praktijk gébracht. Honderden en duizenden mensen worden ingeschakeld en met inspan ning van alle krachten zal het groot se werk tot stand komen. Dat alles is het symbool van een natie, van een volk, dat door en in de oorlog een nieuwe levenskracht ontving en zich er toe zet op dynamische wijze een nieuwe samenleving op te bouwen. Fabrieken schieten uit de grond op, nieuwe steden worden gebouwd en overal is het een jacht naar voldoen de arbeidskrachten, om de noodza kelijke prestaties te verrichten. Weer duikt het spreekwoord op: „God schiep de wefeld, maar Nederland werd door de Nederlanders gescha pen Daarom moet iedereen inge schakeld worden in het produktie- proces. Daarom beginnen we reeds vroeg met de scholing van de jonge mensen. Daarom wordt elk bedrijf efficiënt geregeld, om een rendement te waarborgen. Zelfs de ontspanning wordt opgenomen in het geheel van het economisch proces, door psycho logen onderzocht op feitelijke kracht dadigheid. Geen wonder, dat neuroses bloeien en psychiaters aan werk helpen, dat iedereen al wel eens gehoord heeft van „manager-ziekte". Heel de maatschappij staat in het teken van nut en efficiency- Men begrijpt dan ook wel, dat de ze nuttigheidsinatelling niet beperkt blijft tot het bedrijf, het kantoor, de school, maar een stempel drukt op het gehele menselijke leven: op het gezinsleven, op de ontspanning.... op de godsdienst. JA, OOK OP het godsdienstig le ven, dat hetzelfde stempel draagt van zakelijkheid, van wil tot op bouw bij tallozen. Geen wonder, dat ook bij velen een reactie Intreedt. Velen gaan zich hierop bezinnen en vragen zich af, of een soortgelijke dynamiek hier wel thuis hoort, ver ondersteld, dat ze ergens anders wel zou thuis horen (wat werkelijk nog te bezien valt). Daarom heeft b.v, het woordje „ascese" bij velen zo'n beroerde klank. Het roept visioenen op van biddende en boetende monni ken, van kloosterlingen, die almaar de regel onderhouden, die er een geestelijke boekhouding op nahou- Tot zelfs op de trappen van het altaar.. den van hun goede dader, van hun gebeden en verstervingen, van hun slechte daden in gedachten, woorden, werken en verzuim. Het woord ,asce3e" zegt het ai immers! Dit be tekent: toeleg, oefening, training. En het wordt vertaald in de alge meen geldende gevoelswaarde van geweldige prestaties leveren op het gebied van de godsdienst, van ®r eens voor te zorgen een flink en hei lig mens te worden. Zo krijgen we het afschuwelijke prestatie.christen- dom, waarvan we in het Evangelie geen spoor vinden. We willen door eigen prestaties ons leven als chris ten opbouwen. We willen ook hier immers self-supporting zijn. Maar zo is het juist hier niet. Al onze ge noegzaamheid, zoals de Schrift zeg., is uit God. Wanneer Christus de Blij de Boodschap van het Rijk Gods brengt, wanneer de Kerk deze bood schap van het Koninkrijk voortdu rend herhaalt, dan moeten wij goed blijven bedenken, dat het hier niet. op de eerste plaats gaat om goede werken, om het onderhouden van allerlei geboden, maar dat dit Rijk van God is en dat God alleen het naderbij brengt. Dit ligt alles totaal boven ons vermogen. Hier kunnen we precies nu eens niet laten zien, wat wij mensen toch wel kunnen. Vraagt het christelijk geloof dan louter passiviteit? Dat is weer het tegenovergestelde uiterste. Integen deel: het christelijk geloof roept het grootste élan wakker. Hier echter mogen we niet van beneden af be ginnen met offertjes en ons best doen, maar van bovenaf. God spreeki iedere mens aan, roept ieder bij zijn naam. We hebben hier ons slechts over te geven aan het goddelijke Gij, Dit is een elementaire eis. Maar de ze primitieve overgave moet lang zamerhand bezit nemen van geheel Ons leven, geen enkele sector uit gezonderd. Steeds moeten we voor ogen blijven houden, dat dit alles ge schiedt vanuit deze persoonlijke lief de en overgave, dat ons feitelijke le ven de gestalte en uitbouw hiervan moet zijn. Wanneer we in het chris telijke ieven de wagen voor hei paard spannen, dat wil zeggen: eerst oefenen, verstervingen doen, enz., dan krijgen we verwringing en af keer van het christelijke leven zelf, dan lijkt alles even bedompt, dan klampen we ons vast aan bepaalde wetten, dan weten we niet te nuan ceren, dan lijkt ons leven op eèn be vroren vijver. En dit is niét menselijk en niet christelijk meer. H. B.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 11