witte doek Hemingway versus zanuck ..THE SUN ALSO RISES" erg teleurstellend de PLANKEN Open brief aan HANS VAN BERGEN in „Kampioenstitels speelden mij wereldtentoonstellingsorkest" „Goeie morgen, Lora! s? Na 25 minuten de bioscoop uit ?ard^ Driemaal is ook junglerecht Nederlandse accordponiste onder hoede van eerbare Brusselse vrouw Een hartveroverend dierenverhaal ï&V S? otcir fc? fU£t dt Z- Schotland ongeschikt voor „Macbeth" Offert WKA-lid een deel van zijn vrijheid? „An Intercontinental Flight" RIA VAN DER GRAAF rr Nooit meer „gewoon PAGINA 5 1 r R. 5 .i;« '7f Si ie»3 .Ki'n?f,«. 00 5' &"1 sto«l v0°' ZATERDAG 23 NOVEMBER 1957 „Jet Pilot" was negen jaar in de maak v? Yol2 leek aldus L°el op Z°?rt~ ee" hele' Tai"zan naar de EHBO, Rajah naar huis kb JANET LEIGH paradox in haar filmloopbaan NEDERLANDSE SLEPERS TROKKEN GESTRANDE BOOT OP ENGELSE KUST VLOT RIA VAN DER GRAAF beroeps of de lucht in De opmerkelijkste internationale „bestseller" van dit jaar is „Seal morning", waarmede de jeugdige schrijfster Rowena Farre zich in één slag wereldberoemdheid heeft verworven. Bij het verschijnen van de oorspronkelijke Engelse editie werd het hoek door de kritiek verwelkomd als „een ongelooflijk gaaf debuut, een ontroerend ver haal van dierenliefde, zoals die werd beleefd door een onbedorven natuurkind". Ook het publiek was enthousiast en Rowena Farre's boek begon, in vele vertalingen, een triomftocht over de wereld- De schrijfster was volkomen verrast door dit succes; zelfs beklemde het haar en daarom verdween ze, toen journalisten om interviews vroe gen en televisie en radio contracten wensten af te sluiten. Ook haar uitgevers die van nature toch niet afkerig zijn van wat reclame wisten niet waar ze heen was gegaan om roem en publiciteit te ont vluchten. Ze zal wel ergens in haar eentje in het hoge Noorden heb ben gezeten, met geen ander gezelschap dan wat dieren dieren in vrijheid. Geen lucht voor de balg En toen, plotseling, had Ria er genoeg van. Och, al die bekers, lau wertakken, medailles en diploma's waren natuurlijk wei léuk maar Naar Antwerpen Beroeps of Hans R.06St), FRANS van houtert Wereldkampioenschappen Kampioenstitels pe- :leU,ge0Ö O O» te e>J ,<i»4 I pa» »4? eK l»? 00 i'V 0Sr3Jo ;J n 5V H* 3" J$0 Seïl5 VS. g4' UZ („u* .00 $0 W5. U solis d. «Lo» ie,.° tCa- U» ti- eK)eS lijiK""' l®atoK ïat <g sla%r de" 3 tfl Pe Dia11' Va*1 ze;, ij" gd) WERELDNIEUWS 'Yan onze filmredacteur) Afdeden611 bezoek, dat hij enkele weken 'ijk he» l?? een béél ander doel, name- Robin» "Uwonen van de bokswedstrijd is Ernoït" h®5'"0' aan New York bracht, ken n? Hemingway ook eens gaan kij- eerjte v*r "^be Sun alsorises", de boeken a" de drie films, die naar zijn »i)n b zbn gemaakt. De beide andere Man ';„/e"el1 Arms" en „The Old Na 7 Sea"" HeitiineM,'"m 'e bebben gezien, vertelde Verslaeir ay aan Christopher Lucas, een batch» nVfr van het blad „Sunday Dis- >P w«?,uh« al na 25 minuten de bios- anders t» Ult8:elopen, omdat hij „niet veel Öarry, 7 n bad gekregen dan een door l»hgs .,.anuck georganiseerde tournee neratie v„S' waar Europa's verloren ge- b°g m«„ nkwam, stierengevecht® n «eer cafés. H«min2J?'as erS teleurstellend", aldus verhaaf ay- „Het grootste deel van mijn in Pamplona, dus namen dat -op in Mexico. De bedoeling hjij, m Spanje bent, maar je ziet W. Het ®rs dan Mexicanen rondwande- 4® te ®r allemaal vrij gek uit. klein eo ?mn€n waren de stieren erg u® v°Qr d had er ve€l van wes' of badden &eI®genheid extra grote horens b^t beo(OPg€ze,;- Ik vond Errol Flynn nog De uit?a7an de bele film Scbenen a n®ea van Mr. Hemingway ver bat daa_ln de Londense pers kort voor- ®*rst we j e Sun slso rises" voor het hick d7 vert°ond en Mr. Darryl Za- afbreuSredRcent- was van mening dat 'Urn. deden aan het succes van zijn een ernstige poging is gedaan om zijn ver haal te verfilmen, zelfs al is dat hier en daar mislukt, heeft hij niet het recht om iets in het openbaar kapot te maken, waarvoor hij geld heeft ontvangen". „Misschien is dat wel een van de re denen, waarom Hemingway zo boos is", veronderstelde de verslaggever. „Hij kreeg voor zijn boek 15.000 dollars van een derde, die het op zijn beurt aan u ver kocht voor 150.000 dollars". „Dat is mijn schuld niet", antwoordde Mr. Zanuck „Ik heb voor het boek be taald. Wat me het meest ergert is, dat meer dan 60 procent van de dialoog in de film aan het bogk van Hemingway is ontleend. Ik heb romans van Steinbeck, Maugham, Budd Schulberg en Richard Llewelyn voor de film bewerkt «n in de meeste gevallen moest ik van het hoek afwijken. Maar „The Sun also rises" was ons heilig. Peter vertel, die het draaiboek schreef, bracht een Paar ver anderingen aan, die we Hemingway lie ten zien. Als de film hem niet bevalt, moet hij zijn eigen boek nog maar eens lezen, omdat dan het boek hem niet zal bevallen. Weet u, wat ik denk? Dat hij de hele film niet heeft gezien en dat iemand anders het hem heeft verteld". „Het was op slot van zaken Heming way's fout", vervolgde Mr. Zanuck toen hij weer wat op adem was gekomen, „dat we in Mexico in plaats van in Pam plona hebben moeten filmen. Hij stond er op, dat Ava Gardner de vrouwelijke hoofdrol zou spelen. Om haar te kunnen krijgen, moesten we de film van septem ber tot februari uitstellen en in februari konden we in Pamplona geen opnamen maken, tenzij we een fiesta in de sneeuw wilden maken. Ik denk. dat Hemingway in werkelijkheid boos is over „Thé Old Man and the Sea" en „A Farewell to Arms". Op Cuba ging hij bijna met Spen cer Tracy op de vuist. En hij heeft nooit kunnen wennen aan de gedachte, dat Ben Hecht het scenario voor „A Farewell to Arms" heeft geschreven. Ik hoor, dat hij in Cuba zit te broeden op middelen om zich op David O. Selznick te wreken. Hemingway is van het begin af razend geweest om wat Selznick met zijn verhaal heeft gedaan, maar ik heb nooit iets van hem gehoord, terwijl de film gemaakt werd. En in elk geval", aldus loste Mr. Zanuck zijn afscheidsschot, „is „The Sun also rises" de enige film naar Heming way, waarbij de regisseur geen ontslag heeft genomen". Hoe deze strijd ook moge aflopen, het aandeel van Mr. Zanuck in de opbrengst van de film zal ongeveer 1.500.000 dollars bedragen, terwijl Hemingway zich tevre den zal moeten stellen met de oorspron kelijke 15.000 dollars. Het ziet er naar uit, dat Hemingway in dergelijke omstandigheden maar heel weinig kans heeft om gelijk te krijgen. Vanrtd „Buahwald. de Parijse medewerker ?e heer York Herald Tribune", die °°fdstartn Uck kort daarop in de Franse 'a' te "be\ontrn°ette. trof hem in een niet Sm-?® stemming aan. „Ik vind het fllm te ge streek 0m zo iets van mijn Waren„ ?®ggen, voordat de kritieken uit sehrijy' D£leste hij. „Ik geef toe. dat een er sprako t recht heeft tot kritiek, als Vah zij ls van een volledige verminking n Werk. Maar als hij ziet, dat er es/tst in „The Sun also rises' optreden. U)ay f)~']*.rler nioest voor Hemeng We hebben al meermalen betoogd, dat wij graag ingaan op serieus bedoelde kritiek en altoos bereid zijn misverstanden en misvattingen terzake het Werkverband Katholiek Amateurtoneel uit de weg te ruimen. Het is dus vanzelfsprekend, dat wij de kans, die Hans van Bergen in zijn rubriek „Op de planken" van 24 augustus j.l. ons biedt, niet ongebruikt voorbij willen laten gaan. Vooraf nog even een kort resumé van de inhoud van genoemd artikel. Onder de kop „Wij willen vrtf zijn" geeft Hans van Bergen de reactie weer van 'n aantal ver enigingen, met wie hij in gesprek geweest is. E.e.a. kwam hierop neer. Men sluit zich niet aan bij het WKA, omdat men bang is allerlei verplichtingen aan te gaan, dirigistisch bestuurd te Worden, over-organiseerd te worden, etc. Kortom men de betrokken verenigingen dus wil vrij zijn. Men wil zijn vrije tijd „vrij" besteden. Wij zijn geneigd in eerste instantie 'n beschouwing te wijden aa.n het begrip „vrije tijd" en voorts aan het woord „be steden" d-och wij menen, dan wellicht te HfnCe ,v®ihaal, dat door (Se, de Humber- l?'riartiaai ®rde en laatste fL 7S ook jungle- wn en de vSeUr van »Tar" bedachTern'loren Safari" herslag Uonlan haar !®rsteede.verhalen van de sai1'1"- Alleple tweede regis- «ep Van w^3S de ,<ronver- at »sex voor- 0i fhet Jn ander natuur- ,^®ehsor waakzaam oog nu zeiden: ,eh wi farzan?". moes- We" ank v ---i „j.cl,s ln ue I?1- En p ..onze stem leg- ?aage, NpPJn rol van Ca- zan? moes- ,»®en 2aeker MiSS D°n" „iets" in de sPri dezelfd, e die oor- dit,een krLWas geschreven a kke iUf?»mische voor een Tv koI?-uw. vervolgens C°hlan otïllsche voor Miss ®h VoA» as nu herschre- een ®en blonde schone li» «lijn ®rleden. Telkens ni^beid nieuwe persoon- e!n glimnerondersteld werd TV bfac>it°p te vangen van m 2an p- ge waterval met d_°est 2p^ °hder en daarbij dal Prachfit»: "Wat g°lft za op dP s.' dan doelde h en fPieren van Tar- M eikerf tvereiste effect te T®1 Vaultrok ik een langer - b de y„^°°gharen aan. biet op de waterval. ^Zef kaPpe, die haardos „Wacht maar 1 Vre1!^ ^°ian, dan zul-. bl0J^ baar even wat ve?et sev d?ren"- Sn bd, t.„element werd bijzonder ver- hiiTben~tp u We weer door de jungle be- in ik jnP, bbggeren. De jungle was na- hB,e®h mn water gevuld en omgetoverd pc^Pep ras- We liepen er t.ot onze x bapSp doorheen, terwijl Tarzan de kn'J'bdpbeta op zijn rug droeg. de tio er^- daf 'k er °°k Se,cHimn„est ik dan zeggen, doelen op 1«p bdpi ansee die comfortabel op de aa rd. Ve„,Van Mr. Scott was geïnstal- öbS xgens moest ik me verliefd b. 2n Tarzans biceps vastklam- d p7d« aa>f jr°p kwam er voor goed een t6 Rajgjj de vriendsnhan tussen Tarzan W/ILFRID HYDE WHITE tegenspeler van een pad vriendschap tussen Tarzan ~„1Jl - leeuw. Alle verzekeringen op biets aj deze speciale leeuw eigen- ?On°bdann? rers was dan een lief poesje W °ver Lucky's technische filmjar- Ha? bij v®esPleten doeken, was Tarzan Spn^b rn 0r de camera's een scène met •bev e Ü7 7 sPeien, omringd door een aCL ,a stak l'€n bek. De lens van de ca- h;oi r hipfJ voorzichtig doorheen, daar- Zigjj 1<sen de regisseur en de tech- veiljg schuil en aar. Gordon bii Scott als Tarzan werd het overgelaten om aan de verkeerde kant van de om- heining met Rajah te acteren. Het duurde niet lang, of poesje Rajah had Tarzan een speelse, maar bijzonder pijnlijke haal gegeven. Dus ging Tarzan naar de EHBO, kreeg Rajah de zak en werd de rol van Cheta uitgebreid. Na het ontslag van Rajah had Chela nog maar één concurrent: een pad. Deze pad kreeg echter maar heel weinig me dewerking van zijn tegenspeler, de wel bekende Britse acteur Mr. Wilfrid Hyde White. De pad moest op een boomstam in het moeras zitten en een kwakend geluid produceren. Wat hij zonder man keren deed. Waarop Mr. Hyde White, neerkijkend op de pad, moest antwoor den: „Ik ben het volkomen met u eens". Wat hij zonder mankeren deed. Maar toén de assistent-regisseur Mr. Hyde White verzocht zijn tekst te her halen voor een close-up van de pad, brieste hij: „Ik ben niet van plan aan de voeten van een verpad te gaan liggen" en liep de studio uit naar zijn kleedkamer". academisch te worden en voorbij de roos te schieten. Zij, die zo naar vrijheid hunkeren, zul len ongetwijfeld weten, dat zij, door lid te zijn van een toneelvereniging een deel van hun vrijheid vrijwillig hebben prijsge geven. Toneelspelen is nu eenmaal bij uit stek een ensemble-spe', dat moeilijk al leen te beoefenen valt. Door lid te zijn van een toneelvereniging nemen wij tevens 'n deel van de verplich ting op ons die qualitate qua, elke toneel vereniging op grond van haar „bestaan" alleen al heeft, nl. op een zo verantwoord mogelijke wijze een verantwoord stuk te spelen. Meent me'n dit geheel e.n al op eigen kracht te kunnen, dan schijnt op het eer ste gezicht hulp van buitenaf overbodig. Men vergisse zich echter nie,t en men zij vooral niet te snel overtuigd van eigen voortreffelijkheid. Dat de grootste toneel spelers dagelijks nog „bijleren" moge een lichtend beeld zijn. Zij echter, die tot het besef gekomen zijn, dat er voor hen nog veel.'zo niet alles te leren valt, zoeken naar' middelen om vooruit te komen Nu zijn en waren er altijd wel lieden die der gelijke verenigingen de helpende hand wil den bieden. Ongetwijfeld met de allerbes te bedoelingen. Maar de vraag rees of de ze personen wel voldoende geschoold wa ren deze moeizame taak ter hand te ne men. Bovendien ontbreekt en ontbrak het de meeste verenigingen aan de nodige pe cunia om (deskundige en geschoolde re gisseurs en adviseurs te betalen. Over de vele schnabbelaars en beunhazen, die al leen maar aan eigen belang dachten, wil len we het maar liever niet hebben. Het ligt dus voor de hand, dat er een or ganisatie moest komen, die de verenigin gen bij hun streven terzijde kon staan. We weten het, in vele gevallen zijn organisa ties een noodzakelijk kwaad, en wij zou den de dag zegenen, waarop ze niet meer van node waren. Maar ze zijn van node en dikwijls niet te missen. AI hetgeen het WKA in 10 jaren bereikt heeft, moge als bewijs fungeren. Geeft men nu, door zich aan te sluiten, zijn „vrijheid" prijs? We vermogen niet In te zien, waarom of waardoor. Het lid maatschap van het WKA kent slechts 2 verplichtingen t.w. 1. Men moet werken op basis van de Ka tholieke beginselen e,n 2. men moet liefst tijdig e- de contri butie voldoen. De eerste verplichting zal katholieke verenigingen wel geen moeilijkheden op leveren,. De tweede in bepaalde gevallen misschien wel. Er zal echter wel "een ver standig verenigingsbestuurder gevonden kunnen worden, die de noodzaak van een contributieheffing in twijfel wil brengen. In het WKA heerst verder volledige vrij heid. Men kan aan wedstrijden deelnemen, men kan cursussen bezoeken; op landda gen e-n congressen is men welkom; verga deringen zien we liefst zo druk mogelijk bezocht; de bibliotheek is een prachtig in strument, het instituut van de toneeladvi seurs en vormingscentra eveneens en we juichen een gebruik daarvan van harte toe. Niemand is er echter in het WKA te vin den. die U verplichten kan of zal van al deze „diensten" die wij in de loop der ja ren hebben gecreëerd gebruik te maken. Leve de vrijheid. Wij zullen wel steeds onze leden wijzen op de verplichting die zij zichzelf vrij willig hebben opgelegd. Voorts ook de consequenties, die deze met zich brengen. Het WKA is én in artistiek én in materieel opzicht een service-li chaam van en t.b.v. de verenigingen, die zich hebben aangesloten. Wij^zijn geen for malisten en in vele gevallen kunnen ook niet-leden van onze diensten gebruik ma ken. Welliofi't mogen wij nog even aanhalen op het woord, „dirigisme" Tot Uw gerust stelling mogen we nog vermelden, dat het Landelijke WKA-bestuur uit lieden bestaat die de vrijheid maar dan de wezenlij ke oprecht en van harte liefhebben. Hans van Bergen heeft gevraagd naar de mening van „het WKA"; wel, wij zijn niet „Hét WKA" doch wij menen op onze eigen wijze de bij ons levende zienswijze te hebben kenbaar gemaakt. Sir Laurence Oldviers speurtocht door Schotland naar een ideale plaats om er zijn film „Macbeth" op te nemen is mis lukt. De film zal dus misschien toch niet in Schotland worden gemaakt. „Ik vond geschikte plaatsen genoeg", verklaarde Sir Laurence later, „maar geen ervan beantwoordde aan mijn ideaal". Eén van de vele moeilijkheden: hoogspanningsmasten, die geschikte land schappen bedierven. Deborah Kerr, die de hoofdrol in de nieuwe Hollywood-film „Sound and Fury" weigerde, verklaarde: „Ik ben er niet be paald op gebrand om de rol te spelen van een bekeerde prostituée met een doch ter van 19 jaar". Wat wel niemand haar bijzonder kwalijk zal nemen. Rickey, een tweejarige leeuw, wordt van Engeland verscheept naar Afrika, het land van de leeuwen, om er in een film op te treden. Rickey is het huisdier van de 50-jarige naturalist James Walton in Newcastle-on-Tyne en de filmprodu cent John Martin, die bezig is aan de film „Nor the Moon by Night" dacht onmiddellijk aan Mr. Walton, toen hij een tamme leeuw nodig had voor een scène in zijn film. Dus zullen Rickey en Mr. Walton in januari van het volgende jaar de reis van 6800 mijlen gaan ondernemen. De film „Jet Pilot", een produktie van Howard Hughes, die twintig miljoen gul den heeft gekost en die negen jaar in de maak is geweest, is begin van deze maand in Engeland in vertoning gekomen, maar zonder de gala-voorstelling, waarmee dergelijke evenementen gepaard plegen te gaan. „Jet Pilot" is de laatste hoog-vliegende film van Hughes als filmmagnaat geweest. De sterren in de film, John Wayne en Janet Leigh kwamen reeds in 1950 klaar met kun rollen. Daarna had Hughes, de man, die ook Hells Angels" produ ceerde, bijna vier iaap nodig voor de op namen in de lucht. Toen was .hij nóg niet tevreden en er gingen nog eens achttien maanden heen aan het monteren van de film. Thans zijn de vliegtuigen en uni formen, die in de film werden gebruikt, verouderd. Maar in Amerika was „Jet Pilot" een succes. De vertoning van de füm 'n Engeland betekent een paradox in de loopbaan van Janet Leigh. Gedurende de afgelopen ne gen jaar heeft-zij namelijk uitsluitend lief tallige, blonde vrouwen uitgebeeld. „Jet Pilot" laat haar zien als e«n roodharige sirene in de Hughes-traditie van Jean Harlow en Jane Russell. „Het is fascinerend je na al die tijd in je vroege jeugd terug te zien", ver klaarde Janet Leigh zelf na de Britse première. In januari zal de film „An Interconti nental Flight", die Gerard J. Raucamp en Ted de Wit van Carillon Films te Rijswijk voor de K.L.M. in produktie heb ben, voor vertoning gereed zijn. ,An IntercontinentalFlight" is geen speelfilm. Zij zal alleen de sfeer weerge ven van een KLM-vliegtuig tijdens een ir/iercontinentale vlucht, waarbij de ma kers zich hebben gebaseerd op jarenlange ervaringen met de gedragingen van de passagiers op lange afstandsvluchten. Evenmin zal de film worden voorzien van een gesproken commentaar Wel hoort men de passagiers met elkaar spreken. Er worden van de film versies in het Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans gemaakt. De beide sleepboten „Cycloop" en „Nestor" van Wijsmuller uit IJmuiden zijn er gisteren in geslaagd het op de kust van het Engelse eiland Wight gestrande Italiaanse vrachtschip „Iano" vlot te krij gen. De 2487 brt. metende Italiaan liep drie weken geleden op de kust bij een poging de haven van het eiland binnen te varen met zwaar weer. De beide Nederlandse sleepboten zijn ruim twee weken bezig geweest het schip vlot te trekken. Ria van der Graaf zal vanaf april tot en met september in Brussel logeren onder de hoede van „ene Eerbare Vrouw". Zo stond het ten minste te lezen in een brief, die zij enkele weken geleden van de Belgische musicus Jean Otte ontving. Deze brief was een uitnodiging voor de twintig lentes tellende Haagse jongedame, om met haar accordeon naar de Wereldtentoonstelling in Brussel te komen en daar in een dames-orkest een Nederlands partijtje mee te spelen. Dit orkest krijgt een internationaal karakter, doordat de orkestleden zijn gekozen uit Belgische, Duitse, Franse en Nederlandse amateur kampioenen op de accordeon. Ria van der Graaf is de Nederlandse kampioene, die in dit wereldtentoonstellingsorkest zal worden opge nomen. Het orkest zal iedere dag in een van de paviljoens een middag concert verzorgen. ROWENA FARRE liever vrije natuur dan roem Vreselijk lang heeft Ria niet over de uitnodiging van Jean Otte behoeven na te denken. Er ging al een snel briefje terug naar Brussel, dat zij zich gedurende de tijd, dat de Wereldtentoonstelling bezoekers ontvangt, gaarne wil stellen onder de hoede van de eerbare vrouw Min of meer gaat de aanvaarding van de uitnodiging wel ten koste van de studie van de Haagse accor- deoniste. Want zij was pas twee maanden, voordat de brief van Jean Otte kwam, naar Engeland gegaan om daar wat meer van de Engelse taal te leren, dan ze haar op school hadden bijgebracht. Ria heeft het er echter wel voor over, want het is haar eerste beroeps engagement en jadat telt toch ook wel mee, vooral als er op het eind van de maand ook aardig wat Belgische frankskes te tellen zijn Ria kwam dus terug naar Den Haag. Des mo,gens werkt zi.j nu als secretaresse op een inge nieursbureau en des middags stort zij zich vol noeste vlijt cp haar ac cordeon én op de tweehonderd mu zieknummers, die het repertoire van het dames-orkest zullen vor men. Die tweehonderd nummers vergen uiteraard vrij veel studie zeker drie A vier uur per dag maar Ria vindt dit allerminst ver velend; ze oefent met plezier op het repertoire dat werken van Wiirtner, Paul Linke, Franz Liszi Franz Lehar, maar dat ook Calyp- FRITS BLOEMKOLK I Zojuist is bij de Uitgeverij Hollandia te Baarn onder de titel .Goeie morgen, Lo ra!" een Nederlandse editie van dit hart- veroverende dierenverhaal verschenen, in de verzorgde bewerking van Peter Jaspers en versierd met de bijzonder geslaagde tekeningen van Raymond Sheppard. Het is een boek, Zoals men er helaas slechts zeer zelden onder ogen krijgt. Ik heb er buitengewoon van genoten, tot de laatste bladzijde heeft het me geboeid. Het geheim van Rowena Farre's vertel kunst is haar ongekunsteldheid, haar eenvoud. Simpelweg heeft ze haar herin neringen opgetekend, onopgesmukt. Ze vertelt hoe ze. als tienjarig meisje, bij haar tante in de onherbergzame, ge heimzinnige Schotse Hooglanden kwam wonen en daar een eenvoudig maar rijk geluk vond in de natuur en in de omgang met dieren. De schrijfster gebruikt geen enkele kunstgreep om de aandacht gespan nen te houden. Niet zozeer wèt ze heeft meegemaakt is van belang, dan wel de LANDELIJK SECRETARIS. .W.K~Msrtjz« «MftöB M beleefd Rowena Farre bezit de gaven van aan dacht en eerbied natuurlijke, doch in de ze tijd helaas zeldzame gaven! Zij ziet de wonderen van de natuur zich hérhalen telkens voelt ze zich vervuld van bewon dering en ontzag voor al 't levende. Steeds weer is het voor haar nieuw en anders; en altijd is het schoon en boeiend. Zo zijn deze zeven jaar buitenleven, met de jonge, musicale zeehond Lora, met de tamme huisrat, de otters Hans en Grietje en twee tamme eekhoorns, een steeds verrassend avontuur geworden, dat spannend blijft tot het einde. Het bijzondere kunnen zien in het „gewo- ne" dat is een kunst, die ook d'e beken de Duitse dierenvriend Paul Eipper terde ge verstaat. Dat heeft hij al eerder bewe zen in zijn boeken „Ik houd van katten" en „Dieren kijken ons aan" en thans bewijst hij het weer met „Senta, de gele dog" (H. P. Leopold's Uitgeversmij. Den Haag). De ondertitel luidt „Het verhaal van een vriendschap", hetgeen al aanduidt dat Eipper Senta niet alleen in diens „hondse" beweging, waar Ria toen lid van was. Met een accordeon ging dat wél en zo heeft de piano zijn plaats in Ria's leven moeten afstaan aan de accor deon. Zij werd lid van 't Zuiderpark Accordeon Orkest, een grote Haag se amateur-muziekvereniging. Hier bleek al snel, dat Ria bijzon der goed met haar nieuwe instru ment overweg kon. Na drie maan den al gaf zij in het eerste orkest van haar vereniging 'n solo weg, die de handen van haar mede-orkest genoten stevig op elkaar bracht. In april 1954 durfde Ria het aan, naar een concours te gaan. Het bleek werkelijk geen gok te zijn, want in de op een na hoogste klasse behaal de zij haar eerste titel: kampioene van Zuid-Holland! Ria van der Graaf kreeg met al haar veertien jaren de smaak te pakken en een maand later stond ze, overigens wel trillend van de ze nuwen, op het podium waar de strijd om het landskampioenschap verspeeld zou worden. Ook hier ging het niet slecht: ondanks het feit, dat zij nog maar heel kort accordeon speelde, veroverde zij de tweede plaats, met een halve punt verschil op de landskampioen! In 1955 kwam toen een concours, georga niseerd door dd Haagse Federatie van Muziekgezelschappen. Het was wederom raak: kampioene in de ere-afdeling. De beroemde inzinking maakte voor enkele maanden een eind aan Ria's interesse in de accordeon. Het instrument bleef waar het was: keurig ingepakt in de koffer en de balg leed onder een kwijnend ge brek aan lucht Tot op een goed moment, de in zinking er genoeg van kreeg en met de noorderzon verdween. Ria greep haar accordeon en daarmee tegelijk weer een eerste prijs in de hoogste klasse van het nationale concours, dat in 1956 werd gehouden. De triomfreeks van het Haagse blondje werd weer voortgezet.. In hetzelfde jaar vorig jaar dus dat Ria weer dikke vrienden met haar instrument werd ging zij voor de eerste maal naar het bui tenland. In Antwerpen werd een in ternationaal concours gehouden, met een zeer sterke bezetting van o.a. Duitse, Belgische en Franse accordeonisten. Maar al deze muzi kale lieden moesten het hoofd bui gen voor Ria, die met het kampi oenschap in de ere-klasse ging strij ken én de Reine Elizabethbeker als gewichtige trofee mee naar Den Haag kon nemen. Het was op dit concours, dat zij de Belgische musicus Jean Otte leer de kennen. Dat zij indruk op hem heeft gemaakt, is nu wel bewezen door de uitnodiging voor het We- reldtentoonstellings-orkest. En zo studeert Ria nu ijverig om aan Jean Otte te bewijzen, dat zij uit het goede accordeonisten-hout is gesneden. En na de Wereldten toonstelling? Ria wankelt op dit ogenblik nog tussen twee idealen: beroeps-acc.ordeoniste worden of. stewardess bij de K.L.M. Wat het eerste betreft: dit zal voor Ria dan een langdurige studie betekenen aan de Trotzlinger accordeon-school in Duitsland, Daarna hoopt zij dan verbonden te worden aan een orkest, zoals bijvoordeeld dat van Rudolf Würtner. Maar stewardess lijkt Ria toch ook wel bijzonder aantrekke lijk. Vooral sinds zij van een van de directeuren van de K.L.M. voordat Ria naar Engeland ging voor haar talenstudie werkte zij öp het hoofdkantoor van onze nationa- in bet* ie luchtvaartmaatschappij te gezinsleven van verscheidene soorten vo- (1 horen kreeg, dat zij wel een ge sels, die een strenge monogamie kennen. type was, om voor gastvrouw De details ervan zijn soms werkelijk ont-jn dg lucht tg treden roerend. f Verder vertelt hij geheimen en won- StoumriioM 9 9 deren uit de kinderkamer van verschil-f jt-eivui ucss lende dieren en ook daar valt veel te Ie-// Wat het nu precies gaat worden ren, waarvan men eenvoudig nimmer eenl weet de twintigjarige écht nog niet. idee heeft gehad. Maar, al zou zij geen beroeps-ac- Rudolf Freericks behandelt in elk hootd- j cor^eonjste worden en over enige stuk een afgerond thema; dmrentre -8* tijd werkelijk luchtreizigers ver- dieren,ke geheimzinnige1"dleref enz. Zijn i wennen in een Super-Constellation, werkwijze is boeiend, helder en overzich- toch geloven wij met, dat zij haar telijk. Alleen is het erg jammer, dat het accordeon ontrouw zou worden, lijvige boek niet meer dan een paar fo- Ij Tenslotte laat je een serie Kam- to's bevat. pioenstiteis toch niet zo snel in de so's en rock and roll-sensaties om vat. Het orkest heeft in september al een keer gerepeteerd, maar daar kon Ria niet bij zijn, omdat ze toen nog in Engeland studeerde. In januari, als de tweede repetitie wordt gehouden, hoopt zij echter van de partij te zijn. En dan, in april, gaat het feest beginnen. Spelen in een beroeps-orkest van louter kampioenen En heel misschien doet Ria in die tijd óók nog mee aan de wereldkam pioenschappen voor accordeon, die op 26 en 27 april in Brussel worden gehouden. Ze logeert er dan toch nietwaar en de kans is té mooi, om zo maar tussen je vingers te laten wegglippen... Met het milieu van kampioenen op de accordeon is Ria van 'der Graaf overigens echt wel ver trouwd. Want sinds 1954 maakt zij al deel uit van de groep, die op een zo meesterlijke wijze het steeds in populairiteit stijgende instrument kan bespelen, dat zij zich met de titel van kampicen(e) mogen ver sieren. Ria is zes jaar geleden be gonnen met de eerste toonladders uil haar accordeon te trekken. Daar voor had zij al enkele jaren piano les gehad, maar 't nadeel van dit in strument was volgens Ria, dat het zo moeilijk mee te slepen was naar feestjes of avondjes van de Gidsen- gedragingen heeft geobserveerd en uitge beeld, maar vooral ook zijn verhouding tot de mens. Naar mijn smaak gaat hij daar zelf wel eens te ver in, maar dat zullen vermoedelijk de meeste hondenvrien den bestrijden. „Senta de gele dog" is vlot vertaald en royaal uitgegeven, met vele voortreffe lijke foto's. Sommige populair-wetenschappelijke boeken doet men onrecht, als men er van zegt dat ze spannend zijn als een roman. Zulk een boek is „Geheimnisse des Tier- lebens", uitgegeven door de Deutsche Buchvertriebs. und Verlags-Gesellschaft, Berlijn-Düsseldorf. In dit lijvige werk onthult de bekwame dierkundige Rudolf Freericks „wonderen en raadselen in de dierenwereld". Freericks heeft niets van een school meester doch alles van een bekwame gids in het dierenrijk, die weet wat zijn publiek interesseert en die de juiste ma nier kent om ai deze wetenswaardigheden zo prettig en bevattelijk mogelijk op te dissen. Hij heeft hiertoe de gesprekvorm gekozen. In een huiskamer, een eetkamer (waar kinderen niet uitgevraagd ko men!), kantoor en zelfs in een vliegtuig stelt een geïnteresseerde vragen aan iemand, diq over een bepaald thema uit de dierenwereld veel weet. Het geheet heeft daardoor eits gezelligs en leven digs gekregen. De schrijver voert ons binnen in het

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 5