enhei
igen
r.-k. Vrouwendispuut
De collectie „pret-a-porter
Vrouwenvaria
Weekend van het
en rijdende schutslieden
in West-Europa
De hi jzondere plaats van de schimmel
Goedennacht
over het sociale vraagstuk
llr/;
.43HDAG 30 NOVEMBER
Fraaie serie kerst
kaarten
In de keuken
1957
>Me
d<t
He»
eu*"
»u^'
vecht met de draak naar een houtsnede van Lucas Cranack
1506)
kJS»
ÏN
St.-Eloois feest
UlMi
Op de
Pietersberg
in
Oosterbeek
Nieuw type persoonlijkheid
De bekering van Sint-Paulus
V:
Zo
spot
eet men
aan de Hudson
fatjes V"8®*' worst of
St.-Pieter
Goed tegen kwaad
Ik ben gebrand op
Schutspatroon
Beige en witte linnen japon van Pierre Billet
J. C. van Lieshout zoon
COMPLETE WONINGINRICHTING
frF
te'
lOO'4
uit'
te'
P*5
l95»
ROP1
d'e
eef
ech1
eft
uieP
,zwe^'
3o"'
"ei l*n 1,661 wat heiligen vereerd,
tr.91gfjj,het paard een min of meer
jr e rol speelt. Bp sommigen
((J'Stoni paard echter dermate op de
Saa eilidat mcn zelfs van „paar-
Hi„5 sn»®" 6n rMdende heiligen"
#*t*0il, dal Het merkwaardige
dat dè paardenheilige, de schuts
"er paarden, veel minder be-
bij&r een an anderen, die, om dat zo
hnj 6s te zeggen, slechts zijdelings
haard betrokken zijn.
hier op St.-Steffen of St.-
V ertlbe». ^iens dag valt op de 26e
t>a6t e» Us °P tweede Kerstdag. Wie
bfar<i te» dat op die feestdag het
sta. dpu r «re van deze heilige in het
«n4ri? y der belangstelling behoort te
^rde» ®6r was dat heel anders
ih 0ver p 6r sedert onheuglijke tij-
1 biif eel Europa, doch wel zeer
eh st _on<ler in de Scandinavische
"■bteffenfeesten gehouden. Er
werden door oud en jong ritten te paard
georganiseerd en extra zorg werd er de
ze dag aan de dieren besteed. Bij ons was
dat vooral het geval in de Gelderse Ach
terhoek en in Twente, terwijl het in
Friesland ook bekend moet zijn geweest,
getuige het versje:
Sint Steffen
E>en binne de famkes effen,
Den binne de feitsjes fyn,
Den geane hja nei de herberge yn.
Der 6teane de famkes foar de doar
Al mei hjar witte skelkjes foar
Den roppen de feintsjes: kom maar
yn„
Den drinke wy 'n gleske brande-
wyn.
Waaraan heeft St.-Stefanus het te
danken, dat hij de schutspatroon der
paarden is geworden? Hij heeft zich
onderscheiden als paardenknecht, be
last met de verzorging van niet min
der dan vijf paarden. Op kleedjes in
Zweden wordt. z.ijn arbeid nog in kun
stig borduurwerk afgebeeld en ziet men
steeds 2 rode en 2 zwarte paarden en
1 schimmel en het is natuurlijk
weer de schimmel, die door de heilige
zelf wordt bereden.
En zo komen we vanzelf bij die ande
re schimmelruiter: St.-Nicolaas, wiens
kernijen werden opgehaald en de vol
wassenen tot milddadigheid werden ge
noopt, doen herinneringen wakker roe
pen aan Sint-Maarten met de naakte
bedelaar in hartje winter, welke aan
blik de heilige man, toen nog krijgs
man, ertoe bracht met zijn zwaard zijn
rode mantel in tweeën te snijden ten
behoeve van de armzalige. Ook hier een
rode mantel als bij St.-Nicolaas en.,
'n wit paard. Allerwegen is een opleving
van de St.-Maartensviering te consta
teren. Ten dele onder leiding van de
Kerk.
Vergeten zouden wij bijna St.-Leonar-
dus, wiens naam op de kalender op 6
november voorkomt. Hij wordt vooral
in Duitsland vereerd en meer in het
bijzonder in Beleren, waar naast
Kerstmis, -Pasen en Pinksteren zijn
feestdag als hoogfeest werd gevierd.
Hij is op velerlei gebied schutspatroon,
maar toch óók van de paarden. In het
algemeen van het vee. waartoe hij bij
ziekten wordt aangeroepen. Bij zieke
paarden werd hem een hoefijzer ten
offer gebracht. Deze ijzers werden aan
de deur van zijn kerk of kapel gespij
kerd. Ridders, die een reis gingen on
dernemen (in die tijd natuurlijk te paard)
offerden hem op deze wijze een hoef
ijzer en er werden later op zijn feest
dag ommegangen te paard gehouden
rond de -hem gewijde kerk of kapel.
WANNEER het kalenderblad de le
dag van wintermaand aanwijst,
weten de smeden en meer in
het bijzonder de hoefsmeden dat het
voor hen een bijzondere dag is, de dag
van hun patroon St.-Elooi of St.-Eligius
of op z'n sappig Vlaams en Brabants:
Sinte Elui.
Het hoefsmidsambacht heeft van ouds
her in hoog aanzien gestaan. De hoef
smid was vooral -in de Middeleeuwen
een man van aanzien. De boerenstand
verzorgde vrijwel alles op de boeren
hoeve zélf. Met een modern woord was
hij „selfsupporting", alleen het verwer
ken van ijzer werd aan de vakman
overgelaten. En vooral het beslaan der
hoeven van paarden. En ook het sme
den van wapens. Dat waren twee zeer
voorname dingen in die tijd, want met
behulp van paarden werden wereldrij
ken geschapen en., werden ze ver
nietigd. Maar ook de wapens speelden
daarbij helaas meestal een lang
niet ondergeschikte rol. zodat om
maar kort te gaan hieruit wel te
begrijpen is, dat de hoef- en wapen
smid een man van belang was. Geen
wonder dan ook, dat de viering van de
schutspatroon der smeden veel meer
algemeen was dan b.v. die van St.-
Steffen of van St.-Hubertus. Niet alleen
de vakgenoten en hun gezellen, doch de
hele bevolking nam aan de feestelijk
heden deel.
St.-Elooi was, dan ook een populaire
heilige, wiens daden tot de verbeelding
der mensen hebben gesproken. Van hem
wordt verteld, dat hij de hoef van een
paard besloeg, door het been af te snij
den er, na het van een ijzer te heb
ber, voorzien het er weer aan te
hechten en dat alles zonder bloedver
lies. St.-Elooi wordt meestentijds afge
beeld met hamer, tang en aambeeld. In
hoeverre men na de 2e wereldoor
log St.-Eloois feest nóg viert in ons
land, is ons niet bekend. Te Schinveld
en Geleen vierde men vroeger de z.g.
winterkermis van St.-Elooi. Maar het
zou ons niet verwonderen, wanneer men
over enkele jaren helemaal niet meer
weet wie St.-Elooi was. want., de hoef
smeden sterven uit en de jonge garde
x
Het R.-K. Vrouwendispuut bestaat christelijke opvattingen is een persoon-
i liikheid de mens. die individueel ver-
nu meer dan tien jaar en het is roo- antwoord8lyk is tcgenover God voor
gelijk om de balans op te maken. anderen en voor zichzelf. Vroeger
Toen het Dispuut pas bestond, was was het zo, dat de renaissanceopvattimg
het no« niet vrij van feministische over de mens geldend was. Ignatius
i r van Loyola was van mening, dat de
smetten. Een van de fem.n.stische meng ^oest ujtmunten in hei!ighcid
eigenaardigheden was dit, dat men doven ane anderen. Zelfs in de heilig-
evenals de organisaties van het begin heid had de rivaliteit zijn betekenis,
de Vrouwenbeweging alleen
sprekers uitnodigde.
Thans is men in de katholieke Vrou
wenbeweging zo ver. dat men beseft,
hoe Onze Lieve User de wereld deed
van
vrouwelijke
Er is een ander type persoonlijkheid
aan het groeien. Op het ogenblik kun
nen begaafde jonge mensen studeren
van een beurs. Dientengevolge moe-
L
S %,6|hëIltpri elfla ep meng alle
S On hierin goed door
5 «t» o üit ®en vlamverspreider
S W ^ed. (On nu 20 minuten
kb. ed!) TTen van de bodem los-
S 'V^oor a jerrassing is nu
H ®etw ®nishing touch":
S *i Calvé Tomaten
S ^a^slan- V dèze hutspot als
S n kl z° rijke, pikante
SChln
V 1 Se berechten maakt
lra lekker met
4 'n®red'ënten:
gel1 Wtekool, 1 a VA
Pels Cn°i aardaPPeten,
}Sf Tomaten Ketchup
Hu'? stn» Scho°ngemaakte kool
eraaa»,, s en smoort deze in
O <K? met 100 e Delfia
50 minuten.
'ft tin! kU d® WOrSt 0f het
k bel8teenties, die U
V4'^aakrUi,n bakt in 25
00lc dobbelsteentjes
bvi0Dru20lcte aardappelen.
C» bodpm vnv> nn», «.«ntn
Slaapt u slecht door reumatiek, spit,
dag de 6e december is. Dat weet elk ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt
kind en we willen dit keer bij zijn dan Togal. Verdrijft in al die gevallen
geschiedenis dan ook niet stilstaan of het snel en afdoende die pijnen en u slaapt
moest zijn om te wijzen op het feit, heerlijk. Togal baat! Zuivert de nieren
dat St.-Nicolaas steeds wordt afgebeeld en jg ongchadelijk voor hart en maag Bij
op een schimmel. Folkloristen zoeken nn- t -> *n t a oo
hierin het gekerstende ros „Sleipnir" apotheek of drogist t 0.9o, f 2.40, f 8.88.
van de Germaanse oppergod Wodan.
Schimmels hebben ook ón de profane
.geschiedenis steeds een bijzondere plaats
ingenomen. Frederik de Grote's lieve
lingspaard was een vliegenschimmel;
Napoleons lievelingspaard eveneens.
Er is in Nederland één plaats, waar
men geen St.-Niicolaasfeest viert doch
wel een daarop gelijkend festijn op de
22e februari. Dat is in het Friese plaats
je Grouw, waar men Sint-Pieters Dei
houdt omdat eens zoals het verhaal
zegt door een twist tussen St.-ïj^co-
laas en Zwarte Piet Grouw op 5 de
cember niet aan de beurt was gekomen
en de zwarte knecht op de gedachte
kwam om dan Sint-Pieter maar te vra
gen alsnog naar Grouw te gaan. Daar
de schimmel echter niet meer ter be
schikking stond, moest met een bruin
paard genoegen genomen worden. Om
echter de bevolking in de waan te bren
gen met een wit paard -te doen te heb
ben, werd bet dier van een witte bekle
ding voorzien. Men zegt. dat dit in
Grouw in Friesland óók zo gevierd
wordt voor de waarheid waarvan wij
echter niet kunnen instaan.
We gaan echter weer terug naar het
najaar, want dat is de tijd, dat de paar-
denheiligen op de kalender verschijnen.
wenst zich in dit vak niet te bekwa
men, hetgeen zeer te betreuren, maar
een vaststaand feit is.
St.-Paulus (25 januari) zouden wij niet
bij de paardenheiligen of rijdende hei
ligen mogen rekenen, maar wij willen
hem tóch vermelden, omdat bet paard
bij de wijze, waarop hij afgebeeld wordt,
wel degelijk een rol speelt. Wij denken
daarbij aan het fraaie schilderij van
Niccoló deH'Abbate ,,De bekering van
Paulus", dat zich in het kunsthistorisch
museum te Wenen bevindt, en aan een
fresco van Michel Angelo in de Paulus-
kapel van het Vaticaan. In beide ge
vallen ziet men een steigerend paard
naast de apostel. De 25g januari is dan
ook de gedenkdag van Paulus' beke
ring en in het volksgeloof altijd een be
langrijke dag geweest. Die dag werd
van belang geacht voor de komende
periode: goed weer op die dag dan zou
het een gunstig jaar worden, doch re
gen of sneeuw zou wijzen op veel na
righeid.
Op sommige plaatsen trekt de jeugd
op die dag in processie rond, waarbij
zij Skit-Paulusliedjes zingt, zonderling
uitgedost is en in de intocht een „Pau-
welspaard" (een zelf van stro gemaakt
paard) meevoert.
Bekender is tegenwoordig nog de 23e
april, waarop het St.-Joris is. Er zullen
weinig heiligen zijn. die zo dikwijls
werden afgebeeld. Sint-Joris heeft dan
ook door zijn daad: het verslaan van
de wrede en boze draak tot de ver
beelding van het volk en van de kun-
s'tenaars gesproken. De afbeeldingen,
waarop hij voorkomt de draak dodend
zijn legio: op penningen, boven op kerk
torens. als beeldhouwwerk, op schilde
rijen, gravures, schetsen en tekeningen,
als goudsmidswerk- of als porselein
kleinood.
T<> Beesel in Limburg komt het
draaksteken nog voor, door de schrij
ver Aafjes eens genoemd: de meest
primitieve weergeving van de ge^fchie-
denis der mensheid. Maar dèt feest
Wordt niet op 23 april doch op 29 au
gustus gevierd en wel om de 7 jaar.
De draak is de verbeelding der Duis
ternis, of zoals Bertus Aafjes zegt
„de fataliteit, de dreigende ondergang"
De strijd van de mens tegen het Kwa
de. Daarom is Sint-Joris de edele rid
der, wie het inderdaad gelukt het kwade
te overwinnen, een doel, dat wij allen
dienen na te streven.
St.-Jorisdag is dè dag der padvinders
en dat is u nu wel begrijpelijk. St.-Joris
is echter ook „de" schutspatroon der
ruiters (oorspronkelijk betekent ruiter:
ridder).
Vrijwel onbekend is het. dat St.-Gan-
golf ook een heilige is, wiens naam ten
nauwste met het paard verbonden is.
Officieel: St.-Gangulfus, is één der vele
heiligen dezer lage landen. Hij was de
ridderlijke beschermer van Sint-Wulfram
Zijn feestdag is II (of 13) mei. Vooral
in het Rijngebied was zijn cultus zeer
verbreid. Verschillende kerken werden
hem gewijd. Wij hebben geen beves
tiging kunnen vinden, dat St.-Gangulf
meer én het bijzonder iets te maken zou
hebben met paarden. Veeleer werd hij
aangeroepen tegen zweren, hysterie en
beenwonden. Maar, waar hij als ridder
dus te paard veel rondzwierf toen
hij de prediker van het christendom
St.-Wulfram beschermde, is het logisch,
dat men hem plaatselijk ook als paar-
denpatroon vereerde. Sint-Nicolsas is op
die wijze ook paardenpatroon geworden.
Tussen Offenau a.d. Neckar en Heil-
brunn ergens in het Beierse staat zo
maar een kapelletje St.-Gangulf gewijd
en naar dat kapelletje gaan jaarlijks
vele zieke en kreupele paarden. Ze
worden de kapel binnengeleid langs de
schilderij van hun patroon en een lied
je vertelt:
Sint Gangolfs macht heeft het vol
bracht
Van allerhande kwalen
Heeft hij bevrijd, sinds oude tijd
De arme zieke paarden.
E« de kapeldeuren zijn behangen met
erop genagelde hoefijzers, lang geleden
door dankbare boeren aangebracht.
SI.
bestaan uit mannen en vrouwen, die ten de ouders beslissen of hij ja dan
door gezamenlijke inspanning de nee za) studeren. De stand van hun
i i i financiën is niet meer doorslaggevend
aarde bewoonbaar moesten maken. Daardoor komt hun p9rs00nliikc ver-
jy j i -j antwoordelijkheid op een andere ma-
Veranderd maatschappij- njer tot uit'ing
beeld Vervolgens sprak dr. Ponsioen over
de persoonlijke Charitas. Het is een
En het afgelopen weekend, dat door goddelijke deugd, die voor de christen
het r.-k. Vrouwendispuut op de Pie- primair is. Hij bestaat voor de chris-
ters'berg werd doorgebracht, werd het ten in anerlei interindividuele dien
woord gevoerd door dr. J. A. Ponsioen sten^ die niet beslist betaald moeter
s.c.j., die sociologie gestudeerd heeft worden om deskundig en verzorgd te
Hij besprak de sociale zekerheid en zyn
ging eerst na hoe dat allemaal in de Fundamenteel moeten wij als chris-
historie geweest was. In de platte- tenen voor alle mensen goed zijn. wan'
landsgemeenschappen var. vroeger aue mensen zijn geroepen om God te
zorgde men voor elkaar. Wie te kort dienen,
kwam of ziek -was werd geholpen.
Maar toen de industrialisatie kwam en eeI stof werd ter discussie opge
de mensen eenzaam werden, moest de worpen door wat dr. Ponsioen zei ovei
wet in alle noden voorzien. Er kwa- de hulP die wy mensen nood moe
men wetgevingen ter continuering van ten Seven' 9e 1,e'Pe[" voe't z_,cl| Yaal
het inkomen, ter continuering van de superieur, de geholpene inferieur
arbeidsbron, ter garandering van ba- Maar wi, moeten desnoods lager gaar
sisgoederen enz. Er is een samenle- s^aan dan de geholpene en ons zeker
ving van individuen ontstaan. De ge- n,.et verbeelden dat wij meer zijn dar
zinnen vallen meer op zichzelf terug. "'J*
De basis van de bestaanszekerheid Dit was het onderwerp, dat dr. Pon
viel weg. Wat vroeger de taak was sioen door de tachtig mensen van hei
van de gemeenschap, werd nu een Dispuut wilde doorgepraat zien: wa
taak van de ouders. Bij de boeren is zijn in deze tijd de actuele noden var
dit lang anders geweest, omdat de boe- de mensen'' Daarop kwam een lijst var
rengemeenschap nog lang zichzelf kon actuele noden, die de deelneemster-
helpen. samenstelden. Daar is in het godsdien-
Met de sociale wetgeving kwamen stige het ongeloof. Vooral tegenovei
er groepen die een belangengemeen- de kerken bestaat een aversie. Daar
schap hadden en die voor al hun le- zijn de vaderloze gezinnen onder de
den wilden zorgen. Tot deze groepen vele buitenlanders, die Nederland heb-
met gemeenschappelijke belangen be- ben opgezocht. Er zijn de gezinnen
horen onder andere: de vakvereni- waar de moeder werkt en niet vol
gingen, die dicht bij de regering staan.- doende belangstelling» heeft voor haar
Rond 1900 warén er ontspannings- kinderen. Daar zijn de zieken en in-
lokalen. Thans zijn er bureaus die de validen aan wier nood de maat-
arbeiders voorlichten. schappij onvoldoende kan tegemoet
Toen kwam het sociale werk om hen treden,
te beschermen, die buiten alle belan- De Charitas vindt een vorm in aller-
gengroepen vielen. Men ging ook de lei Charitatieve instellingen, die regel
wetenschap inschakelen, de psycholo- matig een beroep op ons doen. Het ui
gie en de sociologie. Vroeger was een feren aan deze instellingen is vrij var
van de miseries van de mensen: de alle superioriteitswaan en blijft eer.
armoede. Thans is er bijna geen ar- reëel element.
moede meer en men trekt bepaalde Na deze voordracht van dr. Pon-
krachten aan om de nood te lenigen, sioen werden vele vragen gesteld en
Heeft nu de Charitas nog zin? ten slotte ontstond een zeer levendige
De Charitas is door en door chris- discussie,
telijk en zal bestaan zolang het chris Het Dispuufweekend is prachtig ge-
ten'dom bestaat. Pater Ponsioen vroeg leid door dr. Anne de Waal, die op
zich af, of wij op het ogenblik niet te het ogenblik presidente is.
veel leven uit het christendom van
de vorige eeuw. Ons christendom is
zeer tradutiegebo-nden en wij moeter,
er vóór alles voor zorgen, dat wij ook
in de Charitas mensen van onze tijd
zijn. De Charitas moet op de eerste
plaats een goed inzicht hebben in de
menselijke persoonlijkheid. Volgens de
In Te
OP HET OGENBLIK
tonen alle Franse con-
fectioneurs hun mo
dellen en het is merk
waardig om te zien hoe
ze z-ich op de on flatteuze
zakjapon hebben gewor
pen. Alle collecties zijn
er door aangetast. Er
worden ons zak jurken
voor de prille morgen
getoond en cpcktailzak-
japonnen en daartussen
liggen ettelijke variaties.
Zelfs de Uniprix komt
met verscheidene zak-
jurken waaronder een
van badhanddoekenstof
wel het aardigste is. Ca_
selino gaat misschien het
verst met de mode van
1925 op te diepen, want
hij heeft een geborduur
de cocktailzakjapon die
aan de zoom afgezet is
met twee geplisseerde
stroken. Daartussen ligt
een hele reeks van der-
■f:iï
f 0-55-
O-ES f 1,28 EN f 0.74
3 november: St.-Hubertus, de patroon
der jagers. Een ook dn ons land be
kende dag. vooral voor de jachtruiters,
die dan overal ter Hubertusjacht tij
gen, waarbij het voorkomt in België
en Frankrijk trouwens veel meer
dat vóór de jacht de meute (dat zijn
de honden) gezegend wordt na een plech.
tige H. Mis. De „Sonneurs". dat zijn
de leden van het jachtpersoneel, laten
'daarbij welluidende jachthoornmuziek
klinken. In ons land worden ze wel eens
uit België daartoe uitgenodigd.
Van St.-Hubertus wordt gezegd, dat
hij als jongeling een lichtzinnig leven
leidde, doch op jacht zijnde in de Ar
dennen plotseling een Teebok voor zich
zag staan, die een lichtend kruis tus
sen de takken van het geweldige gewei
droeg. Hubertus begreep dit teken, liet
zich dopen en wend later een belang
rijk kerkvorst. Het merkwaardige is,
dat St.-Hubertus niet altijd de schuts
patroon der jagers schijnt geweest te
zijn. Vóór hem was dat St.-Maarten,
wiens dag op de 11e november valt.
Hij moet. evenals St.-Hubertus. een ver
woed jager geweest zijn. Hij behoort
tot de z.g. rijdende heiligen. Tal van
oeroude gebruiken zijn nog steeds in
ere op sint-Maarten. En bij al deze ge-Troispièces ensemble van bruine en witte
roTspTel!3 KfnSpTochtenl'waarbil lek".' Jersey, uit de Salon van de prêt-a-porter
gelijke modellen die een
poging doen de „petite
robe" van vroeger weer
in de mode te brengen,
toen de vrouwen nog niet
uitsluitend tailleurs met
pulls of cocktailjurker-
droegen.
HET SCHIJNT WEL
of de prêt-a-porter dit
seizoen geen rekening
heeft gehouden met die
vereenvoudiging in onzi
kleding die de laatste
vijf jaar steeds toenam
Draagt jong en oud
pulls, ook het cooktail-
toilet heeft algemeen de
lange avondjapon ver
vangen. Alleen in de
provincie houdt men
zich daar nog aan, maar
in Parijs dragen oude
vrouwen evengoed een
gedecolleteerde japon
met bolero als de jonge,
het „van 12 uur tot 12
uur", een formule waar
Christian Dior zo'n suc
ces mee had is absoluut
klassiek geworden, ooi»
in de confectie. Het zijn
de kleine winkels die
over heel Parijs ver
spreid zijn, die zich spe
ciaal hebben toegelegd
op die formule van de
cocktailjapon. Het is dan
ook nog niet zeker of ze
niet liever de japon met
een strak lijfje en een
wijde rok zullen kiezen
ook al hebben we die al
jarenlang gezien. Op de
hemdjurk staat geen bo
lero, soms wordt er een
lange blouson bij gedra
gen, wat in de regel erg
vierkant maakt.
LANG NIET rlle con-
fectianeurs hebben l.un
collectie al getoond
vandaag laten ze hun
voornaamste modellen
zien tijdens een groot
feest dat de prêt-a-por
ter voor het eerst in hel
Grand Palais zal houden.
Tot nog toe was hun sa
lon alleen absoluut za
kelijk, maar nu, in na
volging van wat in an
dere landen gewoonte is
zal de prêt-a-porter een
avondfeest geven voc
de buitenlandse inko
pers en de eigenaars van
de Franse detailzaker1.
De gasten wordt ver
zocht zich in avondkle
ding te steken, wat men
niet gauw meer doet.
,,Ook de prêt-a-porter
maakt avondtoiletten"
heeft men daarmee wil
len zeggen. Het is best
mogelijk dat de Franse
confectie bijzonder werk
wil maken van cock
tail japonnen; tegen ds
massaproduktie van Ne
derland, Duitsland en
Amerika kunnen de con-
fecfioneurs hier niet
concurreren; maar de
luxe van de Franse stof
fen en de smaak van
hun model'isten maakt
het hun mogelijk een
uitstekende luxieconfec-
tie te brengen en de
cocktail japon neemt daar
een voorname plaats van
,,sy.
in. Het bezwaar is en
blijft de prijs; maar
aangezien haast alle
couturiers met een prêt-
a-porter komen, die niet
al te veel in prijs scheelt
met die van de confec
tie, zal dit deze laatste»
op de lange duur beslist
klanten kosten. Voorlo
pig schijnen ze daar ech
ter niet bang voor te
zijn.
DINY K.—W.
loonkamer» mathenesserlaan 247 - tel. 33846
NU WIJ dan allemaal straks weer hel
Kerstfeest vieren, zal het weer op ons
komen aanstormen, de ansichtkaarten
catarre. Iedere dag zit er een klokke-
toren in de bus, elke morgen ligt er een
besneeuwd landschapje bij het ontbijt.
Geen postbode passeert het huis zonder
een zoet en onwezenlijk tafereel te heb
ben achtergelaten: een kartonnen wens
soms met goud- en zilverflitsen, maar
zó pretentieloos, dat we met leedwezen
onze brievenbus zien barsten van een
smakeloze hoop karton.
Geen wonder, dat de kunstenaar Har-
rie Sterk aan het werk ging Hij ont
wierp een serie kerstkaarten, die stellig
voor velen een revelatie zullen zijn. Zijn
royaal en voortreffelijk gedrukte crea
ties hebben de atmosfeer van een licht,
geurig, vreemd land. Een krachtig vorm
gevoel, compositorische strakheid en
vooral een subtiel kleurgebruik ken
merken zijn zuivere scheppingen, die
juist door hun eenvoud heel wat meer
betekenen dan zo maar een vluchtige
gedachte voor vrienden, even snel ver
dwenen als het stof dat de autobanden
doen verwaaien.
Het is daarom te hopen, dat velen de
weg zullen vinden naar deze artistiek
verantwoorde kerstkaarten, uitgegeve;
bij Went en Co, Amsterdam.
AAN DE NEDERLANDSE HUIS
VROUW wordt van industriële zijde ge
lukkig stee-ds meer aandacht besteed, zo
dat ze zich ten volle mag roemen haar
huishoudentje met een minimum aan tijd
en een maximum aan goed kunnen te
doen reilen en zeilen. Wanneer de ont
werper er n.l. aan gedacht heeft functie
en vorm van een produkt te harmonië
ren, dan kan het niet anders of er ont
staat ook een uiterlijk dat er fraai en
aantrekkelijk uitziet.
Een voorbeeld hiervan is een nieuw
soort elektrische koffiepot met dub
bele wand, die zonder hulpmiddelen
uitsluitend door de isolerende werking
van de lucht tussen de twee wanden
de koffie twee uur lang op de gewenste
temperatuur houdt. Prefereert u een
kopje thee, dan staat eveneens een dub
belwandige theepot ter uwer beschik
king.
Ook bij kleinere voorwerpen is een
goede vormgeving belangrijk. Zo zagen
we handig op elkaar te stapelen eier
dopjes met een uitstekende rand voor
lepeltje, zout en schaalresten en een
blikopener, die alle mannenhulp over-
bod.g maakt en bovendien gebruikt kan
worden bij het ontsluiten van flessen