Nog altijd grotere en geen betere witte doek beelden films De dag dat Chefa, de chimpansee, kou vatte De Duitse letterkunde I De Wereld in drukinkt een zeer gevaarlijke bocht vb r inerama wordt opgevolgd door Cinemiracle m Boeiende kaleidoscoop van vele eeuwen Drie eenakters van Thornton Wilder „Toch in WK A-bibliotheek geduld van J. B. Pries tly OPEN BRIEF IN FILMFORUM Het spookt in Hart well House Denken jullie, dat ze Tarzan eindelij!; gaan begraven?" Heemschut bepleit ver hoging rijkssubsidie Jeugd en Heemschut Hans Roest Hans van Bergen Gerda Habets met L. S. O. in Geleen ZATERDAG 14 DECEMBER 1957 PAGINA 5 Misverstanden en begrips verwarringen ïf*>r 0 Rake kenschetsen Hel gelaat des dichters siPlii gigs» STOEL MET RECHTE RUG VOOR SOPHIA LOREN EXPERIMENT X Y Z IN ROTTERDAM UITZICHTLOZE VERDORVENHEID Knap als toneelstuk De wanhoop nabij WERELDNIEUWS i flc )vood koestert blijkbaar nog altijd lihn het de tanende belangstel en A Van het publiek voor zijn produkten den Y 'san terugwinnen rnet grotere beel- (Van onze filmredacteur) e»rd»Van Pu',''ek voor zijn produkten den Y kan terugwinnen na v. "an met betere films. Va..a '•et Cinema-Scopcbeeld en als zijn Vï»n na Cinerama, dat te duur is st,r Nederland, heeft men gedemon- rd met Cinemiracle, het allernieuw- j- systeem, dat door National Theatres ■y Smith-Dietrich Corporation in New kani Y Louis de Rochemont. een onaf- kelijke producent, is ontwikkeld. •'onrt ''en'onstraties, die onlangs plaats tori 'n de showroom van een labora- iea waar het systeem twee jaar ge- jnj,?'1 in een wat thans blijkt zeer pri- fil 'ev« vorm voor het eerst bij de de k,lna*ers was geïntroduceerd, hebben lil"*"*6 vorm de m'nakers w ove rheid van de toeschouwers ervan re 'thigd, dat Cinemiracle een merkba- ra^'ert>Stering is van zijn voorloper Cine- te Yze Reide zijn de enige met elkaar een Y^eRjken systemen, die op het scherm tv" öAe.ld van muur tot muur projecteren, litiv de toeschouwers zich in de hande- o 8 voelen opgenomen. Ofschoon in bei- systemen het beeld wordt opgeno- brA ,°P drie afzonderlijke filmbanden ter drie e van 35 mm en vervolgens door bete verschillende projectie-apparaten op deliuCllerm wordt geworpen, zijn er dui- ]e 'Ik te onderkennen technische verschil- vA Cinerama werkt volgens het principe tien de rechtstreekse fotografie en projec- ggi Cinemiracle maakt in beide gevallen j, uik van spiegels. da* „noeft niet aan te worden getwijfeld, Cinemiracle een beeld van betere kwa- «a^e redactie van „Filmforum", het in ^menwerking met de Stichting „Het tiirtk voor de goede film" uitgegeven film- H,^chrift, heeft bijna het hele nieuwe Oh^bier nodig gehad om er de reacties til de fameuze „Open Brief' van zeven dj., critici wier aantal inmiddels tot bis geslonken in te verwerken en ZjV resterende trio gelegenheid te geven, ,j. standpunt te rechtvaardigen, i PU eie verschillende betogen blijkt, dat o^reen. behalve de vier gedeserteerde bfjertek'enaars van de oorspronkelijke jv'Cf, op zijn van de aanvang af ingeno- )Yn standpunt blijft staan, zoals gewoon- hoa k i discussies het geval is en dat er Ie mi el wat papier nodig zal zijn om al- uit de rsta«den en begripsverwarringen C BoZtS ,e ruimen, brief een der ondertekenaren van de derlanaVerPi onder het hoofd: „De Ne- blik film en de kritiek" een terug- speelfn ?e historie van de Nederlandse ri I4T 1 n (d 1 1 i» ..tnnrllït dee,.t industrie waaruit hij conclu Protesf' u de t;id rijp was voor een nieuw hoewel hij daarmee nog niet heeft test nd' dat de vorm, waarin het pro- bre-„®r?cheen, de juiste was. Jac. Dirkse bvetf m een gedegen beschouwing het j-.crdrev-- - - (hi gen eD enthousiasme waarmee som- Monpti", de jongste film van "elm P" de jongste mm van vSns Kautner hier te'lande hebben ont- Ftn?0?' tot ziih ware proporties terug: st bleef -- - 1 -* Seb. een gegeventje, met sfeer' vfü 1 O^-ÖS- V VllbJV} ctivai dat als kunstwerk ergens in de Seer, afise.nheid blijft steken, omdat er ter h artistiek sterke persoonlijkheid acti on stond, die naast voldoende bezieling O., voldoende afstand en delicatesse kon Dr«ngen". van koning Lode wijk XVIII X^Seest van de Franse koning Lodewijk waart door Hartwell House, een .in °ol voor meisjes te Ayslesbury in - Engelse Li^ugeise graafschap Hertfordshire Ncht de 'aatste telg van een ge- racoh, dat Hartwell House van de tijd van Nd „s I tot 1938 in zijn bezit heeft ge- ee'dt ?arna 'le'' landhuis werd verkocht, 'bant? ?p 'n „Dangerous Exile", een ro- bi^ch j - v'at.JlNns het Schrikbewind in Frankrijk filmdrama van de Rank-orga- °ver het lot van Lodewijk XVII. ■•as Hart well House een toevluchtsoord JhéjA Franse uitgewekenen onder wie 6r se de zuster van Lodewijk XVII. e 2p ook Marie Josephine Louise, Hen?aIi.n van Lodewijk XVIII. ^h0o.r5afias van Lees en nu ook de kost- ?at 2p elsjes houden strijf en strak vol, Ndew-i astmatische ademhaling van 2ij het' XVIII horen in de kamer, waar j, t verdrag ondertekende, dat hem op Se troon herstelde. liteit op het scherm werpt dan Cinerama. „Het beste van allemaal", luidde het commentaar in The Hollywood Repor ter". „Even goed. zo niet beter, dan welk ander systeem dat tot nog toe is ge toond", schreef „Daily Variety". En King Vidor, gedurende vele jaren een der voor naamste regisseurs in Hollywood ver klaarde: „Ik zou graag een film in Cinemi racle maken. De fragmenten, die ik heb ge zien, waren bijzonder opwindend. Men werd bij de handeling betrokken en had niet het gevoel, dat men er op een scherm naar zat te kijken". Niettemin doet zich evenals indertijd bij het CinemaScope-systeem, de moeilijkheid voor. dat men nog niet weet, hoe dit nieuw systeem op dramatisch verantwoorde wij ze kan worden toegepast. Op grond van 'n kele intieme scènes, die bij de demonstra tie werden getoond waaronder één in de bekrompen radiohut van een zilschip zijn sommigen echter van mening, dat er zich waarschijnlijk geen „onoverkome lijke problemen" zullen voordoen bij de verfilming van dramatische situaties. National Theatres heeft een bedrag van anderhalf miljoen dollar in de ontwik keling van het nieuwe systeem gestoken, aldus Elmer C. Rhoden. de president van de maatschappij, die tevens meedeel de, dat Louis de Rochemont zijn aandacht op het systeem had gevestigd. Deze laat ste heeft de eerste volgens dit systeem opgenomen film geproduceerd, getiteld „Cinemiracle Adventure". De première van de film zal in maart gelijktijdig in New York Chicago en Los Angeles plaats vinden. Het bestuur van de Bond Heemschut heeft zich met een adres tot de leden van de Tweede Kamer gericht, waarin het pleit voor een verhoging van de jaar lijkse bijdrage van het rijk in de restau ratiekosten van monumenten. Sedert 1953 bedroeg deze bijdrage vijf miljoen gul den. De Bond is van mening, dat tien miljoen gulden een reëler bijdrage zou vormen en vraagt met klem het bedrag voor 1958 te brengen op tenminste miljoen gulden. In zijn adres voert de bond o.m. aan, dat hoewel in de afgelopen vier jaren in het zo loongevoelige bouwbedrijf de kos ten met ongeveer 40 procent toenamen, de steun van het rijk niettemin tot vijf miljoen gulden beperkt bleef Dit heeft als direct gevolg gehad, dat restauraties werden uitgesteld en zelfs voorgenomen restauraties niet worden verwezenlijkt. Voor vele monumenten is dat wachten catastrofaal. De op restauratie wachtende monumenten zijn aan verval prijsgegeven. Als voorbeeld noemt de bond de Nieuwe Kerk te Amsterdam, de St.-Nicolaaskerk te Kampen, de Grote Kerk te Monniken dam, het kasteel Limbricht, het Aals meerder veerhuis te Amsterdam en, als gehele stad Zierikzee. seur, doch toen we binnenkwamen, h ad- den we Lucky" nog steeds in ons midden hoewel hij er veel ouder uitzag dan toen we hem voor het eerst hadden ontmoet. Hij had zijn kaarten goed uitgespeeld toen hij het scenario in de prullenmand gooide. Niemand kan zich veroorloven een regisseur te ontslaan, die het eind van het verhaal in zijn hoofd en onder zijn hoed heeft. Hoewel de film nog niet klaar was, bleek het de afscheidsfuif aan de ac teurs te zijn. Iemand in de Accoutants- afdeling was tot de conclusie gekomen, dat het werk van een acteur in een Tarzan- film gemakkelijker en goedkoper kon wor den gedaan door de afdeling Speciale effecten met figuranten en speelgoedmo dellen. „Goedendag, Miss Donlan", zei Lucky" mij de hand schuddend. „De film begint er nu op te lijken, maar het is een Tar- zant-film gebleven". „Goedendag. Miss Donlan", zei de op gewekte Mr. Coulouris. „Laten we hopen dat deze film een „succes d'estime" wordt. Ik benbang, dat een commercieel succes op het ogenblik mijn carrière zou schaden" Yolande Donlan wordt door Tarzan Gordon Scott.) uit een gevaarlijke situatie in de jungle gered. Beeld uit de film. „Tarzan en de verloren Safari" De dag, dat Cheta, de chimpahsee, kou nis zouden maken met onze vierde regis- vatte, aldus vervolgt Yolande Donlan haar verslag over de produktie van „Tarzan en de Verloren Safari", ontstond er in de studio een waar pandemonium. Dokters met kleine zwarte koffertjes en plechtige gezichten kwamen in drommen opzetten, het produktieschema werd volledig her zien en de filmmagnaten brachten gere geld bezoeken aan het ziekbed in Cheta's kleedkamer. Dank zij al die goede zorgen was de chimpansee binnen een week weer zover hersteld, dat hij zijn afscheidsscène kon spelen. Aangezien deze scene tevens h et slot van de film vormde, nadat alle kwade mensen gestraft, alle goede mensen gered en alle mannen van d e juiste vrouwen voorzien waren, besloot „Lucky" Humber- stone zijn regie hier een bovenaards scho ne toets te geven. Hij liet uit de plaatse lijke broeikassen honderden bloemen in potten komen en toen we des morgens in de studio arriveerden, vonden we die pot ten over de hele jungle verspreid. „Hemeltje", riep mr. George Coulouris, een van onze voortreffelijke acteurs uit, ,,ze hebben er een kerkhof van gemaakt. Denken jullie, dat ze Tarzan eindelijk gaan begraven?" Maar daar kwam niets van. Er werden massa's opnamen gemaakt van Tarzan en Cheta. die ons gedag wuifden om vervol gens temidden van de bloemen in de ver te en mogelijk in een televisieserie te verdwijnen. Wat ons betreft, we brachten onze laat ste werkdag in de studio precies zo door als de eerste, drie maanden geleden: on dersteboven in het onderste boven liggen de vliegtuig. Het enige verschil was, dat Tarzan nu de deur van het vliegtuig moest openbreken en bij de uitgang gaan staan, terwijl Wilfrid Hyde White, die onder steboven over een tafel hing, moest teg- gen: „Doctor Livingstone I presume". Waarop Tarzan ons moest toevoegen: Vlug zijn rennen als kat Hemelvogel vallen". Er moet die dag iets met Tarzan aan de hand zijn geweest. Hij opende de deur van het vliegtuig zonder mankeren maar telkens als mr. White zijn tekst zei, ant woordde Tarzan: „Rennen als kat-eh-eh- hemel.. zijn als hemelvogel.. zijn vlug als heme-eheh-vogelkato—hemel" De jongen hee tfveel talent", legde mr. Dhite uit, „Maar hij is op een moei lijke leeftijd". Tarzan zei tenslotte, wat hij moest zeg gen, maar persoonlijk, aldus miss Donlan, vond ik zijn eigen woorden veel begrijpe lijker". De volgende dag moesten we terugko men om alles nog eens anders over te doen, maar de filmmagnaten veranderden van gedachte en inviteerden ons op een Enige tijd geleden werd op het Minis terie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen een schrijven ontvangen, waar in de heer J. J. Schilstra, docent te Alk maar, het denkbeeld ontvouwde om de jeugd uit zijn stad enig begrip bij te brengen omtrent de betekenis en de waard® van heemschut. Dit zou kunnen geschieden door een lezing en een ten toonstelling. Als resultaat van dit denkbeeld is op 22 november jl. in het Stedelijk Museum te Alkmaar een tentoonstelling geopend samengesteld en uitgevoerd door de peda gogische afdeling van het bureau van de rijksinspecteur voor roerende monumen ten. Deze expositie is bedoeld voor Noord-Holland boven het IJ en zal langs alle plaatsen in dit gebied waar scholen zijn circuleren. Te Alkmaar zal boven dien de burgemeester voor leerlingen van middelbare scholen een lezing houden. Met opzet heeft men zich in deze ten toonstelling beperkt tot plaatselijke voor beelden. opdat zij des te sterker zullen spreken tot de kinderen en hen er toe zullen brengen zelf eens op onderzoek uit te gaan en eventueel door het maken van foto's, het verzamelen van plaatjes e.d. zelfs een kleine tentoonstelling in te rich ten hun eigen dorp of stad betreffende. De omvang van de expositie is klein, hetgeen o.m. het praktisch voordeel heeft dat ze overal, ook in scholen, kan worden geplaatst. Bij gebleken succes zullen dergelijke tentoonstellingen ook voor andere delen van ons land worden gemaakt. in platen H-et Alfred Kroner Verlag te Stuttgart lieeft reeds verscheidene malen hlijk gegeven, de bijzondere kunst te verstaan om goede naslagwerken op liet gebied van kunst en cultuur samen te doen stellen. Deze veelal impo sante boeken zijn geen loze sieraden voor de boekenkast, doch werken welke veel en met vrucht worden geraadpleegd omdat zij betrouwbaar zijn, overzichtelijk ingedeeld, rijk geïllustreerd en fraai gedrukt. Het is een genot om bijvoorbeeld in Paul Brandt's „Sehen und Erkennen" te blade ren. Deze „Anleitung zu vergleichender Kunslbetracbtung" bevat vele honderden afbeeldingen, die noden (en soms nopen) tot het lezen van de tekst. Deze dubbele functie beeft ook bet nieuwe, rijke en royale boek waarmede Kroner thans de literatuurminnaars komt verblijden. Het is wat wij een platenatlas zouden noemen, maar mij is tot nu toe nog geen zó uitvoerige en degelijke en doorwrochte bekend. De titel luidt ..Deutsche Literatur in Bildern" en om de belangstellenden maar meteen te doen watertanden: er staan niet minder dan 861 afbeeldingen in, prachtig gereproduceerd op kunstdruk. Er is aan de uitvoering werkelijk alle zorg besteed. Gero von Wilpert. de samensteller van het boek, heef met bewonderens waardige speurzin en kennis het mate riaal bijeengezocht, gekozen en inge deeld in zesttien min of meer onder- scheiden„stromingen" heeft hij de ver schillende figuren ondergebracht. Behalve portretten (van belangrijke dichters zijn er soms twee of meer opgenomen, gemaakt op verschillen de leeftijden) zijn er facsimiles van handschriften, reprodukties en titel pagina's en illustraties, afbeeldingen van werkkamers en van allerlei an dere curiositeiten. Het boek opent met de oudste hand schriften sommige hier vrijwel on bekend. En direct blijkt al, dat Von Wilpert geen half werk heeft gele verd, m.a.w. niet alleen aan de plaat jes heeft gedacht. Hij heeft elke afbeel ding voorzien van beknopte, maar met feiten en aanduidingen geladen, en daardoor zeer informatieve toelich tingen. Tekenende details heeft hij knap ge bruikt om kleur te geven aan op zich zelf nuchtere feiten: „Das goldene Ilorn um 400 n. Chr. wurde 1734 von einem armen Mann gefunden etc." Men treft dergelijke bijzonderheden, die veelzeggend zijn, herhaaldelijk aan. De eerste honderd oladzijden be vatten aldus een schat aan wetenswaar digheden over kostbare handschriften en zeldzame wiegedrukken. Soms wordt de tekst verklaard door de af beeldingen, dan weer worden afbeel dingen toegelicht door de tekst. Men zou het een noch het ander willen missen. Verder in het boek, waar men voor namelijk portretten van schrijvers vindt, heeft de samensteller getuigenis sen van tijdgenoten gebruikt korte beschrijvingen van het uiterlijk, van handel en wandel, van optreden en eigenaardigheden der geportretteer- den. Hier krijgt men dus dubbele por tretten. Het laatste hoofdstuk, Gegenwart, gaat niet verder dan die dichters en schrijvers die intussen officieel „er kend" zijn dus de thans ongeveer vijftigjarigen als Stefan Andres, Rein- hold Schneider, Holthusen. Dat Hein- rich Boll (1917) ontbreekt, lijkt me een blijk van al te grote voorzichtig heid. A] met al is „Deutsche Literatur in Bildern" een geslaagde, aanschou welijke les in Duitse letterkunde; geen volledige les weliswaar, maar we] een aangename en zeer boeiende! Het Verlag Brüder Rosenbaum te Weneji heeft e-en serie kunstboekjes uitgegeven, die elk vierentwintig gekleurde afbeeldingen van kunste naars en geleerden bevatten. „Het aangezicht van de tijd in het gelaat van de mens" dat is het wat de samensteller Heinrich Neumayer heeft JoUrdan en Belinda Lee in Kk['ro"s Exile", een romantisch "'na over het lot, van koning Lodmpyk XVH* Sophia Loren is de enige speelster in de film „Houseboat" van Paramount, die geen stoel heeft met haar naam op de rug leuning. In plaats van de gebruikelijke linnen vouwstoeltjes gebruikt ze een hou ten stoel met rechte rug. De reden hiervan is. dat ze tijdens de opnamen van „Desire under the Elms" die ze eerder in Hollywood maakte, ver liefd is geraakt op een oude stoel uit het jaar 1850, die in de film werd gebruikt en waarvan ze sindsdien niet meer heeft willen scheiden. ,Met het oog op mijn rug geef ik de voorkeur aan een stoel met een rechte leuning", aldus Sophia, „Zo slaap ik ook liever op de vloer dan op een zacht bed." De Haagse Toneelwerkgroep Experi ment XYZ is donderdagavond in het thea tertje „De Lantaarn" van 't Rotterdamse Kunstcentrum ,,'t Venster" met drie een akters van Thornton Wilder op de plan ken gekomen. We zeggen opzettelijk „op de planken" en nog niet „over het voet licht", want dat experiment nog iets an ders is dan slagen bewees de opvoering van de Haagse werkgroep overduidelijk. Thornton Wilder maakt het zijn uitvoer ders al niet gemakkelijk, omdat hij al zijn geroerdheid om het alledaagse zo on alledaags tracht te etaleren; maar een groep die met zo uiteenlopende krachten moet werken als Experiment XYZ maakt gauw de indruk nog niet aan het A.B.C. toe te zijn. Gebrek aan rolvastheid, te kort aan dictie, actie en climax maakten hele perioden uit Wilders stukken tot slaapverwekkende middelen. Men moat blijkbaar oppassen het experiment niet in diskrediet te brengen door een gebrek aan; talent. We geloven dat de regie respectie velijk van Ego Pleysier en Max Wagener moeilijk verantwoordelijk kan gesteld worden voor het gebrek aan hoogtepunten in minstens twee van de drie éénakters; hoogstens kan de leiding verweten wor den, dat in deze staat van onvoltooidheid aan de opvoeringen is begonnen. Wat spe ciaal trof was het feit, dat de al eerder gebrachte „Gelukkige reis naar Trenton en Camden" weliswaar matig maar to ah met de nodige aansprekelijkheid tot het publiek werd gebracht, doch de beide één akters in première vrijwel langs de toch gretige belangstelling heenschoten. Te veel had het gezelschap in deze stukken gezocht naar experimentele kansen en te weinig werd in de nodige vaart het sim. pel-menselijke vertolkt, dat het vertrek punt uitmaakt voor alle waardering van Wilders werk. Zodat het slot-applaus dan ook voornamelijk die reis gold, die zo ge lukkig verliep als niemand na de twee eerste eenakters had kunnen verwachten. Jeugdportret van de dichter Friedrich Hölderlin (1770—1843) Hölderlin tegen het einde van zijn leven. trachten te vinden en weer te geven. Er zijn zes deeltjes verschenen: schil derijen, met prachtige zelfportretten van Rembrandt (o.m het aangrijpen de ouderdomsportret, dat zich in Keu len bevindt) en Goya, maar ook van moderne meesters als Kokoschka Beckmann en Rouault. Heersers: kerkelijke en wereldlijke, koningen en avonturiers. Musici: aan grijpend vooral is het portret van Schör.berg, geschilderd door Kokosch ka. Denkers: filosofen en uitvinders, van Mattheus tot Einstein. Heiligen: alle van oude meesters, alsof er geen eigentijdse zijn. Het zesde deeltje geeft bet gelaat van de dichters mannen uit ver schillende eeuwen, uit verschillende werelden, met slechts gemeen de in nerlijke stem, die tot schrijven dwong om mensen te verblijden of te ver manen, in zinnenverrukking te bren gen of te verheffen. Walter von der Vogelweide (1160 1227), de ministreel, opent de rij, Thomas Wolfe (1900—1938) de stem van deze harde tijd. sluit haar. Daar tussen vindt mgn portretten van Dan te. Lenau. een zeer fraaie aquarel van de Oostenrijkse dichter Grillpar- zer, Baudelaire, Verlaine en zeer mar kante portretten van Rilke en Tho mas Mann. Deze reeks Is dus een portretten galerij, waarvan echter lang niet al les van kwaliteit is- Veel zal men dan ook achteloos voorbij lopen. Maar an dere afbeeldingen onthullen beter en scherper dan foto's het gelaat van de dichter-dn-zijn-tijd. „Bezinning en vernieuwing" door dr. Fr. E. Freiherr von Gagern Uitg. H. Nelissen, Bilbhoven -Ant werpen. De Duitse arts Von Gagern, wordt om zijn uitstekende publicaties inzake op voeding tot ver over zijn landsgrenzen erkend als een groot pedagoog en psy- „De gevaarlijke bocht Hel is bepaald laf om alle problemen van het leven uit' de weg te gaan en we zijn wel heel erg naief als we menen, dat iedere mens precies zo is als hij zich aan ons voordoet. We mogen gerust idealisten zijn, maar we moeten toch altijd met twee henen op de grond blijven. De wereld is niet zo als wij in onze naivileit dikwijls menen. Er is soms heel veel slechtheid. En hiermee mogen wc gerust eens geconfronteerd worden in een toneel stuk. Dat doet onze ogen open gaan. Die slechtheid is een heel groot probleem, waarbij we allen betrokken zijn, waaraan wij allen in meer of mindere mate mede schuldig zijn. Wij behoeven onze katholieken heus niet heel voorzichtig laugs dat probleem van verdorvenheid heen te leiden. We behoeven heus niet al onze toneelstukken vol te proppen met zoetigheid en heiligheid. Laat ze gerust kennis maken met de werkelijkheid. Wij katholieken dragen toch altijd nog een grote verantwoording t.o.v. alle slechtheid in de wereld, omdat wij de lichtdragers zijn. Maar een schrijver als Priestley hebben wij zeker niet nodig om ons hiermee te confronteren. Waar wij in het stuk „De Gevaarlijke Bocht" mee geconfronteerd worden, is alleen maar uitzichtloze verdorvenheid. Bn dit is juist, waar wij tegen proteste ren: die uitzichtloosheid. De sehrjver zegt, dat de waarheid willen weten even gevaarlijk is als met een vaart van negen tig kilometer een zeer scherpe bocht te nemen. Wij kunnen beter volgens de maar laten en blijven leven in illusies, indien wij deze tenminste nog hebben. Want de waarheid ontneemt ons heel dik wijls elke illusie. En leven zonder illusie staat gelijk met de dood. Zoals de hoofd persoon in dit stuk tegen het einde van het sPel wanneer hem alie illusies «nt- nomen zijn, ons ook illustreert door maar zelfmoord te plegen. Het toneelstuk qua toneelstuk is onge- schrijver de waarheid de waarheidtwijfeld zeer knap. De eerste helft van het eerste bedrijf is vrij onverteerbaar en zeker voor een amateurgezelschap, maar als het SP^1 eenmaal op gang is, is het ongelofelijk boeiend. De ene 6cène roept onweerstaanbaar de andere 6cène op. En elke scène bevat een climax op de voorafgaande. Voor de echte toneel liefhebbers zou dit stuk dus een kolfje naar hun hand zijn, als de inhoud maar niet zo bar en bar verderfelijk was. Na tuurlijk mogen onze eerste eisen gerust naar de vorm uitgaan, maar vergif op een gouden schaal blijft even gevaar lijk als vergif op een doodgewoon keu kenschoteltje. Op het toneel bevinden zich een paar mensen, die zo op het eerste gezicht even gelukkig leven als wij. Drie echtparen, waarvan de mannen compagnons zijn in een uitgeversbedrijf en die met hun zes sen een echt gezellig clubje vormen. Het gesprek komt echter op een broer van Robert die zich zes maanden geleden van het leven beroofd heeft. Het was een ver velende geschiedenis, die ze allen zo gauw mogelijk maar vergeten zijn. maar nu het gesprek er per ongeluk op komt, wil Ro bert meer weten. Hij wil de hele waarheid weten, want al gauw blijkt, dat anderen van het gezelschap meer van de motieven af weten dan hij. Robert wil weten en stelt vragen en dringt aan, hoe de anderen hem ook waar schuwen, dat het meestal heel gevaarlijk is in het leven om de waarheid te willen weten. Maar Robert is niet te weerhouden en als hij de waarheid weet, dan is er geen mens meer in het gezelschap, die nog een enkele illusie over heeft. Ook Robert n'iet en hij pleegt bijgevolg zelfmoo-rd. Door het puren naar de waarheid is het hele gezellige clubje van zes mensen in zijn weerzinwekkende naaktheid op 't to neel komen te staan. Ik moet u de verde re inhoud besparen. Ik kan u alleen nog maar zeggen, dat iedere schijn van geluk tussen de mensen onderling ook alleen maar schijn was. Elk geluk, ook het hu welijksgeluk, was volkomen komedie. En als wij werkelijk dit stuk gezien zouden hebben en wij zouden niet heel stevig in onze schoenen staan, doordat wij wel beter weten, dan zouden wij de wan hoop nabij zijn. Wij zouden niets en nie- man beter vertrouwen, alles zou ook ons voorkomen als een illusie, zelfs ons huwelijksgeluk. Wat bezielt deze ongetwijfeld knappe schrijver ons met dergelijke uitzichtloze verdorvenheid te confronteren? Alsof elk geluk maar schijn is. Alsof elke belofte va-n mens tegenover mens maar komedie is. Alsof er geen goedheid, geen karakter, geen zelfbeheersing, geen liefde meer be staat. Alles is verdorvenheid. Het is een verschrikkelijk stuk. U zoudt het niet eens mogen lezen, laat staan zien. als u teminste niet uw geestelijk evenwicht voor een paar weken volkomen in de war wilt sturen. IJ zult zich onmiddellijk afvragen, waar om bespreekt u het dan? Omdat dergelij ke stukken gespeeld worden en het moest verboden worden om wille van de gees telijke volksgezondheid. Als men huwelijksmisères en echtschei dingen in de hand wil werken, dan moet men dergelijke stukken spelen. En als men zijn publiek een avond op de meest liederlijke rommel wil vergasten o-ok! Natuurlijk, u speelt dergelijke stukken niet, maar het gesubsidieerde beroepsto neel! Heeft laatst de burgemeester van Utrecht zijn gemoed niet in het openbaar gelucht over „die vuile was", die het be roepstoneel aan de lopende band voor ons ten toon hangt? En begrijpt u een NATU, de Nederland se Amateur Toneel Unie, die toch voor ons op de bres staat om ons goed en gezond toneel te laten spelen en hiervoor rijks subsidie ontvangt, dat een dergelijke in stelling zo'n stuk durft te propageren? Nog minder begrijp ik het W.K.A.. dat het een dergelijk stuk in zijn met de NATU gezamenlijke toneelbibliotheek duldt, alhoewel er bij vermeld staat „on geschikt voor r.-k. verenigingen". Het stuk is voor iedereen ongeschikt! En dient geboycot te worden evengoed als iedere waardeloze draak! Dusheeft de Narrenkap toch wel gelijk gehad met zijn kritiek op de toneelbibliotheek. choloog. Met bovengenoemd werk heeft hij deze reputatie alle eer aangedaan. „Bezinning en vernieuwing" is een eerste boek uit de lopende serie „Psychologische grondslagen van de opvoeding en de zie- leleiding". De auteur opent het boek met een uiteenzetting van de vele dwaalwe gen. die de opvoeding al te dik vijls be wandelt. Daarna wordt een juiste situe ring gegeven van de neigingen en driften in de mens. Vooral de daarop volgende hoofdstuk ken, waarin dr Von Gagern de vele aspec ten van de opvoeding uitstekend analy seert, verdienen grote aandacht. Steeds weer wijst de auteur op het belang van een opvoeding tot liefde. In di kinderja ren zal het beeld, dat het kind van de op voeders krijgt, normerend zijn voor het beeld, dat het zich van God vormt. De eer ste taak van de opvoeders zal zijn het kind te leren te ervaren, wat liefde is. Pas wanneer het kind ervaren heeft, dat het beminnenswaard is, zal het zelf kunnen liefhebben. Aan de hand van voorbeelden toont de auteur aan, dat de oorzaak van vele dé raillementen gezocht moet worden in een gebrek aan liefde tijdens de opvoeding. Het is ondoenlijk in een kort bestek de grote waarde van dit boek uiteen te zet ten. Niet alleen ouders, maar evenzeer biechtvaders en onderwijzers zullen in dit boek een grote steun vinden. De een voudige en verstaanbare taal ontneemt iedere opvoeder het excuus dit boek niet te lezen. M. Het bezit van een akoestisch voortreffelij ke concertzaal blijkt Geleen wel gestimu leerd te hebben in het organiseren van concerten. Jammer genoeg groeit de pu blieke belangstelling nog niet in dezelfde mate. En toch was het juist een plaats- genote, Gerda Habets. die aan het concert van het L.S.O. woensdagavond in de Ha- nenhof solistische medewerking verleende. Zij speelde het derde pianoconcert van Beethoven op een wijze, die uitmuntte door degelijkheid, rake tempi en verant woorde voordracht. Ongetwijfeld heeft Gerda Habets pianistische aanleg, die het meest zich openbaarde in de meer poëti sche delen in dit concert. Zwakker was zij in de be "ogen passages, waarin een mannelijker Beethoven juist in dit con cert zich gaat aankondigeft. André Rieu zorgde voor een passende begeleiding, waarin hij enkele moeilijkheidjes bij aan sluitingen handig oploste. Er waren bloe men voor de soliste en veel hartelijk ap plaus. Een puntig gespeelde Symphonie aus einem Satz van Mozart en Dvorak's „Aus der neuen Welt", hier reeds eerder be sproken konden ook in Geleen welver diende bijval wegdragen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1957 | | pagina 5