Wonderlijk land van strijd, cultuur, rijkdom en armoede Geneesmiddel tegen t.b.c. in levertraan mm keiharde economie tegenover communisme y bijzondere bruiloftsgasten Maar hun bestaan is hard en vol ontberingen V Weder een westerse stad k Sicanen en Sieulen *S,ali Als het Angelus luidt Palatijnse kapel Onder de Kaliefen In levertraan genees middel tegen t.b.c. Eerste mijnwerker ont ving KSG-arbeidskaart De Brusselse wereld tentoonstelling 1958 i jl; i gy Jut rjasf #1 B ZATERDAG 18 JANUARI 1958 PAGINA 3 8tad r<4 voet aan wal zet in Palermo, tie lioofd- van Sicilië, moet er zich tocli even ^nschap van geven, weifelend en twijfe ls dat deze stad reeds door de Feniciërs t i?f0ïldvest werd, dus lang voor onze jaar- q 11 g en eeuwen voordat de glorieën van j,tlekenland en Rome een aanvang namen. (Ie'*Sta^ a^s Syfacuse §aat er 8r00t °P' door 0i °^e Grieken te zijn gesticht en wijst trots jj. 2ijn klassiek verleden. Palermo kan dit ^°et ^et n*et' ^et bloeitijdperk onder sv enicische zeevaarders, die er wellicht epen uitrustten, waarmede de zeeroutes ar het zuiden en het noorden, naar Kaap de Goede Hoop en IJsland werden verkend, is in de nevel ener prehistorie verzonken. Maar dat het eens het grote Arabische cul turele centrum van de Middellandse Zee is geweest en onder de Normandische koningen de cultuur en de kunst der Arabieren en Byzantijnen er tot een der wonderlijkste en vervoerendste synthesen verinnigd werden, daarop is het trots en het toont met een breed gebaar de onvergelijkelijke monumenten, welke het in omlijstingen heeft geplaatst, waarvan de ene de andere in bekoorlijkheid overtreft. men> sprekend met Sicilianen en de noordelijke Italianen, 'c/j °P Sicilië gevestigd hebben, telkens weer op die soms rVnende controverse tussen noord en zuid stuit, kan men de hit 8 tiaar het waarom en het hoe slechts beantwoorden, door zich 'ti Sicilies geschiedenis te verdiepen en de eigenaardige ligging dit driehoekige eiland nader te bekijken. Wat de laatste betreft, y eigenlijk volkomen natuurlijk, dat het reeds van de aanvang fw beschavingsgeschiedenis af een eigen bestaan leidde, vooral ook, u0^ 0£ de Straat van Messina een schier onoverkomelijke barrière "lde. Eens waren de legers der veroveraars, met of na de vloten, y°°rzaken van grote en ingrijpende veranderingen in het leven t0 v°lken. Wat Sicilië betreft, de legers moesten vaak halt houden ih ^at kobaltblauwe water en de vloten ondervonden menigmaal 'e van de Sicilianen onoverwinnelijke tegenstanders. VN »lSht au Observator Er zijn mooie gedichten over bOVSPl I f\ dé bSrOSH gemaakt en ontroerende ver- halen over geschreven Een dagboek of een opstel Ze schaamden zich. Wandeling in TUIN SICILIES vV. De Piazza della Liberta, het na de oorlog aangelegde Vrijheidsplein van Ragusa, de Siciliaanse havenstad, in wier nabijheid olie is aangeboord. Rechts het stadhuis. De straat, leidt naar de oude binnenstad, waarin zich 'n prachtige kathedraal bevindt «ft i 'aten we ons hier in Palermo neer- b, 'n een van de vele terrascafés grote zeeboulevard, waar zwaar- ^erde bomen de zeekoelten onder !°ll i1^ee£c£eriS lover verzamelen. Sicilië land van de cassate siciliana niet j Als mn(^len °°k hier de gelato ontbrak. Vjj eh zich heeft neergezet, verbaast even over de automobilisten, stoppen en zich, achter hun ''ivend, aan een ijsje te goed doen. j^°2'nnen laven zich aldus en elk e®'t aparte, kleine tafeltjes, die tot t autoportier geschoven kunnen 5 s» en waarop de cameriere de ijs- n,,"""•one van Sicilië begint met de t» a1 etl de Sieulen. Het ene volk ^abe^historie Vpen de h ^^eüjk uit Spanje, het ande- .et Italiaanse continent. Misschien !^°logj® Sicanen er later, maar naar ar- bj' hehu v'°ndsten schijnen te bewij- vri zaj 0en ze de Sieulen geassimileertl vilu Chr° tussen de jaren 3000 en 2000 'ki 1 niStUs Seschied zijn. Behalve deze ve> '«°eten er in die tijden de ge- Elymanen gewoond hebben, 'tp'on;.. k afstammelingen van Griek- le,1da. S n- Aller cultuur moet van het V«le zich - - ttur dodo lcilie kan noemen Kreta uit bevrucht zijn. de oudste levende - er zijn werd door de Feniciërs ge- ■■f, -i, j- "anorme. Het ging vrijwel ten ïl Agtj 6n onder de Grieken Syracuse tr» sento (Girgenti) r*r> sfpilis Hp t^^s^'fento .Mi Uita ivjiigciini '1b tiet - en- maar dit verhinderde op Sicilië de dit aan"' hat de Arabieren de nederzet- i-, 'o mooie baai in de schaduw ^ofd?onerende Monte Pellegrino tot ostad uitverkozen. Ktttf ®kDE SICILlë: de binnen- Van het Benediktijnerklooster Waar straks, als het Angelus geluid is, van de toren van de barokkerk Schu mann's „Ave Maria" zal weerklinken, weergalmde honderden jaren lang de roep van de Muezzin, het „Allah is groot en Mohammed is zijn profeet", verkondigd op de trans van een ranke minaret. En dan bogen de hoofden van de mensen overal in het rond zich naar het oosten, naar Mekka. Thans slaan de mensen nauwelijks acht op het Angelus. Maar dit is misschien wel een der minder in het oog lopende oorzaken, waarom op Sici lië nog steeds geen min of meer harmo nisch geordende samenleving is gegroeid en er de bitterste armoede heerst naast de grootste verkwisting Hiermede zij allerminst gezegd, dat het katholicisme er geen belangrijke factor is. Doch in de hogere kringen heerst een maconniek indifferentisme, waarmede in de rest van Italië, afgezien dan van Ca- labrië en Apulië, min of meer afgere kend is. Daèr. op het geïndustrialiseerde continent, is het indifferentisme op com munisme of een keihard economisch li beralisme uitgedraaid. Op Sicilië oefent het nog zijn, de katholieken en het katho licisme verzwakkende, uitwerking uit Want in -naam zijn daar ook de gro te liberalen katholiek, alhoewel er geen enkele positief katholieke gedachte in hun leven en streven merkbaar is. Toch. spreekt de geschiedenis de be schouwer van het heden moed in. Want het blijkt, dat tijdens de Arabische over. heersing het Christendom zich in belang rijke mate wist te handhaven en vooral in het binnenland de Islam nauwelijks vaste voet wist te verwerven, het kruis de woningen bleef sieren en de katho lieke zuurdesem gekneed werd. welke la ter de heropbloei van het katholicisme mogelijk zou maken, alhoewel er in Pa lermo katholieke koningen hebben ge heerst, wier hof en leven meer op dat van een sultan leken ken ze naar Palermo, waar ze zich in het jaar 831 stevig installeerden. In kor te tijd maakten ze er een militaire basis van. om in moderne termen te spreken, welke hen in staat stelde, in tien jaar een derde van Sicilië te veroveren. In het jaar 858 veroverden ze eindelijk En- na, terwijl in het jaar 878 Syracuse, na een lang beleg, het hoofd voor de Hal ve Maan moest buigen. Hiermede kwam een eind aan de Byzantijnse heerschap pij over Sicilië. Waarvan niet veel sporen overbleven. De Muzelman nen verwoestten bijna alle kerken, het geen niet wegnam, dat de Grieks-Ortho doxe Kerk evenals de katholieke steeds in verzet tegen de islamisering bleef. In Palermo is een der mooiste kerken nog steeds in het bezit van de Grieks- Orthodoxen. De popen met hun lange baarden en statige kledij wonen er neven, aan een intiem binnenplaatsje, dat er gens in Griekenland kon liggen.... Twee eeuwen achtereen 'is Sicilië Ara bisch geweest, in politiek opzicht van de Kaliefen van Kairoean in Tunesië en la ter van die ni Kairo afhankelijk. Gedu rende meer dan een eeuw waren de emirs van de dynastie der Kalbiten prak tisch onafhankelijk (948-1040) en onder hun heerschappij beleefde Sicilië een tijd. perk van werkelijke bloei. De Arabie ren maakten van het eiland een ware tuin. Ze voerden er de rijstcultuur in en de 'katoenteelt, brachten de sinaasappel en de moerbezieboom. voor de teelt van zijderupsen. De landbouw werd door hen bevorderd en de methoden erin werden verbeterd. Ze voerden de fokkerij van Arabische raspaarden in en exploiteerden de bodemschatten: goud. zilver, koper en zwavel. Palermo werd onder hen een stad van paleizen, moskeeën en parken en in menig opzicht een echt Oosterse stad. Zijn universiteit werd beroemd in de wereld van die dagen, zijn dichters en historici deden Palermo's naam in de wereld van de Islam schitteren. Ook van de -Arabische bouwkunst is in Palermo weinig overgebleven. Maar de rode koepels van de San Giovanni d' Ere- miti, de fontein van het klooster te Mon- reale, de paleizen, genaamd La Cuba en La Zisa verraden de Arabische invloed op de stijl der Normandiërs. de nieuwe veroveraars, die Sicilië tot het centrum maakten van een der merkwaardigste rijken in de historie van West-Europa. Tal van namen herinneren op Sicilië aan de Arabische periode: Marsala, Caltaniset- ta. Alcamo, Salemi. En nog heden ten dage noemen de Sicilianen hun Etna nog wel de Mongibello, waarin het dzjebel schuilt, dat ook in Gibraltar terug te vin den valt. Deze naam is immers een ver bastering van Dzjebel al Tarik. Het was de Normandische periode, die van Palermo weder een westerse stad maakte, tevens de in kunstzinnig opzicht verreweg belangrijkste van Sicilië. En nog steeds is Palermo het grote culturele centrum, tevens de hoofdstad van de Re- gione. zoals het autonome bestuur van Sicilië officieel wordt aangeduid. Eeuwen van Frans en Spaans wanbe stuur hebben de hoofdstedelijke allures niet kunnen vernietigen en geen mens op Sicilië zal Palermo het recht betwisten, de zetel der eigen regering te herber gen. Waarlijk niet alleen, omdat in de imposante kathedraal, welke levendig aan die van Sevilla doet denken, zich zes graf tomben bevinden van koningen en kei zers en met name die van Roger II. de grootste -aller Normandische koningen, van zijn zoon Constantijn, van keizer Hendrik VI van Zwaben en van diens il lustere kleinzoon Frederik II. Dit alles overweegt men, wanneer men zich in Palermo opmaakt, om Sicilië te doorkruisen, het land. waar men van juli tot Kerstmis verse druiven kan eten, maarwaar vele mensen in omstan digheden leven, die iemand eens hebben doen zeggen, dat ze armer zijn dan de naakte negers van Midden-Afrika (die overigens helemaal niet meer naakt gaan). De volkswijken van Palermo geven een woonmisère te aanschouwen, een beeld van de zwartste armoede, die aan de Kas- bah van Algiers doet denken. Men ziet er schier Arabische typen, echter ook de in lompen gehulde blonde kinderen met blau we ogen, afstammelingetjes van de Nor mandiërsReeds de grote toegangs poort tot Sicilië geeft een doorsnede van de smeltketel der volken, die Sicilië is geweest. En wanneer men zich beweegt door de nevelige menigten in de drukke straten van de binnenstad, waar Spaan se balkonnetjes en getraliede vensters in de schaduw van blanke wolkenkrabbers NIEUW SICILlë. Een modern hotel in het oude Ragusa, donker plekken, denkt men onwillekeurig aan de enquête, door een Noorditaliaans blad onder zijn lezeressen en lezers in gesteld met de vraag o.a„ of ze ooit met een Sicilia-an of een Siciliaanse zouden willen trouwen. Het antwoord luidde in overgrote meerderheid ontkennend.... Het gaat hier slechts om een symp toom ten aanzien van de verhouding noord-zuid. dat inmiddels overduidelijk aantoont, in welk een wonderlijk land en temidden van welk een wonderlijk volk we ons bevinden..... DeZer dagen is uit Engeland een mon ster van 336 gram van een speciaal soort olie in ons land aangekomen, welke olie wordt beschouwd aIs een van de krach tigste geneesmiddelen tegen tuberculose. Het monster was bestemd voor het Cen traal Intituut voor voedingsonderzoek T.N.O. in Utrecht. De 336 gram olie, aan geduid als „onverzeepbaar materiaal", is onttrokken aan 22 kg levertraan door een serie ingewikkelde chemische processen in het laboratorium van de British Cod Liver Oils Ltd in Hull. De olie zal in Nederland nog verder wor den ontleed tot men slechts een vinger- OUD SICILlë: de prachtige ruïne van de Griekse tempel van Segesta, die gelegen is in een klassiek landschap. Het is het Palermo van deze koningen, waarin we niet alleen met het geschiede nisboek in de hand, maar zonder meer, met wijd open ogen kunnen ronddwalen, om telkens weer diep onder de indruk een ogenblik adem te scheppen. Lezer, wanneer we u de schoonheid van de Pa latijnse kapel zouden willen gaan be schrijven, we hadden hele pagina's nodig En dan zoud u ons toch «iet geloven. Maar gaat u met ons even na, hoe dit pronkjuweel kon ontstaan. Er waren eeuwen voor nodig. Niet voor de bouw, doch voor de spirituele en geestelijke grondslag. We herinneren er eerst aan, dat de Arabieren of Saracenen of Mu zelmannen. hoe men ze ook noemen wil, Sicilië invadeerden langs dezelfde weg, welke de oude Carthagers genomen had den, die óók hun woordje in de ontwikke ling van het eiland hebben meegespro ken. Ze debarkeerden op de uiterste punt van Sicilië, daar, waar men bij hel der weer Afrika kan zien liggen, als men de lieden met heel scherpe ogen geloven mag en wel te Mazara. waarvan ze di rect een uitvalspoort maakten. Dat ge beurde in het jaar 827. Nadat ze tever geefs geprobeerd hadden, Syracuse in te nemen en de sterke vestingstad Enna diep in het binnenland te veroveren, trok- hoed vol overhoudt. De Nederlandse we tenschapsmensen nemen nl. aan. dat de substantie, die gebleken is zo'n uitstekend middel tegen tuberculose te zijn, zich slechts in een enkele „fractie" van de olie bevindt, n.I. de glyceril ethers. Deze vormen één vijfentwintighonderdste deel van de zuivere levertraan. De Nederlandse onderzoekers zullen voortaan regelmatig van een nieuwe olie voorraad worden voorzien teneinde hun onderzoekingen te kunnen voortzetten. On der leiding van dr. Chr. Engel zijn zij be gonnen om een stof af te scheiden die, verdund tot een paar deeltjes per miljoen, cultures van tbc-bacterlën zal doden. De geïsoleerde fractie uit de bewuste olie werkt even krachtig tegen tbc-bacte- riën als penicilline tegen infectiebacteriën aldus dr. Engel. Door verdere proefnemin gen wil men nu nagaan wat de uitwerking zal zijn als men mensen met het nieuwe preparaat behandelt. In Amerika heeft een groep geleerden onder leiding van dr. Horace R. Getz, di recteur van de Hastings Foundation in Californië ontdekt dat geconcentreerde levertraan in staat was tbc-patiënten te genezen. De Amerikanen trachten nu vast te stellen, welke substantie in de lever traan deze genezing veroorzaakt. Zowel dr. Getz als dr. Engel, die onafhankelijk van elkaar werken, hebben proeven geno men met een groot aantal vetten, oliën en vitaminen om na te gaan of die eenzelfde substantie bevatten. Maar alleen lever traan bleek het geneesmiddel tegen tbc te bevatten. (Van onze correspondent) Gisteren ls in het gebouw van het Gewestelijk Arbeidsbureau te Heerlen voor het eerst een K.S.G.-arbeidskaart uitgereikt aan een Nederlandse mijn werker, en wel aan de 31-jarige houwer L. N. de Groot van staatsmijn „Maurits" uit Sittard. De uitreiking geschiedde door de hoofd inspecteur voor de arbeidsvoorziening in Lmburg, de heer A. Reuvekamp in te genwoordigheid o.m. van het hoofd van de voorlichtingsdienst van het departe ment van Sociale Zaken, de heer J. Vis ser, het hoofd der afdeling buitenlandse zaken van de directie arbeidsbemidde ling van genoemd departement, mr. J. Geldens, en de directeur van het Gewes telijk Arbeidsbureau te Heerlen, de heer L. Bovens. Mr. Geldens deelde mede, dat in ons Limburgs mijnbedrijf ongeveer 20.000 geschoolden voor de arbeidskaart in aanmerking komen. Op het ogenblik lo pen echter nog geen nieuwe aanvragen. Wel zal de kaart nog worden uitgereikt aan de houwer J. H. Grispen uit Val kenburg van de mijn „Laura". De Hoge Autoriteit heeft zich inmid dels tot de regeringen van de K.S.G.- landen gewend om te komen tot een uit breiding van het aantal beroepen, waar voor de arbeidskaart geldt. Dit zijn er thans voor de mijnindustrie 28 en voor de metaalindustrie 23. De Brusselse wereldtentoonstelling 1958 zal op 17 april, de openingsdatum, gereed zijn en het land geen frank kosten, *o heeft baron Moens de Femig, commissa ris-generaal van de tentoonstelling, gis teren In Brussel verklaard. Volgens deskundigen ka® men, jrekenen op 50 miljoen bezoekers. In New York ls gisteren bekendge maakt, dat o. a. Yehudi Menuhin, Isaac Stern, de negersopraan Leontyne Price en 'het symfonieorkest van Fhiadel- phia op de tentoonstelling zullen optreden. De dag van morgen wijdt de Kerk aan een min of meer aparte erkenning van Christus' oppergezag over de schepse len. Een tastbaar bewijs wordt daarbij geleverd door het stuk Evangelie van St.-Joannes over de bruiloft van Cama. Het leven van de herdertjes Ta er ziin gedichten «xemaakt over die kleine herdersjongens en herders-1 Ik werd door en door nat. Ik ben onder i -i 1 i u u i -i t een boom gaan liggen en sliep toen in. meisjes, die in de hergen de kudden schapen en koeien weiden, of de I Midden in de nacht werd ik waikker, om- wacht houden bij troepen geiten, wier stevige klauterpoten ze tot in schier ontoegankelijke spleten en ravijnen voeren, zodat ze zoek raken.Mooie verhalen zijn er geschreven over de schoonheid van het herderschap. Vele toeristen, die in de Alpen, op hun bergtochten, weieens op zo'n herdertje of herderinnetje van 9, 10, 11 jaar ontmoet hebben, waren eenvoudig enthousiast en zelfs diep aangedaan, vanwege het idyllische leven, dat deze kinderen tussen de lieve dieren wel moesten leiden, zo zonder zorgen, altijd in de vrije natuur. Ze namen foto's, met 'n herdertje of herderinnetje, een lammetje dragend of een zieke koe voederend en thuisgekomen, droomden ze misschien van een dergelijk rustjek leventje, in de eindeloze rust van het gebergte Wel. misschien zijn de kinderen van de Zwitserse en Oostenrijkse en wellicht ook van de Franse bergboeren er beter aan toe dan die in Italië. Voor hen gaat dan de uitslag niet op van het onderzoek, door de Italiaanse Vereniging voor Kinderbe scherming ingesteld in de bergen van Noord Italië, zowel op de uitlopers van de Alpen als op die van de Dolomieten. Dit onderzoek -kan, wat de schier ontstel lende resultaten er van betreft, worden samengevat met die regel van 'n dagboek door zo'n herdersjongen bijgehouden: daar boven op de bergen was ik zó dr-oevig ge stemd, dat ik niet eens kan zeggen, hoe en ook niet waarom De herdertjes en herderinnetjes blijven soms maanden achtereen van huis weg en menigmaal spreken of zien ze al die tijd geen sterveling. Ze brengen de lange da gen en nachten alleen door, met als gezel schap- slechts de aan hen toevertrouwde dieren. Menigmaal hebben ze niet eens 'n behoorlijke -legerstede en de hut, waar in ze des nachts bescherming zoeken te gen wind en regen, is uiterst primitief en zo-nder stookgelegenheid. De Vereniging voor Kinderbescherming stelde haar onderzoek in door middel van de onderwijzers en onderwijzeressen der dorpsscholen in de N-oorditaliaanse berg landen. Hun werd verzocht, de kinderen, die door hun ouders gedurende de meer dan drie maanden durende zomervakan tie met het vee de bergen in gestuurd werden -te vragen, een so-ort dagboek te houden of hen andens later bij bun terug komst op school, een opstel over hun erva ringen te doen schrijven. Papier en ball point werden door de vereniging beschik baar gesteld. Een aantal kinderen heeft gedaan, wat hun gevraagd werd. Be vereniging heeft van de ingeleverde dagboeken en opstel len een soort bloemlezing laten maken en een résumé er van verspreid, ten einde de aandacht van de bevoegde autoriteiten te vestigen op een haars inziens onhoudbare toestand, nl. het exploiteren van kleine kinderen, die veel te vroeg moeten gaan werken en de kudden hoedend, vaak din gen doormaken, waardoor ouderen 't op hun zenuwen zouden krijgen. De dagboe ken en opstellen zijn meestal sober ge steld. want de kinderen hadden er geen begrip van. voor welk doel ze bestemd waren. Er blijkt evenwel duidelijk en dik wijls op schrijnende wijze uit, welk een stil en zwaar kinderleed er menigmaal geleden wordt, door die herdersjongens en herderinnetjes. Men leze dit uittreksel: vanmorgen vroeg ben ik het bos ingegaan, om hout te sprokkelen, Het regende verschrikkelijk. dat het weer regende en er een onweer woedde. Ik was bangIk ben hier op 16 juni gekomen en nu is het eind augus tus. Nog steeds ben ik niet in het dorp te ruggeweest en ik heb hier boven nie mand gezien. Ik wou. dat ik groot was en ergens werk kon gaan zoeken, dan hoef de ik deze ellende niet meer mee te ma ken. Een meisje van twaalf jaar. dat geiten hoedde, tekent aan, op een dag in de ver. te twee mannen en een vrouw te hebben gezien. „Ze kwamen naderbij en vroegen me, of ik niet bang was, zo alleen. Ik zei, dat ik helemaal niet bang was. alleen een beetje alleen en droevig, want in bet dorp speelde ik de hele dag met mijn vriendin, netjes". Een ander meisje vertelt, dat ze even als haar nichtje, dat een uur verder met een kudde schapen rondzwierf, gauw in haar stenen schuilplaats wegkroop, wan neer ze vreemde mensen zag. Niet uit vrees, maar omdat de mensen (toeris ten) dikwijls zulke mooie kleren aan had den en zij slechts voddenZe schaam den zich Het ergste, wat zo'n herdertje of herde rinnetje kan overkomen (soms zijn ze niet ouders dan zeven, acht of negen jaar) is. dat een schaap of een geit verdwaalt Dan moet er naar gezocht worden, net zo lang, tot het dier gevonden is. De oudere jongens en meisjes passen meestal op de koeien en hebben een hond bij zich. Maar deze verdwijnt wel eens. achter een haas of konijn aan zittend en komt soms de he le nacht niet te voorschijn. Dan drukt de eenzaamheid dubbel Een herdertje van tien jaar vertelde, op een keer gemerkt te hebben, dat een koe kalven moest. Het dier drukte zich in barensnoqd tegen de boom en rotspunten aan en verwondde zich deerlijk. Teneinde raad, liep de jongen de vele ure® naar Dit is Luigi, een Italiaans herdertje. Hij schreef in zijn dagboek: einde lijk de laatste dag op de weide. Heerlijk, vaarwel lelijke bergen Toch schreef hij tevens, dat de ber gen heel mooi konden zijn en het menigmaal een prettig gezicht was die rustig grazende koeien, schapen en geiten...... het dorp, om z(jn vader te waarschuwen. Ecn nacht en een dag moest het steunen de dier in bedwang worden gehouden. Pas tegen de avond werd het kalf gebo ren. Het herdertje legde zich daarna uit geput te slapen, op de natte grond van het herdershutje Slecht gekleed, slecht gevoel leiden de herdertjes en herderinnetjes in de bergen op een hoogte van duizend en meer me ters, zelfs in de zomer een hard en hoogst vermoeiend leven. De werkdag duurt gewoonlijk van des morgens vier tot des avonds tien. Want niet alleen, dat op de dieren gepast moet worden. Voor de zwakken moet naar voedsel gezocht wor den. Tevens zoeken de jongens en meisjes naar gras. want des winters moet er hooi zijn. Dat wordt opgestapeld en later meegenomen. Zieke dieren moeten ver zorgd worden, wondjes schoon gemaakt, er dient hout gesprokkeld te worden, even eens voor de winter en voor een vuurtje in de hut, als het erg koud is. Tenminste wanneer het wil branden, want er is geen stookgelegenheid in en geen uitlaat voor de rook. De Italiaanse Vereniging voor Kinder bescherming hoopt, dat van regerings wege een onderzoek zal worden ingesteld naar de aard van de kinderarbeid op de bergweiden In elk onderdeel van het officie wordt de erkenning gevraagd of bewezen. Geheel de aarde aanbidde U en prij- ze U, aldus begint de Introitus. De Collecte verklaart, dat de Almachtige en eeuwige God in hemel en op aarde alles regelt. De Graduale wijst op won derdaden, barmhartigheden en reddin gen van de ondergang. Komt en hoort, gij allen die God vreest, inviteert het Offertorium. Zijn we in een stemming van erken nen gekomen, dan komt St.-Paulus voor het forum. Om ons mee te delen: prach tig, die erkenning van het Oppergezag, maar nu.... de consequentie. We heb ben verschillende gaven en onderschei den taken. Doch wat we ook doen, al les dient volbracht te worden met ijver, in eenvoud, in blijmoedigheid en met ongeveinsde liefde. Met volharding in het gebed. In dit alles zitten wel enkele lessen. En dan dat s-lot: Tracht niet naar het hoge, maar weest nederig in uw gevoe lens. De opmerking lijkt ons nog volop voor deze tijd. Nederigheid is nu juist niet de sterkste karaktertrek van het huidige mensdom. Het Evangelie brengt ons dan dat tafereel van de bruiloft van Cana. Een opgewekte menigte bij het festijn van twee gelukkige mensen. En dan dia verlegenheid om het gebrek aan wijn, benevens het grote wonder van de ver andering van water in wijn op een en kel woord van de Meester. Een schone gebeurtenis. Doch er zitten nog enkele lessen in. Het jonge paar inviteerde ook Chris tus en Zijn Moeder op de bruiloft Bij ons is er in de regel zoveel te regelen, dat aan een bijzondere uitnodiging van Maria en Haar Zoon niet wordt gedacht. Terwijl beider optreden te Cana, de be zorgdheid van de Moeder en de daad van de Zoon voor het tijdelijke alle reden geven om zowel voor de mate riële als voor de geestelijke belangen de hemel in te schakelen. zijn De noden kunnen immers zo groot zo bovenmenselijk stijgen. Jezus en Maria als gasten. Niet alleen op de bruiloftsdag maar elke dag in K.H.l uw gezin.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 3