Hoe maak ik mij onpopulair? Missie keert terug in „Vallei des doods" m wereld in DURVEN Personeelsomvang van de KLM moet worden ingekrompen De (kost)schoolmeester m EVEN LUISTEREN naar Pater Blokdijk trekt het avontuur tegemoet „Ernstig woordvan president-directeur Op stapel staande activiteiten afgeremd Televisievoordrachten van mgr. Fulton Sheen jenningen een graf voor V B ZATERDAG 18 JANUARI 1958 PAGINA 8 Eenvoudige uitrusting Gevoelige tegenslag Geen alarmklok TE MOSKOU I Fulton Sheen „De oorzaak van alle onpopulari teit is zelfzucht, trots en egoïsme. Men zou een onpopulair medemens kunnen vergelijken met een ei. De onpopulaire mens legt de na druk op wat men zou kunnen noemen: de schaal van het ei of het ego. Ieder onbeminnelijk mens is een Ik-specialist; Ego" is het latijnse woord voor ik. Het ego of de eier schaal is niet de echte persoonlijkheid; deze zit binnenin met alle verschillen de eigenschappen. Het ego is datge ne, wat de mens denkt te zijn. De wa re gedaante is de vorm waarin wij naar ons geweten en voor God werke lijk bestaan. De bolster sluit als een muur rond onze wezenheid, en hoe dikker de vooroordelen, waanvoor stellingen en valse denkbeelden, des te moeilijker zullen wij onze ware ge daante kennen". Sheen gaat af op het egoïsme. En passant noteert hij nog even: „In wer kelijkheid is een minderwaardigheids complex een meerderwaardigheids- complex of anders gezegd een onbe- wm v:--J Tekening uit het boek van Fulton Sheen dwingbaar verlangen naar onverdien de glorie". Wie werkelijk iemand in zijn omge ving kent die de last van minderwaar digheidsgevoelens met zich meedraagt om de een of andere reden zal zich wel wachten zo iemand te betichten van onbedwingbaar verlangen naar on verdiende glorie. Een liefdevoller bejegening zou gepaster zijn. Maar goed, Sheen kan in de Amerikaanse wereld waar het wemelt van fans voor populaire onbenullen gelijk hebben. „Men kan doodzeker onpopulair wor den op drie manieren 1. pochen, 2. spotten 3. cynisch doen. Pochen. Hoe groter iemands werke lijke invloed is des te minder hoeft hij te pochen. Hoe kleiner iemands in vloed, hoe vaker hij moet pochen om de schijn op te houden". Sheens voorbeelden zijn geestig „Re gisseurs leven in de waanvoorstelling dat een heilige op het toneel moet rondschrijden met vroom gevouwen handen. De echte heilige verbergt zijn deugdzaamheid, maar de man die met zijn heiligheid de omgeving wil impo neren went een zedige preektoon aan en vouwt te pas en te onpas zijn han den alsof hij aan het bidden is". Hij besluit met: Kort en goed: de man die zou mo gen pochen, pocht nooit". Over spotten sprekend haalt hij Thomas Jefferson aan: Men neemt slechts zijn toevlucht tot spot als men geen gelijk heeft. En dan: „De scheldpartijen van de (Van onze correspondent) HOLLANDIA, januari, e tocht van pater Misaël Kammcrer, die in 1954 als eerste en enige de Baliem-vallei vanuit de Wisselmeren be reikte, scheen geruime t(jd vruchteloos. De Franciscanen schenen niet in staat de vruchten te plukken van deze maanden lange voettocht, welke eindigde met het droge, triomfantelijke telegram aan de bisschop van Hollandia: „Baliem bereikt, Misaël". Thans echter wordt de draad weer opgepakt. Sedert 1938, toen de expedtiie van Archbold de vergeten vallei in het hart van Nederlands Nieuw-Guinea ontdekte, was er een koppige belangstelling voor het haast ontoegankelijke gebied blijven bestaan. In 1945 verwierf deze vallei, be volkt met ongeveer 30.000 tot 40.000 men sen, die volkomen leven in het stenen tijdperk, zich een nieuwe naam, de „Val lei des Doods". In dat jaar stortte een vliegtuig neer van het Amerikaanse leger bij een pleziervlucht boven de vallei en van de veertig inzittenden brachten er slechts drie er het leven af. Onder hen was Margaret Hastings, die ruim veertig dagen in de vallei verbleef. Hun redding door het invliegen van „gliders" had de belangstelling van de gehele wereld, vooral van Amerika. Dit was een van de redenen, waarom de Amerikaanse zendingsgenootschappen er in slaagden een grote propaganda-actie op touw te zetten onder de slogan „Wings for Shangri-La", een naam, die de Baliem zich tijdens deze periode van grote pu- communisten tegen de democratie I bliciteit verwierf. De Amerikanen ver van Oost naar West verdelen de draad op te nemen, die pater Kammcrer moest laten vallen. Pater Blokdijk houdt het er voor, dat hij binnen een afstand van zeven dagën lopen de plaats zal bereiken, waar de missie in 1954 haar contacten heeft ge legd op de tocht vanuit de Wisselmeren. Deze contactlijn van pater Kammerer wordt ook gevolgd vanuit het westen, vanuit het Wisselmerengebied. Een typisch voorbeeld van de vrucht baarheid van het eerste contact werd ge geven in begin 1957, toen de twee Fran ciscaner paters Jorna en Peeters in de valleien van het met sneeuw bedekte Carstenszgebergte door de bevolking op draagstoelen werden binnengehaald. De pioniersarbeid van deze missionarissen, die werken vanuit de Wisselmeren in oostelijke richting naar de Batiem toe, vervult ieder met ontzag, omdat hun op- voerlijn over land loopt, bijzonder kwets baar is en weken tijds vordert. Ge vaarlijk echter is hup arbeid niet. want de Pigmèe-achtige bevolking ziet slechts voordeel in de contacten met de blanken Alleen de onderlinge vijandigheid der talrijke stammetjes kan moeilijkheden geven, terwijl een zekere animositeit tus sen de pioniers fataal zou kunnen wer ken. In december 1956 werd aan de Baliem- rivier te Wamena, een bestuurspost' geves tigd door de controleur Veulkamp van het Binnenlands Bestuur met een aantal poli tieagenten. Ofschoon door sommigen op het ogenblik die post prematuur wordt geacht, gaf het Gouvernement hierdoor blijk de beschavingsacties van de religieu ze genootschappen te willen steunen. De Nieuw-Guinea Luchtvaart Maatschap pij ,.De Kroonduif' hielp eveneens mede met het slaan van een luchtbrug naar de Baliem, ofschoon zij daarin ern-*ig ge handicapt werd door het verlies van twee vliegtuigen in de tweede helft vanhet vorige jaar. Ook de Cama verloor twee vliegtuigen, één vlóóg te pletter tegen een rotswand bij een vlucht naar de Baliem De zendeling-piloot Lewis, een bekwaam Canadees oorlogsvlieger, kwam om; zijn stoffelijk overschot werd nimmer gebor gen. Een tweede vliegtuig werd aan de grond vernietigd tijdens de ongeregeld heden aan de Wisselmeren in het begin van vorig jaar. De Missie neemt dan ook de grootste zorvuldigheid in acht bij de ■opleiding van haar piloten en tracht reeds thans te komen, tot de aanschaf van een tweede, vliegtuig. Intussen steunt zij bij de aanvoer op de medewerking van het Gouvernement, dat een Australisch vliegtuig voor de be voorrading heeft gehuurd. Voor het invliegen van pater Blokdijk en zijn twee helpers met uitrusting zul len twee vluchten nodig zijn, hoewel die uitrusting bijzonder eenvoudig is. Hierin komt het verschil in methode tussen de Nederlandse Missie en de Amerikaanse zendingsgenootschappen duidelijk tot uiting. Terwijl deze genootschappen prefab woningen. ijskasten en dergelijke zaken door de lucht hebben aangevoerd, bestaat de uitrusting van pater Blokdijk slechts uit een tent en een aantal afsluitbare hutkoffers met kookgerei enz. en de on misbare contactartikelen als schelpen geld spiegeltjes, bijlen enz. Ook een poes neemt de Franciscaan mee. wat niet zo zeer een blijk van dierenliefde is als van een praktisch inzicht om verschoond te bliiven van bepaald ongedierte. Pater Blokdijk vestigt zich voorlopig aan het gouvernementsvliegveld te Wa mena. vanwaar hij oriëntatiereizen zat maken; vrijwel gelijktijdig arriveerde voor een kort bezoek mgr Staverman. met wie hij de verdere beleidslijn zal uitstippelen. In een later stadium zal het zeker nodig blijken specialisten op het terrein van etnologie cn linguistiek in te vliegen om het missiewerk zo ef fectief mogelijk aan te kunnen pakken want de verkondiging van het Evangelie wordt met de ontsluiting van de Baliem op moderne wijze aangepakt. Fulton Sheens boek, waar we Het f litie hem deze krankzinnige waag- deze week over hebben, heet: Durf hef leven begrijpen. D.w.z. durf erop in te gaan en draai er niet om heen. Speel er geen verstoppertje mee Tracht achter de opgave te komen die het leven voor ieder van ons heel spe ciaal is en voer de opgave uit on danks de risico's. De stilte mijden; over „enge" din gen niet praten; eeuwig de stelregel „safety first" toepassen; struisvogel zijn; het zij evenzovele tekenen van gebrek aan moed, hoe verklaarbaar soms ook. Moed en durf, het zijn toch waar achtig geen onbekende begrippen. In november 1956 kregen drie artsen de Nobelprijs voor hetgeen zij gepres teerd hadden op het terrein van de geneeskunde aan hart en bloedvaten: de Amerikanen André Cournand en Dic kenson W. Richards jr. en de Oosten rijker Werner Forsmann. Deze laatste, hij heeft glimlachend en dankbaar in gala de eervolle on derscheiding aanvaard. Maar er is ook een moment geweest waarop hij vastgelovend in de mogelijk heid, via de slagader vanuit de arm een slangetje opduwde naar zijn eigen hart. Daarmee opende hij een terrein van kansen om mensen te genezen. Daar is een edele moed voor nodig. Om dat op te brengen, moet men ca paciteiten hebben. Toen onlangs in Den Helder de laat ste oud-baas uit de reddingsploeg van Doris Rijkers begraven werd, zei de commentator precies op het moment dat de kist in de groeve daalde: „Deze man heeft meer dan tweehonderd mensenlevens gered". Zoiets te horen grijpt je ineens aan. Dat moet een moedig man geweest zijn. Tot in de vreemdste excessen kan een mens moed en durf opbrengen. Aad van Welrenes, die een café had op de hoek van de Dordtse Straatweg en de Kromme Zandweg te Rotterdam en dat de Spil heette, was behalve sportliefhebber ook een gerenommeerd scheidsrechter. Voor in de jaren '30 klom hij in een heftoren van de Maas brug tot boven toe (dat is een kerk toren hoog) en dook in de rivier. Hij kwam er heelhuids af. Wat bezielt zo Iemand? Een week later kreeg hij een opvolger, die het hem na wilde doen. De man viel te pletter. Het is onjuist moed, durf en lef het zelfde te noemen en de psycholoog zal wel alle mogelijke redenen kunnen vin den die een mens tot zo'n huzarenstuk brengen. Maar wij voor ons zouden wensen de positieve elementen te be zitten die in dit vreemde soort moed geborgen liggen. Er zijn nog gelijksoortige feiten ge noeg te vermelden. In Zuid-Frankrijk woont de ex-prof wielrenner Maiffret, die overigens niet zulke bijzondere dingen op zijn racefiets gedaan heeft. Nu is hij be zeten op krankzinnige snelheden te be reiken op een fiets achter jakkeren de auto's. Hij heeft al 200 km per uur gehaald, maar is nog niet tevreden. Hij heeft nog steeds de drieste durf nog meer te wagen. Tot de 250 km wil hij gaan en dat ondanks het feit, dat hij bij zijn experimenten door het klappen van een band, zwaargewond in het zieken huis terecht is gekomen. En ook on danks het feit, dat de verstandige po- halzerijen verboden heeft. Of wat denkt u hiervan? Het is een recente historie. In Milaan woont de 55-jarig Francesco Macco, groot boei- enkoning en groot zwemmer. Hij heeft zich niet lang geleden laten boeien en zich vervolgens in een grote zak laten opsluiten en is toen in de rivier de Po „afgedaald". Hij heeft waarlijk de overkant ge haald! Een raar soort lef. Na de ge slaagde experimenten heeft hij via de pers eenieder uitgedaagd zich op dit wonderlijke terrein te meten. Hij heeft antwoord gekregen ook. Van het dertienjarige Hilversumse meisje Marianne Heemskerk. Die wil zich weieens met de man meten. We zijn zeer benieuwd hoe haar op voeders hierover denken. Je moet zoiets maar durven. Maar keren we terug tot edeler ter reinen. De oorlog is een goudmijn van moed. En wat te denken van Mieke Bouman, die Jungschlager verdedig de in de barste omstandigheden? Een dapper mens te zijn is een hele genade. En die dapperheid gebruiken om er het leven mee aan te durven hoe het ook op ons afkomt, is deugd beoefening in optima forma. komen voort uit het diepe besef dat de logica, de menselijke natuur en er varing het communisme tot een on mogelijk systeem stempelen". Was het besef van communisten maar zo weinig „diep", dan lag de zaak heel wat eenvoudiger. Waarlijk meesterlijk in dit soort spreekt Sheen over de cynicus: „Hij is een soort uil. Wakker in het donker en blind in het daglicht. Jagend op on gedierte en bang van edeler buit. Een cynicus is iemand die vals speeit bij een spelletje patience en daarom over tuigd is. dat iedereen een valsspeler moet zijn. Cynisme is een masker waarachter de jeugd haar onverstand en de ouderdom haar zonden verbergt. Een cynicuè spot met het leven nadat het leven met hem heeft gespot „om dat hij het ware einddoel niet wilde ontdekken". In het einde geeft de speker enige gemakkelijk te onthouden regels om zich bemind te maken. „Probeer niet de sympathieke uit te hangen. Beminnelijkheid is als de per zikfrisheid van een meisjeswang. Het is een teken van gezondheid". En even verder: „Beschouw uw me demens steeds als uw meerdere. Uw buurman mag het maatschappelijk moeilijk hebben, hij mag slecht zijn taal spreken, hij mag naar knoflook ruiken, maar het is goed mogelijk dat zijn ziel aan God veel aangenamer is dan die van onszelf": Bij Rogier hebben we eens een typering gelezen van een invloedrijk man die niet aan nuances deed in zijn meningen, dat hij beneden het kilo niet wegen kon bij gebrek aan instrumen ten. Als Sheen niet beneden het pond komt kan het ook zijn dat zijn hoor ders en kijkers geen instrumenten heb ben. En daar kon hij weieens gelijk in hebben. Of is dat cynisch of spottend? kozen deze methode, nadat zowel bestuur als missie en zending sedert 1945 tever geefs getracht hadden de Grote Baliem- vallei vanuif de westelijk gelegen Wissel meren te bereiken. Behalve een eerdere mislukte tdcht van pater Kammerer in 1952 met het beroemde overlijdens bericht! was één van de meest gedenk waardige die van de Amerikaanse zende ling Rose en de bij de Neutron-ramp om gekomen controleur Meyer Ranneft van november 1951 tot maart 1952. Tot vijfmaal toe werd een poging ge waagd om het 250 km. diepe ontoeganke lijk terrein, dat bevolkt is met eikaar vijandig gezinde stammen, te overbrug gen. Tot in begin 1954 pater Kammerer slaagde. Op 19 april 1954 werden «echter .twee zendelingen van de Amerikaanse Cama ingevlogen in de Baliem-vallei, waar zij zich vestigden en waar zich nog een drie tal buitenlandse zendingsgenootschappen bij hen voegden. Op het ogenblik zijn er zeven posten gevestgd; ook de Nederlandse zending begon onder leiding van een zendeling met de opleiding van een aantal catechis ten. Inmiddels kregen ook de plannen van de Franciscaanse missie voor de aanschaf van een vliegtuig vastere vormen op instigatie van de apostolisch vicaris mgr. dr. M. Staverman. Katholiek Nederland bracht gelden voor een Cessna-vliegtuig bijeen, dat over enige tijd in Australisch Nieuw-Guinea zal aankomen, waar intus sen de pater-piloot Hermans een verdere opleiding in het jungle-vliegen ontvangt van de bisschop-vlieger mgr. Arkfeld S.V.D. Op 18 januari wordt de eerste missio naris de Baliem ingevlogen in gezelschap van twee Papoea-helpers, Anton Arno en Dtonysius Maumda. Het is pater Arie Blokdijk, een 36 jaar oude missionaris, geboren in Tuitjenhorn, die met acht jaar vervoersbron op korte termijn onmoge- Nieuw-Guinea-crvaring in het achterland lijk is. van Hollandia, de meest aangewezen per- Naar aanleiding van de politieke ont- soon is om vanuit het middelpunt van de wikkeling in Indonesië, is ook het con- ui- i tract tot assistentie-verlenging aan de Baliem - het snppunt van de Hjnen, die „Garuda Indonesian Airways", door de Nieuw-Guinea van Noord naar Zuid en Indonesische regering opgezegd. Dit be Dn directie van de K.L.M. heeft besloten de aanvankelijk gedachte uithreidin gen in dc. komende twee .jaar af te remmen, de verwezenlijking van enige plannen uit tc stellen en maatregelen te treffen, die de hoogoplopende tosten moeten verminderen. „Aangezien er al vele voorbereidingen waren getroffen ook op personeels gebied om de normale groei in het vervoer en de daarmee verband houdende normale vermeerdering van werkzaamheden op tc vangen, is het thans helaas onvermijdelijk, dat de personeelsomvang enigermate zal moeten worden ingekrompen. De directie betreurt het in hoge mate", zo wordt door de president-directeur van de K.L.M.. dc heer I. A. Aler in het personeelsorgaan „De Wolkenridder" gezegd, „dat een dergelijke maatregel moet worden ge nomen en zij zal alles in het werk stellen, dat de nodige aandacht aan de individuele belangen van de hierbij betrokken personeelsleden zal wor den gegeven. „Het zal geen K.L.M.'er verwonderen", zo vervolgt de heer Aler, „dat de plotse linge noodgedwongen opheffing van een 5-tal geregelde diensten tussen Amsterdam en Djakarta, het bedrijf niet onberoerd heeft gelaten. Het wegvallen van mil joenen guldens aan vervoersink omsten dat hiermede gemoeid is, betekent een ge voelige tegenslag. Voor een ieder zal het duidelijk zijn. dat het vinden van een goede vervanging voor de verloren gegaue tekent, dat ruim 300 collega's vóór eind februari naar Nederland zullen terug keren en in ons. bedrijf moeten worden opgenomen. Hierbij komt nog een zekere teruggang in het internationale reisverkeer als ge volg van de algemene onzekerheid in de wereld-economie. Deze terugslag heeft zich in de laatste maanden van 1957 ook bij de K.L M. geopenbaard. Uit gezag hebbende uitlatingen in de V.S in Enge land en ook in ons eigen land xan wor den opgemaakt, dat het nog wel tot het eind van 1958 of begin 1959 kan duren, alvorens er in de internationale zaken wereld weer een opleving te verwach ten is. Dit alles betekent voor de K.L.M. geens zins, dal de alarm-klok dient te worden geluid. Ook behoeft hel bestaan .>n voort bestaan niet in twijfel te worden getrok ken. Willen wij echter ook in 1958 en 1959 de voor een commerciële onderneming noodzakelijke resultaten boeken, dan Is het nodig, dat wjj onze plannen met grote werkelijkheidszin in overeenstemming brengen met de gewijzigde omstandig heden. De noodzakelijke kostenvermindering zal in eerste instantie worden gezocht in de materiële sector en door het tijdelijk beëindigen of inkrimpen van bepaalde activiteiten. Er zal bovendien op ieders medewerking gerekend moeten worden bij het betrachten van de uiterste zuinigheid, van hoog tot laag in het gehele bedrijf in binnen- en buitenland". De heer Aler besluit zijn „ernstig woord" in de „Wolk^nridder" aldus: „Met de aanpassingen zal de solide basis van ons bedrijf behouden kunnen blij ven, hetgeen, gezien de aan allen be kende. onveranderde plannen met de indienststelling der straalvliegtuigen in 1960 en 1961, van het grootste be lang is". Amerikaanse wijsbegeerte" Mgr. Fulton Sheen Er zullen nog maar weinig mensen met enige interesse zijn, die nog nooit gehoord hebben van mgr. Fulton J. Sheen, de hulpbisschop van New York. Hij is in de States wat wij zouden noe men radio en televisiepater. Regelma tig onderhoudt hij het Amerikaanse volk door middel van de televisie over het geloof (het katholieke) en zeden. En uit zijn populariteit mogen we af leiden dat hij de harten en de geesten van zijn kijkers en hoorders bereikt. Een greep uit hetgeen hij te zeggen heeft gehad is verzameld uitgekomen in een boek getiteld: „Thinking Life through" door Th. Knol ten Bensel vertaald met „Durf het Leven begrij pen". In deze Nederlandse vertaling is het bock uitgegeven bij Zonne wende te Kortrijk, die onder de naam van de gewijde schrijver nog liet druk ken: „Geagregeerd in de wijsbegeerte van de Leuvense Universiteit", het geen een achtenswaardig middel mag heten het boek nog aantrekkelijker te maken dan het al is. Aantrekkelijk zijn de gedachten van mgr. Sheen vooral voor degenen die van Amerikaanse wijsbegeerte houden. En door daar iets over te schrijven belanden we meteen in de boekbespre king, waarom dit korte artikel begon nen is. Het lijkt ons een voldoende verkla ring voor Sheens Amerikaanse wijsbe geerte, die van een merkwaardige een voudige structuur is aan te voeren dat hij toespraken moest houden voor een eenvoudig publiek in een situatie (kijkend naar de televisie) waarin men niet licht bereid en in staat is, „zware kost" te verteren. Bij het le zen van die toespraken voelt men meer dan alleen een afstemmen op publiek en situatie. Men wordt, soms hoofd schuddend en een beetje lachend ty pisch voor een met filisofie overbelaste Europeaan, onweerstaanbaar meege zogen op de frisse jongensachtige vij ver van Sheens zoals wij dat belie ven toe noemen Amerikaanse wijs begeerte. Sheen heeft maar één verlangen: de mensen fris en gezond naar geest en lichaam en op God gericht te doen leven. Dat hebben vele eeuwen al meer mensen verlangd. De meeste zijn echter bij de propaganda hiervoor nog al moe geworden. En hebben boven dien ontdekt, dat men op drijfijs wan delt. Wat is geestelijk en lichamelijk fris en gezond, wat is op God gericht? Bij het beantwoorden van die vragen kwamen de meesten of uit bij het mysterie of in het moeras. Het oude Europa denkt en praat erover. Het kraakt onder de verhandelingen en de polemieken, waaraan de allergrootste denkers tot en met de kleine intelec- tuelen meedoen. En we zeggen: „Wat leven we toch in een boeiende mooie tijd. Wat gaan er een horizonten open. Er is veel dat helaas of niet helaas verloren ging, maar er is ook veel nieuwe schoon heid, in denken en leven". Zo niet die Amerikaans wijsgerige Sheen, die in zijn teksten, hoezeer ook geagregeerd in de wijsbegeerte van Leuven, wel deelt in de Amerikaanse lichtelijke badinerende belangstelling- aan-de-oppervlakte voor het „Europe- sche denken". Hij maakt de zaken toch zo heerlijk eenvoudig en doet dat zo jongensachtig leuk. dat je af en toe met vraagogen naar je zwaarge- laden boekenkast kijkt vol wroetende, zwoegende Europese wijsheid. Hij gaat te werk als een manager, voor de grote firma die R.-K. Kerk heet en is waarachtig in staat het Chris tendom voor ieder denkend wezen van zijn inderdaad onweerstaanbare aan trekkelijkheid te overtuigen. Hij ver telt als een jongen, die een mieterse mecanodoos heeft en er gelukkig mee is. Is hij daarmee naast de waarheid? Geenszins. Het is alleen zo, dat wij meer ruimte wensen te laten voor het mysterieus heilige, dat ons van het Christendom zo dierbaar is. Meer ruimte voor de paradox, voor de op gave, voor de worsteling om het Chris tendom te doen leven in ons. De tra gische schoonheid ervan lokt ons, al thans dat is een belangrijk element in ons houden van het Christendom. Sheen dus doceert als een hoofdver tegenwoordiger, onweerstaanbaar en meesterlijk in zijn genre. Hij praat over van alles mee, over alle artikelen. En onweerstaanbaar gaat de vergelijking in de richting van succesboekjes. Hier de titels van enkele hoofdstuk ken: „Hoe maak ik mij onpopulair?" „Wat is alcoholisme?" ,Kan men alcoholisme genezen?" „Eerste les in economie." (Daarin wordt de hc'e katholieke maatschappij opvatting uiteengezet!). „Hoe brengen wij onze kinderen groot?" Aime Perquin, die zoekend en tastend zijn wetenschappelijke weg gaat en dagelijks op nieuwe onzeker heden stuit! „Hoe genees ik zelfzucht?" enz. enz. Daarbij geeft Sheen blijk van een enorme belezenheid. Anekdotes en aanhalingen van links en rechts uit alle tijden hanteert hij. Maar het is net alsof hij schrijvers (waaronder de grootste) heeft gelezen met een pijp en een kopje thee en telkens gezegd heeft: „Dat is een aardig boek!" Heerlijk ongecompliceerde Sheen! Heerlijke ongecompliceerde Ameri kaanse wijsbegeerte! Laat het Europese denken zorgen voor heesters, ingewikkelde kruisingen en zeldzame planten. Amerika zorgt voor het gras. Wie eens door de wei wil huppelen (en wie wil dat weieens niet) leze dit boek. Het is toch wel verfrissend, maar pak geen potlood, want dan schrijf je alle marges vol. F. B. Wederom zijn arbeiders van Moskonse begraafplaatsen gearresteerd op besehul diging van het aannemen van steek- penningen van Sovjetrussischc burgers, die een plaatsje vilden bemachtigen op de overbevolkte kerkhoven van de stad Dit berichtte gisteren het blad van de Sov- jetrussisehe regering, de Izevestia, Volgens het blad is de „directeur van de Moskouwse kerkhoven" ontslagen. An deren hebben een reprimande ontvangen Een en ander zou zijn gebeurd tijdens een actie, die erop was gericht de zwar te handel in graven tegen te gaan. De stadsraad van Moskou heeft bepaald dat zes nieuwe begraafplaatsen zullen worden geopend. In twintig jaar zijn er in Moskou geen nieuwe kerkhoven meer bi.igekomen. Op 8 december berichtte de Izvestia dat Jn de afgelopen twee jaar twee hoge functionarissen van het Moskouse be grafeniswezen waren veroordeeld, vyf em- ployés onder arrest waren gesteld han gende het onderzoek en meer dan twintig personen waren ontslagen. Allen hadden steekpenningen aangenomen. i N Viï - Maandag 27 januari is het een eeuw geleden, dat Gerrlt van de Linde Janszoon, algemeen hekend onder de bijnaam ,De Schoolmeester", te Londen overleed. Ge boren op 12 maart 1808, dus bijna 150 jaar geleden, werd hij oorsprönkelijk opge leid tot predikant, maar hij maakte zich hier onmogelijk, waarna hij naar Londen vertrok. Daar nam hij met, behulp van een paar vrienden, o.a. Jacob van Lenncp, een kostschool over, die hij met zijn vrouw tot bloei bracht. Zipi verzen kenmerken zich door het vrije ritme en de vaak verrassende wen dingen, waai mee hij komische effecten bereikte. Men mist in zijn verzen echter een sprankelend en spits vernuft, dat voor het moderne koldervers vereist schijnt te zijn. Vergeleken met andere schrijvers van dit genre-wordt hij daarom ook veel minder gewaardeerd, ook gezien de vrij gezapige verteltrant in zijn verzen, waar uit duidelijk de 19e eeuw te bespeuren is. Toch verleent juist deze stijl, Versierd met de vaak rake tegenstellingen Engelse invloeden aan zijn verzen htm charme. Oorspronkelijk gepubliceerd in almanakken, werden zjj eerst na zijn dood rf üüifan voorzien van een korte levensschets van de auteur door zijn vriend Jacob van Lennep als „Gedichten van de Schoolmeester" uitgegeven. v<an de dichter bezitten wij maar één portret, waar hij als student staat afge beeld samen met een aantal leden van de Leidse Sociëteit Minerva .■I"!!'.' d'B hiervan een fragment toont Van de Linde staat rechts Jf. herlplnen aan de krullende, enigszins weelderige haardos is af- kom^txg uit de Atlas an Stolk te Rotterdam i,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 8