HOEDJES
IN DE KEUKENS DER ZOTHEID
presenteert
ontwerpt voor T.V.-opvoering
PORTRETGALERIJ
De zagende pijnen
Ik ben gebrand op
- -J_
25 JANUARI 1958
JEAN PATOU
JEAN BARTHET
c°nfetti dwarrelt naar
estelijke omlijsting van
mode-bijenkorf op-
iw eetl aanvang heeft geno-
s1ee'Uv^Vant sneeuw of geen
*Vs k m domein ^er coutu~
het voorjaar. Door
at 'S n°gal moeilijk, om
Nid S'neeuVv'schoenen door de
'%r jGr baggerend, belangstelling
thaar entefi.ike toiletjes te hebben.
V°°r mannequins in de
ektravagante kleding, de
^lijkt atnannen en filmoperateurs
r'at gezien hun bedrij-
Hw J 'n deze een attractie te
MARIE CHRISTIANE
Achter de coulissen
JANE BLANCHOT
over de
ROSE VALOIS
MAIDA SPRINGER
HET IS GRAPPIG om te zien hoe
zielsgelukkig ,,le tout Paris" is nis het
bij de collectie van Jean Barlhet zich
in de entree en in de gang in alle mo
gelijke bochten mag rekken om een
glimp te zien. die Rarthet met veel
zwier en smaak in elkaar heeft geto
verd. Wat Rarthet toont is heel goed,
zolang het bobsherenhoedjes, hoofd-
mandarijnen en toques be
treft. Dat zijn cloches minder geslaagd
zijn, zal niemand hem kwalijk nemen,
daar men werkelijk van die modellen
een indigestie krijgt. Alle kleine hoed
ies hebben een zeer schuine ooglijn.
Rarthet verwerkt dit seizoen vilt, ba-
kou, picot, bedrukt cretonne en linnen
en de kleuren gaan van pasteltinten
tot zeer fel oranje en rood. Rijzonder
aardig zijn de bolhoedjes met kleine
sterk omgebogen randen; deze mo
dellen, evenals de grote hoeden, staan
recht op het hoofd. Zoals altijd is het
een collectie waarbij men niet apa-
tisch het einde afwacht.
MARIE CHRISTIANE komt met
een der beste collecties. Bij haar zijn
zelfs He cloches uitstekend en het is
nu wel gebleken dat het niet gemak
kelijk is om iets elegants van dit mo
del te maken. Alle hoeden zijn nor
maal van groottecloches en barets
hebben een schuine ooglijnterwijl de
canotiers die veelal wat weg hebben
van Far West-hoeden recht op het
langhebbenden, de horeca-onderne- ken der kunstenaars. Wat er gemaakt
mers, staken de koppen bij elkaar. wordt mogen wij U niet vertellen, het
Ook anderen, die dit traditionele volks- uitlekken ervan zou gelijkstaan met
feest wilden redden beraadslaagden, atoomverraad en kon hij, die zich
De oplossing werd gevonden. Met aan daaraan schuldig zou naken, wel vluch-
het hoofd de stoere ex-wethouder, de ten tot boven de Moerdijk.
„Grote Jozef Godfroy" werd een co
mité gevormd, dat de optocht redde. De optocht in Maastricht gaat door!
Zij wisten de nodige penningen bij Maastricht zal zijn Carnaval wee heb-
elkaar te krijgen en in onderling over- ben, geestig, kleurrijk en levendig de
leg met de Tempeleers toog men aan eeuwenoude carnavalstraditie waar-
het werk. Maastrichtse kunstenaars, dig. 16, 17 en 18 februari zal de
leerlingen van de Jan van Eyck Aca- bonte storm door de stad razen. Zon
demie en Kunstnijverheidschool en dag 16 febr. trekt de traditionele op-
tientallen vrijwillige klachten steken tocht door de straten, maandagmid-
nu de handen uit de mouwen. Als in dag de grote kindercarnavalsoptocht,
een goed culinair centrum wordt er Dinsdag wordt verder doorgefeest en
krachtige, kernachtige zotternij ge- Aswoensdag gaat de Maartrichtenaar
brouwen en gonzen de „keukens der devoot zijn askruisje halen en is de
zotheid" of wel de ateliers van de carnaval weer voor een jaar achter
Tempeleers van het gestadig wer- de rug.
NEEN, ER WAS geen Spoetnik op
de St.Pietersberg bij Maastricht ge
land. De Maas stroomde nog steeds rus
tig tussen haar oevers en het verkeer
kronkelde nog immer door de veel te
nauwe en bochtige straten der stad
zoals het steeds was geweest en voor
lopig nog wel zal blijven. Toch was de
stad, althans haar bewoners in hevige
opwinding. Het besluit van de „Tem
peleers" de plaatselijke carnavals
vereniging dat de jaarlijkse traditio
nele carnavalsoptocht niet zou door
gaan had een beroering gewekt, gro
ter dan elk ander bericht ook zou heb
ben kunnen veroorzaken. Het meest
spectaculaire element van dit lustige,
kleurige en dolle feest kwam te ver
vallen.
Men keek elkaar ernstig aan en er
heerste een sfeer alsof er een dode
in huis was. Dit kon niet, dit mocht
niet gebeuren. Het argument van de
Tempeleers, dat er geen geld was
ervoor, werd met een schouderopha
len genegeerd zoals de gehele beste
dingsbeperking, er moest en zou iets
gebeuren.
Felle disputen laaiden op, driftig werd
het bierglas geheven en de meest-be-
even over de taille, heeft frontaal een
decoratie van kleine splitjes.
De kleren die ons hier worden ge
toond vertegenwoordigen élégance en
een opmerkelijke originaliteit, zonder
hinderlijk extravagant te zijn. Niet
temin dragen zij duidelijk een eigen
tijds stempel en het is deze tendens,
die voor de televisie een belangrijke
rol speelt. Wat daar wordt gedèmon-
streerd, moet draagbaar zijn en mo
dieus, zodat de vrouwelijke kijkers in
de huiskamer alras worden geïnspi
reerd hun garderobe op te frissen met
een nieuwe glans, een charmant toilet,
dat u met beide benen in de huidige
mode plaatst.
In Engeland doet dat de koningin;
wat zij draagt is toonaangevend voor
een geheel land en confectionairs en
fabrikanten vestigen daar nog eens
extra de aandacht op. Hieruit blijkt,
hoezeer een bepaalde lijn, die mis
schien aanvankelijk veel kritiek had
te doorstaan, door interpretaties als
overwinnaar uit de bus komt.
We bladeren nog even tussen dat
gene wat we binnenkort in ongekleur
de editie op het witte scherm kunnen
bewonderen.
Een wit golvend kleed van schui
mende tule, een teergroen avondtoilet
met een overjapon van coton met.
goudmotieven, zoals u op bijgaande
tekening'ziet. Hierin zal Kitty Janssen
verschijnen, die ook stellig voor u geen
onbekende zal zijn.
Maar het best komt zijn feeling om
trent de mode van 1958 tot uiting in
het door Rinie van Slingelandt te dra
gen zwart'-wit tweed jurkje met losse
geplooide rug in de ligne droite of zalc-
lijn, in de rug opgefleurd met een vu
rige roos. Ook voor haar een groen
satin duchesse gala met roestbruine
kant opgewerkt.
Cargelli zelf tekende voor ons de
schetsen, die hier zijn afgebeeld als en
tree van wat u onder de titel Miranda
zal worden geserveerd.
LUCIENNE
Viinen we u dan t'hans mee
ster de coulissen, waar de
r.&kken schuilgaan onder een
ah stof en vorm, die in alle
hoofd slaan. Dit keer gebruikt Maite
Christiane meer bedrukte stoffen dan
stro voor haar collectie: tweeds en
kasjmiers, bedrukte katoen en taffetas,
organdinylonlaize en gestreepte tulle;
zijn de hoeden van stro dan neemt ze
er bengaal en paillasson voor. De bloe
men worden dikwijls in applicaties
aangebracht, geen enkele garnering
trekt het oog. Enige modellen hebben
een smal fluweel lintje om de bol. IP it
blauw, groen en beige neemt Marie
Christiane voor de effen modellen, ter
wijl de bedrukte stoffen bijna altijd in
rood en wil, marineblauw en oranje,
groen en wit zijn. Een collectie die
jong en goed slaat en waarvan het lijkt
of geen enkel model enige inspanning
heeft gekost; groter compliment kan
men de modiste werkelijk niet maken!
toekomstige leiders van een nog maar zeer ge
deeltelijk ontgonnen werelddeel.
Er waren, behalve haar prettige persoonlijkheid
en het feit dat zij een negerin is, natuurlijk nog an
dere elementen die deze in Panama geboren ar
beidersleidster voor dergelijke verantwoordelijke
opdrachten in aanmerking deden komen. Voor een
deel heeft zij die te danken aan de levendige be-
MtIDA SPRINGER praat niet alleen over
communisme zij vecht er daadwerkelijk
tegen, en dat onderscheidt haar van heel veel
anderen. Mocht een vakantie u ooit naar Accra
brengen, de hoofdstad van de nieuwe Afrikaanse
staat Ghana (de vroegere Goudkust) dan is er
kans dat u Maida daar aan het werk vindt. Dat
zelfde kan echter evengoed gebeuren in Kenya,
Tanganyika of Nigerië, Rhodesië of Nyassaland,
Liberië of Sierra Leone. Mdar ook in Parijs kunt
U deze innemende negerin ontmoeten, of ergens in
Italië. In Scandinavië als u dat liever wilt. Of an
ders in Engeland, waar zij énkele jaren geleden
een cursus volgde aan het Ruskin College in Ox
ford. Het was niet haar eerste bezoek aan dat
land. Reeds in 1945 maakte zij deel uit van een
delegatie van Amerikaanse vakbondleiders die de
toestanden onder de Britse arbeiders tijdens de
oorlog kwam bestuderen.
Zo pendelt zij geregeld van haar New Yorkse
kantoor naar de overkant van de Oceaan. Naar
Europa om er de arbeidsverhoudingen te onder
zoeken. Maar in de verovering van Afrika ziet zij
toch wel haar voornaamste taak.
Toen de vakbondleiders van haar land zich rea
liseerden, dat een vrije, democratisch geleide vak
beweging in het zwarte werelddeel een machtig
wapen zou zijn in de strijd tegen het communisme,
deden zij daarvoor een beroep op deze even be
kwame als charmante negerin. Zij kozen daarvoor
niet de minste. Al meer dan tien jaar geleden, in
1946, was Maida Springer in haar eigen land on
derscheiden met de jaarlijkse prijs van verdienste
die daar door de Nationale Raad van Negerin
nen wordt toegekend.
DIE ONDERSCHEIDING gaf haar het vertrou
wen dat zij nodig had, toen zij najaar 1955 in
Accra de Amerikaanse vakbeweging .kwam
vertegenwoordigen op een leergang van de inter
nationale van vrije vakverenigingen. Kort daarop
zou zij er weer zijn. Maar nu voor een reis van
negen maanden door een aantal Afrikaanse landen.
Honderden gesprekken heeft zij daar gevoerd,
maar de opdracht was er dan ook naar. Het ging
er in eerste aanleg om, een bedrag van 50.000 dol
lar zo nuttig mogelijk te verdelen, door in .elk land
juist die jonge mannen en vrouwen te vinden die
door een verblijf in de Verenigde' Staten tot vol
waardige vakbondbestuurders zouden kunnen wor
den opgeleid Die dollars vormden een bijdrage
van de Amerikaanse vakbeweging, die daarmee
een belangrijke steun levert voor de scholing van
MADAME BLANCHOT werkt voor
namelijk met bedrukt mousseline, or.
gandi, laize de paille, nylon en satijn
omdat ze haast uitsluitend soepele mo
dellen maakt. Ze garneert ze met af
hangende tulle of voile strikken en
einden of met rozen, narcissen en ko
renbloemen. Als inspiratie koos ze de
marketentstermuts, heel schuin op het
hoofd gezet; die muts is gedraaid en
getorsadeerd en naar rechts een beetje
topzwaar.
Geel, rose, nijlgroen, verschillende
nuances blauw en een lila-achtig grijs,
dat ze „de kleur van de nevel" noemt,
worden het meest door haar gebruikt.
HET LIJKT WEL of toe niet onder
de cloches uit kunnen komen. Ook
Rose Valois toont er verscheidene van.
Haar modellen hebben brede bollen en
randen die tussen groot en klein in
zijn.
Deze modiste heeft zich altijd bij
zonder toegelegd op baretten en ca
notiers; maar voor het eerst van haar
leven is er nu geen enkele canotier in
haar collectie te vinden. De baretten
ontbreken echter niet. Aardig zijn die
van picot dat in degrade bedrukt is,
b.v. blauw dat in wit overgaat, of bruin
in geel.
De avondhoeden zijn zoals altijd met,
aigrettes of paradis gegarneerd en doen
aan het begin dezer eeuw denken.
DINY K.-—W.
kampioen voor een democratisch Afrika
langstelling die zij van jongs af aan voor de vak
beweging heeft gehad. Maida Springer was nog
maar een jong meisje, toen zij in 1933 in New York
lid werd van de bond van arbeiders in de kleding
industrie. Vijf jaar later zat zij in het dagelijks be
stuur en in 1942 werd zij tot voorzitster gekozen
van de commissie voor de vakopleiding. Daarop
volgden weer andere benoemingen die haar tot in
de topleiding brachten van de internationale or
ganisatie van werknemers in de industrie van da
meskleding.
Door dat alles is zij geleidelijk in haar rol ge
groeid. Maar toen zij daarmee eenmaal op het
eerste plan was komen te staan, maakte de krach
tige persoonlijkheid van Maida Springer daar on
middellijk een succes van.
Ks.
van reumatiek, spit, ischias, hoofd
en zenuwpijnen worden snel en af
doende verdreven door Togal. Er is
geen beter middel tegen dan Togal.
Togal baat waar andere middelen
falen. Togal zuivert de nieren en is
onschadelijk voor hart en maag. Bij
apoth. en drog. f 0.95, f 2.40 en f 8.88.