TOFN Fl I7ABETH REGEERDE" ||[on(!enfe [l"ode\
hemel in blauw fluweel
Beeld van een veelzijdig tijdperk
S«!
^■sass
Vrouwenvaria
DE WERKENDE VROUW IN
KONINGIN ELIZABETH
xSr' 5 >r de
v >&?«0Mcn
^ode en het bezoek van
V
;e>"5.ï
En er is een nertsmantel
voor de engelen....
^et leven van
j. vorstin
h>Ln«fent)
Kinderconf eet ie
Kleurelement
In de schijnwerper
Ik ben gebrand o
^^i^i'EBKUARI 1958
%n
l^et =nden voL
VMJ
1.tot KZuUpy, 6 Pers
>^Nt^en gham
JÏ5? w!lrstr
van Lieshout zoon n.v
^OlWIPLETE WONINGINRICHTING
Elizabeth van Engeland. Dit is het z.g. „Armada-portret" van een anonieme schilder
11,1 cm ïw'! Waar«neöe het 16e-
J^rew an.d zich van een politiek
"'tv;];, "J'dclelmatig belangrijke
ePn v, tot een staatkundige
\Vs'e oM beschavingscentrum van
cbt vane'J® voor een goed deel
Elizabeths regering ge-
het theater, de traditionele spreek- tot de toneelkunst, jtó alleen
buis voor regering en volk beiden op
jeen" eind
ig eeuwen geleden dus
gezeten ter kroning
Ost», a.u rijdt, terwijl tientallen
als behoedster van
jjaf °,Usc^ voorstellen, lijkt het
bi Vi- ^et de innerlijke harmo-
za* kenmerken. Als
«W-llS jaar later vereen-
eritas", „Unitas" en wat
$k? heeft Engeland de be-
CJ??en naar het wereldim-
de v^®11 en Frankrijk heb-
de - mnenlandse moeilijkhe-
ges!ileen Politiek is Enge-
tie ??ancipeerd. Deze felle-
iiïifJ e flegmatieke Engels-
rs Victoriaans!) werkt
Een schenkkan van verguld zilver
uit het. Londen van 1598
to T
zijn
voor
het Brit
rjhassade
W(,,? mepr
P in a_ aan-
\St« "ben nrPer-
goed
C.te ver-
^H,^eftöueking^j
vleze ziet begrijpt plot
seling waarom dichters
haar de naam „Engelse
roos" toekennen: zij
heeft een frisse, perzik
achtige gelaatskleur en
haar iets te grote mond
(een typische familietrek
der Windsors) geeft haar
gezicht iets levendigs.
Bij officiële gelegenhe
den kijkt zij ernstig,
maar niet zodra is het
formele moment voorbij
of haar mond glijdt uit
in een vrolijke glimlach
en haar gezicht krijgt
dat stralende, dat van
een knappe vrouw een
schoonheid maakt. Hoe
wel Margaret meer foto.
geniek is, is zij in wer
kelijkheid niet zo knap
als haar zuster.
Er is in de keuze van
Elizabeths garderobe
echter veel meer in het
spel dan een puur-vrou-
welijke ijdelheid. Lon
den heeft zich nl. opge
maakt om de strijd aan
te binden met het tra
ditionele modecentrum
Parijs. De mode-indus
trie is voor Engeland zo
belangrijk geworden, dat
vorig jaar alleen al naar
Amerika evenveel kle
ding werd uitgevoerd als
het gehele verbruik in
Engeland zelf. De mode
koning Norman Hartnel!
heeft aangekondigd dat
hij op het Europese con
tinent een mode-offen-
k 'iQe -ssven~" «aar sief zal ontketenen, om
V^nti^Z^n Europa te winnen voor
SNe,kkelijk de Engelse lijn. Parijs
>.?W®neid ie kuü Sit 4»»» dA -sack"
9 v0c trekt op~
<je iï °nt-
9 i„ ?nink"
>ofcd te die-
cl Of m VPr.
en
de
ki
ver-
ge-
St"p'uizen
!l^Ordfr' en
Ba 1 ver"
een
11 zelden
Senstni-
°Onk
heeft dit jaar de „sack'
gedecreteerd en een
zoomlijn van 43 cm bo
ven de grond. Hartnell
echter vindt de hemd
jurk te onvrouwelijk en
heeft inplaats daarvan
de „kokerlijn" gelan
ceerd: brede schouders,
schuin aflopend naar de
taille en een nauw om
de heupen sluitende rok.
Hoewel ook hij als alge
mene zoomlijn 43 cm
aanvaardt, is hij zich
toch bewust dat deze lijn
niet voor elke vrouw
geschikt is en propageert
hij diensvolgens viaria-
ties al naar de persoon
lijke behoefte. Meer dan
Parijs is Londen dus ge
neigd tot het compromis,
en het blijft daarmee
trouw aan zichzelf.
Nederland is door
Hartnell uitgekozen als
het centrum, van waar
uit het offensief op het
continent zich ontplooien
zal en het is dus te be
grijpen dat de Britse
mode-industrie in het
koninklijk bezoek een
welkome gelegenheid
ziet voor een mogelijk
beslissende openingszet.
Bevalt de „lijn" van Eli
zabeths garderobe de
Nederlandse vrouwen,
dan heeft Londen hier
mee een overwinning
behaald, die kan worden
uitgedrukt zowel in
prestige als mode-crea
tor als in harde munt.
De Britse mode-indus
trie prijst zich daarom
gelukkig dat Engeland
een koningin heeft en
geen koning: voor haar
is koningin Elizabeth in
dubbele zin een ambas
sadrice van onmeetbare
betekenis. Zij versterkt
Engelands vriendschaps
banden met zijn bond- j
genoten en zij maakt on- j
gemerkt, als vanzelf- j
sprekend, omdat zij nu
éénmaal vrouw is, pro
paganda voor de „En
gelse lijn" in de interna
tionale mode.
reeds
door het fenomeen Shakespeare uniek
is- -r-
Het zijn deze onderwerpen. Enge
lands staatkundige ontwikkeling en
Shakespeare, met hun onderlinge sa
menhang, die op de tentoonstelling
„Toen Elizabeth regeerdein het
Haags Gemeentemuseum verbeeld
worden. De samenstellers, wier stre
ven het is geweest deze expositie tot
het hoogtepunt van het Engelse cul
turele jaar te maken, hebben daar*
naast alle moeite gedaan om de on
derlinge invloed, welke Engeland en
de Nederlanden uitoefenden, een be
langrijke plaats te geven.
De opzet is dus cultuur-historisch
en niet artistiek. Dat moet men. goed
voor ogen houden, wanneer men de
in de zalen geëxposeerde schilderijen,
prenten, tafelgerei en weefsels aan
schouwt.
De beeldende kunsten, die in dé
Britse eilanden nooit tot grote hoogte
zijn gestegen gooien ook hier geen
hog.e ogen. Eigenlijk uitgesproken
typisch Engels zijn slechts de minia
turen, waaronder vaak ware meester
stukjes. De geschilderde portretjes
ter grootte van een medal jon hebben
ook de stijl van de „grote" schilderij
en van Engelse hand beïnvloed. Im
mers alle zijn zij vlak, kleurrijk, per
soonlijk ook, maar schaduwloos en
zonder veel compositorisch inzicht
vervaardigd. Een overvloed van peers,
hofladies en vlootvoogden zijn er om
de wat koude Engelse schilderstrant
te illustreren.
De „Low Countries
Waar'dat niet het geval is, heeft
men vrijwel zeker met een Neder
lands of Duits schilder te doen. Een
eerste voorbeeld van de Continentale
cultuurinvloed, naar Engeland ge
richt. Reeds vroeg in de 16e eeuw is
de trek van schilders vanuit het vas
teland naar Engeland gewichtig. Van
één der grootsten, Hans Holbein,
hangt een fijne tekening van Anna
Boleyn op de expositie. Tijdens Eli
zabeth neemt deze trek de vorm van
een bescheiden emigratie aan. Zo is
daar Antonius Morus, de Zuidneder
lander, die vertegenwoordigd is met
het bekende schilderij van „Bluddy
Mary", Elizabeths katholieke halfzus
ter en voorgangster cp de troon. La
tere schilders, zoals Van Ceulen, Key
en Van Mierevelt, blijken in Engeland
hun warmer Hollands koloriet niet te
verliezen en bij hun opdrachtgevers
desondanks of misschien juist
daardoor bijzonder in de smaak te
vallen, blijkens de talrijke vorstelij
ke conterfeitsels van hun hand. Een
bewijs van 17de eeuwse Nederlandse
cultuurexpansie, al is zij artistiek niet
een van de belangrijkste, zoals zij
zich in Engeland vertoont.
Het. Engelse meeleven met de op
standige „Low Countries" bracht druk
werk voor de Londense drukkers, die
vele pamfletten met krijgsgebeurte-
nissen en kolossale geschiedwerken
over „The Actions of the Lowe Coun
tries" uitgeven. Vele boeken uit die
tijd liggen op de expositie uitgestald.
Ook exemplaren van Elizabeths „A
Declaration of the Causes mooving
the Queene of England to give aide
to the Lowe Countries", verschenen
in 1585, waarin zij zich voor Leices
ter escapade naar onze streken recht,
vaardigt. Met diens komst start ook
de grote invasie van jonge Engelse
noblemen, die in Nederland aan de
bron van wijsheid komen nippen, gre
tig de bibliotheken van Leiden gaan
lezen en later thuis verkondigen „To
aid the Low Countries is to Deal with
people that lack a Head". Op de ex
positie is een fraaie begrcfenis-rol,
behelzende de laatste tocht van de
32-jarige Sidney. Deze dichter, in Ne
derland omgekomen, raakte getrof
fen door de Nederlandse vrijheids
idealen en sloot met vele vooraan
staande Nederlanders vriendschap.
Da rol toont een delegatie van Ne
derlanders, op zeer korte afstand ach
ter de baar-
Er zijn curiosa te over op deze ten
toonstelling. Een bed van Elizabeth,
de laatste brief van haar favoriet
„sweet Robin" Dudley, waaronder fic
vorstelijke hand zelf „his last one"
schreef, men ziet brieven van Mary
Stuart, de bekentenisverklaring van
Guy Fawks, bijzonder naaldwerk enz.
Shakespeare, in de ondertitel van
de expositie genoemd, kijkt de be
zoeker slechts aan vanaf het enige
betrouwbare protret dat van hem be
staat, dat in de First Folio. Een mas
sa oude uitgaven, reconstructies van
de Globe-schouwburg, gravures van
toneelvoorstellingen en fotokopieën
om zijn acteurschap zijn er om het
beeld van deze geniale Engelsman te
verlevendigen. Wat de samenhang be.
treft moet echter de tentoonstelling
verstek laten gaan. Om Shakerspeares
persoon blijft, juist door het gebrek
aan materiaal, veel te gissen en slechts
de lezing van zijn werken openbaren
zijn door eigentijdse gebeurtenissen
beïnvloede inspiratio, naast zijn uni
versele toneeltalent.
De uit Engelsen en Nederlanders
samengestelde tentoonstellingscom
missie heeft zich beperkt in de over
vloed en dat grondige bestudering van
de expositie nog minstens een middag
vraagt, getuigt eens te meer voor de
veelzijdigheid, die de roemruchle
eeuw van Queen Bess kenmerkt.
De hemel van de haute couture
is van blauw fluweel. En langs de
pilaren slingeren zich lentebloe
men. Er staan rode kaarsen op de
tafels, in zilveren kandelabers.
Dat het werkelijk zoiets als een
hemel is bewijst het feit, dat je
er niet alleen maar over kwaste
rige modegrootheden struikelt.
Met een beetje geluk kan de ge
wone sterveling soms plotseling de
voor een gewone sterveling nogal
enerverende ontdekking doen dat
de buurman of de buurvrouw aan
de bar een celebriteit is op het
toneel of van de film, een echte
diplomaat of zo maar een levens
grote minister.
Het was een wonderlijke hemel,
waarin de „associate members"
vrij vertaald: de kousenfabrikanten,
de schoenmakers, de kappers, de
hoedenontwerpers, de bontleveran
ciers en de korsettenmakers
van de haute couture hun gasten
ontvingen. De enige die er ontbrak
was haarkunstenaar René die een
scheve ski had gereden en daar
door met gebroken botten in een
ziekenhuis verbleef in plaats van met
uw verslaggeefster en driehonderd
andere uitverkorenen voor enkele
uren onder de witte tulen wolkjes
te vertoeven van de blauwfluwelen
hemel, waarin Paul Anstee alle bij
producten van de haute couture had
geëtaleerd.
Wolkbewoonster
De engelen waren echter beslist
niet bij de associated schoonheids
specialist binnengevlogen, want zij
hadden bij nadere bezichtiging
een nogal ruwgepleisterde huid,
maar de miniatuursweaters die zij
droegen (hebt u ergens anders ooit
een engel in een met edelsteen ge
garneerde sweater gezien?) kwa
men in elk geval van een vertrouwd
aards adres. Een anderë wolkbe
woonster vertoonde zich in kousen
met de tint van zwartq koffie, die
door de korte-rokkenrage ineens
actueel zijn geworden, en de bont
leveranciers probeerden een nieuwe
hemelse traditie te vormen door
hun engelen in lange nertsmantels
te hullen met een naar de laatste
mode gesneden ruime rug.
Gouden „Rond de Wereld" bal
lonnen vervoerden prachtige suède
leersoorten in tinten als Melba
(romig bruin) en As van ro.
zen (waarbij we ons nu pas rea
liseerden dat dit rosig beige moet
zijn), of nieuw citroengeel met
wit geruite Schotse tweeds.
Er zou overigens een diepgaan
de studie te schrijven zijn over het
verschil in appreciatie van de ver
schillende takken uit de wereld van
de ijdelheid voor de hemelse sym
bolen. Over de hoedemakers die
hun produkten zo maar aan hemel
se bomen hingen of op hemelse
telegraafpalen hoog boven de wol
ken of die de een of andere muze
haar monument van een gedrapeer
de toque (koninklijk paars met wa-
termeloengroene tule en bezaaid
met viooltjes!) achteloos op een
wolkje naast haar lier lieten slin
geren. Of over de kappers, die in
hun kappershemel hun klanten al
lemaal een gouden hoofd willen ge
ven, waarop mijnheer Steiner dan
een creatie maakt van de huid van
een Tibetaanse buffel en plukken
nerts, waarin de nieuwe modekleur
Zwarte Bourgogne is verwerkt. Kap
per French doet dat liever met een
meer op deze tijd berekende com
binatie van met plastic behandeld
nylonhaar waarvan de fint van
goud naar lichtblond verloopt en
met dat al is de modehemel in
Londen toch wel een instituut waar
de ene verrassing zich op de an
dere stapelt.
De enige die, getrouw aan zijn
vak, de aardse sfeer trouw bleef,
was ten slotte nog schoenmaker
Rayne, die als laatste nieuwtje een
voetbekleding had bedacht van ge
weven paardehaar. Ofschoon ook hij
bereid is zijn klanten in een zonne
wagen door deze wereld van kleur
en fantasie te laten gaan. En daar
mee haar en zijn voetbekleedsels
van alle aardse smetten vrij te
houden.
Else Danah
De- miniatuur sweaters
die deze engelenfiguur
tjes dat het engelen zijn
suggereren tenminste de
nogal eigenaardig ge
vormde vleugels), dragen,
vormen een minutieuze
copie van de grote mo
dellen uit de collectie van
Pringle of Scotland
de Schijnwerper
(Van onze medewerkster)
Het Internationale Wol Secretariaat
heeft ditmaal het oog laten vallen op
de werkende vrouw. Eerder kreeg de
,m«ri matheneiserlaan 247 - lel. 33846 - 34329
dat wollen stoffen voor een zeer groot
deel aan die eisen kunnen voldoen.
Oeke Wieringa heeft haar fantasie
en vernuft (vooral dit laatste! uitge
a.s. moeder een plaats op het program, leefd. Duizelingwekkend zijn de mo-
ma en nu de garderobe voor deze ca- gelijkheden bij de japonnen die ons
tegorie geen probleem meer vormt, tijdens een show in Amsterdam wer-
meent men een nieuw afzetgebied den gepresenteerd. Inknoopbare mou.
voor wollen stoffen te hebben gevon- wen, losse befjes en kragen, verhor
den in de kleding voor vrouwen met gen slippen die bij een onverwacht
een baan buitenshuis. Een categorie „gekleed moeten zijn" uit de strakke
die hier in den lande nimmer apart roic getrokken de japon onmiddellijk
wordt genoemd zoals dat in Amerika tot een creatie stempelen. Ja, we za-
wel het geval is, getuige het maand- gen zelfs japonnen die u ook achterste
blad Charm voor de Career-girl. Wat voren aan kunt trekken. Een aardig-
hier in de confectiezaken te krijgen is heidje waar we niet helemaal het nut
vertoont niet veel verschil met wat van jnzien tenzij het bedoeld is om
de vrouw in het algemeen denkt te „knieën" te voorkomen, maar de kans
moeten dragen of zij nu haar werk dat je straks met „knieën" van voren
thuis of buitenshuis verricht. Men en van achteren loopt lijkt ons groter,
meent hieraan de wijsgerige gedachte
vast te kunnen knopen dat daarom gemak zult u in de prak-
(dus wegens het ontbreken van enige jjJk hebben van een nauwe rok die
representatieve kleding) ook het aan- do°r knopen losmaken ruimte geeft
tal vrouwen in betere functies nog °m te fietsen. Uiteiaard is er stof van
betrekkelijk klein is. Want te veel hetzelfde verwerkt onder het vrjjge-
schijnt het jonge meisje haai- baan te komen split. Ook de ouderwetse keu
zien als een nuttige opvulling van de geltasjes van hetzelfde materiaal als
tijd tussen school en huwelijk. Dat de r°k aan de ceintuurs bevestigd was
deze periode wel eens onbeperkt zou eep charmant speelsigheidje.
kunnen zijn is een factor waar wel Als de werkende vrouw thuis komt
degelijk rekening mee moet worden draagt zij een van de gezellige panta-
gehouden. De kans op carrière stijgt ions met jak of duster. Ontelbaar veel
met de kleding wij spreken namens spitsvondigheden maakten deze show
het I.W.S. want ook het bedrijf interessant om naar to kijken maar erg
zal een meer representatieve garde- zwaar verteerbaar,
robe waarderen. De eisen die aan
goede kleding mogen worden gesteld initiatief is echter zeer te prij-
ziin: kwaliteit; modieus, sterk, kreuk- zen wanneer met een maximum
-herstellend, variatie-mogelijkheden en aal1 ldee«n wordt verwerkt in een mi-
rustige dessins Een schaap met vijf nanum aan modellen is er grote kans
Twee voorbeelden van gemakkelijke huisdracht. V oor al dat van de Toch njet. hoewei het schaap dat de werkende vrouwenstand er wel
staande jnanne-qiiin in zwart-rode wollen fantasie natte voldoet erg goed. er njej gemist kan worden want hij vaart.
pantalon is van zwarte radzimir satijn iedereen zal het er over eens zijn G. S.de W.
DE NEDERLANDSE CONFECTIE
heeft reeds heel wat geleerd in de
laatste jaren: ijverig trok zij naar
modeshows in den vreemde, teneinde
in ons eigen landje de laatste snufjes
binnen ieders bereik te brengen. De
Nederlandse confectie is waakzaam
en snel, maar toch, er hapert nog iets.
Want het blijft een moeilijk chapiter,
voor onze jongste generatie iets aar
digs en persoonlijks te vinden, zon
der terecht te komen in een hoge
prijsklasse. Niettemin, kinderen wil
len er ook leuk uitzien, terwijl het kle
dingstuk hun ravotten nimmer in de
weg mag staan. Daarom zijn het
meest die stoffen geschikt, die een
stootje kunnen verdragen, vuilafsto-
tend zijn gemaakt en liefst niet snel
kreuken. Voor kleine meisjes is dat
niet zo moeilijk alles wat eenvou
dig is, staat het leukst, maar op het
terrein van de jongens belandt men
al te ras tussen de rekken met minia
tuur-herenkostuums. Gelukkig wor
den er thans wel aardige broeken ge
maakt, de zg. campinghosen van ge
watteerd perion; gemakkelijk schoon
te houden enlekker warm.
Ook de broeken van flanel en cor
duroy zijn praktisch, en in combina
tie met een kleurige sweater, een
leuke bloes of een T.T. shirt, gezel
lig om in thuis te voelen.
De jackets in waterafstotende pop
lin en zeeduffel zijn nog steeds een
geliefde winterdracht, paraat voor
een ravottertje bij menige „stoere"
knaap.
HOEWEL DE WONINGINRICH
TING de laatste jaren veel verbe
terd is, blijkt er nog steeds een grote
categorie stoffeerderijen e.d. slechts
vaag of helemaal niet doordrongen te
zijn van de waarde van het kleurele
ment in de moderne woning. Terra,
bruin en groen zijn vrijwel de eni
ge kleuren die worden getolereerd:
die doffe tinten, die naast het bruin
van de meubels het interieur» alle
glans en fleur ontnemen.
Misschien dateert dit nog uit de
tijd, dat slechts dat fatsoenlijk was,
wat op een gegeven ogenblik „en vo-
que" is. Het gros van de mensen wil
n.l. maar gewoon bij de meerder
heid behoren en kiest dan ook die vor
men en kleuren die op dat bepaald
moment algemeen gewaardeerd wor
den.
Bovendien is het kiezen van kleuren
voor sommigen al weer een heel
probleem en al te graag verlaat men
zich dan weer op de keuze van de
ander, de producent.
Gio Ponti, de Italiaanse architect,
merkte eens op: „Mensen die zelf
nooit een boek of schilderij kopen,
zijn graag de eersten om ons te be
wijzen hoe beschaafd zij wel zijn,
hoe veredelend en wortelend in de tra
ditie de ellendige kleuren zijn, waar
zij zich mee omringen."
En wat kan men met een juist
kleurpalet al niet bereiken? Kleine
vertrekken kunnen groter gaan lijken,
een te koud vertrek warmer van aan-
zfen worden. Evenals bij een juiste
kleuraansluiting tussen verschillen
de vlakken een decoratief effect wordt
bereikt, waarin kleur en vorm de
hoofdrol spelen.
HOPE BRYCE, een van New Yorks
best gehonoreerde mannequins (50
dollar per uur) is ongetwijfeld de
zeldzaamste en mooiste bloem op
covers en in modetijdschriften van
Amerikaanse origine. Zij luidde haar
voortreffelijke loopbaan in tijdens een
zomervakantie, toen ze haar univer
sitaire opvoeding haar familie en
haar paard te Californië achterliet
om zich met de geneugten van zon en
zee en onverwacht ook met de mode
bezig te houden. Haar eerste „loop"
werd een daverend succes. Deswege
gaf ze haar studie op, borstelde het
zwarte haar uit een bleek ernstig ge
zichtje en wandelde met enorme
groen aangezette ogen op deze spring
plank naar interessanter werk. „Ik
hield van kleren, kleuren en mooie
dingen en dan ontwikkel je vanzelf
een gevoel i van stijl en accessoires."
Dit sentiment werd alras het blik-
punt van ontwerpers en cameralieden.
Zij werd 'avoriet als Costume Coordi
nator, tien jaar kennis en ervaring in
deze deden haar instinctief de juiste
hoed, tas, handschoenen en juwelen
uitzoeken en bezorgden haar, keurig
geserveerd op een gouden schaaltje
een boeiend verblijf in Frankrijk-
Voor de film Bonjour Tristesse
mocht ze de kostuums bepalen, het
introductiekaartje voor Dior, Balen-
ciaga en de Givenchy, wat de schijn
werpers nog feller deed branden.
Thans echter heeft ze zich weer terug
getrokken in haar exquize apparte
ment in Manhattan, waar ze haar
twee poedels zo nu en dan in de steek
laat voor haar functie als leading
lady in een bloeiende modesalon.