staat voor een keerpunt Het 120ste eiland is in de maak NATIONALE CAMPAGNE TEGEN BALDADIGHEID DE TRAGEDIE VAN Terwijl het oude is er rumoer over het nieuwe wachters hij de geselkolom Aldo Togliatti wil geen communist zijn, zoals zijn vader Steeds vragen over verval van de stad Al vele eeuwen Lang voorbij Frank Lloyd Wright in Venetië 1 Als een oordeel van smaragd Kunstmatige eilanden Observator 'CP T\^C VB ZATERDAG 29 MAART 1958 I PAGINA 3 Als kind in ballingschap Onhoudbaar a a VENETIE Men moet van Venetië eigenlijk een museum maken! Het behoort immers niet alleen aan Italië, maar feitlijk aan heel de wereld toe. Het bevat architectonisch en stedebouwkundige schatten, die niet verloren mogen gaan. Ja, in derdaad, alleen als men er een museum van maakt en desnoods entreeprijzen heft, kan de Dogenstad behouden worden, kan worden voor komen, dat ze stuk voor stuk in puin valt en ten slotte volkomen ten onder gaat. Het was nie mand minder dan de beroemde Franse bouw meester Le Corbusier, die dit gezegd heeft. Deze pionier van het bouwen bracht kort geleden nog eens een bezoek aan „La Serenissima zoals de Venetianen hun stad als erfgename van de Vene- tiaanse republiek bij voorkeur noemen. Hij raak te, tijSens een lange gondeltocht door de voor naamste wijken, diep onder de indruk van Vene- tiës onvergankelijke schoonheid, van de vol maakte harmonie van het Canal Grande en van de juwelen van bouwkunst er langs. Hij was in middels niet de eerste, die het zei. Reeds vroeger hebben mensen, die het goed met Venetië menen, erop aangedrongen, dat er de nodige maatregelen zouden worden genomen, om het huidige verval te voorkomen. En talrijk waren de protesten tegen het neerzetten van nieuwe, moderne gebouwën, die storend werken in het huidige geheel. Venetië in verval? Velen, voor wie een bezoek aan de Dogenstad tot de onvergetelijke momenten van hun leven behoort, zullen zich verbaasd afvia»en, of een stad, waarheen zich elk jaar weer honderdduizenden toe. risten be»evcn, die een flinke haven heeft en een florerende toeristen industrie. in verval kan zijn of geraken? Met verval bedoelen de Venetia nen, voor wie het behoud van hun stad in de tegenwoordige vorm een kwestie van leven en dood is geworden het feit, dat het ene paleis na het andere, vele, oude, historische gebouwen en talrijke mooie woningen bouw vallig betrinnen te worden. De fundamenten worden door het brakke water van Se lagune aangevreten, de houten palen, waarop Venetië gebouwd is straten en kademuren incluis gaan steeds meer scheuren en rotten gedeel. telijk weg en het komt menigmaal voor, dat de eigenaars niet over de nodige middelen beschikken, om hun bezit te herstellen. Als voorbeeld wordt o.a. genoemd het Palazzo Foscarini, waar de doge Marco Foscarini heeft gewoond. Het verheft zich tegenover het z.g. „Casa di Otello" (Huis van Otello). Het paleis, dat geheel onderkomen en ver. waarloosd is, dient thans tot bergplaats van boten en is zo verdeeld, dat er een zo groot mogelijk aantal mensen kan wonen. Deze mensen zijn arm. De eigenaar kan het verval van het gebouw niet tegengaan, de bewoners kunnen dit nog minder. Het wordt volkomen uitgewoond en is eigenlijk al een bouwval Nu zijn «r mensen, voor wie alle bewe ringen over een ten ondergang gedoemd Venetië nonsens lijken. Ze stellen zich op het standpunt: Venetië bestaat al vele eeuwen, de huizen en gebouwen hebben er met goed gevolg de tand des tijds getrot seerd. Het brakke water is niet zo schade lijk voor de fundamenten als men meent. Zelfs de golfslag, door de talrijke mo torboten en de tramboten veroorzaakt, zijn niet in staat, de ouderwets-degelijke con structies onder water te ondermijnen. Dat op tal van plaatsen de muren van de hui zen met metalen platen en ijzeren klem men bijeen worden gehouden- vinden ze niet zo erg. Dit gebeurt elders in Italië óók. Ten slotte, de kosten van vernieuwing zijn hoog en de solide huizen kunnen tegen een stootje Maardeskundigen hebben deson danks vastgesteld, dat vijftig procent van Venetië bijna een puinhoop isIn ieder geval zal men er alles voor moeten doen om te voorkomen, dat het op den duur'instort. Het is de burgemeester van Venetië geweest, die een viertal jaren ge leden een alarmkreet slaakte. Hij richtte zich daarbij tot heel de wereld. Verzamelde in het stadhuis 'n aantal Italiaanse en bui tenlandse journalisten,, aan wie hij het treurige nieuws mededeelde, dat Venetië voor 'n keerpunt in zijn bestaan stond: 'n algemene restauratie tot behoud van het oude, of het zonder meer verlenen van vergunningen voor nieuwbouw. Deze nieu- bouw kon en kan niet 'anders, dan modern zijn en utilitaristisch van stijl, dus een voudig, strak, zonder versiering. De tijden zijn lang voorbij, waarin schat rijke kooplieden en succesvolle politici pronkpaleizen lieten bouwen, waarmede ze hun naam vereeuwigden en waarin ze de grootste kunstenaars van de stad hun meesterwerken lieten maken. Architecten kregen de opdracht, zo weelderig moge lijk te bouwen. De arbeidskrachten waren goedkoop. Men had geen haast. Kunste naars en bekwame vaklieden kregen gele genheid, te laten zien. wat ze konden. Er werd niet op geld gekekenMarmer, andere kostbare bouwsteen, mozaïek, ver gulde plafonds, beschilderde muren, prachtige traliewerken voor de ramen, nog mooier smeedwerk voor de deuren, ingelegde vloeren, kostbare meubelen etc. etc., het werd allemaal dikwijls uit verre landen aangevoerd. Alles diende, om de rijkdom en de voornaamheid van de op drachtgever duidelijk te laten uitkomen. Zijn opvolgers droegen er nog het hunne hoe bij en aldus werd VenetiëVenetië. Heden ten dage willen de opdrachtge vers een nieuw gebouw zo snel mogelijk klaar hebben. Ze verlangen in de eerste plaats doelmatigheid en zo ze al een begaafd architect een ontwerp laten ma ken, deze bouwt uiteraard niet in de oude stijl. Trouwens, zoals gezegd, dat zou te kostbaar worden. Er zijn bereids talrijke nieuwe gebouwen in Venetië verrezen, zelfs in het hartje van de stad. Juist dit feit heeft grote verontwaardiging gewekt, maar er is bepaald herrie ontstaan rond een project van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright, een man. die wat ge durfdheid en moderniteit betreft, niet bij Le Corbusier achterstaat. Dit project zou tussen de oude paleizen van het Canal Grande een hypermodern gebouw doen ontstaan, van strakke lijnen. Tijdens een bezoek aan Venetië verklaarde de Amerikaan zich bereid, iets te maken, dat zich bij de sfeer van het oude zou aan passen. Zijn opdrachtgever was een jon ge. rijke architect, die pas zijn titel aan de universiteit van de dogenstad had ge haald en grote bewondering voor Wright koesterde. Teneinde diens scheppingen in de Verenigde Staten te bestuderen, maakte hij zijn huwelijksreis daarheen. Hij kwam echter bij een auto-ongeluk om. Zijn jonge weduwe besloot, het plan van haar gestorven echtgenoot toch te la ten uitvoeren. Er zou geen mooi paleis aan ten offer vallen, maar 'n betrekkelijk on beduidend pand en ze stelde zich voor '»et nieuwe gebouw in te richten tot een instelling van weldadigheid, welke de naam van de te vroeg gestorven architect zou dragen. Toen Wright zijn ontwerp enkele jaren later inzond, wekte het bij velen grote ver ontwaardiging. Men achtte het een aantas ting van het bestaande en sloot daarbij de mogelijkheid niet uit. dat realisering er van de stoot zou blijken voor 'n hele reeks nieuwe gebouwen, waardoor het karakter van Venetië totaal bedorven zou worden, De kwestie werd een onderwerp vani internationale discussie. Vooral de Engel-] sen interesseerden zich er voor, verklaren! dat het ..monster van Wright" nooit op het] Canal Grande zou mogen worden losgela ten. De voornaamste Engelse kranten stonden vol ingezonden stukken van ver ontwaardigde bewonderaars van het oude Venetië. Eén er van schreef, er nooit meer een „voet aan wal" te zullen zetten, wan neer het beroemde Canal Grande door de Amerikaan bedorven zou worden. De protesten hebben tot gevolg gehad, dat het ontwerp weliswaar door de schoon heidscommissie niet is afgekeurd, maar „ter bestudering" van de ene commissie naar de andere gezonden werd. Praktisch is het vrijwel van de baan. Dit neemt niet weg. dat er al verschil lende ernstige aanslagen op Venetië zijn gepleegd. Twee ervan, de verbouwing van het hotel Bauer-Grünwald, dat in 't hart je van de stad ligt en het. bouwen van een nieuwe vleugel voor Hotel Danieli, het sjiekste van de stad, waar de grootheden van de wereld afstappen, dringen zich als het ware onmiddellijk aan de bezoeker op. Bedde hotels liggen vlakbij de Piaz za San Marco. Wie de Ponte dei Sospiri, de Brug der Zuchten gaat bekijken, stuit vanzelf op het moderne gedeelte van Hotel Danieli aan de onvolprezen Riva degli Schiavoni. Wie naar de Accademia gaat, door het smalle straatje langs het postkan toor, ziet opeens de nieuwbouw van Hotel Bauer-Grünwald voor zich op een kleine piazza (plein), waaraan zich nog een prachtige barokkerk verheft. Het nieuwe hotel staat daar volgens velen als een vloek De nieuwe vleugel van het Hotel Danie li werd gebouwd inplaats van een groot, uit de middeleeuwen daterend huis. dat bijzondere historische waarde had. In de elfde eeuw vluchtte er de moordenaar van een doge in. Het werd tot nationaal monument van de republiek verklaard, hetgeen inhield, dat 't onder geen beding mocht worden afgebroken. Maar derge lijke bepalingen gelden tegenwoordig niet meer en het huiE ging dus tegen de grond. Voor het overige, Bauer-Grünwald en Danieli (welk laatste zich ook de naam Excelsior heeft aangemeten) zijn de. ze ker voor de toerist het meest in het oog- Het bekende Hotel Danieli.Excelsior kreeg er een vleugel bij, in moderne stijl. Het hotel is gevestigd in een oud paleis, waarin eens de doge Dandolo woonde. Links het gebouw van de gevangenis, dat door de beroemde „Brug der Zuchten" met het Dogenpaleis verbonden is. Het middelste gebouw is het ontwerp door de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright inplaats van een nog bestaand, oud pand gemaakt. Rechts en links soortgelijke oude, statige ge. bouiOen, als dat, op welks plaats het „monster van Wright" zou verrijzen. Tal van protesten zijn oorzaak ge weest, dat het project opgeborgen werd en dus niet doorgaat. Deze foto montage laat duidelijk de grote tegenstelling uitkomen. vallende aanslagen op Vendtiës schoon heid. Ze betreffen de naaste omgeving van het Canal Grande. Venetië telt inmiddeiS nog vele andere buurten en wijken, waar de glorie van het verleden nog in steen voortleeft* 'in mooie gebouwen met fraaie, statige binnenplaatsen, in stijlvol le kloosters, omringd door rustieke tuinen, in soms volkomen afgelegen staande ker ken, pronkjuwelen van bouwkunst, die meesterwerken bevatten van schilder kunst en beeldhouwwerk. Wie ooit het voorrecht heeft gehad, door Venetië te kunnen zwerven, gaande door de smalle straatjes, opeens terecht komend op een rustig pleintje met een pomp of een fon tein, die elders de ereplaats in een mu seum zou krijgen, vol bewondering opkij kend naar rijk bewerkte gevels, om dan in een donkere hoek de toegang naar een pittoresk plantsoentje te ontdekken, hij weet, welk een schatkamer de Dogenstad is Hij ontwaart ook merkwaardige din gen Zo bijv., dat de Venetianen op hun huisdeuren bij voorkeur koperen naam bordjes gebruiken. En die naambordjes zijn zelfs in het armste buurtje altijd glimmend gepoetst, terwijl de koperen deurknoppen al even „Hollands proper aandoen. Maar laten we niet beginnen, met ons te verliezen in een verstilde schoonheid aan weerszijden van de Canal Grande, dat zich als 'n gordel van smaragd tussen Ve- netiës eilanden doorslingert. Venetië is op een archipel gebouwd, waarin het Ca nal Grande, de breedste vaargeul is. Maar overal blijken de eilanden en eilandjes toch duidelijk van elkander gescheiden. Oorspronkelijk waren het 112 eilandjes. Er zijn enkele kunstmatige aan toege voegd. Momenteel is men zelfs bezig met het aanleggen van het 119e, dat ruimte zal moeten bieden voor een groot aantal blokken woningen, waarin de nog steeds toenemende bevolking van de stad zal moeten worden ondergebracht, mede om dat tal van oude huizen onbewoonbaar worden. Dit 119e eiland ligt ten westen van 't eiland Giudecca een der nieuwste gedeelten van Venetië, dat echter toch de oude sfeer bezit. Voor het 120e eiland dat gevormd zal worden uit 'n groepje eiland jes in de lagune, San Biagio geheten, is men reeds drukdoende met het maken van plannen. Elders langs de rand van Venetië wer den eveneens kunstmatige eilanden ge vormd. waar dichtslibben van de lagune ter plaatse dit gemakkelijker maakte. O. a. voor de haven heeft er landwinning plaats gevonden en de Piazzale Roma. het plein bij het station, waar al het autoverkeer samenkomt en de enorme torengarage staat, is kunstmatig, door aanplemping van de lagune uitgebreid en biedt aldus meer parkeergelegenheid. Wat hier ge bouwd wordt, is modern en om zo te zeg gen on-Venetiaans. Blokkenvolkswonin- gen moeten alleen al vanwege de kosten uiterst sober gehouden worden. Het zijn eenvoudig blokkedozen, zoals op vele plaatsen elders Al het nieuwe en volgens velen lelijke doet de roep, om Venetië te sluiten en een verbod tot het bouwen van panden in mo derne stijl op te leggen, steeds luider weerklinken. Er is door de Italiaanse staat reeds een speciale wet aangenomen, waar door ten behoeve van het behoud van de stad in haar traditionele toestand de no dige fondsen zullen worden beschikbaar gesteld. Maar het gaat hier om miljarden lires en die kunnen niet zo maar opeens gefourneerd worden. Intussen blijven de voorstanders van het volkomen handha ven van het oude zich tegen alle nieuwig heden verzetten. Studenten hielden de monstraties, toen op het San Marcoplein de imposante, uit de tijd van Napoleon daterende lantaarns vervangen werden door nieuwe moderne. Een 'algemeen pro test ging op bij het bekend worden van het plan, om heel het Canal Grande te il lumineren. Het is tot dusver bij gedeel ten gebleven. Of het ooit zover zal komen, dat Venetië in artistiek opzicht tot een gesloten stad verklaard zal worden en één groot muse um wordt, is een open vraag. Het zal zeer zeker niet gemakkelijk gaan en vermoe delijk zal men zich dan tot de binnenstad moeten beperken. Het comité „Nationale Campagne te gen Baldadigheid", dat onlangs werd ge vormd uit vertegenwoordigers van ver schillende takken van industrie, handel, onderwijs, scheepvaart en bankwezen, heeft thans zijn plannen bekendgemaakt. Via het cre-comité van commissarissen van de Koningin gaan de organisatoren een beroep doen op de burgemeesters van Nederland om alle in hun gemeente bestaande verenigingsbesturen uit te nodigen op een bijeenkomst. Daarop zal worden getracht, alle verenigingen in deze gemeenten (geschat op meer dan 25.000) te interesseren voor de nationale campagne en te komen tot oprichting van plaatselijke comiés. Verdere programmapunten van het comité zijn het organiseren van mani festaties, het beleggen van bedrijfsbijeen- komsten in grote bedrijven, het organise ren van filmvoorstellingen voor de hoog ste klassen der lagere en middelbare scholen en het houden van voordrachten op ouderavonden. De financiën voor zijn actie hoopt het comité te verkrijgen door de verkoop van zogenaamde „adelbrieven voor de burger", op vertoon, waarvan de be zitters een belangrijke reductie verkrij gen op de toegangsprijzen voor tal van toeristische aantrekkelijkheden in Neder- iland, zoals musea, dierenparken, natuur reservaten en dergelijke. De prijs ervan zal op een gulden worden gesteld. Schade, jaarlijks toegebracht aan na tuur en eigendommen loopt in de tiental len miljoenen. Volgens een cijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek, samengesteld op grond van politierappor ten, bedraagt de schade, jaarlijks toege bracht door brandstichtende jeugd, al leen al miljoen. Het bezoek van het Engelse konings-' paar aan ons land is een zegetocht geworden. Wat een belangstelling, eer bied en hoogachting in velerlei vorm. Kostbare en kostelijke versieringen, tienduizenden juichers lang de weg, terwijl de televisie en radio-toestellen bij honderdtallen de aandacht der kij kers en luisteraars gespannen hiel den. Hoe zal het morgen zijn? Dan vie ren wij, katholieken, de intocht van de Christus in Jeruzalem. Hebben we ons reeds opgemaakt om in die fees telijke hoogmis aanwezig te zijn? Om na de palmwijding bij de processie het „Hosanna, de Zoon van David" mee te jubelen? Hem tot eer, die Zijn leven gaf om ons voor de eeuwigheid te redden. Of duren de plechtigheden te lang, zeggen ze ons te weinig, kun nen we de hoogachting en eerbied niet meer opbrengen en doen we der halve het feest van de Palmzondag met het bijwonen van een „stil mis- I je" af? Zijn we dan werkelijk „hard van zoon van Palmiro Toglialti Naast de oude, prachtige barokkerk van San Moisé werd in Venetië, aan een fraai, oud pleintje, een modern hotel gebouwd Men neemt in Italië alge meen aan, dat hij zijn geeste- y^lijk evenwicht heeft verloren Palmiro Togliatti (pseudoniem voor zijn werkelijke naam Ercole Ercoli) heeft slechts één kind, een zoon, Aldo genaamd en ingenieur. Dit beroep heeft de jonge Togliatti echter tot dusver niet uitgeoefend. Hij was geen briljant student, hetgeen zijn vader zeer verdriette en is een nogal onhandig, weltfremd jongmens, dat heel moeilijk met andere mensen omgaat, geen vrienden van zijn leeftijd heeft en zich blijkbaar erg eenzaam en verwaar loosd voelt. Hij lijkt sprekend op zijn vader, het militante hoofd van de Italiaanse communistische partij, heeft diens lange gestalte, diens weel. derive haardos en draagt eveneens, vanwege een sterke bijziendheid, een bril." Maar verder is hij het tegendeel van zijn opbruisende, dictatoriale vader, met wie, hij vele jaren van ballir, chap gedeeld heeft. De vorige maand werd Aldo Togliatti in de havenstad Civitavecchia door de politie aangehouden, omdat hij zich wat men noemt op verdachte wijze in de havenbuurt- ophield. Hij sprak er vreemde zeelieden aan, bleek buiten gewoon geagiteerd en toen men hem naar een politiebureau bracht, kon men er al dra vaststellen, dat de jongeman volkomen buiten zijn geestelijk evenwicht was. Vandaar, dat men hem naar een psychiatrische inrichting overbracht en zijn moeder, de communistische senatrice Rita Montagnana van zijn aanhouding en opberging op de hoogte stelde. De senatrice kwam van Rome over haast naar Civitavecchia en wist 4e be werkstelligen. dat ze Aldo mee naar huis mocht nemen. Het gebeurde vestigde in tussen weer eens de aandacht op de tra gedie van de zoon van Italië's aartscom munist. Zijn moeder nam hem zoals ge zegd mee naar huis- Maar daar woont Palmiro Togliatti niet. Deze heeft zijn vrouw enkele jaren geleden in de steek gelaten voor een jonge secretaresse en dit treurige feit is naar het schijnt de aanleiding geworden, dat een reeds lang bestaand conflict tussen vader en zoon op felle wijze uitbrak. De jonge Togliat ti moet zijn vader de heftigste verwijten hebben gedaan, omdat deze de vrouw ver liet. die vele moeilijke jaren in balling schap met hem gedeeld heeft en hem in zijn zwaarste uren trouw bleef. Lief en leed. honger en ellende met hem delend. Palmiro Togliatti, reeds danig in zijn zoon teleurgesteld, vanwege diens volkomen gebrek aan belangstelling in de politiek en in het communisme en zijn gemis aan studielust, verbrak alle banden. Toen Aldo Togliath te Civitavecchia door de politie werd aangehouden bij nadere informaties kwam vast te staan, dat hij Italië wilde ontvluchten, onver schillig waarheen en dat hij zeelieden had gevraagd, hem aan boord van hun schip te verstoppen was hij niet in het bezit van een paspoort. Maar men ge looft in I'alië. dat hij dit nu wel spoedig zal krijgen en wel een Sovjet-Russisch, aangezien zijn moeder het besluit geno men schijnt te hebben, om hem weer naar Sovjet-Rusland terug te zenden. Aldo To gliatti is nl. een halve Rus. Hij bracht het grootste gedeelte van zijn leven in Moskou door. In het Mekka van het com munisme moet 'hij echter een grote af keer ervoor hebben opgedaan. Op zijn schrijftafel en in zijn boekenkast staat geen enkel communistisch boek. zelfs niet Karl Marx' „Het Kapitaal"- Hij leest alleen verzenbundels. Toen Aldo nog een kind was, werd zijn communistische vader tot de vlucht uit Italië gedwongen. De fascisten zaten hem op de hielen. Togliat'i trok met vrouw en kind de grens over. Aldo zat in een rugzak. Het drietal trok naar Pa rijs en verbleef daar enkele jaren. Daar na werd Togliatti naar Moskou ontbo den. Vaag herinnert Aldo zich de lange, zware reis dwars door Europa, Ook in Moskou hadden de Togliatti's het erg arm. Vader Togliatti was zelden thuis- Hij werd geheel in beslag genomen door het werk op het p'ropagandabureau, waar hij was aangesteld. Nadat Togliat ti tot functionaris bij de Comintern was benoemd, zagen moeder en zoon hem nog slechts zelden. Ze waren geheel op Russische kennis sen aangewezen. Aldo speelde met Rus sische kameraadjes en leerde het Italiaans bijna geheel af. Bij zijn terugkomst in 1946 in Italië kon hij zich nauwelijks ver staanbaar maken en nog lang daarna sprak hij slechts in korte zinnen. Zijn verlegenheid en pessimistisch uiterlijk slo ten hem overigens bijna al bijvoorbaat uit van een geregelde omgang met Italiaan se kameraden. Bovendien lag hem het milieu der communisten helemaal niet. Aan de technische hogeschool te Rome liet hij zich nauwelijks met de andere stu denten in- Op hun nieuwsgierige vragen omtrent de toestanden in Sovjet-Rusland gaf hij slecht» in vage bewoordingen ant woord en *ot een politiek debat liet hij zich nooit verleiden. Al spoedig wist ie dereen, dat de zoon van Palmiro Togliatti beslist geen communist was- Omdat zijn positie te Rome ten slotte onhoudbaar werd, ging hij naar Turijn, om daar zijn studies te beeindigen. Hij woonde er met zijn moeder aanvankelijk bij een oom, de communistische volksver tegenwoordiger Montagnana. die inmid dels bij het Kremlin in ongenade geval len is. Aldo Togliatti werd werkstudent en kreeg een bescheiden baantje bij een elektriciteitsmaatschappij. Nadat er in 1948 een aanslag op zijn vader was gepleegd en deze weigerde zijn verhouding met de secretaresse te verbreken, moeten de zenuwen Aldo te pakken hebben gekregen. We stippen hier slechts aan, dat hij herhaaldelijk in een kerk gezien werd, vurig biddend, maar van een openlijk bekennen tot het katho licisme is het nooit gekomen. Misschien dat zijn moeder dit belet heeft. Het liep te gen de verkiezingen en een openlijk over gaan van Togliatti's zoon naar de Katho lieke kerk zou voor de communist Togli atti uiterst, pijnlijk geweest zijn. Ook zijn moeder, zoals gezegd eveneens communis te, zal er zich wel ten sterkste tegen ge kant hebben- Te dien aanzien was ze het blijkbaar met haar man eens. Geen schan daal, juist nu er verkiezingen werden ge houden. was beider wachtwoord en als gevolg hiervan ging Aldo weer z-g. vrij willig naar Sovjet-Rusland terug, omdat dat zijn echte vaderland zou zijn, waar hij opgevoed was. Zijn moeder bracht hem er heen. Maar tot veler verbazing bevond zich on der de communistische vluchtelingen, die bij het uitbreken van de opstand in Hon garije de Italiaanse grens op de Bremer overstaken, de jonge Aldo Togliatti. Men meent, dat deze niet in Sovjet-Rusland ge weest is, maar in een inrichting ergens in Hongarije ondergebracht werd. Zijn moeder moet bijtijds een seintje ui' Hon garije hebben gekregen, dat het beter was haar zoon weer naar Italië te halen. Gedurende twee jaar woonde Aldo Togli atti in grote teruggetrokkenheid bjj zjjn moeder. Dat hij katholicerend was heeft hij niet erkend, zjjn ondervragers ant woordend op dezelfde, vage manier waar op hjj vreemden gewoonlijk te woord stond. Wat hem tot zijn poging tot ontvluch ting heeft gebracht, is vooralsnog een ge heim- Maar het lijkt wei zo goed als ze ker, dat nieuwe pogingen hem zullen wor den belet en de Togliatti's besloten heb ben hun zoon ergens veilig in Sovjet-Rus land op te bergen. Daarover is men het in Italië vrijwel eens. KS, nek", waarover de Heer zich reeds bij Mozes beklaagde? Een eerste H. Mis, een trouwplech tigheid, een Paaswake kunnen om de sensatief wat sentiment of een ver nieuwing nog trekken. Doch dèt trek ken is geen bewijs van godsdienstzin. Echt, volwaardig Christendom vraagt meeleven in liefde of gelijk H. Paulus het ons morgen in het epis tel zegt: In ons moet dezelfde gezindheid zijn als in de Christus d.w.z. zelfverlooche ning tot het uiterste in geduld, zacht moedigheid, offerbereidheid en hulp vaardigheid. De lijdensmeditaties voor dikwijls halfvolle kerken gepreekt zijn nu het drama der geseling gepasseerd. Fel en tot ln bijzonderheden vaak is ons dèt lijden geschilderd. De Christus moest en wilde dat alles ondergaan tot onze redding. Als mens is Hij ge striemd, uiteengerukt onder ontzetten de pijnen. Ook wij kunnen geselingen onder gaan. De oorzaak van die gevoelige slagen en pijnlijke striemen bij ons? Tekort in liefde. Dèt tekort voelt de mens het zwaarst en het smartelijkst. Wie een weinig ervaring heeft, weet in de miljoenen-menigte honderden vereenzaamden door teveel egoïsme, te weinig hartelijkheid, te weinig mee leven, grove behandeling, verachting, miskenning, onderwaardering, hard oordeel en geen begrip. Al die tekorten op het vlak der lief de slaan levens kapot, maken diepe, schrijnende wonden, verbitteren zie len. Zwèar zullen die tekorten worden aangerekend, want de liefde blijft het eerste gebod. Eén voorbeeld ter waarschuwing aan die liefdelozen, die wachters bij de geselkolom in onze mensengemeen schap. In het evangelie van donderdag jJ. wordt verhaald, hoe de Heer bij een farizeer de maaltijd gebruikte. Daar kwam Maria Magdalena. Grote ver ontwaardiging bij de nette lieden over het optreden van die openbare zonda res. En hoe is de houding van de Heer? Hij wijst de gastheer op zijn tekorten tegenover zijn Gast en prijst de zondares om haar fijne hoogach ting en eerbied. Met als knetterende conclusie:: Haar zijn vele zonden ver geven om haar grote liefde. Zij aan wie weinig vergeven wordt, beminnen weinig. Het evangelie zit boordevol waar schuwingen, opwekkingen en dreigin gen, wanneer moet verklaard worden, dat de liefde een gebod is van de al lereerste en allerhoogste orde. Vele deugden kunnen een mens sie ren. Maar wij, naar Gods evenbeeld geschapen, lijken het meest op Hem in gulle hartelijkheid, troostende blij moedigheid en luisterend meeleven. God houdt zo van die blijde gevers. Moge ook tot ons gezegd kunnen worden wat de Heer Maria Magdale na tenslotte toevoegde: Uw geloof, uw vertrouwen heeft om uw grote liefde u gered, ga in vrede. Welk een blijde boodschap zo vlak voor Easanl

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 3