n
HET PAASEI
ONZE DAGELIJKSE
van Mona....
door C. BAUER
y. b
Mieke
Verstikkende damp in
Leids zwembad
Resultaten van Missie
zondag
ZATERDAG 5 APRIL 1958
PAGINA 4
no m I I i ill ifll
BRAZILlë NAAR EXPO
Kinderen raakten bedwelmd
Groningers gaven het meest
VERDACHTE VAN VERGIF
TIGING VAN ECHTGENOTE
Op vrije voeten gesteld door
Maastrichtse rechtbank
uit de hand!
Krachtige Kost voor het Kind!
B.M.R.S.
j a
radio en televisie
MP C Lichte muz. 24.00 Nwa 0.05 Symf. conc. 1.15-
5 30 Gevar muz
Donderdag is Sir Winston Churchill, in gezelschap van lady Churchillvolledig
hersteld teruggekeerd tc Londen van zijn villa aan de Franse zuidkust. Vanuit zijn
auto, waarmee hij yiaar Chartwell vertrok, begroette hij de vele vakantiegangers
die zich op London Airport bevonden.
Horizontaal: 1 hinder, 4 landbouwwerk
tuig, 6 voegwoord, 1 vrucht, 10 voorzetsel,
12 wandversiering, 15 familielid, 16 gang
van het water, 19 rijschool, 22 onmeet
baar getal- 23 strijdperk, 24 vogelprodukt,
25 vrucht, 26 metaal, 27 namelijk (afk.),
29 pers. vnw.j 31 Frans voegwoord, 32
deel van een Franse ontkenning, 33 zeep
water, 35 deel van de week, 38 speelgoed,
39 vette vloeistof, 41 inhoudsmaat, 42
vreemde, 44 niet breed, 45 waterhoogte,
46 de somma van, 48 vogel, 50 paar, 52
geogr. aanduiding (afk), 54 vluchtige stof,
57 omwenteling, 61 pers. vnw., 62 slede.
63 becijferen, 67 staaf, 70 dubbelklank,
71 uitheems zoogdier, 73 gevaarlijke plek
in zee, 76 gewicht, 78 vice versa (afk),
79 fris, 81 schrijfbehoefte, 83 nieuwe we
reldtaal, 85 Europeaan, 86 watering, 87 pl.
in Canada, 90 dwaas, 92 hetzelfde (afk),
94 ambtshalve (lat. afk), 95 titel, 97 wind
richting (afk), 98 muziekinstrument, 100
struisvogel, 101 als eerder (afk), 103 slot,
104 het romeinse rijk (lat. afk), 105 rijg-
snoer, -08 zeep, 111 rang in het leger,
112 voor, 114 jongensnaam, 115 ind. dak
bedekking, 116 natuurkundeterm (aik),
117 godsdienst.
Verticaal: 2 tegen. 3 treiter, 5 pers.
vnw., 6 herkauwer, 8 pl. in Gelderland,
9 woede, 11 rivier in Italië, 13 pl. in Gel
derland, 14 bevestiging, 16 toiletartikel.
17 bediende, 18 meisjesnaam, 19 eil. in de
Middell. Zee, 20 Europeaan, 21 boom
vrucht, 28 vadsig, 30 zich legeren, 31 IJs
landse literatuur, 32 deel v. d. dag, 34
afbeelding, 35 pers. vnw., 36 op dit ogen
blik, 37 gewicht, 38 wijze, 40 fr. pers.
vnw, 43 naamloze vennootschap (Duits),
44 sportterm, 45 Eng. voorzetsel, 47 voor
zetsel. 49 Duits pers. vnw., 50 naamloze
vennootschap (fr.), 51 fr. lidwoord, 53
laatst leden (afk), 55 aanzien, 56 staaf,
58 hedenavond, 59 voorzetsel, 60 elektr.
geladen deeltje, 61 deel v. h. jaar, 63 her
kauwer, 63 schone, 65 jongensnaam,
66 stofmaat, 67 naamloze vennootschap
(Fr.), 68 kleinst deelbare deeltje, 69 kreet,
72 meervoud (afk), 74 vers, 75 eenh. van
kracht (afk), 77 stelsel van betaling 79
sportterm (afk), 80 geestdrift, 82 geheel
de uwe (lat afk), 84 zangnoot, 85 rivier
(afk), 109 duur v. eb en vloed, 110 schaap,
112 godsdienst, 113 goud (fr).
Oplossing van gisteren
Horizontaal: 1 ar, 3 pi, 5 do, 7 neger,
8 eleve, 10 ot, 12 reu, 14 legende, 16 l.s.,
13 Rotterdam, 20 al, 21 termiet. 22 kat,
26 a.e., 27 stoom, 30 kaart, 31 si, 32 op,
33 de.
Verticaal: 1 snor, 2 rete, 3 pel, 4 ir,
5 de, 6 o.l.) 9 vadem, 11 generen, 13 ulo,
15 edda, 17 stam, 18 roest, 19 alk, 23 aard,
24 tete, 25 sap, 28 os, 29 mi, 30 ko.
In tegenstelling tot hetgeen eerder is
bericht moet wegens onvoorziene omstan
dig' eden het materiaal wordt voor de
Expo '58 opgevorderd de tentoonste'-
in Italië, 86 slingerplant, 88 muziekinstru- nng Brazilië in het Maritiem Museum
ment, 89 meisjesnaam, 91 pl. in Utrecht, „Prins Hendrik" dinsdag a.s. worden ge-
93 schoorsteenvuil, 96 deel v. e. schip, sloten.
99 bovenlipversiersel, 102 verharde huid, j zij ;s (jus aneen nog tijdens de beide
104 steenmassa, 106 bevel, 107 maanstand i paasdagen voor het publiek te bezichtigen
Kouwelijk-zit het kleine figuurtje"-op, de
grond bij de haard, de handen om de
knietjes geslagen.. Hetmeisje kijkt met
blij verwonderde ogen naar het reusach
tig grote chocolade paasei, dat het zojuist
heeft mogen-zoeken in de tuin. Tante Iet
had het zogoed w^ggstopt, dat het er
heel lang naar had gezocht. O, ja, na
tuurlijk met een jas aan en een warme
.sjaal om,... Maar dat paasei
Als pappie straks komt, wat zal hi) dan
een: ogen 'opzetten. Jammer, daflp.i er
niet elke dag is, .overpeinst Mona, maar
'volgende maand wordt hij overgeplaatst
.en dan ziet ze hem weer elke, dag.
Wat. is er eigenlijk veel gebeurd dé
laatste maanden in. haar leventje:Het
overhaaste vertrek vanuit Djakarta, pap
pie,, die zo stil was aan boord en geen
enkel leuk vriendinnetje. Liedje en haar
broertjes waren al veel eerder naar Hol
land gegaan en wonen hier nu ook irt
Den Haag.
Nee, als Mona aan haar aankomst hier
in Holland in de sneeuw denkt en aan dat
nare pension, dan rilt zij even. Zo maar
op een middag, toen zij haar sommetjes
maakte, was pappie met een mevrouw,
nee, met een juffrouw thuisgekomen, nog
een vriendin van haar eigen mammie
vroeger. En toen mocht zij „tante Iet"
zeggen en mee naar héar huis.
Tante Iet is een schat, denkt het kleine
meisje warm, nu is alles hier in dit vreem
de land niet naar meer. Als ik een wens
mocht doen, denkt het stil, dan zou ik
vragen, of tante Iet.... Stel je voor, dat
tante. Iet haar mammie eens werd, was
het net als alle kinderen op school. Zus
ter heeft gezegd, dat zij, Mona, daarvoor
veel moet bidden en dat zij dat ook voor
haar zou doen. Nu, zusters bidden eigenlijk
veel meer dan de gewone mensen, over
peinst Mona vaag. Zij heeft haar eigen
mammie nooit gekend, want zij was nog
ipaar een babytje, toen zij stierf
"Och. daar gaat de telefoon. „U spreekt
met Mona Erkélens, met wie spreek ik",
draagt haar hoge meisjesstemmetje. „Mo
na. kindje, pappie is onderweg naar jullie
toe. Zeg, Is tante Iet daar?"
Ja, zjj is er tante Iet en Mona luistert
naar haar blijde lach, als zij met haar
vader spreekt. Net, of er ergens een klok
je klingelt. Met een vertrouwelijk gebaar
tje legt Mona plots haar handje op die
van tante Iet, die haar andere arm met
een vertrouwelijk gebaar om haar heen
slaat..
„Ik zal het Mona zeggen. Frank en ik
denk wél, dat dit voor ons een heer
lijk Paasfeest wordt
En dat wórdt het inderdaad, vooral
voor de kleine Mona, wier hartewens zo
maar in vervulling gaat, want tante Iet
wordt volgende maand echt 'een mammie
voor haar.
Zuster Trudis vouwt die avond een
briefje van Mona op. die haar bedankt,
dat zij zó goéd~ voor haar gebeden heeft
en kijkt met een glimlach naar het grote
paasei, trouwhartig afgestaan
(Van onze correspondent)
Vele jeugdige zwemmertjes zijn don
derdagavond in het Leidse Overdekte
Zwembad door een verstikkende damp
bedwelmd geraakt. Oorzaak hiervan was
het feit, dat het personeel van het bad
bij het reinigen van de toiletten een
mengsel van zoutzuur en chloor had ge
bruikt.
De meeste zwemmertjes kwamen, na
dat zij naar buiten waren gebracht, weer
vlug op adem. Slechts een moest onder
doktersbehandeling worden gesteld.
Op Missiezondag 1957 heeft Nederland
per praktizerende katholiek 23 cent ge
offerd. Een derde deel van alle Neder
landse parochies heeft niet aan de collec
te meegedaan. Aldus blijkt uit een publi
catie in de april-Annalen van het Pause
lijke Genootschap tot Voorsplanting van
het Geloof.
De opbrengsten liepen voor verscheide
ne delen van het land sterk uiteen. In het
Bisdom Breda was de. bijdrage per katho
liek het laagst, nl. 14 cent; in Den Bosch
16 cent Het aartsbisdom en Roermond
stonden gelijk met 24 cent per hoofd; Rot
terdam en Haarlem betaalden 27 en 28
cent. Het hoogst was de bijdrage tn het
jonge en zwaarbelaste bisddm Gronin
gen n.l. 32 cent per praktizerende .katho
liek'.
De rechtbank te Maastricht heeft de
29-jarige G. te Heerlen, die ervan ver
dacht wordt z«n 28-jarige echtgenote te
hebben vergiftigd, uit preventieve hech
tenis ontslagen. Dit betekent echter niet
dat hij van rechtsvervolging ontheven is.
De echtgenote overleed op 11 oktober
in het ziekenhuis te Heerlen, nadat bij
haar vergiftigingsverschijnselen waren
geconstateerd. Verdachte G. werd daar
na door de Heerlense recherche aange
houden en later overgebracht naar het
huis van bewaring te Maastricht. Op het
stoffelijk overschot van de vrouw is door
een gerechtelijk geneeskundige sectie
verricht.
"uitzending: vanuit Engels Transit Camp te
Hoek van Holland. Golflengte 25 meter.
Zaterdag
22.00 Verzoekplaten
23.00 Hersengymnastiek
23.45 Jam Session
24.00 Vervolg verzoekplaten
01.00 Sluiting
ZONDAG 6 APRIL
HILVERSUM I 402 m. 7.00 NCRV 8.00 KRO
10.00 IKOR 12.00 NCRV 12.15 KRO. 17.00 Con
vent van kerken 18.30 NCRV 19.45-24.00 KRO.
7 00 Paaszangdienst 8.00 Nws. 8.15 Radiofil-
harmonisch koperkwart. 8.25 Plechtige hoogmis
9 30 Nws er waterst. 9.45 Gramm. 10.00 De
eredienst thuis 10.10 Muz. v. d. zondag. 10.30
Ned Herv. kerkd. 11.30 Vragenbeantw. 11.45
De kerk in de spiegel v. d. pers. 12.00 Gramm.
12 15 Paasboodschap en zegen Urbi et Orbi
door Paus Pius XII 12.40 Gramm. 12.45 Gramm
13.00 Nws. 13.05 Caus, 13.15 Hoorsp. met muz.
13.35 Lichte muz. 14.00 Bel canto 15.00 Voordr.
15 20 Gramm. 16.30 Vespers 17.00 Gereformeer
de kerkd. 18.30 Vocaal eras, en sol. 19 00
Nws. uit de kerken 10 05 Samenzang 19.25 Ge
sprek. 19 45 Nws, 20.00 -Lichte muz. 20.30 Her
haling paasboodschap en zegen Urbi et Orbi
door Paus Pius XII 20.45 Instr .oet. 21.00 Ca
baret 2130 Hoorsp. 22.15 Gramm. 22.45 Avond
gebed en lit. kal. 23.00 Nws. 23.15 Gramm. 23.30
Laatste rondje.
HILVERSUM II 298 m. 8.00 VARA 12.01) AVRO
17 00 VARA 18.30 VPRO 19,00 IKOR 20.00-24.00
AVRO.
7 00 Opstandingsdlens8.00 Paasklokken 8.01
Nws 8.18 Weer of geen weer 9.45 Stnjkork.
10.15 Voordr. m. muz. 10.35 Kathleen Fe"'"
karakteristiek tn woord en muziek 11.lo Caba
ret 11.55 Rep". 12.00 Carillonspel 12:10 Amus.
ark. 12.30 Sportspiegel 12.35 Pianospel 12.o5
Een opdracht aan het Nederlandse volk 13:00
Nws en SOS-ber. 13.07 Buitenl overz. 13.17 Me-
ded. of gramm. 13.20 Even bijdraaien 14.00 Boek-
bespr. 14.20 Byzantijns koor 14.50 Toneelbeschou-
wing 15.05 Operaconc. 16.00 Dansmuz. 16.30
Sportrevue 17.00 Rep. 17.05 Gevar. conc.. 17.30
V.d. jeugd 18.10 Rep. 18.15 Nws. 18.30 Kmder-
paasdiens. 19.00 Kerkdienst v.d. jeugd 19.30 De
Open Deur 20.00 Nws. 20.05 Amus muz 20.45
Logboek 1928 21.25 Gramm. 21.35 Voordr. 21.45
Koorklanken 22.00 Westlndisch ork 22.15 Journ.
22.30 Gramm. 23.00 Nws .23 15-24.00 Verleden
en heden met een vleugje romantiek
ENGELAND, BBC home service 330 m.
12 20 Verz. progr. 13.10 Kritieken 12.55 Weer-
ber 14 00 Nws 14.10 Klankb. 14.40 Gramm.
15.00 V d. tuinh. 15.30 Sytmf. ork., koren en sol.
10.45 Interv. 17:15 Caus 17.30 Muz caus. 18.00
V d. kind 18.55 Weerber 19.00 Nws. 19.15 Journ.
19.45 Amus. muz. 20 30 Caus. 20.45 Klankb.
21.25 Liefdadigheidsopr. 21.30 Hoorsp. 22.00 Nws.
22.15 Muz biografie 23.30 Discussie 23.50 Epi-
loog 24.00-0.06 Nws.
BC light progr_ 1500 en 247 m.
12.00 Have a Go 12.30 Kerkdienst 33.00 Verz.
progr. 14.15 Gevar. progr. 14.45 Hoorsp. m.
muz. 15.15 Gevar. progr. 15.45 Filmprogr. 16.30
Amuz. muz. 17 30 Hoorsp. 18.00 Interv. en gram.
19.00 Gevar. muz. 19.30 Gramm 20.00 Gevar.
progr. 20.30 Nws. 20.35 Amus. muz 21.30 Sa
menzang 22.00 Gevar. progr. 23.00 Amus. muz.
23.30 Nws 23.40 Gramm. 0.30 Pianospel 0.50
Meditatie 055-1.00 Nws.
ND.R—WDR. 309 m.
12.00 Pianorecital 12.45 Gewijde muz. 13.00
Nws. 13.10 Gevar. muz. 15.00 Verz. progr .16.00
Viool en piano 16.30 Dansmuz. 18.15 Kamermuz.
19.00 Nws. (19.20 Operettemuz. 21.50 Nws 22.00
Frankrijk 3 (Nat. progr 28o en 235 m.
12.00 Nws. 12.05 Ork. conc. 15.40 Operette
17.25 Gramm. 17.45 Ork. conc. 19.43 Lichte muz.
20.15 Gramm. 22.15 Gramm. 22.30 Nws .22.35
Verz. progr. 23.52-24.00 Nws.
Brussel 324 m.
12.20 Amus. muz. 12.30 Weerber .12.34 Amus.
muz. 13.00 Nws. 13.15 V.d. sold. 14.00 Gramm.
15.15 en 15.45 Idem 16.00 Spor tl6.45 Gramm.
17.00 Sportuitsl. 17.15 Gramm. 17.35 Sport 17.45
Spprtuitsl. 17.52 Gramm. 18.00 Kamermuz. 18 30
Godsd. halfuur 19.00 Nws. 19.30 Gramm. 20.00
Gala-uitv. 21.30 Gramm. 21.45 Idem 22.00 Nws
22.15 Gramm. 23.00 Nws. 23.05-24.00 Gramm.
Brussel 484 m.
12.20 Gramm. 13.00v Nws 13.10 Gramm. en
sportber. 14.30 Ork. conc. 15.10 Gramm. en sport-
ber. 17.00 Nws. 17,05 Gramm. en sportber. 19.30
Nw$. 20.00 Hoorsp. en dansmuz. 22.00 Nws.
22.1o Lichte muz. 22.55 Nws. 23.00 Jazzmuz.
23.55 Nws.
TELEVISIE
NTS 11.55-12.30 Eurovisie Zegen Urbi et Or
bi door Z.H. Paus Pius XII 20.00-23.00 Euro
visie Carmen, opera.
DUITS progr; 11.55-12.30 Zegen Urbi et Orbi
12.40-13.15 Intern, borreluurtje 16 00 Documen
taire film 17.30-18.40 Sprookjesfilm 19.00-19.30
Hier und Heute 19.30 Spiegel v. d. week 20.00
Carmen, opera.
FRANS-BELG progr; 11.00 H. Mis. 11.55-12 30
Zegen Urbi et Orbi 19.00 Avonturen v. h. Ver
re Westen 19.30 Film 19.45 Avant-première 1958
20.3o Gevar muz. Daarna Wereldnws.
VLAAMS-BELG progr; 11.00-11.35 Paasmis
11.55-12.30 Eurovisie Zegen Urbi et Orbi 14 30
V.d. kleuters 14.50 Tekenfilm 15.05 Folkloris
tisch progr 15.35 De week in beeld 16.05 V.d.
vrouw 19.00 Feuilleton 19 30 Nws. 20.00 TV-
competities en amus ork. 22.00 Bokswedstr.
22.10 Nws. en sportact.
Uitzending vanuit Engels Transit Camp te
Hock van Holland. Golflengte 25 meter.
Zondag
22.00 Anders dan gewoon.
22.45 Bing Crosby Show
23.15 Voor jong en oud
23.45 Muziek voor mij
00.30 Sluiting
MAANDAG 7 APRIL
HILVERSUM 1 402 m. 8.00 NCRV 9.30 KRO
12.15-24.00 NCRV
8.00 Nws. 8.15 Gramm. 8.30 Morgenwijding
9.15 Gramm. 9.30 Nws. 9.45 Radiofilharm.
sextet 10.24 Hoogmis 12.15 Koperens en klok
gelui 12.50 Paaszang 12.45 Gramm. 13.00 Nws.
13.10 Marinierskapel 14.0o Klankb. over Ambon
14.30 Promenade ork. en solist 15.15 Reporta
ges v d. verkenningstochten door Nederland
op z'n paasbest 16.00 Declamatie 16.30 Viool
en piano 17.00 V.d. kleuters 17.15 V.d. jeugd
17.30 Gramm. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 Orgel
spel 18.30 Sportevenementen 18.50 Gramm. 19 00
Nws. en weerber. 19.10 Op de man af. 19.Id
Schoólzang 19.35 Pari. commentaar 19.30 Gramm
20.00 Radiokrant 20.20 Koorzang 21.00 Voordr.
21.45 Amus. muz. 22.10 Klavecimbel reci
tal 22.20 Vocaal ens. ork, en sol. 22.45 Avond
overdenking 23.00 Nws. 23.15 Gramm. 23.40-
24.00 Het evangelie in Esperant o
HILVERSUM II 298 m. 8.00 VARA 10.00 VPRO
12.00-24.00 AVRO
8.00 Nws-. 8.18 Rep. 8.23 Krentebrood en eieren
9.45 Caus. 10.00 Kerkdienst 11.25 Kamerkoor
en concertgebouwork. 12.00 Pianopalet 12.35
Land- en tuinb. meded. 12.38 Koorzang 13.00
Nws. 13.15 Theaterork. en sol. 13 50 Act. 14 00
Gramm. 16.00 Lichte muz. 16.30 V.d. kind. 17.00
Zigeunerork. 17.30 Sportjourn. 18 00 Nws. 18.15
Orkestconc. 18.40 Act. 18.50 Openbaar kunstbe
zit. 19.00 Gramm. 19.10 Plantaardig en mine
raal 19.50 Regeringsuitz. 20.00 Nws. 20.05 De
familie Doorsnee 20.35 Rep. 20.40 Operette
21.30 Hoorsp. 22.30 Zang en gitaar 22.30 Rep.
23.00 Nws. 23.15-24.00 Gramm.
BBC Home serv. 330 m.
12.15 Gramm. 12.30 Hoorsp. 13.00 Ork. conc.
13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Gramm. 14.40
Marsen en walsen 15.30 Gramm. 16.00 Hoorsp
17.30 Lichte muz. 18.00 V. d. kind. 18.55 Weer
ber. 19.00 Nws. 19.15 Stad en land 19.40 Sport
20.00 Amus muz. 21.00 Klankb. 21.30 Twintig
vragen 22.00 Nws. 22.15 Hoorsp. 23.45 Caus.
24.(>0-0.06 Nws.
BBC Light progr. 1500 en 24" m.
12.15 Voordr. 12.30 Nws. en lenteprogr 13.00
Gramm. 13.30 Nws. en gevar. muz. 14.00 Sport-
parade 14.15 Jazzmuz. 14.43 V.d. kleuters 15.00
Sport 15.50 16.05, 16.50, 174.5 en 18 00 Idem
19.00 Lichte Tnuz. (Om 19.30 Nws.) 19.45 Hoorsp.
20.00 Journ. 20.24 Sportpraatje 20.30 Nws. en
hoorsp. 21.00 Gev. progr. 21.30 Nws en gramm.
22.00 Hoorsp. 22.30 Nws. en groeten v. militai
ren 23.00 Gevar .muz. 23.30 Nws. 23.40 Amus.
muz. 0.30 Nws. 0.55-1.00 Nws.
NDRWDR 30» m.
12.00 Gevar. muz. 13.00 Nws. 13.10 Gevar. muz.
15.00 Vrol muz. 17.50 Kamermuz. 19.00 Nws.
19.30 Dansmuz. 21.45 Nws. 21.55 Klankb. 22.20
Chansons 22.45 Lichte muz. 24.00 Nws. 0.05
Dansmuz. 1.15-4.30 Gevar. muz.
Frankrijk, progr. 3 (Nat. progr.) 280 en 235 m.
12.00 Nws 12.05 Ork. conc. 13.30 Gramm. 13.50
Idem 14.00 Pianospel 14.30 Gramm. 14.50 Hoorsp.
16.00 Gramm. 17.00 Operette 19.10 Kamermuz.
20.05 Ork. conc. 23.10 Kamermuz. 23.52-24.00
Nws.
Brussel 324 m.
12.5 Gramon. 12.30 Weerber. 12.34 V.d. landb.
12.42 Gramm. 13.00 Nws. 15.15 V.d sold 14.00
Operaconc. 15.30 Balletmuz. 16.00 Koersen 16 02
V.d. zieken 17 00 Nws. 17.10 Symf. ork.. koren
en sol. 17.35 Sport 17.40 Gramm. 17.45 Meisjes
koor 18.00 Filmmuz. 18.15 Kinderlied 18.20 Prot
caus.. 18 30 V.d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Gramm.
20.00 Oude muz .20 50 Kupstkaleidoscoop 21.00
Grarhm. 21.3o Amüs. muz. 22.00 Nws. 22.15
Gramm. 23.00 Nws. 23.05 Jazzmuz. 23.35-24.00
Gramm_
Brussel 484 .m
12.00 Gramm. 13.00 Nws. 13.10. 14 00, 15.30,
15.45 en 17.00 Gramm. 17.00 Nws. 17.05 Gramm.
17.45, 18.0 en 18.40 Idem 19.3 Nws. 2.00 Ge-
var. progr. 22.00 Nws. 22.10 Gramm. 22-55 Nws
23.00 Dansmuz. 23.55 Nws.
TELEVISIE
NTS: 16.00-17.00 Filmprogr. v. d. jeugd. 20 30
Meridiaan 21.30-22.45 Europees danstoernooi.
DUITS progr; 15.00 Sportrep. 17.00-18 15 TV-
spraakje 19.00-19 30 Hier und Heute 20 00 Gevar.
progr 22.00 Intern, amateur danstoernooi
FRANS-BELG progr; 19 00 Sport 19 45 Auto-
mobielkron. 20.00 Nws. 20.30 TV-spel 22 10 Les
Grands Interprètes 22.40 Wereldnws.
VLAAMS-BELG progr; 21 30-22.45 Eurovisie
NTS Intern, amateur danstoernooi
DINSDAG 8 APRIL
HILVERSUM 1 402 m. 7.00-24.00 KRO
7 00 Nws. 7.10 Gramm. 7.45 Morgengebed en
lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gramm. 3.50
V.d. Huisvr. -9.35 Waterst. 9 40 Gramm. 9.45
Lichtbaken 10 00 V.d. kleutlrs 10.15 Gramm.
10.30 Hongaarse muz. 11.00 V.d. huisvr. 11 30
Gramm. 11.50 Caus. 12.00 Middagklok-noodklok
12.03 Metropole-ork. en soliste. (12 30-12 33 Lan
en tuinb. meded.) 12.55 Zonnewijzer 13 00 Nws.
en kath. nws. 13.20 Gramm. 13.40 Lichte muz.
14.00 Kamermuz. 14.30 V d. plattelandsvrou
wen 14.40 Hoorsp. 15.35 Gramm. 16.00 V.d. zie
ken. 16.30 Ziekenlof 17.00 V.d. jeugd. 17.40 Beurs
ber. 17.45 Regeringsuitz. 18.00 Lichte muz
18 20 Lichte muz. 18.43 Caus. 19.00 Nws. 19 lu
Cómm. 19.15 Lichte muz. 19.35 Gramm. 20.20
Catechismus 20.30 Act. 20.45 De gewone man
20.50 En gij zult het aanschijn der aarde ver
nieuwen. 22.05 Promenade ork. en solist 22.45
Avondgebed en lit kal. 23.00 Nws. 23.15-24.00
Nouveautés.
HILVERSUM II 298m. 7.00 AVRO 7.50 VPRO
8.00-24.00 AVR O
7.00 Nws. 7.10 Gym. 7 20 Gramm .7.50 Dag
opening 8.00 Nws. 8.15 Gramm. 9 00 Gym. 9.10
V.d. vrouw 9.15 Gramm. 9 40 Morgenwijding
10.00 Gramm. 10.50 V.d. kleuters 11.0 Orgel
en zang 11.30 Viool en piano 11.50 Kamerkoor
12.00 Dansmuz. 12.20 Regeringsuitz 12.30 Land
en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws.
13.15 Meded. of gra-mm. 13.20 Promenade Ork
koor en sol. 13.55 Beursber 14.00 Gramm.
14.40 V.d. jeugd. 15.00 Viool altviool cello en
fluit. 15.30 V.d .zieken 16.30 V.d. jeugd 17.20
Caus. 17.3 Mil ork. 18.00 Nws. 18.15 Journ.
18.30 Amateursprogr. 18.55 Paris vous parle
19.00 V.d. kind. 19.05 Koofconc. 19.45 V.d. jeugd
2.00 Nws. 20.05 Gevar progr. 22.15 Gitaarspel
22.25 Carillonspel 22.40 Experimentele muz.
23.00 Nws. 23.15 Koersen van N. Vork 23.16
New York calling 2321-24.00 Gramm
BBC Home serv. 330 m.
12.00 Pianorecital 12.30 Hoorsp. 13.00 Ork.
conc. 13.55 Weerber. 14.00 Nws. 14.10 Discussie
14.55 Marsen en Walsen 16.00 Caus. 16.15 Gramm.
16.30 Hoorsp. 17.00 Caus. 17.15 Gramm 18.00
V.d. kind .18 55 Weerber. 19.00 Nws 19.13 Stad
en land 19.40 Sport 19.45 Bas en piano 10 00
Gramm 21.00 Klankb. 22.00 Nws. 22.15 Caus.
22.45 Klassieke muz. 23.45 Caus 24.00-0.06 Nws.
BBC Licht progr. 1500 en 247 m.
12.00 Voordr. 12.15 Mrs. Dale's Dagb. 12 30
Nws. en orgelspel 13.00 Gramm. 13.30 Nws en
v.d. arb. 14.00 Dansmuz. (Om 14.30 Nws. 14 45
V.d. kleuters 15.00 V.d. vrouw (Om 15.30 Nws)
1600 Dansmuz. (Om 16.30 Nws.) 16.43 Poli'ïe
ork. 17.30 Nws. en Mrs. Dale's Dagb. 17 45 Amus.
muz. (Om 18.30 Nws.) 19.00 Lichte muz. lOm
19.30 Nws.) 19.45 Hoorsp. 20.00 Journ. 20 25
Sport 20.30 Nws. en Have a Go 21.00 Dansmuz.
21.30 Nws. en gevar. progr. 22.00 Dansmuz
23.00 Klankb. 23.30 Nws. 23.40 Dansmuz. 0 30
Nws. en lichte muz. 0.55-1.00 Nws.
NDRWDR. 309 m.
12.00 Lichte muz. 13.00 Nws 13.15 Amus .muz.
14.00 Operettemuz. 16.00 Kamermuz. 17.00 Nws.
17.20 Kamermuz. 17.45 Gevar. muz. 19.00 Nws.
19 35 Gevar. muz. 21.15 Gramm. 21.45 Nws.
23.30 Ork. conc. 24.00 Nws 0.10-1.00 Dansmuz.
Frankrijk 3 (Nat. progr.) 280 en 235 m.
12.00 Nws. 12.05 Ork. conc. 13.35 Klankb 14.10
Kamermuz 1.7.00 Kamermuz. 17.20 Gramm-
19.00 Idem 20.00 Idem 20.5 Kamermuz. 23.52-
24.00 Nws
Brussel 324 m.
12.00 Granim. 12.15 Pianospel 12.30 Weerber.
12.34 Pianospel 13.00 Nws. 13.11 Gramm. 14-00
Symf. ork. en solist 15.30 Strijkkwart .61 13
Gramm. 16.15 Gramm. 16.45 Voordr. 17.00 Nws.
17.10 Kamermuz .17.40 Gramm. 17.45 BoekbWJ
18.00 De jeugd musiceert 18.30 V.d. solder 19-.00
Nws. 19.40 Gramm. 19.50 Caus. 20 00 V.d. vrouw
21.0o Ork. conc. 22.00 Nws. 22.15 Zang en luit
22.45 Gramm. 22.55-23.00 Nws.
Brussel 484 m
12.00 Gramm. 13.00 Nwf. 13.1! Gramm. Hf®
Idêm 14.45 Omr. ork. en solist 15.30 Koorzang
17.05 Gramm. 17.00 Nws. 17.10 en 17 30 Gramm.
19.20 Idem 19.30 Nws. 20.00 Ork. conc. 23.00 Nw«
22.55 Idem
TELEVISIE
NTS 20.30 Journ. 'en weeroverz. 20 45 Appen-
zelle TV-film. 21.10-22.30 Filmprogr.
DUITS-progr; 17.00 V.d. kind. 17.15 V.d. jeued
17.30-18.00 Een Amerikaans soldaat In Duits
land 19.00-19 30 Hier und Heute 20 00 Journ.
20.15 Ontmoetingen met dieren 20.55 Muz .caus-
FRANS-BELG-progr; Geen ultz.
VLAAMS-BELG progr; 19.00 De socialistische
gedachte en actie 19 30 Nws. 20.00 Schipper naast
Mathilde 20.40 Filmrep. 21.05 Interv. 21 50 Nws.
en journ.
DE GEL
Je hoort nu bij de familie, Tony, we moesten
je ons troetelkindje maar eens laten zien. Overigens
weel Susan er ook nog niets van, maar het zal haar
niet zoveel interesseren. Het grote gevaar in ons
midden is David. Ik wil hem graag de kans geven
om als een der eerste journalisten een revolutionaire
omwenteling op het gebied van de vliegtuigmotoren
te bekijken, maar ook niet meer dan dat. Geen woord
erover, nóch gesproken nóch op papier. Datzelfde
geldt voor alle anderen.
Dikdoener, dacht ik nijdig, loop naar de pomp met
je revolutionaire omwenteling, het kan me geen blik
sem schelen; Eddy had toch wel een beetje gelijk.
Maar toen hij zijn zwarte, doordringende ogen op mij
richtte, beloofde ik timide, dat ik er niets over ver
tellen of schrijven zou. Later, toen we in de hall
stonden, waaruit die middag dat geheimzinnige geluid
was opgeklonken, begreep ik, dat ik er met de beste
wil van de wereld niets over zou kunnen schrijven,
dat een deskundige ook maar enig houvast zou heb
ben geboden We stonden voor een grote wand van
dik glas, waarachter op een proefbank een vreemd
model motor was opgesteld. Het was een groot, si-
gaarvormig model met een opening aan de voor- en
achterkant. Alles was nu stil in het gebouw.
Wat is dat in 's hemelsnaam voor een ding,
zei Tony.
Ridgefieid keek hem glimlachend aan.
-—Dat is de vliegtuigmotor van de toekomst.
—Wat een raar ding, giechelde Susan, maar Tony
boog zich belangstellend voorover. Aan welke kant
komt de schroef, vroeg hij.
Dit is een motor zonder schroef, antwoordde J.R.
En zonder vliegtuig ook zeker? zei Tony onge
lovig. j
Nog wel, lachte Ridgefieid, nog wel, maar dat
zal niet zo lang meer duren.
Maar hoe werkt dat geval dan? vroeg ik, meer
om mijn belangstelling te tonen dan uit werkelijke
interesse.
In het kort gezegd, doceerde Ridgefieid, komt het
hierop neer. De door de opening aan de voorkant
binnenkomende lucht wordt door een compressor
samengeperst en daarna met de ingespoten brand
stof tot verbranding gebracht. De naar achteren
uitwijkende verbrandingsgassen brengen eerst de tur
bine in beweging, die de compressor aandrijft, en daar
na ontsnappen zij. via de opening aan de achterkant
van de motor. De. kracht van de explosie werkt naar
alle kanten. Naar achtereen kunnen de gassen vrij
ontsnappen, naar voren ontmoeten zij tegenstand
in de vorm van de motor, en daarmede dus van het
gehele vliegtuig. De druk daarop is sterk genoeg om
het vliegtuig voort te bewegen.
Heeft één van uw mensen dat uitgevonden?
vroeg Tony
Nee.
Ik meende, dat ik even iets van spijt zag op het
Nee, 'dat heeft een zekere Whittle gedaan. Wij
zijn niet de enigen, die er aan werken. Bij De Ha-
villand en Rolls zijn ze er zelfs al verder mee
Hij stak zijn hand op naar een technicus achter de
glazen ruit van de controlekamer. Ridgefields troetel
kindje begon flauw te trillen en ik hoorde een laag
gehuil, dat snel sterker werd. Plotseling spoott een
vlam achter uit de motor-jen begon een alles door
dringend geloei, dat zelfs achter.de glazen wand het
spreken bijna onmogelijk maakte.
We stonden daar en keken, Susan met Uitgespro
ken afgrijzen, haar handen geklemd tegen haar oren
Chris blijkbaar ongeïnteresseerd; hjj had ditzelfde
waarschijnlijk al eens eerder gezien, Tony en J.R. als
gebiologeerd door dat brullende monster met de
vurige flits aan zün staart. Zij keken elkaar aan en
toen wist ik ineens, wat dat vreemde was aan John
Ridgefieid. waarvoor ik die middag vergeefs een om-
schrijving had gezocht. Dc blik tussen Tony en WiL
Sparks was dezelfde als ik die middag tussen Tony en
Wil Sparks had geizen. Ridgefieid hoorde ook in die
wereld waar wij geen toegang hadden. Ook Chris niet,
die toch morgen waarschijnlijk al solo zou vliegen.
Maar Ridgefields blik leerde me nog iets meer. Hij was
als die van Tony en Will Sparks, maar toch anders
Ik zocht even naar het woord. Hij is anders dan Tonv
en Will, dacht ik, hij is sterker dan zij, meedogen
lozer. Hij is bijna gevaarlijk.
XIV
Zullen 'we eerst nog een rondje samen maken,
of denk je, dat het wel zal gaan? Fletcher, die
Chris' instructeur was geweest, leunde tegen de vleu
gel van de nietige Tiger Moth. Hij was zojuist met
Chris geland en stond daar in zijn witte vliegersover
all, een klein mager mannetje, dat met zijn opvallend
zwart behaarde handen nerveus telkens door zijn haar
streek. Susan, Tony en ik keken omhoog naar Chris,
die zijn vliegbril op zijn voorhoofd geschoven had.
-J- Dank je Fletcher, zei hij, het zal wel gaan. En
tot Susan; is vader er niet?
Hij zou wel komen, Susan keek rond of zij ergens
J.R. zag, maar hü moest geloof ik, eerst nog een
paar dingen afdoen.
Juist, ja zei Chris peinzend, dan moest ik maar
even gaan, ik had het leuk gevonden, als ik hem nog
even gezien had, maar dat kan nog zo lang duren.
Hij trok de bril voor zijn ogen. Het langzaam suizend
wieken van de schroef ging over in een sneller rof
felende beweging, de motor begon harder te draaien
Ga je straks met Susan en mij een borrel drin
ken, schreeuwde Tony. Hij had niet met J.R. over
Chris gesproken, omdat hij had ingezien, dat het
nutteloos geweest zou zijn. Chris zwaaide met
zijn hand ten teken van instemming. We schreeuwden
hem nog onze wensen voor een goede landing toe
en de Tiger Moth taxiede naar het begin van de
startbaan. Tony, Susan en ik gingen zitten op het
voorspatbord en de motorkap van de luxueuze zwarte
cabriolet waarmee we van Madgeworth Court waren
gekomen. Fletcher stond een paar meter van ons af.
zijn handen draaiden onophoudelijk een pakje sigaret
ten om en om, terwijl hij oplettend de Tiger nakeek,
die wiegelend naar de startbaan taxiede.
—Wat denk je ervan Fletcher? riep Susan hem toe
Fletcher liep naar ons toe, maar hij bleef zonder on
derbreking naar het kleine vliegtuigje kijken
Och je kunt na zo'n paar lesuren zo moeilijk
beoordelen, ontweek hij de vraag. De Tiger Moth
stond nu aan het begin van de startbaan, wachtend
op het startteken van de verkeerstoren,
Fletcher trok een sigaret uit het-pakje en. duwde
die tussèn zijn. lippen. Hij zocht in de zakken van zijn
vliegersoverall naar -lucifers, terwijl zijn ogen het
kleine toestel volgden, dat, nu. met toenemende snel
heid langs de startbaan begon te 'rollen. Ik zat schuin
achter Fletcher cn kon ongemerkt .naar hem: kijken.
Vrijwel zonder rbiin Ogen van hem af te wenden, kon
ik Ghris zijn aanioop,.zienïnemen. .Fletcher had de lu
cifers gevonden'en probeerde in de kom. van zijn
handen de sigaret aan tö steken. Maar vanonder
zijn wenkbrauwen bleVen zijn ogen loeren naar de
Tiger Moth, die nog steeds niet los was. De lucifer
ging uit en Fletcher stak een nieuwe aan
Toe maar Chris, nou, kan het wel, hoorde ik
Tony zeggen met een rustig-bemoedigende stem.
Ik wist, dat hij het nooit gezegd zou hebben, als hij
niet ongerust was geweest. Fletcher had nu zijn tweede
lucifer brandend tussen de bescherming van zijn
handen. Hij bleef zo staan, het hoofd enigszins ge
bogen, de handen voor het gezicht, de ogen turend
van onder de wenkbrauwen. Chris naderde nu het
einde van de startbaan. Fletchers sigaret brandde
al lang, maar aan zijn houding veranderde niets.
Zijn lichaam boog zich nog iets meer naar voren, als
of hij in uiterste spanning toekeek. De Tiger Moth
schoot scherp omhoog, rakelings over een paar bo
men, won toen snel hoogte. Fletcher liet de uitge
brande lucifer uit zijn vingers vallen en zijn lichaam
ontspande zich
Nou daar gaan we dan, zei Tony.
Ik kon de opluchting in zijn stem horen. Maar ook
Susan scheen het te merken.
—Wat denk je ervan, vroeg ze Tony, het was te
merken, dat ze probeerde haar spanning te verber-
gen
—Och, zei Tony vaag, dat gaat op de duur alle
maal vanzelf wel beter.
We volgden met opgeheven hoofden, de ogen dicht
geknepen tegen het scherpe licht van de blauwe lucht
de Tiger Moth, die nu zijn eerste bocht ging maken.
Zelfs voor mij was het duidelijk, dat die slecht was.
Het toestel gleed af en had een onwaarschijnlijke
ruimte nodig. Achter ons stopte een auto, een portier
werd opengedaan en weer dichtgeslagen. Voetstappen
die op ons toekwamen. We keken niet om, omdat
we allen wisten, wie het was. Een ogenblik was het
stil. Toen klonk achter ons de stem van J.R.
Is dat Chris?.
niemand antwoordde; het was alsof geen van ons
de rol van verklikker wilde spelen. Chris kwam nu
de bocht uit en vloog in een rechte lijn over het
vliegveld. Ik probeerde mij voor te stellen, hoe hij
daar zou zitten. Een tengere jongen, bijna, een kind
nog, gedwongen tot het verrichten van prestaties
die hijzelf-'boven zijn macht achtte. Maar angstig-
nauwlettend de instructies volgend, die Fletcher hem
honderden malen had ingepompt. Hij zat daar, een
zaam op een hoogte van een paar honderd meter en
hij wist, dat de enige mogelijkheid om ooit weer vei
lig op de grond te komen lag in het zo nauwkeurig
mogelijk doen van wat Fletcher hem geleerd had.
Eén verkeerde handeling zou het einde betekenen.
In dat kleine voortronkende vliegtuigje, een nietige
vlek tegen de wijde hemel, wist ik een eenzame jon
gen, vechtend tegen de paniek, die hij diep in zich
voelde. Een grimmig gevecht, want er waren niet veel
uitslagen mogelijk.
Chris ging nu de tweede bocht in. Ik zag de span
ning groeien op Fletcher's gezicht, langzaam meedraai
end met de bewegingen van het vliegtuig. Maar het
ging nu beter dan de eerste keer
Mooi zo, hoorde ik Tony mompelen. Ook J.R.
bromde goedkeurend. Weer was het een ogenblik stil.
Op de achtergrond was reeds het lawaai van de mo
toren, .die. op de proefbanken stonden te draaien, het
verre opklinken van stemmen en andere geluiden.
Maar voor ons was het,'of het vriendelijk motorge
ronk Van de' Tiger Moth het enige geluid in een
grote stilte was. Chris kwam nu binnen voor de lan
ding. Hij verloor snel hoogte. Fletcher trok zwaar
aan zijn sigaret.
Heeft hij dan in die veertien uren helemaal niets
geleerd, mompelde J. R. ontsteld.
Hij komt veel te hoog invliegen, zei Tony onge
rust. We warén nu allemaal van onze zitplaatsen
gegleden en stonden in spanning toe te kijken, Susan
en ik waren de enigen die niet precies wisten, wat
er gebeurde, maar we werden meegesleept door de
intense spanning, die uit de houding van de anderen
sprak. Ik zag, hoe de Tiger Moth op een hoogte van
ongeveer tien meter door blééf vliegen.
Toen gebeurde alles zo snel, dat ik het mij niet
meer precies kan herinneren. Ik keek even opzij naar
Fletcher, die zijn mond opende, alsof hij iets wilde
zeggen, zijn ogen starend naar het kleine toestel. Hij
deed een stap naar voren. Het volgende ogenblik zag
ik de Tiger Moth voorover duiken. Susan gilde. Tony
en Fletcher begonnen onmiddellijk te rennen. Ik
bleef even verlamd van schrik staan en zag, hoe het
toestel zich langzaam in elkaar wentelde als een
groot, vreemd dier, dat zich te slapen legt. Een kra
kende slag en vrijwel gelijktijdig het loeien van een
sirene. Ik begon achter Tony en Fletcher aan te ren
nen.
Hier blijven, hoorde ik de zware stem van J. R.
achter mij schreeuwen. Ik keek om enaarzelde even.
Toen zag ik, dat hij het tegen Susan had, die mij volg
de, het gezicht vertrokken van ontzetting. J. R. greep
haar bij de arm en liet haar niet gaan, hoewel zij wor
stelde om zich los te rukken. Ik draaide mij om en be
gon weer te lopen. Tony en Fletcher waren nu al
op de helft van de afstand, die ons scheidde van het
wrak. Links van mij kwam een rode brandweerauto
in een razende vaart over het veld rijden, daarachter
een ambulancewagen. Zij waren geen vijftig meter
meer van het neergestorte vliegtuig verwijderd,
toen er een felle vlam uit opschoot. Vóór mij minder
de Fletcher en Tony hun vaart. Ik zag, hoe Flet
cher zich tot Tony keerde en een moedeloos ge
baar met zijn handen maakte.
Ik draaide mij om, trillend over mijn hele lichaam,
en begon terug te lopen naar de plaats waar J. R. en
Susan stonden. Ik was bang om langer naar dat helse
vuur te kijken, maar het loeien van de sirene volgde
mij nog lang.
Er was een klein vriendelijk kerkhof en een gees
telijke, die de oude woorden sprak, woorden, die we
in het dagelijks leven schuwen, omdat we ze te pa
thetisch vindén, maar die onder bepaalde omstandig
heden een ontroerende diepte blijken te bezitten. Er
waren ook wat bloemen, door mannenhanden onwen
nig gestrooid in dat open graf. Er was het geruis van
de bomen in de voorjaarswind als enige begeleiding
van die enkele zachte woorden. En er waren de wol
ken langs de grijze regenlucht, waarnaar ik opkeek
en dacht aan Susan. Zij was niet meegegaan. Om het
graf stonden alleen J.R., Fletcher, Will Sparks, Tony,
de geestelijke en ik. Sinds het ongeluk had Susan bij
na geen woord meer tegen haar vader gezegd. Tony
en ik hadden even geprobeerd haar er van te over
tuigen, dat ook J. R. hieronder moest lijden, mis
schien zelfs meer dan zij. maar we voelden al gauw,
dat het nutteloos was. Hij heeft hem vermoord, zei
ze hard; hij heeft hem opgeofferd aan zijn eigen
hartstocht. Ik hoop, dat hij dat beseft en dat hij er
zijn leven lang wroeging van zal hebben.
Dat mag je zo niet zeggen, Susan, protesteerde
Tony zwak.
Jawel, haar stem was koud en onbarmhartig,
want dit is de moord, die door geen rechter gestraft
wordt. Hij heeft in koelen bloede zijn eigen zoon ge
dood en hij gaat vrij uit. Daarom hoop ik, dat hij op
een andere manier gestraft zal worden. Wij konden
haar niet tegenspreken, omdat alles, wat wij zou
den zeggen, de kracht van .onze overtuiging zou mis
sen. Ik dacht over al deze dingen na, toen wij daar
op dat kerkhof stonden om afscheid te nemen van
Chris, die niet bang was, maar die alleen niet voor
vlieger in de wieg was gelegd.
Ik keek naar J. R-, die onbeweeglijk naar een
punt in de verte stond te staren, alsof hij niets zag en
hoorde van wat er om hem heen gebeurde. Zijn
zwarte pak zat vormloos als al zijn andere kleding
om zijn zware gestalte, even gebogen in de massie
ve schouders. Zijn armen hingen slap en doelloos
langs zijn lichaam. Eigenlijk zou ik deze man moeten
verachten, dacht ik. Susan heeft toch niet helemaal
ongelijk. Op dat ogenblik begon ik te begrijpen, wat
het betekent, onderworpen te zijn aan een macht, die
sterker is dan de eigen wil en de persoonlijke gevoe
lens. eén macht, die zelfs die wil en die gevoelens in
zijn dienst heeft gesteld. J.R. kon niet anders hande
len dan hij deed. Op dit ogenblik, aan het graf van
zijn zoon, leed hij als iedere andere vader zou lijden.
Maar hij zou morgen op precies dezelfde wijze han
delen. Hij zou zichzelf doden als hij daarmee die bij
na demonische macht in hem kon dienen.
Kom Dave, fluisterde Tony naast me. De klei
ne plechtigheid was afgelopen. Langzaam, de hoof
den gebogen, volgden we de geestelijke naar de uit
gang van het kerkhof, waar de chauffeur van J. R.
met zijn grote zwarte wagen wachtte. Zwijgend re
den we naar Madgeworth Court, waar Tony en ik
uitstapten. Zonder op te kijken zei J.R.: Kunnen jul
lie over een uur even op mijn kantoor komen? Toen
reed de wagen met hem, Will Sparks en Fletcher
door naar het vliegveld. Tony en ik liepen de brede
trap naar het bordes op.
In de hall zat Susan, gekleed in een donker man
telpak. Een kleine handkoffer stond naast haar op
de grond.
Wat ga jij doen? vroeg Tony verbaasd.
Weg, zei ze, en jij ook. Ik wil hier geen minuut
langer blijven. Bel Factor even, wil je, dan kan hij
een wagen laten komen om ons naar het station te
vervoeren.
Over een uur moeten Dave en ik even bij'je va
der komen, zei Tony. We kunnen niet voor die tijd
weggaan.
(Wordt vervolgd).