witte doek Amerikanen filmen steeds meer in het buitenland n Leven van John Paul Jones verfilmd MEULENHOFF hernieuwt traditie FRIESTER-CHANSONNIER Oscar voor Pierre Boulle I DE VERANTWOORDELIJKHEID Grégoire (.Coco7) Asian Bioscoopbezoek in tien jaar bijna gehalveerd Pocketboekjes vol verscheidenheid AIME DUVAL IN DEN HAAG verovert Nederland stormenderhand Tot 1948 planter op Malakka VAN DE TONEELSPELER vb Nat „King" Cole ACTUALITEITEN Reisverhaal van Bertus Aaf jes Hans Roest „Hohe Messe" in Leiden „Actie Langspeelplaat" Wie aan de weg timmert.... World Press Photo '57 ZATERDAG 12 APRIL 1958 PAGINA 5 Naast lingverlag.ingen- Grégoire („Casco) Aslaan onbe kende komiek werd door een val uit. stekend karakterspeler AMERIKAAN, DIE ONDER POTEMKIN DIENDE Zanger en filmacteur Suzi*^" Cole, de zanger van lich- &0bing vv' ac"ake't in zijn rol als de jazz- Blfes" p Handy in de film „St.-Louis batra 0ve n gemakkelijk als Frank Si- °°rtd,ü. ten§' Tentoonstelling Sonsbeek Verleden week is in Amsterdam een nieuwe reeks goedkope boeken ten doop gehouden de Meulenhoff Pockets. De Uitgeverij J. M. Meulenhoff zet hiermede in zekere zin een eigen traditie voort, want zij heeft immers destijds de zo geliefde en belangrijke goedkope reeks Meulenhoff Edities uitgegeven, waarmede zij uitstekene werken onder het bereik van het grote publiek heeft gebracht. Met dank baarheid denk ik bijvoorbeeld terug aan de boekjes van Maurice Maeterlinck, Arthur Schnitzler en H. Ibsen om slechts een paar namen te noemen. Zonder overdrijving kan men zeggen, dat er tussen de heide wereldoorlogen geen enkele literatuurminnaar is ge weest, die niet een aantal gelukkige uren heeft beleefd met liet een of ander hoekje uit deze serie. Zulk een waardige traditie geeft recht op hijzonder vertrouwen en leden tot hooggespannen verwachtingen. Welnu, de nieuwe reeks is gestart met acht deeltjes, zeer verscheiden van onderwerp en stuk voor stuk op liet eigen terrein van betekenis. Het Het verlangen Holland Festival 1958 FRITS VAN DIJK NAAR TONEELGROEP THEATER an Prins Bernhard Stichting VAL MAAKTE VAN KARAKTERSPELER KOMIEK Ham van Be/yen De beker en f 2000 voor „Little Rock" WERELDNIEUWS Ev ^an onze filmredacteur), 'o ®ro°t"®r't'ann'ë maakt ook eröstiirB ren'Sde Staten het filmbedrijf een 's er va c'lsls door. Het bioscoopbezoek ^■SOOonnMiljoen in 1946 gedaald tot 'n de7viMln en de ontvangsten liepen 'ars Periode met 400 miljoen dol- ■"ilioav .hoewel de bevolking met 26 Èjt zielen is toegenomen. ®ernstp^n onderzoek, dat door dr. Irving "bissie v" ,n opdracht van de Filmcom- bour i, n de American Federation of La- 'eurs nI111iSes*'e'd blijkt, dat het aantal ac- s'e sturti r- con'ract bij de voornaam- VvQi p10 s ÏS gedaald van 742 tot 229, ter- ö,ioder° ywood in 1956 honderd films Ör. j> odueeerde dan in 1946. KanS tof>ernstein s.cbrijft deze achteruit- Br'izen aan 'e,ev'sie en hogere toegangs- a'ch nn C1( V00rsP.e", dat de filmindustrie bestellen vo"ed'g van deze slagen zal heeft filmcommissie van de A. F. L. e®h schrr 35 filmmaSnaten in Hollywood toogij j'1}'611 gezonden, waarin wordt be- de Amerikaanse regering de en belast-6 moet steunen met subsidies ge honr, regeringshulp blijven als eni- v°6rine Voor bet filmbedrijf over de in- v°'tvaMP muntmetertelevisie en het beratie n Worden van de na-oorlogse ge- neb, die6h ^etekenend feit' dat door dege- ?'et oVei. an§ stellen in het filmbedrijf, is' dat hoofd mag worden gezien maart tien fitms, welke half Vertonimr ,yew York voor het eerst in '"ood «ff. kwamen, er niet één in Holly- reb in geproduceerd. Vier ervan wa- Anierik-ao geland vervaardigd drie voor - één ;nse_maatschappijen), één in Ita- in Cr.Frankrijk, één in Duitsland, e®b in tvt^16 and, één in de Zuidzee en Ge"iene^ York. benienrip If het licht van de steeds toe- pdktip j, ?.ecentralisatie bij de filmpro- liik. Ma t op zich niet erg verwonder- binnen j de bioscopen in New York 'Oden krf-S gcn negen speelfilms te ver-. Igen, die niet in Hollywood wer den geproduceerd, is dat toch wel iets, dat de aandacht vraagt. In geen geval wil dit echter zeggen, dat Hollywood gaat sluiten, of zelfs maar, dat het bereid is, zich als voornaamste centrum van de filmproduktie ter wereld te laten verdringen. Het is nog altijd de erkende filmhoofdstad. De meeste belang rijke films komen er vandaan. Maar het heeft niet langer het monopolie. Niet al leen worden er in het buitenland films ge maakt, zoals reeds jaren lang het geval is, maar ook een groot aantal Amerikaan se maatschappijen maken er thans haar films. Dit is een ontwikkeling, die volgens de filmcritici zou kunnen leiden tot een verbetering in de kwaliteit van de films, omdat men in andere landen en in een an dere omgeving misschien los zou kunnen komen van de Hollywood-clichés. Anderp k van zingen °P acteren. ?btredpn "ckende artiesten, die in de film Aitt p zijn Ella Fitzgerald, Eartha acteren r Bailey en Cab Calloway. Ze rald. aUemaal, behalve Ella Fitzge- dHcrbert T r °r§ebra u heeft drie weken in bed htent t i *Üdens de verfilming van de d? waarin hij de rol speelt at. dip tor van een Zuidamerikaanse een hersenoperatie moet onder- till •'^k^fhr Jack Cardiff" ^eer^d tegen me: „Je kan nu wel aan, Herbert, en even rusten" rt?kHfU»6li *ussen de „rock 'n roll" en r'e ip 2at een eens beroemde zangeres, aldus Lom. ie woon goed voor mij. Hij zei Spanje is opnieuw het toneel voor een grootscheeps opgezette Amerikaanse film: „John Paul Jones", waarin het leven wordt verteld van de beroemde Ameri kaanse vlootheld van die naam. Het leven van Jones biedt een over vloed aan stof voor een opwindende avon turenfilm en bovendien voor een boeien de karakterstudie, zelfs als men de laat ste jaren van zijn leven, waarin hij van Denemarken naar Rusland zwierf (waar hij de rang kreeg van vice-admiraal en onder Potemkin diende), vervolgens van Rusland naar Nederland en van Neder land naar Frankrijk, waar hij in 1792 te Parijs overleed, buiten beschouwing laat. De binnenopnamen voor de film, die wordt opgenomen in technirama en tech nicolor, worden gemaakt in de CEA-stu- dio's te Madrid. Tevoren heeft regisseur John Farrow met cameraman Michel Kel- ber een verkenningsvlucht van 7000 mijl gemaakt om de juiste plaatsen op te sporen voor de buitenopnamen. Het vlieg tuig, een R4D-8 van de Amerikaanse vloot- basis te Rota bij Cadiz, was daartoe be schikbaar gesteld door de Amerikaanse marine, die aan de vervaardiging van de film alle medewerking verleent. Van de schepen, die bij Jones' overwin ningen ter zee een belangrijke rol heb ben gespeeld: de „Bonhomme Richard", de „Serapis" en de „Ranger" zijn op een scheepswerf in de Italiaanse haven Ostia modellen op ware grootte vervaardigd, die naar de Spaanse wateren zullen worden gesleept. De schepen staan onder bevel van Alan Villiers, de schipper van de „Mayflower II", die onlangs de Atlanti sche Oceaan is overgestoken. trick Henry en Miss Erin O'Brien, die de vrouwelijke hoofdrol speelt. Onder de zeilmakers, die zijn geënga geerd om de levensgrote modellen van de 18e eeuwse fregatten op te tuigen, be vindt zich een oude Spaanse zeeman, Aquado Makersailho genaamd. „Een nian met zo'n naam, móet er wel alles van afweten'', luidde het oordeel van regisseur John Farrow. Artistieke (Van onze correspondent) De internationale beeldhouwten- toonstelling „Sonsbeek" te Arnhem blijkt dit jaar wel een zeer grote ver scheidenheid aan 'ingezonden werken te krijgen. Naast de meer bekende en bij het grote publiek geliefde werken van beeldhouwers als Rodin, Maillot. Despiaux en Bourdelle is er een grote plaats ingeruimd aan de werken van de verleden jaar overleden Zwitserse kunstenaar Karl Geiser, van wie or; langs een eretentoonstelüng in Bazel werd gehouden. Deze inzending alleen al betekent een primeur voor Neder land. Dit jaar zal veel aandacht wor den besteed aan het werk van beeld houwende schilders en tekenaars. Zo zal de bekende karikaturist Daumie: vertegenwoordigd zijn met een vrij groot aantal figurines. Verder zal er een kop te zien zijn van Matisse, waar van de toeschouwer kan aflezen hoe het modelleren in zijn werk gaat. Kathe Kollwitz zal vertegenwoordigd zijn met haar „Piëta", dat men onlangs op de tentoonstelling van Religieuze Kunst te Delft heeft kunnen bewonde ren. Oostenrijk wordt gerepresenteerd door Wotruba. Uit Duitsland komen werken van Emil Roder, Heiliger, Die ter Kerschner, Fritz König, Kurt Leh- mann, Hans Wimmer en prof. Uhl- mann.^ Italië is vertegenwoordigd door Marini, Minguzzi, Manzu en Masche rini. Ook van Henri Moore komt een rijke inzending. Naast hem staan wer ken van andere Engelse kunstenaars, zoals Barbara Hepworth, Anthony Ca- ro, Dollwood, Meadows en Pine. De Belgische beeldhouwers worden vertegenwoordigd door werken vso Jespers, Karei v. d. Putten, Puvrez en door werken van de onlangs overleden kunstenaar Jozef Cantré. Verder is er ditmaal een ruime in zending uit Denemarken, dat werk af stond van Adam Fischer, Eickhoff, Boggild Gudmundsen, Kay Nielsen, e.a. Uit Nederland zelf komen werken van Carrasso, Esscher, Wezelaar, Cou-' zijn, d'Hondt, Mari Andriessen, Kneu- lemans, Raedeker en Paul Koning. In totaal zullen 250 werken worden ge ëxposeerd. De reeks opent met het heerlijke boek je „Morgen bloeien de abrikozen", waar in Bertus Aafjes van zijn langdurige ver blijf in Egypte vertelt. Ik heb bij het U *n V CCUO UCl DCU1UC ZdUgClCÖ, j bhfetl op hpf6' apde^e ?Hjl zong, terug-Sommige van de buitenopnamen voor '°scor,a„ et witte doek van de Britse - -- - JiiOOpen witte auen van ae rsruse i iaar .?et is Deanne Durbin, thans KdertiiH die in Frankrijk van haar ?aar Vr yerdiende geld leeft. Enkele van ,achtig films, die reeds meer dan aabben 'Hoen gulden voor haar studio V6rtonin„°?ge,bracht. zullen opnieuw in De komen. a rbin h3f is nu: kan een nmgisje als ..tea* opnemen tegen afgoden van vis Pre gers" als Tommy Steele en de film worden gemaakt in Galicië en An- dalusië, andere in Schotland, waar Jones in 1747 te Kirkbean in Kirkcudbrightshire werd geboren en in Frankrijk, tenzij men in Spanje zelf een landschap vindt, dat voldoende op deze landen lijkt. De titelrol in de film wordt gepeeld door Robert Stack, terwijl Charles Coburn de figuur van Benjamin Franklin zal uit beelden. Andere belangrijke rollen wor den vertolkt door Macdonald Carey, Pa- Ruim tweeduizend mensen hebben in hei Haagse gebouw voor Kunsten en We tenschappen gisteravond geluisterd naar Aimé Duval, de chansonnier-priester! Op een gewone stoel, die op een sober plan kier stond, wist hij een intense aandacht te creëren. Men kon bepaald een speld horen vallen toen hg zong. Zgn stem was niet bijzonder fraai. In de hoge tonen klonk de melodie niet altjjd even zuiver Maar Aimé Duval geeft meer dan een esthetische prestatie. Hg koppelt die voortreffelijke stijl van het chanson aan een hogere waarde. Hij geeft inhoud aan een vorm, welke op zichzelf reeds in staat is om duizenden te boeien. Sober en met nerveuze gebaren likt hij herhaaldelijk even aan zijn vingers om dan op zijn gitaar te gaan spelen en te zingen. Hij zong van „Old black Joe" maar ook het liedje dat hij 15 jaar geleden maakt „Au clair de la lune". Een speelse tekst, waarover hij zich nog amuseren kan. Dan zijn er de negrospirituals waar van steeds het mooie „Nobody knows the trouble I've Seen" treft. Aimé Duval ver klaart de tekst. Hij doet het innemend, geesig en vol overtuiging. Maar hij wordt bijzonder enthousiast, wanneer hij zijn eigen composities brengt Hij weet de zaal tot meezingen te bewe gen. En als hij na de pauze aankondigt, dat hij zal beginnen met „Seigneur mon ,s eep 'aarant „Chez Louis" in Parijs t>deb waar men vaak beroemd- 'Brrg °ntmoeten, zoals bijvoorbeeld wan de schrijver van de ro- "he t>ri ,rnaar de Oscar-winnende film waakt ge on the River Kwai" is ge- Monsieur Boulle, wiens boek een „best seller" is geworden en die voor het film scenario, dat hij aan zijn werk ontleen de, een Oscar kreeg, is pas op 37-jarige leeftijd, in 1948, met schrijven begonnen. Daarvóór was hij ingenieur en plan ter op Malakka. Het verhaal van „The Bridge on the Rj- ver Kwai" is volgens hem zuiver fanta sie en berust in geen geval op enige ware gebeurtenis. Pierre Boule, een agent voor de Vrije Fransen, werd tijdens de tweede wereld oorlog in Indochina gearresteerd door de Vichy-regering en tot levenlange dwang arbeid veroordeeld. Na twee jaar kwam hij echter weer Vrij. De man, die hem ar resteerde was een Franse majoor, van wie Boulle meende, dat hij aanhanger was van De Gaulle. De majoor bleek echter loyaal te zijn aan de Vichy-regering en nam hem gevangen. De publiciteit rond de film „The Brid ge on the River Kwai" is oorzaak geweest, dat Boulle opnieuw van de majoor hoorde. In het Franse blad „Paris-Match" was een artikel over de schrijver versche nen, waarna het blad een boos telefoontje van de Rivièra ontving. De majoor, die thans met pensioen is, had het artikel ge lezen en, ofschoon zijn naam niet werd ge noemd, beschuldigde hij Monsieur Boulle ervan, dat deze voor zijn voornaamste fi guur, kolonel Nicholson gespeeld door Alec Guiness), de majoor als voorbeeld had gebruikt. De majoor vroeg intrekking van het artikel en aanbieding van veront schuldigingen. „Het is niet voor mezelf", verklaarde hij, „maar voor de goede naam van mijn neef". „Afgezien van het feit, dat zijn naam zelfs niet was genoemd", aldus Boulle, „zou het wel het toppunt zijn geweest, als ik mijn verontschuldigingen had moeten aanbieden aan een man, die er verant woordelijk voor is, dat ik tot levenslange gevangenisstraf ben veroordeeld". Er heeft enige tijd onzekerheid ge heerst over de vraag, wie nu eigenlijk het scenario voor „The Bridge on the River Kwai" had geschreven. Verleden jaar heeft men de man, die een Oscar kreeg voor het beste scenario, niet kunnen vin den en men wilde dit jaar een herhaling voorkomen. „Sam Spiegel, de producent, David Lean, de regisseur, Carl Foreman en ik zelf", aldus Boulle, „hebben aan het sce nario gewerkt. Aangezien een groot deel van de film was gebaseerd op het boek en verschillende dialogen er letterlijk aan zijn ontleend, was men het er echter over eens, dat mij de eer voor het scenario toe kwam". Ami, Tu m'as pris par la main" dan merkt men dat iedereen er mee instemt Dat is overal zo, zelfs in Londen waar hij enkele maanden geleden heeft gezon gen. In Den Haag zong men direct mee. Een bewijs, dat zijn populariteit ook hier is doorgedrongen. Anderhalf miljoen Franse jongelui zingen dit chanson van het vertrouwen al en wie weet hoeveel miljoenen buiten zijn vaderland al heb ben ingestemd met die poëtische woor den, die ieder aanspreken omdat ze zo reëel zijn en zo vol gezond levensopti- misme. Er zijn tekenen die erop wijzen, dat de tijden zich zullen keren ten gunste van het christendom. Aimé Duval zegt het en hij bezingt het optimisme van de christen. Hij geeft een ander facet van le Bon Dieu. Hij houdt evenmin als wij van de misère. Ais wij boos worden, dan is dat een weerspiegeling van Zijn „co- lère". Het klinkt allemaal zo eenvoudig, maar wie heeft ooit stilgestaan bij het woord uit de H. Schrift, waarin van God wordt gezegd dat Hij op de fluit heeft gespeeld, maar dat de mensen niet hebben willen dansen. En dan komt als een zucht het chanson noire „La Nuit". Aimé Duval heeft nl. veel gereisd. Op de motor heeft hij duizenden kilometers afgelegd. Niet altijd vond hij diep in de nacht, als hij ergens aankwam, een kamer om op een bed te rusten. Waarom heeft God de nacht zo lang gemaakt voor hen, die niet kunnen slapen? „Qui'est-ce que j'ai dans ma p'tite tête" en vooral ook „Tout au long" werden volop meegezongen. Aimé Duval besloot de avond met het bijzonder gevoelige chanson „Le Seigneur reviendra". Hij schreef dit voor zijn moeder, toen vier jaar geleden haar man gestorven was. Hij troostte haar, die het met negen kinde ren steeds bitter arm had gehad, die een dochter had verloren bij een auto-onge luk en een zoontje aan hersenvliesontste king had moeten zien sterven „Le Seig neur reviendra", en zorg dat je dan niet slaapt. Laat Hij een kaars zien branden! Dit is de ware troost, die Aimé Duval alle toehoorders gaf en die zal resone ren, lang nadat men zijn stem heeft ge hoord. Bu. WILLEM VAN VEENENDAAL goudbaars van zes pond herlezen weer volop van deze dichter lijke reisverhalen genoten. Wat mij nu vooral trof, was de bereidheid tot be grip, waarmede Aafjes de Oosterse mens tegemoet is getreden. Hij kwam niet als een nieuwsgierige vreemdeling, die op een afstand zoveel mogelijk „gegevens" wilde verzamelen, maar als iemand die, gefascineerd, aan het leven van zijn gastheren wenste deel te nemen, zonder enige reserve. Prachtige evocaties van de kleurige na tuur; rake, geestige schilderingen van mensen en situaties; ontroerende be schrijvingen van kleine tragische gebeur tenissen - zij wisselen elkaar in „Morgen bloeien de abrikozen" af. Een ander belangrijk deel is de her druk van Anna Blamans boek, Vrouw en vriend" - een in lucide proza geschre ven roman van grote kwaliteit. (Volwas senen) Bijzondere belangstelling verdient „Glo rie ter zee", waarin H. van de Weg ver telt over reders, slepers en bergers. Het boeiende boek begint met een pittige be schrijving van de heldhaftige reis van de „Madoera", het Nederlandse schip dat zich in 1943 zwaargehavend uit een door 'n overmachtige vijand versnipperd kon vooi moest losmaken en toch een haven wist te bereiken. Maar ten koste van vele offers! Voor sportliefhebbers schreef Tom Pau- ka „Sport gewoon en ongewoon" - schet sen over takken van sport, die in het grensgebied liggen van de loutere li chaamsontspanning en de commerciële exploitatie. Om de verscheidenheid in de Meulen hoff Pockets te bewijzen: er is een boek je „Frans ook voor u", waarmede dr. K. J. Riemens reizigers van dienst wil zijn, en een van Go Verburg over „Bij bel en astrologie". Het eerstgenoemde lijkt me zeer bruikbaar en nuttig; over het tweede is het laatste woordt nog niet gesproken. Levendig en soms bijzonder kleurig zijn de mémoires van gravin de Rémusat, hier in verkorte vorm bijeengebracht onder de titel „Napo leon, zoals een hofdame hem zag". Buitengewoon veel genoegen heb ik be leefd aan „Vlucht naar paal 5.8", het charmante boek van Willem van Veenen- daal, gepresenteerd met een fraaie om slagtekening van Bert Bouraan. Van Vee- nendaal is een geboren verteller. Hij weet vaart en spanning in zijn verhaal te hou den. Als oud-vlieger heeft hij iets mon diaals in zijn visie en in de opzet van zijn vertellingen. Maar tegelijkertijd heeft h).l oog en gevoel voor het kleine en vergt"0 dat Wat geduId en toewijding °i2iJ*de eigenschappen van de sport- dohhpr de ,man> die urenlang naar de en fant LUren en dan in st,Itp Peinst 5 8 J661" ,fn filosofeert. Die bij paal leven varf fsIUi,tdijk hunkert naar het InTv plloot' die in het vlieg- die 7eif L •LUIst boven hem zweeft. En WPP en 'f vliegtuig gezeten, vol heim- de vissers™.kÜkt naar paaI 5'8' waar „,?et hoekje van Veenendaal is een ge- lanlen1SnVan het,eeuwige menselijke ver- is hpl' aar,6en, etje aards geluk. Waar landen in ht' in verre' vreemde landen, in de ogen van een vrouw - of misschien simpelweg bij paal 5.8 Niemand kan het antwoord geven op deze vraag - ook Van Veenendaal niet. ®0n, dat het geluk overal en altijd elders is. Hij neemt ons in dit boek u z°Pder terughoudenheid of schroom, als een royaal gastheer. Wij le- i en vele mensen kennen in de meeste on derscheidene milieu's. Door veel schijn en onwaarachtigheid kijken wij heen. zo- d3t we tenslotte het vermoeden krijgen dat het kleine geluk misschien toch wel vlak bij ons ligtzo maar voor het grij pen. s J Vlot geschreven, met veel gevoel voor humor en een rijke fantasie, biedt „Vlucht naar paal 5.8" even boeiende als verkwik kende lectuur. (Van onze correspondent) In het kader van het Holland-Festival zal 't Gemengde Toonkunstkoor van Lei den onder leiding van Iskar Aribo dins dag 17 juni a.s. te Leiden een uitvoe ring geven van de „Hohe Messe" van J.S.Bach. Naar wij vernemen zal de acteur Frits van Dijk zich voor het volgend seizoen verbinden aan de Toneelgroep Theater te Arnhem. De Prins Bernhard Stichting, die op ver schillende wijzen steun verleent aan de militairen van land- en zeemacht, oud-le den der B. S. en hun nagelaten betrekkin gen, voor zover daarin niet of in onvol doende mate wordt voorzien van over heidswege, start in mei a.s. haar»,,Actie Langspeelplaat". In de handel komt een langspeelplaat van 30 minuten met een i gemengd licht programma, gespeeld, ge zongen en gesproken door bekende Neder landse artiesten. De prijs der plaat bedraagt f. 3.25 de netto-opbrengst van de verkoop is voor de stichting. Bij de plaat is een prijsvraag- formulier met 18 vragen, betrekking heb- I bend op een verhaaltje uit het program- j ma. Tot 15 september kan men deze for mulieren insturen. De hoofdprijs is een auto. Verantwoordelijkheid is ongetwijfeld een groot woord, waarmee nogal eens te pas t en te onpas wordt geschermd. Inderdaad dragen wg allen in zakere mate een t„. verantwoordelijkheid, al is het alleen maar ten opzichte van onze naaste. Geen "J f° ograaf mens, die zich aan verantwoordelijkheid kan onttrekken! Maar op de een drukt een veel grotere verantwoordelijkheid dan op de ander en wel naarmate zijn invloed zich uitstrekt over andere mensen. De toneelspeler speelt voor een publiek. Van zijn spel en zijn woorden en zijn gedragingen gaat een invloed uit op dat publiek, dikwijls een grote invloed. Hij draagt dus verantwoordelijkheid ten opzichte van dat publiek. En hiervan zal hij zich terdege bewust moeten zijn, wil hij niet te kort schieten in de taak en in de plichten, di l hij met het toneelspelen op zich heeft genomen. kit- fietst de 69-jarige Barry d,e naar zijn werk. Fitzgerald, dip °U rosPeeh In de Ierse kome- "B°oney" van de Pinewood.stu- rr-kent fietsen, wandelen en zei- «i0 'eg tot zijn voornaamste liefhebbe rijen. De Franse acteur Grégoire („Coco") Asian heeft zijn opkomst te danken aan een val. Het was een komiek, onbekend buiten Frankrijk en niet erg beroemd in zijn eigen land, toen hij bij een va] zijn ruggegraat kwetste. „Dit betekent het einde van mijn loop baan vertelde hij zichzelf. Maar in wer kelijkheid was het 't begin. Zijn dokters gaven hem de raad, aan judo te gaan doen, om zijn genezing te bevorderen Co- co begon van deze sport te houden en ging er mee door, nadat hij al lang was her steld. Het maakte hem gehard en sterk en gaf hem zelfvertrouwen. Het maakte ook precies het type van hem, dat een Fran se filmproducent nodig had voor een gang sterrol en Coco ontdekte, dat hij een na tuurlijk talent had voor filmspel. Hij kreeg steeds meen aanbiedingen en, is sindsdien voor de film opgetreden als Russische prins, als Turkse gouverneur in „Celui qui doit mourir" van Jules Das sin, als de burgemeester van een dorpje in het Verre Oosten in de film „Windom's Way", als een Italiaanse inspecteur van politie, als dictator en tenslotte als de tot niets deugende, maar beminnelijke Spaanse zeeman in de Rank-film „Sea Fury". De onbekende Franse „komiek"is een uitstekende karakterspeler geworden, die door de vooraanstaande filmproducenten van twee continenten wordt geëngageerd. Na de voltooiing van „Sea Fury" heeft de Amerikaanse regisseur John Huston hem gecontracteerd om de rol van louche eigenaar van een nachtclub te spelen in d® film „The Roots of Heaven", Wie aan de weg timmert, staat aan kri tiek bloot. En dit is heel juist, omdat van dit aan de weg timmeren zoveel af kan hangen. De toneelspeler timmert aan de weg. Dit wil niets anders zeggen dan dat hij uit het verborgene in het openbaar treedt. Hij beoefent het toneel niet alleen voor zichzelf privé, maar treedt hiermee naar voren voor een publiek. Men kan hem zien, men kan hem horen. Hij wordt in zekere zin een publiek persoon. Zijn invloed sitkt zich verder uit dan alleen tot zijn onmiddellijke omgeving .Hij timmert aan oe weg. En daarom ontmoet hij kritiek. He. eiiticj tikken de timmerlieden onmid- aedijk op de vingers, alfi dezen het met nun verantwoordelijkheid naar hun me ning niet zo nauw nemen en er met de pet naar gooien. Zij kunnen erg lastig zijn deze critici, maar gelukkig, dat wij er toch maar een heel legertje van hebben. Want zonder deze pottenkijkers zou het hek wel eens volledig van de dam kunnen raken voor vele aan de weg timmerende personen. Inderdaad hebben wijj door ons optre den in het publiek een zware verantwoor delijkheid op ons genomen. Door ons ge regeld optreden kunnen wij voor een groot gedeelte de smaak van ons publiek beïn vloeden. Maar niet alleen de smaak, in minder sterke mate ook de geest, de mentaliteit, het inzicht van ons publiek. En dit weer des te sterker naarmate ons publiek zelf minder over een eigen oordeel beschikt. En daar wij over het algemeen voor een zeer eenvoudig publiek spelen, dat meestal niet over een sterk gefundeerd eigen oor deel beschikt, kan onze verantwoordelijk heid soms zeer groot zijn. Door sommige „moderne" stukken kun nen wij ons publiek soms totaal verwar ren. Deze verantwoordelijkheid nn kunnen wij niet afschuiven op degenen, die het spel kiezen of op de regisseur, die het spel leidt. Een ieder van ons blijft verantwoorde lijk voor de gehele prestatie van het en semble, dat wij vormen. En dit vergeten wij wel eens al te vaak. Wij stellen maar al te dikwijls de keuze- commissie verantwoordelijk voor de keuze van het stuk en de regisseur voor de wij ze, waarop het stuk door ons gebracht wordt. Maar dit is niet juist. Als wij ons I op morele-esthetische gronden niet kun nen verenigen met de keuze van het spe' of met de wijze, waarop het gebraci\ wordt, dan dienen wij niet alleen ons pro test te laten horen, maar dan dienen wij ons van alle medewerking voor uitvoering van dit spel terug te trekken. Juist omdat wij ons bewust zijn van verantwoordelijkheid ten opzichte van het publiek, kunnen wij alleen maar j onze medewerking verlenen aan positief j goede en esthetisch verantwoorde stukken,1 cl:e ook o-p 'n verantwoorde wijze voor *t voetlicht worden gebracht. Alleen van j deze stukken en van deze ernstige instel- hng om ze verantwoord te brengen, kan een veredelende invloed" uitgaan. Gaat deze veredelende invloed niet van ons 1 spel uit, dan is ons spel niet verantwoord, j O Zygmunt Wdowinski „De horloge, maker van Saraievo" is door een internationale jury als de beste genrefoto van 1957 gekozen. Deze be kroonde. opname maakt onderdeel uit van de tentoonstelling „World l ress Photo welke motnenteel in Amsterdam wordt gehouden. De wereldbekende foto van het neger meisje Dorothy Counts uit Charlotte, waarachter zich blanke leerlingen ver dringen, die tot titel draagt „Little Rock werd als de beste foto van de, gis terenavond in het Stedelijk Museum Am sterdam geopende Internationale Persfo- totcntoonstelling "World Press Photo '57" door de jury aangewezen. Deze foto, gemaakt door de 32-jarige Douglas Martin uit Norfolk (Virginia) ver- wierf tevens de eerste prijs in de groep „NieuwsHet bestuur van de N. F. V. heeft Martin uitgenodigd nog dit week end per vliegtuig naar Nederland te komen onL .f1 20 m°gelijk maandagavond a. s. i ZI,jn priis> een zilveren beker van de Nederlandse Dagbladpers en f. 2000.- in ontvangst te nemen. De tweede prijs in de groep nieuws ging naar Simon Smit (Nederland), 'e met zijn foto van de redding van een blinde man uit een gracht als de beste Neder landse foto daarmee voor de tweede keer de „Zilveren Camera" voor een jaar in zijn bezit kreeg. In de groep sport werd de eerste prijs toegekend aan Robbert Edwards (Enge land); tweede prijs J. J. Herschel (Ne derland) met een foto van keeper De Munck. Groep Features: eerste prijs Zyg munt Wdowinski (Polen). In de groep re portage verwierf Barnet Saidman (Enge land) de eerste prijs.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1958 | | pagina 5